Home » Archief » Hekserij in de leegte en de ontbinding van het Zelf


[29.09.2025]

Hekserij in de leegte en de ontbinding van het Zelf

Naomi Hoogeweij


Illustratie: Hugo Pratt

Het boek Void Sorcery and the Dissolution of Self van Peter Hamilton-Giles verscheen in een beperkte oplage van slechts 150 stuks via zijn persoonlijke uitgeverij Atramentous press en via Anathema Publishing. Het is een moeilijk toegankelijk maar intrigerend werk dat zich niet eenvoudig laat categoriseren binnen bekende esoterische, psychologische of mystieke tradities. De auteur, medeoprichter van de Dragon’s Column en een sleutelfiguur binnen het Crooked Path-denken zoals weergegeven door Diržys, ontwikkelt in dit boek een benadering die radicaal breekt met conventionele noties van heling, betekenis, en spirituele ontwikkeling. Zijn taalgebruik is complex, zijn stijl soms opzettelijk verwarrend, en de structuur van zijn argumentatie lijkt eerder performatief dan lineair. Toch is het precies deze ontregeling die de essentie van zijn project draagt: een uitnodiging tot verblijven in verlies zonder narratief herstel.

De kern van het boek: magie als afwezigheid

In plaats van magie op te vatten als een systeem van beheersing, projectie of verheffing, situeert Hamilton-Giles zijn void sorcery als een praktijk van ontvankelijkheid. Het is geen poging om iets te manifesteren, maar een manier om het onherroepelijk verlorene te dragen. De leegte die hierbij centraal staat is geen abstract filosofisch niets, noch een boeddhistische Sunyata vol potentieel — het is een reële, belichaamde leegte die voortkomt uit verlies, trauma, verstoting, en de onmogelijkheid van symbolische integratie. Leegte is hier een spoor van wat er niet meer is, en het werk van de void sorcerer is geen heling, maar verblijven in dat gemis.

Elk hoofdstuk in het boek onderzoekt dit thema vanuit een andere invalshoek. In het eerste hoofdstuk wordt leegte gedefinieerd als encapsulated loss — een verlies dat zich niet laat sublimeren maar als contour blijft functioneren. Hoofdstuk twee analyseert de voorwaarde waaronder void sorcery überhaupt mogelijk is: het loslaten van agency en het toelaten van ontregeling. Hoofdstuk drie, The Elapsed Void, introduceert het idee dat de leegte zelf al voorbij is — een veld van overblijfselen, waarin de beoefenaar zich niet richt op representatie, maar op het doorbewegen van wat niet meer terugkeert.

De daaropvolgende hoofdstukken verdiepen de temporele, innerlijke en lichamelijke implicaties van deze benadering. Tijd wordt begrepen als discontinu en desoriënterend, het bewustzijn als gevormd door breuken en pauzes, en het lichaam als drempel tussen het eigene en het demonische Andere. Deze visie culmineert in het concept van het sorcerous body: een lichaam-in-ballingschap, dat niet opereert vanuit wil, maar vanuit verwonding, ontvankelijkheid en resonantie met afwezigheid.

Een alternatief voor psychologische en spirituele systemen

Hamilton-Giles zet zich expliciet af tegen dominante psychologische en spirituele modellen. Zijn kritiek op initiatiesystemen, heroïsche zelfontwikkeling en betekenisgeving is scherp. In plaats van verlies te verwerken, suggereert hij dat werkelijk aanwezig zijn juist betekent: het verlies niet neutraliseren. Dit vormt een ethisch alternatief voor psychologische systemen die gericht zijn op herstel, en voor spirituele systemen die leegte annexeren als instrument voor verlichting.

Waar psychologie neigt naar narratieve integratie (“een plaats geven”), en waar Boeddhistische praktijken zoals Zen of Mahayana vaak de leegte verinnerlijken als potentie of fundamentele realiteit, verwerpt void sorcery zulke inscripties van betekenis of identiteit. De leegte wordt niet opgeheven, niet verlicht, niet geobjectiveerd — maar wordt erkend als iets wat zich aan elke duiding onttrekt. Dit roept herinneringen op aan poststructuralistische ideeën over différance, of aan Batailles innerlijke ervaring, maar de auteur houdt zich expliciet buiten academische kaders. Toch had enige filosofische verantwoording zijn betoog kunnen versterken.

Logische spanning en stilistische weerstand

De schrijfstijl van Hamilton-Giles is hermetisch, onregelmatig en zwaar geënt op evocatieve herhaling. Dit maakt het lezen intens, maar ook uitputtend. Veel passages balanceren op de grens van poëzie en filosofie, zonder zich ooit werkelijk toe te leggen op heldere argumentatie. Er ontstaan herhalingen die bezwerend werken, maar ook cirkelredeneringen en dubbelzinnigheden die niet altijd productief zijn. Soms is het alsof de tekst zelf wil verdwijnen — een esthetiek van afwezigheid, maar ook een barrière voor de lezer. De radicale afwijzing van representatie leidt soms tot ongrijpbaarheid: wat blijft er over als ook het spreken zelf voortdurend ondergraven wordt?

Toch past deze stijl bij het onderwerp. De taal zelf lijkt onderhevig aan de void die zij probeert aan te duiden. De tekst spreekt niet over leegte, maar lijkt erdoor gevormd. Dit kan als pretentieus of mystificerend worden ervaren, maar ook als coherent met het filosofische uitgangspunt: dat leegte zich niet laat representeren, maar hoogstens kan worden bewandeld.

Inspiratie en resonantie

Wat inspireert in Void Sorcery and the Dissolution of Self is de radicaliteit van de benadering. Voor wie zich herkent in verlies dat niet geïntegreerd kon worden — rouw, afwijzing, trauma, vervreemding — biedt dit boek een alternatief voor het dwingende model van heling. Het opent een veld waarin het onvoltooide, het onzegbare en het niet-herstelbare een plaats mogen innemen, zonder opgelost te worden. In tijden waarin zingeving vaak wordt gezocht in herstel, groei of spirituele transformatie, is het verfrissend om een stem te horen die zegt: niet alles hoeft geheeld. Niet alles kan geheeld.

Void sorcery stelt zo een vorm van ethiek voor: niet in morele zin, maar als een praktijk van trouw aan wat ontbreekt. Het lichaam, het ritueel, de stilte — alles wordt ingezet om te blijven bij wat zich niet laat representeren. Deze houding kan diepe erkenning oproepen voor wie zich niet meer thuis voelt in religieuze systemen, en zich ook niet wil onderwerpen aan psychologische modellen die alles reduceren tot verwerkbaarheid.

Slotbeschouwing

Void Sorcery and the Dissolution of Self is geen boek voor iedereen. Het vergt geduld, toewijding, en een bereidheid om te lezen zonder houvast. De tekst sluit zich af van conventionele wegen en opent een praktijk die buiten kaders valt. Juist daarin ligt zijn kracht: het is een boek dat weigert te troosten, maar dat uitnodigt tot een andere vorm van aanwezigheid. Niet als zelf, maar als resonantie. Niet als narratief, maar als echo. Niet als transformatie, maar als aanwezigheid bij wat verloren is en niet terugkeert.

In die zin is dit boek een zeldzaam document: niet van esoterisch systeemdenken, maar van existentieel ritueel. Niet van doctrine, maar van een liturgie van afwezigheid. Wie bereid is om met Hamilton-Giles deze weg te gaan, vindt geen leer, maar misschien wel een metgezel op het pad van het onvoltooide.

Naomi Hoogeweij is een verpleegkundige die zich bezighoudt met Jodendom en Zen Boeddhisme. Ze zet zich met liefde in voor de verworpenen der aarde.

boeken, Naomi Hoogeweij, 29.09.2025 @ 07:36

[Home]
 

1 Reactie

op 29 09 2025 at 07:36 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN AUGUSTUS

O Jullie zijn de barbaren, de monsters, stuk voor stuk

O Israël heeft bestaansrecht in je broekje

O Omvolking

O Het ritueel

O Onprettig

O Kanker

O De verachtelijkste VVD’er van allemaal

O Beijing, Hongkong, Jakarta

O Frontaal Naakts Brievenbusje

O De kleine realiteit

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS