Home » Archief » Een Turkse kerstboom


[17.12.2012]

Een Turkse kerstboom

Suna Floret


Illustratie: T.N. Thompson

Rotterdam is weer in de kerstsferen. Ik moet dan altijd weer terugdenken aan mijn opa.

Mijn broertje was een jaar of zes en ik was acht. In mijn klas had elk kind het over de kerstboom en kerstcadeaus en over versieringen op de ramen. We zagen de winkels volop versierd en zo.

Wij doen niet aan kerstbomen

Ik snapte niet waarom wij thuis geen kerstboom hadden. Ziet er toch mooi uit? Wij deden er niks aan. Terwijl de rest van de kinderen deed alsof het de gezelligste tijd van het jaar was. Dat wilde ik niet missen!

Ik kwam thuis en mijn grootouders waren er toevallig ook. ‘Ik wil ook een kerstboom! Iedereen heeft een kerstboom!’ ‘Kerstboom?’, vroeg mijn opa. ‘Wij doen niet aan kerstbomen’. ‘Waarom niet dan, opa?’ ‘Ja, gewoon. Dat is niet iets van onze religie en cultuur’.

Ik herinner me nog dat ik bleef doorzeuren. We deden zelf helemaal niks aan het geloof, dan kan een kerstboom toch wel? Nemen we tenminste nog iets leuks over.

Kleur van de kerstballen

Gelukkig had ik mijn broertje als back-up. Hij wilde er ook één. Mijn opa kon er niet meer tegenop. ‘Oké, jullie krijgen een kerstboom! Prima!’.

De volgende dag kon ik in mijn klas gaan vertellen dat wij ook een boom kregen en waarschijnlijk was ik al aan het fantaseren over de kleur van de kerstballen. In de middag holde ik meteen naar huis. Opa was er nog niet en mijn broertje en ik zaten in spanning te wachten. Opa kwam binnenlopen! Daar was onze eerste kerstboom!

Hollandse kerstboom

Onze grote glimlach veranderde in verbazing toen we de boom zagen. ‘Opa, was is dit? Dit is geen kerstboom! Waar heb je dit gehaald? Wat is dit?’ Mezelf kennende had ik al meteen tranen in mijn ogen, maar mijn opa stond tegenover ons met een plastic plant van 1,5 meter hoog. Een groene stengel, met veel bladeren en overal staken grote rode bloemen uit.

‘Opa, dit is geen Hollandse kerstboom!’ ‘Nee, deze is zelfs nog mooier! Moet je kijken, deze heeft bloemen, je hoeft niet eens kerstballen op te hangen!’. ‘Wat? Geen kerstballen!? Opa, breng deze terug!’ ‘Nee, ik ga het niet terugbrengen, ik heb hem gehaald bij Turkse import-export winkel en hij was duur!’

Niks over vertellen

En daar zaten wij dan. Met onze Turkse kerstboom. Ik kon er geen ballen in hangen en ik kon er al helemaal niks over vertellen op school. Maar de eerste stap naar een kerstboom was wel gezet! Dat dan weer wel!

Journalist Suna Floret (29) heeft een wekelijkse column in het Algemeen Dagblad en af en toe klust ze bij voor Frontaal Naakt. Haar weblog is meer dan de moeite waard. Volg haar ook op Twitter.

Suna Floret, 17.12.2012 @ 11:03

[Home]
 

52 Reacties

op 17 12 2012 at 13:25 schreef Olav:

Opa had het goed begrepen. Kerstbomen zijn grote onzin ;-)

op 17 12 2012 at 14:16 schreef Sasha Berkman:

Ik kan je me fascisnatie voor kerst wel voorstellen als je een kind bent. Als je later groot bent kom je er achter dat er geen hypocrieter feest bestaat dan kerstmis. De hypocritie van Christenen is ontluisterend.

op 17 12 2012 at 15:14 schreef Babe:

Hahahahaha hilarische anecdote.

op 17 12 2012 at 19:21 schreef Olav:

Sasha, de hypocrisie van mensen in het algemeen is ontluisterend. Ik durf te wedden dat zelfs jij er niet aan ontkomt…

Meer specifiek geldt het gewoon voor alle religies. Religies nemen een lastige menselijke eigenschap, zoals hypocrisie, en maken er een deugd, een geloofsartikel, een dogma en een gebod van. Het christendom is daar beslist niet uniek in.

op 17 12 2012 at 20:35 schreef Sasha Berkman:

Olav: schop nog eens een open deur in :) We hebben het hier over het door zwaar gehaatte kerstmis :)

op 17 12 2012 at 20:40 schreef Babe:

Jongens, jongens, maak er nou niet meteen een zwaarwichtig relidebat van. Lees dit gewoon als een supergrappige cultuurbotsing.

op 17 12 2012 at 21:42 schreef Jon:

Sasha
Er zijn meer religieuze feesten die je hypocriet kunt noemen. Maar dat is te makkelijk. Suikerfeest en Kerstmis zijn van die gebruiken die ook leuk zijn en voor een aanzienlijk deel van de mensen goed voor hun banden met familie en anderen.

op 17 12 2012 at 22:08 schreef MNb:

“geen hypocrieter feest … dan kerstmis”
Dat is een aardige. Het enige dat me te binnen schiet is Thanksgiving, maar dat is Amerikaans. De vraag is wel of Kerstmis zo hypocriet is door het christendom dan wel door de commercie.

op 17 12 2012 at 23:23 schreef Marco Knol:

Nog een paar dagen en dan is het weer midwinter. Vreemd genoeg steken we anno nu zo’n 10 dagen later een fijne fik van altijd groene geboomte.
Heb je wel slingers in de boom kunnen hangen? Dat hoort ook hoor. ;)

op 18 12 2012 at 00:28 schreef marten:

Wat een hatelijke opmerking Sasha, lekker genuanceerd ook. Het ‘officiële’ kerstverhaal (een man zoekt met zijn hoogzwangere vrouw een plaats om te overnachten, vindt uiteindelijk een plaats in de herberg, wordt bezocht door herders etc.) is een zeer menselijk verhaal. Daarbij, wat is er mis (ongeacht of je christelijk bent of niet) met het idee dat je in de koudste en donkerste tijd van het jaar een beetje lief tegen elkaar probeert te doen? En daarbij warme chocolade melk drinkt en je huis versiert me lichtjes en kitsch? Waar zit de hypocrisie? De overdreven commercie is noch de schuld van de christenen, noch van ongelovige kerstaficionados zoals ik.

op 18 12 2012 at 00:40 schreef Ana:

Ach, hypocrisie… Mensen hebben behoefte aan vaste vormen en dat is van alle culturen. Het heeft iets moois zo’n boom met lichtjes en ballen van vroeger als ze inmiddels niet zijn stukgevallen. Die kerstboom is bovendien van origine niet eens christelijk! En van mij mogen er ook bloemen uitkomen, ook al sla je er de plank mee mis en heb je er dan misschien niet veel kerstgevoel meer bij. Mooi verhaal over verschillende culturen…

op 18 12 2012 at 01:37 schreef You On A Gin:

@ Suna Floret
En het jaar daarop? Overigens, wellicht ten overvloede, maar weer een leuk artikel. Wat ik alleen niet begrijp in de redenering van je opa destijds – als het duur was, is dat dan niet juist een reden om ‘m in te ruilen? :)

@ Sasha Berkman
We worden al van jongs af aan geconditioneerd om Kerstmis maar leuk en gezellig te vinden. Dat het er allemaal bijhoort. Ik hoop dat ik begrijp wat je bedoelt met het hypocriete eraan, want ik denk dit erbij:
Het zou een tijd van vergeving, lief voor elkaar en zo moeten zijn. Maar waarom dan niet het hele jaar lang? Zijn mensen incapabel om dat elke dag vol te houden?
Wanneer je echt van je geliefde, of dieren houdt, dan is elke dag toch Valentijnsdag, respectievelijk Dierendag? Ook al ben je de ene dag psychisch beter bestand tegen gezeik of moeilijkheden vanuit je favoriete mensen (of dieren) dan de andere.

Het basisidee achter Kerst (voordat de Jezusfreaks het kaapten) vind ik overigens prima. Niks mis met een beetje vruchtbaarheid en joelen, no?

op 18 12 2012 at 08:17 schreef rakker:

Wat is er eigenlijk christelijk aan de kerstboom?

op 18 12 2012 at 10:19 schreef Suna:

@You On A Gin. Ik herinner me dat we een jaar of twee later een prachtig kerstboom kreeg van onze ouders. We mochten zelfs de ramen gaan versieren etc. En ik kan je vertellen, mijn broertje en ik gingen los! Nu nog hebben mijn ouders kerslichtjes rondom het huis. Gewoon, omdat ze het gezellig vinden :)

Mijn opa wilde het denk ik niet terugbrengen omdat hij wist dat hij het ging ruilen voor iets wat duurder zou uitkomen :)

op 18 12 2012 at 10:23 schreef Sasha Berkman:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dWJQn7sAe08

op 18 12 2012 at 11:38 schreef MNb:

“Nog een paar dagen en dan is het weer midwinter.”
Voor jou, Marco K. Ik zal genieten van temperaturen van ver boven de 20 graden.

“Maar waarom dan niet het hele jaar lang?”
Is dat niet de christelijke bijdrage aan de hypocrisie van Kerst, Gin? Dat is een serieuze vraag.

op 18 12 2012 at 13:31 schreef dewanand:

namaste Fnaakters,

Het kerstfeest stamt af van een oud germaans feest voordat deze volkeren gekerstend werden in Europa. Er waren veel tradities en rituelen en eentje was het zetten van kleine boompjes in het huis. Toen waren er geen lichtjes in denk ik, dit kwam later. Hoe het zit met de kerstballen moet ook later ontstaan zijn geloof ik, maar vraag het aan een historicus. Het kerstfeest is dus niet christelijk en is niet genoemd in de bijbel maar gewoon verzonnen om al die germanen te kerstenen en hun oude rijke cultuur te vernietigen. Dit doen christelijke fundamentalisten nu ook in India en de Hindoes haten hen en strijden hiertegen om de vernietiging van het Hindoeisme te voorkomen.

Christenen hebben in totaal ruim 300 miljoen mensen vermoord en de bijbel leverde de morele rechtvaardiging van de negerslavernij. Hierom haat ik het als een neger of Hindoestaan met kleurtje een domme christenhond wordt. Het oude Afrika had een superieure geloof en cultuur en ik wil dit dieper onderzoeken.

Christen zijn is een holle kreet en leeg, stelt niets voor in de praktijk. De Bijbel heeft alleen haat, moord en terrorisme gezaaid in de wereld sinds het 2000 jaar geleden werd verzonnen.

op 18 12 2012 at 18:17 schreef marten:

Does it suck to be a Hindu at christmas?
Dewanands reactie is zó hatelijk dat ik mij genoodzaakt zie om het christendom te verdedigen (een unicum!) Je zou met soortgelijke opmerkingen over de islam zo PVV’er kunnen zijn. Dewanands wereldbeeld is ook net zo zwart-wit. De pikzwarte Ethiopiërs waren al honderden jaren christen toen st. Willibrord net in Nederland aankwam, kennelijk zagen zij geen rechtvaardiging voor neger-slavernij in de bijbel. Bovendien was de anti-slavernij beweging ook grotendeels op christelijke grondslag. Het Hindoeisme is eeuwenlang de morele rechtvaardiging geweest voor een oneerlijk kastensysteem, maar gelukkig staan zij, net als hedendaagse christenen, open voor veranderingen voor meer rechtvaardigheid.

op 18 12 2012 at 20:47 schreef Sasha Berkman:

“Christen zijn is een holle kreet en leeg, stelt niets voor in de praktijk” Dat vond ik wel mooi gestelt.

op 18 12 2012 at 21:02 schreef Bertje:

Suna

Bedankt voor je mooie verhaal.

Kerstmis is een prachtig feest.
Wij vieren hier in huizen Bertje het zonnewenden feest.
Inclusief boom, ballen, en jawel Jezus liedjes en op de achtergrond kijkt ons een Boedhha beeldje aan en Ganesha zegend al prijkend op zijn altaar de hele familie.

O en dewanand

Het Germaanse zonnewenden feest is versmolten met de christen traditie en nog een handje vol andere, niks geen dwang maar een redelijk natuurlijk verloop.

@ Marten

“Het Hindoeisme is eeuwenlang de morele rechtvaardiging geweest voor een oneerlijk kastensysteem, maar gelukkig staan zij, net als hedendaagse christenen, open voor veranderingen voor meer rechtvaardigheid.”

Hmmm vraag maar eens aan een onaantastbare uit India of het hindoeïsme aldaar zo open is voor verandering.
(over rechtvaardigheid en hindoeïsme gaan we het maar niet hebben)

op 18 12 2012 at 22:31 schreef MNb:

@Marten: “Dewanands reactie is zó hatelijk”
Omdat hij met zijn vinger nogal hard op een paar pijnlijke christelijke kwetsbare puntjes drukt? Verdraagt je westerse meerderwaardigheidscomplex dat niet zo goed? Vooral niet als een domme koelie uit het achterlijke Kwatta zoiets in zijn hoofd haalt? Je zou namelijk ook kunnen proberen te begrijpen wat hij bedoelt, weet je. Dan nog kun je de helft verwerpen van wat hij opschrijft – doe ik ook – alleen is er dan wel die andere helft ….

Ach ja, die christelijke Ethiopiërs. Het schijnt dat die prima slavenhandelsbetrekkingen onderhielden met het Ottomaanse Rijk. De Italianen van Mussolini maakten een einde aan slavernij in Ethiopië. De Egyptische Kopten verdienden trouwens een centje bij door eunuchs af te leveren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eunuch#Ottoman_Empire

Voor je Dewanand oordeelt zou je zijn kritiek op het hindoekastenstelsel eens moeten lezen. Misschien zou je dan begrijpen hoe dom je jij-bak is.

op 18 12 2012 at 23:38 schreef G!:

Suna,
Fantastisch verhaal, ik kom niet meer bij. ;-)

op 19 12 2012 at 01:05 schreef dewanand:

Namaste Marten en Bertje,

Van harte bedankt voor deze opmerkingen.

Mijn specialisatie nu is de Bhagavad Gita, maar ik noem mijzelf nu een Gitastani (meisjes zijn Gitarani), dus intelligente wezens die in dit strijdlied van Krishna geloven en ernaar handelen. Maar of dit mij nu Hindoe maakt is een heel ander verhaal he.

Ter informatie:
Trieste wantoestanden in Hindoewereld incl india van ruim 700 miljoen hindoes:
1. dramatisch hoge suicide en parasuide cijfers
2. 600 miljoen mensen in India zijn lage kasten en straatarm, verdoemd tot hun dood.
3. Kinderprostitutie en kinder arbeid en kinder mishandeling in India van jongens en meisjes zijn astronomisch hoog.
4. Las heden: elk jaar ruim 35000 verkrachtingen in india, dus elke 20 minuten eentje.
5. HIndoeistisch India is kampioen mbt red tape, corruptie, oplichting, fraude, valsheid in geschrifte, afpersing, uitbuiging lage kasten, enz.
6. Hele Hindoeisme is zwaar in verval en hindoes die ik ken zijn kil, koud, materialistisch, principeloos, hatelijk, crimineel, immoreel, alles wat tamasisch en smerig is.

Let op:
na publicatie van mijn love book in februari start een oorlog van mij als hindoe fundamentalist tegen hindoes.

op 19 12 2012 at 03:03 schreef Olav:

Dewanand, dat boek van jou zal ongetwijfeld een belevenis worden.

(Ik heb ook aan je absurdistische reacties hier moeten wennen, maar ben ze gaan waarderen. Vraag me alleen soms af hoe het je lukt niet uit je rol te vallen.)

op 19 12 2012 at 10:38 schreef Bertje:

@ mnb

Wat ben jij een mekkergeit zeg.
Marten geeft terecht kritiek en jij sleept er weer van alles bij in het voor mij o zo bekende riedeltje. Je bent er weer eens als de kippen bij om iemand dom te noemen terwijl jou argumentatie nergens op slaat. Vooral deze zin: “Dan nog kun je de helft verwerpen van wat hij opschrijft – doe ik ook – alleen is er dan wel die andere helft” (ja zo lust ik er nog wel een paar)
Als je dewanand zijn dingetjes niet kent komen ze bikkel hard, ongenuanceerd en belachelijk over dat daar dus iemand kritiek op uit is logisch.

Dewanand

Nog even over de kerstballen deze zijn direct terug te herleiden naar de appels die de Germanen als offer brachten tijdens het zonnewenden feest.(zo ook de kleur rood, het engelenhaar of maagdehaar en eigenlijk de hele sodemieterse kerst symbolen)
Eigenlijk zijn alle “christelijke” feestdag symbolen direct terug te herleiden op de Germaanse cultuur en gebruiken.

op 19 12 2012 at 12:01 schreef MNb:

Een reactie hatelijk noemen is geen kritiek, Bertje, maar een waardeoordeel. Je doet weer eens dom door dit verschil niet te onderkennen. Je doet bovendien dom door uit “domme jijbak” “domme Marten” af te leiden. Dat laatste heb ik dus niet geschreven, dat leg jij in mijn toetsenbord.
Bovendien mis je weer eens volledig mijn punt, geblindeerde relidioot van me. Ik heb niets tegen jouw kritiek op Dewanand deze keer, omdat jij voor de verandering wel met feiten en argumenten komt en keurig aangeeft welke 50% verworpen moet worden. Maar blijkbaar ben ook jij één van die kortzichtigen die alles van hem afdoet als nonsens, omdat dat nu eenmaal de gemakkelijkste weg is. Je negeert liever dat Dewanand niet volgens onze logische regels argumenteert, maar volgens zijn eigen absurdistische regels. Je negeert al helemaal dat hij af en toe een sterk punt maakt. Je hebt een Farizeesche mentaliteit, zeg maar. En dat in de dagen voor Kerst.
Een Kerstgedachte speciaal voor jou: het is moeilijker de gedeeltelijke waarheid in Dewanand’s schrijfsels te achterhalen dan alles van hem klakkeloos te verwerpen, maar het zou wel eens de moeite waard kunnen zijn het toch te proberen.

op 19 12 2012 at 14:49 schreef dewanand:

namaste Marten, Bertje, MNB, Olav ea Fnaakters,

Dit jaar ontstond er voor mij en Wieroe een soort fundamentele theoretische doorbraak van ons onderzoek naar Altecrea en waarom wij nu moeten bestaan in dit koolstof lichaam. Wieroe als Hindoe kat deed het grootste deel van het onderzoekswerk in zijn luie mandje en via telepatische weg communiceert hij dus al jaren met mij.

Fundamenteel zit het dus volgens Wieroe zo in elkaar:
1. De ziel van Wieroe reincarneerde in zijn huidige kattenlichaam, en hij moest als onthecht wezen zijn karma afwerken, en alles absoluut verzaken, en Wieroe is dus expert in het niet handelen en heeft hier alle kennis over, conform de Veda’s en de Bhagavad Gita. Dit is dus wat Wieroe aan mij onderwees sinds ik alleen met hem samenwoon sinds 2009 toen mijn vrouw dus vertrok met een andere man die beter was dan mij.

De filosofie van onthechting, verzaking en het stopzetten van het zinsbevredigingsbewustzijn zoals de Bhagavad Gita dit verwoord is nogal complex en een paar hindoemeiden doen mee met dit onderzoek van mij.

Onze hamvraag nu is:
Hoe moeten wij ons bestaan verklaren?
Waarom moet ik nu bestaan en waarom moet Wieroe bestaan?

dewanand

op 19 12 2012 at 14:50 schreef Bertje:

Lieve Mnb

grappig hoor normaal maak je mensen af af als ze niet volgens logische regels argumenteren maar bij dewanand maak je een uitzondering dat noemen inconsequent, geeft niks hoor ik ben het namelijk ook.
Ik verwerp nergens dewanand zijn schrijfsels of doe het af als nonzins. Sterker nog ik ben erg blij voor hem dat hij als ex psychiatrisch patiënt zijn vrede en rust heeft gevonden en het allemaal lekker van zich afschrijft.
Verder wens ik jou een zalig kerstfeest toe.

op 19 12 2012 at 16:20 schreef marten:

Laten we eens een opmerking van Dewanand door de PVV-o-lizer halen:
“De Bijbel heeft alleen haat, moord en terrorisme gezaaid in de wereld sinds het 2000 jaar geleden werd verzonnen.” ==> “De Koran heeft alleen haat, moord en terrorisme gezaaid in de wereld sinds het 1400 jaar geleden werd verzonnen.”
Daar druipt de haat vanaf.
Wie dergelijke waanzin met genialiteit verward is zelf een warhoofd. En als ik dat als een soort D66’er probeer te nuanceren ben ik een halve white supremacist? En wat betreft de domme jij-bak, ik wilde juist aangeven dat men zonden in het verleden niet altijd aan de huidige gelovigen kan nadragen – probeert men in India niet al decennia lang het kastensysteem af te schaffen? Zijn dat niet ook Hindoes? De wijsheid van denawand uit zijn woordenbrij vissen is als het zoeken naar onverteerde stukjes wortel in een drol: de moeite niet waard.

op 19 12 2012 at 17:04 schreef Sasha berkman:

“De Bijbel heeft alleen haat, moord en terrorisme gezaaid in de wereld sinds het 2000 jaar geleden werd verzonnen”
Geef eens een voorbeeld van positieve bijdrages van het christendom, afgezet tegen de onnoemelijke ellende die het in bijna alle uithoeken van de planeet heeft gezaaid?
Ik bedoel qua ellende is het niet moeilijk om een lange lijst te compileren. Qua positieve effecten zie ik maar verdomde weinig van het christendom.

op 19 12 2012 at 19:17 schreef dewanand:

namaste Marten,

Ken jij de filosofie waarom ieder mens of wezen altijd een soort goudvis is in een glazen kom? Ook psychologisch is dit echt helemaal waar hoor.

ok hindoes kennen een onderlinge verdelingstheorie, hogere en lagere kasten. Maar je zal toch wel weten dat er al 3500 jaar sociale apartheid, rassenhierarchie en een feodaal kastenstelsel was in de hele blanke wereld? Goede nieuws is dat ik dus juist heb bewezen dat niet alleen blanke mannen rassenhaters, racisten, rechts extremisten, nazi’s, seriemoordenaars enz zijn, omdat ik mijn hindoeistische vissenkom heb verlaten als bruine koeliebakvisje. He kom eens bloot meezwemmen in mijn nieuwe luxe ligbad he en check onderstaande publicaties van mij, mail maar raak naar mij en Wieroe. Ja Wieroe zou een blote foto van jou wel geil vinden he, wel met lange stijve blanke superlul.

WEBpublication BOOK WART0270 / EPAGE 1 of 43
Analyse legaliseren rassendiscriminatie
(met onderzoek etnische registratie)
Inhoudsopgave

http://www.dewanand.com/discriminatie01.htm

Kritiek op het Christelijk geloof.
Wat iedereen moet weten over het Christendom.
http://www.dewanand.com/wfor1068.htm

op 19 12 2012 at 19:57 schreef Bertje:

@ dewanand

“Hoe moeten we ons bestaan verklaren.”

Is niet nodig, je bent en dat is genoeg.

“Waarom moet ik nu bestaan en waarom moet Wieroe bestaan?”

Omdat je morgen niet meer bestaat, daarom.

Wens ook jou een fijne kerst.

@ Marten

Vergeet niet dat de dorpsgek maar al te vaak de waarheid in pacht heeft.

op 19 12 2012 at 21:29 schreef marten:

“Geef eens een voorbeeld van positieve bijdrages van het christendom, afgezet tegen de onnoemelijke ellende die het in bijna alle uithoeken van de planeet heeft gezaaid?”
Elke keer dat jij dat soort dingen zegt Sasha, huilt er een engeltje. Je bent zo fanatiek in je christen-haat dat ik betwijfel of verdere argumentatie zinvol is. FN heeft al jaren dezelfde commenters die al jaren dezelfde zure meningen staan te verkondigen, en ik zie nu in dat reageren hier alleen maar een hoge bloeddruk geeft.

op 19 12 2012 at 22:12 schreef Hiepo-kriet:

Bertje,

Net als jij kan ik de opbouw in Dewanands eerste bijdrage erg waarderen. Eerst een stukkie educatief gebabbel. Iets over boom en ballen… en dan Bam! De fik d’r in. Heerlijk!

Yoag,

Sympathiek dat je de dieren nog even noemt. Voor het industriële gedierte is kerst natuurlijk niet bepaald vrede op aarde maar een snoeiharde dagelijkse realiteit.

Marten,

Wat er mis is met ‘…proberen 1 dag per jaar lief voor elkaar te zijn’. Volgens mij ligt het antwoord in je vraag besloten.

op 19 12 2012 at 22:52 schreef dewanand:

hahahhaha Hiepo kriet,

ja geleerd van mijn geile Wieroe, de hindoe homokat, die doet het zo dus:

Grootgeschapen christelijke blanke man komt binnen bij Wieroe die achter het glas bloot zit te wachten op klanten, als hindoe homokat, enkel voor een zakje kattenbrokjes om niet dood te gaan tijdens de aankomende hongerwinter na de kerst diners van miljoenen euro’s, triest voor al die plof ganzen levers zeg.

Wieroe miauwt erotisch, knuffelt de blanke christenhond en likt hem stijf en nat, daarna mag deze stijve christenpik hem dus anaal uitwonen in zijn nauwe koeliekatten hol, en dan Bam spuit die harde lul van deze jezus maniak en wordt het slap als een tuinslang en moet hij maar oprotten uit het peeshokje van Wieroe.

Wieroe heeft het nu druk met al die gelovige christelijke pikken die even nog een koeliekatten gat willen neuken voor kerstdag in naam van Jezus, Jehovah, MOzes, Abraham, Maria en met de bijbel op hun kont.

dewanand

op 20 12 2012 at 00:09 schreef Bertje:

Ach Sasha ,
O wee degene die zo praat over de islam die krijgt van Sasha het volle arsenaal van nazi en bruin tuig over zich heen.
Positieve effecten van het Christendom hè joh Sasha kijk eens wat verder en wat meer met een open blik om je heen dan vind je vanzelf het antwoord.
Echt je bent precies maar dan ook exact als de
mensen die je zo vervloekt.

op 20 12 2012 at 10:16 schreef Sasha berkman:

Bertje, beste jongen, ik vraag alleen maar om 1, ja slechts 1, postieve bijdrage van het christendom aan het welzijn van de mensheid. Religies zijn per definitie “evil”. Het christendom was de wegvoorbereider van het nazistische anti-semitisme. Het is mijn overtuiging, die volgens mij door de geschiedenis gesteunt wordt dat het christendom de meest gevaarlijke van alle 3 “mijn god is de beste” religies is. Op zich respecteer ik individuele christenen, moslims en joden als ze me maar niet proberen te overtuigen van hun achterlijke en moordadige religies.

op 20 12 2012 at 14:13 schreef Bertje:

Sasha

Ik kan de blinden niet laten zien ben per slot van rekening Jezus niet.
Dat jij religies evil vind is alleen maar jammer.
De islam, het christendom, etc. kunnen niks bijdragen dat kunnen alleen maar de mensen die zich christen, moslim, etc noemen.
Gezegende en zalig kerst wens ik jou toe.
( en weet ook Jezus houd van jou, soms dan in een goede bui als ze lendendoek goed zit)
:-)

op 20 12 2012 at 15:41 schreef Sasha berkman:

nee, bertje, de mensen die zich christen, moslim of jood noemen brengen de maatschappij en individuen onnoemelijk veel schade toe.
Jij ook prettige dagen

op 20 12 2012 at 23:23 schreef dewanand:

namaste Sasha Berkman en Bertje,

Dit gebeurt er tijdens de communicatie tussen Sanathan Dharm Hindoes (ja, lekker 33 miljoen stromingen global, elk eigen beeld en naam van GOD) en moslims of christenen:

De Hindoes zeggen van ok leuk hoor een nieuwe god, die heet dus god, jehovah, maria, jezus, of allah, ok guys zet het maar bloot naast onze miljoenen beelden en laten wij dan maar samen gaan bidden voor verlichting, hogere kennis, betere seks, onthechting, enz. Wij Hindoes willen jullie leuke heilige boekjes ook lezen en kijken of onze seks er lekkerder van wordt, om onze kama sutra mooier te maken, zeg hebben jullie soms betere seksstandjes in het christelijke of islamitische paradijs, geef een demo in onze mandirs.

Maar de christenen en moslims zeggen dan kwaad tegen Hindoes:
Stop, jullie hindoe goden zijn vals en duivels, die van ons (Allah, jezus, maria, jehovah, god) is de enige, meest superieure en de enige ware op aarde, dus jullie moeten maar sterven of je bekeren, anders komt er maar een heilige oorlog en onze wapentechnologie en bommen zijn duizend keer beter.

Ditzelfde is gebeurd met de Oude Germanen, oude Afrikanen, Maya’s, Azteken, Inca’s, vroeger.

op 21 12 2012 at 09:48 schreef You On A Gin:

@ dewanand

Er zijn niet DE hindoes. Die bestaan niet. En dat weet je zelf donders goed. Ik vind dat je verder wel gelijk hebt, hoor. Maar zo te zien ben je enigszins verstrikt geraakt in het onverdraagzame web wat afgeleide religies (judaïsme, christendom, islam) van de wijsheid uit India geweven hebben. Bijna alles wat steek houdt is toch maar uit de Veda’s gejat. Georganiseerde religies zijn zowel vehikels, instrumenten als attributen om anderen in toom te houden.

En wat betreft Bharat Mata – de status van de Onaanraakbaren is een schoolvoorbeeld van hoe mensen elk goddelijk concept feilloos kunnen en zullen verkrachten.

op 21 12 2012 at 13:47 schreef Bertje:

@ yoag

“Georganiseerde religies zijn zowel vehikels, instrumenten als attributen om anderen in toom te houden”

Helemaal mee eens!

@dewanand

Even beter de geschiedenis boekjes doorlezen als ik jou was.
O en wat betreft de christenen in India, tja dit zijn wel zo een beetje de enige die opkomen voor de onaanraakbaren.

op 21 12 2012 at 13:56 schreef dewanand:

namaste You On a gin,

Ja, je hebt groot gelijk, het begrip de Hindoes bestaat niet, ik zeg het ook er zijn 33 miljoen hindoeistische stromingen en secten. Toch vind ik de tolerantie onder al deze hindoeistische stromingen zo mooi want ze moorden elkaar niet echt uit, wel onderinge kastendiscriminatie en wat gescheldt tegen elkaar. Heel anders dan islam, christendom en jodendom die onderling zwaar verdeeld zijn in secten en militante intolerante bewegingen. Alle Hindoes bezoeken gewoon mandirs van andere stromingen en doen gewoon mee met het zingen, bidden en eten samen, ik ook.

Kastendiscriminatie, racisme en sociale apartheid zijn heel sterk in Nederland nu, en nu denk ik dat discriminatie een direct gevolg is van onze grote hersenen als mensapen en dus niet uitgeroeid kan worden, het is een natuurlijke eigenschap.

India groeit sterk en kastenstelsel verdwijnt razendsnel, is miljarden bevolking dus kan even duren.

intelligente mensapen zijn moeilijk en ziek, dit vretelt Wieroe mij elke dag.

dewanand

op 21 12 2012 at 14:33 schreef Sasha berkman:

“O en wat betreft de christenen in India, tja dit zijn wel zo een beetje de enige die opkomen voor de onaanraakbaren.” Als dat klopt, doen ze dat vanuit naastenliefde of omdat ze willen bekeren? Ik vermoed toch het laatste, dus is er niets nobels aan. religieus imperialisme is dan een betere benaming. Het Christendom is de meest politieke en imperialistische van alle 3 “mijn god is de beste” religies.

op 21 12 2012 at 21:03 schreef Sasha Berkman:

Beste Peter en de rest,
Ik ben weg voor een weekje. Fijne dagen allemaal!
25 euries overgemaakt.

op 21 12 2012 at 21:05 schreef Peter:

Hé bedankt! Ik weet nu wie je bent!

Geniet van je vakantie!

op 21 12 2012 at 22:52 schreef Bertje:

Sasha

Kutje bef andijvie zeg, ze doen dit uit naastenliefde en daar is niks noobels aan.
Ze doen het omdat ze zien dat het kastensysteem zuigt.
Geen verborgen agenda’s ik weet dit is voor een typ als jij erg moeilijk te begrijpen.

Overigens je zou voor mij toch ook geld over maken.
( laat maar had ik zelf al gedaan weet Breedveld ook gelijk wie ik ben)

op 29 12 2012 at 05:54 schreef You On A Gin:

@ Bertje
De status zoals de Onaanraakbaren ‘genieten’ in India, is mensonwaardig. Dit moet stoppen. Zoals je misschien weet, bestond er in het oorspronkelijke (achterhaalde) kastensysteem helemaal niet zo’n klasse. In de tijd dat het ingesteld werd, werkte het prima. Simpel als dat. Niemand viel buiten de ‘kaste’, en het was mogelijk om op te klimmen (of omlaag te vallen). Tegenwoordig is onze samenleving gewoon anders ingericht – er zijn vele tussenvormen. Hé, en geld of status krijgen op basis van de doos waar je toevallig uit gevallen bent is nogal primitief, niet?
Het kastensysteem is sowieso geen pijler van sanatana dharma; daar gaat het niet om. Het is niet belangrijk. Maar dat is mijn bescheiden mening.

@ dewanand
Ik hoop met jou mee. Ik vind Wieroe wijs, en jou ook. Geef die schat maar een dikke knuffel van mij, en jezelf ook. Want een knuffel is nooit teveel, maar altijd te weinig. :-)
Blijf knokken, dewanand, en voel je nooit te min. Want wat je voelt, weet en denkt, kan niemand jou afnemen.

op 30 12 2012 at 01:06 schreef Sasha Berkman:

Bertje, jij weet zeker dat die christenen daar niet bezig zijn met zendingswerk? Mensen bekeren enzo?

op 31 12 2012 at 04:57 schreef You On A Gin:

@ Sasha Berkman
Daar zijn ze inderdaad gewoon mee bezig, niet alleen in India. Christenen zijn wat dat betreft gewoon zombies die iedereen willen bijten om net zo ziek als zij te zijn. Alleen gaat dat onder het mom van “liefde”.

op 31 12 2012 at 21:25 schreef Sasha Berkman:

Nee, niet de liefde, “het christendom” bertje, dat is hun misie daar waarschijnlijk.
Het christendom doet dat volgens mij als enige.

op 01 01 2013 at 00:59 schreef Sasha Berkman:

bERTJE!?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS