Home » Archief » De kleine realiteit


[26.08.2025]

De kleine realiteit

Justine le Clercq

 

Afgelopen november zei een HBO-student tijdens een les psychologie tegen mij: ‘Mevrouw, u geeft leuk les, hoor, maar uiteindelijk is het wel zo dat u les kan geven omdat wij mannen het toestaan.’

Het was niet deze opmerking.
Het was niet het zwijgen van de andere jongens in die klas.
Ook niet de student zelf.

Wat mij in shock achterliet, waren de reacties van collega’s.
Het ‘tja’, en daarna over tot de orde van de dag.
De klassenmentor die met moeite tijd nam om mijn verhaal te horen en bij het weglopen, quasi grappig riep: ‘Maar hij heeft wel gelijk, hahaha.’

Hahaha?

Kan iemand mij uitleggen wat er ‘hahahaha’ aan is?
Kan iemand mij uitleggen waarom deze jongen een studie sociaal werk kan volgen?
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet het eerste ‘incident’ op onze opleiding is?

Klotekarakter

Wie denkt dat geweld tegen vrouwen begint en eindigt met het klotekarakter van een enkele gestoorde man, gaat ervan uit dat die fouterik is losgeweekt van de maatschappelijke context (het gaat hier uitdrukkelijk niet over psychopaten of mannen in een psychose).

Het zijn juist de aardige, succesvolle, leuke, knappe, vriendelijke mannen die – ongewild – de basis leggen. Het zijn onze fijne mannen die de uitsluiting en degradatie van vrouwen op een nette, verfijnde, genormaliseerde manier uiten. Of zoals de rechtbank in België het noemde toen werd uitgelegd waarom de verkrachter niet werd veroordeeld: ‘(hij is) een getalenteerde en geëngageerde jongeman (…) die zowel privé als professioneel sterk wordt geapprecieerd’.

Heel veel mannen worden ‘geapprecieerd’ ondanks het feit dat ze vrouwen de mond snoeren tijdens een vergadering, hun salaris hoger ligt, een beetje inzet voor hun kind een ‘papadag’ is, orkesten een anonieme sollicitatie hebben ingevoerd omdat anders steevast de man werd gekozen want ‘die speelde beter’, vrouwen werden weggeschreven uit de geschiedenis van de wetenschap en de kunsten.

Meanderende minachting

Het is de constante stroom van kleine aanwijzingen dat wij vriendelijk moeten zijn (wat doe je bot), aardig (ik kan geen mail schrijven op dezelfde manier als mijn mannelijke collega’s want dan ben ik een bitch), dat we moeten glimlachen (ooit een man een hele vergadering zien glimlachen?), dat we niet zo flauw moeten doen (‘Je mag ook niks meer zeggen’), niet zo moeten overdrijven (dat kleine stukje kan je wel lopen, toch?).

De niet erkende meanderende minachting naar vrouwen valt de massa pas werkelijk op als er een meisje bruut wordt vermoord. Maar de aanval kent vele vormen. De een verpletterender dan de ander. Maar zoals de mannen in mijn omgeving zeggen: ik ben niet zo, dus ik voel me niet verantwoordelijk. Nee, de meeste mannen zijn – in vredestijd – geen moordenaar of verkrachter. Maar ze zijn wel de voedingsbodem voor het vormen van ideeën over vrouwen en het vormgeven van normen.

Het heeft natuurlijk met de geschiedenis te maken en met de rol van mannen in de samenleving, die ze ook niet kiezen. We willen dat mannen agressief zijn als het nodig is om ons, ons huis, ons land, onze cultuur te verdedigen. We hebben eeuwenlang het monopolie van geweld bij mannen neergelegd via het leger en de politie.

 

De oorsprong

 

Wie denkt dat zulke patronen tot het verleden behoren, hoeft alleen maar even te luisteren naar jongens op straat.

Loop je weleens langs hangjongeren op een pleintje of op een speelplaats? Luister je wel eens? Ik wel. In alle soorten buurten. Mijn tempo gaat langzamer en mijn hondje laat ik extra lang snuffelen. Ze zijn zo geconcentreerd op de eigen groep dat ik ze toch niet in de weg loop. Ze praten gewoon verder. En hoewel het vocabulaire verschilt per groep en buurt, en de kleding ook, is de inhoud opvallend eentonig. Ze praten over gadgets en techniek, over school, vakanties, over die %^&gast, en over Lietje, Marietje, Sofietje (en alle andere cultuurgebonden meisjesnamen) die best wel wil, die graag wil, die vooral hen graag wil, die ze al hebben gehad of gaan nemen, die ze niet hoog hebben zitten of die veel te veel doet om aardig gevonden te worden.

Wie vaak luistert zal het opvallen: het gaat nooit, nooit over mislukte versierpogingen, afwijzingen, onzekerheden, twijfels of het opsommen van geweldige kwaliteiten van het besproken meisje – behalve dan haar dikke tieten of gewillige kut. Of ik nu luister in een kanswijk, een campingwijk, een kakkerswijk, een fonduewijk, de woorden zijn anders, het verhaal hetzelfde.

 

Wat moet de man?

 

Op LinkedIn schreef Jolande ter Avest (advocaat): ‘Het is geweldig dat iedereen zich zo uitspreekt en het opneemt voor vrouwen. Mannen zijn hierin dé oplossing lees ik. Dat klopt maar ten dele. Wij vrouwen zijn ook deel van het probleem. Het familierecht zit vol vrouwen (en mannen) die geweld bagatelliseren. De hulpverlening, advocaten, rechters, raadsonderzoekers en jeugdbescherming. Dit is zeker niet alleen een mannenprobleem.’

Precies. Het is ook een vrouwenprobleem, al was het maar omdat we zwijgen. Omdat we niet willen zien hoe onze zonen zich gedragen. Omdat we goedpraten, bagatelliseren, normaliseren. ‘Ach ja, zo zijn mannen,’ is een hele normale uitroep voor een vrouw.

Vrouwen zoeken de vrede, de harmonie. Ze weten dat een man erkenning nodig heeft en een podium om op te floreren, en dat geven wij ze. En uiteindelijk, als alles uit de hand loopt, blijft het primitieve gegeven over dat een man (meestal) fysiek sterker is dan een vrouw.

vriendelijke lach

In mijn roman ‘Krimp’ uit 2017 laat ik het hoofdpersonage het volgende oreren:

Waarom worden vrouwen aangevallen, geminacht, verkracht? Omdat het kan! Omdat we het toestaan!
Zolang vrouwen denken dat zij met een vriendelijke lach en argumenten, met congressen en onderzoeksgegevens, met een website en een vrouwendag, gelijkheid bereiken, zolang zal iedere man ons deep down minder vinden – al geeft geen man dat toe.
Wie denkt dat gelijke behandeling voortkomt uit beschaving heeft een hersenziekte. Beschaving komt voort uit belangen en geweld. Gelijkheid komt voort uit belangen en geweld. Rechtvaardigheid ook: ofwel door de dreiging ermee, ofwel door de uitvoering ervan.
Mannen zijn roedeldieren. Altijd in groepen vechten, in groepen oorlogje spelen, in groepen wielrennen, voetballen, in groepen verkrachten, met hun oude makkers van school een groot bedrijf opzetten – ze hebben een groep nodig, elkaar nodig, en commando’s. Ze houden van het broederschap, en ze hoeven daar niets voor te doen of te laten, het broederschap is een gegeven zoals hun lul een gegeven is.
Wat staat ons te doen?
Wij vrouwen hoeven ons alleen maar te groeperen. We hoeven ze alleen maar met de dreiging van geweld te commanderen en het evenwicht is hersteld. We hoeven alleen maar met elkaar op te trekken, bedrijven op te zetten – belangen creëren!
Maar ja, ooit weleens een groep vrouwen iets zien bereiken?
Ooit weleens een machtig vrouwenbolwerk gezien?
Ooit weleens een groep vrouwen zien optrekken richting het huis van een man die een vrouw heeft verkracht?

(…)

Ik ben het nog steeds hardgrondig eens met dit personage.

 

Wat moet de vrouw?

 

Op allerlei social media lees ik berichten dat mannen meer moeten doen om voor vrouwen op te komen en hen te beschermen.

Maar waar moet die bescherming dan uit bestaan? Dan vragen we toch eigenlijk fysieke bescherming? Oftewel, we vragen van ze wat we juist afkeuren: zich breed maken, agressie, vechten, woede en ruimte innemen waardoor de vrouw naar achter moet wijken. Hoe paradoxaal is die oproep?

Vrouwen, we moeten het zelf doen. We kunnen onze veiligheid en ons bestaansrecht niet laten afhangen van mannen.

Pas als wij

Pas als wij niet meer in de studio bij VI naast de verkrachter van onze zuster gaan zitten
Pas als wij stoppen met zeggen: goh, bij mij heeft hij zoiets nooit gedaan
Pas als wij weglopen uit een vergadering als een van ons wordt gedegradeerd, weggezet, de mond wordt gesnoerd
Pas als wij elkaar niet meer de maat nemen, maar elkaars bescherming worden
Pas als wij massaal naar het huis van de dader lopen en hem dag en nacht toeschreeuwen
Pas als we 40 pizza’s op zijn adres bestellen
Pas als we klootzakken van mannen ontvolgen

Pas als wij
Pas dan

Ik hoop dat de student sociaal werk zijn diploma niet haalt.

Justine le Clercq (1967) is schrijver, tentoonstellingsmaker en hogeschooldocent. Van Justine verschenen twee romans en een verhalenbundel. Ze heeft een LinkedIn pagina.

Justine le Clercq, 26.08.2025 @ 08:09

[Home]
 

1 Reactie

op 26 08 2025 at 08:10 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN JULI

O Floor Rusman is een dimwit

O Antizionistische Joden bestaan niet

O Huichelaars

O De toenemende agressie van de pro-Palestijnen

O Witte stemmen

O Alle Antisemieten, Verenigt U!

O De Vrienden van Israël zijn beestachtig, maar wij zijn beter

O Er kan niet genoeg Palestijns bloed vloeien

O Respect

O Cultuur van de dood

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS