Home » Archief » Schoorsteenveger


[23.11.2011]

Schoorsteenveger

Daan Windhorst

“Maar Zwarte Piet is natuurlijk wèl racistisch”, schrijft Peter Breedveld op dit weblog. Het is een bijzin in zijn artikel, dat verder vooral gaat over het internationale imago van Nederland. Is Zwarte Piet racistisch?

First things first: het is natuurlijk niet echt leuk dat Amerikanen geschokt raken van de beelden van Zwarte Pieten, maar verder zegt dat niet zoveel. Ze zijn slecht ingelezen en snappen maar heel weinig van de culturele context. Dan is het makkelijk om heel geschokt te raken van de beelden. Zeker in een cultuur als de Amerikaanse, waar het slavernijverleden en de ongelijkheid tussen zwart en wit veel gevoeliger liggen dan hier.

Het andere uiterste daarvan is overigens het zwaar gekleurde beeld (no pun intended) van het gros van de Nederlanders over Zwarte Piet. Wij associëren het Sinterklaasfeest met de positieve herinneringen uit onze jeugd. En mijn jeugd, daar blijf je vanaf!

Het zijn allebei ongenuanceerde, ongefundeerde en emotionele meningen waar je in een volwassen discussie niet zoveel aan hebt.

Weet u wat mijn probleem is? Ik snap niet zo goed wat het betekent. ‘Zwarte piet is racistisch’.

“Zwarte Piet, rot op naar je eigen land!”

Peter Breedveld linkt in zijn stuk naar reacties onder een artikel over Giovanca. Ze wordt Zwarte Piet genoemd omdat ze zwart is, snapt u? Dat is dom om te zeggen natuurlijk. En verwerpelijk. En racistisch.

Maar dat Zwarte Piet als (racistisch) scheldwoord wordt gebruikt, zegt natuurlijk niks over Zwarte Piet. Als je maar creatief genoeg bent, kan alles een scheldwoord worden. Je kan iemand die zwart is en je tegenstaat ook poepkleurig noemen. Of de Zwarte Pest. Of De Heer van het Duister. Op de basisschool noemden we Ellen (die lang was en rood haar had) altijd vuurtoren. Godzijdank heeft de docent nooit geprobeerd om vuurtorens verboden te krijgen.

Ik kan dit niet helemaal verifiëren, aangezien ik amper kinderen ken, maar als je een kind vraagt of Zwarte Piet een neger is, dan durf ik te wedden dat dit kind je vrolijk vertelt dat Zwarte Piet zwart is omdat hij door de schoorstenen moet. Dat zeiden wij tenminste tegen elkaar toen ik op de basisschool zat. Ook al hadden wij thuis geen schoorsteen.

Breedveld noemt dat politiekcorrecte verhaaltje een belediging voor ieders intelligentie en daar zit natuurlijk wel wat in. Hoewel Piet minder en minder als een stereotype wordt neergezet, blijft het kroeshaar en de rode lippenstift een duidelijke erfenis van een pijnlijke karikatuur.

Maar feit blijft wel dat de kinderen in dat fabeltje geloven. Zij zien geen Moren, maar gekke, geabstraheerde schoorsteenvegers. Zij leggen geen link tussen donkere mensen en zwarte pieten. En hoe dom of acrobatiek of onderdanig een zwarte piet ook zal doen, het staat voor het kind niet meer symbool voor de zwarte medemens. Zoals een clown geen symbool is voor de blanke mens, ook al is hij wit geschminkt en heeft hij rood haar.

Het gevaarlijke is er inmiddels wel af. Het Surinaamse accent van de Pieten is verdwenen. Piet is niet meer eng, maar vriendelijk. En Sint neemt zijn medewerkers de laatste tijd erg serieus. De overgebleven domheid van Zwarte Pieten in het sinterklaasjournaal of bij de gemiddelde sinterklaasintocht is de domheid van een clown of een kluchtspeler (“neeehee, Zwarte Piet, de cadeautjes zitten in de anderee zaahaak”).

De –ooit racistische – betekenis achter de karikatuur is verdwenen en daarmee blijft er gewoon een gek uitziend personage achter. Zoals kinderen van Gargamel ook echt geen antisemitische gedachtegoed op zullen doen. Zwarte Piet is ongevaarlijk.

Het blijft absoluut een enigszins gênante kwestie, die volwassenen herinnert aan een verleden waar we niet trots op zijn. Het is ook genant omdat ik niet echt een goede reden heb gehoord waarom Zwarte Piet nou per se zwart zou moeten blijven. De vaak geopperde ‘Blauwe Piet’ is een alternatief waar we in ieder geval een hoop gezeik mee zouden kwijtraken. En het hardhandig wegwerken van meneer Gario bij de intocht lijkt me ook niet echt een oplossing.

Ik heb er geen probleem mee om Piet blauw te verven. Maar lieve mensen, eerlijk: we hebben Zwarte Piet al onschadelijk gemaakt. Het ziet er van buiten misschien nog een beetje ongemakkelijk uit en er zullen altijd mensen zijn die er moeite mee hebben. Maar gebruik je stickers en je T-shirts en je kostbare actievoerderstijd voor iets wat nog echt onaanvaardbaar is. Het sensationalisme in de politiek, armoede in de derde wereld, het graaien van bankieren, de groeiende kloof tussen hoog- en laagopgeleiden, Ajax. Mag u zelf kiezen.

Daan Windhorst is schrijver. Van theaterteksten, maar ook bijvoorbeeld film en poëzie. Zie zijn website.

Gastschrijver, 23.11.2011 @ 08:58

[Home]
 

44 Reacties

op 23 11 2011 at 09:42 schreef kevin:

Duizend maal dank voor dit artikel. Dit is exáct wat ik al heb proberen duidelijk te maken in reacties op de andere artikelen.

“Is the problem with Zwarte Piet even his black face? If he behaves normally and not mocking anyone, what is wrong with the black make-up? Is there anything at all wrong with him being black?”

op 23 11 2011 at 10:40 schreef Fatima:

Zeker in een cultuur als de Amerikaanse, waar het slavernijverleden en de ongelijkheid tussen zwart en wit veel gevoeliger liggen dan hier.
Tenzij je donker bent, vind ik deze aanname maar paternalistisch. Nee mijn hond heeft het beter als in Amerika.
Achter kinderen schuilen is wel heel veilig & laf. Kom dan op voor je ego die zijn moorkop wil houden ook al is ie overtijd en zuur, dan heb ik enigszins nog respect.
K nuf said im jumping off the bandwagon

op 23 11 2011 at 10:52 schreef Bob:

Ik ben het helemaal met de schrijver eens, we moeten hier niet te veel bij nadenken, maar gewoon doen als de kinderen, Zwarte Piet gewoon als Zwarte Piet de medewerker van Sinterklaas acepteren.

op 23 11 2011 at 11:09 schreef babs:

Eens, inclusief de ongemakkelijke aspecten.

(Moeten in Sevilla de Nazareños een andere outfit aantrekken, omdat hun puntmutsen Amerikanen in verwarring zouden kunnen brengen?)

http://www.google.co.uk/search?tbm=isch&hl=en&source=hp&biw=1600&bih=669&q=semana+santa+sevilla&gbv=2&oq=semana+santa+s&aq=0&aqi=g3g-S6g-mS1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=797l3125l0l4469l14l12l0l3l3l0l359l1531l2-5.1l6l0

op 23 11 2011 at 11:12 schreef Pickelhaube:

Inderdaad. Zwarte Piet kan alleen racistisch genoemd worden als je er een culturele context op projecteert die verder niets met Zwarte Piet te maken heeft, zoals de Amerikaanse ‘blackface’, of slavernij. Als kind associeerde ik Piet nooit met een neger, mijn zoontje doet dat ook niet.

Ik vind het gewoon jammer dat leuke oude gebruiken gesloopt worden vanwege dit soort misplaatste politieke correctheid. Bovendien kweek je daar PVV stemmers mee.

op 23 11 2011 at 11:30 schreef Bertje:

Eens met Kevin!!!

Nuff said.

op 23 11 2011 at 11:31 schreef Pickelhaube:

Je kan net zo goed Sint Nicolaas ter discussie stellen omdat die de regalia draagt van een gevaarlijke sekte die we tegenwoordig met kindermisbruik associëren.

op 23 11 2011 at 11:56 schreef Yvonne:

“Ik ben het helemaal met de schrijver eens, we moeten hier niet te veel bij nadenken, maar gewoon doen als de kinderen, Zwarte Piet gewoon als Zwarte Piet de medewerker van Sinterklaas acepteren.”

Alles is zo’n beetje verpakt in deze opmerking van Bob. Gewoon niet teveel bij nadenken.

“Maar gebruik je stickers en je T-shirts en je kostbare actievoerderstijd voor iets wat nog echt onaanvaardbaar is.”

Dat kan jij natuurlijk makkelijk schrijven vanuit jouw Sinterklazenperspectief. Zolang dat Zwarte Pietengedoe niet afgeschaft is, blijft dit nog steeds onaanvaardbaar, niet in de laatste plaats w.b. het beeld dat kinderen krijgen voorgeschoteld. Er zijn genoeg donkere kinderen die blij zijn als de Sint + Pieten weer opgerot zijn, maar goed,volgens Bartje, hebben die nergens last van. Ze leren het al jong. Meneer Gario was het even vergeten, maar is nu weer bij de les gebracht. Moeilijk opvoedbaren moet je met wat meer pedagogische methodes benaderen.

op 23 11 2011 at 12:53 schreef Beukman:

Nederland, India, Spanje dus. Maar ook Iran heeft een probleem. Een probleem
met de naam Firuz. We kunnen hem gerust de Iraanse Zwarte Piet noemen.
Er bestaan ook leuke poppetjes van.
Een paar Amerikanen aan wie ik ooit vroeg of de Iraanse Hajji Firuz en de Indiase swastika ook niet konden, wierpen tegen dat dat van een heel andere orde was dan de Nederlandse Zwarte Piet. Het kwam er eigenlijk op neer dat die lui in India en Iran nu eenmaal barbaren zijn; die weten niet beter.
Het gaf wel te denken.

op 23 11 2011 at 13:03 schreef yurp:

“Er zijn genoeg donkere kinderen die blij zijn als de Sint + Pieten weer opgerot zijn”

Hoezo? Krijgen die geen kadootjes? Of worden die door hun ouders geindoctrineerd over hoe racistisch t allemaal wel niet is? En wat is jouw perspectief eigenlijk Yvonne? Blank of zwart?

op 23 11 2011 at 13:26 schreef Sandro:

Mijn zoon van 10 heeft een vriendje dat uit Somalië komt. Afgelopen zondag was de Sinterklaas intocht in onze woonplaats.
Zelden een kind zo blij gezien toen Sint en Piet voet aan vaste wal zetten. Ook zijn ouders, zijn broer en zus waren aanwezig en waren bijzonder goed gemutst.
De mensen zijn zwarter als mijn werkschoenen maar er was geen enkel spoor te ontdekken dat zij aanstoot namen aan de zwarte pieten.
Yurp, het is gegarandeerd de zogenaamde gütmensch als b.v. Yvonne die deze mensen wel even wil vertellen hoe racistisch dat zij dit MOETEN vinden.

op 23 11 2011 at 13:36 schreef kevin:

@Sandro “Yurp, het is gegarandeerd de zogenaamde gütmensch als b.v. Yvonne die deze mensen wel even wil vertellen hoe racistisch dat zij dit MOETEN vinden.”

Ik ben het weinig met je eens, maar hier heb je wel een belangrijk punt. Als mensen er geen racistische bedoelingen bij hebben, waarom het feestje verpesten omdat jij het zo interpreteert?

op 23 11 2011 at 13:41 schreef Pickelhaube:

Als kind merkte ik het helemaal niet op als iemand een andere huidskleur had en zwarte Piet vond ik vooral lijken op mijn grote neef -wat achteraf ook bleek te kloppen-

@Yvonne: dat donkere kinderen een probleem zouden hebben met zwarte Piet is niet waar. Mijn zoontje zit op een gemengde school en zijn Kaapverdiaanse, Haïtiaanse, Surinaamse en Antilliaanse klasgenootjes doen gezellig mee.

In z’n algemeenheid: als je folkloristische tradities met een vergrootglas gaat bekijken, is er altijd wel wat op aan te merken, want er is geen volk of natie met een brandschoon verleden. Wat is het nut van het wegcensureren van zulk soort culturele restanten? Het ontkennen van onze geschiedenis?

op 23 11 2011 at 13:50 schreef yurp:

Sandro,

“maar goed,volgens Bartje, hebben die nergens last van. Ze leren het al jong. Meneer Gario was het even vergeten, maar is nu weer bij de les gebracht. Moeilijk opvoedbaren moet je met wat meer pedagogische methodes benaderen.”

De neerbuigendheid die uit dit stukje tekst spreekt doet mijn tenen krommen tot onder mijn voetzoelen.

op 23 11 2011 at 14:06 schreef Sandro:

Mee eens Yurp!

op 23 11 2011 at 14:08 schreef sjaakknowsbest:

Kunnen we dan wel donker en licht blauw gebruiken?

op 23 11 2011 at 14:41 schreef Pyt van der Galiën:

Aww…hebben de Boze Blanke Mannen nog steeds last van de shellshock die ze dankzij PB afgelopen weekend opliepen? Dat is het aardige van Boze Blanke Mannen: een kabinet kan de hele culturele sector of de zorg slopen zonder dat ze er een woord aan vuil maken, maar wanneer je aan Zwarte Piet komt zijn de rapen gaar.

Sterke argumentatie ook weer: “kinderen zien Zwarte Piet niet als racistisch, DUS is het niet racistisch”.

Zo lust ik er nog wel eentje: “kinderen zien afbeeldingen van joodse mannen die kwijlend naar Arische vrouwen kijken niet als antisemitisch, DUS zijn die tekeningen ook niet antisemitisch”. Hoppa, Godwinnetje.

Tja, dat heb je met kinderen. Die kijken op een iets andere manier naar de werkelijkheid dan volwassenen. Uitzonderingen als Bertje daargelaten, natuurlijk.

Opvallend trouwens, al die zwarte kindertjes die de afgelopen dagen hun blanke buurman met tranen in de ogen gesmeekt hebben Zwarte Piet in bescherming te nemen tegen linkse gutmenschen:P

op 23 11 2011 at 15:07 schreef Bertje:

@ Yvonne, Pyt en andere o zo correcten!

Steek de dijken door, brand de molens af
Was de negers wit, maak de blanken zwart
Smelt de kazen om
Maak Volendam tot hoofdstad
Flikker alles overboord en de poffertjes erbij

op 23 11 2011 at 15:08 schreef yurp:

@Pyt

De argumentatie is iets uitgebreider dan jij hier nogal, wellicht expres, simplistisch neerzet: “Zwarte Piet is niet racistisch bedoeld en wordt ook door kinderen niet zo ervaren.” Jouw antisemitistische afbeeldingen zijn wel degelijk bedoelt om joodse mannen te beschadigen en ressiment jegens hen te kweken. Het doel is ook belangrijk. Als nu de onschuldig bedoelde Piet het ongewenste neveneffect heeft dat kinderen hierdoor minderwaardig over donkere mensen gaan denken dan zou je van onbedoeld racistisch kunnen spreken maar ook dat is niet het geval. Ik geloof in ieder geval niet dat we hier veel racistischer kinderen hebben dan in niet Sinterklaas landen. Dus als het A) geen racistisch doel dient en B) geen racistisch gevolg heeft, hoe kan het dan racistisch zijn? Het kan hooguit beledigend zijn voor donkere mensen, dat kan ik me best voorstellen. Dat is echter iets anders dan racistisch. Ik vind het jammer dat ze zich hierdoor beledigd voelen, maar belediging an sich is geen reden voor mij om ermee op te houden.

op 23 11 2011 at 15:16 schreef Pickelhaube:

Overigens zou volgens wikipedia zwarte Piet ook kunnen verwijzen naar Algerijnse of Turkse kapers die de Europese kust afschuimden om christenen gevangen te nemen en als slaaf te verkopen, wat dan weer ten grondslag zou liggen aan het verhaal dat stoute kinderen in de zak meegaan.

Vanuit die historische context bezien is de Moor eerder de slavenhouder en de blanke de slaaf.

op 23 11 2011 at 15:18 schreef babs:

een kabinet kan de hele culturele sector of de zorg slopen zonder dat ze er een woord aan vuil maken, maar wanneer je aan Zwarte Piet komt zijn de rapen gaar.

Klopt. Als het kabinet de culturele sector of zorg sloopt, kan ik mezelf wijsmaken dat het me niet raakt. Ik kan mezelf zelfs wijsmaken dat ik er beter van word. En heel misschien word ik er zelfs wel beter van. Maar wie aan Zwarte Piet komt of zegt dat Zwarte Piet ‘fout’ is, raakt direct aan mijn dagelijks leven en aan mijn gebruiken. Mij erop wijzen dat Zwarte Piet wat dubieuze kanten heeft, is natuurlijk prima. Maar als iedereen die het in stand houden van Zwarte Piet verdedigt direct op een lijn wordt gesteld met slavendrijvers, vind ik dat een aanval op mijn manier van leven en daarmee op mij persoonlijk.

Ik vraag me ook af wie er nou racistischer is, de Zwarte-Piet-verdedigers met hun dommige argument dat de zwarten die ze zelf kennen Zwarte Piet leuk vinden en dat Zwarte Piet dus niet racistisch kan zijn of degenen die kennelijk vinden dat zwarten niet voor zichzelf op kunnen komen en dus maar voor hen gaan bepalen hoe beledigd ze door het fenomeen Zwarte Piet moeten zijn.

op 23 11 2011 at 16:02 schreef kevin:

@Pyt Misschien is het je ontgaan, maar er zijn al talloze demonstraties geweest tegen dit kutkabinet.

op 23 11 2011 at 16:04 schreef kevin:

@Babs “de Zwarte-Piet-verdedigers met hun dommige argument dat de zwarten die ze zelf kennen Zwarte Piet leuk vinden en dat Zwarte Piet dus niet racistisch kan zijn”

Lazer toch een eind op met je stroman! LEES de argumenten van je tegenstanders eerst eens. Zo valt er toch niet te discussiëren?

op 23 11 2011 at 16:11 schreef Sandro:

Ja babs – het grote “zwarte Pieten” is begonnen.
;-)

op 23 11 2011 at 16:21 schreef Pickelhaube:

@Babs

Ik vind dat argument van de zwarte piet apologeten nog niet eens zo zwak, want de (constant verschuivende) betekenis van folkoristische verschijnselen is iets wat in het heden plaatsvindt. Nu zien mensen dat niet als een racistisch verschijnsel, tenzij ze dat er met alle geweld in willen zien.

op 23 11 2011 at 16:22 schreef Acapulco Jones:

Een beetje evolutie kan geen kwaad. Niet praten maar doen. Dit verhaal over Kinderklaas en de Malle Pieten is voorgelezen op de Science Fiction conventie in 1995:

http://www.dataweb.nl/~cool/Literature/KK/Index.html

Zing het voort.

op 23 11 2011 at 16:33 schreef Jack L.:

Ja Pyt, zo ken ik er ook een paar.

PB: “Amerikanen zien Zwarte Piet als een schokkende uiting van racisme, DUS is het racistisch.”

In dezelfde trant: “Amerikanen zien het ontbloten van de tepel van Janet Jackson als een schandalig gebrek aan beschaving, dus is dat ook zo.”

De USA heeft een andere geschiedenis achter de rug dan Nederland. Daardoor liggen de gevoeligheden aldaar anders dan in Nederland.

Zie bijvoorbeeld de oude gewoonte in de VS om negers te lynchen (zie oa http://en.wikipedia.org/wiki/Lynching )

Kijk, het is natuurlijk volstrekt ongepast om grappen te maken over een bevolkingsgroep, waarvan de leden tot in 1930(!) door een menigte zonder enige vorm van proces aan de hoogste boom werden geknoopt.

Maar in Nederland kan ik me niet zo voorstellen dat Zwarte Piet trauma’s uit het verleden weer naar de oppervlakte brengt.

op 23 11 2011 at 16:41 schreef Pyt van der Galiën:

Brekend! De Antipiet-brigades worden gesteund door de linkse gutmensch Freek de Jonge,!

op 23 11 2011 at 16:54 schreef Sasha Berkman:

nav het gebruik door sandro van het nazi-woord Gutmench: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/wie_de_gutmensch_veracht_moet_de_uebermensch_eren/

op 23 11 2011 at 16:55 schreef babs:

Mooi, een pro-zwarte-pieter boos. Nu nog een contra-zwarte-pieter op de kast (liefst Yvonne) en ik weet dat ik goed zit.

op 23 11 2011 at 17:09 schreef yurp:

Weet je wat. Ik schrijf een brief aan de gekleurde gemeenschap in Nederland waarin ik mijn excuses maak voor het feit dat ze een paar weken per jaar onintentioneel beledigd worden. Sorry mensen, dat jullie je beledigd voelen door onze Zwarte Piet traditie. Er zit niets achter, er wordt niets mee bedoeld maar ik kan me zeer goed voorstellen dat het voor jullie vreemd en beledigend moet zijn. Dus bij dezen mijn oprechte excuses hiervoor.

op 23 11 2011 at 17:53 schreef kevin:

@Pyt Is dat nieuws? Laat die man lekker, kan mij het schelen. Zeggen dat zo’n naar persoon als Freek de Jonge achter dat “Zwarte Piet is racisme”-clubje staat is net zo min een argument als zeggen dat racisten ook voor Zwarte Piet is. Dank je dat je mij de mogelijkheid biedt dat nog eens te benadrukken.

op 23 11 2011 at 18:21 schreef Thomas E:

We moeten wel oppassen als we Piet gaan omkleuren. Met Rode Piet komen de indianen in opstand. Gele Piet is een belediging voor de Chinezen, die we economisch zo hard nodig hebben. Bruine Piet kan niet vanwege ons koloniale Indië-verleden. Met Blauwe Pieten moet je Smurfenrechten afdragen. Met Oranje Pieten krijg je hooligansgedoe. Groene Pieten mogen niet van de vredesactivisten. Pffff.

Nee, ik denk dat we er zijn als we de Sint omkleuren. Zwart. En Piet blank houden. Dan hoor je niemand meer.

op 23 11 2011 at 18:28 schreef Jack L.:

Ja babs, de ruzie aan het einde van het jaar tussen pro-zwarte-pieters en contra-zwarte-pieters begint al echt onderdeel te worden van onze vaderlandse cultuur.

op 23 11 2011 at 21:49 schreef Sasha Berkman:

“Er zit niets achter, er wordt niets mee bedoeld”

Wir haben es nicht gewust!

Het ergste vind ik persoonlijk de totale apathy op het gebied van de nazi-praktijken van de politie, de manier waarop en alleen al feit dat deze mensen gearresteerd zijn.

is dit wat we willen?

http://gawker.com/5861100/heres-a-cop-just-casually-pepper-spraying-peaceful-protesters

op 23 11 2011 at 21:55 schreef p.wielaard:

Tja, na dit arikel (spijker/kop)ben je gewoon uitgeluld. Dat blijkt wel uit het overloze gelul in de comments dat niets toevoegt. Alsof de Josti band om commentaar is gevraagd. (oeps, mag dat wel ?)

op 24 11 2011 at 00:05 schreef Beukman:

Sasha Berkman: Is dit wat we willen?
Nee, Sasha Berkman. Wij willen geen Zwarte Pieten die met pepperspray spuiten. Heus, daar zijn voor- en tegenstanders van Zwarte Piet het over eens.

op 24 11 2011 at 00:13 schreef Jack L.:

Sorry Sas, maar ik snap niet helemaal wat smerig geweld tegen studentenprotesten te maken heeft met het sinterklaasfeest.

Kun je dat nog uitleggen?

op 24 11 2011 at 10:49 schreef kevin:

Wat een overdrijving, Sasha. Zwarte Piet vergelijken met de aanloop naar de Holocaust… Schaam je je nou niet?

op 24 11 2011 at 12:46 schreef Paul van Buuren:

Oke. Nu maken we ons druk om zwarte piet omdat die sommigen herinnert aan slavernij en racisme. Komt straks ook het punt dat we moeilijk gaan doen over de mijter, staf en andere pontificalia? Omdat niet-christelijken aanstoot nemen aan wat er in de Rooms-katholieke kerk?
Wat mij betreft verven we Zwarte Piet bont en blauw en geven hem weer de rol van sater en duivel.

op 24 11 2011 at 16:42 schreef Yvonne:

@Paul van Buuren

“Komt straks ook het punt dat we moeilijk gaan doen over de mijter, staf en andere pontificalia?”

Nee dus, er zit wel een verdacht luchtje aan en de kinderen moeten wel erg veel op schoot zitten, maar Sint is verder uit het goede hout gesneden en… Sint kan ook van rol wisselen.

op 24 11 2011 at 17:11 schreef sabaroth:

Er werd een paar jaar geleden al een voorstel gedaan om dat kruis in zijn mijter te vervangen door een neutraal symbool om moslims niet te schofferen.
Gezeik van dezelfde rangorde dus als nu met zwarte piet.

op 24 11 2011 at 17:13 schreef Sasha Berkman:

Jack L: het is politioneel geweld van fascistische agenten tegen geweldloze demonstranten. Volgend jaar met sinterklaas zal het hier nog veel harder aan toe gaan ben ik bang. Dus wil je daar naar toe?

op 27 11 2011 at 01:07 schreef Wladimir:

Amerikanen die thanksgiving vieren…..

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS