Home » Archief » De dictator in jezelf


[02.06.2012]

De dictator in jezelf

Hassnae Bouazza


Illustratie: Khalid Gueddar

Er zat een romantische scène in de strip die de Tunesische Gihèn ben Mahmoud dagelijks voor een landelijke krant tekent. “Geen erotiek”, bezwoer ze, “alleen een schaars geklede vrouw.” Prompt weigerde een vliegtuigmaatschappij de krant onder haar passagiers te verspreiden. Tot voor kort was dit ondenkbaar geweest, volgens Ben Mahmoud: “Alsof we niet allemaal weten hoe een vrouw eruit ziet.”

De anekdote illustreert de vrees onder vrouwen in Tunesië die onder dictator Zine El Abidine Ben Ali gelijke rechten hadden, maar die zich sinds zijn verdrijving bedreigd voelen door de grote invloed van een kleine groep religieus extremisten.


Illustratie: Gihèn ben Mahmoud

Ben Mahmoud was één van de vijf Arabische striptekenaars en cartoonisten die gisteren in het Amsterdamse jongerencentrum Argan met elkaar in gesprek gingen. Ik mocht het gesprek leiden. Sinds de opstanden in verschillende Arabische landen is de belangstelling voor de Arabische wereld enorm toegenomen. De Haarlemse Stripdagen besteedt dit weekend speciale aandacht aan striptekenaars en cartoonisten uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Behalve Ben Mahmoed waren gisteren de Libanese Lina Merhej, de Irakees Kifah el Reefi, de Marokkaan Khalid Gueddar en de Egyptische Mohammed Shannawi in Argan.

Ben Mahmoud, die doorbrak met de strip La Revanche du Phénix: Passion Rouge, gaf van tevoren aan dat ze het graag over de positie van de vrouw in het post-Benali tijdperk wilde hebben.

Belangrijke thema’s in het werk van de Libanees-Duitse Lina Merhej (vader Libanees, moeder Duits) zijn: het leven tussen twee werelden, de Arabisch-Europese identiteit en het leven in de oorlog. Merhajs verhalen gaan over het alledaagse leven, maar in Libanon is dat alledaagse leven doordrenkt met politiek en oorlog.


Illustratie: Lena Merhej

De Iraakse Kifah al Reefi, die in Nederland woont, wilde het vooral hebben over de opstanden en of die nu zoveel veranderd hebben.

Vrijheid van meningsuiting was het belangrijkste onderwerp voor Khalid Gueddar die vorige week 48 uur had vastgezeten in Marokko vanwege zijn kritische cartoons.

Het ongeduld waarmee Egyptenaren op verandering wachten was een belangrijk punt van Mohammed Shannawi die sinds een jaar het stripblad Tuk Tuk publiceert.


Illustratie: Kifah al Reefi

De verschillende punten die de artiesten aanbrachten, zijn ook meteen belangrijke pijlers van de protesten en de onvrede in de Arabische landen.

Khalid Gueddar was nog vol woede over zijn arrestatie: eerst legde het ministerie druk op hoofdredacteuren van kranten om zijn kritische werk te weren, maar sinds hij onafhankelijk op internet publiceert, zoeken ze direct contact met hem. Hij werd gearresteerd vanwege belediging van een politie-agent in dienst, maar volgens hem was het een rekening die justitie nog met hem wilde vereffenen vanwege zijn cartoons over het Marokkaanse koningshuis.

In het roerige Egypte duren de protesten voort en blijft de politieke betrokkenheid daardoor groot. Shannawi merkt dat daardoor de interesse in cartoons, en dus voor zijn blad, is toegenomen, maar hij merkt ook dat mensen ongeduldig zijn en niet begrijpen dat verandering gestaag komt. Dat alles niet in één klap kan veranderen.

Lina, die de verschrikkingen van een burgeroorlog heeft meegemaakt, is vooral verontrust over het gemak waarmee mensen over gewapend conflict praten: “Ze beseffen niet hoe afschuwelijke het is als doodgewone mensen overgaan tot moord op elkaar”.


Illustratie: Mohammed Shannawi

Dat heeft wellicht te maken met dat de dictator in de mensen nog leeft, aldus Kifah el Reefi. Hij wees erop dat je dictators wel ten val kunt brengen, maar die worden gewoon opgevolgd door andere dictators. De dictator in de mensen zelf, het democratisch bewustzijn, dat moest groeien bij mensen, want verandering komt pas als je zelf bevrijd bent.

Daarmee vatte El Reefi in één zin samen waar de pijn ligt en waarom er nog veel tijd nodig zal zijn om de Arabische wereld te democratiseren.

Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor onder meer Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, Elle, de Arabische site van de Wereldomroep en OneWorld. Met Femke Halsema werkt ze aan een documentaire over vrouwen en de islam. In 2009 was ze te bewonderen in Vrouw & Paard, ze is regelmatig te horen bij BNR Nieuwsradio en te zien in het programma Z.O.Z.. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, strips, 02.06.2012 @ 10:44

[Home]
 

36 Reacties

op 02 06 2012 at 12:46 schreef Ab Sconditus:

@Hassnae
Het met gemak praten en schrijven over een gewapend conflict doet men echt niet alleen maar in Egypte.
Op bepaalde rechtse blogs in NL wordt er ook volop over gefantaseerd en sommige mensen zien dit zelfs als onvermijdelijk.
Dat was een van de redenen waarom ondergetekende Artikel 7 de rug heeft toegekeerd. Islamkritisch; ja, anti-socialistisch eveneens. Maar het steeds maar weer ongemodereerd kunnen oproepen tot lynchpartijen en het massaal opsluiten van andersdenkenden, gelardeerd met oorlogsfantasieen, ging mij steeds meer tegenstaan.
Het valt m.i. niet te ontkennen dat de multiculturele samenleving, behoudens enkele gunstige uitzonderingen (u bent daar een voorbeeld van), op een finaal echec is uitgelopen. Maar paranoia en haat dragen absoluut niet bij aan de oplossing van de problemen die hierdoor zijn ontstaan.
Dialoog wel.
Vandaar dat ondergetekende er toe heeft besloten om hier te gaan ”tegelen” en de toorn van Peter te riskeren.

op 02 06 2012 at 13:41 schreef Strotgrondel:

Het is opvallend dat vrouwen in strips een ondergeschikte rol spelen. Een uitzondering die ik niet onbenoemd wil laten is Thorgal, van Jean Van Hamme en de Poolse tekenaar Grzegorz Rosiński.

Dat is in de stijl van ‘Storm’ getekend, en de verhalen zijn bloedgoed. De grootste krijgeres, en ook de bruutste, is een bloedmooie meid: Kriss van Valnor. Ja ik zou ‘r doen.

http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=1236&bih=584&gbv=2&tbm=isch&tbnid=hjlr-Tecs0doGM:&imgrefurl=http://boeken.marktplaza.nl/stripboeken/Thorgal-28-Kriss-van-Valnor-20269303.htm&docid=jyXovNIXhD4wsM&imgurl=http://www.marktplaza.nl/images/1/3/Thorgal-28-Kriss-van-Valnor-20269303.jpg&w=337&h=450&ei=m_nJT-bsPMWV8QOgqozqDw&zoom=1&iact=hc&vpx=554&vpy=110&dur=1785&hovh=260&hovw=194&tx=100&ty=122&sig=110871649185098836532&page=1&tbnh=124&tbnw=90&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:4,s:0,i:78

op 02 06 2012 at 14:21 schreef yurp:

Nou ja, Strotgordel, wellicht gezeur maar de stijl van Storm en Thorgal liggen behoorlijk uit elkaar ook al zijn ze beide ‘realistisch’ gemaakt. De science fiction schilderijen van Don Lawrence tegenover de historiserende ingekleurde pentekeningen van Rosinski. Overigens ben ik een groot fan van Thorgal, een van de weinige strips (Buddy Longway geloof ik ook) waarbij de hoofdpersonen gewoon ouder worden en zich ontwikkelen. Prachtig getekend en een mooie verhaallijn, hier en daar losjes gebaseerd op Erich von Danicken overigens. Met de excuses aan Hassnae voor het geheel off topic gaan ;)

op 02 06 2012 at 15:43 schreef Thomas E:

Ik ga niks inhoudelijks meer zeggen, anders vindt Peter wel weer een stok om een door hem benoemde racist mee te slaan, maar ik ben blij met de altijd heldere duiding die jij, Hassnae, geeft aan de ontwikkelingen in arabische landen.
En ik vind de tekenstijl van Kifah al Reefi érg mooi! Doet een heel klein beetje denken aan de stijl van de Franse schilder Bernard Buffet.

op 02 06 2012 at 15:45 schreef Friezerik:

Ik vind dat laatste deel over “de dictator in jezelf” heel verhelderend. Snapte nooit echt hoe het kon dat als een dictator verdreven werd de “bevrijders” zelf weer snel dictator konden worden. Godsdienst heeft daar weinig mee te maken snap ik nu. Meer je wil/macht opdringen aan anderen.

op 02 06 2012 at 15:48 schreef Likoed Nederland:

De Egyptische presidentskandidaat van de Moslim Broederschap beloofde oorlog met Israel in zijn campagne:
http://likud.nl/2012/05/moslim-broederschap-wil-jeruzalem-veroveren/

Hij kreeg de meeste stemmen in de eerste ronde….

op 02 06 2012 at 16:49 schreef Jon:

Ik vind de multiculturele samenleving ook niet mislukt. We zitten hier nu in Nederland met de samenstelling die er nu is en we doen het ermee. Niet alles gaat goed, maar een hoop wel. Elk nadeel heeft zijn voordeel en laat ons vooral luisteren en leren van elkaar binnen de kaders van onze (prachtige) rechtsstaat (waar natuurlijk van alles op aan te merken is.. maar door alle gedoe van de laatste jaren ben ik hem steeds meer echt gaan waarderen).

op 02 06 2012 at 17:29 schreef Ab Sconditus:

@Jon
Het zou voor de multiculturele samenleving al veel verschil maken als justitie het lef zou hebben om een paar duizend Marokkaanse ROTJOCHIES eindelijk eens stevig aan te pakken.
Dat er twee doodrijders zijn weggekomen met hun wangedrag en intimidatie draagt bepaald niet bij aan een vertrouwen in de rechtstaat.
Dat de herinvoering van statiegeld op PET-flessen (sic!) wel controversieel is verklaard, en de ratificering van het ESM-verdrag dus niet, draagt ook al niet bij aan een vertrouwen in de politiek.
Zojuist op een ander blog geschreven dat ik van harte hoop en bid dat wij hier in dit mooie en vredige land gevrijwaard zullen worden voor toestanden als in voormalig Joegoslavie of Noord Ierland en dat wij dit heilloze tij nog met democratische en politieke middelen kunnen keren.

op 02 06 2012 at 21:38 schreef Jon:

@Ab
Als je begint over vertrouwen in de politiek, mag je weten dat die bij mij op een dieptepunt zit. Ik vertrouw er niet op dat een van hen (of politici als collectief) ook maar een beetje hun best doen voor het gemeenschappelijk belang, als het erop aankomt. Ze praten steeds over verantwoordelijkheid nemen, maar bewijzen te vaak dat niet te doen.
Met de rechtsstaat zit het wel goed, al zitten er inderdaad onregelmatigheden in. Het kan gebeuren rechters de wet toepassen en het niet rechtvaardig aanvoelt. Als dat te vaak gebeurt moeten we de wet aanpassen. Ik heb er inderdaad ook last van dat daders van geweldsmisdrijven er vaak makkelijk van af lijken te komen.
Noord-Ierland en Joegoslavië zie ik hier niet zomaar gebeuren. We moeten alert zijn, om dat soort scenario te voorkomen.

op 02 06 2012 at 22:02 schreef Diocletianus:

Bid maar tot de stront uit je religieuze oren komt Ab, het is net zo zinloos als krabben aan een muggenbult.

op 03 06 2012 at 08:57 schreef Yvonne:

Positief stuk. Fijn dat er gewone positieve mensen voor de schijnwerpers komen i.p.v. van het eeuwige gezeik. Fijn dat door mensen als Hassnae die positiviteit wordt belicht, is broodnodig.
Likoed heeft bovenste cartoon niet gezien en de dictator in zichzelf.
Ik dacht dat Ab Sconditus een naam was voor een besmettelijke geslachtsziekte , maar later zag ik dat het een naam was voor alleen maar een geslachtsziekte.

op 03 06 2012 at 15:41 schreef Olav:

Ab: Dat er twee doodrijders zijn weggekomen met hun wangedrag en intimidatie draagt bepaald niet bij aan een vertrouwen in de rechtstaat.

Zucht. Weer zo iemand die blijkbaar niet weet wat “rechtsstaat” betekent maar er wel de mond van vol heeft.

Nog één keer dan: van een rechtsstaat is sprake als de staat zèlf onderworpen is aan het recht. Onafhankelijkheid van de rechterlijke macht is daarvoor een voorwaarde.

op 03 06 2012 at 23:43 schreef Ab Sconditus:

@Olav
(Zucht)
De trias politica is mij welbekend.
Had het dus over het VERTROUWEN in de rechtstaat, alsmede het vertrouwen in de politiek.
Voor de duidelijkheid; dat zijn twee van elkaar gescheiden maatschappelijke grootheden, die steeds meer onder kritiek komen te staan.
Hoe ”onafhankelijk” deze rechterlijke macht in dit land is weet ik trouwens niet.
En u waarschijnlijk al evenmin.

@Yvonne
Lat.: ”Abscondere/scondo = Verbergen
Volt. deelw. ”Absconditus”

op 04 06 2012 at 11:16 schreef babs:

Het valt m.i. niet te ontkennen dat de multiculturele samenleving (..) op een finaal echec is uitgelopen.

Niet mee eens, maar nu even geen zin uit te leggen waarom niet.

paranoia en haat dragen absoluut niet bij aan de oplossing (..) Dialoog wel.

mooi.

Vandaar dat ondergetekende er toe heeft besloten om hier te gaan ”tegelen” en de toorn van Peter te riskeren.

Ik vermoed dat vooral in Art7 kringen heel boos gereageerd gaat worden dat je heult met DE VERRADER. Ik vind alleen maar mooi dat een zelfverklaarde islamofoob, die zijn gedachten goed onder woorden kan brengen en die gelooft in dialoog en niet in haat, hier in discussie gaat. Ik ken Peter verder niet heel goed, maar vermoed dat zijn toorn juist degenen zal treffen die jou onheus bejegenen.

op 04 06 2012 at 11:27 schreef Olav:

Edo, dank je. Zou hij het nu hebben begrepen? Ik vermoed van niet.

op 04 06 2012 at 11:27 schreef babs:

Jouw vertrouwen in de rechtstaat is er van afhankelijk dat een bepaalde zaak niet kon bewezen worden wie schuldig was.

Soms komen in één enkele zaak verschillende maatschappelijke kwesties samen. Als in een dergelijke zaak dan alle vooroordelen bevestigd worden, dan kan een dergelijke zaak vertrouwen in overheid/systeem beïnvloeden.

-Wéér Marokkaanse jongens die een gewapende overval doen, met (uiteindelijk) een dode.
-Op een scooter
-Bedreigen en intimideren van hulpverleners.
-Familie: “dat doen ze normaal nooit, zulke leuke knullen
-Intimideren van pers
-Pers laat zich intimideren.
-Rechte media die alles framen en presenteren in hapklare islamofobe brokken.
-Intimideren van getuigen
-Vrijspraak omdat de zaak niet rond komt.

Ab heeft gewoon gelijk dat met het aanpakken van een paar duizend rotjochies veel problemen zijn opgelost. Jammer dat hij wenst te benadrukken dat vooral Marokkaanse rotjochies aangepakt dienen te worden.

op 04 06 2012 at 11:46 schreef Bigpete:

ALLE criminele “rotjochies” (eufemistische uitdrukking voor asociaal crimineel tuig) dienen aangepakt te worden. Dat sommige etnische groeperingen vele malen crimineler zijn dan andere mag NOOIT onbesproken blijven.
Laten we wel wezen, het vnl marokkanen en Antillianen. Zelfs turken en surinamers zijn veel minder crimineel dan deze groepen. En ik moet de eerste joodse, Vietnamese, of chinese, jeugdbendes nog tegenkomen.

Voor de overbekende betweters die niet willen geloven dat ik met 32 jaar ervaring zelf weet hoe het zit de volgende link:
wodc.nl/images/ob277_volledige_tekst_tcm44-225797.pdf

Wetenschappelijk onderzoek….

op 04 06 2012 at 12:15 schreef Thomas E:

“En ik moet de eerste joodse, Vietnamese, of chinese, jeugdbendes nog tegenkomen.”

Verdomd. Dat realiseer ik me nu pas eigenlijk. Indonesische zijn er ook nauwelijks vermoed ik.

op 04 06 2012 at 12:27 schreef Peter:

En hoppa, daar gaan we weer met onze etniciteitsobsessie. Autochtone jeugdbendes, die was je nog vergeten te noemen. En Chinese mensensmokkelaars. Joden doen inderdaad helemaal nooit iemand kwaad, dat is waar.

op 04 06 2012 at 12:41 schreef jos:

Bigpete,

Heel moeilijk te snappen voor je, ik weet het, maar toch: als van groep A 10% crimineel is en van groep B 25% dan kun je niet zeggen dat groep B “crimineler” is. Je hebt namelijk nog steeds te maken met 75% uit dezelfde groep die helemaal NIET crimineel is.

En denk niet dat je met je jarenlange ervaring alles al weet over Marokkanen, Turken, enz. Jij ziet niet “de gemiddelde Marokkaan”, nee jij ziet “de gemiddelde criminele Marokkaan” en je hebt geen idee over de niet-criminele Marokkanen die nog steeds de overgrote meerderheid vormen.

Je bent net een psychiater die denkt dat heel Nederland psychische problemen heeft omdat ie niets anders op z’n werk ziet of een dierenarts die denkt dat iedereen een hond of kat in huis heeft.

Ik moet eigenlijk wel lachen om types als jij. Niet zo slim, geen zelfkritisch vermogen en toch vol van zichzelf en zich beroepen op een zogenaamde autoriteit.

op 04 06 2012 at 12:47 schreef Peter:

Precies wat Jos zegt.

Uit dat rapport van BigPete:

De criminaliteit onder Marokkaanse tieners is een stuk minder hardnekkig dan die onder hun Antilliaanse leeftijdsgenoten. Daar waar de Antilliaanse criminaliteitscijfers in het derde en het vierde levensdecennium erg hoog blijven, dalen ze onder Marokkaanse twintigers en dertigers erg snel. Daarmee verdwijnt ook de overrepresentatie in de criminaliteitscijfers ten opzichte van autochtonen grotendeels.

op 04 06 2012 at 12:52 schreef Peter:

Verdomd interessant rapport:

Zoals ook al hierboven is vermeld, is het relatief vaak voorkomen van gebroken gezinnen in de Antilliaanse gemeenschap waarschijnlijk een belangrijke oorzaak voor de hoge criminaliteitscijfers onder twintigers, dertigers en veertigers in deze herkomstgroep. Het veel voorkomen van eenoudergezinnen met een vrouw aan het hoofd, de zogenoemde matrifocale gezinsstructuur, komt veel voor onder de zwarte bevolkingsgroep op het Amerikaanse continent. Ondanks dat de precieze oorzaken van het verschijnsel nog behoorlijk aan discussie onderhevig zijn, is men het er meestal wel over eens dat matrifocaliteit een aanpassing is aan de slechte of instabiele maatschappelijke situatie waarbij de historisch-culturele erfenis ook van invloed is (Van Niekerk, 2000). Het veel voorkomen van de matrifocale gezinsstructuur onder Antillianen lijkt dan ook iets te zijn wat moeilijk door beleidsinterventies te veranderen is. Het lijkt verstandiger om beleid te ontwikkelen dat alternatieve vormen van sociale inbedding, die de potentiële kosten van criminaliteit verhogen, van Antilliaanse twintigers, dertigers en veertigers stimuleert.

op 04 06 2012 at 13:12 schreef Bigpete:

Lach zoveel je wilt jos, ik eet er geen hap minder door. Ik heb nooit beweerd dat alle marokkanen crimineel zijn o.i.d. dat maak jij er van. Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden trouwens?

op 04 06 2012 at 15:08 schreef Ab Sconditus:

@babs
Ga hier niet los met de gebruikelijke islamofobe rimram, waarvan ik sommige elementen eerlijk gezegd ook met een korreltje zout neem.
Maar het zijn vooral de geweldsverheerlijkende visioenen van burgeroorlog, een totale maatschappelijke collaps, resulterend in afrekening, die mij een aversie tegen Art.7 hebben bezorgd. Nog wel vrij frequent te vinden op AP, dat in feite als een thuishaven voor meer mensen kan worden beschouwd die zich ook niet meer thuis voelden op Art.7.

op 04 06 2012 at 15:21 schreef Ab Sconditus:

@Edo
Verkies uw schelden te negeren.
Jaren geleden heb ik eens een Engels verhaal gelezen; ”The Trumpcard of the Defender”.
Het is mij niet meer duidelijk of dit nu feit of fictie was. Het ging over een broer van een identieke tweeling, die onder het oog van een aantal getuigen op straat een brute roofmoord pleegde en door de politie werd opgepakt.
Tijdens het daaropvolgende proces werd hij direct door de opgeroepen getuigen herkend. Het leek er dus op dat hij schuldig zou worden verklaard en gehangen. Totdat zijn advocaat in de rechtszaal op de proppen kwam met zijn tweelingbroer!
Vrijspraak was toen het enige wat nog restte.
Juridisch geen speld tussen te krijgen.
Maar of het nu zo rechtvaardig is?

op 04 06 2012 at 16:06 schreef Thomas E:

Volgens onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut blijkt de beste voedingsbodem voor (jeugd)criminaliteit:
een lager sociaal milieu, een 1-ouder gezin, en voortijdige schooluitval.

Hoe open kan een deur zijn? Maar een minder open deur is hun conclusie, dat er geen of nauwelijks aanwijzingen zijn dat binnen dezelfde omstandigheden allochtonen het slechter doen dan autochtonen. Wel haken allochtonen op het vmbo sneller af en lopen daardoor meer kans om in de jeugdcriminaliteit te belanden. Na het vmbo daarentegen, gaan allochtonen langer door met een vervolgopleiding in vergelijking met autochtonen. Dit laatste comenseert min of meer het eerste.

op 04 06 2012 at 16:14 schreef jos:

@Bigpete

Ga niet stropoppen liggen neuken hier. Ik heb niet gezegd dat jij hebt gezegd dat alle Marokkanen crimineel zijn.

En ik ben heel inhoudelijk geweest.

op 04 06 2012 at 19:39 schreef Pyt van der Galiën:

Ik vind dat wel heel knap, hoe Grote Piet binnen een mum van tijd elke discussie weet te kapen zodat we het zo rond reactie 30 allemaal weer over Marokkanen hebben.

@Ab Sconditus

Ik dacht dat jij Artikel7 had verlaten wegens het militante atheïsme dat daar beleden wordt? Jouw afkeer van geweldsverheerlijkende visioenen van burgeroorlog, een totale maatschappelijke collaps, resulterend in afrekening, moet van recente datum zijn aangezien je daar tot medio maart 2012 geen enkel probleem mee had.

Tenzij je je nu wenst te distantiëren van hetgeen je op 12 maart jl op Art7 schreef: “Laten de moslimwolven elkaar maar aan stukken scheuren in een echte ouderwetse godsdienstoorlog, geheel in de stijl van 1618-1648. Laat het vooral lang en bloedig zijn en moge de hele ummah erbij betrokken worden. Moge de hele Golfregio erdoor worden geruineerd, mitsgaders Perzie en de Maghreb”.

Je moet het me maar vergeven, maar tot die tijd neem ik je plotselinge afkeer van de geweldsfantasieën op Artikel7 met een flinke korrel zout.

op 04 06 2012 at 21:23 schreef Bigpete:

Ik kaap helemaal niks pyt, ik reageer op voorgaande berichten. Weer teveel azijn gedronken?

op 04 06 2012 at 23:50 schreef Ab Sconditus:

@Pyt
Inderdaad.
Neem ik ook geen afstand van.
Laten ze elkaar maar in naam van Allah afslachten en de boel ruineren op hun eigen grondgebied, zolang ze dat maar niet in West Europa doen met mijn kinderen en kleinkinderen.

op 05 06 2012 at 10:21 schreef Yvonne:

@Sconditus

Daar hebben we de Breiviks al voor.

op 05 06 2012 at 11:24 schreef Yvonne:

En klootviool, wat denk je g.v.d. welke kinderen en kleinkinderen mede door West Europa worden afgeslacht of tellen die niet?

op 05 06 2012 at 12:37 schreef babs:

Dank Pyt, ik was (weer eens) te optimistisch.

op 05 06 2012 at 12:58 schreef Ab Sconditus:

@babs
Ik dus ook….
Vaarwel luitjes.
Het is voor jullie, en voor ons hele arme land en volk, te hopen dat jullie nog tijdig tot andere inzichten zullen komen.
De hartelijke gluten van een klootviool en een nitwit. En mocht hier ooit de pleuris uitbreken (wat God verhoede!) dan staat mijn deur desondanks ook nog voor jullie open. In ieder geval altijd voor Peter en Hassnae en iedereen die dan voor vervolging te vrezen zal hebben.

op 05 06 2012 at 15:52 schreef You On A Gin:

@ Yvonne
Ja, dat zijn er ook zo enorm veel, en nog goed georganiseerd, ook.

op 05 06 2012 at 15:53 schreef Thomas E:

“woorden als ‘klootviool’ en ‘nitwit’, gebruiken tegen vriendelijke mensen die hopen op bloedbaden, waar gaat het heen met dit land.”

Hahahahahahaha

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS