Home » Archief » Kuifje in Afrika


[02.10.2012]

Kuifje in Afrika

Peter Breedveld

Bert Brussen, die naar verluidt een blokje omloopt als hij een groepje allochtonen op straat ziet, heeft besloten dat Kuifje in Afrika niet kwetsend is voor zwarten, maar juist voor blanken. ‘Het album is historisch correct en geeft op niet mis te verstane wijze een prachtige kijk op ons koloniale verleden’, schrijft Brussen in de Volkskrant. ‘Hergé schotelt ons een glashelder beeld van een minder fraai stuk van onze geschiedenis voor.’

Koloniale roepingen

Alsof Hergé zijn blanke lezers een satirische spiegel heeft willen voorhouden. Zo is het helaas niet. Hergé, die zijn Kuifje-verhalen in de jeugdbijlage van de kleinburgerlijke, katholiekreactionaire krant Le Vingtième publiceerde, kreeg van de hoofdredacteur van die bijlage, een pater, de opdracht een verhaal te maken dat bij de lezertjes ‘koloniale roepingen’ zou opwekken. Een verhaal over de noodzaak de achterlijke negertjes in Afrika te laten verheffen door de superieure blanke man.

Dat is Kuifje in Afrika geworden. Waarin de zwarten allemaal halfnaaktlopen, eruit zien als apen met dikke rode lippen, lui en dom zijn en een kinderlijk koeterwaals spreken. Ja maar, protesteert Brussen, Hergé maakt van de blanken ook een karikatuur: Kuifje is immers een intens bleek, kaal mannetje! Ja, maar hij is wel slimmer en moediger en ijveriger dan de zwartjes, Bert. In Kuifje in Afrika komen de zwarten er aanzienlijk slechter af dan de blanken.

Antisemitische cartoons

Het mooie van Kuifje is dat de serie na dit album steeds een beetje verlichter werd, een ontwikkeling die mooi is beschreven door Benoit Peeters in het boek Hergé, de zoon van Kuifje. Hergé begon als een bekrompen burgerman die antisemitische cartoons tekende en in de oorlog zelfs collaboreerde met de nazi’s, en eindigde als een kosmopoliet die met kennis van zaken en met liefde over niet-westerse culturen schreef. Dankzij Kuifje, die hem liet kennismaken met de wereld buiten het bedompte Belgische burgermansmilieu. Die hem trouwens na de oorlog ook uit de gevangenis hield. De Belgen hielden zoveel van Kuifje, dat Hergé uiteindelijk niet is vervolgd wegens zijn bedenkelijke oorlogsverleden.

Is Kuifje in Afrika een weerspiegeling van de tijdsgeest waarin het album werd getekend? Absoluut, althans van die van de kringen waarin Hergé verkeerde. Maakt dat het album ‘historisch correct’? Dat lijkt me niet. Dat zou Der Ewige Jude ook ‘historisch correct’ maken en ik kan me niet voorstellen dat Brussen zich aan díe stelling zou durven wagen.

Nu zien we Der Ewige Jude, om zeer begrijpelijke redenen, niet in de videotheek of bibliotheek staan. Waarom schiet iedereen dan wel in een kramp als een Zweedse bibliotheek besluit Kuifje in Afrika van de boekenplanken te halen? Hier zien we hetzelfde mechanisme als bij Zwarte Piet. Erkennen dat Zwarte Piet, of Kuifje in Afrika, racistisch is en dat we er dus mee moeten afrekenen, zou hetzelfde zijn als toegeven dat wij fout zijn. Wij hebben immers van Zwarte Piet en Kuifje genoten?

witbalk

Gastoptreden van de racistische Kuifje in deel vijf van Joann Sfars serie De Kat van de Rabbijn.
witbalk

Seksuele diensten

Bovendien, zegt Brussen, worden dezelfde stereotyperingen ook gebruikt in Louis Ferdinand Célines roman ‘Reis naar het einde van de nacht‘. De negers in dat boek zijn volgens Brussen óók ‘ronduit wilden die bij willekeur kunnen worden ingezet voor slavenarbeid of seksuele diensten en even waardeloos als inwisselbaar zijn’. Maar Céline schreef Reis naar het einde van de nacht niet om zijn lezers te inspireren tot ‘koloniale roepingen’, Bert, dát is het verschil. Als je het boek nog eens leest, zal je misschien opvallen dat de blanken nog erger zijn dan die zwarte ‘wilden’.

Dat Kuifje in Afrika niet kwetsend is voor zwarten, daar durf ik mijn hand ook niet voor in het vuur te steken. Eerder dit jaar besliste een Belgische rechter tegen een verbod op het album, in een zaak die was aangespannen door een zwarte Congolees. Die was dus in elk geval al gekwetst. En toen een Congolese minister in 2004 in zijn wiek geschoten werd door een Belgische collega, die kritische opmerkingen maakte over de ‘chaos’ in de Congolese regering, betichtte hij die van “racisme en heimwee naar het kolonialisme”. “Het is gewoon weer net als Kuifje in Afrika“, foeterde de minister.

Belgische linkschmensen

Evenmin dacht iedereen in Europa op dezelfde manier over Afrika en Azië als Hergé deed. Misschien heeft Brussen wel eens gehoord van Multatuli – hij leest immers ook Céline -, die zich lang voor Kuifje in Congo verzette tegen kolonialisme en racisme. Ten tijd van Hergé zelf waren het de Belgische linkschmensen die ageerden tegen de uitbuiting van de Congolezen.

Vind ik dat Kuifje in Afrika verboden moet worden? Neen. Strip- en Kuifjeverzamelaars moeten dit historische werk altijd kunnen blijven aanschaffen. Maar het album hoort zeker niet tussen de kinderstrips. Ik zou het mijn jonge kinderen althans nooit te lezen geven, net zomin als ik ze naar Der Ewige Jude zou laten kijken.

Steun Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland! Doneer via Paypal of met een storting op rekeningnummer 39 34 44 961 (Rabobank Rijswijk) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.




Peter Breedveld, strips, 02.10.2012 @ 07:34

[Home]
 

57 Reacties

op 02 10 2012 at 09:15 schreef Rob:

Dat is wel zo’n beetje de conclusie waar ik ook op uit kwam. Kuifje in Afrika is een historisch document dat je niet moet verbieden, maar ook niet aan je kinderen wilt laten lezen.
Dat heet natuurlijk CENSUUR in de overspannen kop van Brussen, maar dat is dan alleen maar omdat wij het zeggen en niet één van zijn vriendjes. Soit.

Ik snap overigens niet wat een zo nietszeggend stuk, waar met enorm veel omhaal van woorden niets belangwekkends of opmerkelijks in wordt gezegd, de Volkskrant moet vullen. Waren de advertenties op?

op 02 10 2012 at 09:48 schreef Pyt van der Galiën:

De VK probeert wanhopig haar imago van sociaal-democratisch bolwerk af te schudden, vandaar dat men het geleuter van Brussen plaatst. Meegaan met de tijd en zo. Toen men in 1968 dacht dat de revolutie elk moment uit kon breken, veranderde de VK plotseling ook totaal van karakter.

op 02 10 2012 at 10:50 schreef Bakito:

Als dit Kuifje-album niet tussen de kinderboeken mag staan, zou dat in mijn ogen ook voor de bijbel en koran moeten gelden.

op 02 10 2012 at 11:12 schreef Deh Haagh:

Los van de kwaliteit of kwantiteit van Brussen *kucht* heb ik als kind altijd genoten van de avonturen van Kuifje, Kapitein Rob en Eric de Noorman en ook Old Shatterhand moch ik graag lezen. Zonder ook maar 1 seconde na te denken over de culture waar- en onwaarheden of de onderhuidse vooroordelen etc. later als volwassene kwam pas het besef van het ‘foute’ aan die verhalen. De ophef acheraf snap ik aan de ene kant wel aan de andere kant las ik ook net het woord tijdgeest, misschien is het wijzer om daar het oog op te houden. Men wist toen niet beter. Zou zo’n verhaal/strip nu geschreven worden voor kinderen, dan zou ik me er veel drukker over maken. Immers valt Hergé als persoon er niet meer op aan te spreken net als Karl May.

op 02 10 2012 at 11:12 schreef yurp:

Een bibliotheek mag toch zeker zelf weten wat het in de collectie opneemt of niet? Censuur is iets wat van overheidswege wordt afgedwongen. Of Kuifje in Afrika racisme is vraag ik me wel af. Het is raciale stereotypering die wellicht beledigt maar racisme heeft naar mijn idee een duidelijk doel. Het onderdrukken, bestrijden of zelfs uitroeien van wat niet de eigen ‘raciale’ kenmerken heeft. Het doel maakt naar mijn idee het racisme. Waarmee ‘Der Ewige Jude’ duidelijk racistisch is met doel het publiek te vergiftigen jegens joden en ‘Kuifje in Afrika’ niet. Dat bekrompen burgerman Hergé tot doel had om Congolezen in Belgie te bestrijden door een raciale karikatuur neer te zetten gaat er bij mij persoonlijk niet in. Net zoals dat Nederlanders die blij worden als Zwarte Piet weer door de straten loopt geen racisten zijn. Je nooit beledigd of gekwetst voelen is geen mensenrecht.

op 02 10 2012 at 11:42 schreef Rob:

“racisme heeft naar mijn idee een duidelijk doel”, juist. En dat doel was om te laten zien hoe de blanke weldoeners de domme nikkertjes hielpen. Als je Jef Geeraerts leest, dan weet je dat dat gelul van een dronken aardbei is.

op 02 10 2012 at 11:51 schreef Peter:

Hoe je er nu weer bij komt dat racisme geen racisme is zonder ‘duidelijk doel’… Racisme is de stereotypering van vertegenwoordigers van een vermeend ander ‘ras’. Ook als je dat doet omdat je niet beter weet.

Hergé heeft jaren na verschijning van de eerste versie van Kuifje in Congo gezegd dat hij niet beter wist. De rechter die heeft beslist dat Kuifje in Afrika niet verboden wordt, redeneerde ook dat het album weliswaar racistische stereotypen bevat, maar dat Hergé niet bewúst mensen wilde kwetsen.

Mensen, dat is zó’n domme redenering. Ik geloof dat het Oprah Winfrey was die zei dat het racisme van goedbedoelende domoren de ergste vorm van racisme is.

op 02 10 2012 at 11:55 schreef Izz ad-Din Ruhulessin:

“Als dit Kuifje-album niet tussen de kinderboeken mag staan, zou dat in mijn ogen ook voor de bijbel en koran moeten gelden.”

Naar mijn weten staan die ook niet tussen de kinderboeken.

op 02 10 2012 at 12:02 schreef Deh Haagh:

*grijns* Goedbedoelende domoren en de weg naar de hel is geplaveit met goede voornemens…
Maar in plaats van te blijven hangen in, vroegah goed te praten of te veroordelen zou ik toch de hedendaagse misstanden graag aanpakken… zoals ‘de homoles’, prima dat men de jeugd van nu bewuster wil maken van o.a. diversiteit in de sexuele voorkeur etc. maar door op deze manier er een label aan te hangen schiet volgens mij niet alleen het doel mis maar het ook het volledige stadion. Daarnaast rammelt het stuk van ons literaire Brusselse spruitje dermate dat het me verbaast dat de krant die het draagt nog overeind staat.

op 02 10 2012 at 12:54 schreef Sherlock:

Ach… enerzijds is Kuifje wellicht een enge racist, maar anderzijds wordt dat wel gecompenseerd door zijn status als Gay icon.

op 02 10 2012 at 13:09 schreef Bertje:

@ bakito

En waarom dan wel niet?
De bijbel en de koran staan in kinder-uitgave tussen de kinderboeken lijkt me logisch.

Verder vindt ik het een duidelijk stuk alleen jammer dat zwarte piet er weer bij zijn onschuldige krulletjes wordt bijgetrokken.
(o spannend, ieder jaar weer kijk ik uit naar de traditionele zwarte piet discussie zo’n heerlijk typisch stukje Hollandsche disccussie verpakt in verzuurde meningen van boze blank meneren en correcte jojo’s.)

@ yurp

Bij hoge uitzondering ben ik het helemaal met je eens.
(behalve van dat doel enzo)

@ Peter

Ik maak zelf wel degelijk een onderscheid tussen bewust en onbewust racisme, het eerste is in m.i. erger.
Ben blij te horen dat een Belgische rechter ook dit stukje gezond verstand bezit.

op 02 10 2012 at 13:16 schreef Deh Haagh:

@Sherlock… een gay icon zou nog niet dood gevonden willen worden in een drollenvanger met opgetrokken sokken tot onder de knie…. en dan die helm…. dat kan al helemaal niet… dat vloekt toch als een ketter met al dat zwart om hem heen… *kucht*

op 02 10 2012 at 13:17 schreef Eef Meijerink:

Ik hou helemaal niet van boekenbannen, hebben in de historie ook nog nooit iets opgeleverd. Gelukkig maar

op 02 10 2012 at 13:26 schreef dewanand:

namaste peter,
mooi verhaal zeg van jou. Ik ken vele hindoestanen en negers heel goed en heb nogal wat gelezen. Een ding wat ik niet begrijp is waarom deze bruine en zwarte mensen altijd de blanke man aanbidden als hogere afgod. Hindoes hebben blote beelden van blanke mannen en dit zijn hun goden. Ik kan deze gepigmenteerde halfapen niet goed meer begrijpen.

Wat ik wil is dit:
anti blanken cartoons, barbaarse koloniale blanken, pedo blanken, nazi blanken.
een anti blanken fascistische staat in afrika.

wat leuk is, is ook als de surinamers gewoon zich professioneel organiseren in criminele organisaties om die 189 miljard euro terug te roven in nederland die de koloniale blanken daar roofden.

Ja, ik kan die zwarten niet goed begrijpen. ze houden zichzelf dom en wonen nog in bomen.

wieroe gaf mij al deze ideeen hoor, want hij is een fundamentalistische hindoe kat.

dewanand

op 02 10 2012 at 13:30 schreef Sherlock:

@Deh Haagh

Hij is duidelijk top bij de nikkertjes, hoewel dat in zijn relatie met kapitein Haddock weer heel anders ligt.

op 02 10 2012 at 13:30 schreef J.vanDijkS:

Kuifje, ik heb het ooit in begin jaren 80 geprobeerd. Echter zonder succes. Vond er niks aan. Dan las ik als 5 jarige toch liever de stripboeken van Storm of Eppo ofzo.
Kuifje was dan ook iets van voor mijn tijd met die oubollige kolonialistische kijk op de wereld.
Heb de film laatst toevallig gezien, ook ontzettend slaapverwekkend.
Dat Spielberg zich daaraan heeft gewaagd is voor mij nog steeds een raadsel.

op 02 10 2012 at 14:48 schreef Marthijn Uittenbogaard:

Ik vraag het me af of het verkeerd is om kinderen deze strip te laten lezen. Of ze de film Der Ewige Jude te laten zien. Alhoewel dat geen kinderfilm is en geen kind kijkt dat uit lijkt me. Heb hem zelf zelfs nooit gezien. Enkel wat fragmenten.

Ik ben er voor om kinderen te leren laten nadenken en van mij mogen ze veel zien. Wel zou ik er commentaar bij geven. Zodat ze met argumenten straks geen negers of Joden discrimineren. Nu leer je ze als je niet oppast wat goed is en wat fout is en ga je ervan uit dat je zelf alwetend bent. Er is geen tijd en plaats te bedenken waar de volwassen meerderheid over sommige standpunten niet achterlijk dachten. Dit zal voor het hier en nu ook op gaan.

Kritische geesten kunnen eerder zien waar volwassenen verkeerd zitten. Want ooit was kolonialisme normaal en dus ook voor de meeste ouders die dit overbrachten op hun kinderen.

op 02 10 2012 at 17:00 schreef Edo:

Ja daar heb je een punt Marthijn. En de nieuwe dewanand is weer prachtig vind ik.

op 02 10 2012 at 17:26 schreef Frank:

Mooi stuk, Peter.

Tja, die typetjes als Brussen en Niemöller, daar wil je nog niet dood mee gevonden worden. Ik denk dat ze in hun kindertijd trouw Trigo van Trigië lazen. Daarbij is Kuifje In Afrika een zeer linkse actieroman, ter verheffing des volks. Arische superhelden, en de tegenstanders zagen er bedenkelijk Aziatisch uit, of anderszins allochtoon.

http://www.stripsuithedenenverleden.nl/Image/Trigie/Trigo%20leidt%20de%20aanval%20uit%20de%20strip%20Trigie%20tekening%20van%20Don%20Lawrence.jpg

op 02 10 2012 at 17:27 schreef dewanand:

namaste peter en marthijn,

wieroe en ik zaten net te brainstormen met elkaar met wat kattebrokjes als snack. Wieroe, als hindoe kat met nauwelijks 5 miljard hersencellen kwam met een geniaal idee, hij zei dit:

‘Kijk, Dewanand als jij macht en invloed krijgt dan moet je strips en cartoons gaan ontwikkelen waarin de grote superieure negerlul wordt gepromoot om het blanke ras radicaal te herpigmenteren, want blanken zijn toch genetisch gehandicapt en inferieur. Laat dan via jou organisatie 80 procent van de hete blanke meiden zwanger neuken door potente superieure negers. Dit is immers de natte vingerfantasie van vele blanke meiden.’

Zo zie je hoe diep Wieroe’s inzichten gaan en hoe hij met zuivere diepe liefde het blanke ras wil uitroeien.

toppunt van liefde is toch een grote negerlul die de witte reet van een blanke homoman diep uitnaait en een homo pastoor die ik goed ken doet dit nu elke dag in Afrika en jezus zegent hem altijd met meervoudige anale orgasmen.

dewanand

op 02 10 2012 at 17:27 schreef Frank:

Hoe voeg je een afbeelding in? Nou ja, wie op de link klikt, krijgt een plaatje te zien. Dat is al wat.

op 02 10 2012 at 17:56 schreef MNb:

Inderdaad, je bent niet goed bij je hoofd als je je kinderen Deuteronomium hoofdstuk 13 voor het slapen gaan voorleest. Of Sura 2:178. Bertje wijst op de kinder-uitgaves. Die zijn dan ook sterk gekuist. Dat is hard nodig wegens de ongelooflijke rotzooi die er met name in de Pentateuch staat. De gemiddelde slasher movie is er niets bij.

op 02 10 2012 at 19:03 schreef Marco Knol:

@ Bakito en Izz ad-Din Ruhulessin:
Tuurlijk staan die boeken daar. Tussen de andere sprookjesboeken. Je kunt je inderdaad wel afvragen of al die gruwelijke verhalen over moord en doodslag wel geschikt zijn voor tere kinderzieltjes.

De Kat van de Rabbijn is trouwens een prachtige strip. Zoals Sfar terecht constateert; die Kuifje in Afrika is een domme irritante sukkel.

op 02 10 2012 at 19:42 schreef Ralph van der Geest:

“Dat zou Der Ewige Jude ook ‘historisch correct’ maken en ik kan me niet voorstellen dat Brussen zich aan díe stelling zou durven wagen.”
Die Brussen is zo gestoord dat ik me dat helaas wél kan voorstellen…
En eveneens helaas is hij niet de enige die nogal aan de weg timmert met op zijn zachtst gezegd wonderlijke ideëen bij wie ik me dat kan voorstellen.
Goed stuk overigens.

op 02 10 2012 at 20:00 schreef Arjan:

Leuk dat je hierover schrijft Peter! Het stuk van Brussen heb ik niet gelezen, maar ik kan wel ongeveer raden hoe dat in elkaar zou zitten. Toen de Belgische Congolees op tv kwam die het stripboek wilde verbieden, dacht ik ook eerst dat het alleen om een weergave van denkwijzen uit vervlogen tijden ging in Kuifje in Afrika. Toen hier nog weinig negers rondliepen was het overdreven beeld van de wilde met de grote dikke lippen ook wat makkelijker vol te houden, en de stripschrijvers wisten niet beter en hoefden destijds (in de binnenlandse markt) ook geen rekening te houden met gevoeligheden.
Weer zo’n overdreven racisme-klacht, dacht ik dus.
Maar toen ging ik het boek (voor het eerst) lezen…
Jömig.
Er zijn meer racistische strips, die overigens stukken beter geschreven en getekend zijn dan Kuifje in Amerika. De gramme huurling van Suske & Wiske (hier zijn de domme negertjes blauw) en De dorpstiran van Boeloe Boeloe (Kiekeboe)(uit 1977!) toont ook duidelijke sporen van koloniaal racisme. En de eveneens Belgische strip Jommeke kent ook een nogal… Eenvoudig wereldbeeld tov andere culturen. En de oude (Sjors en) Sjimmie!

op 02 10 2012 at 20:00 schreef hallo:

Misschien ben ik van een andere generatie.
Een generatie vol van foute denkbeelden die schuin aangekeken moet worden.

Moet dan eigenlijk niet alles wat voor 1950 werd gepubliceerd en op de kinderboekenafdeling staat worden gecontroleerd? En zo nodig verwijderd, wanneer het gemeten aan de culturele inzichten van het progressieve Westen anno 2012 niet correct is?

Moet volgens jullie ook Pa Pinkelman en Tante Pollewop het stemplel 18+ krijgen in de bibliotheek?
Of kennen jullie Flopje niet, het personage uit Bomans Pinkelman dat uit de wastobbe kwam en nog steeds ‘vies zwart’ was?

Komen er dan ook een kinderverbod op de volwassenenafdeling van de bibliotheek, en strenge controles?

Misschien net als een wietpas een speciale bibliotheekpas van geregistreerde lezers die Herge, Bomans of de strips van Tarzan willen lezen?

op 02 10 2012 at 20:22 schreef You On A Gin:

Valt wat mij betreft niets op af te dingen. Als zo’n strip met een bepaalde intentie en vanuit bepaalde gedachten is gemaakt, dan sijpelt dat er overal doorheen. In dat geval begrijp ik dat mensen liever hebben dat hun kinderen andere dingen lezen. Voor de rest vind ik het horen bij de (kunst)geschiedenis en dat moet je niet willen wegmoffelen.

Weet iemand dan hoe dat zat met Willy Vandersteen? Ook tijdsbeeld? Ik kan me nog wel wat opmerkingen van Lambiek en tante Sidonia herinneren die nogal op het randje waren. Volgens mij hebben ze een bepaald nummer later zelfs gecensureerd (gewoon een aantal pagina’s ertussenuit gehaald dacht ik).
In dit avontuur kijken onze helden naar een Afrikaanse inboorling die een regendans uitviert. Wiske (of Suske) vraagt “Wat doet dat zwartje raar, tante?” of iets in die trant, waarop Sidonia antwoordt “Ach kinderen, die mensen zijn gewoon nog niet zo beschaafd als wij.”

@ Frank
Maar… Trigië was toch wel cool?

op 02 10 2012 at 20:50 schreef Arjan:

@Frank Wat is er mis met Trigië? Misschien heb ik wat gemist.

@Peter je hebt even geleden gereageerd op een klacht/vraag over Dewanand dat hij heilig is op Frontaalnaakt. Nu is het natuurlijk aan jou om te bepalen wie heilig is hier, maar ik wil toch even vragen: waarom eigenlijk?

op 02 10 2012 at 20:55 schreef Peter:

Omdat hij gek is en tegelijk onmetelijk wijs.

op 02 10 2012 at 21:13 schreef leo schmit:

Dewana betekent in taalvarianten van het naar ik meen oorspronkelijk Sanskrit woord zowel ‘god’ als ‘gek’. In Indonesie betekent ‘dewan’ heilig (als god). In Afghanistan betekent ‘dewana’ geestelijk gestoord. Misschien is er wel geen verschil tussen goddelijkheid en gekheid.

Dewanand zelf kan de Hindu betekenis zelf uitleggen.

op 02 10 2012 at 21:25 schreef dewanand:

nou Peter,

interessante uitspraak over mij en Wieroe he.

Ken je het oude boek uit 1989 van huntingdon, Clash of civilizations, staat wat info op internet. Het is wel een heel bekrompen visie vanuit blank eurocentrisch oogpunt en het was een hit toen, net aan eind Koude Oorlog en de val van de Berlijnse muur.

Ik denk dat ik nu het probleem uit dit oude boek beter begrijp. Ook het oude boek van professor Zwaluw, Het Grote Geheim, over de germaanse volkeren kan ik nu beter verklaren. Ik keek nog afgelopen week erin naar zijn eindstelling op laatste pagina:

‘Niets is zo vernietigend als het eigen succes!!!!!’
mijn eerste lange blanke vriendin gaf mij dit dure boek in 1992 op mijn jaardag. Zij was degene die mij zei van ga en vind je hindoe roots en indiase, anders ga je dood, ik was een psychisch wrak toen. Zij hield van mij. Ik wil haar ooit terugzien en denk dat zij trots op mij zal zijn.

India heeft 50.000 sadhus en deze heilige mannen en vrouwen zijn het hart van hun Hindoe Dharm en de ziel van de Hindoe energie he. Zo zien hindoe meiden mij altijd als zij mij leren kennen en horen dat ik nu vanaprastya ben, een doorgedifferentieerde ziel, moksha he noemt men dit.

op 02 10 2012 at 21:29 schreef Bertje:

@ mnb

Ik hoop toch van harte dat de kinderzieltjes verschoond blijven van het oude testament en de koran, kun je natuurlijk wel alles er uithalen wat “hardcore” is maar dan blijven er misschien drie a’4 tjes over.
:-)

De kinderbijbels(nieuwe testament)die ik ken zijn allemaal lief leuk en van een hoog Jezus Teletubbie gehalte.Meestal getekend en zonder bloed e.d. Ga toch eens navragen of er ook een getekende kinder koran bestaat zal wel niet daar voor de meeste moslims mo niet mag worden afgebeeld.

op 02 10 2012 at 23:41 schreef You On A Gin:

@ Bertje
Ik heb zoiets een keer gezien, en inderdaad werd het afbeelden van ome Mo zelf handig vermeden.

op 03 10 2012 at 11:36 schreef Maarten:

Het kan aan mij liggen, maar ik ben in Afrika meermaals geweest en in die gebieden hebben de Afrikaners grote lippen, lopen half naakt en zijn gewoon niet zo slim. En ze zijn ook nog eens lui.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat in de tijd van Hergé dat wel het algemene beeld was.

op 03 10 2012 at 12:03 schreef yurp:

@Peter

Na wat gepeins heb je gelijk dat Kuifje in Afrika in wezen racistisch is. Mensen uit Afrika worden neergezet als inherent dom en dat is racisme. Op een onwetende naieve wijze, dat dan weer wel. Hij zal nooit in Afrika zijn geweest en zijn ideeën erover zullen weinig hebben verschild van de ideeën die in zijn omgeving leefden en ik verwacht niet dat er veel venijn zat in de vooroordelen. Het is dus wel racisme maar geen racistische discriminatie of rassenhaat. Iets dat tegenwoordig natuurlijk wel de connotatie is van het woord racisme.

op 03 10 2012 at 12:51 schreef Pyt van der Galiën:

Knap, de wijze waarop Maarten het gedachtegoed van de PVV parodieert.

op 03 10 2012 at 13:41 schreef Bertje:

@ Maarten

En hoe lopen ze dan half gekleed? Het is er nogal warm daar in de Congo, van die grote lippen klopt, en dat lui tja dan moet je toch echt wat duidelijker zijn bedoel je misschien dat de mannen aldaar een stelletje luie flikkers zijn en de vrouwen voor zich laten werken dan geef ik je gelijk maar dan zit jij weer met een probleem de vrouwen zijn ook zwart!
En no way ben jij in Congo geweest! ( ik ook niet maar mijn vrouw verschillende malen)

op 03 10 2012 at 15:47 schreef You On A Gin:

@ Bertje

Ik denk dat Afrikanen (en Antillianen, en mensen in bijv. het Middellandse zee gebied enz.) ‘lui’ overkomen op de Noord-Europeaan omdat het leefritme daar gewoon heel anders is. Ze lopen daar inderdaad niet de hele dag gestresst rond te rennen. Dat kun je inderdaad ook beter niet doen met zo’n klimaat.
Het concept van tropenjaren komt dan ook niet uit de lucht vallen.

op 03 10 2012 at 16:23 schreef Bigpete:

Dat is een leuk argument YOAG en wordt vaak gebruikt. Maar het klopt alleen niet. In grote delen van Azië is het ook bloedheet en vochtig en daar werken ze wel hard.

op 03 10 2012 at 16:43 schreef Rob:

Nu woon ik toevallig in het Middellandse-Zeegebied. Ik denk dat we het al moeilijk genoeg hebben hier zonder dat Hollanders, die het hier alleen maar van vakantie kennen, gaan roepen dat we hier niet de hele dag gestresst rond lopen te rennen.
U mag een dag op de stoel van mijn vriendin. Gaan wij kijken of u dat volhoudt, u, Nederlander die gewend is aan een zesendertigurige werkweek met “vrijmibo’s” en tientallen vakantiedagen – in een mild klimaat.

op 03 10 2012 at 16:44 schreef Maarten:

@ Bertje
Lui. Laat ik het zo zeggen, een gemiddeld dorp ziet er uit als een vuilnisbelt. Mensen willen niet graag werken, want dan moet je namelijk het dorp onderhouden.

Ik wil niet zeggen dat dit ook maar iets met huidskleur te maken heeft. Ik zou waarschijnlijk ook zo leven als ik daar opgegroeid was, maar het beeld dat een Hergé in die tijd zou tekenen, grote lippen, lui, etc een uitvergroting is van de werkelijkheid, heel generaliserend, enzo. Maar ja het is wel een strip en geen schilderij van Rembrandt.

op 03 10 2012 at 17:21 schreef You On A Gin:

@ Bigpete
Dan zijn ze in Afrika dus een stuk verstandiger. :)

op 03 10 2012 at 17:26 schreef Pyt van der Galiën:

Huisracist Grote Piet is er ook al zeker van dat die zwartjes lui zijn. Eens kijken…hé, het blijkt niet waar te zijn! Europese mannen zijn juist grote luilakken!

op 03 10 2012 at 17:31 schreef Kılıç:

Hey! Misschien moeten we het een keer hebben over relevante Europese kwalen? Institutionalisering, xenofobie, apathie, doodgeboorte, decadentie, vervreemding, existentiële leegte, kartelvorming, nepotisme, stagnatie, sycofantisme, gated communities, polarisatie, kleinburgerlijkheid, hoogmoed, vergrijzing, kennisvlucht, borderline-persoonlijkheidsstoornis, onderdrukking en veel… veel meer. Kies zelf maar.

op 03 10 2012 at 17:54 schreef Rob:

Maarten zou het dorp gewoon gratis voor niks onderhouden, begrijp ik. Want er is geen geld in deze landen voor een goed werkende vuilnisophaaldienst. Heck, er is geen geld *hier* voor een goed werkende vuilnisophaaldienst.
Het is godverdomme altijd weer die Hollander die met zijn handen in zijn zakken langsloopt en alle problemen *van andere volkeren* meteen aan luiheid wijt.
Want jullie, jullie werken zooooo hard! En kijk wat je ermee bereikt hebt! Een land vol grauwe kankeraars die de buurman het licht in de ogen niet gunnen.

op 03 10 2012 at 18:32 schreef Bigpete:

En wederom legt Pyt mij woorden in de mond die ik niet gesproken heb. Tief toch op eikel.Ik heb niet snel een hekel aan mensen maar voor jou maak ik graag een uitzondering.

@YOAG
Gelet op de levensstandaard deel ik jouw mening niet.

op 03 10 2012 at 18:38 schreef Yvonne:

Rob

Helemaal met je eens, altijd weer dat stinkende vingertje. Ik heb nog nooit zoveel luie blanken gezien als in Afrika.

op 03 10 2012 at 18:56 schreef You On A Gin:

@ Kılıç
LOL, zo’n beetje alles uit je opsomming komt op de hele wereld voor. Zeg dan “puberteitskwaaltjes” of zo, da’s op zich typisch westers.

op 03 10 2012 at 19:19 schreef Maarten:

@rob
Ik denk niet dat de problemen van het land door luiheid komen. Luiheid is ontstaan door de problemen van het land.

op 03 10 2012 at 20:31 schreef Pyt van der Galiën:

Ja maar, Pete, jij beweert net als Maarten dat die negertjes in Afrika niet hard werken. Citaat: “In grote delen van Azië is het ook bloedheet en vochtig en daar werken ze wel hard.” Vandaar al die armoede en vuilnisbelten in de Congo en zo. Toch? In feite werkt de gemiddelde man in Centraal-Afrika dus per dag twee keer zo lang als de gemiddelde West-Europese man. Toegegeven: het zegt niet alles, maar het nuanceert jullie opvattingen over luie zwartjes wel enigszins, vind je ook niet?

op 03 10 2012 at 21:37 schreef Bertje:

@ yoag

Even voor de duidelijkheid bij mij komen de mensen uit Afrika niet lui over ofzoiets, wie zoiets beweerd is niet goed bij ze knar.
Feit is dat bv in Congo / Ghanna / Burundi etc. de mannen veelal het zware werk overlaten aan de vrouwen en zelf vaak de godganse dag op hun kont zitten de macho uit te hangen.
Lees er maar wat rapporten van memisa op na en schrik u een hoedje.

op 03 10 2012 at 21:40 schreef Bigpete:

Leer nou toch eens lezen man!!!
Ik beweer niks, impliciet of expliciet. Ik constateer een FEIT dat de temperatuur niets te maken heeft met al dan niet hard werken. Zie Azië. De rest vul jij zelf in. Wees nou eens voor één keer in je leven een vent en geeft dat gewoon toe.

op 04 10 2012 at 10:30 schreef Pyt van der Galiën:

Nee, Pete. Jij constateert dat ze in sommige tropische landen wel hard werken, maar in andere niet. Azië wel, Afrika niet. Kun je vervolgens wel net doen alsof je dat niet gezegd hebt, maar die manoeuvres van jou ken ik inmiddels wel.

Is het je trouwens niet tot troost dat ze in het MO de minste uren per dag draaien? Worden je vooroordelen toch een beetje bevestigd.

op 04 10 2012 at 11:12 schreef babs:

Pete, de enige die hier feiten heeft geleverd is Pyt. Mooie kaart.

op 05 10 2012 at 10:23 schreef Marjoke:

Eh…. volgens mij schreef Brussen een satirische column over de bedoelingen van Hergé. Grappig dat Breedveld niet ziet dat hij en Brussen het in de grond gewoon eens zijn.

op 18 11 2012 at 00:51 schreef Jeroen:

Herge is ook vaak beticht van antisemitisme. Het was voor Spielberg (een Jood) kennelijk geen beletsel een fan van Kuifje te zijn. Verder: je onderschat kinderen als je denkt dat ze van het lezen van ‘Kuifje in Afrika’ racistisch worden. Dat is te simplistisch. Kinderen zijn niet gek, ze begrijpen heel goed dat deze strip in een andere tijd geschreven en getekend werd. Ik heb als klein kind ook Kuifje in Afrika gelezen, maar kijk niet neer op Afrikanen, integendeel..

op 26 02 2015 at 10:26 schreef Ana:

Uitstekend stuk! Had ik over het hoofd gezien (Brussen had ik wel gelezen). Helemaal eens met wat je hier schrijft

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS