Home » Archief » Koop Arabisch!


[25.04.2019]

Koop Arabisch!

Hassnae Bouazza


Foto © Peter Breedveld

Om de tweede verjaardag van Vogue Arabia te vieren, heeft het blad een ode aan Arabische ontwerpers uitgebracht in een vrolijk filmpje met Arabische sterren en onder de hashtag #BuyArabDesigners. Temidden van alle politieke onrust die de Arabische regio al decennia verlamt, hebben de Arabische ontwerpers zich op de puinhopen van de politiek omhoog weten te werken en een internationaal publiek veroverd. Let maar eens op de vele rode lopers, het zijn namen als Elie Saab en Zuhair Murad die het vaakst klinken als sterren wordt gevraagd wie ze dragen.

‘Tja, mode’, kun je dan verzuchten, maar de betekenis hiervan is niet gering. Ik heb er al eens eerder over geschreven, het gebrek aan zelfliefde in de Arabische wereld dat zich vertaalt naar een hang naar internationale erkenning, een gretigheid voor alles wat Westers is en een diepe minachting voor de eigen talenten. Dat zie je met name in de Golfstaten waar ze al te graag buitenlandse kunstenaars en architecten fêteren. De Iraaks-Britse architect Zaha Hadid was daar uitgesproken over.

Internationale erkenning

Arabische artiesten hebben altijd verlangd naar internationale erkenning. Terecht, overigens, zoals het Arabische publiek Westerse sterren kent, zouden Europa en de Angelsaksische wereld ook eens wat vriendelijke aandacht kunnen besteden aan de talenten elders. Druppelsgewijs komt daar al jaren verandering in, overigens, dankzij Arabische acteurs in internationale producties, zangers zoals Khaled met wereldhits, regisseurs als Nadine Labaki en Nabil Ayouch en vele anderen.

Maar de erkenning zou thuis moeten beginnen. Daar waar het talent ontsproten is. En dat maakt de Arabische ontwerpers (en wanneer ik ‘Arabisch’ schrijf, bedoel ik de Arabische wereld met al haar culturele en etnische diversiteit) zo bijzonder; het ogenschijnlijke gemak waarmee zij internationaal doorbreken met behoud van de eigen identiteit, is hoopgevend.

Het begon allemaal met de vader van de Libanese couture, Elie Saab die, terwijl de oorlog woedde in zijn land, als jongeman kleding ontwierp voor vrouwen die ondanks de bommenregen en lelijke verwoesting hun vrouwelijkheid en levenslust vierden. Saab was de eerste Libanese en Arabische couturier die internationaal doorbrak en in Rome en Parijs zijn couture presenteerde. Hij maakte het pad vrij voor collega’s en de jonge generatie en overal in de verschillende Arabische landen zie je nu een toegenomen interesse voor lokaal en nationaal talent en internationale waardering voor Arabische ontwerpers.

Conservatieve geestelijken

Er werd vroeger gezegd dat de Arabische wereld niks te bieden had, maar dat was altijd al onzin en nu nog meer. Mede dankzij de ontwerpers die hun cultuur en de politieke uitdagingen in hun werk meenemen en die vertalen naar draagbare esthetiek. Ze doorbreken barrières en grenzen met japonnen waar vrouwen van dromen, parfums die verleiden en een alternatieve realiteit die gevuld is met schoonheid en liefde in plaats van onderdrukking en verdeeldheid.

Mode, ja. Het is slechts mode. Maar het sentiment dat hiervan uitgaat, de trots waarmee het mensen vervult, de opties die het mensen geeft om een ander verhaal te vertellen, een ander voorbeeld te volgen, talent te verkennen en voldoening te vinden in wat hen vormt in plaats van afkeer te voelen voor waar ze vandaan komen, is ongekend.

Het is van onschatbare waarde voor een daadwerkelijk andere realiteit die niet bepaald wordt door corrupte politici en conservatieve geestelijken, maar door mensen. Kwetsbare mensen met dromen en verlangens, tekortkomingen en onzekerheden. Geen scherpslijpers, maar mensen die fouten maken, spijt kennen en empathie voor de ander. Met humor en zelfspot. Mensen die in verschillen rijkdom zien in plaats van een bedreiging. Mensen dus. Gewone mensen.

 

 

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 25.04.2019 @ 06:53

[Home]
 

1 Reactie

op 25 04 2019 at 06:54 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS