Home » Archief » Feitenroepers: het is niet de islam, domkop!


[06.02.2014]

Feitenroepers: het is niet de islam, domkop!

Peter Breedveld

zoe25
Foto: Zo’é

Vandaag is het Wereldvrouwenbesnijdenisdag. Happy Wereldvrouwenbesnijdenisdag, iedereen! De Volkskrant pakt uit met een artikel op de voorpagina dat meldt dat vrouwenbesnijdens veel vaker voorkomt dan Unicef rapporteert. Uit gegevens van verschillende instanties, waaronder een Duits-Koerdische organisatie en de Universiteit van Maleisië, zou blijken dat er tientallen miljoenen vrouwen zijn besneden in het Midden-Oosten en in Zuid-Oost Azië, zonder dat die voorkomen in de Unicef-rapportage. Unicef geeft tegenover de Volkskrant toe dat dit een geval is van ‘onderrapportage’.

Maar nu komt het. De schrijver van het artikel, Rob Vreeken, laat alle schijn van journalistieke objectiviteit varen als hij schrijft dat “ook de mantra dat ‘besnijdenis niets met de islam te maken heeft’, in een ander licht komt te staan.” De niet in de Unicef-rapportage opgenomen gevallen betreffen namelijk bijna allemaal moslims en volgens Vreeken, die de directeur van de Duits-Koerdische organisatie parafraseert, telt Unicef ze niet mee uit angst voor ‘islamofobie’.

Luis in de pels

Hoezo komt ‘de mantra’ dat besnijdenis niks met de islam te maken heeft in een ander licht te staan? Vreeken schrijft zelf dat besnijdenis in Afrika voorkomt onder aanhangers van alle religies. Dat in het Midden-Oosten en in Indonesië vooral moslims aan vrouwenbesnijdenis doen, mag geen verbazing wekken. Er wónen daar bijna alleen moslims. En zou Unicef de gevallen buiten Afrika echt buiten beschouwing laten uit angst voor islamofobie?

Neen. Op pagina 9 en 10 gaat Vreeken echt de diepte in en daar geeft hij zelf een heel andere verklaring voor de onvermelde gevallen, die nu niet onvermeld blijken te zijn, maar waarover Unicef zegt geen gegevens te hebben. Unicef heeft namelijk de medewerking van de overheden nodig in landen waar ze opereert. ‘Unicef kan geen aanjager of klokkenluider zijn, laat staan luis in de pels’, aldus Rob Vreeken.

Prikje in de clitoris

Aha, niks VN-angst voor islamofobie dus, maar onwillige overheden en een VN die ‘verstrikt zit in haar eigen mandaat’ (Vreeken). Alleen in het artikel op de voorpagina maakt Vreeken er een islamdingetje van. Hij wordt er verder steeds minder specifiek: zo laat hij de Universiteit van Maleisië melden dat 94 procent van de Indonesische vrouwen is besneden en dat dit in de meeste gevallen om een prikje in de clitoris gaat (wat me akelig genoeg lijkt), maar dat laat hij dan weer tegenspreken door niet bij naam genoemde ‘vrouwenorganisaties’, die beweren dat het ook om zwaardere vormen gaat.

Welke zwaardere vormen? We komen het niet te weten. We komen zelfs niet te weten wie aan de Universiteit van Maleisië beweert dat besnijdenis in Indonesië zo wijdverbreid is, terwijl dat echt groot nieuws is.

PVV-gelul over de islam

Dit is mijn theorie: Vreeken kwam met het belangrijke nieuws over de onderbelichte gevallen buiten Afrika en een eindredacteur van de Volkskrant maakte er een islamding van. Want het moet elke dag over de islam gaan, en over moslims. Niemand bij de Volkskrant wil er na de moord op Pim Fortuyn nog van worden beschuldigd te hebben ‘weggekeken.’

Jammer, want vrouwenbesnijdenis is op zich al erg genoeg. Wie wil dat daar iets aan wordt gedaan, moet op zoek naar de werkelijke oorzaken van de gebrekkige rapportage van Unicef, in plaats van de aandacht af te leiden met PVV-gelul over de islam. Zo wekt de Volkskrant de indruk niet zozeer geïnteresseerd te zijn in misstanden, maar in misstanden die op het conto van de islam kunnen worden bijgeschreven.

Christenen en animisten

Hééft besnijdenis iets te maken met ‘de islam’? Het feit dat in Afrika ook christenen en animisten zich eraan schuldig maken en dat de meeste moslims niet aan vrouwenbesnijdenis doen (‘in Marokko haasten de vrouwen zich naar rechtbank als ze geen voorspel of orgasme van hun vent krijgen’, grapt Hayat Ezzeroili), bewijst dat het niet zo is, ook al zou het inderdaad zo zijn dat buiten Afrika alleen moslims vrouwen besnijden. Indonesië is een groot smörgåsbord van vele honderden verschillende culturen, en ik zou eerst willen weten wélke moslims hun vrouwen besnijden en hoelang die praktijk daar al gaande is, voordat ik Maja Mischke en Annabel Nanninga op hun wenken probeerde te bedienen.

Als alle lezers van Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland, nou maandelijks twee euro zouden storten, zouden de makers van deze website volkomen autonoom zijn! Stort op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

Fact-check, Peter Breedveld, 06.02.2014 @ 11:58

[Home]
 

34 Reacties

op 06 02 2014 at 13:21 schreef braambosch:

Besnijdenis heeft inderdaad niet alles maar wel veel met de islam te maken.

Hoe meer je in de islam duikt, des te meer kom je er achter dat het een duivels gebeuren is. Zelfs de PvdA kan het niet langer verhullen.

op 06 02 2014 at 15:12 schreef vander F:

Besnijdenis heeft geen Islamitische oorsprong, zoals te zien is in Afrika, daar is het pre-Islamitisch.
Het is daar in een aantal gebieden uiteindelijk in o.a. de Islamitische cultuur beland en wordt nu gezien als onderdeel van een Islamitisch religieuze doctrine.
Besnijdenis in Indonesië en Maleisië is wel Islam geïnspireerd,
het kwam daar niet voor in pre-Islamitische tijden en is meegelift op de religieuze doctrines.
Het laat zien hoe dit van oorsprong Afrikaanse gebruik zich heeft verspreid over Aziatische landen.

op 06 02 2014 at 15:21 schreef D.J.:

De Islam heeft ontegenzeggelijk misogyne trekken net als de andere twee Abrahamitische godsdiensten. Echter als men kijkt naar de Islamitische landen waar FGM voorkomt, lijkt alleen in Koerdistan door geestelijken FGM te worden gepropageerd. Als men kijkt naar de rest van de landen (Maleisië, Indonesië, Yemen en delen van Oman) is FGM eerder een sociaal-cultureel fenomeen.
FGM in Afrika heeft natuurlijk meer een animistische oorsprong, ook al zijn deze mensen in latere koloniale tijden gekerstend of geïslamiseerd.
Wat al deze landen, ook de Afrikaanse, nog meer gemeen hebben, buiten FGM, is dat ze allen een gesloten, oerconservatieve en weinig democratische staten zijn, vaak met archaische en patriarchale stamverbanden.

op 06 02 2014 at 16:07 schreef Rob Z:

En ik maar denken dat besnijden van joodse origine is.

De tegenstanders zijn verenigd in http://www.foreskinman.com/index.htm. Voor stripliefhebbers.

op 06 02 2014 at 17:36 schreef vander f:

@D.J.
ik lees net een onderzoek waaruit blijkt dat men in Indonesie meent dat vrouwenbesnijdenis een voorschrift is binnen de Islam,
dat lijkt me religieus, niet sociaal-cultureel.
http://www.refworld.org/docid/46d57879c.html

op 06 02 2014 at 17:54 schreef Sasha Berkman:

braambosch, jij en jouw soort zijn veel enger dan de islam.Jullie soort vergaste vroeger de joden.
Het is altijd mijn grootste bezwaar geweest tegen Hirsi Ali dat ze altijd de leugenachtige mantra “besnijdenis is islam” liep te herhalen. Haar enige doel daar mee was het verschaffen van munitie aan creeps als Braambosch.

op 06 02 2014 at 19:48 schreef Vasilis:

Fantastisch Peter! Het enige tegengeluid voor nota bene de Volkskrant komt van jou.
Zodra mijn salaris is gestort maak ik weer wat naar je over.

op 06 02 2014 at 21:22 schreef Wies Ubags:

Nee, vrouwenbesnijdenis is geen islamding.
Groot was mijn verbazing toen ik erachter kwam dat vrouwenbesnijdenis ook voorkomt onder indianenvolkeren in Zuid-Amerika, oa in mijn vorige vestigingsland, Colombia. Het idee is heel simpel gezegd dat de vrouw stil moet liggen bij de seks. Als ze dat niet doet heeft dat fatale gevolgen voor de kosmos. Nu jullie weer.
Vrouwengroepen in Colombia proberen overigens deze indianen met respect voor hun cultuur ervan te overtuigen dat ze daarmee de rechten van hun vrouwen schenden. Ingewikkeld, maar het wordt met tact en liefde gedaan.

op 06 02 2014 at 21:54 schreef Sasha Berkman:

Wies: alleen vrouwengroepen?

op 06 02 2014 at 22:07 schreef Thomas E:

Zojuist een programma op BRT1 gezien over vrouwenbesnijdenis in Kenya. Zeer interessant. Daar kwam enige connectie met de Islam helemaal niet ter sprake (denk ik, want ik viel er pas later in). Wat ik er van meekreeg, was dat niemand scheen te weten waarom het eigenlijk moest gebeuren. Maar als je het als ouders niet liet doen, dan kreeg de dochter geen man en de ouders geen bruidschat (vee) waarvan voor de zonen een opleiding bekostigd kon worden. De oude vrouwen die de besnijdenis uitvoeren doen het alleen voor het geld. Ze vinden dat ze goed werk doen door een traditie in ere te houden. En wie zich verzet kan klappen krijgen van de mannen. Tja. Officieel is het in Kenya verboden, maar stiekem wordt het nog op grote schaal gedaan.

op 07 02 2014 at 08:54 schreef laarmans:

Als streng gelovige Christenen hun kinderen niet willen laten inenten, ligt dit dan aan het Christendom?

op 07 02 2014 at 10:41 schreef MNb:

Nee, Laarmans. Dat ligt aan hun particuliere versie van het christendom. Voel je het verschil?

op 07 02 2014 at 11:12 schreef Anoniem:

Besnijdenis van jongetjes is bij de Joden een oeroud religieus gebruik. Door de besnijdenis worden de jongetjes geacht te worden opgenomen in het heilige verbond dat God met Abraham sloot. Zo althans staat het te lezen in de bijbel.
Zou het kunnen dat mensen daarom geneigd zijn om besnijdenis (ook bij meisjes) als een religieus voorschrift te zien ?
Ik heb de koran gelezen en er nergens iets in gevonden dat meisjesbesnijdenis voorschrijft. Net zo min als in de bijbel, for that matter. Volgens mij is meisjesbesnijdenis inderdaad iets cultureels en niet iets religieus. Hoe graag sommigen het ook in de schoenen willen schuiven van religie, de Islam met name.

op 07 02 2014 at 11:17 schreef Marco Meijer:

op 07 02 2014 at 08:54 schreef laarmans:

Als streng gelovige Christenen hun kinderen niet willen laten inenten, ligt dit dan aan het Christendom?

Antwoord: indien en voor zover zij zich hierbij beroepen op bijbelteksten is het antwoord ja.

Mbt meisjesbesnijdenis zijn er, voorzover ik kan nagaan, geen koranteksten te vinden die dat voorschrijven.

De groep die weigert hun kinderen te laten inenten is overigens veel groter dan de streng gelovig Christenen alleen. Antroposofen, raw food eters, natuurgekkies etc. zijn ook tegen. Om er maar een paar te noemen.

op 07 02 2014 at 14:25 schreef laarmans:

Marco

Het woord inenten komt niet in de Bijbel voor. De Bijbel heeft het over voorzorgsmaatregelen en verbiedt deze niet.De streng gelovige christenen die voor de keus staan wel of niet inenten, worstelen met hun geweten.Het geweten wordt o.a. bepaald door opvoeding, door cultuur en voor een christen wat er in de Bijbel staat.Inenten komt dus niet in de Bijbel voor, vrouwenbesnijdenis ook niet in de Koran.Een van de conclusies luidt dan: cultuur en omgeving.

op 07 02 2014 at 14:56 schreef Feitenroepers: het is niet de islam, domkop! | Doorbraak.eu:

[…] Breedveld in Feitenroepers: het is niet de islam, domkop! […]

op 07 02 2014 at 15:08 schreef Jose:

Allemaal niet zo belangrijk welke godsdienst of
andere waanzin vrouwenbesnijdenis heeft uitgevonden, laten we liever ervoor zorgen dat het niet in Nederland gebeurt en hopelijk niet zal gebeuren.

op 07 02 2014 at 16:32 schreef Sasha Berkman:

Jose, het is wel degelijk belangrijk om te constateren dat zij die roepen dat besnijden iets van moslims is, leugens vertellen die niemand verder helpen. Dergelijke lieden gebruiken dit leed voor hun eigen nazistische agitatie.

op 07 02 2014 at 19:04 schreef Asmodee:

Dezelfde leugen gebruikte de oma van Ayaan Hirsi Ali, om haar perverse eisen kracht bij te zetten. Een goede moslima is besneden, de wil van Allah.
Op internet zullen vage citaten uit preken en geschriften te vinden die oma gelijk moeten geven, een luie religieuze voorstander hoeft alleen maar naar de grasduinende islamofobenblogs en hun ‘bewijzen’ te wijzen.
‘Zie je wel, zelfs onze ergste vijanden geven ons gelijk…’
Ayaan Hirsi Ali is allesbehalve heilig en perfect, maar zij verkoopt niet hetzelfde kutsmoesje, waarmee haar oma en een Geert Wilders denken weg te komen.
Ze doet me denken aan een zwaar getraumatiseerde, door kerkpersoneel seksueel misbruikte ex-katholiek. Pleitend om het Vaticaan af te breken, meelij, ongeduld en teleurstelling door de redelijken die toch Rooms blijven. Met als podium eerst De Groene Amsterdammer en Propria Cures, later de partijkrant van de SGP…
Ik hoop dat de lezer mij kon volgen.
Het vleien van Amerikaanse christenen met complimenten en het voeren van de haters aan beide kant, dat zijn andere kutsmoesjes. Ik geloof(!) dat zij net zo neerkijkt op haar meacenassen en conservatieve christenen aldaar als de conservatieve moslimcultuur.

op 07 02 2014 at 22:22 schreef Han van der Horst:

Ik heb eens gekeken of ik wat over vrouwenbesnijdenis in Nederlandsch Indië kon vinden. Niks. Wel over besnijdenis van mannen en jongens maar dat niet. Heel opmerkelijk.

op 08 02 2014 at 02:54 schreef Asmodee:

Vrouwenbesnijdenis in Nederland 2014, ook interessant. Zouden er bijvoorbeeld nog steeds Nederlandse meisjes, door Nederlandse familieleden naar een ontvlucht land gevlogen worden? Om vrijwel dichtgenaaid en onherstelbaar verminkt terug te keren? Te veel (1 en meer) gevallen zijn in het verleden aan het licht gekomen, alleen al wat Nederlanders van Somalische komaf betreft.

Andere exotische importtradities worden ongelijk behandeld, zoals Sunny Bergmans schaamlipknedende Nederlandse tantes en minderjarige Nederlandse nichtjes in Zuid-Oost aantonen. Peter refereerde er eerder aan (in je best gelezen stuk tot nu toe), en ja, geen kamervragen, geen schande, geen islam, geen pedojagers…

Juridisch is het incest, verminking: daar valt over te twisten. Oegandese cultuur, als een familie Roemeense zigeuners of Henk (Ali) en Ingrid (Fatima) -met een gezamelijk iq van 100- hun dochters of nichtjes identiek behandelen, wat is een plausibel gevolg? Hm. Hulpverlening? Jeugdzorg? GGZ? Uit de ouderlijke macht ontzegd? Vervolging?

Verbazingwekkend: de rechtsongelijkheid en selectieve tolerantie door de overheid, de onverschilligheid… De moraal laat ik aan de experts over.

op 08 02 2014 at 04:54 schreef Asmodee:

‘Uit onderzoek (2012) van Pharos in samenwerking met het Erasmus Medisch Centrum, blijkt dat er naar schatting jaarlijks 40 tot 50 in Nederland woonachtige meisjes worden besneden. Verder blijken in Nederland naar schatting 28 duizend vrouwen te wonen die besneden zijn. Tachtig procent van deze vrouwen komt uit Somalië, Egypte, Ethiopië/Eritrea en de Koerdische autonome regio in Irak. Het merendeel van hen is tussen de 20 en 49 jaar oud.’

http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/meisjesbesnijdenis/feiten-en-cijfers/in-nederland/hoeveel

Letterlijk om te janken, verdomme…

-fyo Vergeef me mijn dubbele post alsjeblieft P., ik kon het niet laten-

op 08 02 2014 at 10:45 schreef Jose:

tav Asmodee
Juist, en hier helpt geen gezemel en gezeur,
alleen keihard straffen, zoals in Frankrijk en
tegenwoordig in Zweden ook gebeurt.

op 08 02 2014 at 12:19 schreef D.J.:

@vander F
Wat ik weet van Indonesie, en dat strookt met jouw uitspraak “(..)men in Indonesie meent dat vrouwenbesnijdenis een voorschrift is binnen de Islam(,.)”, is dat de bevolking inderdaad denkt dat vrouwenbesnijdenis halal is. Deze traditie is dus gebaseerd op de veronderstelling dat het een voorschrift is binnen de Islam. Dit wordt soms ook zo uitgedragen door de minder ontwikkelde ‘geestelijken’ op het platteland.
Het feit dat er helemaal geen voorschrift is binnen de Islam om vrouwen te besnijden, is dan ook een van de argumenten voor het huidige verbod op vrouwenbesnijdenissen in Indonesie. Er wordt juist door de overheid in een campagne op gewezen dat zo’n gebod binnen de Islam ontbreekt.

Je kunt je (dus toch) terecht de vraag stellen of vrouwenbesnijdenis in Indonesie -en vermoedelijk geldt dit ook voor buurland Maleisie- een echt Islamding is, of meer het gevolg van een hardnekkig bijgeloof. Het verbod op vrouwenbesnijdenissen lijkt m.i. dit laatste te suggereren. En als een gewoonte of traditie meelift op een religie, duid ik dit toch eerder als sociaal-cultureel.
Net als bijv. de viering van ons kerstfeest: een religieus of een sociaal-cultureel fenomeen?

op 08 02 2014 at 12:59 schreef Thomas E:

“Net als bijv. de viering van ons kerstfeest: een religieus of een sociaal-cultureel fenomeen?”

Sterke vergelijking, D.J.! Alleen heeft dat bijgelovige cultuurdingetje voor de betreffende vrouwen een heel wat grotere impact op hun leven dan het kerstgedoe op ons. Islam of geen Islam, de mannen daar houden het gebruik graag in ere, want een vrouw met verminderd libido zal nauwelijks bevredigingswensen hebben en makkelijker trouw zijn.

op 08 02 2014 at 21:00 schreef Sneebal:

Als mensen uit naam van de islam besnijden hoort besnijden er dan wel of niet bij? Wat is de islam? Wat mensen ermee doen of hoe het in de boeken staat? Ik scheid beide liever: lezing en uitingsvormen.

Vrouwenbesnijdenis is kennelijk geen ‘officieel’ onderdeel van de islam. Ik denk dat het vooral een van de trucs is die mannen uithalen om vrouwen te beheersen. Bange mannen.

De islam (als cultureel verschijnsel in diverse verschijningsvormen) kent aardig wat van die regels en foefjes om de man de baas te kunnen laten spelen over de vrouw. En dus ook wat trucs om de vrouw tammer en makker te maken.

op 08 02 2014 at 23:32 schreef dewanand:

namaste Thomas E,

je schrijft dit:

‘Islam of geen Islam, de mannen daar houden het gebruik graag in ere, want een vrouw met verminderd libido zal nauwelijks bevredigingswensen hebben en makkelijker trouw zijn.’

Ik denk dat het voor een man heel ellendig moet zijn om in bed te liggen met een frigide vrouw, die aseksueel, kil, koud, doodgeslagen, grimmig, liefdeloos, droog, onwillig en die niet van hem houdt, en dit is iets universeels geloof ik, los van welk geloof dan ook.

Ook voor mij geldt dit, en elke man. Liefdeloze seks is smaakloos, een foltering, iets mechanisch, robotisch gepenetreer in een vleselijke droge holte, en ook niet besneden meiden kunnen frigide zijn.

De clitoris is groter dan je denkt, en besneden meiden (labiaal of clitoraal) kunnen toch nog iets voelen of het anaal doen met mannen. Pijpen kan ook he om lekker fun te hebben als hete besneden moslimmeid en de hogere smaak van Arisch zaad kan transcendentaal zijn en haar even naar Allahloka teleporteren.

dewanand en Wieroe
hindoe fundamentalisten

op 09 02 2014 at 10:53 schreef Thomas E:

Ik ben het dit keer helemaal met je eens, dewanand.

op 09 02 2014 at 16:08 schreef Asmodee:

Beste Jose, de Nederlandse wetgeving is al vrij zwaar, vergeleken met bijvoorbeeld de strafeis tegen Badr Hari (4 jaar). Die wordt verdacht van het toebrengen van blijvende verminkingen aan diverse mensen.

‘Vgv [vrouwelijke genitale verminking] is in Nederland strafbaar als vorm van kindermishandeling (art. 300-304, 307, 308 Wetboek van Strafrecht, WvSr). Er staat een maximale gevangenisstraf van 12 jaar op of een geldboete van maximaal 76.000,-. Als een ouder de VGV zelf uitvoert op zijn/haar eigen dochter, of een kind over wie hij/zij het gezag uitoefent of die hij/zij verzorgt of opvoedt als behorend tot zijn/haar gezin, kan de gevangenisstraf met een derde worden verhoogd (art. 304 sub 1 WvSr).(…)’

bron: http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/meisjesbesnijdenis/feiten-en-cijfers/in-nederland/wetgeving

Besnijdenis is mijns inziens een te eufemistisch en onvolledige term, zie het dichtnaaien. Verminking, net als clit-piercings en niet noodzakelijke vaginacorrecties. Al gebeurt het laatste niet ‘meestal (…) tussen de 4 en 12 jaar’…

op 09 02 2014 at 20:55 schreef laarmans:

Beste dewanand,

Je schrijft dat het weghalen of kortwieken van de clitoris een vrouw frigide maakt.Je hebt zeker nog nooit van bekkenbodemspieren gehoord. Door het spannen van de spieren van het bekkenbodem van een vrouw, kan zij ook een orgasme krijgen. Het vergt enige oefening, maar het effect mag er zijn.En jij moet toch ook weten dat er in de Indiase liefdeskunst meer wegen leiden naar een hoogtepunt?

op 10 02 2014 at 00:10 schreef dewanand:

Namaste Laarmans,

Je hebt gelijk mbt die bekkenbodemspieren, een hete hindoemeid vertelde mij hierover via de telefoon, jaren geleden geheel anoniem. Alleen weet ik niet hoe het technisch en psychologisch werkt via deze weg, om via vaginale penetratie een vrouw dus vaginaal klaar te laten komen. Ik las wel ooit dat elk meisje deze dingen moet aanleren vanaf heel jonge leeftijd, rond het negende jaar al of na de eerste menstruatie, en ik kende ook hindoemeiden die te laat begonnen met seksen en hun kutje verkennen en hierdoor nooit leerden om lekker klaar te komen, en het maakte hen heel depressief, onbevredigd en onaantrekkelijk voor mannen.

Is er wel ergens informatie over besneden vrouwen die toch in staat waren om klaar te komen (clitoraal of vaginaal) en te genieten van seks en stoeien met stevige (Westers arische) mannen? Dan kan je aantonen dat meisjes besnijdenis niet het einde is van hen seksleven, want pijpen kan nog, borsten seks, zoenen en anaal laten naaien. Dus dan zijn die besneden meiden niet zielig en is er nog hoop voor ze als ze lekker willen genieten van minstens 365 orgasmen per jaar als hete halal sletjes in de vrije Westerse wereld.

dewanand en Wieroe

op 10 02 2014 at 10:12 schreef Jose:

Asmodee
Dit wist ik niet maar de vraag is:
Worden deze straffen ook toegepast?

op 11 02 2014 at 20:28 schreef Asmodee:

Jose, er is tot 2008 niemand in Nederland veroordeeld.

‘(…)het feit dat het in Nederland nog niet is gelukt iemand voor dit delict te veroordelen. (..)’

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1643029/2008/03/28/Kamer-wil-een-veroordeling-zien-voor-vrouwenbesnijdenis.dhtml

‘Uit een evaluatierapport van het Advies- en Meldpunten Kindermishandeling blijkt dat er in de periode van juli 2007 tot en met februari 2008 44 adviesvragen en meldingen over vgv binnengekomen bij het AMK en de Raad voor de Kinderbescherming. Deze meldingen hebben in Nederland nog nooit geleid tot een vervolging of strafbaarstelling voor meisjesbesnijdenis.’

http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/meisjesbesnijdenis/feiten-en-cijfers/in-nederland/beleidshistorie

op 19 02 2014 at 09:43 schreef Wim Raven:

Van de vier islamitische rechtsscholen staat alleen de Shafi’itische de vrouwenbesnijdenis voor. De oervader van deze rechtsschool al-Shafi’i (767-820) werkte de laatste jaren van zijn leven in Egypte, waar die besnijdenis al sinds mensenheugenis endemisch was — ook onder christenen dus. In Indonesië is de Shafi’itische rechtsschool (daar geheten Mazhab Syafi’i) overheersend, dus het is goed voorstelbaar dat met de toenemende islamisering daar ook de vrouwenbesnijdenis meer verbreid is geraakt

Omdat de Nederlandse autoriteiten — zogenaamd om te bezuinigen, maar waarschijnlijk vanuit een soort ‘VOC-mentaliteit’ — de bibliotheken over Nederlands-Indië hebben gesloten of weggedaan, zal steeds moeilijker na te gaan zijn hoe het vroeger in Indië was.

De besnijdenis van meisjes is een zaak die door vrouwen wordt bedreven; mannen hebben er niet zoveel mee te maken.

De gezaghebbende islamitische Azhar Universiteit in Cairo heeft al jaren geleden vastgesteld dat de vrouwenbesnijdenis niet-islamitisch is. Op grond daarvan heeft de Egyptische regering hem in 2008 verboden. In verscheiden islamitische omgevingen zijn imams en andere religieuze autoriteiten actief bij het bestrijden ervan. Helaas met nog veel te weinig resultaat

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS