Home » Archief » Django Unchained – De tarantinificatie van de geschiedenis


[05.02.2013]

Django Unchained – De tarantinificatie van de geschiedenis

Stella Bergsma


Illustratie: Pulpcovers.com

Oké, Tarantino jat voor zijn films alles bij elkaar uit de door hem in zijn jeugd zo bewonderde gewelddadige B-films. Oké, Tarantino gebruikt geweld op een cartooneske, onrealistische manier, waardoor zijn films een soort pornokitsch worden. Dit alles heb ik altijd heel leuk gevonden, omdat zijn scripts de film altijd een laagje extra bewustzijn gaven, ook door de geweldige dialogen.

Personages in zijn films ruzieden over hun gangsternamen (‘Why do I have to be Mr Pink?’) voordat ze de meest gruwelijke daden begingen. Dit gaf zijn films een komisch en zelfbewust laagje, waardoor het een soort antifilms werden. Een eerbetoon en tegelijk een kritiek op de films waar hij in zijn jeugd naar keek.

Puberale wraakfantasieën

Kun je dit truukje ook toepassen op echte geschiedenis? Kun je een strip maken van de Tweede Wereldoorlog? Of van de slavernij in de 19e eeuw in Amerika? Wat mij betreft, werkt het een stuk minder goed. Je zou kunnen zeggen dat Tarantino’s films een soort puberale wraakfantasieën zijn. In Inglourious Basterds nemen de joden wraak op de nazi’s en in Django Unchained is er een negerslaaf die wraak neemt op de blanken.

In kritieken lees ik dat Tarantino hiermee de slavernijkwestie aanpakt en vragen stelt over die duistere periode in de Amerikaanse geschiedenis. In mijn beleving probeert Tarantino alleen maar op een vrij kinderachtige manier de geschiedenis te herschrijven. Een neger ten tonele voeren die übercool is, sneller dan het geluid schiet en alle blanken een kopje kleiner maakt, is dat serieuze maatschappijkritiek hebben?

Vliegende ingewanden

Over de stylistische uitvoering heb ik niet veel te klagen. Je zou kunnen zeggen dat het Amerikaanse slavernijverleden in deze film getarantinificeerd wordt. Mooi retrosausje erover, swingende soundtrack en een paar liter bloed en wat vliegende ingewanden – klaar is Quentin. Ik mis alleen de goede scripts van Pulp Fiction, Reservoir Dogs en zelfs (ook al was ik daar niet gek van) Inglourious Basterds. De dialogen zijn niet zo scherp en het verhaal is dunner dan een flensje op vrijdag.

De manier waarop de held (gespeeld door Jamie Foxx) zich gedraagt en behandeld wordt, komt zeer onrealistisch over. En nou mag dat natuurlijk, het is film, het is fantasie, celluloid dreaming, maar nogmaals ik vind het lastiger omdat het echte geschiedenis betreft. De film is zo doordrongen van het infantiele Amerikaanse good guy, bad guy idee, zo ongelaagd dat het me, zeker gezien de lengte, begon te vervelen.

Verre van natuurgetrouw

Ja, de zwarte medemens werd beestachtig behandeld in die tijd. Wie niets te doen heeft, moet vooral eens het aantal keer turven dat het woord ‘nigger‘ valt in de film. In interviews zegt Quentin dat hij dat expres heeft gedaan om een zo accuraat mogelijk beeld van die tijd weer te geven, maar ik verdenk hem van een heimelijk puberaal binnenpretje, iedere keer als een van zijn acteurs het woord uitspreekt, ZE ZEIDEN NIGGER, ghi.

Een accuraat beeld van die tijd moet haast wel een lachertje zijn, omdat verder bijna alles in de film, van de verkeerde geweren, het bloed – dat cartoonesk rondspuit bij iedere kogel alsof er op een ballon vol rode verf wordt geschoten – tot de veel te hippe zonnebril van onze held, verre van natuurgetrouw is.

Witjes afknallen

Ja, het slavenverleden van Amerika wordt categorisch ontkend en gebagatelliseerd, maar gelukkig is daar Tarantino om het allemaal op te lossen. We sturen er een zwarte man op af die we freeman noemen, gooien er wat James Brown, die Unchained zingt, onder, laten hem alle witjes afknallen en all is right in the world.

Niggah please.

Stella Bergsma is dichteres en frontvrouw van de band EinsteinBarbie. Tussen het zingen door schrijft ze graag en heeft overal een mening over. U kunt haar volgen op Twitter

Gastschrijver, 05.02.2013 @ 08:00

[Home]
 

28 Reacties

op 05 02 2013 at 09:08 schreef Sasha Lavell:

ik zie de tarentino films als een soort disney voor volwassenen en 100% vermaak… en vermaakt heb ik me. ongenuanceerde en openlijk geschiedvervalsing kan heel bevrijdend zijn. het belachelijk maken van mensen waar je eigenlijk bang voor bent of zou moeten zijn – mel brooks is er beroemd mee geworden. de scene waarbij een stel angstaanjagende semi kkk-leden met fakkels er in de nacht op uittrekt om de ‘nigger’ en zijn compaan een lesje te leren en die uitmondt in een volkomen absurde dialoog over de gezichtsbedekking, maakt heel duidelijk wat tarentino wil: wraak light.

ik heb een heerlijke avond gehad en ik vind dat hij in zijn opzet zeer goed geslaagd is, mede door de fabelachtige cast… want in tegenstelling tot ‘inglorious’ was het acteren hier een van de allerbeste onderdelen.

een absurdistische zedenschets… gelukkig heeft theater een andere taal dan de werkelijkheid. go, tarentino! eindelijk weer een een film van formaat na de laatste lauwe mislukkingen.

op 05 02 2013 at 09:16 schreef Tayfun Balçik:

‘Een neger ten tonele voeren die übercool is, sneller dan het geluid schiet en alle blanken een kopje kleiner maakt, is dat serieuze maatschappijkritiek hebben?’ Een recensie – nota bene van een slavernijfilm – waar het n-woord zo achteloos wordt gebruikt is helaas ook niet zo serieus te nemen.

op 05 02 2013 at 09:38 schreef Yannick:

Is toch gewoon een cowboyfilm? Ik heb hem vorige week gezien en geen seconde stilgestaan bij de historische implicaties of het aantal keren dat er nigger wordt gezegd. Dat is toch vooral iets voor hysterische, overgevoelige Amerikanen om zich druk over te maken?

Natuurlijk is het een puberale film, maar dat waren Reservoir Dogs en Pulp Fiction wat mij betreft ook, hippe dialogen of meet dan honderd keer het woord ‘nigger’ ten spijt, of wat mij betreft juist daarom. Dat volwassenene met miljoenen in een deuk liggen over ‘Royale with cheese’ of ‘Mr. Pink’ wil niet zeggen dat het een niet beetje puberaal is om keiharde gangsters zo met elkaar te laten praten. Dat weet je bij een film van Quentin Tarantino voordat je in de bioscoopstoel gaat zitten.

op 05 02 2013 at 09:46 schreef zonder opleiding.:

Ik zou bijna niet meer willen kijken, maar daar ben ik een te grote Tarantino fan voor.
Kan me bijna niet voorstellen dat Tarantino zo slecht is.

op 05 02 2013 at 10:25 schreef rena:

Precies! Vooral die zonnebril!

op 05 02 2013 at 10:25 schreef Sasha berkman:

Inderdaad!

op 05 02 2013 at 10:27 schreef RJ:

…en wat is nou precies het probleem?

op 05 02 2013 at 10:47 schreef MNb:

Tarantino is een zwaar overschatte regisseur. Noch Reservoir Dogs noch Pulp Fiction is het meesterwerk waar iedereen het over heeft.
Zijn grote voorbeeld Sergio Leone deed erg veel moeite om historisch accuraat te zijn toen hij GBU maakte. Dát aspect heeft Tarantino blijkbaar niet overgenomen. Maatschappijkritiek zoals Leone die leverde met de confrontatie van de twee broers Ramirez – want dat ging natuurlijk over Italië – ben ik bij Tarantino ook nooit tegengekomen.
Ik ga Django Unchained niet zien.

op 05 02 2013 at 10:48 schreef Bertje:

Ik heb de film ook gezien en vond hem geweldig.
Heerlijk over de top en te veel van het goede, kitsch in een kunst vorm, smullen dus voor de liefhebber.
Wat de maker er bij denkt en zegt, ach ja heb je wel vaker met kunstenaars dat ze een beetje slap lullen over wat ze creëren.
Wie een realistische kijk op het slavenverleden verwacht tja die is inderdaad zoals de schrijfster zegt aan het verkeerde adres. Maar hè had je wat anders verwacht van Tarentino..

op 05 02 2013 at 11:35 schreef Aaron:

Helemaal eens met de schrijfster en MNb. Tarantino tapt net als met inglorious basterds bewust uit wat populaire historische vaatjes en verweeft dit met dezelfde clichématige scenario’s (lange dialogen die eindigen in een enorm bloedbad). Zijn laatste films zijn nog wel het allerbelabberdst.
Altijd hoor ik weer hetzelfde kulargument als je kritiek op zijn films levert: “Tja, maar dat is Tarantino, hè”… Alsof de man een halfgod is. Het is gewoon een aap met teveel budget.

op 05 02 2013 at 12:58 schreef Niels van Lobberegt:

Ik heb laatst een filmpje gezien van de ‘Atlanta Wall Cop’, je zou voor de gein daar het woordje ‘nigger’ eens moeten turven. Blijkbaar praten de mensen zo. De ophef daarover doet in mijn ogen dan ook een klein beetje sneu aan. Je laat in een film over straatjongeren de jeugd in de film toch ook geen ABN praten?

op 05 02 2013 at 14:10 schreef Pee Cee Goetseh:

Kritiek op Tarantino (of eender welke andere regisseur)? Dan maak je zelf een film en ga je niet een beetje loos de zogenaamde film-expert zitten uithangen op een reactiepagina. Da’s toch een beetje sneu.

op 05 02 2013 at 15:37 schreef Brenda van der Veer:

In postmoderne kringen hoor je wel eens dat Josephine Baker speelde met rolpatronen. Eerlijk gezegd weet ik niets van Josephine Baker of Quentin Tarantino, ik heb Django Unchained niet gezien. Ook kan ik niet zeggen dat ik mij dagelijks onderdompel in het postmodernisme. Maar ik denk wel dat je iets zinnigs kunt zeggen over de geschiedenis door gebruik te maken van de regels van de populaire cultuur. Vooral als je die regels kneedt naar de boodschap die je over de geschiedenis, of het heden, te vertellen hebt. Dus wat mij betreft hoeft een stripverhaal over de tweede wereldoorlog of de slavernij niets af te dingen van de geschiedenis.

op 05 02 2013 at 15:43 schreef Edo:

Ja @Pee Cee Goetseh, het zogenaamde drosde effect is op jou van toepassing. Boos commentaar geven op internet op internetcommentaar.
Wat is er tegen dat mensen babbelen over een filmpke.
Ik vond ’t trouwens niet zo’n briljante film, het karakter van Walz legt bijna alles ironisch uit wat er op het scherm gebeurt, wat naast onnatuurlijk overkomt ook nog soms de nodige spanning wegneemt. Bovendien wil Tarantino zou duidelijk dat je ‘m cool vind, (met Tarantino zelf en Jamie Fox ) dat ’t geforceerd wordt.
Als het dan toch over the top moet (niet zo veel op tegen), zou ik liever willen dat het (serieus bedoelde) drama er ook niet in zat.
Leonardo en Samuel Jackson spelen wel erg goed, en af en toe is ’t wel vermakelijk. Geen Once upon a time in the west,of The Good, The Bad and the Ugly, bij lange na niet.

op 05 02 2013 at 17:40 schreef Takeshi:

We hebben genoeg films waar het omgekeerde waar is. Blanke mannen die als goden door het verhaal gaan. Onverwoestbaar in hun eigenmacht.
Films die serieus genomen worden zoals: Amistad (1997) of Schindlers List (1993) zijn in opzet net zo belachelijk als Django. Give the audience what they want is het motto en dat is wat Tarantino op meesterlijke wijze doet.
Nou is the audience de afgelopen twintig jaar aardig veranderd en ja dat betekent dat er veel meer witjes afgeknald zullen worden, op het scherm. Trouwens als je naar een Tarantino gaat en dan klaagt dat het niet waarheidsgetrouw is of te bloederig dan begrijp je het niet helemaal.

op 05 02 2013 at 18:39 schreef Olav:

Ik verbaas me altijd over het enthousiasme voor Tarantino-films, omdat ik er zelf helemaal niets mee kan. Het zal allemaal vast wel vakkundig gemaakt zijn maar de helft begrijp ik niet, de andere helft lijkt nergens over te gaan, het gebruik van bloederig geweld ergert me, het recyclen van oude motieven is leuk voor de liefhebbers maar ik hoor daar niet bij. Dit laatste werkstukje van dhr. Tarantino zal ik dan ook niet gaan bekijken. Als het werkelijk zo’n onvermijdelijke film is dan zal hij ooit wel op TV komen, en misschien zelfs op een tijdstip dat ik niets anders te doen heb.

op 05 02 2013 at 20:54 schreef Sasha Berkman:

Pee Cee Goetseh: geef mij een dergelijk budget :)

op 05 02 2013 at 23:05 schreef Marco Knol:

Klinkt als John Wayne & Sam Peckinpah meet Jeff Koons. Maar dan is John Wayne een zwarte. Lijkt me een vermakelijke film.

op 06 02 2013 at 10:01 schreef vander F:

Totaal ergerlijk, ik kwam de bios niet in met zoonlief want nog geen 16. Ik maak gvd zelf wel uit welke films mijn zoon te zien krijgt of niet maar nee hoor, er zit weer een clubje breitantes en dominees (kijkwijzer) voor het gemene volk te bepalen wat goed voor ze is.
In Frankrijk is deze film notabene gekeurd voor 12 jaar en ouder maar in dit onderhand poep-conservatieve land is het 16, en nog door de wet afgedwongen ook…

op 06 02 2013 at 18:27 schreef dewanand:

namaste Fnaakters,

ja, blanke superhelden uit Amerika, Hollywood films, ok nu is nog steeds 85 procent in USA netjes spierwit, maar over honderd jaar zien wij wel misschien de eerste bruine of zwarte superman uit Hollywood, ja op 3D superscreens of een oogproject 5D bril, met geur en soort sensorhelm op hoofd om de wind en storm te voelen met je huid denk ik.

Ok ok, leuk, elk land zijn eigen soort he met superhelden van hun ras.

India heeft potente koeliehelden, en hete hindoemeiden dansen hier halfnaakt en nat voor, Bollywood he.

China is revolutionair bezig nu met soort SF kung fu, en super animatie techniek he, en alleen zuiver chinese superhelden.

Same in Japan. O ja en die Siddarta Gautama was van koelieras he, maar verchineest he tot de chinese Boeddha, geen koelie boeddhas toegestaan in Peking he.

Nollywood in Nigeria, ja nooit iets gezien, maar iemand legde wel uit dat het goedkope remakes en copy cats zijn uit Amerika, moet googlen hiervoor later.

OUde beruchte film uit Suriname: Wan Pipel (een volk) met leuke neger en hete hindoemeid erin, ja werd bijna rassenrel en die koeliemeid vluchtte weg naar duitsland na bedreigingen met dood door boze hindoemannen.

op 06 02 2013 at 21:54 schreef dewanand:

o ja, sorry Hollanders, vergeef mij he, ik vergat even jullie nationale gratis potentiepil he die elke week op jullie bigscreen tv en home cinema systems komt met extra broekvulsels he om jullie arme, bijna impotente en infantiele blanke mannen stijf te praten met hollands ole gebrul, netjes geblondeerd kapsel, wit bepoederd gezicht, hier is zijn grote naam in hoofdletters.

GEERT WILDERS, gratis nationale potentiepil in Koninkrijk der Nederlanden, elke week trots en stijf op de duurste plasmaschermen, hij is anti moslimpik, anti allochtonen pik, anti kleurlingen pik, anti negerpik, en absoluut
Pro Hollandse witte pik.

Luister naar hem he en trek je af, om een nieuw Hollands wit gebleekt ubermenschen ras erbij te neuken anders raken onze arme witte hollandertjes op he in toekomst en dat is toch zo zielig en diep verdrietig. Tranen rollen al over onze wangen, Wieroe en ik, oernederlanders raken op, zielig, er zijn geen nieuwe op de rommelmarkten in China want het supergeheime chemische procede om ze te maken is eigendom van de koning van holland.

dewanand
planet of the intelligent apes

op 06 02 2013 at 22:05 schreef Sacha:

Stella, je zeurt. Film = fantasie en Tarantino snapt dat als de beste. Bovendien weet hij dat (fantasie) als de beste te visualiseren. Filmtechnisch kun je discuzeuren tot je een ons weegt. Maar om over de fantasie te gaan klagen is wel heel erg spijkers op laag water zoeken.

op 06 02 2013 at 22:24 schreef Andere Peter:

Uitstekend verwoord! Ik zat met exact hetzelfde gevoel. Ik verbaasde mij over de 8.6 op IMDB, hoewel het een heel goed gemaakte film is. De geschiedenis wordt hier toch een beetje misbruikt. Het grote leed dat de slavernij heeft veroorzaakt, wordt teruggebracht tot wat functionele scenes.

Anderzijds krijgt Tarantino het wel voor elkaar om deze discussie los te krijgen. Dat is ook niet gek in een tijd waarin we alles al gezien hebben.

op 06 02 2013 at 23:24 schreef Sasha Berkman:

Iemand Lincoln al gezien?

op 07 02 2013 at 01:03 schreef Gaston:

Lincoln, ja, goeie film, alleen de titel is niet goed, lijkt een biografie, gaat alleen over de periode in 1865 en het amandement voor het afschaffen van de slavernij er door te krijgen, een zeer mooi inkijkje in de politiek.
Met de strijd die Lincoln moest voeren om het er doorheen te krijgen en zijn omgang met de burgeroorlog.
Zeer fraai en zeer sfeervol.

op 07 02 2013 at 23:01 schreef Lex:

Ik vond Django Unchained een uiterst vermakelijk avonturen epos, die als setting het slavernijverleden van Amerika gebruikt. Waarom dat dan weer ‘misbruik’ moet heten in de ogen van anderen, is mij een raadsel. Tarantino gebruikt gewoon de realiteit van het Amerika van 1850 om een (uiterst onderhoudende) Western te maken, daar waar de meeste Westerns de slavernij volledig negeren. Dat laatste vind ik eigenlijk nog veel erger.

op 08 02 2013 at 10:54 schreef Hein van Meeteren:

Je kan overal wel over meieren. Nigger Bergsma had even last van haar maandelijks hormoon, want de dialogen zijn geweldig, humorvol en intelligent. Vooral de ruzie onder de koekloexen die baalden van hun veel te strak zittende kapjes en de verkeerd genaaide ooggaatjes. Magnifiek. Meisje, ga de film nog eens zien en dan, na het uitgelachen zijn, je heel hard schamen.

op 08 02 2013 at 10:56 schreef Peter:

De vorige keer dat Hein van Meeteren hier reageerde, ging het over jongenssperma of zoiets. Nu over Bergsma’s ‘maandelijks hormoon’.

Beetje vieze man, deze Van Meeteren.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS