Home » Archief » Een Hollandse moslimpiraat


[25.05.2011]

Een Hollandse moslimpiraat

Derek Otte

“Den trotse Spaensche kust, Almaseroen, sal tuygen,
Hoe dat acht Turcken ons hier meende te doen buygen.
Nadat van ‘s morgens af wij tot den avondt vochten,
Hielp Godt ons uyt dien strijdt en heel beangste tochten.
Den Turcksen admirael wiens naem Veenboer was,
Bekocht het met de doodt, juyst op dit selve pas.”

Van Ivan Dirkie de Veenboer is niet precies bekend wanneer hij geboren is. Zeker is in ieder geval dat hij op 10 oktober 1620 omkwam op de Middellandse Zee, toen hij in de buurt van het Spaanse Almería met zijn Turkse vloot de lading van David Pieterszoon de Vries wilde veroveren. Turkse vloot, ja. Ivan had Ottomaanse matties. Ivan was een rare.

Pieterszoon De Vries niet. Dat was namelijk een man van stand, een nobele zeeheld. Een groot schipper, een eerlijke handelaar, een harde werker en een respectabel kolonist. Hij verdiende aan zijn reizen, wat hem op grond van afspraken met zijn meerderen toekwam. Hij verhandelde slaven, plunderde overzeese gebieden en vermoordde onderweg iedereen die hem hierbij wilde dwarsbomen. Legaal. Voor volk en vaderland, of voor de commerciële compagnieën waar hij voor gewerkt heeft. Zoals het hoort.

De Veenboer was helemaal niet zo. Schurk. Omstreeks 1606 was hij begonnen aan een carrière als zeerover. Ivan was een piraat. Hij kaapte handelsschepen en veroverde de lading. Slaven maakte hij aanvankelijk niet, daar deed hij het niet voor. Hij wilde handel drijven, geld verdienen. Zelf. Want in tegenstelling tot zijn collega uit de vorige alinea, bepaalde de Veenboer zelf wat hij met de buit deed. Zijn activiteiten verschilden verder niet veel met die van edelachtbare zeelieden, maar Ivan investeerde vooral in zichzelf. En dat vond men in zijn thuisland niet zo tof.

Ivan was een piraat.
Zo ontzettend niet tof, dat Ivan al vrij snel niet langer welkom was in Holland. Het beruchte stuk tuig werd verbannen door de heren Staten. Het moet pijn hebben gedaan, toen de Hollandse consul het hem in het Algiers van 1607 vertelde. Onze verstoteling besloot daar te blijven. Daar was hij welkom. Van daaruit kon hij zijn werk doen.

De Veenboer was ontzettend goed in zijn vak. Hij werd gevreesd door opvarenden van Franse, Spaanse en Nederlandse vloten. Ik vind het erg kwalijk dat we er op de basisschool nooit iets over hebben meegekregen. Ook op de middelbare school is ons nooit verteld over Hollandse piraten. In het geval van Ivan begrijp ik echter wel waarom er nooit iets over onderwezen is. Buiten het feit dat Ivan weigerde iets van zijn inkomsten te delen met de edelen en adelen in zijn thuisland, heulde hij met één van onze grootste vijanden in de 17e eeuw: de Ottomanen. Turken. Moslims. Bah.

De Arabieren en Turken respecteerden Ivan.
Volgens de verhalen noemde Ivan zichzelf vanaf 1609 namelijk Sulayman Reis. Hij had zich bekeerd tot de Islam. Verkeerde vrienden, peer pressure, maak er wat moois van. Het is in ieder geval een stukje opzienbarende geschiedenis. Vaderlandse geschiedenis, verzwegen of vergeten. Ivan was Sulayman, een oer-Hollandse moslimpiraat.

Omstreeks 1617 had onze kapende bekeerling het tot Groot Admiraal binnen het Ottomaanse leger geschopt. Mooi woord overigens, admiraal. Commandant van de zee, naar het Arabische emir al bahr. Maar dat terzijde. Mijn geschiedenisles is nog niet afgelopen. Blijf lezen.

Sulayman deed z’n ding. Ondanks het feit dat hij vaarde in de Algerijnse vloot van het Ottomaanse leger, was zijn bemanning altijd in overwegende mate van Hollandse komaf. Logisch eigenlijk, want Sulayman miste zijn thuisland. Bij overwinningen op Hollandse schepen, stelde hij de bemanning voor een keus. Ze konden voortaan met hem meevaren, of worden doorverkocht als slaaf aan de Ottomaanse machthebbers. Toen wel. Sulayman spaarde zo het leven van vele Hollanders, Friezen en Zeeuwen. Van Limburgers niet, die vaarden niet.

Van Limburgers niet, die vaarden niet.
Spaanse zeebonken kwamen er een stuk minder voordelig vanaf, als Sulayman hun schip enterde. Omdat Holland in de tijd dat Sulayman de Mediterrane wateren bevoer door de Spanjaarden bezet werd, deed hij bij het veroveren van Spaanse schip iets vreemds. Op zulke momenten smeet hy de princevlagh uyt. Het staat er echt. De Prinsenvlag. Oranje-blagne-bleu. Onze allereerste tot de Islam bekeerde piraat was trots op zijn afkomst. Hij gooide de toen officiële nationale driekleur uit. Vaderlandslievendheid, maar dan echt. Prachtig. Zoals ik het hele verhaal prachtig vind, overigens.

De waarde van de Prinsenvlag is in een ver verleden volkomen besmet door de NSB. Recentelijk meende de PVV de vlaggen wel voor de ramen van het partijkantoor te kunnen hangen. Walgelijk, vond ik toen. Nu denk ik daar anders over. Ik vind het zeer komisch hoe de extreemrechtse, narcistische, populistische, laagopgeleide en haatzaaiende mannen in maatpak toch telkens weer dommer blijken dan ik ze op voorhand inschatte. Hoe ze historische feiten, politieke stromingen, religies, culturen en mensenrechten telkens weer foutief, selectief en suggestief weten te presenteren.

De PVV is goedkoper dan de Zeeman.
De Prinsenvlag is het symbool van de Nassaus en de van Oranjes. Van de Geuzen en helaas ook van de NSB. Ik vind het geweldig dat de driekleur ooit ook gebruikt is door een Hollandse, tot de Islam bekeerde zeerover. Het is namelijk het beste bewijs dat religie en cultuur twee totaal verschillende dingen zijn. Dat niet elke Henk met een Ingrid trouwt. Historische feiten als deze, vormen het beste bewijs dat Geert Wilders en de zijnen geschiedvervalsing en stupiditeit tot een kunst verheven hebben.

Van mij mogen die vlaggen snel weer terug in het partijkantoor. Moslimhaat prediken en ondertussen de favoriete vlag van Sulayman de Veenboer gebruiken. Dat is zoiets als bepaalde medelanders voor Islamitisch stemvee uitmaken en zelf als een kip zonder kop praten. Wellicht waren de vlaggen een hint en blijkt Geert alsnog moslimpiraat te zijn. Zo niet, dan stel ik bij deze officieel vast dat de PVV goedkoper is dan de Zeeman.

Tot zover de geschienediss. Pro patria.

Derek Otte (1988) schijnt politieman te zijn en rechten te studeren. Lees zijn blog.

Derek Otte, 25.05.2011 @ 08:02

[Home]
 

95 Reacties

op 25 05 2011 at 08:08 schreef Mart:

Erm, Derek?

De Ottomanen waren bondgenoten van de Republiek, omdat ze liever zagen dat de Spanjaarden in Noordwest-Europa bezig waren dan rond de Middellandse Zee.

Waar dacht dat de Geuzenleus ‘Liever Turks dan Paaps!’ vandaan kwam?

(Als de PVV overigens zo trots is op de erfenis van de Tachtigjarige Oorlog, wanneer gaan ze dan deze leus op hun briefpapier voeren?)

op 25 05 2011 at 08:45 schreef Jabir:

Erg leuk verhaal.

Yes. De Ottomaans/ Nederlandse vriendschap is al heel oud. Dat Ivan een piraat was betwist ik wel, want hij was een kaper in dienst van de Turken.

op 25 05 2011 at 09:44 schreef Sasha Berkman:

“zijnen geschiedvervalsing en stupiditeit” gecombineerd met pure slechtheid…

op 25 05 2011 at 10:28 schreef Charles de Gaulle:

Bijzonder dat sommigen menen nog steeds door te moeten mekkeren over een vlag bij de PVV, terwijl allang bekend is dat deze op meerdere plekken gebruikt is.Bv. bij het Muiderslot wapperen(den)er meerdere.Maar dát is niet erg, dat het bij de PVV gebeurt dát is pas erg.

op 25 05 2011 at 10:32 schreef petrossa:

De zogenaamde ‘nonsens correlatie’

X gebruikt Y, X was slecht dus iedereen die Y gebruikt is hetzelfde als X.

De link leggen tussen de PVV en een moslim kaper is zo volstrekt absurd dat inderdaad het wel goed past in de tendens van de FN artikelen.

Ik hoop de dat de rechtstuderende politieman het bij bloggen houdt want met dergelijk soort ‘logica’ kom je niet ver in advocatuur.

op 25 05 2011 at 10:40 schreef pimmetje:

Hartelijk dank voor deze update van mijn vaderlandse geschiedkunde. Erg leuk geschreven ook. Maar de meest prachtige tekst van jouw hand vond ik toen ik op “alsnog” klikte: Geniaal!

op 25 05 2011 at 11:24 schreef pimmetje:

@petrossa
Ik had begrepen dat hier een koekje van eigen deeg werd gebakken. Maar misschien heb ik het mis?
Wel doet het me deugd te weten dat er mensen als Derek Otte bij de politie werken.

op 25 05 2011 at 11:48 schreef babs:

CDG,
Ga je onder ‘de grootste antisemiet van Nederland’ nog uitleggen waarom Van Agt en Duisenberg antisemiet zijn?

op 25 05 2011 at 11:52 schreef dick jansen:

We zijn dus inmiddels bij het jaar 1620 beland om de PVV af te zeiken. Ik wacht met smart op de eerste archeoloog die het lukt om een link te leggen met de prehistorie en de verwerpelijke PVV. Of een ornitholoog die bewijst dat de meeuw eigenlijk een abject beest is.
Desalnietemin leuk geschreven en ook de blog mag er zijn. Daar gaan we nog veel van horen, let maar op.

op 25 05 2011 at 12:46 schreef Mart:

@Dick:

De PVV heeft zelf de link gelegd door de verdediging dat de Prinsenvlag op hun werkkamer hing als herinnering aan de Tachtigjarige Oorlog.

Dan moet je dus ook niet gaan zeiken als anderen die vergelijking overnemen.

Mart

op 25 05 2011 at 12:54 schreef dick jansen:

@ Mart
Verdediging naar aanleiding van wat? Juist.

op 25 05 2011 at 12:54 schreef Niels van Lobberegt:

Die Ivan Dirkie de Veenboer lijkt mij echt het prototype van ‘de Nederlander’, als ik dit verhaal zo lees. Een rasopportunist die zich liet bekeren tot de Islam, niet uit idealisme, maar meer ter bevordering van de handel. En in zijn geval zijn eigen handel. Het interessante is, dat als je je gaat verdiepen in ‘de Nederlander’, dat ons karakter wordt gevormd door de zeevaardij. Wat op zich logisch is, omdat we een zeevaardersvolk zijn. Wars van elite, tenzij er geld mee te verdienen valt. Als de Nederlander geld kon verdienen aan de Islam, werd morgen nog de sharia ingevoerd.

op 25 05 2011 at 13:24 schreef Wazzup:

@Petrossa

Goed gezien! Wederom een nieuwe aanleiding om los te gaan – zolang het maar niet over echte problemen moet gaan.

Het is namelijk het beste bewijs dat religie en cultuur twee totaal verschillende dingen zijn.
Ha ha. Vertel dat maar aan Johan van Ornebarneveldt die, in de schaduw van de prinsenvlag, zijn kop verloor nadat Maurits zich schaarde zich achter de contra-remonstranten.

Overigens is dit opstel vrijwel een kopie van eerdere essays over Murat Reis alias Jan Janszoon, met uiteraard soortgelijke onclusies. En wie redde Jan Janszoon toe hij strandde op de rotsen van het eiland Lanzarote?

Ja, inderdaad. Dat was Ivan Dirkie de Veenboer:)

op 25 05 2011 at 13:24 schreef Sasha Berkman:

@dick: verdediging tegen de gerechtvaardige schok in de samenleving omdat die club met hun Fuhrer, met een NSB meeuw in hun logo, ook nog de brutaliteit hadden om een NSB vlag in hun hoofdkwartier op te hangen. Zels Hero Brinkman heeft toegegeven dat het goed is dat die vlaggen zijn weggehaalt. Het bijzondere aan deze vlag is dat hij alleen te koop is op sites als stormfront e.d.

op 25 05 2011 at 13:44 schreef G!:

Dat is zoiets als bepaalde medelanders voor Islamitisch stemvee uitmaken en …
huilie huilie doen als een paar varkens in het Europees Parlement als populist gekenschetst worden.

op 25 05 2011 at 13:51 schreef Sandro:

Berkman, wat ben je toch een minkukel….je immer aanhoudende verhaaltje over de NSB-meeuw is al talloze malen ontkracht.
Heb je wel eens gekeken naar de kleuren van de koninklijke onderscheidingen (je weet wel die van de lintjesregen) is toch echt oranje-blanje-bleu.

op 25 05 2011 at 14:01 schreef Jabir:

Het is op een bepaalde manier toch wel on topic om hier de Pirate Utopias (Temporary Autonomous Zones) van de ontologische anarchist, mysticus en poëtische terrorist Hakim Bey te noemen. Een niet zo bekende denker die ik toch wel bewonder:

THE SEA-ROVERS AND CORSAIRS of the 18th century created an “information network” that spanned the globe: primitive and devoted primarily to grim business, the net nevertheless functioned admirably. Scattered throughout the net were islands, remote hideouts where ships could be watered and provisioned, booty traded for luxuries and necessities. Some of these islands supported “intentional communities,” whole mini-societies living consciously outside the law and determined to keep it up, even if only for a short but merry life.

op 25 05 2011 at 14:02 schreef Sasha Berkman:

Sandro: een NSB meeuw is een NSB meeuw, helemaal in het logo van die fascisten van de PVV. Beter een minkukel dan een PVV aanhanger want lager zakken dan dat kan niet.

op 25 05 2011 at 14:20 schreef Sasha Berkman:

Sandro:

je immer aanhoudende verhaaltje over de dreigende islamisering is al talloze malen ontkracht.

je immer aanhoudende verhaaltje dat links verantwoordelijk is voor de instroom van veel moslims in dit land is al vele malen ontkracht

je immer aanhoudende verhaaltje dat Hitler een socialist was is al vele malen ontkracht.

Je immer aanhoudende verhaaltje dat Wilders de “problemen benoemd” is al vele malen ontkracht.

Je immer aanhoudende verhaaltje dat Geert Wilders het doet voor “Henk en Ingrid” is al vele malen ontkracht.

Toch loop je iedere dag de leugens van die strontleider van jullie te verdedigen.

op 25 05 2011 at 14:21 schreef Wazzup:

Ik denk dat Sasha en Sandro een perfect koppeltje samen zouden vormen – dat welles-en-nietes gedoe leidt tot een enorme ontlading waarbij Sasha de zeemeeuw is die, voordat ze over de landtong vliedt, gelokt wordt door het autochtone klokkenspel van Sandro.

De grote denker Hakim Bey is natuurlijk, net als Ivan de Veenboer, geïnspireerd door het Ottomaanse Rijk. Als er al weer eens een eiland of fort moest worden veroverd werden er eerst tienduizenden geofferd op de muren – totdat de verdedigers zich van verveling overgaven:)

op 25 05 2011 at 14:25 schreef Sandro:

Weet jij eigenlijk wel dat die meeuw geen logo van de NSB was, maar dat deze op een poster stond…..volgens mij weet jij namelijk helemaal niks.
Maar wat vind je nu van het oranje-blanje-bleu van de koninklijke lintjes?
In jouw, zeer beperkte denkwereld, moet het dan toch zijn dat dit de NSB-kleuren zijn…..of heb je er een beter uitleg voor?

op 25 05 2011 at 15:00 schreef Sasha Berkman:

http://www.historischnieuwsblad.nl/upload/nieuws/hn/meeuwNSB.gif

op 25 05 2011 at 15:01 schreef Sandro:

Wazzup: :-)
Ik moet er niet aan denken zeg…..en moet ik dan ook geitenwollensokken in sandalen dragen en, wat nog erger is, thee drinken?
Autochtone klokkenspel…..die hou ik erin! Dank.

op 25 05 2011 at 15:09 schreef Sandro:

Tsja, die afbeelding van een poster kan iedereen googlen das niet zo moeilijk – maar begrijp je het nu ook echt Berman?
Koninklijke lintjes zullen we maar laten zitten is te moeilijk voor je.

op 25 05 2011 at 15:15 schreef G!:

Sandro, zou je eens kunnen uitleggen waarom het oranje blanje blue is verruild voor rood wit blue? En wat er valt te ontkrachten aan de ene en de andere meeuw? Het zíjn en blijven toch beide meeuwen en de gelijkenis is treffend.

Dit soort symboliek is me eigenlijk nog nooit opgevallen bij, noem eens iets, de VVD, of D66 of GroenLinks.

Bij de PVV wèl. Met opzet òf de doet het niet met opzet. In het eerste geval is de PVV een partij waar je maar beter niks mee te maken kunt willen hebben, in het tweede geval is het tekenend voor de domheid van de PVV.

op 25 05 2011 at 15:39 schreef Sasha Berkman:

“en moet ik dan ook geitenwollensokken in sandalen dragen en, wat nog erger is, thee drinken?”

gewoon lachwekkend die clichees in jou manier van denken.
Maar ja, van een PVV’er kun je ook niets origineels verwachten, het is hen verboden iets anders te denken dan dat wat de grote fascisten-leider wil.

op 25 05 2011 at 15:50 schreef Wazzup:

Nee hoor, het enige dat nodig is is een tatoeage van een zeemeeuw op de juiste strategische plek uiteraard opdat Sasha niet nodeloos afgeleid wordt en binnen aanvaardbare tijd opgewonden raakt.

Verdere adviezen moet ik helaas in rekening brengen.

op 25 05 2011 at 16:03 schreef Sandro:

“gewoon lachwekkend die clichees in jou manier van denken”…….proest….whoehahahaha

Misschien moet je maar eens nadenken Berkman of je degene niet na moet gaan waarvan je de naam hebt gepikt:
“Berooid, ziek, in het zuiden van Frankrijk levend , beneemt hij zich het leven”.

op 25 05 2011 at 16:07 schreef Sasha Berkman:

Wazzup: zit je aan de crack?

op 25 05 2011 at 16:40 schreef Frans Weerts:

De meeuw is een luchtrat, die schijt op alles en iedereen. Past dus perfect bij de PVV.

op 25 05 2011 at 16:49 schreef Jabir:

wazzup, dan zal je wel groen uitslaan van dit citaatje uit Islam en Eugenetica

Inshallah, some day Sarajevo will rise again as a unique particularly in which European Moslems and European Christians (I’m speaking loosely here of communities, not professions of faith) will create in mutual tolerance & synergy a city-state of precious value, with an Islamic heritage. That would constitute an imaginal infusion, a flow of energy from the past, which would now be “our” past. This would mean far more than an empty apology for the old Ottomans, Caliphs of Islam and inventors of the fez.

Jihad

“Islam” in Europe & America? Why not? Why not enjoy it? Autonomous enclaves in Berlin, Paris, London – linked by anarcho-federalism with other autonomous zones, squats, social centers, eco-farms & free rural municipalities, & other anti-Capital entities & non-hegemonic particularities. Revolutionary difference against the idols of Moloch & Mammon, & the culture of global sameness. Why not introduce into “western culture” the virus of a critique of the tyranny of the image – an iconoclastic breath from the desert? Reactionary fundamentalism has long since betrayed itself as a revolutionary force. Why not something else, the “spirit of Sarajevo” perhaps – or the castles of the Assassins…

Als je het artikel helemaal leest zegt hij ook nog fijne, warme dingen over het Ottomaanse rijk

op 25 05 2011 at 17:00 schreef Pyt van der Galiën:

Ah Jabir, ik had werkelijk nooit gedacht dat ik op FN een mede-bewonderaar van Hakim Bey aan zou treffen:) Een aangename verrassing!

Ik heb de man altijd fascinerend gevonden, al vond mijn toenmalige grote voorbeeld Murray Bookchin hem niet meer dan een occult warhoofd:P

Lees ook zijn prachtige, provocerende artikel “Beyond the end of the world: navigating our personal Apocalypse”: http://www.realitysandwich.com/navigating_personal_apocalypse

op 25 05 2011 at 17:04 schreef Sasha Berkman:

Sandro: dat is nog altijd een waardiger leven dan dat van een PVV/NSB aanhanger. Alexander Berkman leeft nog steeds voort in de herinneringen van mensen, zijn bijdrage aan de geschiedenis is van onschatbare waarde geweest. PVV/NSBers eindigen gewoon op de vuilnishoop van de geschiedenis. Uitgekost en zo snel mogelijk vergeten door iedereen. Net als poep onder je schoen: afvegen en zo snel mogelijk vergeten.

op 25 05 2011 at 17:09 schreef Bigpete:

Nou Frans, de argumenten worden steeds sterker…

op 25 05 2011 at 17:10 schreef You On A Gin:

Simon de Danser was ook zo’n piraat met een interessante relatie met de mensen aan de overkant.
Overigens werkelijk een zielig stuk achter alsnog.

op 25 05 2011 at 17:33 schreef Wazzup:

Ha ha Jabir, nee hoor. Zeker origineel: jihadistische enclaves als recept tegen de formule van westerse eenheidsworst? Werkt ook vast goed tegen neo-liberalisme, Bilderbergers en kapitalisten.

Jammerlijk dat zulke denkoefeningen altijd stuklopen op het simpele adagio: “Het gemak dient de mens.” Een ideologie wordt uiteindelijk altijd afgerekend op haar productiviteit.

Hopelijk zitten er dus oliebronnen onder deze johadistische stadsenclaves anders zal het niet veel langer duren dan een blauwe maandag:)

op 25 05 2011 at 17:37 schreef Jack L.:

Maar het blad Vrij Nederland had óók in hun begintijd een meeuw op hun posters staan:

http://www.vn.nl/upload/eb8c82fe-ba3d-4dfc-9164-f4a3b0c87740_nederland_vrij_poster.jpg

We kunnen wel doorgaan over linkjes tussen Wilders en de NSB, maar ik denk dat het handiger is om hem te pakken op de taal die hij uitslaat.

op 25 05 2011 at 17:38 schreef Jack L.:

[img]http://www.vn.nl/upload/eb8c82fe-ba3d-4dfc-9164-f4a3b0c87740_nederland_vrij_poster.jpg[/img]

Okee. Kom maar op met de vergelijkingen tussn WIlders en de Vrij Nederland

op 25 05 2011 at 19:20 schreef G!:

Een ideologie wordt uiteindelijk altijd afgerekend op haar productiviteit.
Waarom zijn er dan meer gelovigen dan mensen die bulken van ’t geld?

op 25 05 2011 at 20:37 schreef Sasha Berkman:

“Okee. Kom maar op met de vergelijkingen tussn WIlders en de Vrij Nederland”

Vrij Nederland was een orgaan van het verzet, je bent ronduit beledigend. Ik ga er maar vanuit dat je gewoon dom bent en niet gewoon slecht.

Je hebt waarschijnlijk geen idee van het aantal verzetsmensen dat door de nazis en haar collaborateurs vermoord is.
Je hebt klaarblijkelijk geen idee van het aantal joden/commies/homos/zigeuners etc er vermoord is door dat nazi schuim onder de vlag van de fascistische NSB met hun klote meeuw.

op 25 05 2011 at 21:13 schreef Sasha Berkman:

http://www.illegaletrouw.nl/krant.php?uitgave=43#bovenkantje < heel bizar!
Hier kun je lezen hoe de trouwgroep, die ik heel erg hoog heb zitten, die meer dan 100 martelaren, door de NSB vermoorde leden, hebben moeten verwerken, zich klaar maken voor de colonialistische "politionele akties" in Indonesie. Dit is nog voor de bevrijding!

Ik ken iemand uit die groep, ze is 90 oid, ze schaamt zich daar nu voor.

op 25 05 2011 at 21:15 schreef Wazzup:

Op Speeleiland kun je gratis(!) kip-of-het-ei vraagstukken oplossen!

op 25 05 2011 at 21:22 schreef Sasha Berkman:

Off Topic! OK!
Maar ik zou eigenlijk willen dat er een einde kwam aan het eufomisme van “de duitsers” deden dit, deden dat.

De ambtenaren die hen registreerden, de buren die hen aangaven, de politieagenten die hun uit hun huizen sleepten, de machinisten die hen naar auswich vervoerden, als vee, dat waren meestal nederlanders.

Er dienden meer nederlanders vrijwillig bij de waffen SS dan dat er nederlanders waren die in het verzet zaten.
verzet was levensgevaarlijk om dat de doorsnee nederlander heel goed samenwerkte met de nazis.

nough said

op 25 05 2011 at 22:28 schreef Jabir:

@Jack L

Wat dacht je anders van deze?

[img]http://www.troebelwater.nl/assets/2009/2/20/gifhandel.jpg[/img]

op 25 05 2011 at 23:49 schreef leo schmit:

Binnenkort krijgen we hier ook een ‘committee de salut public’

op 26 05 2011 at 00:51 schreef Charles de Gaulle:

@babs.
Nee dat ga ik zeker niet doen, als u zelfs dát niet begrijpt/inziet dan is verdere discussie volslagen zinloos.

op 26 05 2011 at 03:05 schreef hj:

Dat is een duif.

op 26 05 2011 at 07:42 schreef Bigpete:

Nou wat denk je er zelf van?

op 26 05 2011 at 08:23 schreef Pyt van der Galiën:

Klopt, Sasha. De voornaamste reden dat in Nederland zoveel Joodse mensen afgevoerd konden worden, lag in de bereidwillige medewerking van het Nederlandse ambtenarenapparaat (waaronder de politie).

Er wordt nog steeds veel ophef gemaakt over de Februaristaking, maar dat was een incident. De Nederlandse autoriteiten hebben over het algemeen soepeltjes meegewerkt aan de deportatie van Joden.

In Nederland heeft ruim 70% van de Joodse bevolking de oorlog niet overleeft, in België was dat “slechts” 25%.

En je hebt gelijk wanneer je stelt dat dit hoge percentage niet alleen aan externe factoren te wijten is. Dat heeft ook te maken met het gedrag van (lokale) autoriteiten en de Nederlandse bevolking.

op 26 05 2011 at 08:25 schreef Sandro:

Valt niet mee(uw) om 2 soorten vogels uit elkaar te houden hè…..scheel hok!

op 26 05 2011 at 08:48 schreef Jabir:

hj

Dat was een duif bedoel je.

op 26 05 2011 at 09:00 schreef Jabir:

Maar sandro en hj, misschien wilde ik ook helemaal geen meeuw laten zien. Ik zou daar uit eigen beweging nooit mee komen, want dat heeft tegenwoordig van die NSB connotaties. Bovendien vind ik Karel Thole een van de beste politiek tekenaars die we ooit hadden

Zou het kunnen dat een duif ook een symbolische betekenis heeft die eigenlijk veel duidelijker is dan een meeuw? Wat zou zo’n dood beestje met een injectienaald in het arme lijfje uitdrukken, denken jullie?

op 26 05 2011 at 09:08 schreef Jabir:

die van de Vrij Nederland is trouwens helemaal niet duidelijk een zeemeeuw. Maar zie erin wat je wilt.

op 26 05 2011 at 10:26 schreef André Richard:

@ Dik Jansen: “Of een ornitholoog die bewijst dat de meeuw eigenlijk een abject beest is.”

Daar hoef je geen ornitholoog voor te zijn. Moet je hier in Leiden maar eens komen kijken. Tuig is het. Duiven zijn er heilig bij!

op 26 05 2011 at 10:37 schreef babs:

CDG noemt mensen antisemiet zonder te onderbouwen waarom die mensen antisemiet zijn. Als je om een onderbouwing vraagt, krijg je die gewoon niet. CDG maakt zich daarmee schuldig aan laster.

Hiermee is aangetoond: CDG is een minderwaardig mens.

op 26 05 2011 at 11:32 schreef Jack L.:

Dus de NSB en de PVV vergelijken mag wel, maar Vrij Nederland en de PVV vergelijken is “beledigend”?

Wat is dit voor hysterisch gedoe?

In de echte wereld zijn vergelijkingen met nazi’s beledigend; niet die met verzetskranten.

En daarbij: ik wilde alleen maar aantonen dat de meeuw als symbool niet alleen door enge clubs gebruikt worden, maar ook door degenen die goed waren in de oorlog.

Maar als ik dat doe, beginnen onze nobele PVV-bashers gelijk te roepen dat ik geen idee heb waar ik over praat.

En anderen schieten weer gelijk in de ontkenning, en beweren dat de Vrij Nederland op het affiche misschien wel een andere witte vogel met een spitse snavel gebruikt.

Zoals ik al in mijn eerste bijdrage schreef: dit werkt niet. Pak Wilders op zijn ideeën, niet op zijn voorkeur voor bepaalde dieren.

Overigens hadden de NSB-ers de Nederlandse leeuw in hun insigne staan:
[img]http://www.verzetsmuseum.org/binaries/achter_de_iconen/nsb/nsb_logo.jpg[/img]

Deze leeuw is nog steeds in heel Nederland te vinden, zeker als het Nederlands Elftal speelt.

Is nu heel Nederland dan heimelijk NSB-er?

op 26 05 2011 at 11:35 schreef Pyt van der Galiën:

Nou ja, monsieur De Gaulle is ook de enige Nederlander die weigert het bestaan van het woord “deporting” te erkennen en uitsluitend “departing” hoort wanneer iemand het tóch gebruikt.

op 26 05 2011 at 12:46 schreef Sasha Berkman:

Jack: alleen als ze oranje wit blauwe vlaggen ophangen

op 26 05 2011 at 13:43 schreef Sandro:

Berkamn – en als ze dan oranje wit blauwe lintjes/speldjes dragen……….

op 26 05 2011 at 14:07 schreef Jabir:

@babs

Inderdaad. telkens komen de vrije volkers en types als sandro en bigpete weer aanzetten met een soort dommig-triomfantelijke toonzetting, terwijl ze dat met hun argumenten helemaal niet kunnen waarmaken. het blijft telkens maar bij flinterdunne verdachtmakingen en halve toespelingen, maar argumenten zitten er verder niet bij.

Om dat af te dekken gaan ze dan gewoon door met die dommig-triomfantelijke toonzetting, alsof ze niet allang door de mand gezakt waren. Als dit gedrag niet zo schadelijk zou zijn voor de samenleving, zou ik er een diep medelijden mee hebben.

op 26 05 2011 at 14:24 schreef Jabir:

@Jack

Eerlijk gezegd vind ik het hysterischer en net weer een slag demagogischer om net te doen of die grof gestileerde vogel van VN een meeuw zou zijn, terwijl dat helemaal niet duidelijk is. Los daarvan kan VN niet betrapt worden op NSB opvattingen en de PVV wel. Dus dat versterkt elkaar natuurlijk een beetje. Als je al NSB opvattingen had is de inzet van NSB symbolen net weer een beetje opmerkelijker.

op 26 05 2011 at 14:28 schreef Sandro:

“…..Maar los daarvan is het natuurlijk wel vergelijkbaar met de Taliban, als je bedenkt hoeveel dochters uit de bible belt misbruikt worden, hoe ze lange rokken moeten dragen,….”

Bovenstaande is suggestief een flinterdunne verdachtmaking en halve toespeling, om van een dommig-trionfantelijke toontje maar niet te spreken.
Overigens is er een duidelijk verschil tussen de door babs aangehaalde CDG Bigpete en ondergetekende maar dat wil je niet zien. Alles wat riekt naar PVV is gewoon “slecht” – toch?

op 26 05 2011 at 15:07 schreef babs:

Sandro en Bigpete zijn vrij eerlijk in het debat en geven wel degelijk een onderbouwing als je erom vraagt. Ik vind die onderbouwing vaak niet kloppen of vergezocht of dat er incidenten in worden gepresenteerd als algemeenheden, maar ze proberen het tenminste en daarmee lijken ze me te goeder trouw.

Ik vind niet dat je Sandro of Bigpete op één lijn met CDG of Petrossa kunt zetten. (Bovendien heeft Sandro je op 14:28 leuk bij de kloten, Jabir.)

op 26 05 2011 at 15:09 schreef Jack L.:

Maar Jabir, welke vogel is het dan volgens jou?

Aanwijzingen: de vogel is wit, heeft een spitse snavel, een korte hals, komt voor in Nederland, en is vaak te vinden aan de kustlijn. Daarnaast wordt de vogel in verband gebracht met vrijheid.(zie ook http://tomwesteneng.nl/vogels.html voor een keus uit de beschikbare vogelsoorten)

Maar misschien heb je wel gelijk, en is het wel hysterisch en demagogisch om het verschil te kennen tussen een duif en een meeuw. Alleen is dat dan een logica die ik niet begrijp. Ik ben immers óf dom, óf slecht, volgens Sasha Berkman.

En als een andere vogel kan vinden die lijkt op de Vrij-Nederland-Vogel, praten we verder over het gebruik van foute symbolen. Maar voorlopig kan ik de meeuw alleen maar zien als een normaal gangbaar symbool.

op 26 05 2011 at 15:32 schreef Jabir:

@babs

Ik spiegelde gewoon wat PVV praat, bovendien zijn geen van beide eerlijk in het debat. Ik kan dat oneerlijke gedraai van bigpete in een ander draadje althans niet als eerlijk zien, waarin hij het met scherp schieten op moslims verdedigt, maar er niet persoonlijk op aangesproken wil worden. Wat me daaraan vooral opvalt is juist die fundamentele oneerlijkheid.

op 26 05 2011 at 15:47 schreef sabaroth:

En ik vond de meeuw altijd wel een toffe vogel, wat kan een mens zich toch vergissen he?

op 26 05 2011 at 16:02 schreef Sandro:

Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn en ben dat volgens mij ook. Ik heb al meerdere malen toegegeven dat ik fout zat in mijn aanname, dit in tegenstelling tot bepaalde figuren.
Bigpete geeft bij mij niet de indruk oneerlijk te zijn op welk gebied dan ook, hij heeft vele malen een duidelijke mening/stelling gedeponeerd maar krijgt dan elke keer weer nazi-fascist-hitler-kut-WO2-NSB-minderwaardig mens enz.enz. over zich heen.
Maar ach, niets menselijks is ons PVV-ers vreemd dus het zal zo af en toe wel een keer rottig uit ons strot komen.
Of het ligt er gewoon aan dat bepaalde figuren hier gewoon willen lezen wat ze willen en verdraaien wat ze willen om zo er voor te zorgen dat anderen in een verkeerd/kwaad daglicht komen te staan. In veel gevallen is het overduidelijk optie 2 – helaas.

op 26 05 2011 at 16:10 schreef sabaroth:

Herinner ik me toch net dat ik nog ergens een vaantje had liggen van padvindersclub “De Vrije Vogels”
Ik zoeken en jawel hoor:
Staat een verdacht veel op een meeuw lijkende witte vogel op, had ik me daar toch jarenlang een nsb-symbool in mijn kast liggen.
Meteen in de achtertuin ritueel verbrand natuurlijk!

op 26 05 2011 at 17:43 schreef Jabir:

@Jack

Je plaatje is ineens helemaal weg. Maar er stonden geen extra “clues” in de afbeelding die erop wezen dat het specifiek een meeuw zou betreffen. Ik begrijp ook wel dat je die er graag in ziet, maar er was toch geen sprake van een ‘kustlijn’ in het plaatje, zoals je nu stelt? Die verzin je er nu maar bij om net te doen alsof je alleen maar vanzelfsprekendheden debiteert. Er stond een grof getekende witte vogel, waarvan het ras niet goed te identificeren was.

Overigens is de leeuw die je liet zien wel weer een heel nare NSB leeuw, omdat hij tegen een oranje-blanje-bleu achtergrond werd weergegeven. De leeuw op zichzelf is geen probleem, maar wordt dat weer wel in combinatie met een ander symbool. Net zoals een rood-wit-blauwe vlag toch iets ‘besmets’ krijgt als je hem op de mouw van een bomberjack ziet.

op 27 05 2011 at 09:26 schreef Jack L.:

Sorry Jabir, maar als je mijn integriteit ter discussie stelt, omdat je eigen internet-verbinding slecht werkt, dan heeft het geen zin om verder te discussieren.

op 27 05 2011 at 10:50 schreef Jabir:

Nou Jack, als jij een kustlijntje erbij gaat verzinnen dat er verder helemaal niet was en allerlei symbolen bewust verkeerd duidt door ze te isoleren en uit de rest van hun context te trekken, stelde je toch echt zelf je integriteit ter discussie. Dat je van een heel grof getekende vogel waarvan het ras niet te onderscheiden is een zeemeeuw gaat maken vind ik ook niet pleiten voor je integriteit.

Overigens is je Vrij Nederland plaatje echt niet meer zichtbaar, vanaf verschillende internet verbindingen. Maar ik zocht het nog eens op en wat je op de achtergrond ziet is een fabriek, land en lucht. Geen kustlijn. Die fantaseerde je er dus bij zodat het aannemelijker wordt dat we hier een zeemeeuw zagen en dat is inderdaad niet zo integer van je.

Toch?

op 27 05 2011 at 11:09 schreef Sandro:

Jabir, ik kan het plaatje nog gewoon zien hoor.
Het is wel degelijk een kustlijn en er varen zelfs schepen de zee op…..Dus zoveel fantaseerde onze Jack niet – Toch?

op 27 05 2011 at 11:15 schreef Peter:

Lieve mensen, ik stel voor dat we dit gezeik over meeuwen en wat al niet afronden. Buiten jullie is toch niemand daarmee bezig. Over naar meer inhoudelijke zaken.

op 27 05 2011 at 12:01 schreef Jabir:

Ja! Islam en piraterij. Maar het gaat ook wel over symboliek en de manier waarop die door PVV’ers vervormd wordt. Zeemeeuwen en driekleuren zijn me daarin om het even. Binnen de “logica” van de PVV waarin ze blijkbaar niet in staat zijn om de Signifié van de signifiant te onderscheiden, is het blijkbaar geldig om het hedendaags begrip van een symbool compleet te negeren en er een willekeurig begrip van dat symbool uit het verleden bij te halen, dat beter in hun straatje past.

Een begrip als “receptiegeschiedenis” zal wel te lastig zijn, maar symbolen (en teksten) worden op verschillende momenten in de geschiedenis compleet anders begrepen. ‘Betekenis’ van zulk soort symbolen is een sociale constructie in het heden. Symbolen worden constant geherdefinieerd. Als je daar ineens een heldhaftig symbool uit de tachtigjarige oorlog van gaat maken in plaats van een NSB symbool, kan je er even willekeurig de vlag van een islamitische piraat inzien.

Het gaat er steeds meer op lijken dat de PVV’er last heeft van een perceptieprobleem. Ze zien kustlijnen waar die er helemaal niet zijn, kennen ongeldige betekenissen toe aan NSB symbolen en hebben vanuit datzelfde perceptieprobleem allerlei angstfantasieën over islamieten.

op 27 05 2011 at 12:19 schreef Sandro:

Verdraaien….. de NSB heeft de Prinsenvlag misbruikt, het is in eerste instantie een heldhaftig symbool uit de tachtigjarige oorlog en voor mij part mag je het ook nog de vlag van een islamitische piraat noemen. Overigens denk ik dat de Veenboer slechts moslim is geworden voor de centen want het was uiteraard wel een inwoner van de lage landen, die zeer sterke gevoelens voor zijn geboorteland bleef houden (nationalist?).

op 27 05 2011 at 13:36 schreef sabaroth:

Ik zie Ik zie Ik zie … een meeuw en een kustlijn en een pirateboot met de driekleur, of is dat jezus op een houtvlot?

op 27 05 2011 at 13:59 schreef Jabir:

Vanaf de NSB wordt het symbool als zodanig begrepen sandro. Dan geldt de oude betekenis niet meer, want die gold toen. Snap je het verschil tussen een “betekenaar” en een “betekenis”? Jij denkt dat alle mentale concepten die in het verleden aan een “betekenaar” gehangen konden worden nog steeds gelden. terwijl het niet zo is dat je verschillende historische betekenissen op elkaar kan stapelen, maar dat de ene plaatsmaakt voor de ander. Een goed voorbeeld daarvan is de Bijbel, of de Koran. Ik probeerde je dat ook al duidelijk te maken in onze eerdere discussie over de swastika, maar het dringt maar niet tot je door.

Van de wiki waarnaar ik al eerder verwees:

“De betekenis of significaat (“signifié”) is het mentale concept waarnaar de betekenaar/significant refereert. De betekenis van het teken dient te worden onderscheiden van de buitentalige referent. …

…Hierbij moet rekening gehouden worden met het feit dat de signifié bepaald wordt door zowel de context, de taalgebruiker, de tijd als de code.

op 27 05 2011 at 15:55 schreef Sandro:

En toch is het een meeuw – kustlijn – bootje met driekleur en misschien wel Jezus op een houtvlot en voor de rest…ppppffffrrrttt.

op 27 05 2011 at 20:24 schreef Sasha:

Voor de rest is de pvv een enge club met een voorkeur voor nsb retoriek en -symbolen

op 27 05 2011 at 23:46 schreef sabaroth:

Nog een laatste overpeinzing over die meeuwen:
Als je naar het strand gaat vliegen die beesten altijd rakelings over je kop, scheiten je onder als je niet oppast en pikken brutaal je broodje in als je even niet oplet.
Kortom ze pikken onze stranden in net als die duitsers altijd doen.
Need I say more?

op 28 05 2011 at 12:53 schreef Jabir:

Overigens geen kwaad woord over Jonathan Livingston Seagull, maar dat beeld raakt natuurlijk wel bevlekt door onverlaten als Neil Diamond en Wilders.

http://youtu.be/yQ3WfbXNHH0

Daar doe je niks meer aan.

op 28 05 2011 at 15:03 schreef sabaroth:

Godallemachtig! Neil Diamond was dus ook een nsb-er?

op 28 05 2011 at 18:54 schreef Jabir:

Nee, maar bij de door Wilders zo geliefde Blue Diamonds heb ik wel een klein vraagtekentje…

http://www.youtube.com/watch?v=-1VC0SHhMXE

op 28 05 2011 at 20:48 schreef Sasha Berkman:

The Blue Diamonds waren Indonesiers net als Wilders. Die kuttekop is niet eens van Duitschen Bloedt

op 29 05 2011 at 08:15 schreef sabaroth:

Ben Cramer is ook niet te vertrouwen: Dit schijnt het origineel te zijn van een grote hit van hem, heeft hij aangepast onder druk van de AFA:

Hij was maar een meeuw
In ’t wit en in ’t rood
Hij was maar een meeuw
Maar nu is hij dood
Hij vloog en sprong
In ’t fel gele licht
Maar onder die lach
Zat een droevig gezicht

refr.:
De herinnering blijft
Aan die meeuw met z’n lach
Hij heeft alles gegeven
Tot de laatste dag
Niemand kende de pijn
Van z’n stille verdriet
Want er was op het einde
Niemand die hij verliet

Hij woonde alleen
In een nestje van hout
Hij was maar een meeuw
En zo werd hij oud
Z’n kop was te klein
En z’n vleugels te groot
Hij was maar een meeuw
Maar nu is hij dood

Op een avond, hij viel
Net als elke keer
Het strandvolk lachtte luid
Maar voor hem was het uit
Hij was maar een meeuw
In ’t wit en ’t rood
Hij was maar een meeuw
Maar nu is hij dood

op 29 05 2011 at 10:23 schreef jabir:

Dan vind ik de gedigt Dode meeuw op het strand van Kouwes toch mooier:

ja
uitsloven
met bochten en zo
en daar liggen
we dan

op 30 05 2011 at 13:34 schreef Sandro:

Gedicht van Wouter (?) is nog veel mooier:

“Het leven van….?”

Krachtige slagen
vleugels geselen de wind
Een stip wordt een meeuw

Onverschrokken meeuw
Vertoornde oostenwinden
Ongebroken lijf

Eindeloos asfalt
Weggeworpen mensenvuil
verstikken een meeuw

Krakende masten
meeuwen wachten hongerig
Karige vangsten

Vanuit de wolken
te snelle gierende duik
Een geknakte meeuw

Op een paal, een meeuw
Plots een stortvloed van golven,
vleugels herrijzen

Krachtige slagen,
vleugels geselen de lucht
De meeuw wordt een stip.

op 30 05 2011 at 15:33 schreef sabaroth:

Een of andere Wijnand:

Vlieg maar meeuw
het land kraakt al even
kreunt onder de laarzen
van de soldaten
Roept de zee al
of de wind
die jouw vleugels
nog wijder laat lijken
Ze verorberden het strand
de kustlijn waar gespeeld werd
vlieg maar meeuw
zodat zij je niet kan vangen

op 30 05 2011 at 16:26 schreef Sasha Berkman:

http://members.home.nl/aniewold/Lege%20pagina%2010.htm

zie hier voor vele voorbeelden van het gebruik van een meeuw als symbool van fascistische bewegingen. Let ook op de verering van dat schorum voor Michiel de Ruyter. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/1930961/2010/06/19/Stichting-De-Ruyter-boos-op-Wilders.dhtml

op 31 05 2011 at 10:49 schreef Sandro:

Jammer, ik had nog een prachtig gedicht willen lezen.

op 31 05 2011 at 11:12 schreef Sasha Berkman:

het is bekend dat PVVers de waarheid graag ontkennen of verdraaien.

op 31 05 2011 at 11:13 schreef Roots:

@Sandro

And when I cry, I cry for both of us
My pain has no name
And when I cry, I cry
To the merciless sky
and say:
There must be another way.

Fairouz

op 31 05 2011 at 11:40 schreef Sandro:

Mooi Roots

op 31 05 2011 at 14:03 schreef sabaroth:

Er was eens een meeuwtje in Drachten
Die wou er een varken verkrachten
Maar oh wat een strop
De knecht zat er op
Dus moest hij nog eventjes wachten

op 08 06 2011 at 13:26 schreef Hoe Martin Bosma de geschiedenis vervalst - Sargasso:

[…] geschiedenis vervalst08-06-2011 om 13:26 door PredikerHoe Martin Bosma de geschiedenis vervalst | Profiel van een 17e eeuwse moslimpiraatCanon van de Nederlandse Geschiedenis, geschiedvervalsing, Islam, Martin Bosma, piraterij, Waan v/d […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS