Home » Archief » Subcutaan emfyseem


[23.09.2025]

Subcutaan emfyseem

Naomi Hoogeweij


Illustratie: Hugo Pratt

Ik wilde naar huis. Het voelde als een belofte: alsof er een deur openstond naar het gewone leven. Ze zeiden dat je pas ontslag kreeg als je liet zien dat je kon lopen. Dus trok ik mezelf overeind. Mijn benen trilden, de drain trok aan mijn borst, littekens spanden bij elke adem. De gang lag stil en langgerekt voor me; ergens verderop sloeg een deur dicht, een echo door de muur. Ik zette voet voor voet, en bleef overeind. Dat was genoeg.

Thuis wachtte geen rust maar een drift die me overspoelde. In plaats van liggen begon ik te schrobben. Kasten open, stapels naar buiten, ramen gewassen tot ze glansden in het licht. Het was geen huishouden, het was bewijs. Elk doekje zei: ik besta nog. Ramona keek toe, soms hielp ze, soms schudde ze haar hoofd. Mijn handen bleven gaan, alsof ze niet kenden dat mijn borst nog brandde. Ik voelde me groot, helder, bijna manisch. Alsof ordelijkheid een tegenstem was tegen het instorten.

Een paar dagen later sloeg het terug. Benauwdheid, pijn die niet zakte. Ramona reed me opnieuw naar het ziekenhuis. Daar bleek dat er lucht ontsnapt was, een klaplong, en die lucht had zich verspreid. Onder mijn huid begon het te knisperen. Eerst dacht ik dat ik het me verbeeldde, maar toen ik mijn schouder aanraakte hoorde ik het echt: een zacht brekend geluid, alsof er sneeuw kraakte. Als ik harder drukte, knapte het als luchtbelletjes in folie. Van mijn hals tot mijn onderrug liep dat vreemde landschap. Ze noemden het subcutaan emfyseem.

Geheimen

Voor mij voelde het alsof mijn lichaam vol geheimen zat, lucht waar geen adem hoorde te zijn. Ik lag op mijn zij en voelde hoe het zich verplaatste, schuivend, ritselend. Alsof ik een huis was waar een tocht doorheen waaide, niet zichtbaar maar hoorbaar bij elke aanraking. Soms absurd, soms bedreigend. Mijn huid leek niet langer mijn eigen grens, maar een vlies dat door iets anders bespeeld werd.

De morfine deed niets meer. De pijn bleef scherp, brandend. Toen gaven ze me ketamine. Een heldere vloeistof liep mijn ader binnen, als water dat een scheur vindt, ogenschijnlijk onschuldig van kleur. Eerst dacht ik: dit verandert niets. Maar al snel begon de wereld te kantelen. De pijn bleef, maar kreeg een andere toon. Alsof messen waren ingepakt in doeken — nog steeds snijdend, maar gedempt, verhuld in lagen lucht. Mijn borst brandde, maar vanachter een scherm. Het licht boven mijn bed bleef hangen en elke gloed trok vormen door de lucht die niet verdwenen. Het piepen van de monitor werd meer dan geluid: het kreeg een kleur, diep en koud, die telkens door mijn ribben trok. Het schrapen van een stoel klonk als bladeren, fluisterend, groen. De tijd brak open, minuten rekten zich uit tot uren, dan vielen ze plots samen. Soms zweefde ik boven mezelf, zag hoe het laken strakgetrokken lag, de drain als een wortel uit mijn borst groeide. Dan viel ik terug, zwaar in een lichaam dat niet meer van mij leek.

Koude handen

Er waren momenten van vreugde: een glimlach zonder reden, een helderheid die alles draaglijk maakte. Maar even vaak sloeg de angst toe: muren die ademden, schaduwen die zich bewogen net buiten mijn blik, stemmen die kwamen en gingen, te dichtbij en tegelijk te ver weg. De ketamine trok me weg van de pijn, maar plaatste me in een wereld zonder anker. Alles vloeibaar, alles schuivend. Alsof ik telkens opnieuw moest leren wat echt was – en of ik er zelf nog in bestond.

De dagen vloeiden in vlekken van geluid en aanraking. De drain trok, de slangen hingen, de machine piepte. Er waren nachten dat ik achter gordijnen lag en twee mannen lachten met een Rotterdams accent:
“Er leg ook een travestiet op zaal hier.”

– “Ja, ze worden ook ziek hè, het zijn net mensen.”

Hun woorden raakten me anders dan een medische constatering ooit had gedaan. Ze plantten namen in de lucht alsof ik iets exotisch was om over te praten, niet iemand die net gekke uren overleefd had. Half bij bewustzijn voelde ik de woorden als koude handen op mijn huid.

Naomi Hoogeweij is een verpleegkundige die zich bezighoudt met Jodendom en Zen Boeddhisme. Ze zet zich met liefde in voor de verworpenen der aarde.

Naomi Hoogeweij, 23.09.2025 @ 08:03

[Home]
 

1 Reactie

op 23 09 2025 at 08:03 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN AUGUSTUS

O Jullie zijn de barbaren, de monsters, stuk voor stuk

O Israël heeft bestaansrecht in je broekje

O Omvolking

O Het ritueel

O Onprettig

O Kanker

O De verachtelijkste VVD’er van allemaal

O Beijing, Hongkong, Jakarta

O Frontaal Naakts Brievenbusje

O De kleine realiteit

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS