Home » Archief » Kamui – marxisme in het feodale Japan


[01.11.2025]

Kamui – marxisme in het feodale Japan

Peter Breedveld

Sanpei Shiratp’s manga Kamui is een historisch verhaal boordevol actie en snoeihard geweld, schokkend geweld, maar het is vooral het verhaal van een feodale klassenstrijd. Het gaat over de heersende klasse die het volk tegen elkaar uitspeelt, boerenopstanden die genadeloos worden afgestraft en over individuen die proberen los te breken uit de klasse waarin ze gevangen zitten.

Niet alleen de hoofdpersoon, een paria, of genin in het Japans, die een eenmans-guerilla tegen het regime van de plaatselijke daimyo voert, maar ook een jonge samurai die de zoon van een landloze boer leert lezen, wat een zwaar misdrijf is, een boerendochter die verliefd is op de jonge samurai en, klaarblijkelijk, de boerenzoon die leert en uiteindelijk in staat is de boekhouding te lezen van de daimyo die zichzelf verrijkt ten koste van de boerendorpen in zijn domein.

Sanpei Shirato (1932-2021) bekeek het feodale Japan door Marxistische ogen. Dat benadrukte hij steeds in mini-essays die hij tussen de plaatjes van zijn manga propte en waarin hij de betekenis uitlegde van wat er net gebeurd was in Kamui. Kamui verscheen van 1964 tot en met 1971 in het magazine Garo en de Canadese stripuitgever Drawn & Quarterly, die ook de door mij bejubelde werken van Yoshiharu Tsuge uitgeeft, is bezig met de vertaling in kloeke delen van meer dan 600 pagina’s. De eerste twee verschenen dit jaar, voor 2026 staan twee volgende delen gepland.
 

 

Vrouwen moet lijden

Er gebeurt ontzettend veel in Kamui, en de verhalen over de menselijke personages worden afgewisseld met lange intermezzo’s waarin we de avonturen volgen van de dieren in het bos en in de bergen, met name die van twee wolven, een zwarte in het eerste deel en een witte, door zijn roedel verstoten wolf in zowel het eerste als het tweede deel. Alleen in het tweede raken de levens van de wolf en die van Kamui kort met elkaar verstrengeld.

Kamui sterft trouwens aan het eind van het eerste deel, waarna in het tweede opeens een tweelingbroer ten tonele verschijnt die zichzelf ook Kamui noemt. Behalve de eerste Kamui sterven meer personages, en niet één van hen vredig in diens bed. Ze worden doodgemarteld, opgehangen, gekruisigd, onthoofd, alles expliciet in beeld gebracht door Shirato, die duidelijk niet van verbloemen hield. Een echtpaar en hun baby wordt gekruisigd en doorboord met speren, een jonge vrouw wordt niet alleen gedood maar totaal vernietigd, opdat het lijkt alsof ze nooit bestaan heeft. Vrouwen hebben in Kamui sowieso weinig anders te doen dan lijden tot de gruweldood erop volgt.

Bloederige bende

Van de edele weg van de samurai laat Shirato weinig heel. Eervol sterven doet er niet één. Een duel is nooit wat je in veel films ziet, twee krijgers tegenover elkaar, een soort dans, een paar charges waarna één van hen ter aarde stort. Er wordt verminkt en geleden, iemand doodt per ongeluk zichzelf in plaats van zijn tegenstander, het is allemaal een grote bloederige bende en winnen is meer een kwestie van geluk dan van training.

De actiescenes zijn wel fantastisch in beeld gebracht, gechoreografeerd, zogezegd. Shirato had een energieke, vlotte tekenstijl met een vlekkerige zwier, vervolmaakt door zijn inkter Goseki Kojima, die later wereldberoemd is geworden met zijn mangaserie Lone Wolf and Cub, die volgend jaar wordt heruitgegeven door Dark Horse Comics.
 

 

 
Waar Shirato een heel nadrukkelijk punt van maakt, is dat het onderdrukken niet zozeer direct door de heersende klasse wordt gedaan, maar door de horigen zelf. Lagere ambtenaren, belastinginners en zo, onderdrukken de boeren met land, die onderdrukken weer de landloze boeren en iedereen onderdrukt de genin, wier taak het is de karkassen van dieren op te ruimen, maar op hun donder krijgen als die onreine karkassen langs de rijstvelden worden gesleept en dus hele moeilijke omwegen moesten maken. Maar de genin werden ook weer ingezet om op misdadigers en opstandelingen te jagen, waardoor ze weer in de rol van onderdrukker werden gezet en wat ze natuurlijk nog gehater maakten. Landloze boeren moesten vaak de wrede executies voltrekken.

Verdeel en heers. Zo hielden de samurai de mensen lekker met elkaar bezig en kwamen ze zelf overal mee weg.

Gruizige tekenstijl

De tekeningen in het eerste deel zijn nog heel cartoonig, al zit daar ook al wel een dikke laag vuil realisme in. De tekeningen lijken nog veel op die van Osamu Tezuka (van Astroboy). Later worden ze gruiziger en meen ik er de manga van Hokusai in te herkennen. Hokusai is de 19e-eeuwse kunstenaar waarvan iedereen die print van een vloedgolf bij Kanagawa kent.

Toen ik trouwens voor het eerst Hokusais manga onder ogen kreeg, wat geen stripverhalen zijn maar eerder semi-humoristische, boertige tekeningen van nederige boeren, handwerkers, handelaars, prostituees enzovoort, wist ik meteen waar Frank Miller zijn tekenstijl op heeft gebaseerd.

Enfin. Kamui is een meeslepend verhaal, al vind ik de boeken best zwaar en niet handig voor de manieren waarop ik lees (ik hou mijn boek met een hand opengeslagen omhoog op ongeveer een halve meter van mijn gezicht, of ik lees liggend, waarbij ik het boek met twee handen boven mijn gezicht hou). Maar wat je noemt een pageturner.

Slangengif

Ik heb ook heel veel geleerd. Bijvoorbeeld dat je geen slangengif uit iemands been moet zuigen als je gaatjes in je tanden hebt, want dan ga je zelf dood. En dat elke innovatie in de rijstbouw betekende dat een grote groep arme drommels opeens overbodig was geworden.

En dat er in al die honderden jaren eigenlijk niet iets wezenlijks is veranderd. Dat de wereld van Kamui, weliswaar in sterk verdunde vorm, ook die van ons is, en dat we hard op weg zijn naar een steeds minder verdunde feodale samenleving, waarin de onderdrukten elkaar onderdrukken.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 01.11.2025 @ 12:55

[Home]
 

1 Reactie

op 01 11 2025 at 12:56 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Oom agent komt op verrassingsbezoek

O Waar we het niet over mogen hebben van de hoofdredacteur van Elsevier Weekblad

O Heftig

O Charlie Kirk was zeg maar de Amerikaanse Wierd Duk

O Ik ben een terrorist

O Fascisme omdat het moet

O Puppy’s

O De Stilte

O Charlie Kirks hypocrisie

O De Sumud Flotilla houdt de hoop levend

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS