Home » Archief » Censuur


[19.01.2013]

Censuur

Peter Breedveld


Illustratie: Igor Maikov

Het literaire Winternachtenfestival opende donderdagmiddag met de uitreiking van de Oxfam Novib PEN Awards aan schrijvers, journalisten en filmmakers die met gevaar voor eigen leven hun werk blijven doen. Alleen de Syrische journaliste Samar Yazbek was aanwezig om haar award in ontvangst te nemen. Alle andere genomineerden zitten in de gevangenis.

Yazbek heeft een boek geschreven over het begin van de Syrische opstand, werd bedreigd en moest vluchten. In april verschijnt de Nederlandse vertaling van dat boek, Onder Vuur, verzorgd door onze eigen Hassnae Bouazza.

Grenzen van de vrije meningsuiting

Aansluitend aan Yazbeks indrukwekkende voordracht was er een paneldiscussie over censuur en zelfcensuur onder leiding van de altijd scherpe Sheila Sitalsing, met Petra Stienen, Korea-kenner Remco Breuker (de vaste lezers van Frontaal Naakt welbekend ), Indonesië-correspondent Michel Maas en schrijver Joris van Casteren. De eerste drie panelleden hadden uiteraard zat te vertellen over censuur in de Arabische wereld, Indonesië en Korea, maar ook Van Casteren, die over Nederland schrijft, is twee keer hard tegen de grenzen van de vrije meningsuiting aangelopen.

Een boek over Lelystad leverde hem bedreigingen en een aanklacht wegens belediging op. Toen hij daarna in Het Zusje van de Bruid een boekje opendeed over het journalistieke grachtengordelgedoe, raakte de poep pas écht de ventilator en kreeg hij van één van zijn opdrachtgevers, Vrij Nederland, zelfs te horen dat hij daar niet meer welkom was. Daar leek Van Casteren het meest onthutst over, dat zijn critici zo ver gingen dat ze hem verhinderen zijn brood te verdienen.

Cultuurverraders

Ook Petra Stienen vertelde dat ze hier in Nederland het hardst wordt gecensureerd. Niet door de overheid of door oppermachtige bedrijven, zoals in Indonesië en de beide Korea’s, maar door het grauw op Internet. “Als je in de discussie over de Arabische wereld wat nuance probeert aan te brengen, word je op blogs en op Twitter enorm agressief bejegend”, vertelde Stienen. Ze verwees naar een gesprek dat ik eerder die middag met haar had gehad, over de GeenStijl-lijst waarop zij prijkt van ‘Cultuurverraders‘ van ‘hetzelfde type dat in mei 1940 “Do ist der Afsluitdijk” tegen de oprukkende Duitscher riep.’

Ook Maas staat op die lijst, maar de ernst van dergelijke intimidaties leek helaas niet goed door te dringen. Er werd wat gelachen. “Ja, dan ben je al snel een moslimknuffelaar”, zei Sitalsing. En dat was het dan.

Blootstaan aan bedreigingen

Ik sprak haar na afloop aan, heb haar uitgelegd hoe afschuwelijk het is om constant bloot te staan aan bedreigingen, pogingen tot karaktermoord, pogingen om je in diskrediet te brengen, zelfs werkloos te maken, alleen omdat je een andere mening hebt over de islam en de multiculturele samenleving. Sinds Femke Halsema bekendmaakte dat ze met Hassnae samenwerkt aan een documentaire over vrouwen in de Arabische wereld, proberen islamofobe bloggers Hassnae voortdurend te raken door zich tot Halsema te richten, in nogal doorzichtige pogingen haar ervan te overtuigen hoe slecht en perfide Hassnae is.

Nederland is geen Noord-Korea of Egypte. We hebben een grondwet waarin onze vrije meningsuiting redelijk goed wordt gegarandeerd. Je gaat hier niet de gevangenis in als je klaagt over de behandeling die je in een ziekenhuis kreeg, zoals een Indonesische vrouw in een anekdote van Maas overkwam.

Niet moedig genoeg

Toch kan het heel erg gevaarlijk zijn om tegen de stroom van de publieke opinie in te zwemmen, of een zwarte zwaan te zijn. Stienen ziet dat, Van Casteren heeft er ervaring mee. Ik weet het al heel lang. Regelmatig zakt me de moed in de schoenen, en heb ik zin om onbedaarlijk te janken, om Frontaal Naakt uit de lucht te halen en terug te zinken in de veilige anonimiteit. Soms vind ik, dat de offers die ik moet brengen, de risico’s waaraan ik niet alleen mezelf, maar ook mijn directe omgeving blootstel, veel te groot zijn. Of misschien ben ik gewoon niet moedig genoeg.

Beetje pathetisch in het licht van de vervolgde schrijvers en journalisten waarmee ik dit stuk begon, maar c’est ça. Ik ben steeds vaker bang, en ik wil zo niet leven.

Onversneden haat

Na afloop sprak ik nog met Maas, die binnenkort weer naar Indonesië vertrekt. Hij zei dat iedere keer, dat hij weer in Nederland is, de situatie weer een beetje erger is geworden. De hetze tegen hoofddoekdraagsters, de onversneden haat tegen moslims en allochtonen. “En programma’s als Pauw & Witteman doen daar gewoon aan mee”, zei hij.

Dat hoorde ik mensen die dag vaker zeggen, en dat gaf me weer een beetje hoop. Ik heb veel geklaagd over het feit dat racisme in Nederland salonfähig is geworden, maar er zijn heel veel mensen die zich daartegen verzetten. Ik moet gewoon vaker naar festivals als Winternachten, waar normale mensen lopen. Mensen die wel eens een boek lezen, over muurtjes kijken, die geïnteresseerd zijn in andere mensen. Ruimdenkende mensen. Fijne mensen.

Peter Breedveld is vanavond om 21 uur te zien op Winternachten, waar hij een goed gesprek heeft met striptekenaars Barbara Stok, Peter van Dongen en Thé! Tjong! Khing!

Steun Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland! Stort op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

Peter Breedveld, 19.01.2013 @ 12:22

[Home]
 

42 Reacties

op 19 01 2013 at 14:49 schreef dewanand:

namaste Peter,

Wieroe, mijn hindoe kat heeft net deze tekst goed gelezen en hij had een vraagje aan iedereen op FN.

Wieroe vraagt jullie:

‘Is het zo dat voor mij als illegale hindoe kat in Nederland, zwakbegaafde kat, wilsonbekwame kat en hoogstwaarschijnlijk niet zuiver Hollandse kat, het waar is dat voor mij, Wieroe geldt dat ik dus absolute vrijheid van meningsuiting geniet, juist door deze dingen en dus alles mag zeggen en schrijven wat ik wil, of wat ik aan Dewanand openbaar en hij dus onder mijn naam en verantwoordelijkheid publiceert?’

Nou, hoe zit dit nou juridisch in elkaar in relatie tot vrijheid an meningsuiting? Is een uiting van Wieroe of namens hem strafbaar op internet of een ander publicatie orgaan? Zou iemand kans maken bij een strafzaak tegen Wieroe, mijn hindoe kat en zou de rechtbank Wieroe dus dagvaarden in persoon en berechten of de zaak seponeren?

dewanand en wieroe

op 19 01 2013 at 19:59 schreef Aaron:

Het is toch geestig hoe een programma als Pauw en Witteman door rechtse lieden als een links dhimmiprogramma en door anderen weer als een islamofoob programma wordt beschouwd. Kranten liggen evenzeer onder vuur van beide kanten.
En zo’n Petra Stienen die dan zegt dat ze aangevallen wordt omdat ze ‘genuanceerd’ is… Tja, ik zal hier niet zeggen dat ze het niet is of probeert te zijn, maar wie zal zijn eigen standpunt ongenuanceerd noemen?

op 19 01 2013 at 22:42 schreef MNb:

“Ik ben steeds vaker bang”
Je eerste verplichting is jegens Hassnae en je kinderen. Niemand mag je het kwalijk nemen als je er om deze reden de stekker uittrekt. Ik zal je wel missen.
Inderdaad, wat vaker normale mensen opzoeken kan enorm helpen. Houd je taai!

op 19 01 2013 at 23:21 schreef Benedictus:

Petra Stienen is juist een graag geziene gast in tal van programma’s. Ze wil graag de goede momenten/gebeurtenissen benadrukken, maar ze weet zelf ook wel dat het te vaak niet zo mooi is als ze zelf wel zou willen. Ze heeft er voor gekozen zich vooral op de positieve kanten te richten, ervan uitgaande dat de donkere kanten toch wel bekend zijn. Nergens is namelijk alles en iedereen fout bezig.

Ik denk dat ze niet goed begrepen wordt.

op 20 01 2013 at 01:11 schreef leo schmit:

Daarom zwijg ik.

op 20 01 2013 at 09:44 schreef Ralph van der Geest:

Beste Peter,
Zoals MNb zegt: je eerste verplichting is jegens Hassnae en je kinderen en dus mag niemand het je kwalijk nemen als je stopt.
Maar ook ik zou je wel heel erg gaan missen.
Komt bij dat we dit prachtige land met zijn enorme verscheidenheid aan evenzo prachtige mensen en talenten uit letterlijk alle windstreken toch niet kunnen overlaten aan levensgevaarlijke idioten en wannabe massamoordenaars als Joost Niemoller, Theodor Holman of Leon de Winter of hun apologeten bij ‘Pauw en Witteman’ danwel het plebs bij GeenStijl en POWNed?
Dat kan toch niet?
Daar is dit land toch te waardevol voor?
Je bent hard nodig.
Dus: ik hoop dat dat je door blijft gaan met je inspirerende columns en je strijd tegen de dwaasheid waar dit land zich blijkbaar aan over wil geven.
Maar neemt niet weg dat ik je wel begrijp als je een andere keuze zou maken.
Ik wens jou en je gezin een hele fijne Zondag.

op 20 01 2013 at 10:31 schreef Jon:

Ik sluit me aan bij MNb. Ben zelf minder uitgesproken en ik denk banger of laffer dan Peter. Peter, ik snap je worsteling. Werd net ook geraakt door dit stuk van Heijne:
http://www.nrc.nl/heijne/2013/01/20/hollands-drama/
Ik vond het hier in Nederland ook leuker toen je nog kon schoppen en schaven vanuit een basis van fatsoen/verbondenheid/veiligheid (hoezeer de correctheid ook irriteerde). Het is nu zo lomp en hard. Het voelt als een anarchie soms. Het recht van de lompste met de meeste macht of grenzeloosheid regeert.
Ik hou nog van Nederland, het leuke zit er nog als je erop let, maar ik voel me er minder thuis. Wat vertrouwen geeft is dat ik meer mensen zie worstelen (net als in Denemarken, zie Heijne) met slechtheid/egoisme van zichzelf en anderen, individulisme, cynisme. Bestuurders die het niet weten en maar wat doen, voor hun eigen gewin (vroeger vertrouwden we onze eigen zuil-leider tenminste nog).
Meer mensen zoeken naar een reactie op de huidige tijdsgeest. Ik hoop dat we er beter uitkomen, maar heb mijn buik vol van de koude wind die eerst even fris leek maar zo guur is geworden.

op 20 01 2013 at 12:09 schreef Jon:

Geinsipreerd door Ralph ook nog wat aan Peter zelf.
Peter, hoop dat je een weg vindt die blijer stemt. Misschien een keer een dag of een week op zwart? Ik wil geen druk op je leggen. Vind dat je al ruimschoots je bijdrage hebt geleverd de afgelopen jaren. Maar ik denk dat je door een paar andere dingen ook gedreven wordt om door te gaan. Dat moet wel, anders was je al gestopt. Ik ga frontaalnaakt missen als het verdwijnt en met mij velen (in positieve en negatieve zin) maar zou het niet zien als een capitulatie. Eerder iemand die rustig de balans opmaakt en dan kijkt hoe hij weer verder gaat.
Wat ook nog kan is dat je de community die hier toch is ontstaan meer inzet. Dan moet je wel loslaten. Terwijl het zo bij jou past om scherp en strak je eigen koers te varen. Als je wilt (ik weet dat wij ook kunnen botsen..): ik sluit aan als we een keer met een paar mensen bij elkaar gaan zitten om te bepalen of we een vorm kunnen vinden.

op 20 01 2013 at 14:45 schreef Brenda van der Veer:

Ik vond het hier in Nederland ook leuker toen je nog kon schoppen en schaven vanuit een basis van fatsoen/verbondenheid/veiligheid (hoezeer de correctheid ook irriteerde).

Het ging toen vooral om het schoppen en wat minder om het schaven. Fatsoen, verbondenheid en veiligheid was een goed excuus voor hooliganisme. Lekker rellen. Wie meedoet met de hooligans mag geloven dat hij of zij aan de goede kant staat. Er is dus niets veranderd. De hedendaagse hooligan doet het in naam van het liberalisme of conservatisme.

“Een land dat herkenbaar wil zijn voor de rest van de wereld, moet eerst in staat zijn zichzelf te zien”, aldus Bas Heijne. Ik zag hooligans en als ik ooit terugkeer naar Nederland dan zal ik hooligans zien.

op 20 01 2013 at 17:04 schreef Kaspar Mengelberg:

Het concept van de vrije meningsuiting nadert de perfectie; dit kan niet van veel in dit Ondermaanse worden gezegd.
Zie in dit verband De Nieuwe Censors van Robert Redeker: http://goo.gl/iWjhH

op 20 01 2013 at 17:11 schreef MNb:

@Aaron: “wie zal zijn eigen standpunt ongenuanceerd noemen?”
Ik. Met betrekking tot sommige onderwerpen ben ik volstrekt ongenuanceerd. Dat geldt onder andere voor pseudowetenschappelijke toestanden als creationisme, evolutieleer, ongefundeerde erfelijkheidstoestandjes, ufologie en islamofobie. Aan de andere kant ben ik behoorlijk ongenuanceerd als het gaat om het recht van mensen hun eigen dwaze ideeën te koesteren alsook het principe van gelijkwaardigheid van mensen.

op 21 01 2013 at 16:36 schreef cRR Kampen:

Wel gvd3. Als jij al bang bent zeg.

Ik zit zelf steeds op te letten of genoeg schrijfsels van bepaald kritisch allooi nog wel verschijnen. Want op het moment dat dat afneemt is mijn tijd van zwijgen + wegwezen wel gekomen.
Mijn besluit voor dit scenario staat allang vast en berust op een uitspraak die aan Lao Tzu wordt toegeschreven:

“Vindt de edele zijn tijd, dan komt hij op. Vindt hij die niet, dan gaat hij heen en laat het onkruid groeien.”

Dat is namelijk het goed recht van onkruid.

/cRR

op 21 01 2013 at 20:53 schreef Sasha Berkman:

Kaspar, dank je wel voor deze link.

Ik citeer va de 1e pagina over het concept vrijheid van meningsuiting:

De vrijheid van meningsuiting impliceert het recht om groeperingen, maatschappelijke organisaties, instellingen, de staat en personen, lastig te vallen, te storen, te hinderen. Liever gezegd, de vrijheid van meningsuiting gaat gepaard aan een plicht om te hinderen.

Zie in dit verband: http://www.jokekaviaar.nl/opruiing-proces.html

Deze dame wordt bedreigt met gevangenisstraf omdat zij weigert haar teksten van het internet te verwijderen. Het OM heeft haar website offline proberen te halen Anonymous heeft gezorgt dat hij er nog steeds is.

De gevangenisstraf die eventueel wordt opgelegt is wegens “opruiing” een wet ingestelt door de vader van Donner.

De MSM en zo goed als alle advocaten van het vrije woord zwijgen hierover….

op 21 01 2013 at 21:42 schreef André Richard:

Ja, en terecht. Ik ben geen fan van voorheen minister Leers, maar wie oproept om met enkele medestanders ‘op bezoek’ te gaan bij de minister maar dan niet ‘om te praten’ (want dat kan niet), en dat na een hele (m.i. terechte) tirade over diens medeverantwoordelijkheid aan de dood van een aantal mensen, is wel bezig met persoonlijke bedreigingen, volop.
Daar ligt de grens van de vrije meningsuiting toch echt wel, vraag maar aan Peter.

op 22 01 2013 at 00:48 schreef Sasha Berkman:

Joke gaat dus straks de bak in met de zegen van vrije meningsuiting rechtse fascisten.
No pro. Gewoon helder.

op 22 01 2013 at 08:01 schreef Bertje:

@ Sascha

Laat dat mens van kaviaar er nu eens buiten joh.
Het is zonneklaar dat Juffie Joke terecht wordt vervolgd, oproepen tot geweld etc.
Wat Richard zegt.

op 22 01 2013 at 11:16 schreef MNb:

Het zou alleen verdomd leuk zijn als het OM tav lieden als Martien Pennings dezelfde doortastendheid ten toon spreidde, Bertje. Opmerkelijk dat extreem rechts systematisch met rust wordt gelaten.

op 22 01 2013 at 14:44 schreef Max:

“Toch kan het heel erg gevaarlijk zijn om tegen de stroom van de publieke opinie in te zwemmen, of een zwarte zwaan te zijn. Stienen ziet dat, Van Casteren heeft er ervaring mee. Ik weet het al heel lang. Regelmatig zakt me de moed in de schoenen, en heb ik zin om onbedaarlijk te janken, om Frontaal Naakt uit de lucht te halen en terug te zinken in de veilige anonimiteit. Soms vind ik, dat de offers die ik moet brengen, de risico’s waaraan ik niet alleen mezelf, maar ook mijn directe omgeving blootstel, veel te groot zijn. Of misschien ben ik gewoon niet moedig genoeg”

Je bent moedig Peter!
Net als Hassnae.
Ik kan me goed voorstellen hoe het voelt voor jullie,het is ook beangstigend als je de werkwijze van die lui ziet.
Ik weet zo goed hoe ze werken….antisocialen noem ik ze,ze doen zich voor alsof ze normaal sociaal in de omgang zijn maar dat zijn helemaal niet.
Alles en iedereen moet zich onderwerpen aan hun wetten en eisen.
Psychopaten.
Via Halsema proberen ze Hassnae monddood te maken,ze likken zich in en via allerlei verdraaiingen proberen ze te bereiken dat Halsema niet meer met Hassnae samen gezien wil worden,samen te werken aan iets etc.
Verbaal vandalisme bedrijven ze,vaak anoniem…wat een lafbekken
Het doel is Hassnae te elimineren,en met jou gebeurt dat ook Peter,dus hoezo ben jij niet moedig?
Je bent moe ervan,dat begrijp ik volkomen,het is ook uitputtend omdat je tegen iets heel griezeligs vecht.
Maar jullie doen het ergens voor,Peter en Hassnae,onthou dat.
Velen durven hun mond niet open te doen tegen die verbale vandalisten,jullie wel!
Wil je dat zij met hun gedrag winnen?
Voor mij zijn het NSBers….

op 22 01 2013 at 16:24 schreef Sasha berkman:

Joke is tot 4 maanden veroordeeld: https://www.indymedia.nl/node/12519

De eerdere aanklacht dat Joke Kaviaar bij de vermeende opruiing ook een terroristisch oogmerk had, kwam te vervallen. Dat doet het vermoeden rijzen dat deze verzwaring van de aanklacht ten tijde van de arrestatie, de huiszoeking, en gedurende het hele onderzoek enkel is toegevoegd als intimidatie, en om gebruik te kunnen maken van de vergaande opsporingsbevoegdheden uit de terrorismewetgeving.

op 22 01 2013 at 16:32 schreef Remco Tiel:

Dat je door veel mensen wordt gehaat en uitgkotst is natuurlijk niet vreemd , Peter.

Veel mensen zien je als landverrader en neoNSB’er!!

Logisch , je collaboreert met een buitenlandse vijandige macht, genaamd de islam. Er is dus een duidelijke parallel met de foute Hollanders die collaboreerden met de nazi’s.

En het ook nog eens aanleggen met een hysterich krijsen mokkel, genaamd Hassnae is natuurlijk ook geen aannbeveling. Verder denk ik dat het met die “bedreigingen” wel meevalt. Ik word ook regelmatig bedreigd door zielige marokkaantjes , maar ik laat me niet intimideren door deze lowlives.

op 22 01 2013 at 17:20 schreef Sasha berkman:

wow Remco, wat een prachtige bijdrage. Je komt heel sympathiek over moet ik zeggen. Jij lijkt me echt een topgozer.

op 22 01 2013 at 18:05 schreef babs:

Regelmatig zakt me de moed in de schoenen, en heb ik zin om onbedaarlijk te janken, om Frontaal Naakt uit de lucht te halen en terug te zinken in de veilige anonimiteit. Soms vind ik, dat de offers die ik moet brengen, de risico’s waaraan ik niet alleen mezelf, maar ook mijn directe omgeving blootstel, veel te groot zijn.

Je kunt ook een tijdje stoppen en kijken hoe dat voelt. Je bent op geen enkele manier verplicht hier mee door te gaan. Ik zou zelf nooit met zo weinig middelen te keer gaan tegen zo’n machtige tegenstander. Veel respect daarvoor, maar je bent (dat zei ik al) tot niks verplicht.

op 22 01 2013 at 21:35 schreef Bertje:

@ mnb

Ja mee eens maar Juffie Kaviaar is m.i toch van een andere orde dan pennings, Kaviaar weet meer mensen achter zich te krijgen en dat telt denk ik ook mee. Kaviaar doet reële acties en bij pennings blijft het zover ik weet virtueel.
( laat me in deze graag verbeteren als het anders blijkt te zijn)

op 23 01 2013 at 00:55 schreef MNb:

Simpel om na te gaan, Bertje.
Hoeveel hits heeft JK? Hoe vaak wordt ze instemmend geciteerd op andere sites?
Nu dezelfde vragen voor Pennings en co.
Je zou zo maar kunnen ontdekken dat je uitspraak “Kaviaar weet meer mensen achter zich te krijgen” een tikkeltje niet erg op harde feiten is gebaseerd …

op 23 01 2013 at 03:30 schreef Marco Knol:

Ga vooral door zou ik zeggen. Nederland is bepaald geen perfect land, maar de heftige discussie die hier is ontbreekt dan soms weer in andere landen. Jouw website levert daar mijns inziens een goede bijdrage in.
Bovendien hebben we in Nederland vooral een traditie in lomp- en botheid, al eeuwenlang. Wijzelf mogen het graag “direct zijn” noemen. Waar trouwens ook wel weer wat inzit. Enfin, laat je vooral niet kisten en ga inderdaad vooral met normale mensen om.

@ Dewanand & Wieroe
Dieren kunnen in ons rechtsbestel niet vervolgd worden. Dus of Wieroe nu hindoe, zwakbegaafd of volbloed hollands is maakt niet uit.
Wat natuurlijk wel uitmaakt is dat niemand gaat geloven dat Wieroe dingen zegt. Dus gaat Dewanand vervolgd worden. En met een beetje pech gedwongen opgenomen worden, want ja, welke rechter gaat nu geloven dat Wieroe die uitspraken heeft gedaan. Immers, vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt, maar geld binnen de grenzen van de wet. Zoals daar zijn smaad, laster, belediging enzovoorts.
Ik zou derhalve Dewanand willen adviseren niet alles wat Wieroe zegt ook op internet te publiceren. Het zou spijtig zijn jullie commentaar te missen.

op 23 01 2013 at 03:31 schreef Marco Knol:

En ja, dat is een vorm van censuur.

op 23 01 2013 at 14:06 schreef Sasha berkman:

Bertje: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3381623/2013/01/23/Honderden-vreemdelingen-in-isoleercel.dhtml

Joke heeft gewoon gelijk als ze het nederlandse vreemdelingenbeleid misdadig noemt. Ze is helaas een roepende in de woestijn. Aan jouw hebben die mensen ook niets. Harteloos figuur.

op 23 01 2013 at 21:43 schreef Bertje:

Sasha

Ho ho Sasha even voor de duidelijkheid ik ben van mening dat een ieder welkom mag zijn in het Westen.( heb ik al vaker gepost)
Ook ik vind het vreemdelingenbeleid te hard en te onmenselijk, maar om dan maar gelijk op te roepen tot geweld vind ik veel te ver gaan.
( en jij Sasha wat doe jij voor je medemens die gevlucht is, ben ik wel heel nieuwsgierig naar.)
Q
@mnb

Verassing de wereld zoals wij die kennen bestaat uit meer als het internet. Dus alleen maar op hits conclusies lopen trekken betuigd ook niet van inzicht op de materie.

op 23 01 2013 at 23:03 schreef Sasha Berkman:

“Ook ik vind het vreemdelingenbeleid te hard en te onmenselijk”

Blij dat te lezen.

Maar jij vind dus dat deze website van het internet verwijdert dient te worden conform de wensen van het OM?

http://www.jokekaviaar.nl/Elk_woord_een_vonk.html

op 23 01 2013 at 23:47 schreef MNb:

Bertje, gaat-ie lekker met de doelpalen? Joke is veroordeeld wegens een website – je weet wel, internet, hits en dergelijke. Martien Pennings schrijft zijn rotzooi op websites – ook al internet en hits. Om Joke met Martien te vergelijken hoeven we helemaal niet naar de wereld erbuiten te kijken. De eerste wordt vervolgd, de tweede niet. Wegens internet en niet wegens internet.
Soms ben je een ongelooflijke domoor.

op 24 01 2013 at 09:30 schreef Bertje:

@ mnb

Kom op geloof je zo in de rechtsstaat, wakker worden je denkt toch werkelijk niet dat andere motieven niet mee spelen in haar veroordeling (over domoren gesproken)
Haar internet optreden is voor het OM de spreekwoordelijke stok.
Ben eigenlijk wel een beetje verbaasd dat juist jij je zo laat ringeloren door de Nederlandse Staat.

@ Sasha

Nee. ( behalve als er expliciet wordt opgeroepen tot geweld en dat is in deze zo)
Maar nogmaals: wat heb jij tot nu toe gedaan voor de gevluchte medemens.

op 24 01 2013 at 11:35 schreef cRR Kampen:

Sasha 22e/17:20, dank je… IRL schijnt het waar te zijn als ik ’t zo hoor van al degenen die met me hebben kennisgemaakt – in de virtuele wereld weet ik het geregeld meesterlijk te verbergen. Zelfs Peter weet van niks maar hem heb ik wel door hoor ;)

op 24 01 2013 at 15:21 schreef Sasha berkman:

Bertje: dat ga ik jouw niet aan je neus hangen. Zoals je weet wordt er over gesproken om hulp aan illegalen strafbaar te stellen en grote piet leest mee.
Het is trouwens ook totaal het issue niet hier. Mij is het duidelijk dat mensen met jouw toestemming het gevang in gaan vanwege teksten op een website.

“De eerdere aanklacht dat Joke Kaviaar bij de vermeende opruiing ook een terroristisch oogmerk had, kwam te vervallen. Dat doet het vermoeden rijzen dat deze verzwaring van de aanklacht ten tijde van de arrestatie, de huiszoeking, en gedurende het hele onderzoek enkel is toegevoegd als intimidatie, en om gebruik te kunnen maken van de vergaande opsporingsbevoegdheden uit de terrorismewetgeving.”

dat vind je ook fris? Misbruik maken van anti-tereur wetgeving om dissidente dichteressen te intimideren en op grove manier haar huis op de kop te gooien?

op 24 01 2013 at 21:11 schreef Sasha Berkman:

‘Opruiing’, oftewel de subversieve kern van het vrije woord.

http://13-september.nl/opruiing-oftewel-de-subversieve-kern-van-het-vrije-woord/


De vrijheid van meningsuiting is – net als haar broertjes en zusjes, de vrijheid tot vereniging en vergadering, de vrijheid van organisatie, de vrijheid van beweging – een recht-van-onderop. Het vrije woord moet verdedigd, juist in een onvrije wereld, tegenover de mensen die onze onvrijheid benutten voor de handhaving en vergroting van hun macht en hun rijkdom.

op 24 01 2013 at 21:49 schreef Bertje:

Sasha

Nee das niet fris en misschien zelfs verwerpelijk.
En dat grote piet meeleest is natuurlijk een bullshit excuus om denk ik te verbergen dat je vnl. een grote muil hebt en vooral achter je pc’tje een strijder der onrechte bent. ( i can smell a pussy from a thousand yards)

op 25 01 2013 at 08:00 schreef You On A Gin:

Peter, krijg je nog steeds dreigmails? Dat is een oprechte vraag.

op 25 01 2013 at 10:03 schreef Sasha berkman:

Beste Bertje, wat doet het er toe wat ik doe? En die pussy die je ruikt dat zal je zeiksnor wel zijn.

op 25 01 2013 at 10:32 schreef Bertje:

@ sasha

Juist, wat doet het er toe wat ik doe, alles Sasha alles doet het er toe.
“Wat doet het er toe wat ik doe” zegt werkelijk alles over in dit geval jou.
Juist zo een houding zorgt er nu voor dat het vreemdelingenbeleid in stand blijft.
Wat ik al dacht een grote snater en een meninkje maar praktisch omzetten ho maar.
( en met praktisch omzetten bedoel ik dus niet iets van geweld e.d.)

op 25 01 2013 at 12:30 schreef Sasha berkman:

Bertje, waarom wil jij nu precies weten wat ik “voor vluchtelingen” doe. Ik ga jouw dat echt niet aan jouw neus hangen.
je gebruikt dit als “argument” om je pro-stasi houding te maskeren. Dat jij het mijn argument dat Grote piet mee leest afdoet als een smoesje geeft aan hoe geestelijk beperkt je eigenlijk bent.

op 25 01 2013 at 20:48 schreef Bertje:

Sasha

we zijn weer klaar met elkaar dacht ik zo.
Het is echt altijd hetzelfde liedje met jou.
Iemand vraagt je iets, meestal komt er dan weinig of niks zinnig bij je uit, weer vraagt iemand je iets en voilla Sasha gaat weer op zijn al oude uitgekauwde “Nazi / Statsi” toer.
Sasha dat je een niemand bent prima hoor maar je bent zo’n niemand met een grote klep en dat bezorgt me kriebeltjes op plekjes die vreemd voor mij zijn.

op 25 01 2013 at 21:19 schreef Sasha Berkman:

Ja Bertje we zijn klaar met ekaar. Je hebt de discussie over persvrijheid grondig om zeep geholpen. Net zoals die keer dat je me voor anti-semiet uitmaakte.

je bent pathetisch.

op 25 01 2013 at 21:37 schreef Sasha Berkman:

Ik noem je voortaan Pathetische Bert.
Ben je kleiner of groter dan 2 meter?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS