Home » Archief » De vele Londens van Alan Moore


[28.12.2025]

De vele Londens van Alan Moore

Peter Breedveld

 

Met From Hell heeft Alan Moore me radicaal anders naar Londen leren kijken, een stad met een extreem gewelddadig verleden dat overal nog nagalmt, nawalmt, navibreert. Psychogeografie heet dat, de theorie dat plekken en ruimtes het resultaat zijn van het verleden en tegelijkertijd het denken en handelen van de mensen beïnvloeden die zich er in het heden bevinden.

Behalve Alan Moore hangen ook de schrijvers Iain Sinclair en Peter Ackroyd de psychogeografische filosofie aan. Met From Hell als mijn gids ben ik weleens op ontdekkingsreis door Londen geweest en later heb ik dat met Ackroyds London: A Biography nog eens gedaan. Ik heb dat met andere steden ook weleens geprobeerd: Parijs, Bordeaux, Den Haag en Tokio, maar daar voel ik het gewoon niet. Londen is er zwanger van en geen massa’s lawaaiige toeristen en opdringerig bling-blingkapitalisme en parasitaire grootvastgoedbezitters kunnen het overstemmen.

Alan Moore is vooral bekend als schrijver van strips – in de VS heeft de Brit het superheldengenre moleculair helemaal gede- en gereconstrueerd – maar daar lijkt hij de laatste jaren niks meer van te willen weten. Hij legt zich nu helemaal toe op proza. Een paar jaar geleden verscheen van hem het 1300 pagina’s dikke monster Jerusalem, een delirisch ratjetoe van folklore, occultisme, religie, sociaal realisme en surrealisme dat echt een goede eindredacteur nodig heeft. Eind 2024 verscheen het dunnetje The Great When (iets meer dan 300 pagina’s), het eerste deel van een reeks van vijf boeken die hij van plan is te schrijven over ‘Long London‘.

Spirituele versie van Londen

Long London is een alternatief Londen dat zich onder of boven of tussen het Londen dat wij kennen door bevindt en dat toegankelijk is voor een selecte groep mensen die weten hoe je de interdimensionale poort naar die plek opent. Ergens in The Great When beschrijft iemand het als het Londen dat in de verbeelding van mensen bestaat, een geidealiseerde versie van Londen, of juist een negatieve versie. Elders schrijft Moore dat Long London, ‘The Great When‘, een verzameling templates is die bepalen wat er in “ons” Londen gebeurt, zoals wat we op computers doen, mogelijk gemaakt door templates van computertaal en wat wij doen, ontstaat door de samenwerking van synapsen en dendrieten en neurotransmitters in onze hersenen.

Dat deed me denken aan de I-Tjing, waar ik in mijn jonge jaren een tijdje veel mee bezig ben geweest, dat claimt een soort verbinding te zijn tussen de spirituele wereld en onze materialistische wereld, volgens het principe ‘Zo boven, zo beneden’.

The Great When is een soort spirituele versie van Londen, een door hallucinogene drugs opgewekte droom dat me nogal aan Alice in Wonderland deed denken, onder andere doordat The Great When wordt geregeerd door een commissie van hoofden zonder lichaam in wekpotten. De hoofden zijn van bekende historische figuren, onder andere Oliver Cromwell. Je loopt er ook kans te worden opgegeten door vuilcontainers met happende kaken vol scherpe tanden. Heel gek allemaal.

Occulte schrijver

De hoofdpersoon van het boek, Dennis Knuckleyard, raakt er vlak na de Tweede Wereldoorlog – Londen ligt nog aan puin vanwege de Duitse bombardementen – in terecht omdat hij een boek in zijn maag gesplitst krijgt, A London Walk door de Eerwaarde Thomas Hampole, dat alleen bestaat in een roman van Arthur Machen (1863-1947), een occulte schrijver die de ispiratie was van bekende horrorschrijvers als H.P. Lovecraft en Stephen King. Het is dus een fictief boek dat alleen bestaat in The Great When, en dat daar ook weer naar terug moet.

Knuckleyard krijgt echter een gangster achter zich aan, Jack “Spot” Comer, die het boek ook wil om toegang te krijgen tot The Great When. Dankzij een flamboyante tipgever bij de paardenraces, Prins Monolulu van Abbysinië, komt hij contact met een schilderende oude occultist in een kamertje zo groot als een meterkast, Austin Spare, die hem weer introduceert bij een groep andere occultisten die hem kunnen helpen dat boek terug te brengen waar het hoort en Jack Spot van zich af te schudden.

Ik dacht bij de beschrijvingen van al die personages dat Alan Moore zich weer eens lekker had laten gaan, maar besloot een paar namen te googelen en al die bijzondere lui, van Prins Monolulu en Jack Spot tot Austin Spare en een kermisachtige figuur met een ijzeren voet, Jack Neave, blijken gewoon echt te hebben bestaan! The Great When is een ware who’s who van occult Londen en allerlei kleurrijke randfiguren waar ik nog nooit van had gehoord en waar ik nu meer van wil weten.

Feest van herkenning

Het belangrijkste historische personage in The Great When is misschien wel de stad Londen zelf, met Soho, Fleetstreet met St Brides Church, The Strand en vele andere straten en hun evenknieën in The Great When. Voor wie de stad een beetje kent – en dat doe ik – is het een feest van herkenning met een paar interessante tips voor de volgende keer dat ik erheen ga (Inchala). Een belangrijke plek in het boek is de eeuwenoude pub Ye Olde Cheshire Cheese in Holborn, waar ik nooit ben geweest en dat ga ik de volgende keer ook verhelpen. In fact, The Great When zal op mijn volgende trip mijn gids zijn, die me door weer een nieuwe versie van mijn geliefde Londen zal leiden.

Uiteindelijk stelt het verhaaltje in The Great When niet zoveel voor en de manier waarop sommige plotlijnen worden afgehandeld is bij het kinderachtige af. Het is de manier waarop Moore feit en fictie en tal van oude en nieuwe ideeën van hem met elkaar verweeft en allerlei historische personen en gebeurtenissen met elkaar verbindt – net als hij in From Hell doet – waar ik enorm veel pret aan heb beleefd. Net als aan Moores kleurrijke, Cockneyaans-boekige schrijfstijl, overigens.

boeken, Peter Breedveld, 28.12.2025 @ 19:42

[Home]
 

1 Reactie

op 28 12 2025 at 19:42 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O NRC is de bitch van Domrechts

O Wierd Duk trekt een bruine streep naar de uitgang

O Wilders leeft!

O Nooit meer Wierd Duk op TV

O Seksisme

O Er werd een moslim burgemeester van New York en wat er tóen gebeurde…!

O Wierd Duk, Koning der Joden

O Marco Borsato is onschuldig, maar die vrouwen vroegen er wél om

O Was Jeffrey Epstein een Mossad-agent?

O Feeks

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS