Home » Archief » Foebele


[22.06.2008]

Foebele

Loor

phat14 (40k image)
Illustratie: Phil Henderson

Zo. Dat was het weer. De gekte is voorbij. Godzijdank. Overbetaald Oranje mag naar huis om het over twee jaar weer eens te proberen. En we worden eindelijk verlost van de schreeuwerig oranje uitgedoste straten, etalages, advertenties, commercials en al het andere banaal en goedkoop ogende oranjespul. Met dank aan het team van Rusland, dat, onder aanvoering van mijn favoriete voetbalcoach Guus Hiddink, het mooiste en intelligentste voetbal speelde dat ik ooit heb gezien.

Nou doe ik net alsof ik voetbal begrijp en er zelfs van geniet, maar niets is minder waar. Tot gisteravond dan. Voetbal kan wel degelijk mooi en spannend zijn. Esthetisch verantwoord zelfs. En daardoor begrijpelijk. Eindelijk! Want wat zagen de Russen er prachtig uit, met hun engelengezichten en dito haardracht. Het was onvergetelijk mooi: de niet te evenaren Russische discipline en het onverwoestbare uithoudingsvermogen, de verrassend overzichtelijke maar onvoorspelbare manier van spelen, de maagdelijk witte outfits, het aandoenlijk schamele aantal Russische fans (3000 tegenover 27.000 voor aap lopende Oranjeclowns), de hoop en vrees op het gezicht van Hiddink tijdens de wedstrijd en de vreugdetranen op de wangen van de Russen na de overwinning. En dan die namen: Pavlyuchenko (ja, vóóral Pavlyuchenko), Torbinskiy, Akinfeev, Zhirkov. Dit was geen voetbal, maar een hoogstaand en verfijnd literair schouwspel van Anton Pavlovitsj Tsjechov. Voetbal is emotie. Voetbal heeft diepgang. Ik ben om.

En het werd letterlijk stil aan de overkant van mijn oppasvilla, waar de buren de hele dag bezig waren geweest met het voorbereiden van een groots opgezet voetbaltuinfeest. Het door hun kakelvers aangeschafte en fluks aan de muur gespijkerde plasmascherm van tien bij tien meter groot zou niet hebben misstaan op het EK-veld zelf. Want ja, achterin de tuin moest de kwartfinale natuurlijk ook goed zichtbaar zijn voor die ene nog te imponeren buurman. Zo’n reusachtig en energievretend scherm is de natte droom van elke man en de nachtmerrie van elke vrouw, maar gisteravond had ik voor het in high definition aanschouwen van mijn Russische afgoden graag mijn ziel aan de duivel verkocht.

Na de wedstrijd deed het Oranje Afdruipspektakel aan de overkant mij nog lang en genietend voor het raam staan. Er werd door de paar overgebleven heren nog moedig rond de ingehuurde semiprofessionele biertap gehangen, overduidelijk niet in staat om nog een zinnig woord uit te brengen. Nou ja, er werd vast nog wat gemompeld over het schreeuwend dure plasmascherm (dat na het leegdrinken van de tap ongetwijfeld van ‘partijdigheid’ werd verdacht) en dat het heus geen onnozele impulsaankoop is geweest, zo met de Olympische Spelen in aantocht. Welnee.

Vandaag zie ik de oranje vlaggetjesslinger van de overburen nog dapper aan hun balkon wapperen. En ik vrees dat dit ook nog wel even gaat duren, en niet alleen bij deze gedesillusioneerde en vele euro’s armere Oranjefans. Hoop is nu eenmaal lastig om los te laten, ik weet het.

Dat de beste ploeg de finale mag winnen. Voor mij is het EK nu pas begonnen.

Loor (1967) heeft sinds kort haar eigen webstek, Loor schrijft!

Algemeen, 22.06.2008 @ 17:00

[Home]
 

55 Reacties

op 22 06 2008 at 18:32 schreef Ozymandias:

Ik had gisteren aangeschoven bij de grote schermen in club 8 Amsterdam, in de volle overtuiging dat we na de wedstrijd de overwinning tot diep in de nacht daar zouden vieren. Nou, mooi niet dus. Na de wedstrijd stroomde de club al snel leeg en keerde iedereen teneergeslagen huiswaarts. Hoe kun je er na zo’n nederlaag nog een gezellige avond van maken?

Op de terugweg fietste ik door het vondelpark, met voor en achter mij in het oranje gehulde desolate geesten die ook allemaal uit de richting van het centrum bewogen. Ik zag nog een groepje jonge mensen dat nog wel ontspannen op het gras praatte en lachte. Toen ik er langs fietste hoorde ik ze een buitenlandse taal spreken; hoe kan het ook anders dan dat de enige vrolijke mensen die ik tegenkwam toeristen waren. Om mezelf nog meer te pijnigen zette ik thuis de tv aan om de analyse te horen.

Wat een bittere pil, die nederlaag van oranje. Voor mij is het EK nu echt afgelopen.

op 22 06 2008 at 18:47 schreef Kariem:

Het Nederlands elftal: een middelmatig team dat in de eerste twee wedstrijden boven zichzelf is uitgestegen. Niettemin: ik was ontroostbaar na het verlies. Pas vandaag wil ik erkennen dat de Russen op alle fronten superieur waren en dat Nederland terecht verloren heeft.

op 22 06 2008 at 18:56 schreef James:

De uitschakeling van het Nederlands elftal heeft sowieso één groot voordeel: men hoeft het quasi-volkse theater van Wim-Lex en zijn importbruid niet te zien als er een Nederlands doelpunt valt. Bah, zum kotzen om zoiets te moeten zien.

op 22 06 2008 at 19:13 schreef Ansje:

@ Ozy;

Als je goed opgelet had ;) had je mij ook vrolijk zien fietsen door het Vondelpark (nou ja, ik zat achterop)

Ik liep welgemoed even over elven Tuschinski uit en zag een hele stroom mensen, met name in oranje, die het Rembrandtplein verlieten.

Het gematigd tempo, het ontbreken van toeters en ander gejoel, en de gezichtsuitdrukkingen spraken boekdelen.

Uh-oh…. het zal toch niet??

Toch even voor de zekerheid (en nieuwsgierigheid) navraag gedaan bij de portier van Tuschinksi, en jawel; Nederland had verloren. En niet zomaar verloren maar compleet ingemaakt.

Op de fiets terug, door het Vondelpark dus, kon ik me niet bedwingen en hief een vrolijk "Olé, olé, olé…Oranje exit… Oranje eeexit.." aan.

Dus niet alleen de toeristen waren vrolijk.

op 22 06 2008 at 19:24 schreef Ozy:

Jij durft wel, Ansje.

op 22 06 2008 at 20:06 schreef Ansje:

Over lef gesproken, maar dan een heel verkeerd soort lef, die idioten die vannacht daar in Basel de boel op stelten hebben gezet.

Waar halen ze het lef vandaan om zich zo te misdragen in het gastland, vanwege zo’n suf stom spelletje vóetbal!

Dát vind ik nou persoonlijk veel en veeel erger dan die hele (smadelijke) nederlaag tegen Rusland.

Ugh. Ik heb gezegd.

op 22 06 2008 at 20:44 schreef Sabian:

"die hele [smadelijke] nederlaag" … wat een onzin. Het was een goeie pot, de Russen waren gewoon fenomenaal, nix smadelijk.

op 22 06 2008 at 20:58 schreef smeets:

Sport is voor sukkels
Voetbal voor megasukkels

op 22 06 2008 at 21:12 schreef stoethaspel:

Op dit moment is Spanje/Italië gaande. Ik kan alleen maar hopen dat de Spanjaarden er net zo hard uitgeknikkerd worden vanavond zodat het gesprek morgen op het werk weer eens over iets anders gaat dan voortdurend gedelibreerde gemeenplaatsen als "superieur hollands systeem – klote uitvoering op de toernooien, net als wij Spanjaarden…"

Blijft staan dat die twee matches tegen Italië en Frankrijk erg aardig om te zien waren.

Rusland leek me vooral een koekje van eigen deeg zoals dat eerder werd opgediend aan Italië en Frankrijk.

op 22 06 2008 at 21:44 schreef vander F:

Dat is nou het aardige van foeballe,
niets is zeker, nooit.

Hou je toch, nu staat er vast en zeker ergens in Minsk een Rus te pochen met z’n 136 inch HD surroundsound plasmascherm,
zeker van de volgende overwinning…

op 22 06 2008 at 21:44 schreef Pieter:

Hopelijk mag de komende bondscoach eens een weekeindje logeren in Varsseveld (Guus kom nou naar huus) en ruimharig van de pot met bijdehandjes snoepen!

op 22 06 2008 at 22:34 schreef Asmodeus:

Een mooie, maar vermoeiende wedstrijd. Ik had achteraf het gevoel zelf 120 minuten op het veld te hebben gestaan.
Je gunt het de oranjekudde niet, de makke schapen op de tribune die zwijgend wachten tot ze hun elftal of de scheidsrechters uit kunnen fluiten.
Wanneer Nederland met 3-0 voorstaat wordt er een minuutje gejuichd en de meute onnozelaars ploft weer neer op de stoeltjes, te beneveld om te kunnen staan.
Fluiten doen ook de Turken, niet sportief. Ze moedigen wel hun elftal massaal en luidruchtig aan, ook al staan ze 2-0 achter en presteren de heren op het veld zeer matig. Nederlandse supporters kunnen wat dat betreft veel van hun leren. Zolang ze niet na elke overwinning hun vreugde tot diep in de nacht op de claxon botvieren…

op 22 06 2008 at 23:01 schreef philippine:

Beste Loor, erg leuk stukkie. Troostend ook voor ons.Is er toch nog een succesvolle Nederlander op het scherm. Zou het aan hun voetbalschoenen gelegen kunnen hebben?

op 22 06 2008 at 23:13 schreef Max J. Molovich:

Hehe. Mooi, Loor. De treurigheid van feestelijk uitgedoste mensen die net een zware emotionele mokerslag te verduren hebben gekregen, mag ook ik graag zien. Een schrale troost, dat wel (ik had toch liever nog een tijd in hosanna-stemming verkeerd), maar een troost is het.

op 23 06 2008 at 03:54 schreef Marie-José:

Een vriend van me dichtte vanochtend tijdens het joggen een "nederlaag" tekst, en zette dat op muziek van Brel. Hij zong het luidkeels voor me en zei, "vonjedervan"? Op mijn aarzelende "mja" reageerde hij met, "dan zing ik het speciaal voor jou nog een keer".
Pure humor, allemaal uit verlies geboren.

op 23 06 2008 at 08:58 schreef daniel:

Ach iedere 2 jaar wil ik best naar die paar potjes kijken, maar uiteindelijk is het voetbal maar bijzaak. Het is natuurlijk niet voor iedereen zo, niet iedereen laat zich meeslepen, maar het aanstekelijke gevoel van de afgelopen weken kan ik samenvatten in drie woorden: Yes we can

Eens in de 2 jaar mogen mensen in dit land nog optimist zijn. Dan dromen ze van de overwinning en dat Nederland beter is dan de anderen. Ze willen bewonderd worden, ze willen dat iedereen zegt ‘die Nederlanders, wat zijn ze toch goed’.

Ik vind jammer dat het voorbij is. Dat het gevoel om uit te willen blinken en van saamhorigheid weg is. Die 11 miljonairs geven een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking een bepaald gevoel. Dat uit zich dan in Oranje gekte, en daar kun je op neerkijken. Maar die behoefte om dat gevoel te hebbem die is er. Niet iedereen heeft ‘m, toch denk ik dat een bevolking veel gelukkiger is als er gedroomd mag worden.

op 23 06 2008 at 10:46 schreef Bas:

Loor,schitterend geschreven .
Ik zelf ,10000 km zuid van Holland schakelde over naar BVN voor commentaar op de voetbal
Noodgedwongen,om een opkomend argument tussen mijn baas en mijzelf te voorkomen.
Ik had mij een grootte wijsheid laten ontvallen ,zoals, de beste heeft gewonnen .
De TV zender BVN gaf zoals gewoonlijk een afspiegeling van Nederland zoals het is.
Volwassen mensen waren bezig met iets wat soms kleuters doen ,vieze woorden zeggen zoals poep,en dan in lachen uitbarsten ,als een spelletje ,of ,ingeval Oranje zou verliezen denk ik.
Ik zei tegen m,n baas ,zie je wel, het is een grootte kleuterklas, en de juffrouw is Balkenende .

op 23 06 2008 at 11:17 schreef Remco:

Wat een gezever weer. Ik krijg een hoog kijk-mij-eens-anders-zijn gevoel bij stukjes als deze. Tuurlijk is het leuk om zo nu en dan dat samenhorigheidsgevoel op snuiven en er vooral lekker aan deel te nemen. Maar voor sommige is het nooit goed. Waarschijnlijk rete bang om voor ‘gewoon’ versleten te worden.

Uit dit stukje kan ik niks ander dan jaloezie proeven. De treurigheid van het eenzame gluren naar de buren en dan ook nog in een villa (groot en kil). Ik zie het voor me, licht uit en een beetje van het glas vandaan. Een mok thee vlakbij je lippen en een klein traantje in je ooghoek welke verraad dat je eigenlijk tussen die mensen had willen zijn. ‘Ook verliezen kan je beter samen doen’ denk je dan.

Loor, je hebt m’n medelijden!

op 23 06 2008 at 11:22 schreef daniel:

Nou, als mijn dochter (anderhalf) mij stralend aankijkt en zachtjes ‘poep’ zegt, dan is dat niet vies hoor. Zeker als ik bij inspectie van de luier er niets van aantref. Ze weet me altijd te vrolijk te verrassen.

op 23 06 2008 at 11:49 schreef Fidel T.:

Remco, de woorden uit mijn mond.
Las Loor gisterenavond en vond het zo tenenkrommend en zielig, dat me spontaan alle lust ontging om nog te reageren. Zeker na het lezen van die intrieste bijdrage van Smeets. Wat een kansloos, voorspelbaar en -inderdaad- ‘elitair’ gewauwel. (was het trouwens maar elitair, dan zouden sommigen hier zich verheven genoeg voelen om zich niet te verlagen tot het schrijven van dergelijke tinnef)

op 23 06 2008 at 12:09 schreef Avondlander:

Als Vlaming supporterde ik tot zaterdagavond enthousiast voor "Olland", mijn allerdichtste buren. Nu wordt dat Duitsland. Voor jullie ook?

op 23 06 2008 at 12:10 schreef BigO:

Loor, jij en sport, dat wordt nog eens een gouden combi….. :) ja grappig he die oranje gekte. ineens hangen al die oranje vlaggetjes er zo sip bij. ik ben best een voetballiefhebber en heb het ook in Italie wel gevolgd, maar NL voetbal struikelt vaak over hetzelfde.. tussen onderdanigheid en arrogantie zit ook nog wat.. t leven is een mooie leerschool cq ontdekkingsreis.
have a nice day!

op 23 06 2008 at 12:16 schreef Loesje:

Geef het volk brood en spelen. Rammen wij het Lissabonverdrag er even door. En de wet op de smadelijke godslastering gaan we ook gelijk maar aanpakken en uitbreiden. Gelukkig hebben we ook de Tour nog en het Tannes.
Leidt ook allemaal reuze fijn af!

op 23 06 2008 at 12:31 schreef Chris:

Ja, ja, hebben we weer het geklaag over de hollandse clowns. Daarom liet basel een traan zeker toen het legioen vertrok. Als je nu hoort dat de boel "op stelten" is gezet in basel door een groepje van 500 op de 150.000. Dit valt ook wel in de lijn der verwachting om het zootje dan weer zo af te kraken na een klein relletje… Nou zielig hoor, kan je beter reageren op de site van de telegraaf bij de andere klagers.

Maar ja wat de wedstrijd betreft, de russen hebben verdiend gewonnen en guus wordt de nieuwe tsaar van rusland na vrede te hebben gesticht tussen noord- en zuid-korea.

op 23 06 2008 at 12:45 schreef Kariem:

Avondlander:

Nee, ik ben nu hartstochtelijk voor Turkije, hoewel die er in de halve finale uit zullen vliegen, waarna ik al mijn geld zet op Spanje.

op 23 06 2008 at 13:52 schreef Marie-José:

Ha , Remco en Fidel, alles afbranden maar wel reageren ! Geen gevoel voor subtiliteit denk ik dan.
Wat noopt jullie om wel hier te komen kijken , en vervolgens een narrig commentaar achter te laten ?
Oranje teleurstelling, effe uithalen , en zelf een porte tinnef toevoegen !
Doe me een lol, ga zelf foeballe !

op 23 06 2008 at 14:01 schreef Zottelkopf:

Nederlanders houden er van een feestje met elkaar te bouwen, hoe belachelijk het er ook uit ziet. Bij mij geen oranje kleding aan het lijf, (staat me niet), maar ik ben best trots als ik de filmpjes met hossende menigten in het buitenland zie, en het positieve beeld dat ‘wij’achter lieten bij de Zwitsers.
Mensen die zich nu verheugen om het feit dat het feest over is, en daarbij tromfantelijk de oranjefans belachelijk maken, die vind ik pas zielig.

op 23 06 2008 at 15:36 schreef stoethaspel:

Zottelkopf

Twee jaar lang hebben ze van Basten afgebrand. Nog voor de kampioenschappen begonnen waren had ie zijn positie als bondscoach al opgegeven.

Datzelfde volk was lyrisch na de eerste twee, drie overwinningen. Hypocrisie alom, maar dat is Nederland eigen als je het mij vraagt.

Ik zag bij Netwerk een zeer rustige en bescheiden Ruud Gullit voorbijkomen die stelt: Nederlanders kankeren. Ze maken er alleen te vaak een levensbehoefte van. Ik doe dat niet, als ik kanker, dan om iets te willen veranderen en dat doe ik dan vervolgens.

Nederland heeft een mooie prestatie geleverd. Hier in Spanje is iedereen lyrisch over die wedstrijden, ongeacht de nationaliteit. We praten nu ook nog steeds over Cruyf en zijn ‘verloren’ kampioenschap. Wanneer mij mijn gevraagd werd stelde ik steeds dat het niet uitmaakt of we zouden winnen of niet, maar dat we loyaal moeten zijn aan ons hollandse systeem van voetballen. Mooi, attractief voetbal is belangrijker dan winnen, vind ik. Het gaat erom dat je kunt laten zien dat het spelletje meer is dan dom achter een bal aanhollen en hard schoppen. Dat heeft Nederland gedaan en of ze nou gewonnen hebben of niet, ik denk dat er over twintig jaar nog steeds gesproken zal worden over de matches die Nederland gespeeld heeft.

op 23 06 2008 at 15:40 schreef Klaplong:

Zeer en zeer voorspelbaar stukje van een vrouw. Zelf heb ik het ook niet op voetbal maar met nationalisme mag je elke dag aankloppen, zelfs als het nep patriottisme is. En dan een beetje koket met de naam van een schrijver wapperen omdat de russische namen ook zo mooi klinken. Had dan Koetosov en Soevorov aangehaald, die hebben Napoleon verslagen.

Maar goed, bij de laatste aflevering van sex and the city had ik dezelfde "eindelijk voorbij" verzuchting, drie keer raden wat het vrouwtje bij de bioskoopagenda gevonden heeft …

We moeten voor Loor maar eens een mooi Oranje lied aanheffen: "Daaaaaaaar moet een piemel in, daar moet een piemel in !!!"

op 23 06 2008 at 15:56 schreef Fidel T.:

@ Marie-José

Over welke subtiliteit heb je het? De cliches van Loor (overbetaald Oranje; godgod die Oranjegekte toch; ik weet niets van voetbal, maar wat ik wel weet…; wat zien die Russen er prachtig/als engelen uit, Tjechov want dat klinkt Russisch én slim) of de reacties van de Ansjes en Smeetsen hier.

ben benieuwd,

Fidel T.

PS: dat van die ‘oranje teleurstelling’ – en de kennelijk daaruit voortkomende ‘uithaal’- moet je toch echt voor eigen rekening nemen. Nergens heb ik geschreven dat ik een traan heb gelaten over het verlies van het Nederlands elftal, hooguit heb ik gehuild om de voorspelbaarheid van Loors stuk en de instemmende reacties daarop.

op 23 06 2008 at 15:59 schreef Remco:

@Marie-José
Om met je laatste opmerking te beginnen. Als alle toeschouwers zouden gaan voetballen zou het een zooitje worden. Daarbij denk ik dat ik bij Van Basten geen kans zou maken. Ik ben trouwens niet teleurgesteld in Oranje.

Ik brand alles af? Alles is veel hoor. Maar dit terzijde, ik hou niet van mensen die zich zo afkeren van volksvermaak. Ik lees vrijwel alles hier op frontaal Naakt juist omdat er hier zo met beide benen op de grond wordt gestaan. Ik heb de indruk dat Peter vanuit de maatschappij zijn opinie geeft. En zich niet afstandelijk opstelt. Als ik het ergens mee eens ben ben ik niet snel geneigd te reageren. Wel als ik het ergens mee oneens ben. Vandaar dat ik niet vaak reageer hier :)

Als je ergens niet van houdt hoef je het nog niet belachelijk te maken. Kom maar terug als je zelf zoveel mensen op de been krijgt!

by the way, wat is je mening eigenlijk in deze, want je brand alleen Fidel T. en mij af maar het onderwerp laat je links liggen.

op 23 06 2008 at 16:01 schreef Fidel T.:

Klaplong, amen!
-heb je ook zo genoten van Zamoyski’s 1812,
Napoleons fatale veldtocht naar Moskou? Koetosov doet me nog rillen van ontzag.

op 23 06 2008 at 16:26 schreef Zottelkopf:

Van Basten is voornamelijk door de pers afgebrand, de ‘kenners’. Die vind ik de hypocrieten.
Voor het grootste deel van het legioen maakt het volgens mij geen donder uit wie er coacht, als er maar gespeeld word, kunnen de oranje prullaria weer aan de gevel .. Volgens mij was Van Basten juist erg populair, zeker bij mijn generatie , die ’88 bewust heeft meegemaakt en vertrouwen had in de man van de onwaarschijnlijke goals.
Verder mag ik er niks over zeggen vind ik, omdat ik geen verstand heb van voetbal en ook éen van die ‘gelegenheidssupporters’ ben.
We waren erbij, en dat was prima ..

op 23 06 2008 at 16:33 schreef Ansje:

@ Klaplong; zeer en zeer voorspelbare reactie van een man ;)

Ik ken diverse mannen die er exact zo over denken als ik. Zie hieronder.

Wat mij persoonlijk tegenstaat, en feitelijk heeft dat maar weinig met voetbal an sich te maken, is die massale gekte, en de onmogelijkheid om daarvan verschoond te blijven.

Net zoals de commercie zich op kerstmis en valentijnsdag heeft gestort en je geen tijdschrift kunt openslaan en geen radio/tv-zender kan opzetten zónder dat ge-emmer over het ideale familieplaatje, inclusief het fantástische tig-gangendiner en bijpassende galakleding, zo was het ook schier onmogelijk om het Oranjegedruis te ontlopen.

Plus natuurlijk, wat Stoethaspel ook al aanhaalt, die verregaande hypocrisie;
Tot en met de aanloop van dit EK deugde er niets van Oranje, en een paar overwinningen later waande het Nederlandsche volk zich al Europees kampioen en Van Basten de messias.

Wat ik daar bovenop ook nogal lachwekkend vind zijn al die huisvrouwtjes (komt u maar) die normaliter weinig met voetbal ‘hebben’ en nu ineens bijna nog gekker dan hun altijd al voetbalverslaafde man acteren en er ineens verstand hebben.

nou ja goed, blij dus dat het weer over is.
Mag ik misschien?

Ik dank u.

op 23 06 2008 at 17:12 schreef dewanand:

men zou een hollandse hoer met haar benen wijd in het doel moeten zetten dan zou er zeker meer gescoord worden. Voetbal is een seksueel spel, het doel is de hoer van het voetbalveld. En elf mannen willen deze hoer naaien en bevruchten.

Op zich vond ik het ook beter dat rusland won want die speelden gewoon slimmer en beter. Het oranje team leek zo uitgeblust en uitgespoten.

finale is
duitland tegen rusland
en kans is groot dat rusland wint met 2 – 1.

mijn vrouw moest wel huilen toen oranje verloren had. Mijn Hindoekat maakte het geen zak uit, want die is een heel wijs beest.

dewanand

op 23 06 2008 at 17:17 schreef dewanand:

mijn turkse buurman had een vlag van turkije gehangen op zijn balkon, omdat turkije nu in de halve finale speelt. Hij heeft het vandaag echter weggehaald en dat is best jammer.

Hup hup Turkije, ram die russen naar de hel van de islam. Eerst de russische spitsen eruit timmeren dan massaal de heilige jihad voeren op het voetbalveld.

Hee, sprak mohammed ook niet over een heilige jihad op het voetbalveld tegen de ongelovige hoer (de goal)? Staat dit nog niet in de koran.

Turken gaan die russische hoer wel flink naaien met hun hele elftal komende woensdag.

dewanand

op 23 06 2008 at 17:30 schreef Kariem:

Dewanand als voetbalcommentator, dat zou nog eens genieten zijn.

Hindoekat?

Hahahahahahaha

op 23 06 2008 at 17:37 schreef Marie-José:

@ Fidel en Remco, had ik jullie by the short and curlies ?
Yep, ik laat het onderwerp links liggen omdat het zo irrelevant is. Jaha, niet in jullie ogen, maar ga dat maar eens vertellen op een footy – log.
Ik genoot van Loors ontdekking, dat voetbal verdomd spannend kan wezen, ik genoot van een vriend die een onverwachte poëet en zanger werd, ik genoot van mijn ontdekking van die onverwachte kwaliteiten. Wat dat betreft mag je wel zeggen dat de EK van 2008 een onverdeeld succes is.
Circumstantial evidence.

op 23 06 2008 at 18:28 schreef J.J. v.d. Gulik:

Oranje blufte de tegenstanders de eerste 2 wedstrijden af en had er de spelers voor. Rusland deed hetzelfde in de wedstrijd tegen Nederland en werd geholpen door datzelfde Nederland omdat die een andere en voor die wedstrijd onjuiste tactiek hanteerde.

Overmoedig geworden en vanwege zijn Italiaanse vrienden zette Van Basten Arjen Robben in tegen Roemenië, hoewel het een blessuregevoelige speler is en hij het verschil kan uitmaken tussen winst en verlies. Dat plus het privédrama van Boularouz die desondanks bij Oranje bleef wat door een aantal spelers niet begrepen zal zijn, de kennis van het Nederlandse voetbal bij de coach van Rusland en de verkeerde tactiek die afweek van de eerste 2 wedstrijden is de verklaring voor het verlies. Ik meende bijvoorbeeld aan het spel van Kuyt duidelijk te kunnen herkennen dat die de Boularouz affaire nog niet had verwerkt.

Goede voetbalwedstrijden kan ik wel waarderen en zo ook de eerste 2 wedstrijden van Oranje. Aan de andere kant is Oranje teveel multiculti en wordt Oranje gebruikt om de onvrede over de multiculturele samenleving te dempen en reclame te maken voor het koningshuis. Tegen die elementen van Oranje ben ik sterk gekant. En de kleur Oranje vind ik bij voetbalaangelegenheden beslist niet mooi.

Vanwege al de hysterie bij deze ‘correct’ bevonden vorm van nationalisme ben ik er wel tevreden over dat Oranje is uitgeschakeld.

In de berichtgeving blijft onderbelicht dat Ruud van Nistelrooij een fantastische goal heeft gemaakt tegen Rusland. Technisch was die van een zeer hoog niveau. En het onderwerp omkoping zou ook best aandacht verdienen. De blooper van de doelman van Tsjechië vrij dicht voor het einde van de wedstrijd tegen Turkije verdient zo bijvoorbeeld nadere aandacht.

Rusland speelde tactisch gezien geen topwedstrijd. De linies sloten onvoldoende aaneen, een euvel wat je wel vaker ziet bij landenteams. Dat was een tactische fout die Guus Hiddink ook regelmatig bij PSV maakte. Dat zorgde ervoor dat het vrij lang duurde voordat de successen van PSV in de Champions League kwamen.

op 23 06 2008 at 19:40 schreef Remco:

@Marie-José
Je triggert in ieder geval iets :)
Om misverstanden uit de weg te helpen, ik denk dat jij en Loor meer voetbal fan zijn dan ik. Helemaal nu er engelen met interessant klinkende namen mee doen.

Het gaat mij juist om het afbranden van een volksfeest door Loor. Wat is er erg aan honderdduizenden mensen die zicht opperbest vermaken. Wat is het ‘kwaad’ waardoor je je moet profileren als anti-oranje klant? Hoe kan zoveel eensgezindheid zoveel weerzin opwekken? Nogmaals, ik kan er alleen jaloezie uit halen.

op 23 06 2008 at 19:46 schreef Remco:

@Marie-José
Je triggert in ieder geval iets :)
Om misverstanden uit de weg te helpen, ik denk dat jij en Loor meer voetbal fan zijn dan ik. Helemaal nu er engelen met interessant klinkende namen mee doen.

Het gaat mij juist om het afbranden van een volksfeest door Loor. Wat is er erg aan honderdduizenden mensen die zicht opperbest vermaken? Wat is het ‘kwaad’ waardoor je je moet profileren als anti-oranje klant? Hoe kan zoveel positieve eensgezindheid zoveel weerzin opwekken? Nogmaals, ik kan er alleen jaloezie uit halen.

op 23 06 2008 at 19:50 schreef Remco:

excuus voor de dubbele post maar hij kwam niet in beeld dus nog maar een keer de Verstuur knop geklikt.

op 23 06 2008 at 20:34 schreef Piet:

Loor is dol op cliche’s, alle mannen houden van voetbal en alle vrouwen niet. Alle vrouwen kletsen achter de rug van de man alle bedgeheimen door. Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, je kent ’t wel. Niet vreemd dat je zelf niet in staat bent een behoorlijke relatie op te bouwen als je hersens zo clichematig zijn vastgekalkt.

Maar ik heb zelf ook een pleurishekel aan het oranje hossende volk. Als iemand (ik heb geen zin om terug te scrollen) beweert trots te zijn op hoe ‘wij’ als supporters ons hebben gedragen in Nederland krijg ik spontaan kotsneigingen. Positieve eensgezindheid is even angstwekkend als negatieve. Het hoeft alleen nog maar even van richting te veranderen.

PS: Mijn Turkse buurman doet voorlopig ook niet aan vlaggen. Ik ben trots op ‘m ;)

op 23 06 2008 at 20:38 schreef Fidel T.:

@Marie-José

Niets zo vernederend als een zelfverklaarde overwinning.

Ja, je triggert zeker iets in mij, maar fatsoen weerhoudt me dat te beschrijven. Laat ik het erop houden dat ik mezelf gelukkig prijs, dat ik in het echte leven geen donder met je heb te maken.

Ik popel om nu los te gaan op je kinderlijke argumentatie, om je iets uit te leggen over het opzetten van een stroman, maar ik denk dat het niet aan je vrolijke Viva-hoofd besteed is (lap, daar doe ik ook zomaar aanname). Ik gun je je chicklit van harte en ik vind het niets meer dan prijzenswaardig dat je je ‘Loortje’ te hulp schiet als er kritiek dreigt. Maar beloof me een ding, als je nog eens meent een discussie aan te moeten gaan, kom dan wel met argumenten en doe een beetje je best.

Bemoedigende groet,

Fidel T.

PS: de lezer moet weten dat Fidel T. zich nimmer door een vrouw met een dubbele naam bij zijn schaamhaar heeft laat grijpen, noch voornemens is dit ooit te laten doen.

op 23 06 2008 at 20:39 schreef Piet:

Nederland is ten onder gegaan omdat van Basten z’n klassiekers niet kende, Hiddink wel. Hij prees ze regelrecht ’t graf in.

http://home.wanadoo.nl/tigch/sonneveld/jongens.htm

op 23 06 2008 at 22:09 schreef philippine:

Zonet een verslag op Duitsland gezien over hoe Duitse Turken zich uitten na de gewonnen wedstrijd. Dat was allesbehalve leuk. En dan heb ik het niet over het uitzinnige gehos en aanverwante artikelen, dat is gewoon. Niet gewoon vond ik de politieke uitspraken over Duitsers, Turken in Duitsland en Turkije’s toekomstige positie in de EU. Nogmaals, niet leuk. De toespraak van Erdogan ,bij zijn bezoek aan Duitsland, kwam ook nog even voorbij. Politiek voetbal. Walchelijk.

op 23 06 2008 at 22:50 schreef Ernst:

Ach, zaterdag was de eerste wedstrijd die ik keek, en jammer was het. Rusland was gewoon sterker, dat zag ik ook nog wel.

Desondanks vind ik het jammer dat het voorbij is, gewoon, omdat zoveel mensen er plezier in hadden, in Oranje, en ik het gewoon leuk gevonden zou hebben als we (ja, nog steeds: we) in de finale gekomen zouden zijn. Helaas dus.

Aan de oranjesupporters heb ik geen hekel, wel aan mensenmassa’s, maar dat is iets anders.

En belangrijk is het natuurlijk allemaal niet, dat voetbal. En een manier om de beschaafden van de onbeschaafden te scheiden, dat is voetbal al helemaal niet. Het is gewoon een spelletje, maar wel een spelletje waarvan ik liever had dat we het gewonnen zouden hebben. Want dat ‘de beste moge winnen’ klinkt goed, maar is natuurlijk niet de bedoeling, de bedoeling is winnen. Ik ben dan ook als een beest tekeer gegaan met Scrabble dit weekend.

op 24 06 2008 at 06:53 schreef daniel:

Positieve eensgezindheid is even angstwekkend als negatieve. Het hoeft alleen nog maar even van richting te veranderen.

Dat is toch je reinste onzin. Dat Oranje legion kan je toch niet omvormen tot ze bereid zijn om Rusland binnen te vallen en Moskouw in as te leggen? Daarvoor heb je een heel ander volkscharacter nodig, en om dat te kweken heb je generaties nodig.

Als je alles verdacht gaat maken wat negatief gebruikt kan worden blijf je uiteindelijk naakt en sprakeloos achter.

op 24 06 2008 at 09:16 schreef Piet:

Kom, kom. Het eerste waar een niet-voetballiefhebber bij voetballen aan denkt zijn rellen en hooligans. Het begint altijd leuk en gezellig, dan wordt het dronken gelal en vervolgens gaat de lont in het kruitvat.

Die bewondering voor die nette supporters is vergelijkbaar voor de bewondering die sommigen hadden voor het feit dat de moslims in Nederland zich zo in hadden gehouden toen Fitna uitkwam.

De bewondering voor een zelfmoordterrorist die zich eens een keertje niet opblies.

op 24 06 2008 at 09:37 schreef daniel:

Het eerste waar een niet-voetballiefhebber bij voetballen aan denkt zijn rellen en hooligans.

Nee hoor, het eerste waar ik aan denk is of er ook iets anders op TV is.

op 25 06 2008 at 21:36 schreef Paco:

Aanpakken die Grootverdieners. Met name de niet europeanen die hun zakken vol laaien. Meneer Bos, waar blijf je met je schreeuwert???

op 25 06 2008 at 23:10 schreef Ansje:

En met het winnende doelpunt in de ne-gen-tig-ste minuut liggen de Turken eruit. Erg jammer want goed gespeeld. Ik had ze het kampioenschap wel gegund.

op 26 06 2008 at 07:39 schreef Paco:

Niks aan de turkrn gegund. Het is geen europees land en kunnen derhalve nooit europees kampioen worden. Sterker nog, ze mogen wat mij betreft helemaal niet meedoen.

op 26 06 2008 at 08:59 schreef Ansje:

Turkije is wel degelijk een Europees land, net zoals Rusland dat is.

En het had mij leuk geleken als een outsider wint en eens *niet* zo’n standaard land als bijv. Duitsland.

op 26 06 2008 at 12:35 schreef visarendje:

De gode zij geprezen, geen getoeter.

Mijn slaaplatentie wordt niet gestoord.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS