Home » Archief » Marokkaanse Wilders


[18.05.2012]

Marokkaanse Wilders

Anita Brus


Illustratie: Bartolomé Esteban Perez Murillo

Aangekomen bij mijn Marokkaanse slager annex groenteboer zie ik dat ik mij vergis. Vanuit de verte dacht ik dat hij open was, maar als ik dichterbij kom zie ik dat het de kratten zijn van de buurman die ik voor de zijne hield. Mijn favoriete slager blijkt dicht.

Ik ben bijna verontwaardigd als ik zie dat mijn slager zijn ramen heeft dichtgetimmerd. Daar hadden die mannen, die zo trots leken op hun zaak, mij niets over gezegd. Pas geleden hadden ze mij nog extra goeie olijfolie beloofd die zij weldra uit Marokko zouden importeren. Geen woord over een op handen zijnde sluiting. Zonder echt goed te kijken, loop ik langs hun winkel naar die van de buurman om daar mijn boodschappen te doen.

De buurman lijkt op de Albert Heijn. Hij heeft een goed geoutilleerde winkel met twee kassa’s met lopende banden. Het assortiment is ruimer en misschien kwalitatief ook wat beter dan dat van mijn vaste adres. Bij mijn slager kocht ik wel eens sinaasappelen die van binnen half rot bleken. Toch kwam ik daar het liefst. De zaak werd gedreven door vier bijzonder aardige Marokkanen met wie ik inmiddels een band had opgebouwd. Ik was hun vaste Hollandse klant en het leek wel alsof ze daar een beetje trots op waren. Meestal kon er wel een extra bosje koriander vanaf en we voerden ook leuke gesprekken over Marokko, waar ik nog niet zo lang geleden was. Trots wezen ze mij op hun slagersdiploma en de hygiënische maatregelen die ze troffen, met een knipoog naar de oudste van de vier die nog met zijn blote handen in het vlees greep. Maar aan dat vlees mankeerde niets en het was ook nog eens heerlijk gekruid.

Het bezoek aan de buurman voelt een beetje als verraad. Ik struin wat doelloos langs de schappen, koop er het minimale en reken af zonder echt contact te maken met de meneer achter de kassa. Niemand die de boodschappen hier voor mij in een grote tas doet en ik loop, nadat ik dat zelf heb gedaan, enigszins verbouwereerd naar buiten richting de auto die ik wat verderop heb geparkeerd, voorbij de pui van de winkel van mijn vertrouwde slager. Pas als ik nog even opzij kijk, zie ik het. De ramen zijn niet alleen dichtgetimmerd, maar er liggen ook verschroeide resten van schappen voor de winkel. Er moet brand geweest zijn.

Ik besluit aan wat Marokkaanse mannen op een terras te vragen wat hier gebeurd is. “De zaak is in brand gestoken”, vertelt een van hen. “De politie is nog bezig met een onderzoek. Zo zonde, want de eigenaren van die zaak waren zulke lieve mannen. Die verdienen dit echt niet.” Ik vraag ze of ze enig idee hebben wie de brandstichters waren. “Wat dacht je, onze Marokkaanse jeugd natuurlijk. Deze buurt is echt vreselijk”, is hun reactie.

Maar waarom steken Marokkaanse jongens de winkel van hun Marokkaanse buurtgenoten in de fik? “Om niets, omdat ze geweigerd werd op een laat tijdstip daar nog iets te kopen. Het komt door de slechte opvoeding. Er wonen hier nogal wat gezinnen waarvan de kinderen niet worden opgevoed.” En is dat dan niet de verantwoordelijkheid van de ouders? “Met die ouders valt niet te praten. Zij weten niet hoe ze moeten opvoeden en er is een groot verschil met Marokko. In Marokko is meer respect en er wordt daar harder gestraft.”

Als ik over Wilders begin roept een van hen: “Wilders heeft voor 70 procent gelijk. Hij heeft alleen met zijn ideeën over de islam geen gelijk.” De anderen noemen deze man gekscherend de ‘Marokkaanse Wilders’ en ze zijn het niet allemaal met hem eens. Maar niemand lijkt een goede oplossing te hebben voor de jeugd uit problematische Marokkaanse gezinnen. “Bovendien kunnen het ook nog Nederlanders geweest zijn, want er was eerder een bedreiging van een Nederlandse leverancier”, zegt een van hen.

Ik vraag mij af of het niet ook een gevolg is van de verharding van onze maatschappij. Marokkaanse jongetjes of Nederlandse leveranciers, het lijkt om het even. Wat telt, is dat in Amsterdam West de winkel van vier hard werkende, goedwillende Marokkanen is afgebrand.

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over tango in het tijdschrift La Cadena. Zij publiceert ook teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date.

Anita Brus, 18.05.2012 @ 07:56

[Home]
 

63 Reacties

op 18 05 2012 at 08:29 schreef Mart:

“Opgroeien voor galg en rad” is niet voor niets een oude uitdrukking in het Nederlands.

Oud-socialistisch gezegd: het is een klasseprobleem. De onderkant van de maatschappij broedt altijd ellende en misdaad. De onderkant is vandaag de dag voornamelijk allochtoon, dus dat schept de makkelijke verwarring.

Maar vergis je niet: Wilders-achtig taalgebruik had je in de 19e eeuw ook, alleen waren de doelwitten toendertijd roomblank.

op 18 05 2012 at 09:46 schreef leo schmit:

Nou maar hopen dat mijn Turkse groenteman en slager in het plaatsje N de winkel nog open heeft, wanneer ik terugkom uit den vreemde.

op 18 05 2012 at 10:10 schreef Thomas E:

“Ik vraag mij af of het niet ook een gevolg is van de verharding van onze maatschappij.”

Ja, maar ook de ‘versofting’. Verharding qua over-grenzen-gaan. Versofting qua bestraffing ervan. Een Marokkaanse papa mag niet eens meer een paar corrigerende tikken uitdelen. En een Nederlandse leverancier (stel dat hij het gedaan had) blijkt als verzachtende omstandigheid aan een posttraumatische stress-stoornis geleden te hebben. Of zoiets.

op 18 05 2012 at 11:09 schreef Sasha Berkman:

thomas e: met dien verstande dat allochtonen zwaarder worden gestraft dan autochtonen voor de zelfde misdrijven. Het onbestraft laten door de rechter van het racisme van Wilders draagt ook bij tot de verhuftering en de verharding.

op 18 05 2012 at 14:04 schreef cRR Kampen:

Niet helemaal, Mart. Er is precies evenveel criminaliteit in de bovenklasse, maar daar heet het meestal anders. Wel is er één verschil. De ellende die deze criminaliteit veroorzaakt treft niet hen, maar eveneens de onderklasse.

‘Opgroeien voor galg en rad’ is niets meer of minder dan een arrogante, autistisch-egocentrische uitdrukking van de conservatieve gegoede burgerij. Wie bezoldigt de beul, wie draait het rad – nietwaar?

Het is nu niet anders. Ik denk aan de Factor Vijf, bijvoorbeeld.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/14/verdachte-met-buitenlands-uiterlijk-krijgt-eerder-celstraf/

op 18 05 2012 at 14:23 schreef You On A Gin:

Zelig voor die mensen. Is vroeger bij mij in de buurt zowel bij een Joods winkeltje als een Turkse snackbar gebeurd. Ja, niet opvoeden leidt tot dit gedrag. Die Marokkanen hebben helemaal gelijk, maar inderdaad, hoe is dit te corrigeren? Dan zouden we hier dus net zo hard moeten straffen als in Marokko, omdat dat misschien raddraaiers (afkomst onbelangrijk) afschrikt en ontmoedigt. Maar gaan mensen dan juist ook weer niet klagen over verharding?

Ik ga een beetje generaliseren, maar ik vind dat ‘autochtone’ Nederlanders een beetje de ambacht van het winkel bestieren kwijt zijn geraakt. In de winkel van een allochtoon is de klant nog echt koning en wordt er alle aandacht aan je besteed.
Nogmaals, ik generaliseer, en ik heb het ook wel eens anders gezien, maar meestal is het toch echt zo.

“Het onbestraft laten door de rechter van het racisme van Wilders draagt ook bij tot de verhuftering en de verharding.”

Interessant. Kun je ook beschrijven hoe?

op 18 05 2012 at 14:58 schreef Sasha Berkman:

YoaG: bv marokkaanse nederlanders hebben het gevoel dat de rechtstaat er niet is om hen te beschermen tegen de nazi-praatjes van Wilders. Anti-moslimfascisten hebben het gevoel dat ze alles kunnen zeggen, zie bv geenstijl.
gevolg is verharding.

op 18 05 2012 at 15:07 schreef Bigpete:

Ja tuurlijk, kutmarokanen beroven mensen vanwege Wilders. Voor 2004 (toen ze nog nooit van Wilders hadden gehoord) waren het allemaal engeltjes en stonden de misdaadstatistieken van marokkanen op nul…

Geloof je die onzin die je verkondigt nou echt zelf?

op 18 05 2012 at 15:19 schreef You On A Gin:

Sasha, da’s dan denk ik een kwestie van mentaliteit, want de Marokkaanse Nederlanders die ik ken vinden Wilders een eikel maar halen er verder hun schouders over op.
Ik word ook elke dag beledigd, vooral als ik het opzoek, en ik heb ook absoluut niet het idee dat de rechtsstaat mij en de mijnen beschermt, maar van verharding is geen sprake. Hooguit cynisme.

Overigens, ik ben blij dat er zoveel gezegd kan worden. Nu herken je aan de vruchten direct de boom, kun je het in de gaten houden, in kaart brengen, etc. Ik heb liever dit dan dat ze ’t stiekem doen.

op 18 05 2012 at 15:23 schreef cRR Kampen:

Klopt, Sasha; daarnaast heeft die rechtszaak nog twee dingen gedaan:
– De facto racisme door de autochtone bevolking legitimeren;
– Door de stumperige verdediging, die maakte dat ik alsnog vóór vrijspraak geraakte, kan iets als dit in ons land niet meer verstaan worden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liever_Turks_dan_paaps .
Omdat verdediging niet eens op het idee kwam heeft die rechtsspraak het aspect van Nederland waar het vier eeuwen wereldberoemd om was, het echt Nederlandse dus, begraven als het rottende lijk dat het al was.

op 18 05 2012 at 15:24 schreef cRR Kampen:

Eén troost: we mogen nog nét een paar mooie Arabische woorden in de mond nemen. Maar hoe lang nog, nietwaar.
Cijfer, alcohol, matras.

op 18 05 2012 at 15:38 schreef Sasha Berkman:

Bigpete: aan het woord kutmarokkanen kun je zien dat jij in 40-45 ook zo’n joden jagende smeris zou zijn geweest.

op 18 05 2012 at 15:40 schreef Peter:

Je bent weer on a roll, zie ik, Sasha. Nu is het wel weer genoeg geweest. Gedraag je.

op 18 05 2012 at 16:04 schreef Sasha Berkman:

Sorry peter maar ik heb geen greintje respect voor een politieagent die het over “kutmarokkanen” heeft.

fijn weekend voor straks

op 18 05 2012 at 16:22 schreef Bigpete:

Jij hebt sowieso geen enkel respect voor welke agent dan ook ouwe krakert.
Iedereen – behalve sasha- weet wat er met kutmarokkaan bedoelt wordt, vandaar dat ik dat woord gebruik. Ik wil juist niet generaliseren, vandaar. Kutmarokkaan is overigens bedacht dan wel gepopulariseerd door een PvdA er maar dat terzijde.

op 18 05 2012 at 16:48 schreef Thomas E:

YOAG 18:05 u

Je beschrijft jezelf als een minderheid, lijkt me. “Ik word elke dag beledigd” etc. Mag ik vragen in welk opzicht? Etniciteit? Homo? Als het me niks aangaat, eerlijk zeggen. Ik vraag het alleen omdat jij het inbracht.

op 18 05 2012 at 16:52 schreef cRR Kampen:

Bigpete, noem ze gewoon boefjes. Marokkaans noch kut hebben ermee te maken namelijk (Oudkerk versprak zich blijkbaar Freudiaans).

Als we trouwens gewoon even de Factor Vijf verdisconteren blijkt natuurlijk dat mensen van Marokkaanse afkomst gemiddeld maar half zo crimineel zijn als autochtone Nederlanders. Natuurlijk is dit feit nog een tijdje strict taboe, namelijk tot de Maori’s aan de beurt zijn.

op 18 05 2012 at 16:54 schreef Mart:

@cRR Kampen,

Ik ben bekend met de normale linkse analyse dat misdaad geherdefinieerd wordt als ‘dat wat het proletariaat doet’ om zodoende legitimatie voor repressie te creëren.

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Gegeven is wel dat armoede een bepaald soort ‘niks meer te verliezen’ mentaliteit oproept; gecombineert met het gevoel dat de rechtsstaat slechts de hogere klassen dient is dat een recept voor ellende, met name een soort ellende dat zich richt tegen de medebewoners van de buurt (zoals in het stuk).

op 18 05 2012 at 17:01 schreef Bigpete:

De vrimibo is voor Kampen kennelijk vroeg begonnen.

op 18 05 2012 at 17:11 schreef cRR Kampen:

Kijk aan, Bigpete geeft me gewoon gelijk (al kan hij dat nog niet zo goed communiceren) !

Mart, u bent het er niet helemaal mee eens, waarop het er dik in zit dat wij het helemaal eens zijn. Dat de rechtsstaat het Bezit dient is natuurlijk een gegeven en ook wel een natuurlijk gegeven.
Overigens komt het ‘niks meer te verliezen’ wel alleen voor bij werkelijk gnievende armoede, het soort armoede dat een bevolking tot het ultieme middel kan doen grijpen: de opstand of revolutie. Is zeer zeldzaam.
Algemeen schijnt criminaliteit vooral te correleren met de grootte van de kloof tussen rijk en arm. Hieruit volgt strict genomen dat ‘arm’ niet eens per se zo doodarm hoeft te betekenen als in, ik noem maar wat, Somalië. Het is in zekere zin relatief.
Verder frappeerde mij het feit dat altijd dat er nergens zoveel vrolijkheid te vinden valt als in de armere landen van de wereld – niets te hebben en dus niets te kunnen verliezen kan ook relaxet zijn…

op 18 05 2012 at 17:51 schreef You On A Gin:

@ Thomas E
Etniciteit (uiterlijke kenmerken) en religie. Maar een mens is pas beledigd als hij/zij zich het aantrekt. En dat doe ik vaak dus niet. Daar moet je boven staan.

@ Sasha Berkman
Begrijp me niet verkeerd trouwens, ik vind het goed dat je je ertegen uitspreekt. Alleen de manier waarop je dat vaak doet keur ik af.

@ cRR Kampen
Spinazie, caravan, magazijn, elixer, admiraal, katoen en nog zo ontzettend veel meer, waaronder mijn persoonlijke favoriet: algoritme. :)
Maar niet overdrijven hè, die woorden zullen echt wel gebruikt blijven worden.
Ik begrijp overigens je commentaar op 15:23 niet.

op 18 05 2012 at 18:30 schreef cRR Kampen:

YoaG, mijn commentaar op die rechtszaak tegen Wilders, bedoel je? Nou ja, daar staat ook nog een vergeten woord (dus niet) in.

Wat ik bedoel is dat die rechtszaak deels over de islam als zodanig ging, o.a. over de vragen of het een ‘ideologie’ dan wel ‘religie’ is en of het bijvoorbeeld een bij uitstek discriminerende religie is. Daarom was pseudo-Arabist Hans Jansen door de verdediging (dus Wilders) als getuige opgeroepen.
Nu hadden de ‘benadeelde partijen’, dus de ‘vervolging’ c.q. het OM dat ‘liever Turckx dan Paeps’ kunnen en moeten aanhalen. De zo wereldberoemde Nederlandse tolerantie was immers geïnspireerd op dat van het (toenmalige) Ottomaanse Rijk. Willem van Oranje en het andere geboefte dat ons land in de Gouden Eeuw transporteerde vonden het voorbeeld – van tolerantie dus – zo geweldig dat ze die islamitische halve maantjes als sieraad en symbool gingen dragen. De reden dat ik tenslotte vond dat Wilders vrijgesproken diende te worden is het feit dat dit zo elementaire stukje historie niet aan de orde gesteld werd.

Ik houd het meest van ‘cijfer’. ‘Magazijn’ is ook heel mooi :)

op 18 05 2012 at 21:28 schreef Jon:

Staat de buurman (de soort Albert Heijn) ook op het verdachtenlijstje? En de eigenaars zelf? Met zo’n buurman en een goede brandverzekering.. Niet dat echt zo is, maar er kan een motief zijn..

Zeker sinds een vechtpartij met jonge Marokkanen als oorzaakt werd gezien van een miskraam, wat tot hevige discussies leide, en later nieuwe verklaringen en feiten(?) de discussie een andere wending gaven.. pleit ik voor doordenken, en nog beter: feiten.

op 18 05 2012 at 21:36 schreef You On A Gin:

@ cRR Kampen
Ah. Ik vind het tekenend hoe die Arif Sag onlangs is behandeld. En hij kwam nota bene in het kader van de 400-jarige vriendschap tussen Nederland en Turkije. Het is zowat symbolisch, vind je ook niet?

Ik vond sowieso dat ze maar rare aanklagers hadden opgetrommeld voor de rechtszaak tegen Wilders. Overigens, als dus besloten is dat Wilders al die dingen mag zeggen, dan mogen wij dus ook allerlei dingen over Wilders zeggen (waar de grens bij oproepen tot geweld ligt). De ‘beweging’ PVV is immers ook een ideologie. En dat is toch bonus.

op 19 05 2012 at 01:42 schreef Marco Knol:

Ik zie soms uitspraken van rechters voorbijkomen die ik maar heel vreemd vindt. Soms zijn rechters een tikje wereldvreemd denk ik. Ik heb Marokkanen ontslagen tijdens ziekte omdat ze de boel belazerden en ik kreeg daarbij geregeld van andere Marokkanen te horen dat briefjes van een arts dat iemand ziek is in Marokko op iedere straathoek te krijgen zijn. Bij wijze van spreken. Daarom vraag ik altijd een formele verklaring van de “Marokkaanse UWV”. Maar hey, de Nederlandse rechter vind dat veelal allemaal niet zo relevant. Als een Marokkaanse arts schrijft dat iemand ziek is dan is dat zo. Lekker naief denk ik dan. Alsof we dat verdrag inzake sociale zekerheid (inclusief controle mogelijkheden) voor niks hebben.

Overigens zag ik deze week nog een leuk beeldcitaat van Geert Wilders in “Het snelle geld” van Jort Kelder op de VPRO. Toen ie nog bij de VVD zat. Met de islam is helemaal niks mis. Aldus Geert.

op 19 05 2012 at 14:25 schreef You On A Gin:

@ Marco Knol
Ja, dat weet ik nog. De mantra was altijd “Ik heb niets tegen de Islam, maar tegen de uitwassen van de Islam”. Sindsdien is zijn toon steeds harder geworden.

op 19 05 2012 at 16:52 schreef mevr boersma:

ik heb heel veel tegen de islam, en dat begint al met die profeet mohammed, dat was gewoon een ontzettende boerenlul, dat moeten we eerst maar eens onder ogen zien , vandaar uit verder

op 19 05 2012 at 23:29 schreef MNb:

Komt eerwraak door de islam? Zo ja, waarom doen moslims in het Caraïbisch gebied er dan niet aan?

op 19 05 2012 at 23:48 schreef Benedictus:

Mart

Er is naar mijn mening geen link tussen armoede en criminaliteit. Ik heb vroeger veel arme gezinnen gekend die niets met criminaliteit te maken hadden. Grote gezinnen waarbij de kleding overging van het ene naar het andere -jongere- kind. Niks dure merkkleding! Delen werd met de paplepel ingegoten. Die gezinnen zullen er nu ook nog zijn.

Het zijn eerder verwende jongens, die alles tegelijk willen hebben, die zich crimineel gedragen. De betreffende jongens wilden iets direct geregeld hebben. Gewoon je zin willen hebben, en wel meteen!

Het is ook een mentaliteitskwestie en veel criminele jongens hebben te weinig inlevingsvermogen t.o.v. anderen. Blijkbaar is ze dat door hun ouders onvoldoende bijgebracht of voelen ze het gewoon niet.

op 19 05 2012 at 23:58 schreef Thomas E:

Edo, je maakt vreemde gedachtensprongen. Van een mogelijk pedofiele profeet naar een hypothetisch ppedofiel gebod. En van eerwraak, dat overrated zou zijn, naar kindermishandeling, dat bij moslims niet veel vaker voorkomt. En je verwarde conclusie luidt tenslotte, dat criminaliteit een probleem is, maar niet door de islam. Ga je je doortimmerde conclusie aan Fred Teeven aanbieden?

op 20 05 2012 at 00:51 schreef Ana:

@MNb
‘Crónica de una muerte anunciada’ (kroniek van een aangekondigde dood) van Gabriel García Márquez gaat over eerwraak in het Caribisch gebied. Het slachtoffer van die eerwraak heet Santiago Nasr. Zijn dood staat al op voorhand vast omdat hij als ‘árabe’ (ja, ook in het Caribisch gebied wonen arabieren) de eer zou hebben geschonden van een meisje en haar familie. Hij wordt vermoord door de gebroeders Vicario, twee fanatieke autochtonen.
Maar van eerwraak was waarschijnlijk helemaal geen sprake toen ze de winkel van mijn slagerij in brand staken, eerder van domme vernielzucht. En inderdaad, een groot gebrek aan inlevingsvermogen van de daders.

op 20 05 2012 at 04:45 schreef You On A Gin:

@ mevr boersma

Mohammed was zonder twijfel een enorme bokkelul. Als-‘ie ooit echt bestaan heeft, dan was het een opportunistische, immorele roverhoofdman/lafaard/verrader die het woord van “God” modelleerde naar zijn eigen grillen en gerief. Van de Grote Drie mag Islam dan ook mijn grootste minachting genieten. Het doet Christendom bijna consequent en vredig lijken, en dat is knap.

Maar nu komt de clue: in ons mooie Nederland mag iedereen geloven wat-‘ie wil, ook al is het een kutreligie. Het gaat om vrijheid. Zowel baardpyama’s and PVV-ers zullen van een koude kermis thuiskomen wanneer zij denken anderen hun vrijheden te kunnen ontnemen. Zolang er mensen als je ome Gin bestaan. En daar sta ik garant voor.

op 20 05 2012 at 11:32 schreef Ana:

Het zet geen pas elkaars profeten uit maken voor ‘bokkelul’. De verhalen van de verschillende geloven zijn nu eenmaal gebaseerd op andere tijden met andere normen, alle vrijheid van meningsuiting ten spijt.

Wat betreft die vrijheid van meningsuiting; die moet er zijn, maar wordt naar mijn idee te vaak misbruikt om anderen mee om de oren te slaan. Als alle ouders (en dus niet alleen de Marokkaanse) hun kinderen nou eens leerden respect te hebben voor andersdenkenden – of gewoon voor hun medeburgers – dan zou mijn slager waarschijnlijk ook nu nog gewoon zijn werk doen.

op 20 05 2012 at 12:37 schreef Mart:

@Benedictus,

Anecdotes zijn geen bewijs. De cijfers zijn vrij duidelijk: de veroordelingen komen vooral op de laagste lagen van de bevolking neer.

op 20 05 2012 at 15:57 schreef Benedictus:

Mart

Zou het ook niet kunnen zijn dat deze groep sneller een veroordeling krijgt i.p.v. een schikking?

Opmerkelijk is wel, dat de daders nooit in kleding lopen van Zeeman of de Hema, maar in dure merkkleding.

Ik blijf er bij, dat armoede er minder mee te maken heeft dan verwende jongens die alles tegelijk, en liefs zonder moeite, willen hebben. Veel alleenstaande ouderen zijn arm, maar stelen zelden. De betreffende onderzoeken zouden gesplitst moeten worden naar de aard van de jongens zelf.

Opvoeding en cultuur kunnen er wel mee te maken hebben, maar ik weiger te geloven dat arme mensen hun kinderen eerder tot stelen aanzetten of slecht opvoeden dan mensen die ruim voldoende hebben. Die generalisatie is naar mijn mening te kort door de bocht.

Er zijn a-sociale mensen overal. De pakkans is klein, vooral als je slim bent.

op 20 05 2012 at 19:01 schreef MNb:

@Ana: ik wéét dat er in het Caraïbisch gebied Arabieren wonen, want ik woon zelf in Suriname. Ik veronderstel dat de naam Beyrouth Bazaar voor zichzelf spreekt; dat is een bekende winkel in Par’bo. Alleen blijven er twee vragen over, die je niet beantwoordt.

In hoeverre speelt de islam een rol in het boek?
Het boek is gebaseerd op ware gebeurtenissen van 1951. In hoeverre speelde de islam bij die gebeurtenissen een rol?
Colombia staat namelijk niet bekend om zijn grote aantallen moslims (0,02% volgens de Engelse Wikipedia). Daarvoor moet je in Suriname, Guyana en Trinidad zijn.
Eerwraak kwam in Suriname vroeger nog wel eens voor – onder hindoes.

op 20 05 2012 at 21:04 schreef cRR Kampen:

YoaG, ik noem de PVV systematisch wat die is: de racistische beweging. Ergens toch jammer dat de PVV niet een proces wegens smaad of laster tegen me begint (o welja, de racistische beweging is er toe in staat).

Overigens dient de religie met het executiewerktuig als symbool een ander symbool te kiezen en dit met bijzonder veel tamtam bekend te maken.
Tot dan graag alle kerken óf dat symbool eraf, óf naar buiten het zicht van kinderen verplaatsen.

op 21 05 2012 at 00:13 schreef Ana:

@MNb
Eerwraak maakt deel uit van de Spaanse en dus ook Latijns Amerikaanse cultuur. Het is een restant van de moorse en joodse cultuur van de Spanje. Daar leefden moren (een scheldnaam), christenen en joden ooit samen en trad een wederzijdse beïnvloeding op. Die invloed werkt door in een land als Colombia dat overigens ook joodse en islamitische immigranten heeft. Die bevolkingsgroepen zochten daar aan het eind van de 19de/begin 20ste eeuw een betere toekomst. In Barranquilla (noorden van Colombia) kun je nog steeds heerlijk Libanees eten.
In het boek van García Márquez spelen die immigtanten een rol als ‘buitenstaanders’. Santiago Nasr is zo’n buitenstaander en is als zodanig al bij voorbaat schuldig. De islam speelt daarbij geen directe rol (hoewel er in het boek geloof ik wel een passage voorkomt over islamieten die geen varkensvlees eten), maar dus wel een indirecte.

op 21 05 2012 at 02:21 schreef Sasha Berkman:

Kampen: Je citeert Bill Hicks?

http://www.youtube.com/watch?v=SE223F-LBPw

op 21 05 2012 at 10:31 schreef cRR Kampen:

Nee Sasha, ik citeer mezelf van een kwart eeuw geleden ofzo. Ik citeer ook Hans Teeuwen niet, die geheel zelfstandig op het idee kwam dat ik zelf allang leuk vind: dat Jezus van Nazareth achteraf beter gehangen had kunnen worden. Had je allemaal vrolijke lijkjes bungelen in de kerken. Er is helemaal niets origineels aan dit soort associaties. Ze zullen wel aardig kloppen, nietwaar.

Dat executiewerktuig is uiteraard wat menig niet-christen in de heidense landen in de ziel gegrift is.

op 21 05 2012 at 12:04 schreef MNb:

@Ana: dan is het boek van Marquez dus niet bijster relevant voor mijn vraag van 19 05 2012 at 23:29.

op 21 05 2012 at 14:06 schreef You On A Gin:

@ Ana & @ cRR Kampen

Voor mijn part laten ze dat symbool op hun voorhoofd tatoeëren. Ik stoor me er niet aan. Net zoals ik me er niet aan stoor dat ik volgens hen na mijn dood voor eeuwig en altijd gruwelijk gestraft zal worden omdat ik niet ben zoals zij. Dat geeft misschien geen pas, maar het geeft hen dan weer hoop, en dat is natuurlijk ook leuk voor ze.

Dat is ook een mooie eerlijke ruil. Ze mogen mij best minderwaardig, onrein, en weet ik veel wat noemen, maar soms mag ik dan ook wat lulligs terugzeggen. Bijvoorbeeld dat één van hun profeten een bokkelul was, of Jezus een irritante, megalomane drama queen. Gelijk oversteken.

op 21 05 2012 at 14:55 schreef Bigpete:

Volkomen eens met YOAG. Zolang er nog “heilige” boeken verkocht worden die preken dat ongelovigen brandhout voor de hel zijn en de slechtste der schepselen mag ik zeggen dat al die religies, de islam voorop infantiele sprookjes zijn bedacht door charlatans, bedriegers en nepprofeten en nagevolgd door totale imbecielen.

op 21 05 2012 at 15:55 schreef Sasha Berkman:

Het zelfde gaat op voor het geschreeuw van Wilders. Zolang hij zegt dat de islam in oorlog is met het westen en dat wij de oorlog tegen eurabie dreigen te verliezen mag ik zeggen dat hij een charlatan is die infantiele sprookjes verteld en dat zijn navolgers haatzaaiende schoften en totale imbecielen zijn

op 21 05 2012 at 17:17 schreef Mart:

@BigPete:

Het probleem is alleen dat jouw soort (PVV-stemmers en sympathisanten) helemaal niet geïnteresseerd is in gelijke vrijheid van beide groepen.

Jullie willen die gelijke status bereiken door de andersdenkenden gewoon uit te zetten. Das lekker makkelijk, hoef je ook niet voor vrijheid van meningsuiting te zijn.

op 21 05 2012 at 18:07 schreef You On A Gin:

@ Bigpete:

Ik wil daar graag nog wel een kanttekening bij plaatsen;
ik ben trots om in een land te wonen waar vrijheid van religie en levensstijl voor iedereen is gewaarborgd. Blij dat hier moskeeën mogen worden gebouwd, blij dat mensen hun geloof mogen belijden. Wat ik verder van hun religies vind, is mijn probleem (zolang ze mij met rust laten, anders maak ik het hun probleem).
Op veel plekken op de wereld worden bijvoorbeeld christenen of homo’s vervolgd of getreiterd, vaak ondersteund (of gedoogd) van staatswege.
Nu hebben we hier in Nederland een partij in de regering die één minderheid in de hoek wil zetten. En dat op basis van vage samenzweringstheorieën. Ik vind dat een ‘modern en beschaafd’ land onwaardig.

@ Sasha Berkman
Maar dan gaat Wilders huillie-huillie doen, want die vrijheid van meningsuiting schijnt alleen voor hemzelf te gelden.

op 21 05 2012 at 20:08 schreef Ana:

@MNb
Het boek van Márquez laat zien dat er geen eenduidig antwoord is op je vraag.

op 21 05 2012 at 20:42 schreef Bigpete:

Je praat weer poep mart, maar dat zijn we van jou gewend. Criminelen met een dubbele nationaliteit mogen van mij uitgezet worden, maar we hebben het hier over gelovigen van alle religies. Dat stond ook in mijn post. Ik geef toe dat ik de islam de allerachterlijkste religie vind, maar het joden- en christendom doen daar nauwelijks voor onder. Waar heb ik ooit beweerd dat ik alle christenen en joden wil uitzetten, of brave moslims for that matter?

Ik herhaal: gelovigen die op basis van de door henzelf geschreven heilige schriften zichzelf boven anderen plaatsen of zichzelf meer rechten toe-eigenen zijn compleet imbeciel. En hun nepprofeten ook. In tegenstelling tot YOAG ben ik niet zo van de vrijheid van godsdienst, ik vind dat mensen bevrijd moeten worden van het geloven in complete onzin.

op 22 05 2012 at 09:05 schreef Mart:

@BigPete:

1. Wilders heeft gezegd iedereen uit te willen zetten die nog maar aan sharia denkt.

2. Jij hebt nog nooit afstand genomen van dat standpunt, en gegeven je andere posts is het redelijk om aan te nemen dat dat is omdat je het er mee eens bent.

Dus als je wil bewijzen dat ik ongelijk heb, is het antwoord vrij simpel: neem maar duidelijk expliciet afstand van die uitspraak.

op 22 05 2012 at 10:58 schreef sabaroth:

Sharia Sharia, mmja dat betekent niet veel goeds geloof ik he? Als ze de Sharia invoeren gaan ze handen afhakken en zo, nee dat moet je niet willen zo een Sharia tog?
Klinkt best wel grappig Sharia trouwens, zou het ook een bikinimerk zijn?
Nou heb ik tog minstens al een minuut over de Sharia nagedacht, sta ik al op de deporatielijst?

op 22 05 2012 at 14:05 schreef Ana:

Hoe zou het eigenlijk met die slagers gaan? Nu hun winkel er niet meer is zie ik ze niet meer.

op 22 05 2012 at 14:09 schreef You On A Gin:

Problemen met mensen die Sharia willen zullen socio-mechanisch worden opgelost. Is ons in het verleden ook gelukt met ‘loverboys’ in onze buurt. Geen regering of ander overkoepelend orgaan voor nodig. De regering heeft reeds lang haar geweldsmonopolie verloren.

op 22 05 2012 at 14:34 schreef cRR Kampen:

YoaG/18:07, ik stoor me er ook niet aan, totaal niet – precies totdat een samenleving met ‘christelijk-joods fundament’ (hoe KRIJGT iemand het verzonnen) zich stoort aan ’s werelds eerste socialist en feminist en ‘m, vermoedelijk daarom, evenals z’n tijdgenoten die nog in beestenvellen om het vuur krijsten, dús ’n moordenaar noemen.

op 22 05 2012 at 14:42 schreef Bigpete:

Jij je zin mart, ik neem afstand van die uitspraak.Het gaat ook nergens over, je kunt niet zien wat iemand denkt. Je neemt alles veel te letterlijk, ALLE politici roeptoeteren maar wat. Dat is echt niet voorbehouden aan Wilders. Ik ben helemaal niet zo’n Wilders aanhanger, dat maken anderen er altijd van. Ik heb bepaalde ideeën, die jou wellicht niet aanstaan, dat mag. Die ideeën heb ik al 30 jaar, toen nog niemand van Fortuijn had gehoord en Wilders nog in een korte broek liep.

op 22 05 2012 at 16:51 schreef Mart:

@BigPete,

Kijk. Was dat nou zo moeilijk?

Alleen jammer dat je dan weer zo voorspelbaar voor een Wildersaanhanger ‘hullie doen het ook’ gaat roepen; dat terwijl de PVV juist opvalt door de extreemheid van de standpunten die ze inneemt.

op 22 05 2012 at 22:17 schreef You On A Gin:

@ cRR Kampen
Wie?

@ Bigpete
Het is waar. Politici worden betaald om te lullen, dat is hun werk. Ik heb van alles tegen Wilders, maar hem verwijten dat-‘ie z’n beloftes intrekt vind ik raar. Dat doen ze bijna allemaal.

op 23 05 2012 at 04:21 schreef MNb:

Er bestaat verschil tussen beloftens intrekken en toegeven omdat je een compromis moet sluiten.
Dat gezegd hebbende ligt één facet van het Lente-Akkoord mij zwaar op de maag: het versoepelen van het ontslagrecht. Hoe GL daarmee heeft kunnen instemmen is mij een raadsel. Typerend is wel dat ik daar zelf mee moet komen en de rechtse anti-GLers hun mond erover houden.
Kunnen ze een keer scoren, zijn ze niet ter plaatse. Dus schop ik de bal maar weer in eigen doel.

op 23 05 2012 at 10:27 schreef Sasha Berkman:

YoaG, je lijkt voorbij te gaan dat Widlers de dingen met opzet anders voorstelt dan dat ze zijn. Wat voorbeelden: tzunami van islamisering, eurabia etc etc. dat zijn bewust gebruikte leugens die als doel hebben angst en haat te zaaien. Dat de rechter die schoft heeft vrij gesproken blijf ik een schande vinden.

op 23 05 2012 at 13:56 schreef You On A Gin:

@ Sasha Berkman
Dat behoort dat ook tot de dingen die ik tegen hem heb. Maar verlakken van de kiezers? Nee, dat niet eens zo zeer.

op 23 05 2012 at 14:46 schreef Sasha Berkman:

YoaG: waar het mij omgaat is het volgende: veel politicie liegen inderdaad als het voor hen gevoel MOET. Wilders gebruikt leugens als methode, hij liegt praktisch altijd.

op 23 05 2012 at 19:36 schreef You On A Gin:

Soms denk ik dat Wilders zelf heilig gelooft in wat hij blaat. In dat geval spoort hij dus niet helemaal. Twijfelgevalletje.

op 25 05 2012 at 11:18 schreef Herbert:

@You On A Gin Ik heb nu niet het idee dat Nederlanders minder service gericht zijn maar meer met het hebben van een eigen zaak.

Ik zie het bijvoorbeeld bij Albert Heijn. er zijn 2 winkels bij mij vlak in de buurt. De ene is een AH-filiaal en de andere is franchise, dus niet van AH zelf. En die laatste winkel is net wat schoner, de schappen zijn er mooier uit, de hesjes zijn schoon en hulpvaardiger personeel. Ik denk dat de eigenaar daar gewoon meer op let dan een loonslaaf.
Niet dat die andere winkel nu zo’n bende is, maar bij de franchisehouder staan gewoon de puntjes op de i.

op 25 05 2012 at 19:05 schreef You On A Gin:

@ Herbert
Verschillen die ik opgemerkt heb tussen AH filialen zitten vooral in het type buurt.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS