Home » Archief » Kleine Tessa


[09.11.2008]

Kleine Tessa

Hassnae Bouazza

Vin7 (43k image)

Onlangs mocht ik voor Opzij het nieuwste boek van Tessa de Loo recenseren, Harlekino. Het leek de redactie daarnaast leuk als ik ook nog de auteur zou spreken.

Op een maandagmiddag bevond ik me tegenover de auteur in het Amsterdamse Pulitzer hotel en vernam ik van haar wat haar motivatie was om het boek te schrijven. Ze keek me met grote, lege ogen aan en was benieuwd of ik Marokko goed kende en of ik het land herkende in haar beschrijvingen. Aan het eind van ons onderhoud legde ik haar nogmaals uit dat het een bespreking zou worden met daarin een paar regels uit ons gesprek en geen uitgewerkt interview. We spraken af dat ik haar woensdagochtend zou mailen zodat ze de geciteerde regels kon controleren.

De volgende ochtend, op dinsdag, werd ik gebeld door een mevrouw namens De Loo die me vroeg of het interview al af was. Nee, dat was het niet. Later die avond mailde ik de citaten los van de context, en daarop kreeg ik woensdagochtend via de tussenpersoon een mail terug met een aanpassing. Nu zou je denken dat het daarmee klaar was, maar nee: onderweg in de auto werd ik gebeld door een medewerkster van de uitgeverij die het hele stuk wilde lezen – iets wat ik weigerde: het zou toch wat zijn als uitgeverijen recensies van tevoren gaan inzien, en erger, aanpassen. Het gesprek sleepte zich voort en na overleg met Opzij stuurde ik schoorvoetend de tekst op met de waarschuwing dat ik niks ging aanpassen. Daar hoefde ik niet bang voor te zijn, zo beloofde de medewerkster me, ze zou het alleen scannen op de citaten en het verder niet verspreiden of zo.

Om een tergend lang en vervelend verhaal kort te maken (bijna net zo tergend en eindeloos als Harlekino): de uitgeverij en De Loo waren nogal in hun wiek geschoten door mijn niet zo positieve bespreking. Nu wilde het geval dat ik een slapeloze nacht had door mijn ontmoeting met de auteur en mijn best heb gedaan nog iets positief te vinden voor de recensie uit respect voor onze ontmoeting, maar zij dacht er anders over. Eerst kwam ze met de valse bewering dat ik het gesprek niet had opgenomen en toen duidelijk werd dat ik de inhoud van de bespreking niet zou veranderen, begon haar redacteur Opzij over mij te e-mailen.

Het is toch wat: een slecht boek uitgeven en dan de schuld bij mij neerleggen. De actie van de uitgever was op zijn zachtst gezegd misselijkmakend: ze wisten mij daar te vinden toen ze het stuk wilden lezen en toen dat niet aan hun verwachtingen voldeed, gingen ze achter mijn rug om mijn opdrachtgever benaderen om hun beklag te doen. De bespreking verscheen uiteindelijk in het blad zonder de citaten van De Loo.

Einde verhaal. Of toch niet. Soms heeft het lot een smakelijk vervolg in petto. Zo werd ik door Women Inc. gevraagd om gespreksleidster te zijn voor een avond waarop Tessa de Loo en Naema Tahir te gast zouden zijn. Nausicaa Marbe was verlet en dus zochten ze een vervangster. Eerder al had ik Julia Franck en Rascha Peper geïnterviewd voor de literaire avond Read My Lips. Zelf vond ik het wel grappig, maar ik waarschuwde al dat De Loo minder geamuseerd zou zijn, en inderdaad: als ik de avond zou presenteren, zou zij afhaken.

En dat is dan een succesvolle schrijfster. Totaal karakterloos en nul incasseringsvermogen.

Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, OpZij, de website van het Vlaams-Nederlandse huis deBuren en de Arabische site van de Wereldomroep. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten.

Algemeen, 09.11.2008 @ 18:36

[Home]
 

18 Reacties

op 09 11 2008 at 19:46 schreef Frank:

Tsja Hassnae,

Tessa de Loo gaat kennelijk nog steeds uit van het bestaan van de stilzwijgende afspraak dat vrouwelijke recensenten haar werk niet negatief recenseren. Ik Jan Cremer heeft ooit eens een vilein artikel geschreven over het fenomeen vrouw in de kunst, dat gaat mogelijk ook voor vrouwen in de letteren op.

op 09 11 2008 at 20:07 schreef Tjerk:

Hassnae,

Indien ik bij je in het gevlei zou willen komen – en dat wil ik, idolaat van je als ik ben – dan zou ik nu zeggen: ‘Ja, inderdaad, wat een kleinzielig mens is die Tessa de Loo’.

Maar eerlijk gezegd kan ik me die reactie van De Loo best wel een beetje voorstellen.

Als jou een interview wordt afgenomen over je boek en je krijgt achteraf medegedeeld dat het niet om een volwaardig interview gaat maar om wat citaatjes voor een recensie, en wanneer de teneur van dat stuk, waarin je pas inzage krijgt na voor jouw gevoel flink aandringen, blijkt te zijn dat je een flutboek hebt geschreven, dan zou je je toch om de tuin geleid en gebruikt voelen?

Dan zou je toch denken: Godverdomme! dat wist zij al toen we zaten te babbelen en ze heeft me gewoon door laten praten omdat ze wat citaatjes wilde om haar recensie meer cachet te geven. In mijn gezicht doet ze vriendelijk en belangstellend om vervolgens achter mijn rug een pijl tussen mijn schouderbladen te mikken. Maar mooi dat ik daar niet aan meewerk!

Ik neem aan dat jij – net als ik – in zo’n geval graag vooraf te horen zou krijgen waar het interview toe dient; en dat je, als het een kritische bespreking wordt, graag tijdens het gesprek met de journalist/recensent de punten van kritiek verneemt, en waarom hij of zij het boek niet geslaagd vindt. Dan weet je namelijk waar je met hem of haar aan toe bent, en dat schept vertrouwen. Ook als die persoon jouw boek niet positief waardeert.

We oefenen veel meer invloed uit op hoe mensen op ons reageren dan we denken. Maar de positieve kant daarvan is dat als je een paar dingen anders doet, je een volwassen reactie bij de ander kunt losmaken.

op 09 11 2008 at 22:00 schreef hafid:

Tjerk,

wat een geraaskal. Een interview met een schrijver [m/v] heeft niks te maken met het waardeoordeel van de interviewer over het te bespreken werk.

Zelfs de schrijver [m/v] van een slecht boek is het interviewen waard.(Het bewuste boek heb ik
niet gelezen en ik kan er dus niks over zeggen.)

Ik weet ervan. Hassnae’s werkwijze is niet ongewoon. Maar jouw psychologisering op het eind verdient hoon. (Rhyme intended.)

op 09 11 2008 at 22:22 schreef Tjerk:

"Een interview met een schrijver [m/v] heeft niks te maken met het waardeoordeel van de interviewer over het te bespreken werk."

Ook niet als je interview en bespreking met elkaar vervlecht?

Maar zelfs als je rationeel gelijk hebt, dan wil dat toch niet zeggen dat mensen dat ook zo voelen?

Als iemand bij mij zou komen om me een interview over een roman af te nemen, dan achteraf meedeelt dat het slechts om een paar citaatjes gaat in een recensie, en dan blijkt achteraf ook nog dat het om een vrij negatieve recensie te gaan, dan zou ik me knap bekocht voelen.

Maar goed, dat ben ik. Wat zich in het hoofd van De Loo voordeed, weet ik inderdaad niet; daar heb je volkomen gelijk in.

op 09 11 2008 at 22:41 schreef hafid:

Tjerk,

dat gebeurt heel vaak en ik kan erover mee praten. Zolang je citaten autoriseert, is er in die zin niks aan de hand, omdat het interview van de interviewer/het blad is en niet van de ‘interviewee’.

Hier gaat het er simpel om dat geen enkele uitgeverij en/of schrijver een negatieve recensie kan uitstaan. Meer niet.

Dat De Loo verwachtte dat Marokkaanse Hassnae het boek zou kunnen waarderen alleen al omdat het zich in Marokko afspeelt, kan hier misschien wel meespelen.

Nogmaals: Hassnae heeft journalistisch niets onoirbaars gedaan. Behalve dan niet slapen om maar iets positiefs te bedenken over iets wat zij niet goed (genoeg) vindt.

op 09 11 2008 at 23:11 schreef Max J. Molovich:

Ik kan me wel voorstellen dat Tessa de Loo zich bekocht voelde. Een interview geven schrijvers volgens mij ter promotie van hun boek, niet om hun recensenten extra munitie te geven hun werk af te kraken. Ze vertellen wat ze met hun boek willen zeggen, waarom de behandelde thema’s hen bezighouden, waarom iedereen het zou moeten lezen. Als je vervolgens als eindoordeel te lezen krijgt dat het boek het enthousiasme miste dat in het gesprek erover zo aanstekelijk werkte, welke andere reactie mag je dan verwachten dan enige kwaadheid? Gelatenheid?

Het eigenaardige van de bespreking van Harlekino is dat recensie en interview zijn verweven en één geheel vormen. Ik denk dat Tesso de Loo beter zou hebben kunnen leven met een interview waarin ze kon zeggen wat ze wilde en een losse recensie waarin haar boek werd afgebrand. Zou ze waarschijnlijk ook niet blij mee zijn geweest, maar ze zou zich tenminste niet zo bekocht hoeven voelen.

Hassnae heeft journalistisch inderdaad niks onoirbaars gedaan, maar ik vind het een eigenaardig genre, de interviewrecensie.

op 09 11 2008 at 23:42 schreef hafid:

Max,

nogmaals: jullie lezen boekenbijlagen van kranten e.d. of niet?

Een samenvoeging van interview en recensie is niks nieuws (zo is bv ook een boek van mij besproken en ik ben werkelijk niet de enige).

En de promotie (waarvoor een interview bedoeld is, daar ben ik het helmaal mee eens) heeft De Loo gekregen: zolang je naam maar goed gespeld wordt.

Dat haar uitgesproken enthousiams niet geschreven werd teruggevonden in het boek door H doet er wat dat betreft niet toe: zij heeft haar (enthousiasme is vrouwelijk) via de citaten kunnen overbrengen.

Interessant land Marokko – toch een keer bezoeken.

op 09 11 2008 at 23:53 schreef Tjerk:

Dat De Loo verwachtte dat Marokkaanse Hassnae het boek zou kunnen waarderen alleen al omdat het zich in Marokko afspeelt, kan hier misschien wel meespelen.

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat dit het gevoel van gekrenktheid bij De Loo versterkt heeft. Maar bovenstaande is toch net zo goed psychologisering?

En dat Hassnae een lieve meid en conscientieus journaliste is, daarvan hoef je mij niet te overtuigen. Ik ben reeds een devote gelovige. You’re preaching to the choir, brother!

Maar ook een professionele journaliste met een hart van goud kan, zonder daar erg in te hebben, haar hakken in andermans schenen planten. Kun je wel zeggen: moeten die mensen hun platte voeten en lange tenen er maar niet onder steken, want alles is keurig gegaan volgens wat journalistiek gebruikelijk is; maar gevoelens van gekrenktheid laten zich niet dicteren door de journalistieke mores.

Zoals ik echter al toegaf: dit alles is speculatie. Geen van ons kan immers in het hoofd van Tessa De Loo kijken.

op 10 11 2008 at 01:01 schreef hafid:

Bert,

helemaal over heen gelezen.

Dan had Hassnae op haar strepen moeten staan: beter een ruggengraat dan geen sip in een theekransje.

Maar als je toegeeft, Has, dan blijft censuur (want dat is dit) overeind. En geen volledige versie op FN die daar een lieve moer aan helpt.

op 10 11 2008 at 07:48 schreef Alf Berendse:

Niks onoirbaars, maar als Hassnae het interview was begonnen met "Mevrouw de Loo, ik vind het geen goed boek," had dat misschien interessante quotes opgeleverd voor in de recensie.

Ik deed dat eens in een interview met auteur René Stoute (RIP), vroeg hem waarom een boekje met bijeengeraapte oninteressante schrijfsels van hem was uitgegeven. Hij zei: "Tja, ik leef ervan en moet toch elk jaar weer met iets komen."

Maar de reacties van Tessa de Loo en de uitgever waren inderdaad kinderachtig.

op 10 11 2008 at 07:58 schreef hassnae:

Ik zou me De Loo’s boosheid kunnen voorstellen als ik tijdens het interview had gezegd dat ik het een goed boek vond, maar niets van dat alles. Ik heb haar de vragen gesteld over de punten waar ik vraagtekens bij had geplaatst of die ik niet goed vond.

Mijn eigen indruk was dat zij nogal zenuwachtig was, wat ook verklaart dat ze me de volgende ochtend al liet bellen en vervolgens niet meer los liet.

Het enthousiasme dat ik noem, was juist positief bedoeld naar haar, niet als een steek.

Los van dat alles: het is buitengewoon kleinzielig om de hele uitgeverij in actie te brengen vanwege één bespreking om alsjeblieft maar te voorkomen dat er iets minder positiefs komt te staan.

Als ik haar was, had ik de literaire avond meteen aangegrepen om de puntjes op de i te zetten.

op 10 11 2008 at 08:39 schreef Alf Berendse:

Hassnae, dan heeft De Loo helemaal niets te zeiken, ze wist dat je kritisch was. Dat maakt haar reactie nog karakterlozer.

Overigens vind ik de opstelling van Opzij ook behoorlijk zwak, maar geen censuur. Ik zie dat als de uitkomst van onderhandelingen tussen De Loo/uitgever, redactie Opzij en jou. Opzij mag natuurlijk zeggen ‘we publiceren zonder de citaten of we publiceren niet’, zoals jij had kunnen zeggen ‘publiceer met citaten of publiceer niet’.
Opzij had echter tegenover De Loo en haar uitgever de poot stijf moeten houden. De Loo stemde in met het interview en als jij correct citeerde, dan hoefde Opzij niet voor haar te buigen.

op 10 11 2008 at 10:33 schreef Bert Brussen:

Tsja…Onderhandelingen tussen een onafhankelijk blad en een uitgeverij? What the fuck??

Deerniswekkend hoe Opzij met dit soort zaken omgaat. Een laffe D66-mentaliteit, dat heeft de Opzij-hoofdredactie.

Ik zou er een rel van maken Hassnae!

op 10 11 2008 at 11:48 schreef Peter:

Het grappige is dat OpZij het besproken boek bleek aan te bieden aan nieuwe abonnee’s, in hetzelfde nummer waarin Hassnae haar kritische noten kraakte. Ik vermoed dat mensen in de redactie zelf enthousiast waren over het boek en erop rekenden dat Hassnae, die in Vrij Nederland van die lieve stukjes schrijft over Arabische media, ook wel gecharmeerd zou zijn.

Om er extra zeker van te zijn dat Hassnae positief zou zijn, hebben ze haar op de thee gestuurd bij mevrouw De Loo. Ik moet zeggen dat ik, Hassnae een beetje kennende, blij verrast was dat ze ondanks haar onderhoud met de schrijfster vast op koers bleef. Hassnae is graag lief voor de mensen. Maar dat boek, dat ik ook heb gelezen, is dan ook echt heel erg slecht. Blijkbaar woog dat voor Has toch zwaarder.

Dat vind ik uiteindelijk wel weer getuigen van lef en ruggegraat van de OpZij-redactie, dat ze die kritische recensie gewoon heeft geplaatst, samen met het aanbod aan nieuwe abonnes. ‘Wordt nu lid en ontvang gratis dit kutboek!’

op 10 11 2008 at 12:06 schreef hafid:

Tjerk,

Ik ben je bro niet. En ik preek niet, noch heb ik een parochie.

Waarom denk je dat ik het woord ‘misschien’ gebruikte in de door jou aangehaalde zin?

En het gaat er niet om in Loos hoofd te kijken: Hassnae is toegeeflijk geweest. Onnodig toegeeflijk.

Ik begrijp jullie standpunt eerlijk gezegd niet: jullie lijken De Loo te beschouwen als een nestjong dat de havik van de journalistiek niet kent.

En Hassnae wat is jouw punt? Zijn ze weer oneerlijk en onaardig tegen je geweest?

op 10 11 2008 at 12:35 schreef Bert Brussen:

"en na overleg met Opzij stuurde ik schoorvoetend de tekst op"…"De bespreking verscheen uiteindelijk in het blad zonder de citaten van De Loo. "

Het lijkt er niet op dat Opzij met Margriet van der Linden een blad met ruggengraat en karakter is geworden…

op 11 11 2008 at 02:55 schreef Jur:

Dit bericht onderschrijft alleen maar wat ik al jaren van de literaire rietdaken schreeuw: Schrijvers en hun partners in publicaties zijn veelal zure druiven die alleen oog hebben voor hun eigen kindjes. En oh wee als je daar wat over te melden hebt wat niet in hun straatje past.

Hassnae trek je schoenen uit en een mooi kleed aan en ga Peter plezieren, denk maar niet aan die gedroogde vruchten die uitgeverijen bevruchten met hun zure epistels. Maak plezier! :)

op 11 11 2008 at 10:46 schreef Peter:

Kappen met die literatureluur, ga liever mij behagen, dat zeg ik nou ook altijd. Maar luistert ze? Neehee…

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS