Home » Archief » Gewoon gezellig


[24.11.2011]

Gewoon gezellig

Peter Breedveld

Eén ding is me wel duidelijk geworden, de afgelopen dagen: het racistische karakter van Zwarte Piet is het Ultieme Taboe in Nederland. Of eigenlijk zijn er twee Ultieme Nederlandse Taboes: het racistische karakter van Zwarte Piet en dat van Johan Cruijff.

Want dat was frappant – dat, parallel aan de verhitte discussie over Zwarte Piet op uw favoriete hedonistisch-fundamentalistische webmagazine voor de hele familie, in de Echte Wereld een nog veel verhitter discussie gaande was over Johan Cruijff, die over Edgar Davids had gezegd dat hij alleen maar in het bestuur van Ajax zit omdat hij zwart is.

Uit de mond van ieder ander zou deze uitspraak zonder meer als racistisch en verwerpelijk zijn gekwalificeerd, behalve dan door Martin Bosma. Maar nu zei Cruijff het en alleen daarom is de uitspraak niet racistisch. De vele Cruijff-aanbidders proberen niet eens te onderbouwen waarom het niet racistisch is om een zwarte man zijn zwartheid te verwijten. Het is gewoon niet racistisch, punt.

Zelfde met Zwarte Piet. Overal ter wereld is iedereen het erover eens dat een zwartgeschminkte man met kroeshaar en geprononceerde, rode lippen een karikatuur van een zwarte man voor moet stellen, maar in Nederland wordt stug volgehouden dat Zwarte Piet geen zwarte man is. Nee hoor, heb jij ooit een zwarte man gezien met een lubbenkraag? Zwarte Piet is een schoorsteenveger.

Want schoorsteenvegers, die dragen wel een lubbenkraag.

Het is alsof je iemand uitdost als Zeeuws Meisje en glashard beweert dat ze Pietje Pitamientje is, “want hoeveel Zeeuwse meisjes ken jij eigenlijk, die oorijzers dragen?”

Hier en op Twitter werd ik zelfs uitgescholden door mensen die me normaliter goedgezind zijn, voor ‘egoïst’ en kinderfeestjesbederver en iemand van Sargasso verweet me mijn ‘fucking’ politieke correctheid. Ha! Sargasso! Verwijt mij politiekcorrect te zijn!

Vertel mij eens, vrienden, als het zo politiekcorrect is om het racisme van Zwarte Piet aan te kaarten, waarom valt dan vrijwel iedereen over mij heen? Waarom worden mensen, die vreedzaam protesteren tegen Zwarte Piet, mishandeld door een legertje politiemannen en geboeid afgevoerd?

Veel mensen hebben het argument ingebracht dat Zwarte Piet niet racistisch is, omdat zwarte kinderen ook ‘gewoon gezellig’ mee doen. Iedere keer diezelfde zinsnede: ‘gewoon gezellig’. ‘Nee hoor! Zwarte Piet is niet racistisch, want in de klas van mijn kind zitten zwarte kinderen, en die doen gewoon gezellig mee!’; ‘Ik zag een Turks kind, en dat deed ook gewoon gezellig mee!’; ‘In Suriname vieren de kinderen het Sinterklaasfeest ook gewoon gezellig mee!’

Vroeger, toen ik zelf kind was, moest ik ook altijd gewoon gezellig meedoen met Monopolie. Ik haatte het, want van alle vervelende, dodelijk saaie bordspellen vond ik Monopolie het allervervelendst, ondraaglijk saai en er kwam godverdomme nooit een eind aan, het ging maar door, en door, en door, maar ik wist dat ik geen keuze had, omdat mijn moeder altijd de nadruk legde op ‘gewoon gezellig’ in: “Peter doet ook gewoon gezellig mee.”

Ik krijg steeds het gevoel dat die Kaapverdische en Ghanese en Surinaamse kinderen, die gewoon gezellig meedoen met Sinterklaas vieren, net zoveel keuze hebben als ik vroeger had wanneer mijn broertje dat vermaledijde Monopoliespel weer tevoorschijn haalde.

“ZEG VRIENDJE, JIJ DOET TOCH ZEKER OOK GEWOON GEZELLIG MEE MET HET SINTERKLAASFEEST, OF BEN JE D’R SOMS ZO ÉÉN DIE DOOR ZIJN OUDERS IS GEÏNDOCTRINEERD DAT ZWARTE PIET RACISTISCH IS?!”

“Eh, nee, meester, ik doe gewoon lekker gezellig mee! Hèhè!” *SLIK!*

“MOOI ZO!”

‘Gewoon gezellig’ typeert eigenlijk treffend de Nederlandse cultuur, de Nederlandse volksaard en het Nederlandse immigrantenbeleid. De hele dwingende, dreigende, alomtegenwoordige, verplichte botte horkerigheid van de Hollander is ermee samengevat. “Doe nou maar gewoon gezellig mee”, zei Jan Pieterszoon Coen tegen de bevolking van Banda. “Zo, dus jullie willen niet meer gewoon gezellig meedoen”, zei Drees tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders. “Ga nou maar gewoon gezellig die bus in”, zei Karremans tegen de mannen en jongens van Srebrenica. “Die moslims doen niet gewoon gezellig mee”, klaagt de driedubbelgeconcentreerde Superhollander Geert Wilders.

Reageerder Babs vergelijkt Zwarte Piet met de Nazareños in Sevilla, die sprekend lijken op leden van de Ku Klux Klan. Als Zwarte Piet moet worden afgeschaft omdat Amerikanen er hun blackface in herkennen, moeten dan die Nazareños ook worden verboden?

Nu liep ik inderdaad eens met een Joods-Amerikaanse door Sevilla, toen ze een ansichtkaart zag met die Nazareños erop en zich te pletter schrok: “What the fuck is that supposed to be?!”

Toch is het iets anders. Als die Nazareños nou tijdens hun processie een geboeide zwarte man meedroegen, die ze op het plein voor de kathedraal ceremonieel lynchten, dan was de vergelijking met Zwarte Piet opgegaan. Nu is er alleen een zeer oppervlakkige overeenkomst tussen de Nazareños en de KKK.

De vergelijking tussen Zwarte Piet en blackface is níet alleen maar oppervlakkig. Zwarte Piet ís blackface.

Peter Breedveld maakt zelf uit wat hij belangrijk genoeg vindt om zich druk over te maken, thank you very much.

Peter Breedveld, 24.11.2011 @ 10:50

[Home]
 

168 Reacties

op 24 11 2011 at 11:26 schreef Walter:

Ik erger me helemaal kapot aan dat “kinderfeest”-argument. Alsof kinderen geboren worden met een spontane sinterklaasbehoefte. Kinderen leren het sinterklaasfeest, inclusief zwarte piet, van volwassenen. Van precies die volwassenen die zeggen dat je er niet aan mag komen omdat het een kinderfeest is.

Een drogreden eerste klas.

op 24 11 2011 at 11:30 schreef p.wielaard:

Toegegeven Peter, je hebt inderdaad een doos van Pandorra open getrokken. Je hebt miscchien wel een van de laatste taboes aangeboord. Ik zie grote paralellen met de hypotheekrente aftrek. Iedereen weet dat die uiteindelijk ook gaat verdwijnen. Over twintig jaar is Sinterklaas gewoon een oude viese racistische pedo met een malle verwijfde jurk.

op 24 11 2011 at 11:35 schreef Sandro:

“Waarom worden mensen, die vreedzaam protesteren tegen Zwarte Piet, mishandeld door een legertje politiemannen en geboeid afgevoerd?”
Omdat er een demonstratieverbod van kracht was…iets met regels en wetten en zo…..

“Want schoorsteenvegers, die dragen wel een lubbenkraag.”
De Italiaanse schoorsteenvegers van vroeger lijken bijna als 2 druppels water op het kostuum van de hedendaagse zwarte pieten. Bovendien is de roe ook afkomstig van de schoorsteenvegers.

Oh – ik heb overigens helemaal niks met Cruijf vind het een eerste klas eikel – goede voetballer maar een eikel.

op 24 11 2011 at 11:38 schreef yurp:

“Als die Nazareños nou tijdens hun processie een geboeide neger meedroegen, die ze op het plein voor de kathedraal ceremonieel lynchten, dan was de vergelijking met Zwarte Piet opgegaan.”

Ja Peter want Zwarte Pieten spelen ook continue jazz. Ze gokken en hebben plukken continu katoen. Sinds wanneer doen Zwarte Pieten stereotype ‘zwarte dingen’? Je hele vergelijking slaat helemaal nergens op. De enige overeenkomst is uiterlijk, niet in gedrag. Want ik moet de eerste slavenhouder nog zien die zijn slaven snoepgoed laat gooien naar kinderen. Ook ben je lekker aan het cherrypicken uit de argumenten van mensen die het racistisch karakter van Zwarte Piet betwisten. Je pakt de zwakste argumenten en hangt daar je verhaal aan op. Je monopoly argument is net zo zwak als het ‘gezellig meedoen’ argument aangezien niemand aan die donkere kinderen zélf vraagt wat ze ervan vinden. Dat je aangevallen wordt op je standpunt en dat er iemand onterecht en hardhandig is opgepakt is net zo’n zwak argument tegen Zwarte Piet als dat schoorsteenvegersargument er voor is. Door Zwarte Piet kun je je beledigd voelen. Kan ik me best voorstellen. De racismekaart is echter compleet onterecht.

op 24 11 2011 at 11:44 schreef Vanes:

Ik vind de smurfen een veel discriminerender en fascistoïde volkje, maak je daar maar druk over.

op 24 11 2011 at 11:56 schreef Peter:

Zwarte Piet is echt heel erg belangrijk voor je, hè Yurp?

op 24 11 2011 at 11:57 schreef Bertje:

@ Peter

Taboe? even de dikke van Dale checken Herr Breedveld.
En als ik jou was zou ik je collum anders noemen nl.
“Peter draaft door” of “Breedveld spaced hem”

op 24 11 2011 at 11:58 schreef Niek Holtz@ppel:

Klopt helemaal. Ik heb zelf ook gemerkt dat het ter discussie stellen van Zwarte Piet je op een stortvloed van neo-politiek-correcte rechtsbagger komt te staan, zelfs van mensen die normaliter niet bepaald veel op hebben met de PVV en vreemdelingenhaat.

op 24 11 2011 at 12:00 schreef yurp:

Als Zwarte Pieten racistisch zijn, dan zijn drag queens (anders dan travestieten) seksistisch. Beiden een karikatuur van een ander ras cq. de andere sekse puur voor entertainment zonder hatelijke bijbedoelingen of denigrerende motieven.

op 24 11 2011 at 12:01 schreef Peter:

Zwarte Piet haalt de PVV’er in de Gutmensch naar boven, zeg maar. Misschien moet Zwarte Piet worden vervangen door een bozig PVV’ertje om de kinderen schrik aan te jagen.

op 24 11 2011 at 12:02 schreef yurp:

Nee, Peter. Het feit dat ik impliciet een racist wordt genoemd omdat ik het racistisch karakter van Zwarte Piet in twijfel trek. Dát steekt me bijzonder.

op 24 11 2011 at 12:12 schreef Judith:

Ik snap Sinterklaas sowieso niet. Het is nog altijd een van mijn grootste jeugdtrauma’s. Ik vond het behoorlijk pijnlijk om te constateren dat alle volwassenen die belangrijk waren in mijn leven (ouders, opa, oma’s, leraren) snoeihard tegen me logen. Me lieten geloven in een bijzondere man, met rare zwarte knechten en heel ver gingen om me in die leugen te laten geloven.

Ook nu, met een neefje van 4 heb ik gemengde gevoelens. Ik lieg mee, want dat is gezellig. Sinterklaas is gewoon een gezellig feest, en het is dan ook heel gezellig om als volwassen man of vrouw een neger te spelen en met pepernoten te smijten. Gezellig. En als je die gezelligheid probeert te verpesten, dan ben je gewoon een klootzak.

op 24 11 2011 at 12:25 schreef Peter:

Aha, Yurp, vandaar die korzeligheid, en die voor jou toch best ongebruikelijke verbetenheid. Je vat het persoonlijk op.

Maar niemand is een racist omdat hij de traditie rond Zwarte Piet in stand wil houden. Of omdat hij van Zwarte Piet houdt. Ik ben zelf dol op Zwarte Piet.

Door de gebeurtenissen van de afgelopen weken ben ik echter gaan nadenken over de traditie. Die brute arrestatie bij de intocht van Sinterklaas was de trigger, en toen zag ik heel veel zwarte mensen in mijn tijdlijn die echt getergd zijn door Zwarte Piet.

En dan vind ik het gewoon opeens niet meer zo leuk.

We zullen onder ogen moeten zien dat de traditie hoe dan ook racistisch is, al is de bedoeling goed en is Zwarte Piet in de ogen van Nederlanders inmiddels losgezongen van zijn oorspronkelijke racistische betekenis.

op 24 11 2011 at 12:27 schreef Yvonne:

Yurp

Nee, zoals veel proPietenisten ben jij geen racist. Maar stel, Piet is veranderd. Twee lange pruikepijpekrullen opzij, een aangeplakte kromme lange neus, googelend met centjes, een beetje sneaky Piet. Houden we die erin of niet?

op 24 11 2011 at 12:27 schreef Daphne:

Het alle grootste taboe is :BEDLEDIGEN. We nemen het woord zo makkelijk in onze monden en bedienen er ons van bij alles wat ons even niet aanstaat. Het is direct een vrijbrief om alle eigen verantwoordelijkheid over je eigen gevoel een ander in de schoenen te schuiven. Vooral als het over huidskleur en afkomst gaat. Dan gaan we helemaal los. Maar niemand staat stil bij de macht van de beledigde. Je kunt je overal wel iets van aantrekken. Mooie vrouwen die in reclames gebruikt worden zou ook als een belediging opgevat kunnen worden door minder mooie vrouwen. Daarnaast wat de ene mooi vindt… juist, er is geen pijl op te trekken. Peter heeft nog steeds last van het feit dat zijn moeder hem dwong gezellig mee te doen en nu wil hij de mensheid redden door alle gezelligheid in de zak te stoppen. Wie het gezellig vindt doet mee en wie het niet gezellig vindt doet niet mee. Het wordt wel tijd dat Nederland weer eens eigen verantwoordelijkheid gaat nemen over zijn eigen gevoelens. Als iemand mij een dom wicht noemt, daar boveop mijn moeder een hoer noemt, dan toon ik weinig eigenwaarde als ik mij daardoor laat beledigen. Ik geef die ander dan macht en ik daarnaast hecht ik dan waarde aan

op 24 11 2011 at 12:32 schreef MNb:

Correctie, PB. Surinamers hebben er een handje van Nederlandse invloeden naar hun eigen behoeften en inzichten om te vormen. Zwarte Piet in Suriname is niet racistisch meer, sinds het feest ruim 5 jaar geleden weer populair werd.

op 24 11 2011 at 12:39 schreef Peter:

Nee maar goed, dat is hetzelfde met het woord ‘nigger’. Je hebt ook van die domme blanken die je maar niet uitgelegd krijgt dat het woord wèl racistisch is als zij het gebruiken, en niet als zwarten het doen.

op 24 11 2011 at 12:40 schreef Roots:

Zwarte Piet ansich is niet zo belangrijk, wel het gevoel als samenleving onterecht van discriminatie beschuldigt te worden. Nederland is een open liberale gelijkwaardige samenleving en mag daar wel eens wat credits voor krijgen in plaats van afgezeken te worden. Nedeland moet zich schamen voor het buitenland?
Ik ben uitermate trots op Nederland.
Een land van vrijheid en gelijkwaardigheid.
Een land dat meer verdient dan gezemel over Zwarte Piet.
Het Sinterklaasfeest anno 2011 is er 1 van warmte en goede gevoelens, en plezier wat je hebt als ouder: weer even door de ogen van je kinderen de wereld als een magische plek te zien: vol met blijde verwachting.
Iets wat licht is moet je niet zwart willen maken

Hitler en ‘wir haben es nicht gewusst’ zijn in deze discussie al voorbijgekomen.

Deze Zwarte Pieten discussie besmeurd onze samenleving.

op 24 11 2011 at 12:41 schreef yurp:

Peter,

zoals ik al aangaf snap ik dondersgoed dat Zwarte Piet als beledigend kan worden opgevat. Dat voor 19e eeuwers een duivel of een moor één pot nat was is weldegelijk racistisch. Daarover kunnen en moeten we wellicht zelfs met degenen in gesprek die zich hierdoor gekwetst voelen. De neiging om hiervoor opzij te gaan alsof we stiekem toch bang zijn om racisten te zijn en mensen maar op te pakken die durven te protesteren tegen het fenomeen is laf en slecht. Ik wil met iedere Surinamer, Kaapverdiaan of Antiliaan die zich getergd voelt door Zwarte Piet best de discussie hierover aan gaan. Ik heb zelfs al gepost op de facebook pagina van de ‘Zwarte Piet is racistisch’ organisatie. Beide zijden lijken zich echter in hun stellingen terug te trekken en vooral de andere zijde niet te WILLEN begrijpen.

op 24 11 2011 at 12:43 schreef babs:

Er wordt een aan een kruis opgehangen Palestijnse Jood meegdragen en doodgemarteld. Geen neger inderdaad.

Ik weet ook wel dat de vergelijking niet helemaal op gaat, precies omdat Zwarte Piet duidelijk een racistische achtergrond heeft en bovendien rolbevestigend is.

Ook weet ik dat er Nederlanders bestaan die al heel lang moeite hebben met Zwarte Piet. Bijkomend probleem is dat niet meedoen inderdaad geen optie is. Je kunt niet aan Sint en zijn negroïde knechten ontkomen.

Toch vind ik dat alles niet genoeg om Zwarte Piet te veranderen of af te schaffen. Ook hoeft de gouden koets van mij niet overgeschilderd. Nederland heeft een zeer racistisch verleden en is bovendien erg groot geweest in de slavenhandel. Allemaal niet mooi, maar allemaal ook niet te veranderen. Helaas voor degenen die er moeite mee hebben.

In die zin ben ik erger dan de meeste Piet-verdedigers hier. De meeste anderen ontkennen de racistische aspecten en claimen daarmee onschuld. Ik niet, ik erken de racistische aspecten en ga er toch gewoon mee door. Ik heb geen zin om bij alles wat ik doe rekening te houden met de tere gevoelens van anderen.

op 24 11 2011 at 12:44 schreef sjaakknowsbest:

Johan Cruijff zegt frontaal naakt waar het op staat: Davids zit in de RVC omdat hij zwart is. Dat is geen verwijt dat is een feit. Als er 1 iemand is die zich inzet voor allochtonen is het Cruijff wel. (120 trapveldjes aangelegd in grote steden) Omdat bij Ajax veel allochtonen niet doorstroomden wilde een aantal mensen waaronder Frank Rijkaard ( ook een donker persoon) een donker lid in de RVC. Hooguit positieve discriminatie dus. Hij zit er echt niet omdat hij zo slim is.

op 24 11 2011 at 12:45 schreef ikbenhierniet...:

Eh… no offence, maar als heel veel mensen het met je oneens zijn, betekent dat niet per se dat iets een taboe is.

Wat betreft Cruijff: ik heb zelf niets met hem, of met Ajax, maar naar ik begrepen heb was het argument dat David inderdaad in die RvC zat omdat hij donker was, omdat het voor hem makkelijker was contact te leggen met de donkere voetballers, waarvan Ajax er de afgelopen jaren een aantal was kwijtgeraakt omdat ze niet wisten hoe ze met hen om moesten gaan. Ofzo. Dat zou betekenen dat Cruijff technisch gezien gelijk had (Davids zou dan, onder andere, in die RvC hebben gezeten op basis van zijn huidskleur). Wat zijn opmerking m.i. overigens niet goedpraat.

op 24 11 2011 at 12:45 schreef Peter:

Er wordt een aan een kruis opgehangen Palestijnse Jood meegdragen en doodgemarteld. Geen neger inderdaad.

In mij zul je een medestander vinden als je betoogt dat de Rooms-katholieke kerk moet worden verboden.

op 24 11 2011 at 12:46 schreef yurp:

@Yvonne

Met geld goochelen en sneaky zijn, dat zijn twee antisemitische waardeoordelen over joden. Als je dit weg zou laten hou je een hoed- en pijpenkrul dragende man met grote fopneus over die kadootjes en snoep uitdeelt. Dat is dan plots toch echt weer nét iets anders. Als dit in de jaren 20/30 in Duitsland het stereotype was van de joden was de geschiedenis wellicht net wat anders afgelopen. Think about it… ;)

op 24 11 2011 at 12:46 schreef Grmbl:

Wie hier maar geen genoeg van kan krijgen, spoede zich a.s. dinsdagavond naar CREA, waar het Meertensinstituut het verschijnsel Zwarte Piet cultuurhistorisch zal duiden, waarna voor- en tegenstanders van de racistische these elkaar gemodereerd in de haren mogen vliegen:

http://www.crea.uva.nl/agenda.php?agenda_id=983

op 24 11 2011 at 12:50 schreef ikbenhierniet...:

“dat is hetzelfde met het woord ‘nigger’. Je hebt ook van die domme blanken die je maar niet uitgelegd krijgt dat het woord wèl racistisch is als zij het gebruiken, en niet als zwarten het doen”

Hier heb ik moeite mee. Zodra een groep vind dat zij iets mogen wat andere mensen niet mogen schiet ik in de weerstand, of het nou gaat om ritueel slachten of ajacieden die wel “joden, joden” mogen scanderen, maar als een ander het doet is het fout. Zeker wat betreft ‘nigger’ begrijp ik het sentiment wel, maar ik vind het toch lastig omdat het ingaat tegen een gelijkheidsgevoel.

op 24 11 2011 at 13:00 schreef Pickelhaube:

@Peter

Ik vind het verschrikkelijk voor je dat je door je moeder gedwongen werd om monopolie te spelen, daar zul je ongetwijfeld nog vele nachten gillend van wakker worden, hallucinerend van de posttraumatische stress. Hoe verwerk je zulk leed? Dat kan een gewoon mens toch niet hanteren? Ik zag gisteren nog beelden van het Tahrir plein en dat was peanuts vergeleken wat jou aangedaan werd. En nog wel je eigen moeder. Schrecklich.

Maar toch… zou je me een donker kind kunnen aanwijzen dat traumatisch belast werd door Zwarte Piet vanwege raciale stereotypes? En doe je niet zelf aan nog veel ergere stereotypes als je een willekeurig zwart jongetje ‘Sambo’ gaat noemen?

ik blijf erbij dat er een racistische geest nodig is om racisme in zwarte Piet te herkennen.

op 24 11 2011 at 13:01 schreef Regien Theuns:

Briljant! Punt.

op 24 11 2011 at 13:02 schreef babs:

In mij zul je een medestander vinden als je betoogt dat de Rooms-katholieke kerk moet worden verboden.

De RKK, doodenge club. Het lastige is alleen dat er zo veel leuke mensen lid van zijn.

op 24 11 2011 at 13:04 schreef Peter:

Pickelhaube een ad hominem, een stropop en een jij-bak in één reactie. Knap!

op 24 11 2011 at 13:10 schreef Pickelhaube:

Wat leuk, ik vond het juist een empathische reactie, gevolgd door een simpele vraag die aan de kern van je argumentatie raakt en een verdere uitwerking van mijn eerdere argument, dat je mogelijk racistische kenmerken van Zwarte Piet er eenzijdig uitlicht, terwijl je inderdaad de herkomst van roede, zak en kleding conveniently buiten beschouwing laat. Dat brengt mij tot de volgens mij terechte conclusie dat je erg gefixeerd bent op die raciale aspecten.

op 24 11 2011 at 13:12 schreef Haes:

Ach Cruijff zit immers toch ook alleen maar in die RvC, omdat hij vroeger goed kon voetballen? Een geweldige coach is hij nooit geworden.

op 24 11 2011 at 13:13 schreef Yvonne:

@Pickelhaube

“ik blijf erbij dat er een racistische geest nodig is om racisme in zwarte Piet te herkennen.”

Sommige mensen vinden racisme zo gewoon dat zij het niet (meer) herkennen.

op 24 11 2011 at 13:13 schreef Peter:

Dat klopt Pickelhaube! Het gaat me niet om de zak, de roede en de kleding, zoals ik gisteren ook al zei, maar om het zwarte gezicht, de rode lippen en het kroeshaar, alsmede een aantal karaktertrekken die typisch zijn voor oude negerkarikaturen.

op 24 11 2011 at 13:14 schreef Pickelhaube:

“Sambo” is een benaming die denigrerend in de richting van donkere medemensen bedoeld is Peter, dat is bij Zwarte Piet niet het geval.

op 24 11 2011 at 13:16 schreef Peter:

“Sambo” is een benaming die denigrerend in de richting van donkere medemensen bedoeld is Peter

Goh, ja nee, echt, meen je dat nou, Pickelhaube?

op 24 11 2011 at 13:25 schreef Yvonne:

@Yurp

Met geld goochelen en sneaky zijn, dat zijn twee antisemitische waardeoordelen over joden. Als je dit weg zou laten hou je een hoed- en pijpenkrul dragende man met grote fopneus over die kadootjes en snoep uitdeelt. Dat is dan plots toch echt weer nét iets anders. Als dit in de jaren 20/30 in Duitsland het stereotype was van de joden was de geschiedenis wellicht net wat anders afgelopen. Think about it… ;)

Dat zou al te makkelijk wezen. Ik heb het over een goeie vette ouderwetse karikatuur van de jood. Tel daarbij de antisemitische waardeoordelen en dan kom je bij het equivalent van Zwarte Piet. Dus niet zomaar een pijpekrulletje en een fopneus, ik bedoel het echte werk, zoals de slaafse gekke domme pikzwarte Piet met die grote dikke rode dubbele lippen.

op 24 11 2011 at 13:26 schreef Pickelhaube:

Die kenmerken vertonen daar inderdaad een gelijkenis mee, maar kunnen op verschillende manieren geduid worden. Bovendien vormen ze niet het complete plaatje, omdat deze “persona” veel rijker is, het kan herleid worden naar verschillende oorsprongen waarin ras geen enkele rol speelt. Persoonlijk vind ik zwarte Piet zeer interessant en hij zou als cultureel verschijnsel een beschermde status moeten krijgen, zoals oude monumenten.

Het doet me erg denken aan die recente discussie over slaven op de gouden koets. Moeten die ook weg? Ik vind van niet. Dat we slavenhouders en handelaren waren maakt gewoon deel uit van die geschiedenis.

op 24 11 2011 at 13:27 schreef sjaakknowsbest:

@Heas: Wat een onzin kraam je uit. Cruijff zit niet in de RvC omdat hij zo goed kon voetballen. Hij zit daar omdat hij een opleidings visie bij ajax wil neer zetten waar hij in gelooft. Hij wilde geen officiële functie maar bij ajax werd dat min of meer als voorwaarde gesteld. Daarom is hij in de RvC gaan zitten. En wat betreft zijn kwaliteiten als trainer heb je ook ongelijk. 11 hoofdprijzen heeft hij als trainer behaald. Over zijn opleidings visie kan al helemaal geen discussie ontstaan, bij Barcelona heeft hij deze visie in gevoerd, en de jeugd die daar mee groot geworden is heerst nu al 2 jaar op mondiaaal niveau!

op 24 11 2011 at 13:31 schreef Peter:

Nee Pickelhaube, een afbeelding van iets dat niet meer bestaat is niet hetzelfde als iemand die voor je staat en in deze tijd, op deze plek, het nikkertje speelt.

Als de koets werd getrokken door echte zwarte slaven, dan zou jouw vergelijking zijn opgegaan.

op 24 11 2011 at 13:40 schreef Yvonne:

@Pickelhaube

“Dat we slavenhouders en handelaren waren maakt gewoon deel uit van die geschiedenis.”

Wat maar al te graag geminimaliseerd wordt. Veel aandacht is er nooit voor geweest, net zoals die ‘politionele acties’ in Nederlands-Indïe. Een gek, die de holocaust ontkend kan bestraft worden, maar een hele bevolking die van geen kwaad weet, komt ermee weg.

op 24 11 2011 at 13:45 schreef Pickelhaube:

Maar zo leidt misplaatste politieke correctheid dus tot culturele kaalslag. Om die vergelijking met de gouden koets nog even door te trekken: moet alles op die koets met de witte roller overgesausd worden vanwege die slaven erop? Moet -parallel daaraan- de hele zwarte Piet figuur verdwijnen omdat mensen zijn verschijning in de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw wellicht op een racistische manier interpreteerden?

Waarom doe je alsof de manier waarop toen naar zwarte Piet gekeken werd nog steeds zou gelden? Dat vind ik pas een stropop.

op 24 11 2011 at 13:55 schreef Peter:

Wat ik dus niet ga doen, Pickelhaube, is steeds opnieuw dezelfde argumenten herhalen. Ik had dus al laten zien dat de afbeelding op de Gouden Koets geen goede vergelijking is. Je kunt dus blijven hameren op de Gouden Koets, de roede en de zak van Zwarte Piet, ik ga er niet meer op in.

Wat je ‘nieuwe’ argument betreft: ik heb ook al duizend keer gezegd dat het er niet toe doet dat de Zwarte Piet-fans er zelf niks racistisch in zien. Een kannibaal komt er niet mee weg als hij aanvoert dat hij geen mensenvlees meer eet om macht te krijgen over de ziel van wat nu zijn maaltijd is.

Het gaat om dat mensenvlees eten, dáár hebben we moeite mee, niet om de gedachte erachter.

op 24 11 2011 at 13:59 schreef Tycho:

op 24 11 2011 at 13:00 schreef Pickelhaube:

“Maar toch… zou je me een donker kind kunnen aanwijzen dat traumatisch belast werd door Zwarte Piet vanwege raciale stereotypes? En doe je niet zelf aan nog veel ergere stereotypes als je een willekeurig zwart jongetje ‘Sambo’ gaat noemen?”

@Pickelhaube

Het gaat hier natuurlijk niet om individueel trauma van een bruin kindje (hoewel deze jongens er toch niet voor niks staan http://hardhoofd.com/2011/11/16/wie-zoet-is-krijgt-lekkers/).
Het gaat erom dat middels dit collectieve ritueel eeuwenoude raciale verhouding opnieuw gearticuleerd worden zodat voor iedereen duidelijk wordt 1. waar de scheidslijnen van de Nederlandse samenleving op gebasseerd worden (dwz., huidskleur dus) 2. Hoe de verhoudingen liggen aan aan beide kanten van deze lijn

op 24 11 2011 at 14:03 schreef Pyt van der Galiën:

@Sandro

Ga je nu demonstreren herdefiniëren tot het dragen van een t-shirt waarop een tekst staat die je niet aanstaat?

In Dord kunnen ze trouwens nog wat leren van Amsterdam. Daar werden 6 gevaarlijke revolutionairen opgepakt en beboet wegens opruiing omdat ze een t-shirt droegen waarop Zwarte Piet in verband werd gebracht met racisme. Het gaat lekker met de vrijheid van meningsuiting in Nederland.

Maar goed, ik begrijp van de links-liberalen die FN frequenteren dat het afschaffen van Zwarte Piet culturele kaalslag is en dat wat hen betreft alle remmen los kunnen ter verdediging van dit culturele erfstuk/de tere ziel van hun zwarte buurjongetje/de open Nederlandse samenleving waar het buitenland vol afgunst naar kijkt.

op 24 11 2011 at 14:08 schreef Pickelhaube:

Ik zag het je stellen, dat het geen goede vergelijking zou zijn. Maar ik vond hem toch goed, omdat er op de gouden koets ook wel andere beelden dan slaven te vinden zijn. Net zoals er in de zwarte Piet figuur wel meer dan een ‘sambo’ of ‘nikker’ (zoals je dat dan noemde) te vinden is. Er gaat in beide gevallen meer verloren dan een raciaal stereotype dat we kunnen missen als kiespijn, in beide gevallen zou je het kind met het badwater wegspoelen.

Met je tweede argument ben ik het oneens. Een culturele persona betekent wat de mensen die het hanteren vinden dat het betekent, dat verschuift in de tijd.

op 24 11 2011 at 14:16 schreef Peter:

We zijn nog lang niet zover dat Zwarte Piet een onschuldige traditie is, Pickelhaube. De karikatuur die hij is, appelleert nog steeds aan de vooroordelen die veel mensen jegens zwarten koesteren.

op 24 11 2011 at 14:20 schreef yurp:

Peter,

Zwarte Piet heeft in zijn moderne voorkomen inderdaad nog een zweem van de oude domme deugniet die je bijvoorbeeld ook in Sjimmie, het vriendje van Sjors ziet in de jaren vijftig. Hij praatte toen krom en was in alles een blackface karikatuur. Inclusief dikke rooie lippen en oorringen. Dit is er bij Sjimmie ook door de jaren heen wel uitgegaan maar moet hij nu dan ook uit Sjors en Sjimmie verbannen worden omdat hij een racistische oorsprong heeft?

op 24 11 2011 at 14:25 schreef Sandro:

“In mij zul je een medestander vinden als je betoogt dat de Rooms-katholieke kerk moet worden verboden.”

Peter – dat doen we, maar dan schaffen we de rest van die sprookjes ook allemaal af!
Gaan we samen voor op de barricaden??

op 24 11 2011 at 14:30 schreef Peter:

Zie jij veel Sjors & Sjimmie-strips verschijnen, de laatste tijd, Yurp?

Jullie blijven er onvermoeibaar allerlei andere zaken bij betrekken in een kennelijke poging de aandacht af te leiden van het feit dat Zwarte Piet een behoorlijk ouderwetse negerkarikatuur is, die desondanks nog altijd niet is weggezet in het Kabinet van Curiosa.

op 24 11 2011 at 14:30 schreef Peter:

Sandro, je begrijpt er weer he-le-maal niks van.

op 24 11 2011 at 14:48 schreef babs:

Pyt,
Je mag in Nederland overal en altijd een anti-zwarte-Piet demonstratie houden. Behalve dus bij de intocht van Sinterklaas. Dat is een heel gewone inperking van de vrijheid van meningsuiting die in alle landen met vrijheid van meningsuiting geldt. Mensen die ondanks een dergelijk verbod toch precies daar en dan demonstreren, die worden gearresteerd.

In de filmpjes die ik tot nu toe heb gezien, gebeurt dat op een volstrekt normale manier. In je link kan worden doorgeklikt naar beelden. Daarin zie ik iemand die zich duidelijk tegen aanhouding verzet, hij blijft een politiearm vasthouden, ook nadat hem diverse malen is opgedragen los te laten. Hij weigert mee te lopen en zelfs te blijven staan en hij blijft de orde dmv geschreeuw verstoren.

Ook leuk: in je link wordt geklaagd dat een politieagent in functie zijn mening uit. Je mag dus wel een kinderfeest verstoren om met 6 man een massa van duizenden je mening op te dringen, maar een politieman in functie mag niet zeggen dat hij dat stom vindt… ook op links geldt dat vrijheid van meningsuiting eigenlijk alleen geldt voor het uiten van de eigen mening, zo veel is weer duidelijk.

Leuk voor de beeldvorming is het allemaal

op 24 11 2011 at 14:50 schreef babs:

niet dus, dat van die beeldvorming. Negers die tegen racisme demonstreren worden door grote, kale, witte politieagenten op stevige wijze gearresteerd. En dat in het land waar een islamofobe partij gedoogpatner van de regering is. Lastig uit te leggen, maar dat betekent nog niet dat de politie hier fout zat.

op 24 11 2011 at 14:53 schreef Otto:

Als Karremans iets meer van JP Coen in zich had gehad, dan hadden die Bosniers nu nog geleefd.

op 24 11 2011 at 14:59 schreef Sandro:

Peter, je onderschat me toch echt, is niet erg ik kan er prima mee leven.

op 24 11 2011 at 15:04 schreef yurp:

@Peter

Natuurlijk is het een oude negerkarikatuur. Dat bestrijd ik toch niet? Het is een raciale karikatuur. Maar dat is toch iets anders dan een racistische karikatuur.

op 24 11 2011 at 15:07 schreef Pickelhaube:

@Peter

Daar kan ik je geen ongelijk in geven, dat racistische mensen hun vooroordelen bevestigd zien in de verschijning van Zwarte Piet, maar moet je daar rekening mee houden? “Truth is in the eye of the beholder”. Als mensen iets eenduidigs maken van een meerduidig verschijnsel, is dat hun eigen probleem en laat het zien wie ze zijn. In dit geval een racist.

Ik noemde de ontwikkeling van Sjors en Sjimmie ook al eerder, omdat Sjimmie eerst heel stereotiep en beledigend weergegeven werd en hij in de loop van de decennia met de samenleving meeveranderde, tot een normaal donker jongetje. Hetzelfde gebeurde met zwarte Piet, die in de loop van de jaren bij elke intocht lichter geschminkt werd en dunnere lippen kreeg.

van deze
<img src="http://www.seniorplaza.nl/Jar50%20-%20Frans%20Piet%20Sjors%20&%20Sjimmie%20en%20de%20tijger%201953.jpg&quot;

naar deze:

op 24 11 2011 at 15:10 schreef Bertje:

@Babs

Helemaal met je eens.
(en om eerlijk te zijn had oom agent van mij ook nog even met zijn knuppeltje de haartjes mogen kammen van deze kunstemaker.)

op 24 11 2011 at 15:20 schreef Peter:

en om eerlijk te zijn had oom agent van mij ook nog even met zijn knuppeltje de haartjes mogen kammen van deze kunstemaker.

Want geweld, daar krijgen ze bij het Stormfront allemaal een harde plasser van.

Pickelhaube: Sjimmie begon als een diklippige nikker, in de laatste strips was hij een doorsnee middle-class Nederlandse adolescent met een kleurtje.

Zwarte Piet is nog steeds een nikker.

op 24 11 2011 at 15:24 schreef Smeets:

Maar wat is er op tegen om de kleur te veranderen? What,s the big deal. Maakt voor de kinderen toch niet uit.

op 24 11 2011 at 15:30 schreef Bookie:

Wat is racistisch?

Gisteren zag ik een afscheidsshow van Oprah. Zij werd geëerd, omdat zij vele afro-Amerikanen in staat stelt te studeren. Geen Hispanic, Indiaan, caravanblanke te zien, oftewel puur een selectie op ras. Niemand had ook maar een racistisch verwijt.

De blanke Cruijff die honderden voetbalveldjes aanlegt in achterstandswijken wereldwijd voor kinderen van alle komaf is meteen racistisch.

op 24 11 2011 at 15:35 schreef Bertje:

@ Peter

Ha ha, ik en Stormfront hoe kun je het bedenken zeg.
Maar weet je dit soort zogenaamde kunstemakers halen het slechtste in mij boven en dan gun ik ze, op dat moment een extra kappers bezoekje. (had zelf dan voor de roe gekozen)

op 24 11 2011 at 15:38 schreef yurp:

@Peter,

En als we nu voortaan gewoon donkere acteurs zouden vragen om ongeschminkt Zwarte Piet te spelen?

op 24 11 2011 at 15:41 schreef Peter:

Niet één van je beste ideeën, Yurp. Als we nou gewoon de kleur van Sinterklaas’ sidekick geen rol meer lieten spelen?

op 24 11 2011 at 15:42 schreef Sandro:

M. De Coster (2007), Groot scheldwoordenboek
nikker: neger (van het Latijnse woord niger, zwart). Als vertaling van het Engelse woord nigger. Dit scheldwoord werd al opgetekend in 1828. Vroeger was het ook een benaming voor een watergeest of duivel

op 24 11 2011 at 15:42 schreef Pickelhaube:

Dat beeld van zwarte Piet werd wel degelijk constant bijgesteld hoor. Het hoogte/dieptepunt in dat opzicht was de intocht van Sinterklaas in 2006. De pakjesboot voer toen onder een grote regenboog door en alle Pieten hadden ineens een ander kleurtje.

op 24 11 2011 at 15:43 schreef Leo schmit:

Gezellig zijn is een atmosfeer waarbinnen mensen graag meedoen met de ‘rest’, uitgaande van de veronderstelling dat anderen ook meedoen. Een variant van Game theorie. Zo ook bij Zwarte Piet, dus niet per se racistisch.

Is het Sinterklaas feest misschien een bedachte traditie?

In de ‘Scheepsjongens van Bontekoe’ van Johan Fabricius (ik hoop dat ik de naam goed heb), keren de scheepsjongens na vele avonturen terug naar Noord Holland. Daar maken ze nog net op tijd het Sinterklaas feest mee. Welk een vreugde.

De vraag is: bestond het feest eigenlijk wel eind 16de eeuw, de tijd waarin de Scheepsjongens naar Batavia afreisden?

Als Sinterklaas inderdaad een bedachte traditie blijkt te zijn, dan kunnen de racistische motieven die erachter schuilen wellicht beter aan de 19de eeuw worden toegeschreven, een periode die bol stond van racisme.

Weg ermee, dan.

Dat is geen fijne boodschap voor de verdedigers van onze ‘sinterklaas-kultuur’, als je dat kultuur wil noemen.

op 24 11 2011 at 15:47 schreef Pickelhaube:

@Peter

Ik ben voor. Dan kan je tenminste ook weer een degelijke boogeyman maken van de Pieterbaas, want dat beeld is de afgelopen jaren erg verwaterd uit angst voor racisme. Dus prima als het losgekoppeld wordt van kleur, maar dan moeten we ook afstappen van die olijke acrobatische kindervriend vol dommigheden.

op 24 11 2011 at 15:51 schreef yurp:

@Peter

Da’s natuurlijk wel lastig als hij Zwarte Piet heet en een negroide persoon voorstelt. Ik dacht dat het probleem was dat het een karikatuur van een donker iemand was? Dat het herinnerde aan de Minstrel shows waar racistische stereotypen werden neergezet van de zwarte bevolking? Niet sec het feit dat hij zwart is? Waarom zou Piet krampachtig NIET zwart mogen zijn?

op 24 11 2011 at 15:54 schreef Roots:

Peter, je schrijft dat veel mensen nog vooroordelen jegens zwarte mensen koesteren.
Mijn vraag is: wat is veel en waar kom jij dit soort mensen tegen?

op 24 11 2011 at 16:00 schreef Peter:

Da’s natuurlijk wel lastig als hij Zwarte Piet heet en een negroide persoon voorstelt. Ik dacht dat het probleem was dat het een karikatuur van een donker iemand was?

Wacht even, Yurp, jij wilt per se dat de knecht van Sinterklaas, die de cadeautjes aansleept en levensgevaarlijke toeren uithaalt, het zware werk verricht en de pias uithangt, dat die een negroïde persoon is.

Maar… waarom dan?

Iemand die door de schoorsteen kruipt ziet er ongeveer zo uit:

[img]http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/09/16/article-1312764-0B389E7D000005DC-978_468x618.jpg[/img]

Kijk! Zwarte Piet!

Roots: op GeenStijl, bijvoorbeeld. Veel is veel. Te veel.

op 24 11 2011 at 16:10 schreef yurp:

Nee hoor Peter, ik wil dat de gewaardeerde pientere medewerkers van Sinterklaas die het contact onderhouden met de kinderen, de kadootjes en snoep uitdelen en die zich lekker acrobatisch kunnen uitleven en gezamelijk kunnen lachen en grappen maken negroide personen zijn. Waarom? Waarom niet? Why should the caucasians have all the fun? Omdat het goed voor kinderen is als één van de allerbelangrijkste figuren uit hun jonge jaren gekleurd en niet blank is?

op 24 11 2011 at 16:17 schreef Peter:

Ik sta met een bek vol tanden hier, Yurp! Ik weet niet wat ik hierop moet zeggen!

op 24 11 2011 at 16:31 schreef Yvonne:

@Pickelhaube

@Peter

Ik ben voor. Dan kan je tenminste ook weer een degelijke boogeyman maken van de Pieterbaas, want dat beeld is de afgelopen jaren erg verwaterd uit angst voor racisme. Dus prima als het losgekoppeld wordt van kleur, maar dan moeten we ook afstappen van die olijke acrobatische kindervriend vol dommigheden.

Chantage en kiezen uit 2 kwaden.

op 24 11 2011 at 16:35 schreef Pyt van der Galiën:

Nope, Babs. Het dragen van een t-shirt is geen demonstratie,al begrijp ik best dat jij, Sandro en de Dordse variant op het Ministerie van Waarheid dat er maar wat graag van zouden willen maken.

In Amsterdam weten ze dat blijkbaar óók wel (zijn ze toch een stukje snuggerder dan in Dordrecht). Daar gaat het plotseling om opruiing. Als ik het goed begrijp ben jij het daar dus mee eens? Het dragen van een t-shirt met “Zwarte Piet is racisme” is opruiing tot..tot..ehh..tot wat, eigenlijk?

Nou, Roots, werp eens een blik op dit. Hebben we het nog niet eens gehad over Geen Stijl, De Dagelijkse Standaard, Amsterdam Post, Artikel7, Stormfront, Voorpost, Nederlandse Volks Unie…Verder kun je ze nog vinden in de voetbalkantine en de dorps/buurtkroeg. En bij de PVV natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf.

Oh, Zwarte Piet wordt niet genoemd in de link. Ik meld het maar even voordat iemand me weer komt vertellen dat Zwarte Piet niet racistisch is omdat Van Donselaar hem niet noemt.

op 24 11 2011 at 16:35 schreef Yvonne:

@Yurp

Dat zou al te makkelijk wezen. Ik heb het over een goeie vette ouderwetse karikatuur van de jood. Tel daarbij de antisemitische waardeoordelen en dan kom je bij het equivalent van Zwarte Piet. Dus niet zomaar een pijpekrulletje en een fopneus, ik bedoel het echte werk, zoals de slaafse gekke domme pikzwarte Piet met die grote dikke rode dubbele lippen.

op 24 11 2011 at 16:40 schreef Bigpete:

Peter Breedveld maakt zelf uit wat hij belangrijk genoeg vindt om zich druk over te maken, thank you very much..

Heb je natuurlijk volkomen gelijk in. Maar het simpele feit dat jij iets belangrijk vindt wil nog niet zeggen dat het ook belangrijk IS…

Je kunt hiet met nog 100 artikelen over zwarte piet je gelijk proberen te halen, jouw denkbeelden zijn niet DE waarheid. Laat mensen lekker zelf uitmaken wat ze vinden.

op 24 11 2011 at 16:50 schreef Pickelhaube:

Chantage? Nou, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling hoor. En dat ‘kiezen uit twee kwaden’ herken ik ook niet helemaal, want ik denk dat elke samenleving zo’n boogeyman heeft. Dat heeft een functie. Beter een abstracte figuur om je onderbuikgevoelens op te richten dan een persoon of bevolkingsgroep. Dus ik zie dat niet als een kwaad, maar als een noodzakelijk archetype.

En wat ik probeerde uit te leggen, is dat de wat engere aspecten van Piet (in de zak mee, met de roede geslagen worden, het hele jaar rond op je gedrag bespioneerd worden) sinds de jaren zeventig erg naar de achtergrond verdwenen omdat dit wel eens het negatieve stereotype van de gevaarlijke zwarte man kon bevestigen. Het eindresultaat was een slap aftreksel van wat ooit een heel behoorlijke boeman was. Maar goed, dan heb je (per ongeluk) weer een ander negatief stereotype over onze gekleurde medemens te pakken

op 24 11 2011 at 16:58 schreef Yvonne:

@Pickelhaube

Ja hoor, feest voor de kinderen, alles voor het zieleheil. Kunnen zij hun onderbuikgevoelens op richten, haha. Zullen we Martijn erook maar op loslaten?

op 24 11 2011 at 17:01 schreef Roots:

Pyt van der Galien

Mensen die zwarte mensen discrimineren puur vanwege kleur zullen allicht nog bestaan hier in Nederland maar ze zijn duidelijk de uitzondering op de regel.
GS, DDS, AP, Art.7, bezoek ik regelmatig. Racisme kom ik daar niet tegen.

op 24 11 2011 at 17:03 schreef yurp:

@Yvonne

De slaafse gekke domme pikzwarte Piet? Ben je in 1952 blijven hangen of wat? Onlangs nog wel eens naar het Sinterklaasjournaal gekeken? Pieten heb je in alle soorten en maten, slim en dom. En ze zijn tegenwoordig een soort chocoladebruin geschminkt met dunne gestifte lippen. Dat is tenminste de ‘officiele’ Piet tegenwoordig.

op 24 11 2011 at 17:03 schreef Peter:

GS, DDS, AP, Art.7, bezoek ik regelmatig. Racisme kom ik daar niet tegen.

Tja, dan mag het ook niet verbazen dat je niet ziet wat er zo racistisch is aan Zwarte Piet.

op 24 11 2011 at 17:07 schreef sabaroth:

Als het overgrote deel van onze donkere medemens geen enkel probleem van zwarte piet maakt is dit dus hetzelfde politiek correcte gedoe als b.v een naaktschilderij uit een museum weghalen omdat moslims er wel eens aanstoot aan zouden kunnen nemen terwijl ze dat geen bal interessert.

op 24 11 2011 at 17:13 schreef yurp:

Maar nu weet ik nog steeds niet of het probleem is dat Zwarte Piet als raciale blackface karikatuur wordt uitgevoerd of uberhaupt het feit dat de medewerkers van Sinterklaas gekleurde personen zijn?

op 24 11 2011 at 17:15 schreef Pickelhaube:

@Yvonne

Inderdaad zullen veranderde pedagogische inzichten ook een effect gehad hebben op het gedrag en de verschijning van Piet. We zijn natuurlijk ook anders gaan denken over het slaan van je kind en angst aanjagen. Neemt niet weg dat zijn beeld ook afgezwakt werd uit angst voor een negatief raciaal stereotype.

De boeman komt in alle culturen voor. http://en.wikipedia.org/wiki/Bogeyman#Sack_Man

op 24 11 2011 at 17:16 schreef Yvonne:

@Yurp

“De slaafse gekke domme pikzwarte Piet? Ben je in 1952 blijven hangen of wat? Onlangs nog wel eens naar het Sinterklaasjournaal gekeken? Pieten heb je in alle soorten en maten, slim en dom. En ze zijn tegenwoordig een soort chocoladebruin geschminkt met dunne gestifte lippen. Dat is tenminste de ‘officiele’ Piet tegenwoordig.”

Nog effe en ze zijn blank, Yurp

op 24 11 2011 at 17:21 schreef Strotgrondel:

Het is geen taboe, het is gezeik in de marge. Het is gezeik om niet veel, het betreft een eeuwenoud gebruik, een feest.
Het komt -uiteraard- elk jaar weer terug en elk jaar zijn er journalisten/bloggers die dat wakkerende vuurtje maar wat graag voeden.

Ik had vroeger een vriendje waarmee ik elk jaar pepernoten uitdeelde in Scheveningen. Ik was degene die geschminkt moest worden. We hadden de grootste lol.

op 24 11 2011 at 17:22 schreef Bertje:

@ Peter

Das wel heel goedkoop scoren naar roots toe.

@ Roots

Nee hoor op Artikel 7 prediken ze liefde en begrip voor anders denkende…..tuurlijk en op Stormfront kun je gezichts massage staven bestellen.

op 24 11 2011 at 17:23 schreef Yvonne:

@Sabaroth

“Als het overgrote deel van onze donkere medemens geen enkel probleem van zwarte piet maakt”

De donkere mens laat het wel uit zijn hoofd om onze blanke medemens te mishagen, een enkele minder goed opgevoedde, maar goed, die loopt dan tegen de roede aan. Eigen schuld, zwarte buld.

op 24 11 2011 at 17:25 schreef yurp:

@Yvonne

Wie weet Yvonne, heb je dan je zin? Sinterklaas en Witte Piet.

op 24 11 2011 at 17:30 schreef Peter:

Aangezien Sinterklaas altijd iets had met huwbare maagden, vind ik dat hij voortaan moet worden bijgestaan door bevallige jongedames.

op 24 11 2011 at 17:30 schreef yurp:

@Yvonne

Dat is pas een uberracistisch beeld van de onbeholpen bange zwarten die hun blanke overheersers niet durven tegen te spreken wat je daar schetst. Nee, wij superieure blanken zullen die nikkertjes wel even helpen. Volgens mij is bijvoorbeeld de Surinaams/Antiliaanse gemeenschap in Nederland mondig genoeg om hun grieven kenbaar te maken indien ze dit wensen.

op 24 11 2011 at 17:31 schreef Pickelhaube:

Kunnen we anders niet ‘witte Geert’ tot hulpje van de Sint benoemen? Iedereen blij…

op 24 11 2011 at 17:34 schreef Roots:

‘Nee hoor op Artikel 7 prediken ze liefde en begrip voor anders denkende…’

Klopt. Zolang de anders-denkende niet de behoefte heeft de vrijheid van de ander in te perken.

op 24 11 2011 at 17:34 schreef Yvonne:

Gelezen in Wikipedia:
“). In the Netherlands, Zwarte Piet (Dutch for “Black Pete”) is a servant of Sinterklaas, who delivers bags of presents on the 5th of December and takes naugthy kids back in the now-empty bags. In some stories, the Zwarte Piets themselves were kidnapped as kids, and the kidnapped kids make up the next generation of Zwarte Piets.”

Ik weet niet wie dit geschreven heeft, maar daar klopt toch ook geen jojo van. Gekidnapte Pieten, ja hoor

op 24 11 2011 at 17:35 schreef Sasha Berkman:

“Nederland is een open liberale gelijkwaardige samenleving en mag daar wel eens wat credits voor krijgen in plaats van afgezeken te worden. ”

Als je denk dat op geenstijl en andere vieze websteks geen racisme voor komt, wel ja.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/10/29/ambassadeurs-nederland-is-naar-binnen-gekeerd-en-provinciaals/

op 24 11 2011 at 17:36 schreef babs:

Pyt,
Ik ga niet over de definities. Is een shirt met een hakenkruis op een AFA bijeenkomst een demonstratie of is het opruiing? Ik weet het niet. Het is verboden en dat is terecht. Iedereen mag zijn mening uiten, maar niet allemaal tegelijk en op dezelfde plaats. Daar is Nederland helemaal geen rare in.

Zo is het net zo goed verboden om als Sint en Piet verkleed een anti-pieten-demonstratie te verstoren. Gelukkig maar.

Overigens zijn de ordeverstoringen natuurlijk een doorslaand succes. Met 10 man een nationale discussie op gang brengen is knap.

op 24 11 2011 at 17:44 schreef Yvonne:

@Peter

“Aangezien Sinterklaas altijd iets had met huwbare maagden, vind ik dat hij voortaan moet worden bijgestaan door bevallige jongedames.”

Zeer bescheiden bied ik me aan en dan wil ik de staf van de Sint wel beethouden voor het opvoedkundige deel.

op 24 11 2011 at 17:45 schreef Peter:

LOL!

op 24 11 2011 at 17:47 schreef Peter:

Laat mensen lekker zelf uitmaken wat ze vinden.

Doe ik dat niet, dan? Ik hoop alleen dat ze mijn inbreng in overweging nemen.

op 24 11 2011 at 17:49 schreef Beukman:

Wie een dagje de discussie op FN rechts heeft laten liggen, zal bij terugkomst merken dat er net zo weinig veranderd is als in de loopgraven tijdens ’14-’18.
Ikzelf ben nog steeds een voorstander van een zwarte ZP, hoe zwarter hoe beter. Toch heb ook ik mijn twijfels. Twijfelen maakt het leven gewoon veel aangenamer.

Een dilemma dat langzaam zichtbaar wordt bij de anti-zwarten, is het volgende. Zij weten dat het voor het bereiken van hun doel noodzakelijk is om de pro-zwarten te overtuigen. Tegelijk schelden zij hen uit voor racisten, waardoor deze zich juist dieper in hun schuttersputjes verschansen.

Ik benijd de anti’s niet. Zij hebben een lastige missie. Enkele decennia geleden werden er door bebaarde agogen nog cursussen georganiseerd genaamd “werken aan het racisme in jezelf”. De witte sukkels (waarvan 90 procent Limbo’s) die zich daarvoor opgaven, hadden zich tenminste nog vrijwillig gemeld.

Ik geef de anti’s meer kans om hun pleit te beslechten, als ze een strategisch stapje terugdoen. Prijs de intelligentie en de empathie van de tegenstander. Verleid hem tot soepelheid. Masseer zijn eigendunk. Maak dat hij zich een Goed Mens gaat voelen door zwart uit te bannen!

op 24 11 2011 at 17:50 schreef Sasha Berkman:

“Met 10 man een nationale discussie op gang brengen is knap.”

Dat beloofd wat voor volgend jaar inderdaad!

op 24 11 2011 at 17:51 schreef Yvonne:

@Yvonne

‘Dat is pas een uberracistisch beeld van de onbeholpen bange zwarten die hun blanke overheersers niet durven tegen te spreken wat je daar schetst. Nee, wij superieure blanken zullen die nikkertjes wel even helpen. Volgens mij is bijvoorbeeld de Surinaams/Antiliaanse gemeenschap in Nederland mondig genoeg om hun grieven kenbaar te maken indien ze dit wensen.”

Zou je denken, he.

op 24 11 2011 at 17:54 schreef Pickelhaube:

@Yvonne

Toen ik klein was heb ik dat verhaal ook gehoord, dat de stoute kindertjes later dan weer de Pieten werden (dus eigenlijk helemaal geen negers kunnen zijn). Dat herinner ik me nog, want het leek me een interessant carrièreperspectief.

Volgens mij kan je dat vinden in de Sinterklaasverhalen van de gereformeerde kinderboekenschrijver W.G. van der Hulst.

op 24 11 2011 at 17:56 schreef Yvonne:

@Peter

“Laat mensen lekker zelf uitmaken wat ze vinden.

Doe ik dat niet, dan? Ik hoop alleen dat ze mijn inbreng in overweging nemen.”

Piet heeft daar zijn knuppel voor, die ramt het er wel uit wat ze zelf vinden.

op 24 11 2011 at 18:03 schreef yurp:

@Yvonne

Niet dan?

op 24 11 2011 at 18:07 schreef Yvonne:

“Toen ik klein was heb ik dat verhaal ook gehoord, dat de stoute kindertjes later dan weer de Pieten werden (dus eigenlijk helemaal geen negers kunnen zijn). Dat herinner ik me nog, want het leek me een interessant carrièreperspectief.”

Pickelhaube, zullen we het nu krijgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Het ei van Columbus!!. Ik denk dat je zit te jokken van hier tot Spanje. Straks is op heel internet te lezen dat de blanke stoute kindertjes Zwarte Pieten werden, dus helemaal geen negers konden zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!pppppppppppppfffffffff

op 24 11 2011 at 18:09 schreef Yvonne:

@Yurp

Nee.

op 24 11 2011 at 18:15 schreef Leo schmit:

Over het leven van schoorsteenvegertjes, lees ‘levende Bezems’ van Lisa Tetzner.

op 24 11 2011 at 18:21 schreef Pyt van der Galiën:

Babs, opruiing wordt gedefinieerd in het Wetboek van Strafrecht.

“Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, tot enig strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag opruit, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie.”

Waar is de opruiing in Amsterdam?

Het in het openbaar dragen van een hakenkruis is in Nederland verboden omdat het (ondermeer) beledigend is voor joden (Hoge Raad 1995). Heeft niks met AFA te maken en ook niet met opruiing.

Het is ook niet verboden om verkleed als Sinterklaas en Zwarte Piet naar een anti-pietenbetoging te gaan. Waar haal je dat idee vandaan? Ik zou het eerlijk gezegd zelfs wel ludiek vinden en naar ik vermoed de meeste mensen met mij.

Hooguit kan een burgemeester op grond van de Wet Openbare Manifestaties een betoging verbieden indien zij/hij denkt dat er een gerede kans is op ongeregeldheden. In Amsterdam was er geen sprake van een betoging, in Dordrecht nadat de demonstranten hun spandoek op hadden geborgen, al evenmin.

op 24 11 2011 at 18:21 schreef Pickelhaube:

@Yvonne

Nouja, het kunnen natuurlijk wel negers zijn, maar dat waren ze dan al voor ze de zak ingingen.

op 24 11 2011 at 18:37 schreef Yvonne:

@Pickelhaube

Ik zou me maar verstoppen als het 5 december is, Pickelhaube, gaat niet goed komen.

op 24 11 2011 at 18:42 schreef Bertje:

@ Peter en Co.

Waar aan voorbij wordt gegaan is het feit dat we het hebben over een hele hele kleine groep mensen die anti piet is en sinds wanneer bepaald een extreem kleine groep wat kan en wat niet. Ja weet je waar in China of Noord Korea gebeurd dat.
Als er morgen een grote volks beweging opstaat tegen piet dan moeten we eenvoudig aanpassen en veranderen.
Zolang het nog een handvol boze negertjes is en wat politiek correcte links gestrikte boze witte mannen, tja niks aan het handje zou ik zo zeggen.
Dus kom op anti pieten geef ze van katoen, bezet de pleinen, vorm de APP (anti pieten partij) zet een grote bek op en bovenal heb hoop: Wilders is het toch ook gelukt om met waanideeën een beweging op gang te krijgen.

op 24 11 2011 at 18:57 schreef Bertje:

@ roots

Tuurlijk wat een fijne webplek is artikel 7 toch, de gemiddelde bloksnor voelt zich helemaal thuis in deze witte oase van pure liefde.

op 24 11 2011 at 19:31 schreef J.J. van der Gulik:

Een van de aardige kanten van zo’n discussie is dat je ziet, dat de vele gutmenschen, die nu snel van de kook raken door dat vermeende ‘racistische’, ‘inferieure’ zwarte pieten gedoe, er doorgaans geen been in zien om met verve hun westerse superioriteitsdenken uit te venten in o.m. de islamitische wereld. En ze doen dat dan o.m., doordat ze het op een ouderwets koloniale manier, met veel geweld en zeer veel slachtoffers, opdringen van hun westerse democratische modelletje dan van harte ondersteunen, waardoor ze daarvoor medeverantwoordelijkheid dragen.

Maar oh, oh, zulke zwart geschminkte pietjes op een kinderfeest, daar hebben de ’tere zieltjes’ grote moeite mee.

Ik heb veel contact met kinderen en kan vrijwel altijd gemakkelijk mee ze overweg. Dat geldt ook voor de moeilijke gevallen. Onder de kinderen zijn er ook de nodige van allochtone huize, maar ik heb van kinderen zelf nooit iets gehoord, waaruit zou kunnen worden opgemaakt, dat ze er in termen van racisme over denken.

op 24 11 2011 at 19:38 schreef Peter:

O, maar dan is het goed, Gulik.

op 24 11 2011 at 19:41 schreef Niek Holtz@ppel:

Nee Gullik, de kindertjes die in de jaren ’30 en ’40 bij het Jungvolk of de HJ zaten hadden ook geen idee dat allerlei leuke en gezellige padvinderachtige activiteiten iets te maken hadden met fascisme, racisme en antisemitisme. Intussen kregen ze het op geniepige wijze wel mee.

op 24 11 2011 at 19:44 schreef Pickelhaube:

Overigens een interessant boek in de context van deze discussie: Een mijter zonder kruis, studie naar de ontwikkeling van de Sinterklaas mythos in de protestantse pers 1945-2000. Volgens mij gaat het nog niet eens over racisme wat nou zo bezwaarlijk is aan het hele verhaal, maar het calvinistisch-vermanende aspect van de Sint en zijn helper. Het hoofdstuk Sinterklaas en discriminatie verdient bijzondere aandacht. Discussie ettert al sinds de tachtiger jaren door en daarvan hebben we inmiddels alle permutaties toch wel doorlopen?

op 24 11 2011 at 20:34 schreef Thomas E:

Weet je waar ik moeite mee heb? Met al die zalvende positieve discriminatie die Obama ten deel valt. “De eerste zwarte president is meteen ook de beste”, wordt er gejubeld. Alsof zwart een onderscheidend criterium is. De man is goddomme voor 50% blank!

op 24 11 2011 at 20:35 schreef Beukman:

Inderdaad Niek. Kinderen die vandaag op geniepige wijze worden blootgesteld aan een zwarte Zwarte Piet, zullen over 12 jaar zijn omgeturnd tot PVV-stemmende racisten, die een gruwelijke hekel hebben aan negers, en weigeren om mee te dokken aan de herstelbetalingen voor de nazaten van de nazaten van de nazaten van de kinderen van de slachtoffers van de slavernij.

op 24 11 2011 at 22:17 schreef wandelaar:

“Maar zo leidt misplaatste politieke correctheid dus tot culturele kaalslag.”

Je zou juist om tot culturele ontwikkeling te komen anders ook niet moeten schromen om oude gebruiken tegen het licht te houden om te kunnen beoordelen of ze nog wel toegevoegde waarde hebben. En een intelligente samenleving weet zich aan de tijdsgeest aan te passen en blijft niet in het verleden hangen.

Je ziet het discriminerende aspect namelijk ook terug in het taalgebruik:

3 spreekwoorden en uitdrukkingen bevatten `zwartepiet`

1) de zwartepiet doorspelen naar (=de schuld doorschuiven)
2) de zwartepiet krijgen (=de schuld krijgen)
3) iemand de zwartepiet toespelen. (=iemand benadelen.)

Het heeft dus wel degelijk een negatieve conotatie. Bovendien werkt een bootlading Zwarte Pieten die gehoorzamen aan een oude witte man die kadootjes uitdeelt onbewust maar onherroepelijk een beeld van de slavernij op bij velen, zeker als je een beetje de geschiedenis kent.

Daarbij is het juist een taak voor volwassenen om onze kinderen niet met hypocriete denkbeelden op te zadelen; Tenwij je voor het verkopen van semi-religieuze sprookjes bent natuurlijk.

op 24 11 2011 at 22:21 schreef Sasha Berkman:

“handvol boze negertjes” Je moet het anno nu nog maar in te durfen typen. Sommige mensen leren het nooit.

op 24 11 2011 at 22:34 schreef Deh Haagh:

Ik lees je stuk en zeg hulde, je zegt het goed, tegelijkertijd heb ik over Sinterklaas en Zwarte Piet als discussie punt wel een mening (http://dehhaagh.punt.nl/?id=591334&r=1&tbl_archief=&amp;).

De zwarte piet zoals deze tegenwoordig wordt verbeeld is inderdaad niet de Moor van origine, deze spraken geen nepnederlandsmetsuriklanken etc.

Maar het is een kinderfeestje waar de meeste kinderen tot hun 10e jaar zo ongeveer in geloven.

Dit sop vind ik de kool niet waard. Als ik mijn Antilliaanse familie een enkele keer spreek, boeit het ze niets. Wat ze erger vinden zijn de rare ideeen die mensen nog steeds hebben over de eetgewoontes van de donker gekleurde medemens, de vooroordelen dat iedere neger eigenlijk een met goud behangen gangster is of wil zijn… etc. etc.

En ook dat schoffelen we het liefst onder het klein burgerlijk behang van de gezelligheid….

op 24 11 2011 at 22:41 schreef Yvonne:

@Wandelaar

Goed omschreven.

Zwartepieten

Zwartepieten is een gezellig kaartspel voor de gehele familie. Naarmate je het spel meer speelt, wordt het steeds leuker!

Doel: Zorg ervoor dat je geen zwarte piet wordt!
Aantal spelers: 2-4
Benodigdheden: Deel van een kaartspel

Het kaartspel Zwartepieten wordt gespeeld met alle kaarten, behalve de waardes 2 t/m 6 en één van de Boeren. Op deze manier blijven er 31 speelkaarten over en kan het kaartspel Zwartepieten beginnen!

Let op: De Schoppenboer dient altijd mee te spelen!

De 31 kaarten worden geschud en verdeeld onder de verschillende spelers. De bedoeling is om zoveel mogelijk setjes van twee kaarten met dezelfde waarde te maken. Deze setjes leg je open op tafel.

Wanneer het spel begint, laat de deler een (gesloten) kaart door de speler links van hem trekken. Dit doen alle spelers op deze manier bij elkaar totdat alle setjes gemaakt zijn en er nog slechts één kaart overblijft. De speler die de Schoppenboer overhoudt mag zich de Zwartepiet noemen. Hij is de verliezer van het spel.

op 24 11 2011 at 22:45 schreef Pickelhaube:

@wandelaar

“een intelligente samenleving weet zich aan de tijdsgeest aan te passen en blijft niet in het verleden hangen.”

Zeker. Maar daarvoor hoeft het beeld miet te veranderen, alleen maar de perceptie van dat beeld. Racisme zit niet in beelden, maar in mensen.

op 24 11 2011 at 23:49 schreef Frank:

Eh, als je Zwarte Piet als een karikatuur van de Neger ziet, kun je dan niet beter hem een echte representant maken?

Duss, in plaats van lief zijn tegen kindertjes, cadeautjes en pepernoten uitdelend: drugs dealend, rovend, moordend, verkrachtend, uitkeringsrekkend, stelend? En vooral: een grote muil tegen een eenvoudig Nederlands kinderfeestje hebbend?

op 25 11 2011 at 00:03 schreef wandelaar:

“het is een kinderfeestje waar de meeste kinderen tot hun 10e jaar zo ongeveer in geloven”

Hooguit 8 misschien.

Maar alleen omdat het ze wordt wijsgemaakt en ze ermee worden overweldigd. Het is in feite de hypocrisie ten top.

Ik durf zelfs te beweren dat er velen zijn die het moment waarop ze uitvonden dat ‘sinterklaas niet bestaat’ tevens het eerste moment is geweest waarop ze twijfelden of ze hun ouders voortaan nog wel konden vertrouwen.

Over traumatische ervaringen gesproken “als je niet luistert wordt je in een zak gestopt en meegenomen”

Is dat nou niet precies hoe ze die kinderslaafjes aan boord brachten in de tijd van de slavernij?

Leuke cultuur dan. Ik doe niet meer mee.

op 25 11 2011 at 01:07 schreef Bertje:

@ Sasha

En wat mot ik dan wel leren?
Wat jij moet leren is niet eenvoudig woordjes uit de context halen en deze te pas en te onpas gebruiken.

@ Frank

Wtf…….????? Ik hoop toch dat dit een slechtte grap van je is en geen ernst.

op 25 11 2011 at 08:12 schreef Pickelhaube:

Wat ik nou zo jammer vind, is de culturele verschraling die op zou treden als we Sint en Piet eruit gooien.

Neem nou Sint Maarten. Prachtig authentiek feest met al die lampionnen, waar ik de mooiste jeugdherinneringen aan heb. Maar dat is dan een beetje aan het uisterven en wat komt ervoor in de plaats? Fakking halloween. Geen reet aan met dat ’trick or treat’, komt alleen maar ruzie van tussen die kinderen, en we hebben er bovendien een soort gehomogeniseerd en geplastificeerd amerikaans feest bij, dat helemaal geen echte wortels heeft in de nederlandse cultuur.

Zelfde met Sinterklaas. Als dat verdwijnt gaan we al onze kaarten op kerst zetten en dan krijgen we er Santa Klaus weer voor terug, die overigens een afgeleide is van onze Sint. Het eindresultaat is dat we een amerikaans monocultureel warenhuisverhaal terugkrijgen voor onze eeuwenoude folklore. Wat een armoe.

op 25 11 2011 at 09:20 schreef Sandro:

Brekend!!!!
Zwarte Pietren plegen aanslag op Sinterklaas:

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/10995827/__Sint_kapseist_met_bootje__.html?p=23,1

:-)

op 25 11 2011 at 09:31 schreef Roots:

‘Over traumatische ervaringen gesproken “als je niet luistert wordt je in een zak gestopt en meegenomen” ‘

Ik welke tijd leef jij, Wandelaar?

Nederland anno 2011
Er wordt over nagedacht. Kinderen in Nederland zijn niet racistisch maar groeien heel bewust op in dit soort sferen:

http://www.sire.nl/campaign/c/58/

Ik persoonlijk heb nog geen mensen ontmoet, groot of klein, die donker gekleurde mensen als minderwaardig beschouwen.

Het zal mijn ‘sprookjeswereld’ zijn.

op 25 11 2011 at 10:05 schreef Peter:

Roots, jij ziet ook niks racistisch op Artikel7, GeenStijl, Het Vrije Volk en al die andere extreemrechtse sites. Je zou nog met droge ogen volhouden dat je niet één racist bent tegengekomen op een KKK-conventie.

op 25 11 2011 at 10:09 schreef Deh Haagh:

@Wandelaar; Je beeld van de veerkracht van de jeugd is nogal negatief. Mijn zoon was 9 toen hij begon te vermoeden dat Sinterklaas wel eens gewoon pappa of mamma zou kunnen zijn (kinderen zijn niet achterlijk maar kadootjes zijn altijd leuk), met 10 hebben we het hem verteld.
Van enig wantrouwen of een traumatische erfenis aan het verhaal over de roede en de zak als dreiging, heb ik niets bij hem vernomen of bespeurt, behalve een schamper lachen en een blik “als jij dat geloven wil, vind ik het goed, mag ik nou mijn schoen zetten?”.

Ook de schooljeugd die ik in mijn dagelijks werk tegenkom heeft er niets aan over gehouden, in ieder geval niet waarneembaar. Of je moet de volwassenen die zich bezig houden met S&M bedoelen…. vraag het hen eens zou ik zeggen…

“Zeg dat jij graag vastbonden wordt met tepelklemmen en hete kaarswax op je tepels, komt dat door de zak van Sinterklaas en de roede van Zwarte Piet?” Dat zou de voorliefde van sommige mensen voor trio’s natuurlijk ook kunnen verklaren.

Trouwens, het katholieke is wel vaker oorzaak of bron voor dat soort zaken… (http://dehhaagh.punt.nl/index.php?r=1&id=125228)

En die kinderslaafjes die je aanhaalt, tsja… ik be

op 25 11 2011 at 10:28 schreef Deh Haagh:

Oeps… er is wat weggevallen, ik had nog wat vragen aan Wandelaar…

En die kinderslaafjes die je aanhaalt, tsja… ik ben zelf niet oud genoeg om daar bij geweest te zijn, jij wel? Heb je daar nog tekeningen van op perkament of konden ze toen al foto’s maken? Was je zelf een kinderslaafje? Ben je daar erg door getraumatiseerd?

op 25 11 2011 at 10:39 schreef Peter:

Volgende keer je aan de maximale lengte houden, Deh Haagh!

op 25 11 2011 at 10:58 schreef Deh Haagh:

Oeps… te breedsprakig dus.. excuus daarvoor.

op 25 11 2011 at 11:29 schreef Thomas E:

Mijn opa had vroeger zo’n gietijzeren negertje van de zending geloof ik. Hij had zijn hand uitgestoken. Als je er een muntstuk oplegde en een hendeltje naar beneden drukte, sloeg het kereltje de munt achterover (in zijn mond dus). Voor mij een fascinerende spaarpot met dikke rode lippen. Nu vraag ik me af: was dat ook racistisch? Sowieso wel paternalistisch, wij wisten immers wat goed was voor het zwarte continent.

op 25 11 2011 at 12:14 schreef yurp:

@Peter

Roots’ blindheid voor racisten en supremacisten, die je net zoals in ieder land ook in Nederland hebt, betekent niet dat Nederlanders en Belgen mét Zwarte Piet significant racistischer zijn dan bijvoorbeeld Amerikanen, Duitsers of Denen zónder Zwarte Piet. En dat zou je wel moeten concluderen als je uit gaat van de idee van de ‘Zwarte Piet is racisme’ stelling dat Piet de minderwaardigheid van zwarte mensen bij kinderen inprent.

op 25 11 2011 at 12:31 schreef J.J. van der Gulik:

Als zwarte pieten werkelijk een karikatuur zouden zijn van de zwarte medelanders zouden de kinderen, maar die niet alleen, er eerder bang voor zijn geworden en er geen volledig positieve associatie van een gezellig feest bij hebben gezien de reputatie van sommige groepen onder hen. Dat dit in het geheel niet het geval is geeft al aan dat een beoordeling van zwarte pieten in termen van racisme en inferioriteit niet op zijn plaats is.

op 25 11 2011 at 14:37 schreef Roots:

@Yurp

Ik ben hier om te leren. Dus graag had ik eens uitgelegd gekregen waarom/waar ik blind zou zijn voor racisme.
Op de genoemde websites kom je liefdeloosheid, generalisatie en ongenuanceerdheid tegen, maar geen racisme.

op 25 11 2011 at 18:39 schreef Eduvas:

Zwarte piet is blackface?
De zwarte kleur heeft met ras oorspronkelijk weinig te doen, als je tenminste wilt aannemen dat Sint Nicolaas de gekerstende versie van Wodan is.
Tijdens de Joeldagen trok Wodan gezeten op zijn ros Sleipnir door de hemelen vergezeld van zwarte wolven, raven en honden. En 1 van zijn 2 dienaren, Eckhart, droeg een zwart masker. Deze zwarte begeleiders wilde je niet tegenkomen ook al wisselden de knechten offergaven voor het paard om voor lekkernijen. Dit boeman aspect vind je terug in de zwarte kleur van Piet. Dat het tegenwoordig als racistisch wordt gezien, snap ik wel, maar is eigenlijk onterecht. Gezien echter de vele aanpassingen die Piet al heeft doorgemaakt en overleefd, zou je denken dat we dit kleurtje dan toch ook moeten kunnen aanpassen. Zwart met rode strepen, of donkerblauw of -groen zouden ook volstaan. Het ging om het duistere, demonische aspect van Piet. Niet om ras.

op 25 11 2011 at 20:08 schreef yurp:

@roots

Ik zit regelmatig op Spitsnieuws, toch wat gematigder dan Artikel7 etc. en daar kom ik toch met enige regelmaat onversneden racisme tegen. Overigens is ‘alle negers stelen en zijn lui’ zowel generalisatie als racisme.

op 25 11 2011 at 21:57 schreef Mrs Bruja:

Niets meer aan toe te voegen.

Grote dank Peter namens een groeiende groep mensen die zich gelukkig steeds bewuster worden van het racistische aspect aan dit kinderfeest.

Met vriendelijke groet,
Mrs Bruja

op 25 11 2011 at 22:20 schreef Sasha Berkman:

Roots: jij bent hier niet om te leren volgens mij. JIj bent hier alleen maar om je breivikiaanse propaganda leugens bullshit te verspreiden.

Ik ga niet eens beginnen met voorbeelden van racisme te zoeken op die smerige drek sites waar jij het niet ziet. Alleen al de bewering dat je het niet ziet classificeert je als een trol.

op 25 11 2011 at 23:42 schreef MNb:

@Yurp: “betekent niet dat Nederlanders en Belgen mét Zwarte Piet significant racistischer zijn dan bijvoorbeeld Amerikanen, Duitsers of Denen zónder Zwarte Piet.”
En dat betekent weer niet dat we elk jaar een Dag van het Leve het Racisme kunnen vieren, zoals Mrs Bruja terecht opmerkt. Die trouwens helemaal niet bruja overkomt.

op 26 11 2011 at 03:51 schreef John:

Man sodemieter toch op met je gezeik over rasisme.
Het Sinterklaasfeest is een Nederlandse traditie en daar hoort de ,,Zwarte,, piet bij.
En ik raad iedere ,Zwarte, die dit niet aanstaat aan om per omgaande terug te gaan naar zijn / haar land van herkomst en daar achter zijn / haar hutje of onder een boom te gaan liggen zijken.
En jij mag er van mij tussen gaan liggen.
Hooggeachte heer Breeveld wat ben jij een onwaarschijnlijke Nederlanders verachtende kankercel.

op 26 11 2011 at 10:17 schreef Roots:

Hoi Sasha
Je lijkt te leven in een wereld die erg zwart-wit is.
Aan de ene kant staan de racistische, fascistische breivikiaanse hitlertjes aan de andere kant de goede mens. Door zo de wereld om je heen te verdelen ga je voorbij aan een scála van kleuren.
Je lijkt opgegroeid te zijn in een wereld met weinig nuance, of interesse in de diepte van de mens. Dat is jammer want zo doe je jezelf en de ander tekort. Daarbij werkt dit soort gedrag zeer vernietigend op de eigenlijke discussie.
Mensen zullen hierdoor minder snel hun echte ik laten zien en dat is mijn inziens een voorwaarde wil het debat werkelijke diepgang krijgen om zo de samenleving de weg te wijzen.

Als je niet open staat komt er ook niets binnen.

op 26 11 2011 at 10:18 schreef Pickelhaube:

Ik denk dat mensen die de verschijning van Zwarte Piet racistisch noemen vooral laten zien dat ze een grote gapende leegte hebben, waar bij andere mensen die Piet juist waarderen algemene ontwikkeling zit. Sinterklaas gaat inderdaad terug tot Odin, Hugin en Muninn. Het komt uit een tijd dat we ons nog niet eens bewust waren van het bestaan van negers. Hier een historisch overzichtje:

Sowieso is dat hele ‘blackface’ verhaal te belachelijk voor woorden, als je bedenkt dat Piet al lang en breed zwart was voor er Amerikaanse vaudeville bestond, het refereert er op geen enkele wijze aan. Dat er visuele overeenkomsten zijn (en ongeveer evenveel verschillen die strategisch buiten beschouwing worden gelaten door de Piethat0rz), betekent natuurlijk niet dat het hetzelfde is. Dat zou een beetje magisch gedacht zijn, en tegenwoordig hechten we geen waarde meer aan de signaturenleer.

op 26 11 2011 at 10:19 schreef kevin:

John, je bent een eikel en een vreemdelingenhater. Jij bent hier de laatste persoon om mensen te overtuigen dat Zwarte Piet niet racistisch bedoeld is — maar in jouw geval is dat misschien ook niet zo. Ik vind het jammer dat je zo reageert, want voor mij en voor de meeste Nederlanders is Zwarte Piet inderdaad niet racistisch bedoeld. Huidskleur heeft er voor hen allemaal weinig mee te maken. Het is juist frappant dat mensen die zeggen tegen racisme te zijn, aanstoot nemen aan iemands huidskleur.

op 26 11 2011 at 15:42 schreef Comment:

Zijn de stukken over Zwarte Piet bedoeld om een wettelijk verbod te bepleiten? Is Peter Breedveld wel voorstander van een verbod? En als het niet verboden moet worden, wat is dan de bedoeling van alle ophef daarover?

op 26 11 2011 at 16:00 schreef Sasha Berkman:

Roots: en als je blind bent zie je geen racisme op geestijl en die andere drek sites.

op 26 11 2011 at 16:03 schreef Peter:

Zeg, Comment, kom jij nou echt alleen maar tevoorschijn geduikeld als je weer voor een verbod op iets kunt pleiten? Wat bén jij voor man?

Het gaat mij om discussie en bewustwording. Ik ben niet van de verboden. Ik hoop altijd dat mensen uit zichzelf besluiten beschaafd te worden.

op 26 11 2011 at 17:47 schreef kevin:

@Peter Ik vond het anders wel een goede vraag. Beetje jammer om Comment zo af te branden.

op 26 11 2011 at 17:52 schreef Peter:

Beetje jammer altijd, die anonieme types die mij hier de maat komen nemen.

Als ik had willen weten of jij het een goede vraag vond, had ik je het wel even gevraagd, Kevin. Nu zit ik hier met die totaal overbodige en nutteloze informatie.

op 27 11 2011 at 13:08 schreef De zwarte lijst | Oralistisch – Mrs Bruja Blog:

[…] argumentatie van Yernaz Ramautarsing, student politicologie:  klik hier Tot slot een big up voor dit ‘gewoon gezellige’ stuk van Peter Breedveld van Frontaal […]

op 27 11 2011 at 15:13 schreef Comment:

Het is niet een kwestie van opvoeden. Zwarte Piet is nu eenmaal een symbool geworden van verzet tegen politiek correctheid en ‘de multicul’. Iemand die Zwarte Piet verdedigt als ‘onze cultuur’ stemde waarschijnlijk op de PVV bij de laatste verkiezingen. Ze zullen dus niet wijken voor verwijten van racisme, integendeel.

Peter’s vriend Gregorius Nekschot kan hier als voorbeeld dienen: hij tekent uit woede, niet uit gebrek aan opvoeding. Racisme lost niet op door ‘opvoeding’. Het is óf Zwarte Piet, óf een verbod op Zwarte Piet. Meer smaken zijn er niet. Ik begrijp dat Peter Breedveld geen verbod wil, duidelijk – maar waarom schrijft hij dan zoveel over dit onderwerp?

op 27 11 2011 at 21:53 schreef Beukman:

@Comment,
Zwarte Piet is helemaal geen symbool van wat dan ook. De een zal hem zien als symbool van verzet tegen politiek correctheid en ‘de multicul’, zoals je schrijft; de ander ziet hem als symbool van de oude verhouding zwart-blank of van slavernij.

Maar zoals Shakespeare al zei over deze materie: Nothing is either good or bad, but thinking makes it so. Dat geldt uiteraard ook voor symbooltoeschrijving. Zwarte Piet is dus Zwarte Piet; niets meer, niets minder. Niks symbool, net zomin als de hoofddoek een symbool van onderdrukking is.

En er zijn wel degelijk meer smaken dan wel verbieden en niet verbieden. Peter is niet van het verbieden, weten we. In dit geval hoopt hij bij te dragen aan bewustwording. Mij krijgt hij vooralsnog niet achter zich in deze, maar het lijkt me de enige juiste te bewandelen weg om een vrijwillige kleurverandering te bewerkstelligen.

Ikzelf zal zeker niet als een Laatste der Mohikanen de zwartheid van Zwarte Piet tot de Dag des Oordeels blijven verdedigen. Wat er nodig is om mij van standpunt te doen veranderen, heb ik al eerder uitgelegd.

op 27 11 2011 at 22:27 schreef p.wielaard:

Peter, Ik snap je weerzin. Maar om Arikel 7 en Het Vije Volk in een adem te noemen met GS is te gemakkelijk. Echt er komt een tijd dat je dat onderscheid weer gaat maken.

op 29 11 2011 at 17:01 schreef matxil:

Wel erg laat en ongetwijfeld mosterd na de maaltijd, maar ik kwam deze pagina tegen, met hetzelfde onderwerp en dezelfde typische reacties van Nederlanders die zich in hun kruis getrapt voelen als iemand het durft iets over Zwarte Piet te zeggen:

http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/

op 30 11 2011 at 14:14 schreef Witte Pieten zijn pas racistisch | Freek schrijft:

[…] die Zwarte Piet racistisch vinden hebben gelijk wanneer ze zeggen dat Zwarte Piet niet zwart is omdat hij door de schoorsteen gaat. […]

op 02 12 2011 at 16:38 schreef Sasha Berkman:

http://www.nu.nl/buitenland/2683589/sinterklaasfeest-canada-afgelast-ontbreken-zwarte-piet.html

op 04 12 2011 at 12:16 schreef Beukman:

Moest gisteravond aan mijn vriend Sasha denken. Een van mijn zwagers is een pikzwarte man uit Afrika, en zijn dochtertjes zijn dat ook (hoe dat familiair zit: een andere keer graag). Een van die dochtertjes had zich als zwarte pietje verkleed.
Als Sasha mij had weten te overtuigen, had ik mijn zwager bij me geroepen en hem toegesist: “Jij bent fout bezig man! Een zwarte Zwarte Piet is racistisch! Jij voedt jouw dochter racistisch op!”
Goddank, Sasha heeft mij niet weten te overtuigen. Deze afgang is me dus bespaard gebleven.
Gelukkig voor Sasha valt er in Suriname nog veel zendingswerk te verrichten: deze zwarte pieten vinden zichzelf nog niet zwart genoeg.

op 16 12 2011 at 16:43 schreef imadima:

Via de facebookpagina van een kennis kwam ik dit artikel tegen. Het is nog zwak uitgedrukt als ik zeg dat ik ENORM VERBAASD ben dat Breedveld dit artikel geschreven heeft. Kan me nog herinneren dat ik door mister Peter Breedveld himself op twitter voor een racist werd uitgemaakt om precies hetzelfde punt dat hij in bovenstaand artikel maakt.

Is een punt maken alleen voorbehouden aan Peter Breedveld of lijdt hij nu aan een identiteitscrisis?

op 23 11 2012 at 19:57 schreef Sell Be:

Niet alleen is het racistisch; je liegt als ouder je kind voor. Je laat je kind leuk, lief en aardig doen..misschien zelfs op schoot zitten bij een oude kerel, voor cadeautjes.
De vriend van ieder kind..en wat als je als ouder zijnde geen geld hebt om cadeautjes te kopen, is de Sint jou kinds beste vrind dan niet?
Het commerciële gedoe en de geldklopperij terwijl er een stukje verder aard in waars,kinderen dood gaan van honger.
Ik zal zo trots zijn als mensen massaal het 5 december feest boycotten en zich storten op goede doelen, die wereldwijd kinderen ten goede komen.
Peace.

op 23 11 2012 at 20:31 schreef wadda:

Hele leuke discussie maar kan iemand me vertellen wat voor roet er in de schoorsteen is. Het is roet die zwarte piet tegenwoordig bruin maakt,kroeshaar, accent en rode lippen geeft. Ik heb de oplossing, als men gewoon zwarte vegen op hun wangen zet dan is er niemand die wat zal zeggen. Men kan dan pieten in alle kleuren hebben want ze hebben een veeg op hun gezicht..van de schoorsteen.

op 24 11 2012 at 01:34 schreef Teike:

Demonstreren is een recht wat is vastgelegd in de rechten van de mens.

Als je wil demonstreren, moet je de gemeente waar je wil demonstreren minimaal 24 uur van te voren inlichten over je plannen om te demonstreren. Dit omdat demonstratie en samenscholing in de ogen van de wet en handhaving in het verlengde van elkaar kunnen liggen. Samenscholing is verboden, demonstratie is een recht.

Als ik het mij goed kan herinneren, waren die demonstranten in overtreding omdat ze hun demonstratie niet hadden gemeld aan de gemeente. Ookal gaat het vreedzaam, in de ogen van de handhaver is het dan een samenscholing.

Dit betekent, dat ondanks je het recht hebt te demonstreren, je de plicht hebt, om dit te organiseren volgens de wet.

Hierdoor zal de visie van die desbetreffende handhavers zijn geweest, dat die 5 “activisten” geensinds bijdroegen aan de harmonieuze sfeer van een volksfeest. Mede omdat er niks was gemeld van te voren, kan besloten worden te handhaven alsof er samenscholing plaatsvond.

Probeer dit jaar anders opnieuw te demonstreren en regel dit volgens de wet. Waarschijnlijk zal je zien dat het dan wordt toegestaan!

MVG
Teike

op 22 10 2013 at 18:30 schreef h.groen:

op 24 11 2011 at 12:44 schreef sjaakknowsbest:

Omkering laat altijd mooi de drogreden zien:

Johan cruijf zat alleen in het bestuur omdat hij blank was.

Snap je het nu wel?

op 13 11 2014 at 13:09 schreef manus:

Als iedereen nu even deze link leest:
http://www.dbnl.org/tekst/brui100vans01_01/brui100vans01_01_0001.php

Een kinderboek uit de jaren twintig. Zwarte Piet is hier geen “geschminkt” fantasiefiguurtje maar gewoon een écht zwart negroïde jongetje. Waarvan op iedere pagina benadrukt wordt hoe kinderlijk, afhankelijk en braaf hij is.

Verder begrijp ik ook niet dat al die mensen die aandragen: “het komt van Germaanse tradities”, niet inzien dat in landen zónder koloniaal verleden de Helpersfiguur inderdaad nog demonisch is. En in ons land, mét een zeer lang en omvangrijk koloniaal verleden, de Helpersfiguur kroeshaar, rode lippen et cetera heeft gekregen. Juist het verschil tussen Oostenrijk en Nederland laat zien dat de connectie met het kolonialisme volkomen legitiem is.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS