Home » Archief » Stemcomputers: had Janmaat gelijk?


[06.11.2006]

Stemcomputers: had Janmaat gelijk?

Stan de Jong

Mag17 (170k image)

Wie o wie was toch de eerste politicus die het gebruik van stemcomputers aan de kaak stelde?

Inderdaad, de lispelende doctorandus in de politicologie, Janmaat!

In maart 1998 werd de CD weggevaagd bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het was het jaar dat voor het eerst met stemcomputers werd gewerkt. Voor Janmaat was het duidelijk: er was sprake van een ‘ordinaire stembusfraude’. In zowel Amsterdam als Den Haag viel de centrale stemcomputer uit. Aanwezigen moesten uren wachten op de uitslag. System coming down! In de hoofdstad was de man die de storing had moeten oplossen een groot deel van de avond spoorloos. Hij lag in de sauna.

“De storingen bij de stembusmachines in bijvoorbeeld Den Haag waren er echt niet voor niets”, meende Janmaat. “Door middel van storingen konden stemmen op de CD worden weggepoetst.”

Klein onderzoekje mijnerzijds: bij de opiniepeilers stond de CD landelijk – enkele dagen voor de verkiezingen – nog op 3 Kamerzetels. In Den Haag – grote aanhang – ging de CD echter van 5 naar 0. En in A’dam van 3 naar 0.

Opzienbarend!

Het kollektief wijvertrouwenstemcomputersniet.nl moet wel bijzonder verheugd zijn geweest met deze postume erkenning door Janmaat. Of niet?

Lees voor meer: Stan de Jong, vers van de pers.

Stan de Jong (1963) is schrijver en journalist. In 2003 publiceerde hij het boek De Deventer moordzaak – de omstreden veroordeling van Ernest L. (uitgeverij Balans). Eind 2005 kwam Prettig weekend ondanks alles uit bij uitgeverij Xtra, over de moord op Van Gogh. Momenteel werkt hij als onderzoeksjournalist bij Nieuwe Revu.

Algemeen, 06.11.2006 @ 21:36

[Home]
 

48 Reacties

op 06 11 2006 at 22:54 schreef John:

Het is echt diep triest gesteld met zowel pers als politiek in dit land. Dat er uberhaupt automaten zonder papertrail hebben kunnen komen is gewoon lachwekkend, daar kan geen enkele echte wetenschapper bij betrokken zijn geweest.
En ook bijvoorbeeld dat ik in de dit hele verhaal in geen enkel blad iets heb gelezen over http://www.verifiedvoting.org, een amerikaanse organisatie die al weet ik hoe lang bezig is met deze problematiek en die van duizenden academici steunbeteugingen hebben ontvangen.

Wat een en ander pas echt ineressant maakt is dat hetzelfde principe waarmee op afstand bepaald kan worden wat iemand stemt gebruikt kan worden om op elk willekeurig tijdstip zo’n blackbox te manipuleren. En als je dan ook nog eens beseft dat Nedap, vrijwel monopolist in nederland voor wat betreft stemcomputers, al heel lang bezig is met RFID achtige technieken dan heb je in ieder geval voer voor een heel mooie complottheorie.

op 06 11 2006 at 23:07 schreef John:

Ik denk dat het begin jaren 70 al makkelijk mogelijk moet zijn geweest rf gevoelige schakelingen zo goed als ontraceerbaar te verstoppen tussen een berg andere electronica. Ik denk dat ik het ontwerp van de banen op de printplaat zou gebruiken, mooi uitgevoerd kun je je dan net zoals bij software tegenwoordig altijd verschuilen achter het "ow sorry, een bug" principe.

op 07 11 2006 at 05:04 schreef Arie:

Oproep: indien jullie geen toekomstig gesnuffel in je eigen patiëntendossier willen middels het op stapel staande burgerservicenummer(BSN), moeten jullie vandaag nog in actie komen door een mail te sturen naar de 1e Kamer.
Alle schrikdetails te vinden op:
http://www.id-nee.nl/1160924471195.html
NIET WACHTEN. DOE HET NU! ZEGT HET VOORT.

op 07 11 2006 at 08:31 schreef John:

Op wij vertrouwenblablabla ontbreekt allerhande onweerlegbare info zoals die hierboven. Ook grappig dat een organisatie die zich voor transparantie zegt in te zetten geen open discussie op de site toelaat.

op 07 11 2006 at 12:18 schreef peterk:

Ik vraag mij trouwens af waarom het kort geding van het collectief "wijvertrouwenstemcomputersniet.nl" opeens van de baan was.

Ik sluit niet uit dat zij bedreigd zijn, of omgekocht. De reden die zij opgaven (de goede verloop van de verkiezingen niet frustreren) klopt in ieder geval niet. Als je er namelijk van uitgaat dat de computers makkelijk te manipuleren zijn en de overheid volgend jou daartoe in staat is, dan ga je ervan uit dat er geen goede verkiezingen zullen zijn. En er dus sowieso ook geen goed verloop van die verkiezingen kan zijn.

op 07 11 2006 at 12:50 schreef ReneR:

Nog even en Janmaat krijgt postuum nog een soort van profetisch aura omgehangen….

De neergang van Janmaat werd niet door de stemcomputers ingeluid; maar door een reportage vlak voor de verkiezingen over een bijeenkomst van de C.D. dat werd bijgewoond door een undercover journalist van de Nieuwe Revu.
Bij deze bijeenkomst slaagde de journalist de vermoedde Nazi-symphatieen van veel aanhangers in beeld te brengen. Voortdurend werd er geroepen Sieg Heil en werd de nazigroet gebracht.

Tja; iedereen sprak er toen schande van en Janmaat zijn politieke rol was uitgespeelt. Weten we het allemaal weer?

het is tijd voor de revolutie

op 07 11 2006 at 18:05 schreef Tofuburger:

Ik kan me niet voorstellen dat dit pijn doet in extreem-linkse kringen. Dit komt namelijk voort uit wat de CD en extreme groepen gemeen hebben, namelijk gemarginaliseerd zijn. Beide zijn ook geïnfilteerd door de BVD, worden door de traditionele pers genegeerd en hebben soms gelijk met hun complottheorieën. Janmaat verdient op dat gebied wel iets meer krediet en officiële waardering.

op 07 11 2006 at 18:30 schreef Jozef:

Janmaat is schandalig behandeld door pers, politiek en activisten, zeker naar hedendaagse maatstaven. Vrijheid van meningsuiting bestaat ook in Nederland niet.

Dat wil niet zeggen dat hij waardering verdient.

op 07 11 2006 at 18:50 schreef John:

Iedereen mag mijn eerste twee posts aan een willekeurige natuurkundige of informaticus voorleggen. Mits niet volkomen authistisch zal deze je vertellen dat het draadloos omzetten van een schakeling op afstand inderdaad niets meer of minder inhoudt dan het aanbrengen van een paar "ongelukkig" lopende koperverbindingen in de electronica zelf of desnoods gewoon in de verbindingen op een printplaat. Deze mensen wisten dat 30 jaar geleden ook al.

Wat dit betekent is dat het ook niet uitmaakt of de software opensource is(dat is deze overigens ook niet maar daar probeert men de discussie nu op te richten) want de hardware heeft altijd het laatste woord. Steekproeven lopen goed totdat het apparaat van waar dan ook beschenen wordt met de juiste frequentie(s) radiogolven.
Dus inderdaad, alleen een papertrail(mits op de juiste manier uitgevoerd) geeft een resultaat dat niet beinvloedbaar is door groeperingen die het zich hebben voorgenomen massale stemfraude te plegen.

op 07 11 2006 at 18:53 schreef Bernadette:

Fraude kun je ook met de papieren-stemprocedure plegen. In mijn door corrupte Surinamers en andere dito 3de-wereldgelukszoekers overgenomen wijk werd deed ik in 2002 de volgende aangifte (reactie: ach, het was helemaal niet zo):

Aan: Burgemeester Job Cohen (c.c. Amsterdams Stadsblad en Het Parool)
Amstel 1, 1011 PN Amsterdam

Onderwerp: aangifte onregelmatig/onrechtmatigheden stembureau XXX + verslag

10 maart 2002

Geachte burgemeester Cohen,

Hierbij doe ik aangifte van enkele onregelmatigheden of onrechtmatigheden in stembureau XXX van stadsdeel YYY en eis ik een grondig onderzoek naar de twijfelachtige gang van zaken in verschillende stembureaus. Tevens doe ik verslag van mijn wederwaardigheden op 6 maart j.l.. Eerst schets ik wat achtergronden.

SITUATIESCHETS
Op 6 maart ging ik aan het einde van de ochtend stemmen.
Zoals gewoonlijk ging ik tegen sluitingstijd nogmaals naar het stembureau, gevestigd in basisschool Z, omdat ik nieuwsgierig ben naar de opkomst per buurt/flat en naar etniciteit. Vroeger hadden wij in ‘mijn’ stembureau ook nog stukjes xxx (grotendeels wit, vergrijsd en netjes) en yyy (deels zwart, jong en niet-participerend, deels à la xxx).
Tengevolge van de uitbreiding van het aantal stembureaus bestond ‘mijn’ kiesdistrict ditmaal alleen uit de flats zzz (jarenlang zwaar verwaarloosd door de monopolistische woonbaas AAA en nu dús op de nominatie om te worden gesloopt) en BBB (wordt momenteel gerenoveerd en in het achterste blok verkocht).
Tengevolge van de de herstructuring, is onze flat, die altijd met CCC gold als een van de laatste leefbare flats, hard achteruit gehold omdat én onderhoud en sociaal beheer worden verwaarloosd én wij daardoor te maken kregen met een snelle uitstroom van ‘geïntegreerde’ bewoners plus een snelle instroom van asociale sloopurgenten en meer overlast van zwerfverslaafden. Deze neergang is nog verergerd doordat ook nog de kopers in meerderheid asociale, onverschillige Ghanezen zijn, die geluidsoverlast plegen, illegaal kamers of matrassen onderverhuren aan illegalen, aan huis handel drijven in yams en rijst, tweedehands witgoed, tv’s of audio/videoapparatuur, commercieel koken op de galerij, commerciële ‘rouwdiensten’ geven – lees: luidruchtige, vervuilende zuippartijen – en die soms prostituées in huis hebben die van alle burgerrechten zijn beroofd.

ONREGELMATIGHEDEN/ONRECHTMATIGHEDEN STEMBUREAU 706
1. Dubbele oproepkaarten
Zowel mijn partner als ik hadden ieder twee enveloppen ontvangen van het stadsdeel, dus in plaats van één oproepkaart voor de gemeenteraadsverkiezing en eentje voor de deelraadsverkiezing alles dubbel. Volgens mijn stembureau gold dit voor heel veel kiezers die dag. Klaarblijkelijk is de afdeling Burgerzaken van … een administratief rommeltje.

2. Functioneren stembureau
Toen ik terugkwam in het stembureau, constateerde ik al snel dat dit de zaak op grond van onderbezetting en onvoldoende kwaliteit niet aankon. Een van de leden, de Surinamer XXX, was volgens het eerste lid, YYY uit ZZZ, eerder die dag al enkele uren afwezig geweest omdat er volgens hem iets met zijn auto was. Ook ‘s avonds tijdens de telling verdween hij weer enkele uren, naar eigen zeggen omdat hij de vrouw van zijn vriend wegens bevalling naar het ziekenhuis moest brengen. Ook in ‘98 was dit lid maar gedeeltelijk aanwezig geweest en had hij daarvoor allerlei privé-redenen opgegeven, terwijl hij ook destijds wel de volle mep betaald had gekregen.

3. Functioneren stemmentellers
De ‘tellers’ die zich officieel hadden opgegeven, waren twee Surinaamse jongeren die ook informeel twee dito vrienden hadden meegebracht, die er de hele tijd lamlendig, met hun pet over de ogen, bij zaten te hangen. Niet echt bevorderlijk voor een actief-democratische sfeer.
De tellers zelf waren erg sloom en toonden geen enkel initiatief. Alles moest ze worden voorgekauwd. Het meisje was nog wel secuur; de jongen bleek niet in staat om na de eerste sorteerronde (stapels per partij) het aantal stemmen op kandidaten per partij te sorteren.
Om 23.00 uur gingen de officiële tellers weg (“We zijn moe”) en kregen daarvoor toestemming van de voorzitter van het stembureau (ik weet alleen zijn voornaam: AAA), een moede oudere man zonder een spoor van leidinggevende capaciteiten en dus zonder overzicht. Hij liet de tellers vertrekken, terwijl we nog maar op de helft waren. Wel krijgen ze volledig betaald.
Ook gedurende de stemdag had de voorzitter volgens mw BBB het werk slecht georganiseerd, zo had hij verzuimd om alvast de juiste voorbereidingen te treffen voor na sluitingstijd. Dit had tot gevolg dat allerlei handelingen die al eerder hadden kunnen worden verricht, alsnog ‘s avonds moesten, waardoor we pas om 01.00 uur klaar waren.

Ik vraag mij af bij hoe veel stembureaus in onze wijk dit zo is gegaan: een zwakke voorzitter dan wel zwakke leden en daarnaast zwakke tellers en onvolledig meedoen. Vooral vraag ik mij af welke gevolgen dit heeft voor de rechtmatigheid van de verkiezingen.

3. Een niet-officieel benoemde stemmenteller
Ik bood al vroeg spontaan aan om te helpen tellen omdat ik zag dat het werk niet op tijd af dreigde te komen; mw AAA zag dat ook en nam mijn aanbod aan. Ik kreeg daarvoor niet betaald, maar heb me nauwgezet van mijn taak gekweten. Mw AAA heeft mij bedankt. Het pakte goed uit, maar ik had ook malversaties kunnen plegen.

4. Oproepkaarten uit andere kiesdistricten
Volgens mw AAA was BBB van de PvdA ’s middags langsgeweest met acht Somalische mannen en een vuilniszak met oproepkaarten die zij hadden gekregen (?) of uit de brievenbussen gevist (?). Dit waren alle oproepkaarten uit andere kiesdistricten (!) en ze waren niet officieel tot kiezerspas omgevormd, op grond waarvan mw AAA de mannen wegstuurde. Niemand weet in hoeverre hun opzet heeft kunnen slagen in andere stembureaus in Zuidoost, maar inmiddels is ons bekend dat ook andere stembureaus aangifte hebben gedaan van soortgelijke onregelmatigheden.

op 07 11 2006 at 19:06 schreef John:

Dat heb je snel getyped!;)

Maar je snapt er geen drol van. Alleen, maar dan ook alleen de combinatie van electronisch stemmen en een papertrail biedt een oplossing die echt beter is.

Handmatig stemmen is gevoelig voor kleinschalige fraude die zichzelf opheft door een groot gebied, bij grootschalige fraude moeten dermate veel mensen direct betrokken zijn en werk worden verricht dat dit algemeen bekend moet zijn, inderdaad net zoals in landen die jij aanhaalt.

Puur electronisch stemmen is echter zeer gevoelig voor grootschalige fraude die vrijwel onaantoonbaar is. Inlichtingendienstenwerk dus, je weet wel, die organisaties waarvan al jaren bekend is dat ze nauw betrokken zijn bij het aan de macht helpen van mensen in alleen verre oorden)yeah right!!) En ook de techniek zouden ze niet hebben of niet inzetten? Al eens gelezen over al bij de bouw aanwezige afluisterapparatuur?

op 07 11 2006 at 19:19 schreef John:

Maar no worries, het maakt ook niet zo veel meer uit. Europa is samengevoegd, nationalisme not done en een europees ambtenaar zal z’n bek niet opentrekken zolang deze zwaar wordt overbetaald voor het leveren van ondermiddelmatige prestaties.

op 07 11 2006 at 19:26 schreef John:

Wouter Bos en Willem Alexander aan de macht, I love this city!

op 07 11 2006 at 20:14 schreef Klaasvaak:

John is right, it’s all about knowing your place. After that you just have to learn to love it.

op 07 11 2006 at 20:33 schreef chip designer:

John, ik geloof er allemaal geen fluit van. Maar pak voor de zekerheid je vinger in aluminium folie als je gaat stemmen.. Misschien helpt dat.

op 07 11 2006 at 21:44 schreef John:

Als jij echt een chip designer was dan was het inderdaad kleine kans dat je naast je baan je tijd zou besteden aan dit logje en vooral dan dat je zo goed getimed opeens komt binnenvallen met een opmerking die een Ali B niet onwaardig zou zijn.

op 07 11 2006 at 21:51 schreef John:

En trouwens, ik ben ook maar een mens dus ik geloof er ook niks van totdat het tegendeel bewezen is. Ga je gang dus chipdesigner, bewijs het tegendeel…. Ik durf in deze zelfs onze rolstoelende doomprofeet uit te dagen..;)

op 07 11 2006 at 21:56 schreef Peter Breedveld:

Wat nou, ‘logje’. Webmagazine voor de hele familie. En toevallig komen hier chipdesigners, oudheidkundigen, antropologen, senatoren, predikanten, rechtsfilosofen en iemand die iets met fotosynthese in een ziekenhuis in Boston doet.

op 07 11 2006 at 22:09 schreef Klaasvaak:

Hmmmmm, zou onderweis dan tog egt niets betekenun?

op 07 11 2006 at 22:12 schreef John:

Daarin heb je gelijk hoor Klaas maar laat nu wel aub die radiokies trekken want anders gelooft straks echt niemand je meer!

op 07 11 2006 at 22:18 schreef Klaasvaak:

Ik geloof in mijn radiokies, ik ben alleen, laat me met rust! Ik wil alleen nog maar naakte meisjes kijken op dat familieweblog van breedveld. Jammer dat ze allemaal een beetje over datum zijn, maarja zonder taboes is er ook niks aan.

op 07 11 2006 at 22:32 schreef John:

Ok, genoeg bullshit. Als wouter Bos eerste of tweede wordt dan gaat er een boekje open.

op 08 11 2006 at 09:36 schreef Wolverine:

Ik snap niet dat de Socialisten zo hoog staan in de peilingen.

Waarom bedenkt niemand dat Hitler ook een Socialist was?

Daarmee was hij links en zijn programma extreem links.

Ik snap ook niet dat zo weinig mensen dat zien, en dat ze nu spreken van een toekomst zonder dat stem op de socialist. BLEEEECHHH KUTLAND

op 08 11 2006 at 12:45 schreef Appelscha:

Hitler was een socialist dus socialisten zijn fout
Hitler was een nationalist dus nationalisten zijn fout
Hitler was een Duitser dus Duitsers zijn fout
Hitler was een (jawel daar komt ie weer) vegetarier dus vegetariers zijn fout
Hitler was een schilder dus schilders zijn fout

GAAAP!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

op 08 11 2006 at 13:37 schreef ReneR:

Een combinatie van electronisch stemmen; tegelijk met een rode potlood op een vel papier; lijkt me dan nog het meest betrouwbare. Dan kun je namelijk een dubbele controle uitvoeren.

mischien moet daar later stemmen via internet nog bijkomen. Geef het socialisme aan al die wantoestanden met de pvda en in de zwarte wijken van Amsterdam maar niet direct de schuld. Stembusfraude werd ook gepleegd door in dictatoriale conservatieve bestuurde landen. Ik reken overigens de PvdA niet onder de noemer socialisme; het is echt een middenwegpartij geworden. Kok was niet voor niets populairder bij de VVD leden dan Bolkesteijn of Dijkstal!

op 08 11 2006 at 14:08 schreef Appelscha:

@ReneR,
de PvdA is als doorbraakpartij juist opgericht als een middenwegpartij. In de jaren zeventig heeft Nieuw Links (onder leiding van Jan "Leefbaar" Nagel) de koers verlegd, zodat bv. vadertje Drees zijn lidmaatschap opzegde. Die linkse fundi’s hebben nu een thuis gevonden bij Marijnissen & co., zodat de PvdA weer netjes in het midden kan gaan zitten. Er zijn echter nog steeds een boel oud-linksen die hun plekje in de PvdA hebben verworven en die wel linker uitkijken dan over te stappen naar de partij waarbij ze een groot deel van hun inkomen moeten afstaan.

op 08 11 2006 at 16:42 schreef Wolverine:

"Er zijn echter nog steeds een boel oud-linksen die hun plekje in de PvdA hebben verworven en die wel linker uitkijken dan over te stappen naar de partij waarbij ze een groot deel van hun inkomen moeten afstaan."

@ Appelscha,
Wat doe je nu dan? weinig van je inkomen afstaan?
En die vergelijking met Hitler… Het gaat meer om zijn programma. Maar verder dan het woord (naam) Hitler keek je waarschijnlijk niet. Geeft niets, is bekend bij 85% van de Nederlanders.
Als je weet wat Hitler zijn programma was en wat het programma van de PvdA, SP en GL zijn, dan sla jij stijl achterover. maar je bent nooit e oud om te leren.

op 08 11 2006 at 16:44 schreef Wolverine:

is bekend moet zijn: ….dat is een bekend verschijnsel bij …

Daarnaast, Of je hebt geen inkomen, of je bent anbtenaar (dan betaal je alleen op papier belasting), of je denkt dat 50% belasting betalen heel normaal is. (een half jaar voor de Staat werken ook?)32% loonbelastin + 19 % btw = 50%

op 08 11 2006 at 16:48 schreef Peter Breedveld:

Wolverine, denk toch eens wat langer na voordat je weer een commentaar op deze site plempt, man. Willen de PvdA, SP en GroenLinks het jodenprobleem entlösen? Willen ze een sterke legermacht opbouwen om een wereldwijd, duizendjarig rijk te vestigen? Nee toch? Nou, dan is de vergelijking met Hitler dus beyond hysterisch.

Doe es effe lekker normaal.

op 08 11 2006 at 18:35 schreef Paardestaart:

Nou – ze willen wel een boel wat Hitler ook wilde, en da’s geen toeval ben ik bang
Het zou onverstandig zijn de overeenkomsten te negeren omdat er twee grote verschillen zijn..
Bovendien is links sinds het eind van de jaren zestig ook niet echt dol (meer?)op de joden; en dan heb ik het niet over ‘Israelkritiek’

op 08 11 2006 at 23:23 schreef Peter Breedveld:

Antisemitisme komt in de beste families voor, ben ik bang. En wat we tegen Hitler hebben is vooral de Holocaust en dat gedoe met dat Duizendjarige Rijk, nietwaar? Nivelleren is ook heel erg, maar toch van een iets andere orde.

op 09 11 2006 at 16:37 schreef John:

Wat paardestaart bedoelt peter, en daarin heeft ze gelijk, Hitler was niet alleen jodenvervolging. Hoe lullig het ook moge klinken voor alle familieleden van joodse slachtoffers, de jodenvervolging opzich was tov van het grote plan slechts een relatief klein noodzakelijk kwaad. Ik vermoed dat Hitler als geen ander besefte dat de sterk georganiseerde Joodse elite moest vluchten om zijn plannetjes te verwezenlijken. Wat natuurlijk ook een rol hierin speelde was dat hij de kerk vanzelfsprekend al heel dichtbij zichzelf had staan en grootse plannen vewezenlijk je niet met mensen die op welke manier dan ook met elkaar in conflict liggen.
De PVDA, kijk maar naar Balkenende die weet het echt niet en is volkomen echt, is de Nederlandse partij van het vierde rijk. Ik hou m’n stelling ruim en toch is deze zo goed als onweerlegbaar.

op 09 11 2006 at 16:41 schreef John:

Ik bedoel, zo’n Wouter Bos komt niet zomaar uit de lucht vallen en en wie ook maar over een net iets bovengemiddelde dosis mensenkennis beschikt ziet in een oogopslag dat de armpjes en benen van dit poppetje vrijwel onzichtbaar verbonden zijn met een houten kruis ergens ver boven deze welbespraakte doch niet al te intelligente parkeerplaatshomo.

op 09 11 2006 at 16:47 schreef John:

Zowel Jodenvervolging, de vele malen grotere aantallen westerse slachtoffers, de hersenspoeling van het mooie Duitse volk, het was allemaal niets meer of minder dan noodzakelijk kwaad in een geniaal plan van een geniaal mens.

op 09 11 2006 at 16:50 schreef John:

Als niemand zich had verzet waren er denk ik zo goed als geen slachtoffers gevallen en hadden we nu een europees parlement dat vrijwel zeker democratischer en volkomen zeker capabeler was.

op 09 11 2006 at 16:57 schreef John:

Ik ben voor een groots monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers en hun familieleden van de onzichtbare, talloze en in sommege gevallen zelfs nog te komen slachtoffers van het vierde rijk!

op 09 11 2006 at 17:39 schreef Tofuburger:

Tegen Hitler pleit ook het geloof in een totalitaire staat, die bij het oplossen van problemen steeds nieuwe problemen schept. Vreemd genoeg was een van de belangrijkste gedachterichtingen na WOII het geloof in de maakbare samenleving, wat precies hetzelfde is. De ‘brede overheid’van Wouter Bos is daar nog een echo van, maar ook de VVD en de CDA zien het ‘maken van beleid’ als enige oplossing van ‘problemen’ van de burger.

op 09 11 2006 at 18:36 schreef Bernadette:

John komt met de bekende dooddoener-van-de-schaal, waarmee wetenschappers en politici elk lokaal probleem wegredeneren:

> Handmatig stemmen is gevoelig voor kleinschalige fraude die zichzelf opheft door een groot gebied >

Kortom, geen probleem vindt John. De kiezers in dat gebiedje met ‘kleinschalige’ fraude moeten niet zeuren: landelijk verdwijnt dat effect toch weer?

Zo lust ik er nog wel een paar. Pas deze redenering maar toe op een inbraakgolf in een bepaalde wijk. Etc.

op 09 11 2006 at 19:37 schreef John:

Bernadette, even los van dat ik toch wel heel nadrukkelijk aangeef dat alleen de combinatie van computerstemmen en een papertrail(een voor de stemmer transparante dan wel) iets oplevert dat dicht in de buurt komt van perfectie, daar hebben we die standvastige SP toch voor! Ze komen ook langs jouw deur als het goed is, doe er wat mee meid, hun commercial ziet er ook met de dag prpagandistischer uit!

En om alle geruchten over mijn vermeende antisemitisme uit voor eeuwig het concentratiekamp in te sturen:

http://hoeiboei.web-log.nl/photos/uncategorized/borat.pg

Is dit wat Hitler bedoelde met verkrachting van de kunst?
Voor mij niet, hij staat op mn kankerverwekkende, stemmingswisselingen veroorzakende(zie TNNO telecom) umts mobiel en een ieder die ‘m hebben wil krijgt ‘m, met of zonder kanker.

op 09 11 2006 at 19:58 schreef Klaasvaak:

Je hebt gelijk John, het doet mij deugd te zien dat de SP naar europese normen de meest puur nationalistisch ingestelde partij van allemaal is.

op 09 11 2006 at 20:10 schreef John:

Je snapt het niet Klaas, het gaat mij alleen erom dat je een marjonet kunt schoppen en slaan totdat ie uitelkaar valt van ellende. Een normaal mens zoals Hitler wordt daar namelijk alleen maar sterker van.

op 09 11 2006 at 20:29 schreef Klaasvaak:

Inderdaad, over diplomatie falen gesproken, vind je het gek met een koningshuis waarvan destijds al het genoom broodnodig een afrikaanse herlevingsinjectie behoefde!

op 09 11 2006 at 20:34 schreef John:

Klaas, je bent gek! Ik zeg niks meer want het draait toch altijd uit op dit soort toestanden. Ga je mee een biertje drinken?

op 09 11 2006 at 20:37 schreef Klaasvaak:

Ok, als jij zegt dat het moet…..

op 09 11 2006 at 21:06 schreef Peter Breedveld:

Ben ik nou echt de enige wiens bek openvalt bij het lezen van frasen als ‘een normaal mens zoals Hitler’, ‘de jodenvervolging was slechts een relatief klein noodzakelijk kwaad’ en observaties als ‘Zowel Jodenvervolging, de vele malen grotere aantallen westerse slachtoffers, de hersenspoeling van het mooie Duitse volk, het was allemaal niets meer of minder dan noodzakelijk kwaad in een geniaal plan van een geniaal mens’?

Nu ben ik echt in de Twilight Zone terechtgekomen, of niet?

op 10 11 2006 at 02:13 schreef Cannon:

Je vergeet deze:
"Als niemand zich had verzet waren er denk ik zo goed als geen slachtoffers gevallen en hadden we nu een europees parlement dat vrijwel zeker democratischer en volkomen zeker capabeler was."

En dan later nog willen "bewijzen" dat hij niet anti-semitisch is.

Overigens, met betrekking tot de discussie over de gelijkenissen tussen Hitler idealen en ‘gangbaar’ socialisme, hier een lang artikel:
http://ray-dox.blogspot.com/2006/08/this-article-is-published-on-internet.html

op 10 11 2006 at 09:56 schreef wablief?:

Goh,

een tijdje met iets anders bezig geweest, kom goedgeluimd weer even kijken hier, en spontaan valt mij n bek open tot op de grond….

John, laat mij even heel erg duidelijk zijn:
HITLER WAS FOUT, EN GEESTELIJK GESTOORD. ZIJN GEDACHTEN WAREN DIE VAN EEN ZEER ZIEKE GEEST. HET ENIGE DAT HIJ KON WAS ENTHOUSIASTMEREN, MENSEN MOTIVEREN MET TOESPRAKEN VERDER HELEMAAL NIETS!!! HET OVERGROTE MEERENDEEL VAN ZIJN BELEID WERD OPGESTELD DOOR ANDEREN, HIJ WAS TE ACHTERLIJK OM DIEPE EN VERREGAANDE REDENATIES EN GEDACHTEN TE HEBBEN, EN BESCHIKTE OVER HELEMAAL GEEN ENKELE VORM VAN ZELFREFLECTIE. Toen zijn grootheidswaanzin hem zover dreef dat hij zich met de militaire tactiek ging bemoeien, verloor hij. Hij was niet in staat met zijn staf constructief overleg te voeren, hij duldde geen tegenspraak, was niet in staat argumenten tegen elkaar af te wegen. Je commentaren over deze man zijn belachelijk, en getuigen van een grotere naïviteit en onwetendheid dan die van een peuter. Je zet jezelf enorm te kakken, je geloofwaardigheid in zijn geheel wordt genihilleerd. Kom bij mij ook niet aan met weblogjes of geschriftjes over Hitler, de persoon op zich heb ik meer dan afdoende bestudeerd om al jouw onzin volledig te weerleggen.

Ik ben bang dat je hetzelfde probleem hebt als Hans Janmaat; je bent best in staat een probleem aan de oppervlakte te brengen, de manier waarop je er mee omgaat, en de onzin die je uitkraamt tonen aan dat je kennelijk niet meer dan dat kunt, en net als de meeste mensen ( ik incluis ) niet in staat bent met constructeve oplossingen te komen voor bestaande of potentiële problemen.

op 10 11 2006 at 12:27 schreef Paardestaart:

God – ik dacht dat je het nooit zou vragen..!
‘ t Is dat het bedtijd is..

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN JUNI

O Aso’s in de trein

O Waarom zijn christenen van die hardvochtige klootzakken?

O Huub Stapel is een klootzak

O Het gilde van het bruine gajes

O Lampies ontdekken: extreemrechts is best linke soep

O Mag geen omvolking zeggen

O Harde stukjes poep

O Niet zien is geloven

O Wilders: domme lul of geniale schurk?

O Ook Jezus was een harteloze bullebak

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS