Home » Archief » Euroverkiezingen


[09.05.2009]

Euroverkiezingen

Willem de Zwijger

Lai4 (73k image)
Illustratie: Justine Lai

De verkiezingen voor het Europarlement komen er aan – en wat moet een fatsoenlijk mens daarmee? De Poolse landdag bij Pauw & Witeman verhelderde weinig.

CDA’er van de Camp en VVD’er van Baalen betoogden om het hardst dat Europa uitsluitend zich met hoofdzaken moest bezighouden, liefst grensoverschrijdende. Dat is mooi, maar daar gaat het EU-parlement niet over. Dat de Unie zich direct, indirect, via voor- of achterdeur met nagenoeg alles bezig mag houden wordt geregeld in het Verdrag van Lissabon, en daar stemden CDA en VVD vóór. Die vallen dus af.

De man van CU/SGP wilde ook de bevoegdheden van Europa beperken, maar de CU stemde voor Lissabon, en de SGP tegen. Ook geen aanbeveling.

De PvdA’er Berman, die in de voorverkiezing nipt Jacques Monasch versloeg, is een blijmoedig Euro-enthousiast die nauwelijks een kritische noot wist te kraken. Turkije mag, maar moet aan de eisen voldoen. Bovendien stemde de PvdA ook voor Lissabon, en in strijd met het eigen verkiezingsprogram tegen een referendum. Valt ook af.

Madlener van de PVV bleef wel erg dun. Bleef steken in: Turkije mag niet, want het is een islamitisch land. Net iets te simpel. Beter was geweest: het ligt in Azië en hoort bij de derde wereld. Toetreding betekent links of rechtsom op enige termijn vrij verkeer van personen. De consequenties daarvan zijn evident. De PVV stemde wel tegen Lissabon.

De man van de SP was behoorlijk helder en verrassend consistent. Minpuntje: de SP wil een Europees minimumloon. Misschien een leuk plaagstootje naar de grote bedrijven die zo graag in alle lidstaten dezelfde regels willen tegenkomen, maar een beetje onpraktisch. Het Nederlandse minimumloon in Bulgarije, of het Bulgaarse minimumloon in Nederland?

Sophie in ’t Veld van D66 is voorstander van all things European. Fan van Eurofederalist Verhofstadt. Faith-based, niet reality-based. Faith-based bracht ons Bush Jr., Irak en Sarah Palin, dus liever iemand die vertrekt vanuit de wereld zoals hij is, en niet zoals hij idealiter zou moeten zijn.

En dat geldt a fortiori voor GroenLinks. ‘Toetreding van Turkije zou laten zien dat Europa werkelijk een gemeenschap van waarden is’ – vrij samengevat mevrouw Sargentini. Ik neem aan dat ze niet bedoelt dat de koran de gemeenschappelijke Europese waarden verwoordt, maar wat ze wél bedoelt?

Dus? De keuze is: PVV, SP of thuisblijven. Dat laatste doet bijna iedereen toch al, dus valt niet op. De PVV is geschikt als echte proteststem. De SP klinkt geloofwaardiger, maar zal zich na de verkiezingen drukker maken over een ‘socialer Europa’ dan over een Europa dat zijn plaats kent.

Het effect van een eventuele stem op 4 juni is waarschijnlijk beperkt tot de schok op de avond van die dag. Nu we monddood zijn gemaakt over Lissabon geeft een stem op makelaar Madlener waarschijnlijk de grootste klap. Lijkt me de minst slechte keuze.

Vier jaar na de best bediscussieerde beslissing ooit, het referendum van 2005, het hoogtepunt van de democratie der Lage Landen, verraden door de opstandige elite, zijn we tot deze positie gedwongen:

Stem PVV.

Willem de Zwijger is ‘de stem van politiek incorrect links’. Hij rijdt een poenige SUV.

Willem de Zwijger, 09.05.2009 @ 09:54

[Home]
 

21 Reacties

op 09 05 2009 at 11:40 schreef Huub:

Ik snap niet dat iemand z’n stem weggooit aan een idioot als Madlener. Natuurlijk is het niet fraai dat het Verdrag van Lissabon is aangenomen zonder nieuw referendum. Maar wat heb je dan aan een proteststem? Het wordt niet teruggedraaid, het zal zal blijven. Dan kun je maar beter zorgen dat wat er in Europa gebeurt, een beetje naar jouw zin gebeurt.

Met Lissabon krijgt het Europees Parlement een stuk meer codeisierecht. Het maakt dus steeds meer uit waar je op stemt in Europa. Dan kun je nog steeds mindeer Europa willen, maar het is een achterhoedegevecht.

op 09 05 2009 at 13:54 schreef Tjerk:

"Met Lissabon krijgt het Europees Parlement een stuk meer codeisierecht."

Wat de hel is ‘codeisierecht’?

Verder heb ik de indruk dat De Zwijger net zo weinig begrijpt van de werkingen van het Europarlement of de Europese Commissie als ieder willekeurige ander, mijzelf daarbij ingesloten.

Politici worden door hem afgerekend omdat ze voor het verdrag van Lissabon hebben gestemd. Maar misschien was Lissabon wel een verbetering ten opzichte van het voorgaande. Niemand weet het, want niemand leest het, en niemand kan uitleggen wat Lissabon nu eigenlijk wel en niet inhoudt.

Ondertussen gewoon maar eens zien wat er uit de ‘EU-Profiler’ komt die de VU heeft samengesteld.

http://www.euprofiler.eu/

op 09 05 2009 at 14:04 schreef Tjerk:

Pardon, ik ben in de war met deze kieswijzer, zonder vragenlijst, en die is van de UvA.

op 09 05 2009 at 14:21 schreef EH:

Ik heb niks met de PVV, maar inderdaad, het is de enige partij die, al zij het om stompzinnige redenen, expliciet tegen de EU is.

Niet dat ik vóór turkije in de EU ben trouwens: in de EU, dat wil ik niemand aandoen. Maar het euroscepsis van de PVV zou waarschijnlijk als een blad in de wind omdraaien als het issue turkije weg zou vallen, en er een paar lekker rechtse noten in europa te kraken zouden zijn. Door de EU betaalde zeemijnen in de straat van gibraltar ofzo.

op 09 05 2009 at 14:22 schreef EH:

Die kieswijzer kun je in je hol steken Tjerk. Ik heb totaal geen zin om er over na te denken aan WIE ik mijn soevereiniteit afsta: daar heb ik namelijk uberhaupt geen behoefte aan.

op 09 05 2009 at 14:49 schreef Huub:

@ TYjerk: excuus, ik bedoelde codecisie. Medebeslissingsrecht. Dat houdt in dat een besluit zowel door EC als door EP goedgekeurd moet worden. Dat betekent dus meer macht voor het parlement.

op 09 05 2009 at 19:18 schreef Tjerk:

Meer macht namens de burger om de Europese Commissie te controleren en waar nodig bij te sturen. Lijkt me een zeer noodzakelijke aangelegenheid. Op een Europees Politburo zit niemand te wachten.

EH: "het is de enige partij die, al zij het om stompzinnige redenen, expliciet tegen de EU is."

Nee, dat is een goede reden om op ze te stemmen. Alsof criminelen halt houden bij de grens; multinationals hun bedrijven niet gewoon naar Albanië verhuizen als de milieu- en arbeidsregels daar voordeliger zijn; het afwentelen van migratiestromen naar landen met soepelere wetgeving geen ‘Belgie-‘ en ‘Duitslandroute’ mogelijk maakt, etc. etc.

"Ik heb totaal geen zin om er over na te denken aan WIE ik mijn soevereiniteit afsta: daar heb ik namelijk uberhaupt geen behoefte aan."

Je bent dus, zo begrijp ik, voor afschaffing van de politie, tegen het verbod op wapenbezit, tegen milieuregels, tegen het verbod op kindermishandeling, tegen wetgeving die uitbuiting van arbeiders tegengaat? Tegen internationale sancties tegen schurkenstaten? Tegen atoomverdragen?

Of ben je gewoon inconsequent?

op 09 05 2009 at 20:42 schreef Marco Meijer:

Is er een partij die zich serieus sterk maakt voor het stoppen van de idiote halfjaarlijkse verhuizing van het europarlent tussen Brussel en Straatsburg ? Die kan direkt op mijn stem rekenen.

op 09 05 2009 at 22:13 schreef Tjerk:

Even zoeken… jawel, meerdere partijen zelfs:

Zowel D’66, als de SP, als de PvdA, als het CDA, zelfs de Partij voor de Dieren heeft dit als verkiezingspunt.

Maar.. maar… waarom zie ik de PVV en VVD dit geldverslindende circus niet aankaarten?

op 09 05 2009 at 22:46 schreef N. Molrat:

Tjerk, alle partijen zijn er tegen maar Frankrijk heeft een vetorecht dus gaat het niet lukken om dat circus te stoppen.
Eventueel bij een volgend verdrag.

op 10 05 2009 at 10:13 schreef babs:

Meer macht namens de burger om de Europese Commissie te controleren en waar nodig bij te sturen. Lijkt me een zeer noodzakelijke aangelegenheid. Op een Europees Politburo zit niemand te wachten.

Gedeeltelijk. Een probleem van een (sterk) Europees parlement is dat nationale parlementen dan denken dat alle noodzakelijke controle al gedaan is en ongezien alle verdragen goedkeuren. Laat de regeringen van landen en de Europese Commissie maar verzinnen wat ze willen en laat het nationale parlement daarvan goedkeuren wat goed voor hun natie is en afkeuren wat ze slecht vinden. Met een Europees Parlement zou ik daar een stel goede administrateurs neerzetten die eigenlijk niks anders doen dan de nationale parlementariers voorlichten op waar ze voor en tegen moeten gaan stemmen.

Verder heb ik de indruk dat De Zwijger net zo weinig begrijpt van de werkingen van het Europarlement of de Europese Commissie als ieder willekeurige ander, mijzelf daarbij ingesloten.

Die indruk heb ik niet. Waar baseer je dat op? Zegt hij ergens iets dat niet klopt? Of is dit een loze verdachtmaking?

Maar misschien was Lissabon wel een verbetering ten opzichte van het voorgaande. Niemand weet het, want niemand leest het, en niemand kan uitleggen wat Lissabon nu eigenlijk wel en niet inhoudt.

Het houdt onder andere in dat Nederland op bepaalde terreinen geen vetorecht meer heeft. Dat andere landen dus voor Nederland kunnen gaan bepalen wat Nederland moet doen. Ik kan me niet meer herinneren op wat voor terreinen en het kan me niet zo veel schelen, zolang jullie voor mijn 4-baanswegen in Zuid-Spanje blijven betalen en zolang Spanje wel gewoon een veto houd, vind ik het allemaal wel best. Het is ook geen toeval dat juist in Nederland, Ierland en Tsjechie discussie over het verdrag is ontstaan. Ik denk overigens dat Willem het hele verdrag wel degelijk heeft gelezen, hij is er destijds op zijn site namelijk heel gedetailleerd op ingegaan.

op 10 05 2009 at 12:13 schreef EH:

Nee, dat is een goede reden om op ze te stemmen. Alsof criminelen halt houden bij de grens; multinationals hun bedrijven niet gewoon naar Albanië verhuizen als de milieu- en arbeidsregels daar voordeliger zijn; het afwentelen van migratiestromen naar landen met soepelere wetgeving geen ‘Belgie-‘ en ‘Duitslandroute’ mogelijk maakt, etc. etc.

Waar zeg ik dat ik op de PVV ga stemmen? Ik dacht dat ik vrij expliciet zij daar de lol niet echt van in te zien.

Die bedrijven moeten vooral doen waar ze zelf zin in hebben. Uiteindelijk zal de wal van realiteit het schip wel keren, of dat nu om belachelijke arbeidsregels in nederland of brakke milleuregelgeving in albanie gaat.

Die migratiestromen zijn puur het gevolg van een onbereidheid mensen uit te zetten. Dat is volgens de mores van vandaag de dag inhumaan. De filosofie die daarachter zit zal alleen maar sterker wortelen in een gecentraliseerd europa.

Je bent dus, zo begrijp ik, voor afschaffing van de politie, tegen het verbod op wapenbezit, tegen milieuregels, tegen het verbod op kindermishandeling, tegen wetgeving die uitbuiting van arbeiders tegengaat? Tegen internationale sancties tegen schurkenstaten? Tegen atoomverdragen?

Ik ben tegen slavernij in al zijn vormen, dat wil zeggen inclusief het ‘impliciete sociale contract’. Expliciete sociale contracten daarentegen vind ik fantastisch.

Of ben je gewoon inconsequent?

Nu aan mij de beurt om jou woorden in je mond te leggen. Jij vind dus, hoe gecentraliseerder en onvrijwilliger de macht, hoe beter? Of ben je gewoon inconsequent?

op 10 05 2009 at 12:40 schreef Geert:

Op de dag van de verkiezingen voor het Europarlement ga ik iets nuttigers doen dan stemmen, zoals het knippen van mijn teennagels.

Het beste signaal tegen een antidemocratisch gedrocht is om niet mee te werken aan de poppenkast. De uitkomst van de verkiezingen zal in praktijk niets uitmaken, terwijl iedere stem an sich louter de fictie van een democratisch Europa versterkt.

op 10 05 2009 at 22:19 schreef Huub:

@ Geert Waarom is dat de beste manier. Je kan ook gewoon accepteren dat de EU een deel van de nationale souvereiniteit heeft overgenomen en proberen daar jouw richting aan te geven. Met jou instelling zou heel Friesland ook nooit stemmen, omdat de Republiek verworden is tot het ondemocratische gedrocht Nederland met overal dezelfde maat karrensporen.

op 11 05 2009 at 12:37 schreef Geert:

@Huub
Als jij denkt dat jouw stem wat uitmaakt in de pakweg 100 miljoen, moet je er zeker aan meedoen.

"Als iedereen dat zou denken.." Inderdaad, maar er zijn altijd genoeg enthousiastelingen, en als ook maar 1 % van de kiesgerechtigden gaat stemmen heb je al te maken met de wet van de grote getallen, m.a.w. de uitkomst zal zijn dat de status quo gehandhaafd blijft. Alle tegengestelde belangen vlakken elkaar uit.

Op nationaal niveau denk ik er hetzelfde over. Verkiezingen zijn leuk om de mensen te laten denken dat ze invloed hebben, maar ondertussen is altijd hetzelfde clubje collegiale politici aan de macht. Ze verwisselen alleen af en toe van bank. Hu programma’s liggen dicht bij elkaar, omdat ze weten wat de gemiddelde Nederlander wil horen. Daarnaast wordt het échte werk ook nog eens gedaan door de ambtenaren die überhaupt niet gekozen zijn.

Stemmen is zinvol in een vergaderzaal, of misschien ook nog wel op gemeentelijk niveau. Alles daarboven geeft je misschien een goed gevoel , maar is zinloos.

op 11 05 2009 at 13:25 schreef keuleniscool:

Aan de EU hebben we zeer veel te danken.
Nog nooit heeft men voorheen in Europa 60 jaar geen oorlog gehad .
GEEN oorlog in europa ,
is iets wat vroegere generaties nooit gekend hebben !
Nog nooit was de welvaart zo groot.
Nog nooit zijn de vooruitzichten zo goed geweest.
Nog nooit zijn zo veel staatshoofden zich enig

op 11 05 2009 at 19:56 schreef kaaskop:

En nog nooit waren er zoveel oorlogen in de rest van de wereld.

Zou het mogelijk iets met elkaar te maken hebben?

op 12 05 2009 at 12:20 schreef dewanand:

ja, europese verkiezingen?? de burger is maar een hondedrol in europese unie. de hele EU is fraude en muslim appeasement. De enige partij met een duidelijke boodschap is voor mij de PVV. de rest is kolder en gezeik.

ik stem dus maar PVV uit protest en hoop dat iedereen dit ook zal doen.

dewanand

op 13 05 2009 at 04:52 schreef RvD:

Onbegrijpelijk dat nog niemand Libertas genoemd heeft! De door Declan Ganley (de Ierse referendumheld) opgerichte pan-europese partij die vóór economische samenwerking is, maar tegen het huidige bureaucratische en geldverkwistende monstrum dat zonder democratische legitimatie steeds meer macht naar zich toetrekt. Libertas heeft een positief liberaal, bijna Fortunistisch programma. Wie met schroom of tegenzin overweegt om PVV te stemmen moet er zeker ook even naar kijken. Zie naast bovengelinkte site ook die van de Nederlandse lijsttrekster, Eline van den Broek.

op 15 05 2009 at 08:07 schreef Paco:

Rutte, partijleider van de vvd, trekt het boete kleed aan. Het is allemaal zijn schuld dat het zo slecht gaat met zijn partij. o.a. op asielbeleid en intergratie gaat meer (keihard) ingezet worden.

Hij gaat gewoon door met wat de vvd doet nl. zichzelf afbreken.

op 18 05 2009 at 18:16 schreef hj:

Tegen de EU zijn is net zoiets als tegen Nederland zijn: het slaat nergens op. De EU is er nu eenmaal, is noodzakelijk en brengt een hoop voordelen met zich mee.

Dat je van mening kan verschillen over de inrichting ervan is evident, maar er simpelweg tegen zijn is gewoonweg onzinnig.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS