Home » Archief » Kreeft


[22.12.2007]

Kreeft

Loor

Pinup15 (40k image)

Vanochtend las ik in NRC Next, in de rubriek ‘Next Question‘ (waarin elke dag antwoord wordt gegeven op alledaagse vragen), de vraag of het wreed is om levend gekookte schaaldieren te eten en of kreeften kunnen gillen als ze in een pan kokend water worden gesmeten. Prangende vragen die de inzender maar ook mij ernstig bezighouden.

Volgens sommigen sta ik te boek als iemand die in het verleden op bepaalde feestjes graag champagne dronk en heel decadent met kreeften liep te smijten, maar dat zijn zaken waar ik mij niets van herinner. Waarschijnlijker is het dat ik tijdens deze partijtjes, in een niet nader te noemen visrestaurant, weemoedig en onmachtig met mijn neus tegen de ruit van een kreeftenbassin stond gedrukt, daarbij ondersteund door een enkel glas bemoedigend wit of troostend rood in de hand. Maar nu dwaal ik af.

Om antwoord te krijgen op de vraag of het levend koken van schaaldieren wreed is, schakelde de krant een aantal deskundigen in, waaronder bioloog Gerard Heerebout, lid van de Stichting Keurmerk Zeeuwse Kreeft. Volgens Heerebout hebben kreeften geen stembanden en longen en zijn ze dus niet in staat om geluiden te maken. Het gefluit dat men hoort als de kreeft in het water zakt, is de lucht die uit de kieuwkamer van het dier ontsnapt.

Bovendien, zo stelt Heerebout (die op mij allesbehalve objectief overkomt), hebben kreeften een heel ander zenuwstelsel dan gewervelde zoogdieren en mensen. Ze hebben geen centrale hersenen en ongeveer 100.000 zenuwcellen, daar waar de mens er miljarden heeft.

Ja, en? Die 100.000 zenuwcellen lijken me voldoende om de gruwelijke pijnprikkel van 100 graden Celsius door te geven. En daar heb je geen centrale hersenen voor nodig. Maar volgens Heerebout zit de pijn vooral tussen de oren van de toeschouwer.

Uit het Noorse onderzoek Sentience and pain in invertebrates (2005) is gebleken dat kreeften en ook andere schaaldieren heftig kunnen reageren op onaangename prikkels. Maar ook dat ongewervelde dieren opiumachtige stoffen in hun lichaam hebben die pijn verzachten. Dat zal allemaal best, maar geruststellend is deze wetenschap niet.

“Kreeften en krabben hebben wellicht niet dezelfde pijnervaring als mensen, maar als er zoveel aanwijzingen zijn dat ze gevoel hebben, moet je ze het voordeel van de twijfel geven”, aldus Ton Dekker, voorzitter van de Visbescherming.

Gelukkig laat in dit artikel ook mijn held, bioloog en begenadigd schrijver Midas Dekkers, zijn heerlijk cynische licht over dit onderwerp schijnen. In het programma Gefundenes Fressen kookte hij ooit, onder het motto ‘zien is geloven’, een kreeft in een glazen pan. Dekkers: “Iedereen kon zien hoe die kreeft worstelend en met bloedstollend geknerp crepeerde”.

Dekkers adviseert de kreeft eerst te verdoven door hem in de vriezer te leggen en niet, zoals een vriend van hem, als een amateur te werk te gaan. De vriend joeg eens een vleespen door het hoofd van een kreeft. Het beest ontsnapte en probeerde, al trippelend door de keuken, met één schaar de pen uit zijn hoofd te trekken. Dekkers: “Met dat beeld laat ik de mensen graag achter met Kerst”.

En een mooiere slotzin kan ik me niet indenken. U bent weer op de hoogte.

Loor (1967) is individualist tegen wil en dank. Ze heeft een broertje dood aan middelmatigheid. Ze is een warm, lief en mooi mens, maar niet geheel ongevaarlijk.

Algemeen, 22.12.2007 @ 13:59

[Home]
 

37 Reacties

op 22 12 2007 at 14:56 schreef philippine:

Dank. Uhwhoeaaaaaa.

op 22 12 2007 at 16:05 schreef Kaatje:

Mja, dat wordt dan met kerst meelwormen of gefrituurde sprinkhanen eten. Of een oestertje of zes, levend met een beetje citroensap wegslobberen. Of garnalen, levend gekookt, heerlijk opgekruld met een sausje. Of een simpel varkenslappie waarvan je weet dat deze, toen ie nog vier poten, ogen en oren had gillend door het slachthuis gerend heeft. Mjammie…
Ijs na.

op 22 12 2007 at 16:58 schreef metatron:

Loor:

Weet je toevallig nog een leuk recept voor Kreeftensoep? Ik heb bij de Lidl een ingevroren kreeft gekocht. Bedoelt om er met kerst een soep van te maken.

op 22 12 2007 at 18:27 schreef herman van der helm:

Ik hoorde gisteren ook nog een apart verhaal. We zaten met een man of tien aan het eind van de werkdag in de kantine van het bedrijf van mijn broer. Een kraanmachinist had allerlei vissalades meegebracht uit scheveningen. Diverse verhalen passeerden de revue over het slachten van konijnen met kerst.
De machinist had ook een methode die hij gebruikte om een konijn te slachten, zonder dat hij zelf door het tegenstribbelende dier verwondt werd. Hij nam een jute zak en knipte er een punt af. Daarna deed hij het konijn in de zak en bond de zak dicht. Het konijn kwam met zijn kop door het gat in de zak en dan sneed hij de kop eraf. Het konijn spartelde daarna nog wel een halve minuut tot het dood was, maar hij had er op deze manier zelf geen last van.
Ik zat er als niet-vleeseter met walging naar te luisteren en ben maar weggegaan.

Eet smakelijk met kerst.

groet herman

op 22 12 2007 at 22:04 schreef Tjerk:

Over het humaan doodmaken van kreeften wordt al langer nagedacht.

Zo heeft men bijvoorbeeld kreeften via electrocutie om het leven gebracht, en tegenwoordig experimenteerd men met dodelijke injecties van citroensap of gesmolten boter.

http://www.bloomingfoods.org/blog/?p=160

op 24 12 2007 at 13:25 schreef Lagonda:

Ik vind dit altijd zo’n vreemd discussie; we hebben er geen problemen mee een dier te vermoorden om vervolgens zijn lichaam aan stukken te snijden, te koken en op te eten. Maar als het arme diertje laat zien dat het *pijn* heeft, dan is dat toch wel heel erg allemaal.

op 24 12 2007 at 17:00 schreef daniel:

Maar is het niet zo dat als je zo’n kreeft in een pan met koud water op het vuur zet, die kreeft zich in alle rust laat koken? Geen paniek, niks.

Het mooie is namelijk dat die kreeft er het volste vertrouwen in heeft dat het water, wat steeds warmer aan het worden is, op een gegeven moment ook weer zal afkoelen.

Sympathiek beest, als je het zo bekijkt.

op 24 12 2007 at 19:49 schreef Peter:

Kreeften moet je levend in een pan kokend water gooien opdat ze die mooie rode kleur krijgen. Het is dan ook snel gepiept met de kreeft. De dood treedt binnen een paar seconden in. Het lijkt mij juist inhumaan om een kreeft eerst te verdoven in de diepvries, want dan koelt het water sterk af als hij daar wordt ingegooid en duurt het dus langer voor hij sterft.

op 25 12 2007 at 19:12 schreef Tofuburger:

Er is een extra grote hetze van dierenactivisten tegen luxe-eten, met name ganzen- en eendenlever en kreeft. Dat heeft meer met de luxe van het eten te maken dan met de grootte van het dierenleed, afgezet tegen bijvoorbeeld kwalijkheden binnen de bioindustrie. Men is gewoon tegen luxe. Vandaar dat biologisch bont er ook maar niet door komt.

op 26 12 2007 at 12:42 schreef Peter:

Niet alleen dierenactivisten, maar alle zogenaamde dierenliefhebbers zijn verschrikkelijk hypocriet. Ze voeren bijvoorbeeld actie tegen het stierenvechten in Spanje, terwijl in Nederland de bioindustrie nog steeds niet is afgeschaft. De laatste tijd wordt er electoraal flink gescoord met acties tegen dierenporno en seks met dieren omdat dieren daar zo vreselijk onbder zouden lijden. Alsof het wel een feest voor ze is om te worden geslacht voor consumptie.

Er is altijd iets raars met mensen die voor dieren opkomen.

op 26 12 2007 at 13:26 schreef Lagonda:

Moet nu denken aan een uitspraak van Theo van Gogh: "Je moet demagogen nooit geloven en wantrouw de dierenliefhebber in jezelf, want geen valser sentiment dan dierenliefde."

op 26 12 2007 at 16:05 schreef Loor:

O ja, Van Gogh Almighty en zijn heilig verklaarde uitspraken. Ik wantrouw van alles in mezelf, ja, maar niet de dierenliefhebber.

Peter, er is juist iets raars met mensen die NIET voor dieren opkomen.

op 26 12 2007 at 17:18 schreef Peter:

Ik vind alle dieren klootzakken. Vlees eet ik uit principe.

Betrapte ik jou trouwens laatst niet met een stuk dood dier tussen je tanden? Het zag er woest en erg sexy uit.

op 26 12 2007 at 18:16 schreef Tjerk:

Nou Loor, dan heb ik ook nog wel een quote voor je:

"Hij was met zijn dieetkokkin zeer ingenomen en hij prees haar kookkunst op vegetarisch gebied. Als een gerecht hem bijzonder goed toescheen nodigde hij mij uit er ook wat van te nemen… Als er vleesbouillon was kon ik er vast op rekenen dat hij over ‘lijkenthee’ sprak, bij kreeften had hij het verhaal van een overleden grootmoeder bij de hand die door door de achtergebleven familieleden in de beek was gegooid om deze dieren te lokken; en bij paling zei hij dat die het best door middel van dode katten konden worden gemest en gevangen"
(Speer, Herinneringen II, Baarn 1970) – Opgediept door het Panzerfaust weblog

Dierenemancipatoren zijn fascisten, wat ik je brom.

op 26 12 2007 at 21:11 schreef Lagonda:

Maddox de onnavolgbare verkoopt t-shirts met de volgende tekst:

"For every animal you don’t eat, I’m going to eat three."

Hier te koop: http://store.theworstpageintheuniverse.com/shirts.html

op 26 12 2007 at 23:17 schreef Loor:

"Ik vind alle dieren klootzakken. Vlees eet ik uit principe."

Peter, geestig. En ja, you caught me in the act. Het was goed, het was fijn.

Tjerk, wat is je punt precies?

op 27 12 2007 at 11:43 schreef Peter:

Er zijn wel urgentere dingen in de wereld.

Inderdaad! Zoals de vraag: welk sausje is daar nou het lekkerste bij?

op 27 12 2007 at 12:57 schreef Tjerk:

Tjerk, wat is je punt precies?

Ik probeer je bewust te maken van het illustere (tafel)gezelschap waarin je je bevindt.

Onderhoudend gezelschap, dat wel. "Lijkenthee" is gevat, en die anekdote over z’n familie die het lijk van z’n grootmoeder gebruikt om kreeften mee te vangen is ronduit kostelijk in z’n morbiditeit. Hoe verzin je het!

Dus ik denk dat je Van Gogh’s wijsheid op dit punt iets te snel afwijst: hoed u voor de dierenvrienden:
Dierenbevrijding en dwingelandij gaan hand in hand.

Natuurlijk is het zielig voor die kreeft, en Midas Dekkers laat dat ook zien. Daar heb je helemaal gelijk in. En mensen die zeggen dat het voor die kreeft zo fijn is langzaam gekookt te worden daag ik uit zelf in een pot met langzaam opkokend water te gaan zitten. Eens kijken hoe humaan ze dat vinden.

Maar daar wordt al over nagedacht en aan gewerkt. Er zijn wel urgentere dingen in de wereld.

op 27 12 2007 at 15:45 schreef Hosseyn:

Men gebruikt het voedselprobleem in de wereld wel eens als argument tegen het eten van dieren, maar het probleem is natuurlijk de overbevolking zelf+ de mens is immers van nature geen eter van graszaden. Jonathan Swift had op dat bevolkinsprobleem een goede oplossing gevonden. Wordt het niet eens tijd voor een neo-swiftiaanse partij?

op 27 12 2007 at 16:43 schreef Peter:

Eh, wat was Swifts oplossing precies?

op 27 12 2007 at 16:52 schreef Hosseyn:

In die dagen waren er heel erg veel hongerige Ieren, die bovendien heel grote gezinnen hadden. Swift in ‘a modest proposal’ stelde voor de het surplus aan kinderen te gebruiken ter spijziging van de hongerigen.

I do therefore humbly offer it to public consideration that of the hundred and twenty thousand children already computed, twenty thousand may be reserved for breed, whereof only one-fourth part to be males; which is more than we allow to sheep, black cattle or swine; and my reason is, that these children are seldom the fruits of marriage, a circumstance not much regarded by our savages, therefore one male will be sufficient to serve four females. That the remaining hundred thousand may, at a year old, be offered in the sale to the persons of quality and fortune through the kingdom; always advising the mother to let them suck plentifully in the last month, so as to render them plump and fat for a good table. A child will make two dishes at an entertainment for friends; and when the family dines alone, the fore or hind quarter will make a reasonable dish, and seasoned with a little pepper or salt will be very good boiled on the fourth day, especially in winter.

op 27 12 2007 at 16:56 schreef Peter:

Nou, eet jij de kinderen maar op, dan neem ik nog zo’n lekker kreeftje.

op 27 12 2007 at 16:57 schreef Hosseyn:

Heb je al een oplossing voor de saus? Misschien werkt die ook bij de kinderen.

op 27 12 2007 at 16:59 schreef Hosseyn:

Het is trouwens een leuk stuk van Swift, de moeite van het lezen waard. Het staat hier en daar op het web.

op 27 12 2007 at 17:04 schreef Peter:

Ja, ik moet beslist wat van hem gaan lezen.

op 27 12 2007 at 17:12 schreef Hosseyn:

Gulliver’s travels is ook nog eens een goed voorleesboek voor de kids. En dan de pan in, hè…

op 27 12 2007 at 19:03 schreef Tjerk:

@Hosseyn: ’teknophagie’ is de technische term: ‘kinderen eten’. Kwam in de Oudheid al voor bij belegeringen. Het Oude Testament spreekt er ook al van.

Maar inderdaad: als ze dat in Derde wereldlanden nou eens zouden doen, dan lost het probleem zich vanzelf op. Probleem is alleen: het gaat tegen de programmering door de natuur (programmering opgevat in neo-Darwiniaanse zin) in.

op 27 12 2007 at 20:23 schreef Hosseyn:

In de oudheid aten ze natuurlijk eerst de slaven op; waren die eenmaal verteerd, dan waren de kinderen aan de beurt. Ik denk dat het ook in Nederland een uitkomst zou zijn. Hangjongeren die niet willen werken? Tot shoarma verwerken! Dat is een mooie slogan voor de neoswiftiaanse partij. Scholieren die niet willen leren? Marineren!

op 27 12 2007 at 20:46 schreef Lagonda:

Op de site van El Bulli staan leuke dingen met kreeft. Op de site van El Bulli staan sowieso leuke dingen.

Deze bijvoorbeeld:

http://www.elbulli.com/catalogo/catalogo/todo_anyo.php?lang=en&id_familia=6&id=680#

op 27 12 2007 at 23:01 schreef Loor:

Lagonda, kweenie hoor…het lijkt wel of er iemand die keer op dat bord heeft gekwat.

El Bulli schijnt ernstig in de categorie ’try before you die’ te vallen. Fijn. Wéér een reden om snel naar mooi Spanje af te reizen.

op 27 12 2007 at 23:02 schreef Loor:

die = drie

op 28 12 2007 at 01:10 schreef Tjerk:

Ik kreeg er ook wel trek van, moet ik zeggen. Het ziet er allemaal zeer excuise uit.

op 28 12 2007 at 10:10 schreef Peter:

Ik weet niet, maar El Bulli begint me steeds meer tegen te staan. De invloed van dit restaurant is enorm, gezien de schuimpjes, geleitjes, moussejes en wat niet al dat ik in steeds meer restaurants krijg voorgeschoteld.

Ik wil wel weer eens een eerlijk stuk vlees of vis, met wat beetgaar gekookte groenten die bij wijze van spreken zo van het land komen.

Mijn koninkrijk voor een niet-moleculair gesciencefictioned, herkenbaar stuk vis!

op 28 12 2007 at 12:33 schreef Lagonda:

Nah, klik maar eens op die site rond. Ik persoonlijk vind het allemaal meesterlijk wat ik daar voorbij zie komen.

"Gekwat", wat een leuk woord is dat toch. Maar je hebt gelijk. Veel gerechten kunnen er zo uitzien, trouwens.

op 29 12 2007 at 15:47 schreef herman van der helm:

Lagonda schrijft: "Ik vind dit altijd zo’n vreemd discussie; we hebben er geen problemen mee een dier te vermoorden om vervolgens zijn lichaam aan stukken te snijden, te koken en op te eten. Maar als het arme diertje laat zien dat het *pijn* heeft, dan is dat toch wel heel erg allemaal."

beste mensen, elk dier laat zien dat het pijn heeft als je het maar wil zien.
Wij hebben onze abattoirs uit de leefomgeving weggebannen, waardoor niemand deze pijn meer kan zien en horen. Alleen als we wel geconfronteerd worden door een filmpje of een verhaaltje krijg je boze reacties.
Ik denk dat we weer gewoon eerlijk moeten zijn en bij iedere maaltijd een videoboodschap vertonen die de bron van ons eten laat zien inclusief het "sterven van het vlees"
Zul je eens zien hoe snel ieder weer gaat nadenken.

op 30 12 2007 at 20:15 schreef Lagonda:

Ik vind eigenlijk dat iedereen die een specifieke vlees- of vissoort wenst te eten, eerst voor het betreffende dier een soort slagersexamen dient af te leggen. Dat je dus, als je bijvoorbeeld varkensvlees wenst te eten, onder leiding van een professionele slager zélf een varken uitkiest, het een stroomstoot toedient, het omgekeerd aan zijn achilles ophangt en vervolgens keelt. Ook dien je het dier volledig schoon te maken, uit te benen etc. etc. Als je dat hebt volbracht, dan krijg je een "varkensvleesbewijs". Idem voor koeien, kippen, kalkoenen, vis, paarden, wild etc.

op 31 12 2007 at 16:05 schreef Kaatje:

Alle burgers opstellen in rijen van tien bij de vleeskeurmeester. Voor ieder een varken, koe of paard naar keuze. Gaat uw gang…

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS