Home » Archief » Marokkanenprobleem


[08.12.2012]

Marokkanenprobleem

Hassnae Bouazza


Illustratie: Georges Pavis

De Jakhalzen vragen het, in de media schreeuwen ze het: we hebben een Marokkanenprobleem.

De bewierookte journalist Kustaw Bessems verklaart trots op Twitter dat hij en zijn collega’s al jaren schrijven dat Marokkanen crimineler zijn; alsof ze wetenschap bedrijven en hun beweringen feiten zijn -maar dat terzijde. We hebben dus een Marokkanenprobleem.

geestelijk gestoord

Als de blanke autochtoon Karst Tates besluit op de koninklijke bus te rijden en meerdere slachtoffers te maken, wringen media en zelfverklaarde deskundigen zich in allerlei bochten om een verklaring te vinden: eenzaamheid, depressie, geestelijke gestoordheid.

Zwijgt Jasper S. dertien jaar lang over de door hem gepleegde brute moord op Marianne Vaatstra, schieten de complotdenkers als paddestoelen uit de grond, want een Nederlander, een autochtoon zou nooit de keel van een vrouw doorsnijden, dat doen alleen asielzoekers en allochtonen, natuurlijk.

Schopt een Almelose Henk zijn Turkse buurman dood, dan is dat een uit de hand gelopen burenruzie. Schiet Tristan van der Vlist mensen dood in een winkelcentrum, dan is daar vast een verzachtende verklaring voor, want autochtonen doen zoiets niet. Dat gaat zo tegen de natuur in van de autochtone mensen, daar móet een medische verklaring voor zijn, voor die uitzonderlijke gruweldaden.

Hollandsche ziekte

Anders ligt dit als Nederlandse malloten met Marokkaanse wortels een misdaad begaan. Dan zijn het opeens volbloed Marokkanen en ligt de verklaring niet in hun opgefoktheid of agressie, maar geheel en al aan hun cultuur en religie. Dan verdwijnen opeens alle gewelddadigheden die begaan zijn door autochtone voetbalvandalen en gaat het alleen nog maar over hét Marokkanenprobleem.

Maar al die zogenaamd beschaafde journalisten en zichzelf overschreeuwende dwazen op Internet vergissen zich. Laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen: we hebben niet te maken met een Marokkanenprobleem, maar met een besmettelijke Hollandsche ziekte die epidemische vormen aanneemt.

Misplaatst superioriteitsgevoel

Het getuigt van een pijnlijk misplaatst superioriteitsgevoel als je als autochtoon de eigen misdaden ontkent door ze weg te zetten als uitzonderingen en je blind te staren op de excessen uit andere groepen en die aan de afwijkende cultuur te wijten.

Het is misselijkmakend om verontwaardigd te doen over geweld door allochtonen, maar vol bewondering over massamoordenaar en terreurzaaier Anders Breivik te schrijven, omdat zijn analyse van het moslim- en linksmensprobleem zo accuraat zou zijn.

Het is ziek om onder het mom van ‘benoemen’ grove en ronduit racistische generalisaties te uiten over hele gemeenschappen, iedere keer weer als een vastgeroeste plaat.

Parallelle universumpjes

Terwijl de verklaring voor het geweld gewoon op straat ligt en op Internet te lezen is: mensen zijn opgefokt, leven in parallelle, ingebeelde universumpjes waarin iedereen rekening dient te houden met wat zij vinden en als dat niet gebeurt, krijg je of een grote bek of een klap voor je harses.

Stel je een vraag aan de conducteur, krijg je een grote smoel. Vraag je een winkelbediende om hulp, krijg je de wind van voren.

Gevaarlijke toeren

Ik heb nu zelfs al meerdere keren meegemaakt dat automobilisten op de snelweg ruzie met elkaar kregen en gevaarlijke toeren uithaalden, omdat de een de ander ging inhalen of niet hard genoeg reed. Want het is potverdorie hún snelweg en zij betalen óók belasting. De waanzin ten top.

Dát is het probleem waar we mee te maken hebben. Maar blijf je gerust blindstaren op het Marokkanenprobleem.

Van Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) verschijnt dit najaar het boek ‘Arabieren Kijken’ bij uitgeverij Ambo. NRC Handelsblad heeft het nu al getipt. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 08.12.2012 @ 10:50

[Home]
 

114 Reacties

op 08 12 2012 at 11:19 schreef Rob:

Ik zou eraan willen toevoegen: we hebben een moreel probleem. Geweld is leuk, iemand in elkaar trappen is “vet”, en laten we nog een keertje allemaal naar Haren gaan om met de pliesie te matten.

Oh ja, dat waren natuurlijk allemaal Marokkanen daar in Haren. Laten we dat niet vergeten.

op 08 12 2012 at 11:21 schreef Jim:

Beste Hassnae,

Ik denk niet dat deze uitingen aan cultuur en religie ligt. Wel vraag ik me af (en veel vrienden van mij met mij), waarom de opgefoktheid en agressie in de groep Marokkaanse Nederlanders zoveel hoger lijkt te liggen. Ik lees in het stuk van Peter dat hij zaken aanhaalt als: sociale klasse, gebrek aan opleiding, armoede, integratie, gebrek aan netwerken etc. Impliciet maakt Peter het argument dat de Marokkaanse gemeenschap hierdoor harder wordt getroffen dan andere groepen en dat dit het gedrag getoonde gedrag veroorzaakt en overtegenwoordiging in misdaadcijfers.

OK, dit schetst enige helderheid. Maar twee vragen: hoe komt het dat de Marokkaanse gemeenschap hierdoor harder wordt getroffen. Iedereen kan een goede opleiding volgen in Nederland, ook deze groep. Integratie: we hebben tegenwoordig een Marokkaanse Nederlander als burgemeester van de tweede stad van Nederland. Genoeg Marokkaanse Nederlanders die hoge posities hebben (Marcouch), succesvolle sporters (Affelay) etc.
Ten tweede, waarom doen ondanks al deze tekortkomingen en drempels Marokkaanse dames het zo goed?

Dank alvast,
Jim

op 08 12 2012 at 11:23 schreef laarmans:

Hassnae

Bedankt voor je prettige nuance. De hysterische reacties uit de donkere krochten van het internet, bewijzen dat de gemiddelde Nederlander alles over een kam scheert, omdat hij te lui en te beroerd is om de echte oorzaken van dit nutteloze geweld te duiden.

Deskundigen en onderzoekers als Jan Dirk de Jong en Hans Werdmoller worden als softi afgeslacht.Een man als Wilders krijgt gelijk, want hij is voor inquisitie en deportatie. Ziehier het denken van de straat.

op 08 12 2012 at 11:43 schreef Vanes:

Het hoofdprobleem in de discussie over geweld is dat iedereen causaal redeneert, een vorm van denken die overigens wijdverbreid is en zich niet alleen beperkt tot dit soort fenomenen. Als een grensrechter wordt doodgeschopt moeten we een oorzaak hebben, Marokkaanse afkomst is zo’n oorzaak. We rommelen er wat statistieken bij, neuzelen wat over slechte integratie van de ouders en we kunnen de wereld weer begrijpen. Helaas is het niet zo simpel. De meeste fenomenen hebben een complex aan oorzaken. Zo kan het bij Jasper S. een mengeling van lust, frustratie en een psychologische afwijking zijn geweest. Maar ook in zijn geest kan ik niet kruipen, hij begrijpt zichzelf amper denk ik. Maar wij willen altijd de wereld begrijpen en de media willen altijd één oorzaak, want als het complex wordt past het niet meer in column of een artikel en vooral dan haakt de lezer af. De lezer, de Nederlander wil zijn wereld begrijpen, alleen helaas voor hen is de wereld niet zo simpel.
Om kort te gaan: de Marokkaanse afkomst was niet de oorzaak van dit geweld, het was slechts een element in een complex van oorzaken. Die andere oorzaken kunnen we ook wel duiden maar dan wordt het gewoon te ingewikkeld. En daar zit niemand op te wachten, we willen dat de wereld is zoals Wilders die ziet dat is overzichtelijk. Maar om de filosoof Anthony J. Blair te citeren: “we have the obligation to reason well” en dat zie ik in de Nederlandse media veel te weinig.

op 08 12 2012 at 12:22 schreef Cis:

Het fijne aan frontaal naakt is dat er echt gedicussieerd en genuanceerd wordt gepraat. Heel wat anders als reacties op nieuwsberichten waar onverhoop het woord Moslim, Turk of Marokkaan in voorkomt. DAn word ik kotsmisselijk van de bekrompen domme reacties. Bedankt voor deze verademing.

op 08 12 2012 at 12:29 schreef Roland:

Karst en Jasper deden wellicht net zo lief tegen hun moeder als de grensrechtertrappertjes. Dus ze deden niet altijd, overal en tegen iedereen gestoord. Mooi. Lief van ze. Hebben de slachtoffers weinig aan.

In alle gevallen focussen we graag op de achtergrond van de dader: individuele persoonlijkheidsstoornis of collectieve cultuur. Niet iedereen met de achtergrond van Karst zal doen wat Karst deed en de eigen verantwoordelijkheid blijft keihard overeind. Niet elke Marokkaanse voetballer van 15 zal doen wat deze gedaan (lijken te) hebben en de eigen verantwoordelijkheid blijft keihard overeind.

En het grensrechtergeval een voorbeeld van het Marokkanenprobleem noemen is een natuurlijk generaliserend, net als wanneer we het een probleem noemen van Amsterdammers, jongens of voetballers. We slaan echter door naar het andere uiterste als we zeggen dat het een maatschappelijk probleem is. Dan maak je het zo abstract dat je niet tot oplossingen of zelfs maar een begin van een aanpak komt.

Door de benoemers weg te zetten als racisten en de tegenpartij als theedrinkers komen we niet verder. Royeren van wangedragers is een begin…

op 08 12 2012 at 12:39 schreef Louisa:

Goed stuk!

op 08 12 2012 at 12:46 schreef Mostafa:

Een goed stuk. Ik word er ook een beetje triest van.
Voor het eerst zag ik Rutte iets oprecht zeggen. Dat het (voetbal)geweld een probleem van de samenleving is en niet Marokkanenprobleem. je kan, als blanke Nederlander, het probleem lekker op het boordje van allochtonen leggen maar daarmee los je het probleem niet op. kop in het zand steken helpt niet. het ergste is dat als je genoeg tegen iemand zegt dat ie een rotjochie is, wordt ie uiteindelijk ook een rotjochie. Mensen die dat doen zijn ook daders.

op 08 12 2012 at 12:48 schreef stroepmoes:

Je treft zelfs mensen die stellen: Dat de mensen in voormalig Rhodesie onder Ian Smith beter af waren dan onder Moegabe Zinbabwe. Immers toen leed men geen honger en er was welvaart.

Eraan voorbijgaand dat dit maar gold voor een klein deel van de bevolking. Om maar niet tezwijgen van discriminatie.

Aan de andere kant mag je van de gemidd. burger noch verwachten dat hij/zij nog instaat zijn om
ook maar enige moreel besef te hebben? Politiek justitie zijn nauwelijks bij machte dit in te dammen of het heeft geen prioriteit.
Zelfverijkend bonusverstrekkend wachtgeld innend Zonder enige moraal pleegt men fraude meineed steld vrindjes aan op burgemeesters of wethouders posten plegen malversatie`s richting aanemerij.
Al declalerend rent men op papier van Straasburg naar Brussel. En wat wij er van zien of te horen krijgen is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg.

op 08 12 2012 at 12:49 schreef Ch1po:

Ach en al die levensgevaarlijke schoften op de weg, daarvan weten we toch ook allang dat dat allemaal polen en bulgaren zijn. De wereld heeft een nederlanders probleem.

op 08 12 2012 at 12:52 schreef Max:

Joost Niemoller ‏zegt op twitter:

@LagondaBlogger Maar wat is ‘cultuur’? Ik denk; Voor een heel belangrijk deel ook: Genen.

Die Niemoller hangt gewoon de rassentheorie aan…openlijk racisme,ze schamen zich er niet eens meer voor.
Het voetbalgeweld wordt verengd tot Marokkanenprobleem,het was een walgelijke uitzending gisteren bij Pauw en Witteman,niemand aan die tafel die er wat van zegt,laten ze die Werdemöller aan het woord.

Het is duidelijk dat je door het uitnodigen van een omstreden criminoloog als Werdmöller deze zaak niet dient!
Wat is er nog progressief aan PenW =Vara, als een omstreden rechtse crimonoloog in zo’n gevoelige zaak,overigens nog in onderzoek bij de politie met 20 rechercheurs,als in zo’n gevoelige zaak zo’n omstreden rechtse crimolnoloog aan het woord wordt gelaten zonder tegenspraak van bijvoorbeeld een andere deskundige?
Je nodigt een omstreden crimonoloog uit en zet daar dus niemand tegenover.

Het probleem is hier in dit geval niet het dat Marokkaanse jongeren vaker crimineel zijn dat andere groepen jongeren maar dat er steeds vaker geweld rond het voetballen plaatsvindt!
En niet alleen geweld door jongeren.
Maar toch weet Pauw en Witteman het te verengen tot geweld door Marokkaanse jongeren.
Baggerjournalistiek in het rijtje van PowNed en GeenStijl.
Getuige ook de reacties gisteren tijdens en na de uitzending op twitter op #PenW.

Hier een paar twitterberichten gisteren op #PenW met oproep tot eigenrichting
van ene @Nafta78:

-Het is een Marokkanenprobleem in Nederland. In deze maatschappij. Dat maakt het mijn probleem. Dat maakt het ONS probleem.

-En aangezien de Marokkaanse ouders uitzonderlijk gefaald hebben, krijgt de overheid nog een kans, doen die het niet… tjah…

-Luister, met de huidige stand van zaken is de zet nu aan de Marokkaanse gemeenschap.

-Als de Marokkaanse gemeenschap het laat liggen, dan is de overheid aan zet.

-Als de Marokkanen & de overheid het laat liggen, wat ik sterk vermoed, dan is de gemeenschap aan zet.

-En dat laatste…, dat wil je niet zien vriend. Dat gaat niet zachtjes gaan.

-Je mag wel denken dat die Hollanders een gezapig goedmoedig volkje is, maar als het er op aan komt…

Bedankt Pauw en Witteman…bedankt voor jullie flutjournalistiek,jullie zijn er mede debet aan dat dit soort zaken openlijk geroepen worden!

op 08 12 2012 at 13:05 schreef Niek:

Het enige verschil is dat Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond, over het algemeen, veel in groepsverband doen. Positieve en negatieve activiteiten deelt men samen. Dat is een cultureel normbesef. De, van origine (bestaat eigenlijk niet), Nederlander doet alles, over het algemeen, alleen. Positieve en negatieve activiteiten doet men het liefst alleen. Het is het maatschappelijk individualisme dat de autochtoon zo antisociaal maakt. Dus voor hetzelfde vergrijp pak je 1 autochtoon op en 4 allochtonen.

op 08 12 2012 at 13:07 schreef Faaz:

Jasper S. is niet schuldig, hij is verdacht. De rechtszaak is nog niet eens begonnen.

Vreemd dat iemand die van anderen altijd, terecht, nuance eist, deze nu niet op kan brengen.

Nu zijn mediaberichten en een vermeende bekentenis plots voldoende voor een veroordeling.

Blijkbaar komt ditmaal de afkomst en de achtergrond van de verdachte wel goed uit.

Heel jammer.

op 08 12 2012 at 13:12 schreef Ralph van der Geest:

Goed stuk. En je moet er niet aan denken dat onderstaand ooit een keer werkelijkheid zou kunnen worden…
http://www.krapuul.nl/blog/93486/joost-niemoller-eindoplossing-marokkanenvraagstuk/
Ik geloof dat Nederland met Bessems, Niemöller, Brussen en nog zo wat van dat schorem een ‘bruin’ probleem heeft dat zo langzemrhand om een ‘eindoplossing’ begint te schreeuwen. Voor dat het te laat is.

op 08 12 2012 at 13:12 schreef Henk van Schepen:

Hoe je het ook wendt of keert, feit is dat deze jongeren allemaal ook een Marrokkaans paspoort hebben en daarmee dus (ook) Marokkaan zijn en onderdanen van de Marokkaanse koning. Daar kunnen ze zelf niet voor hebben gekozen maar ze gaan er maar wat prat op. Dat het in hun cultuur, en religie zou liggen is natuurlijk bullshit, hoewel, aan HUN cultuur ligt t natuurlijk wel,niet aan de Marokkaanse maar aan de Mocro (zo als ze zichzelf noemen) cultuur, gewetenloze en respectloze bendes van losgeslagen jongeren, vaak middelbare school dropouts die als groep heel dapper zijn. Het soort misdaden dat deze groepen uithalen is heel anders dan de doorgedraaide eenlingen als Jasper S of Tristan van der Vlist die jij hier aankaart. Deze groepen werken als jakhalzen. plegen geweldsdelicten roven en stelen, terroriseren buurten en lastigvallen van blanke meisjes en vrouwen. Inderdaad Het is geen Marokkanen probleem, Agressie en onverdraagzaamheid is een maatschappelijk probleem,maar deze groepen raddraaiers zijn daar een onderdeel van, een groot onderdeel en zolang je dat niet durft of wilt benoemen draag je niet bij aan een oplossing maar doe je aan struisvogelpolitiek.

op 08 12 2012 at 13:17 schreef Peter:

Deze groepen werken als jakhalzen. plegen geweldsdelicten roven en stelen, terroriseren buurten en lastigvallen van blanke meisjes en vrouwen.

Maar Tristan en Jasper zijn dappere samoerai, toch? Heldhaftig ten onder tegen een enorme overmacht.

op 08 12 2012 at 13:19 schreef Niek:

Wat ik ermee probeer te zeggen: niets is wat het lijkt. Iedereen ziet wat hij of zij wil zien, wat in hun straatje past. Natuurlijk word geweld van de allochtone Nederlander breeduit bemeten in de media. Het is de bedoeling om tweespalt te zaaien. Zolang Nederland versplinterd is, komt er nooit een breed en solidair draagvlak om gezamenlijk op te treden tegen de wandaden uit den Haag. Wanneer begrijpen we dat we tegen elkaar worden uitgespeeld? Wanneer begrijpen we dat we ALLEMAAL Nederlanders zijn omdat we binnen de grenzen van dit benauwde land wonen en dat ‘van origine’ al miljoenen jaren niet meer bestaat?

op 08 12 2012 at 13:20 schreef Max:

Faaz:Advocaat van Jasper S…”De moord is opgelost”
100% DNA match….Kans 1 op de 4 miljard dat DNA niet van verdachte is…

op 08 12 2012 at 13:28 schreef dirk:

Dit is jullie weblog, kom hier soms voor enige nuance. Maar in dit soort gevallen zijn jullie van hetzelfde slag als een pvv-er.. een marokkaan doet iets, rechts valt erover, jullie vallen over rechts. Vermoeiend aangezien beide niet bijdragen aan een oplossing. De Marokkanen die ik deze week sprak waren net zo verontwaardigd als de gemiddelde Nederlander namelijk. Enige dat zij nog extra hebben is dat ze zich ook aangesproken voelen op dit gedrag, terwijl ze hier al hun hele leven wonen, studeerden en werken. Ze tonen begrip voor de reactie van de Nederlander en erkennen dat er een groot probleem is en dat er dmv. buurtvaders etc. gewerkt wordt aan een stukje van een mogelijke oplossing. Toen ik Kaarima, een collega, wees op een stukje van Peter gaf zij zelfs aan dat hij geen idee heeft waar hij over praat. Ik hoor dus een ander verhaal dan hier. Zelfs zij geven aan dat politie tegen hen gewoon geweld moet gebruiken aangezien ze anders toch niet luisteren. dat wij Nederlanders te soft zijn. Wanneer zo’n kleine groep zo’n stempel drukt op een grotere gemeenschap is er wel degelijk een probleem lijkt me. In dit geval een probleem voor Marokkanen. Een Marokkanenprobleem zo je wil.

op 08 12 2012 at 13:29 schreef Max:

“Deze groepen werken als jakhalzen. plegen geweldsdelicten roven en stelen, terroriseren buurten en lastigvallen van blanke meisjes en vrouwen”

Het is net of je Hitler hoort spreken over de Joden

op 08 12 2012 at 13:42 schreef dirk:

@Max

Tja, dat is een deel van het probleem. Bij mij in de buurt ging een petitie tegen overlast. Vooral tegen de “bontkraagjes” op hun scooters met harde muziek, hun wilde gebaren, harde stemmen. En dan denk ik terug aan vroeger, hoe ik met mijn brommer ook een plekje zocht met vrienden, met opzichtige kleding. Je bent gewoon op zoek naar je identiteit. Wat wel leuk is, wanneer er glas werd kapot gegooid stapte ik er gewoon op af, maakte duidelijk dat mijn kinderen hier morgen spelen en niet in het glas horen rond te rennen. Even een grote mond maar uiteindelijk wordt alles opgeruimd. ’s middags gewoon gedag zeggen als je er zit met je kids.. even zeggen dat ze fijn moeten genieten van dat jointje, en dat jezelf die tijd mist.. kom eens voor ze op wanneer de politie een zoveelste onzin boete voor overlast uitschrijft.. en ineens is er een band.. zijn het de enigen die mij helpen vloerdelen uit de auto sjouwen, plinten omhoog steken of even de babyfoon in de gaten willen houden wanneer je voor een snelle boodschap weg moet. Jazeker zijn er problemen.. maar een nog groter probleem is het om dan maar iedereen zo te bekijken.. en behandelen..

op 08 12 2012 at 13:46 schreef dirk:

En het doet mij denken aan vroeger. Ik was een “alto”. Waar je ook kwam, mensen keken je een beetje vies aan. In de trein ging het tasje snel naar de kant zover mogelijk bij je vandaan. Op een gegeven moment krijg je gewoon zin om “boe” te roepen ineens.. gewoon. En na een paar jaar ga je dat ook gewon doen, ga je je gedragen zoals ze je zien, lekker irritant doen.. het vooroordeel bevestigen, want het heeft toch geen zin, de mens ziet nu eenmaal wat hij wil. Kan me voorstellen dat het gedrag van veel Nederlanders dus ook bij puberende Marokkanen zich zo kan presenteren..

op 08 12 2012 at 13:47 schreef JvanDijkS:

Nooit geweten dat Marokko de bakermat is van het hooliganisme maar als ik de media mag geloven zijn zij verantwoordelijk voor al het geweld op en nabij de voetbalvelden van de afgelopen decennia..

Een Marokkanenprobleem..
Het is inderdaad een soort misplaatst superioriteitsgevoel waaruit men dit doet gezien al het andere voetbalgeweld in de Nederlandse geschiedenis voor 99% is begaan door blanke jongemannen.

op 08 12 2012 at 14:07 schreef Max:

Eerst was het nog… “niet de moslims zijn het probleem maar de islam,de goedwillende moslims zijn het probleem niet,nu gaat men verder,de Marokkaan is het probleem,het is niet alleen zijn cultuur maar het zit in zijn DNA,in zijn genen.
Wilders kwam met eerste voor de rechter nog weg terwijl er daar wel werd geconcludeerd dat hij zwaar de grens op zocht en er zelfs soms overheen ging.
Dit werkt als een tsunami….let maar op,de achterban wordt verder opgehitst tegen specifiek Marokkanen getuige ook mijn eerder melding hier over die twitterberichten na de uitzending op twitter op #penw.
Het is wachten tot het uit de hand loopt en de Joost Niemöllers,de Wildersen,de GeenStijlers,Powned,de Telegraaf,Elsevier etc met de hand voor hun mond staan verstopt achter een boom vanwege hun verantwoordelijkheid in hun ophits gedrag.

op 08 12 2012 at 14:25 schreef Stan:

Waar ik mee zit is de tendens die al een tijd de norm lijkt te zijn op veel weblogs en in veel discussieprogramma’s, maar die ik pas sinds kort kan omschrijven: de aanname-“journalistiek” en de aanname-opinie. Stukken of reportages worden niet meer gemaakt op basis van feiten, maar op basis van aannamer. Kijk naar die Jakhalzen, kijk naar GS, DDS en naar types als Jan Kuitenbrouwer die een aanname doen en dan iemand of een organisatie veroordelen op die – vaak onjuiste of op zijn minst nog helemaal niet bewezen – aanname.

Maar als de aanname niet op feiten is gebaseerd, wat is dan nog de waarde van je bewering en/of veroordeling? Wat hebben we aan al het ge-oh over de beweegredenen van de grensrechterschoppers of die boer uit Friesland als we allemaal nog geen idee hebben wat er precies is voorgevallen? Ik heb zo’n hekel aan mensen die dan maar een aanname doen en vast op de opiniepagina’s en in de praatprogramma’s los gaan over iets waar ze dus helemaal niets zinnigs over kunnen zeggen. Misschien nog wel erger vind ik de kranten en (web)redacties die dat soort oetlullen de ruimte geven met hun vooroordeeltjes en theorettes uit een parallel universum.

op 08 12 2012 at 14:48 schreef Rik Goverde:

Scherp stuk.
Kleine correctie: de beschuldigingen van racisme waren er wel degelijk na de ruzie in Almelo, zeker toen de verdachten Henk en Ingrid bleken te heten. En of Jasper S zo’n opgefokte man is waardoor hij tot zijn daad kwam, vraag ik me af.
En een aanvulling: wat mij betreft had je Giel Beelen ook nog wel in je opsomming mogen opnemen. Een week per jaar komt hij heel correct op voor de Afrikaanse kindjes, maar leg hem vooral niks in de weg. Een stadswacht die hem afgelopen donderdag een bekeuring gaf, ging met foto en al op Twitter met de vraag: wie kent deze man? Hoezo Beelen, wat wil je met die info? Hem opzoeken? Hem laten opzoeken?
Beelen heeft bijna 300.000 volgens (Tweet inmiddels verwijderd, helaas geen screenshot). Giel is een beetje bang geworden na de Australische dj’s die mogelijk een zelfmoord op hun geweten hebben, denk ik… (overigens riep een van z’n collega’s eerder op om met z’n allen toch lekker naar Project X in Haren te gaan: ook zo’n licht.)
Dat soort gedrag, dat opgefokte gebral van Alfamannetjes op GeenStijl, op de radio, in het verkeer, die houding van: de wereld is van mij, aan de kant, en wie niet aan de kant gaat neem ik te grazen: gatver.

op 08 12 2012 at 15:25 schreef Babe:

Goed stuk. Terecht stel je dat dit geen marokkanenprobleem is maar een maatschappelijk probleem. En dat maatschappelijke probleem is helaas van alle tijden en alle volkeren. Stammengedoe. Een minderheid moet zich aanpassen aan de meerderheid. Als die onderdanig doet krijgt ie een aai over z’n bol, maar laat ie zich vooral koest blijven houden! Als wij autochtonen nu eens begonnen om gekwalificeerde allochtonen serieus te nemen bij solliciaties, dan zou er al veel gewonnen zijn. Buitensluiting is vrágen om problemen.

op 08 12 2012 at 15:40 schreef MNb:

“met een besmettelijke Hollandsche ziekte die epidemische vormen aanneemt.”
Al jaren mijn punt, al wil ik niet meteen beweren dat het nu erger is dan vroeger. Mijn grootvader placht nog wel eens smakelijke verhalen te vertellen over meisjes, kermissen, jongens uit een naburig dorp en fietskettingen.
Zoals ik al schreef: die kloteMarocjes hebben zich gewoon keurig aangepast aan de Nederlandse geweldscultuur.

@Jim: “lijkt” is het sleutelwoord.

@Niek: “veel in groepsverband doen”
Oh ja? Voetbalhooligans matten niet in groepsverband? Haren en Hoek van Holland waren individuele acties? Al dit soort achterlijk geweld is van tribale herkomst en te herleiden tot wij tegen hullie.

op 08 12 2012 at 15:47 schreef Rachida:

Ah gossie, worden de Marokkanen in een hoekje geplaatst? Boehoee… Maar.. wacht eens even..hoe zit het dan met de slachtoffers van die Marokkaanse jongens? Maak je je daar ook zo druk om? De mensen die in het ziekenhuis hebben gelegen, de mensen die hun tas kwijt zijn, de mensen die neergeslagen zijn, de meisjes die aangerand zijn? De meeste incidenten met Marokkanen halen de krant niet eens: de Marokkaanse jongen die in de bus een hindoestaanse jongen in zijn gezicht spuugt, de Marokkaanse jongens die Nederlandse meisjes op straat uitschelden voor hoer, etc. En daar, beste Bouazza, kun je niet omheen. Als er dan zoiets gebeurt als afgelopen weekend, dan herkennen mensen de agressie die ze dagelijks al op straat zien van deze groep, daarom wordt er zo bovenop gesprongen. In de statistieken komen trouwens niet de dagelijkse incidenten met Marokkanen voor. Een spuugincident wordt nergens geregistreerd. Ik ben zelf een allochtoon (geen Marokkaan), dus beste Bouazza, dat discriminatie-gejank zoals in je artikel, daar hoef je bij mij niet mee aan te komen.

op 08 12 2012 at 15:56 schreef Ralph van der Geest:

“Wat is er nog progressief aan PenW…”
@Max, wel, heel kort: niks. “P&W” is gewoon al heel lang net als ‘de Balie’ onder Youri Albrechts een wit-was machine voor fascisme.

op 08 12 2012 at 16:08 schreef Henk van Schepen:

@max. Wat een griezelig en zwak verweer, alsof je”Hitler hoort spreken” als je dat wilt horen moet je juist eens naar dit soort gasten luisteren. Zij hebben het over dood aan alle kankerjoden en zij Zijn deze gastjes die op twitter rondbazuinen dat Hitler z’n werk moet komen afmaken. Het enige wat ik roep is dat.criminalteit en overlast moet stoppen. Dat ik daarbij man en paard noem getuigd slechts van realiteitszin. Die schijnheilige politieke correctheid stop je maar waar de zon niet schijnt. Ik Heb helemaal niets tegen mensen die ( van origine) uit een ander land komen, maar tegen mensen die zich niet aan de regels houden en respectloos zijn naar anderen en dan intetesseert het mij geen reet of ze Tristan of Hassan of voor mijn part Geert heten.

op 08 12 2012 at 16:12 schreef Peter:

Al die allochtonen die echt menen dat hun gelul meer autoriteit heeft omdat ze allochtoon zijn. Dát noem ik een allochtonenprobleem.

op 08 12 2012 at 16:22 schreef Niek:

@MNb Als je m’n tweede reactie leest, snap je wat ik bedoel.

op 08 12 2012 at 16:32 schreef Dirk:

Die Marokkanen hebbent t ook altijd gedaan :)

op 08 12 2012 at 16:53 schreef Olav:

De discussie zwiert weer alle kanten op en er worden soms heus wel zinnige dingen gezegd. En soms ook niet.

Zelf sluit ik me het liefst aan bij de reactie van Vanes van 11:43. En ik zou graag zien dat daar enige discussie aan werd gewijd.

De problemen waar we het over hebben zijn complex en meestal is er niet één oorzaak aan te wijzen. Dat betekent dus dat er ook geen simpele oplossingen zijn. Hoe gaan we daar dan mee om?

Het lijkt me duidelijk dat er op verschillende deelgebieden verschillende oplossingen moeten komen. Gepriviligieerde allochtone Nederlanders moeten zich bewust worden gemaakt van hun racisme (Peter en Hassnae zijn daar al druk mee bezig). Er moet veel gebeuren aan de achterstand en achterstelling van autochtonen. Maar ook: in het onderwijs moeten kinderen weer leren hoe het hoort (de top van Amarantis gaf alvast niet het goede voorbeeld), jongens die zijn ontspoord moeten krachtig in hun kraag gegrepen worden (n.b. dat is niet altijd hetzelfde als “keihard straffen”). En ga zo maar door, er is heel veel te doen.

op 08 12 2012 at 17:29 schreef hallo:

Het probleem lost zich vanzelf op als er in betrekkelijk korte tijd nog heel veel meer jonge mannen uit de verarmde Noordafrikaanse berggebieden in de Europese steden komen wonen.

Kunnen de mensen die zich in een land vol Fascisten wanen niet iets doortastender reageren, dan alleen maar met een beetje bloggen?

op 08 12 2012 at 19:28 schreef Ana:

Helemaal waar. Ik begrijp niets van de wijze waarop de moordenaar van Marianne Vaatsra ineens wordt afgeschilderd. Als een keurige man die niet wist wat hij deed. Of ik begrijp het eigenlijk wel; niets is ons mensen vreemd. Maar dan begrijp ik dus niet waarom Marokkanen, wanneer zij misdaden begaan, meteen moeten worden veroordeeld en over een kam geschoren. Of begrijp ik dat eigenlijk wel? Het komt voort uit de ontkenning van dat wat wij niet willen zien. Het is gewoon makkelijker om wat je niet wilt zien te projecteren op alles wat je niet kent; op groepen die je niet accepteert als deel van onze samenleving. Op die manier denk je dat je al het onbegrijpelijke kwijtraakt. Jammer mensen, het kan niet vaak gezegd worden; iedereen is blijkbaar in staat tot het begaan de meest wanstaltige misdaden.

op 08 12 2012 at 20:32 schreef Jon:

Hartstikke complex en dus zijn er meer oplossingen mogelijk.
Kern is wel dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Voetbalgeweld is simpel op te lossen. Voetbalclubs moeten idioten aanpakken of royeren (of zelf een probleem krijgen). De KNVB moet de regels aanpassen: met scheidsrechters discussieert alleen de aanvoerder, grensrechters komen niet van de thuis- of uitclub. Met die regels en handhaving was dit niet gebeurt.
De maatschappelijke problemen zijn moeilijker op te lossen. Het zou wel schelen als mensen niet gelijk eendimensionaal hoog van de toren blazen, zelfs niet als ze denken dat ze 100% gelijk hebben. Dat geldt ook voor een hoop reageerders en schrijvers hier. Begin bij jezelf met fatsoen en beheersing en vraag dan pas anderen (vriendelijk) hetzelfde te doen.

op 08 12 2012 at 21:11 schreef Hiepo-kriet:

Dat wat wij ontkennen en niet willen zien Ana is met name de rol van toeschouwers. Ik vind het toch wonderlijk hoe de focus ligt op deze jongens die waarschijnlijk één verklaring kunnen bedenken op de Waarom-vraag; ‘Nou gewoon, omdat het kan!’
Een veelgehoorde uitspraak van jongeren met weinig grenzen en realiteitszin, die dat weer regelrecht overnemen van ’t stijlloze tuig en van elkaar.
Het ironische is dat het niet eens zo’n gekke verklaring zou zijn ook, aangezien niemand van de aanwezigen ook maar een serieuze poging deed het geweld te stoppen. Waarom hoeft geen van hen verantwoording af te leggen?

Deze zelfde dociele types zien we straks wél weer ongegeneerd schijnheilig mee-schuifelen in een (inmiddels) typisch Hollandse traditie, de Stille Tocht. Dát is pas wanstaltig!

Medeplichtig zijn ze, stuk voor stuk.

op 08 12 2012 at 23:02 schreef Niek:

@Hiepo-kriet: helemaal mee eens!

op 08 12 2012 at 23:32 schreef Jairo van Lunteren:

Mooi stuk, Hassnae. Ik lees je met plezier!

op 09 12 2012 at 00:16 schreef Kees:

wanneer iedereen zijn eigen perceptie zou loslaten hadden we allemaal dezelfde waarheid. En dit een maatschappelijk probleem noemen moet je uitleggen. Wat is het probleem? Dat er 11% allochtonen zijn in nl, en de gevangenissen volzitten met 55% allochtonen? Dat is 5 keer zoveel!
Schuld van de maatschappij? Laat me niet lachen, we hebben hier spelregels afgesproken waar je je aan kunt houden of niet. Dat is een vrije keuze, meer niet. En er zijn helaas mensen of groepen die dat bewust niet willen. Maak daar geen maatschappelijk issue van, anders dan dat degene die zich niet confirmeren het issue zijn.

op 09 12 2012 at 00:21 schreef Peter:

Ja, nee, duidelijk verhaal.

op 09 12 2012 at 01:47 schreef Tijltje?:

Wat een ontettend waardeloos artikel. U schrijft er maar op los dat de daden van autochtone criminelen (in de gevallen die u noemt) werden gebagateliseerd, wat van geen kanten wordt bewezen of gestaafd. En het is ook helemaal niet waar! En omdat u dat doet , is uw hele artikel zwaar ge-biased. Ik heb u door hoor, u hent gewoon een hekel aan Nederlanders. Zeg dat dan gewoon.

op 09 12 2012 at 09:15 schreef Bigpete:

Het is telkens hetzelfde stramien. Marokkanen komen negatief in het nieuws en Hassnae is er als de kippen bij om de boel te ontkennen, te bagatelliseren en te wijzen op autochtone misdadigers. Alsof iemand ontkent dat die er zijn…

Het is de schuld van de regering, of de VVD, of de werkgevers, of de politie. Nooit is het de schuld van de Marokkanen zelf.

Slaap lekker Hassnae.

PS mensen met Marokkaanse ouders, grootouders, overgrootouders, met de Marokkaanse nationaliteit en paspoort ZIJN volbloed Marokkanen.

op 09 12 2012 at 09:57 schreef FZ:

De objectieve cijfers:
http://ministrando.org/gedrags-_en_opvoedingsprobl/jeugdcriminaliteit/criminaliteit_en_etnische_a.html
De onderbuik heeft blijkbaar toch gelijk …

op 09 12 2012 at 10:44 schreef Jon:

Ik bleef hier over nadenken. Idee: scheiden van feiten (meetbaar of intersubjectief) en meningen (geen feiten). Jakhalzen zijn inderdaad irritant en schadelijk (die mening deel ik).
Er lijkt meer hardheid en minder beheersing in de maatschappij (feit?). Uiteindelijk zijn het wel individuen (wel of niet in groepen) die over de schreef gaan (feit). Dat zijn mensen uit alle gelederen. Relatief meer Marokkanen, zo lijkt het (feit?). Dat valt op en dan gaat het nog meer opvallen (zo werkt de menselijke geest: je ziet wat je verwacht – feit -). De rustige Marokkanen vallen al gauw minder op. Jakhalzen wakkeren dat aan.
Ik heb geen oplossing. Wel een mening: discussies consequent helder houden. Geweld is geweld. Daar niet gelijk afkomst bij halen. Maar meer situationeel bekijken, dicht op de feiten en concrete oplossingen. Geweld op voetbalvelden moet ter plekke worden aangepakt en voorkomen. Zie mijn eerdere post. Daar is geen Marokkanenverklaring voor nodig.
De discussie over jonge Marokkanen en overlast is een andere, die niet gelijk aan elk incident gekoppeld moet worden. Hoe begrijpelijk de associaties en de emoties ook zijn. Die wel adresseren en dan weer de feiten scheiden.

op 09 12 2012 at 11:18 schreef Jon:

FZ
De onderbuik wordt bevestigd met criminaliteitscijfers. Niet met de verklaringen. De verklaringen zijn vooral hypothesen/variabelen die (mogelijk) meespelen (zoals rolmodellen, lengte van ontwikkeling naar volwassenheid, integratie, sociale controle), maar er is nadrukkelijk geen eenduidige verklaring. Dus de onderbuik die verklaart met het toch nog hebben van meningen en mogelijke oplossingen die je concreet en meetbaar moet maken.

op 09 12 2012 at 11:22 schreef rene:

De hele discussie lezende kan ik niet anders concluderen dan het feit dat juist daarin een groot probleem ligt. Het permanent counteren van de problematiek zonder enige zelfreflectie binnen de Marokkaanse cultuur zal velen ergeren.
Als mijn zoon betrokken is bij gevechten op het voetbalveld waarbij ook nog eens een dode valt lever je hem af bij de politie en dan laat je hem daar maar zweten gedurende ondervragingen, en als hij daarbij betrokken is wens ik hem prettige feestdagen in de cel.
Maar nee hoor, ipv statement te maken en de heertjes allemaal af te leveren wachten we liever thuis af tot ze gehaald worden en zwijgt de Marokkaanse gemeenschap als zij het de Omerta van de maffia.
Zolang dat bestaat zal er een groot probleem blijven binnen Nederland. Fatsoen, nadenken over hoe men staat in de maatschappij e.d. zal bijdragen tot verbeteringen.
Verbeter de wereld en begin bij uzelf heet het spreekwoord niet voor niets.

op 09 12 2012 at 11:43 schreef herman van der helm:

In mijn ogen is het geen Marokkanen probleem noch een maatschappelijk probleem. Deze groepen kunnen het (groot gemaakte) probleem niet oplossen. Het is een probleem van het individu. Alleen een individu kan het probleem ter plekke oplossen of tenminste helpen oplossen. Ingrijpen waar het kan en anderen aanmoedigen dat ook te doen. Ja, er zit een risico aan, maar aan het “groter” maken van het probleem dan niet?

op 09 12 2012 at 11:47 schreef Pyt van der Galiën:

Het is telkens weer hetzelfde stramien. Steeds wanneer Hassnae wat kanttekeningen plaatst bij de discriminatie en stigmatisering van Marokkanen, komt de rechtse diender Grote Piet daarover zijn beklag doen. Dezelfde Grote Piet wiens uitlatingen over ‘allahtonen’ zo’n verhelderend inzicht geven in de onpartijdigheid van de gezagshandhaving in Nederland.

Uiteraard is Grote Piet dan nog een heilige vergeleken met cryptofascisten die na elk optreden van Hassnae uit de toiletpot kruipen en hier de reactieruimte vervuilen.

Discussie? Verre zij het van mij de Marokkaanse gemeenschap voor te schrijven wat ze zou moeten doen, maar persoonlijk hoop ik op een Marokkaans-Nederlandse versie van Malcolm X. Of nog beter: de oprichting van de Marokkaans-Nederlandse versie van de Black Panther Party. Aan een oom Tom als Ahmed Marcouch heeft de Marokkaanse gemeenschap niks, een Huey P. Newton lijkt me de enige methode om Joost Goebbels en zijn cryptofascistische aanhang terug in het riool te jagen.

op 09 12 2012 at 15:55 schreef Mireille Sint Jago:

De moordenaar van Marianna Vaatstra blijkt na jaren onderzoek een Nederlandse boer te zijn…
“Het was dus geen asielzoeker, maar gewoon een van ons.” Aldus de vader van Marianne.Zijn alle Nederlandsers of zijn alle Nederlandse boeren opeens op sex beluste moordenaars? Kan het beroemde TV-programma dat een vrouw zoekt voor deze wellustige arbeidersgroep bijdragen tot het terugbrengen van sex gerelateerde moorden? Heeft iemand al eens onderzoek verricht naar hoeveel verkrachters en pedofielen oorsponkelijk nakomelingen zijn van boeren? Nee he?
Ik kan trouwens ook geen enkele foto vinden van Jasper S. op internet.
Waarom staan dan drie (tot vijf) tiener jongens die een scheidsrechter hebben doodgeschopt wel opeens model voor twee minderheids bevolkingsgroepen? Waarom zijn hun foto’s wel overal verspreid over internet? Hebben we hier niet soms te maken met drie jonge voetbal hooligans?Nee, nu zijn het drie minderjarige jongens, waarvan twee van Marokkaanse afkomst en een van Antilliaanse afkomst.(Ik durf te wedden dat ze allemaal in NL geboren zijn.)En mensen zetten hun vraagtekens bij ‘de opvoeding’ van deze jongens:”Hun cultuur is niet zoals die van ons, zij zijn veel agressiever.>>

op 09 12 2012 at 15:57 schreef Mireille Sint Jago:

Vervolg…
Immers, een voetbal Hooligan worden, dat is een keuze… het is een erkende Life Style waar je net als Youri Kievits een boek over kunt schrijven om dan aan tafel te kunnen zitten met Pauw en Witteman?
Maar je afkomst… tja… daar kan je niet voor kiezen…Daarover lees je in de krant dat 50% van de mensen net zoals jij, tussen hun 12 en 24jaar, al in contact zijn gekomen met justitie. Daarover lees je in de krant, dat ze drugssmokkelaars zijn.
Daar zie je nooit eentje van bij Pauw en Witteman aan tafel omdat ie een boek heeft geschreven.
Daar over lees je in de krant dat bijna 100% zwak begaafd is met een IQ dat onder het niveau van een debiel ligt. Dat ze nu niet op het idee kwamen om eerst te meten wat het taalbeheersings niveau van de Nederlandse taal was, dat noem ik pas debiel, maar ja, niemand vraagt mij ooit wat.
Ik ben benieuwd hoe deze hetze verder afloopt.
Te zijner tijd kan de verdedigende advocaat misschien nog aanvoeren dat deze kinderen al jaren gepest werden en ‘Zwarte Piet’ genoemd werden… het is immers in die periode gebeurd, niet waar?
Slaat ook nergens op he? Dat is nou precies het punt dat ik wil maken.
~MSJ~ Oranjestad, Aruba, 9 december 2013

op 09 12 2012 at 16:08 schreef JvR:

Er loopt alleen een ding scheef in de vergelijking. Tristan, Jasper, Karst gaan geruisloos over straat, hangen niet rond in groepen en hun acties komen in de perceptie van de omgeving uit het niets. Dat zelfde kan je niet zeggen van de grote groepen allochtone jongeren die op straat uitermate aanwezig zijn. Het wordt de autochtone Nederlander dus wel heel makkelijk gemaakt het vingertje te wijzen naar de Marokkanen. Laat ik het zo zeggen, volgens mij is er nog nooit een meisje in Nederland op straat voor hoer uitgemaakt door een Chinees of een Fin.

op 09 12 2012 at 16:31 schreef Babe:

@Herman v d Helm

Een probleem van het individu IS een maatschappelijk probleem. We zitten hier met 16 miljoen individuen, die vanaf de jaren 70 langzaam maar zeker afgegleden zijn naar te veel speelruimte en te weinig (moreel) kader. Er is geen houvast meer; behalve aan materie. Hebben hebben hebben, en ieder voor zich. Parallelle universumpjes, zoals Hassnae het zo mooi noemt.

op 09 12 2012 at 17:55 schreef Pyt van der Galiën:

@JvR

Precies! Die lelieblanke hooligans gaan ook altijd alleen over straat! Man, man, wat een argumentatie weer.

op 09 12 2012 at 20:34 schreef Sasha Berkman:

“PS mensen met Marokkaanse ouders, grootouders, overgrootouders, met de Marokkaanse nationaliteit en paspoort ZIJN volbloed Marokkanen.”

Het woord volbloed vind ik echt nazi-achtig taalgebruik. Verder: maakt dat ze minder Nederlands? Meneer de agent?

op 09 12 2012 at 21:01 schreef GV:

Goed stuk met veel juiste observaties. Op één puntje na. Het kan zijn dat ik onder een stoeptegel geleefd heb hoor, maar wie heeft Breivik verheerlijkt??? Toch niet heel veel mensen?

op 09 12 2012 at 21:22 schreef herman van der helm:

@Babe

Het individu is de enige die er iets aan kan veranderen. Verzamelingen kunnen dat niet, simpel omdat er geen gezamelijk moreel besef is of kan zijn. We zijn helaas en ook gelukkig als maatschappij afhankelijk van het geweten van het individu. Die zal dan ook aan het werk moeten. Er valt niet te verschuilen achter een verzameling, een maatschappij of groep.

op 09 12 2012 at 21:59 schreef Bigpete:

Het woord volbloed vind ik echt nazi-achtig taalgebruik.

Nou dat is hartstikke leuk, dan is Hassnae een nazi want het zijn haar eigen woorden…
Dan zijn het opeens volbloed Marokkanen

Verder nog iets inhoudelijks te melden? Oh wacht…

op 09 12 2012 at 22:13 schreef Peter:

Nou dat is hartstikke leuk, dan is Hassnae een nazi want het zijn haar eigen woorden…

Ja, Einstein, en daarmee parafraseert ze het gebrul van de Marokkanenhaters.

wie heeft Breivik verheerlijkt???

Joost Niemöller en Theodor Holman onder andere, die graag geziene gasten zijn in praatprogramma’s, spreken openlijk hun bewondering voor Breivik uit.

op 09 12 2012 at 23:03 schreef Tink:

Jammer hoor, altijd maar dat ontkennen. Zo komen we natuurlijk nooit tot een oplossing. Je kunt een probleem nl pas oplossen als je onderkent dat er een probleem is. En dat IS er. Marokkanen staan bovenaan alle foute lijstjes (nou ja, behalve die van de tienerzwangerschappen…) Het is niet in hun belang om dat te bagatalliseren. Er is blijkbaar geen zelfreinigend vermogen binnen deze cultuur (kijk maar naar Hassnae zelf, helemaal in de ontkenning) dus zal er van buitenaf aan een oplossing gewerkt moeten worden. En waarom? Omdat wij Nederlanders er last van hebben? Nee, natuurlijk niet. Omdat je het geen enkele minderheid gunt om bovenaan te staan op alle foute lijstjes. Behalve Hassnae zelf, blijkbaar. Die heeft daar totaal geen moeite mee. Jammer!

op 09 12 2012 at 23:12 schreef Peter:

Jammer hoor, al die racistische imbecielen die allemaal met hetzelfde mantra komen: Marokkanen die bovenaan ‘lijstjes’ staan. Welke lijstjes precies, daar hebben ze nauwelijks benul van, want ze schrijven het gewoon van elkaar over op domrechtse imbecielenfora.

Wat eraan gedaan moet worden, hoe het komt dat bovenaan die ‘lijstjes’ staan, welke consequenties je er precies aan moet verbinden, de imbecielen hebben geen idee en het interesseert ze ook helemaal niet. Marokkanen staan bovenaan de lijstjes, dat interesseert ze. Dat willen ze graag zo vaak mogelijk herhalen, op zoveel mogelijk plekken.

Dan kunnen ze zichzelf superieur voelen. Al preseteren ze niks, kunnen ze niks, hebben ze een IQ van 90, dienen ze nergens voor en zitten ze nuttige mensen alleen maar in de weg. Zíj staan niet bovenaan de lijstjes, dat hebben ze toch maar mooi gepresteerd, niet bovenaan een lijstje staan.

op 10 12 2012 at 00:17 schreef Maurice:

In dit artikel verklaart een Marokkaanse moeder zelf wat het probleem is van het sociaal ontspoorde gedrag: de heersende opvoedcultuur in de Marokkaanse gemeenschap. http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3355639/2012/11/29/Marokkanen-zijn-Marokkaanse-overlast-spuugzat.dhtml
citaat:
“Voor ik het wist was hij twaalf jaar en was hij al bijna een man. De mannenwereld en de vrouwenwereld zijn in onze cultuur strikt gescheiden. Als een jongen eenmaal man is geworden, trekt hij minder naar zijn moeder en richt hij zich vooral op de buitenwereld. Marokkaanse jongemannen hangen veel op straat en zijn alleen thuis als het niet anders kan, omdat het huis van oudsher het vrouwendomein is.
Sinds Yassin een man is, heb ik het gevoel dat ik hem kwijt ben geraakt. Ik weet niet waar hij zich mee bezighoudt en wat er in zijn hoofd omgaat. Ik weet trouwens ook niet meer hoe ik hem moet knuffelen of praten, vooral als het over seks gaat. Dat gebeurt in onze cultuur gewoon niet.” Ergo: Er moet een omslag in de opvoeding door ouders komen, waarin respect wordt bijgebracht voor andersoortige mensen dan henzelf.

op 10 12 2012 at 00:25 schreef David Robbert de Ruiter:

Het klopt wel dat Nederlanders nooit wat fout kunnen doen. We noemen het bijvoorbeeld nog steeds de politionele acties in Indonesië. Terwijl we daar gewoon oorlogsmisdaden hebben gepleegd. Nederland leverde verschrikkelijk veel SS’ers. Toch is er wel degelijk een probleem, alleen door alleen die te benoemen lijkt het net alsof dat het enige probleem is. Terwijl er veel problemen zijn met veel verschillende bevolkingsgroepen. Zolang er alleen wordt gesproken over het “Marokkanenprobleem” kan ik heel goed begrijpen dat men zich voelt aangevallen. Ik lees wel eens wat op een extremistische christelijke site. Hier zitten veel SGP en PVV stemmers te praten dat Allah Satan is. Zitten te dwepen met Israel enzo. Dit soort mensen hebben blijkbaar een ziekelijke haat tegen de Islam. Dat is eigenlijk een nog veel groter probleem. Een soort van christelijk fascisme dat zijn weerga niet kent.

op 10 12 2012 at 10:21 schreef Bluf:

Heel gek, maar als ik een vraag aan een conducteur stel, krijg ik geen grote smoel. Als ik een winkelbediende om hulp vraag, word ik geholpen. En in welk provinciaal gehucht is dat? Welnu: in Utrecht en Almere. Ik kom in Utrecht regelmatig in Kanaleneiland en Overvecht, wijken die vol zouden zitten met overlast veroorzakende Marokkanen. Persoonlijk ben ik er nog geeneen tegen het lijf gelopen, wat best verwonderlijk is, als je je oor te luisteren legt in de media. Misschien moest ik eens naar Gouda gaan, want daar lijkt het al 10 jaar enorm erg te zijn.
Maar misschien ben ik een mazzelaar, want ik ken ook de verhalen van vriendinnen die worden nagesist, opdringerig worden behandeld en “hoer” worden genoemd als ze niet in gaan op de avances van een stel snotkuikens. En ik ken ook de beelden van de relschoppers in Hoek van Holland en Haren. De lui in Hoek van Holland noemen we “hooligans”. De lui in Haren noemen we “relschoppers”. Nu alleen nog een naam voor de gastjes die zich veelvuldig schuldig maken aan straatroof, “hoer” roepen en ongewenst slissen naar voorbijlopende vrouwen. Ik begrijp dat bovenstaande stuk zich vooral richt tegen het gebruik van de term “Marokkanenprobleem”.

op 10 12 2012 at 10:35 schreef babs:

Er is zeker een Marokkanenprobleem.

Ik weet 100% zeker dat ik niet door de politie word neergeschoten als ik ongewapend op een Haags perron sta. Als Marokkaan heb je die zekerheid niet.

BigPete wacht rustig het onderzoek af. Klinkt logisch, maar vreemd is dan wel dat hij helemaal geen onderzoek afwacht als Marokkanen iemand dood slaan.

Maurice beschrijft de relatie tussen mij en mijn volbloed Nederlandse ouders, maar als een Marokkkaanse zich zo uit, is het een bewijs van het culturele probleem van Marokkanen.

De racisten zijn zozeer in de meerderheid dat zelfs nette mensen als Femke Halsema op moeten passen ze niet al te zeer af te vallen.

Pyt heeft gelijk, het is bizar hoe mak de Marokkanen zijn. Ik denk dat het komt omdat ze van kind af aan weten dat elke actie afgestraft wordt, soms met de dood erop volgend. Dát is het Marokkanenprobleem.

op 10 12 2012 at 10:56 schreef Babe:

@Herman v d Helm

‘Het geweten’ is ook maar een aangeleerd normbesef en beïnvloed door het collectief. Dus ik blijf erbij dat we collectief moeten streven naar empathie en respectvol samenleven. Van autochtone kant, maar ook van allochtone zijde. En het is te doen, kijk maar naar de verandering in het rookgedrag over de laatste 20 jaar. Roken is steeds meer ‘not done’. Om dit te bereiken zijn niet alleen dwingende en consequente overheidsmaatregelen nodig, maar vooral ook opvoeding door ouders, docenten, sporttrainers, jeugdleiders e.d.

op 10 12 2012 at 11:13 schreef Bigpete:

En wederom vergelijkt babs appels met bananen. In het geval van de dodelijke politiekogel is (mij in elk geval) nog niet duidelijk wat er precies gebeurt is. Wellicht heeft die agent te snel geschoten, wellicht niet. Ik weet het niet en daarom zeg ik wat ik zeg. Het was trouwens geen Marokkaan maar dat terzijde.
In het geval van de dodelijke schoppartij is het redelijk duidelijk. Gefrustreerde agressieve imbecielen vallen met een groep (uiteraard, alleen durven ze niet)een weerloze man aan. Als je het verschil niet ziet…

op 10 12 2012 at 13:12 schreef babs:

Het zou grappig zijn als het niet zo tragisch was, de politie schiet een lichtgetinte ongewapende dood en dat heet dan dodelijke politiekogel waar je zo lang het onderzoekt duurt niks over mag zeggen. Inmiddels wordt er al 3 weken onderzocht.

Maar als het over een dodelijke vechtpartij gaat (taalgebruik Pete, zie boven), dan hoeft niemand enig onderzoek af te wachten. Pete weet precies wat er is gebeurd.

Weet je wat de grootste verschillen zijn tussen de groep politieagenten die een ongewapende dood schieten en de groep voetballers die een ongapende dood slaan?
-Bij schieten meer kans op dood dan bij schoppen en slaan.
-Bij de politie wordt onderzoek gedaan door eigen organisatie, bij voetballers niet door voetbalclub of KNVB.

Geen Marokkaan op HS inderdaad, alle lichtgetinten lopen verhoogd risico.

op 10 12 2012 at 13:15 schreef Seoirse:

You’re 100% right. The Dutch like to think of themselves as open to other cultures but the rest of the world has mother view of them. I moved away years ago as I couldn’t take it anymore. I’m as white as can be but even for me it as clear Dutch society has a deep rooted fear of all that is alien to them. People are constantly being brainwashed by the media and they all seem to like to take it in and act lie it’s true. If a Moroccan steals a piece if bread he’s Moroccan, but if I would do it I would just be described as a 37 year old man. For years and years the media in the Netherlands have used this tactic to spread fear and anger and indoctrinated the natives to believe that foreigners are criminals, the same is true in the UK and the US. Meanwhile foreigners are placed in ghettos and are discriminated against in all aspects of life. Ever noticed how the lady at the check out suddenly starts speaking more slowly if a dark person comes to the counter? Winds the 1800s there’s a view in Dutch minds that foreigners are stupid and indeed all their jokes about other people, even the Belgians and Germans, portray foreigners as dumb and stupid.

op 10 12 2012 at 13:38 schreef Bigpete:

Je lult uit je nek babs, en ik hoop dat je dat diep van binnen zelf ook wel weet.

De rijksrecherche doet onderzoek naar elk politie optreden waarbij geschoten is. Dus niet de politie zelf. De tuchtcommissie van de KNVB doet wel degelijk eigen onderzoek, afgezien van de strafzaak die ongetwijfeld zal volgen.

alle lichtgetinten lopen verhoogd risico
Vergeet de donkergetinten niet…
Wat een gelul. Als een agent op pad wordt gestuurd voor een melding van een bedreiging met een vuurwapen dan is de kleur van de verdachte wel het laatste waar je mee bezig bent. Maar babs weert het natuurlijk beter…

Al in de spiegel gekeken? Ik zit nog steeds te wachten op antwoord…

op 10 12 2012 at 13:40 schreef cRR Kampen:

Bluf: “Misschien moest ik eens naar Gouda gaan, want daar lijkt het al 10 jaar enorm erg te zijn.”

Ik woon nu bijna zes jaar hier. En het is inderdaad ongelofelijk erg. Er gebeurt helemaal niks. Zelfs de Millinxbuurt in Rotterdam, waar ik de voorgaande zeven jaar gewoond heb, gebeurde nog weleens wat.

Hier in Gouda lees je weleens iets over rellen en dat het leger hier de boel moet bewaken, ga je kijken, niks! Nou ja, sommige jongens hier hebben een huidskleurtje natuurlijk. Da’s de doodzonde.

op 10 12 2012 at 14:50 schreef babs:

Ah de rijksrecherche onderzoekt de politie… nou, dat is dan ook weer uit de lucht. Want rijksrecherche, dat heeft natuurlijk helemaal niks met de politie te maken. Vandaar ook dat dat onderzoek zo lekker snel loopt.

tuchtcommissie van de KNVB doet wel degelijk eigen onderzoek

Maar niet alleen de KNVB, het gaat natuurlijk om de strafzaak. KNVB onderzoek over gedrag van KNVB-leden is irrelevant, Politie-onderzoek over gedrag van politie is helaas 100% relevant. (Moet ik dat echt uitleggen? Ik dacht dat je een IQ van 168 had.)

Als een agent op pad wordt gestuurd voor een melding van een bedreiging met een vuurwapen dan is de kleur van de verdachte wel het laatste waar je mee bezig bent.
Onzin natuurlijk, politie reageert op uiterlijk van verdachten. Een man zal eerder neergeschoten worden dan een vrouw en in een land waar een angstpsychose heerst tov lichtgetinten, zal een lichtgetinte eerder worden neergeschoten dan een donkergetinte die op zijn beurt weer beter moet oppassen dan een blanke.

op 10 12 2012 at 15:16 schreef Bigpete:

Wat wil je dan babs? Dat Albert Hein een schietincident onderzoekt of zo? Natuurlijk is de rijksrecherche een onderdeel van de overheid, maar valt wel rechtstreeks onder het college van procureurs generaal. Jouw stelling rijksrecherche=politie is gewoon niet waar.
Bovendien velt de onafhankelijke rechter in voorkomende gevallen een oordeel. Ook niet goed zeker, die rechter wordt immers ook door de staat betaald…

Mijn IQ is trouwens 138:)

De rest van je geraaskal laat ik geheel voor jouw rekening. Je weet toch alles beter.

op 10 12 2012 at 15:59 schreef Maurice:

Babs geeft op elk punt blijk van een stuitend gebrek aan kennis met haar positieve discriminatie.
Wat ik met mijn link aangaf is iets wat al jaren bekend was in het werkveld (ik kom uit het jongerenwerk) maar nu eindelijk ook wordt bevestigd vanuit binnenuit.
Ontspoort jongerengedrag ontspruit altijd in het falen van de opvoeding en omdat het hier over Marokkanen gaat is dit bij hen de oorzaak.

op 10 12 2012 at 16:02 schreef Bluf:

Ik begrijp dat bovenstaande stuk zich vooral richt tegen het gebruik van de term “Marokkanenprobleem”. Dan is mijn eerste vraag: als er een probleem is met Marokkanen (een oververtegenwoordiging in straatroof, onheuse bejegening van vrouwen, en wellicht de aanwezigheid van korte lontjes) hoe noemen we dat, als we het moeten benoemen. Tweede vraag, als het probleem een maatschappelijk probleem is, hoe lossen we het dan op, met zijn allen. (Want de maatschappij, dat zijn wij)

op 10 12 2012 at 16:09 schreef cRR Kampen:

Helaas, Maurice, u zit er met onze Marokkaantjes helemaal naast. Wat u zegt is waar over de (talloze) autochtone delinquentjes maar niet voor hen.

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2352765.ece/Marokkaanse_jongeren_vast_voor_lichtere_delicten

“Uit het onderzoek bleek ook dat de geïnterviewde Marokkaanse jongens en hun ouders aanzienlijk sterker georiënteerd zijn op Nederlanders en de Nederlandse samenleving dan Marokkaanse jongens in het algemeen. De delinquente jongens en hun ouders zien zichzelf meer als Nederlander. Mogelijk zijn juist de Marokkanen die graag deel willen uitmaken van de Nederlandse samenleving extra gevoelig voor een maatschappij die kritisch staat ten opzichte van deze groep, vermoeden de onderzoekers. Dat zou bij sommigen kunnen leiden tot criminaliteit.”

En terecht, zou ik denken.
Sla ook de laatste alinea niet over!

op 10 12 2012 at 17:16 schreef babs:

Maurice,
Weet je wat het is, ik geloof op zich best dat er opvallend veel problemen zijn met Marokkanen. Mag ook best gezegd worden, zeker als dat met de intentie is er iets aan te doen. Probleem is alleen dat er op dit moment een groter probleem is: virulent racisme. Ik ben er van overtuigd dat het zogenaamde Marokkanenprobleem ten minste voor een groot probleem een self fulfilling prophecy is, waarbij Marokkanen een strafblad krijgen voor zaken die ik en mijn vrienden straffeloos deden.

Als je een manier hebt om het aantal gewapende overvallen te verminderen, dan hoor ik het graag. Als je wil verbieden dat jongeren op straat hangen, fuck dan lekker een eind up. De straat is van iedereen, ook van hangjongeren. Veel mensen lopen zonder het te merken langs een groepje gymnasiumjongeren en zijn doodsbang als ze langs een groepje Marokkanen moeten. De oplossing ligt dan niet in het weghalen van de Marokkanen.

In een land waarin ruim de helft op racisten stemt of op partijen die er geen been in zien hun beleid afhankelijk te maken van de goedkeuring van die racisten, is de eventuele oververtegenwoordiging van een minderheid in criminaliteitsstatistieken niet het meest urg

op 10 12 2012 at 17:26 schreef babs:

BigPete:
-Rijksrecherche onderzoekt doodschieten door politie en al drie weken is er totale stilte en dient volgens jou iedereen het onderzoek af te wachten. Er is niemand gearresteerd.
-Minderjarig tuig dat man dood schopt krijgt meerdere weken voorarrest in afwachting van verder onderzoek. Iedereen mag meteen conclusies trekken, niet alleen over de jongens zelf, maar over iedereen die voorouders heeft uit dezelfde regio.

Appels met peren, inderdaad.

Wie nog altijd denkt dat een hoog IQ iets betekent, volg de reacties van BigPete.

op 10 12 2012 at 18:01 schreef Bigpete:

eventuele oververtegenwoordiging
Nog steeds in de ontkennende fase zie ik…

Nee, mensen die op de VVD of PVV stemmen, die zijn het probleem… Tuurlijk, joh. En dat van iemand die in Spanje woont. Ga daar de problemen oplossen als je het allemaal zo goed weet.

Hoe kan het dat turken- die in vergelijkbare economische omstandigheden zitten als marokkanen- veel minder crimineel zijn? Weliswaar nog steeds meer dan autochtonen maar toch. Het gejank over discriminatie op de arbeidsmarkt zal deels best waar zijn, maar marokkanen zijn niet de enigen die daar last van hebben.Een slechte opleidingen daar hebben andere groepen allochtonen kennelijk geen of minder last van. Dus aan wie ligt het nu?
Aan de PVV stemmer natuurlijk…

op 10 12 2012 at 19:00 schreef mar:

Goed stuk ! Ik heb de ervaring dat,als je bijv. de bus uit moet met je kinderwagen,de Nederlanders blijven zitten en allochtonen je helpen. Ik ben zelf Nederlandse,compleet met kaaskop,maar heb meer met allochtonen dan Nederlanders. Ik geloof ook niet dat Marokkanen agressiever zijn. Het komt vaker in het nieuws als het allochtonen zijn.

op 10 12 2012 at 19:30 schreef babs:

De PVV-stemmer is een groter probleem dan de Marokkaan, zo simpel is het inderdaad, vooral ook omdat het racisme toeneemt en het wegkijken zelfs algemeen is geworden tot en met Femke Halsema. De Marokkanen daarentegen gaan vooruit, zelfs ondanks de discriminatie die hen ten deel valt. Liever wat problemen met Marokkanen dan de politiestaat van BigPete, waarin elke kleurling de kogel kan krijgen en elke linkschmensch de Roze Hordes over zich heen krijgt.

In Spanje zijn zeker genoeg problemen om op te lossen. Zou zo maar kunnen dat ik daar nog wat mee ga doen ook, maar ook dan blijf ik er Nederland gewoon bij doen hoor Pete, maak je vooral geen zorgen.

op 10 12 2012 at 21:24 schreef Sasha Berkman:

Grote Piet: ja PVV stemmers (ok, niet elke idiote idoot die daar op stemt), maar in het algemeen zijn de fact free leugenachtige PVV fascisten een heel groot probleem voor ons land. Stel je maar eens voor dat er over chinezen zou worden gezegt wat er nu over marokkanen wordt gezegt. Denk je dat die dat zouden pikken? Ik noem nog niet eens 40-45 toen jouw collegas op joden jaagden.

op 10 12 2012 at 22:31 schreef Bigpete:

Babs, je bent nog te dom om te poepen, je verdraait alles wat ik zeg en weigert in te gaan op vragen.
Ik ben helemaal klaar met je.

op 10 12 2012 at 22:50 schreef Sasha Berkman:

“Ik ben helemaal klaar met je”

Het duurde even voordat ik bij was gekomen van de lachaanval maar nu kan ik weer hartelijk schateren.

op 11 12 2012 at 02:14 schreef vander F:

@Mireille Sint Jago,
doe eens Jasper S intypen in Google en kijk bij afbeeldingen
afbeeldingen zat, ook groot in kranten afgedrukt.
Als je geen afbeelding kon vinden dan heb je dus niet eens geprobeerd te zoeken, slap.

op 11 12 2012 at 08:58 schreef dirk:

Er is alleen 1 ding dat me bezig houdt en waar ik nooit een antwoord op krijg. Nederlanders worden steevast weggezet als zijnde racisten. Maar naar mijn maatstaven, een ruimdenkende westerse man, vind ik de discriminatie van vrouwen (met name in de moslimcultuur) echt stuitend. Waarom mag een Surinaamse collega op een personeelsuitje wel zeggen dat “gemengd bloed” echt niet kan en wordt er door ons om gelachen? En waarom zijn de mensen die wijzen op (aantoonbare) overlast door Marokkanen racisten? Terwijl de meesten namelijk prima kunnen met al die Marokkanen die gewoon studeren, werken etc etc..

op 11 12 2012 at 09:31 schreef babs:

Altijd leuk BigPete boos te maken. Je hebt er verder niks aan, maar leuk blijft het.

op 11 12 2012 at 10:59 schreef Deh Haagh:

Als het een ander kleurtje heeft dan bleekwit of melkwit… of boter-op-het-hoofd-wit, dan is het makkelijker te labelen. En in een land waar zegeltjes, labeltjes en kortingsbonnen gemeen goed zijn, houdt het nadenken dan op. Ah.. buitenlander, kleurtje, Marokkaan, Turk, andere etnische oorsprong, mooi daar kan een label op. Lekker makkelijk, de C1000 mentaliteit van Nederland zeg maar. Kijk niet naar jezelf maar kijk naar het label en verstop je erachter.

op 11 12 2012 at 11:23 schreef Felix:

Babs, je hebt er inderdaad niets aan en leuk is het al helemaal niet, te meer omdat de bijdragen van juist Bigpete toonbeelden van nuance zijn zeker in vergelijking met het agressieve, onwelvoeglijke en intolerante proza dat jij ons voorschotelt. Een geluid dat voldoet aan alle kwaliteitseisen van een site als IndyMedia, maar hier nadrukkelijk uit de toon valt.

op 11 12 2012 at 11:25 schreef Peter:

omdat de bijdragen van juist Bigpete toonbeelden van nuance zijn

De grappigste reactie op FN tot nog toe. Met afstand.

op 11 12 2012 at 11:50 schreef Felix:

Citaat niet volledig weergegeven maar desalniettemin graag gedaan !

op 11 12 2012 at 11:52 schreef Pyt van der Galiën:

@babs

Ach, Pete verklaart ook minimaal 2 keer per maand niet meer met mij te willen discussiëren.

op 11 12 2012 at 12:08 schreef Deh Haagh:

Verklaart…. ach wat liggen liefde en haat toch altijd pijnlijk dicht naast elkaar….

Babs schopt kont, grote tijd…

op 11 12 2012 at 12:42 schreef Sasha Berkman:

laat BigPete een uurtje met mij alleen en hij zingt als een vogeltje :)

op 11 12 2012 at 13:09 schreef babs:

Ja, lach er maar om Peter. Het treurige is dat waarschijnlijk zelfs Femke Halsema vindt dat Felix gelijk heeft.

op 11 12 2012 at 14:13 schreef Felix:

Zo treurig is dat niet en zou jou eens aan het denken moeten zetten.

op 11 12 2012 at 15:46 schreef Sasha Berkman:

felix, kom je alleen maar trollen?

op 11 12 2012 at 17:03 schreef babs:

Felix, je hebt zowaar een punt. Dat zét me aan het denken. Niet vanaf nu ofzo, is al een tijdje aan de gang. Mijn medestanders zijn wat geëmigreerden, een mislukte journalist (sorry Peter), wat per definitie onbetrouwbare Arabieren die bij een glimlach al geframed worden als antisemiet, wat krakers, een anarcho-syndicalist en wellicht een enkele verlichte libertariër.

Wat de fuck gaan we met dat zootje ongeregeld beginnen tegen PCM, TMG, 95% van de politiek, de banken en al dat lompe racistische klootjesvolk?

Wees gerust, ik werk aan een plan en je oproep tot denken heeft me weer een stukje verder geholpen, waarvoor oprechte dank.

op 11 12 2012 at 18:53 schreef Felix:

Trollen ??

Wat de fuck gaan we met dat zootje ongeregeld beginnen tegen PCM, TMG, 95% van de politiek, de banken en al dat lompe racistische klootjesvolk?Wees gerust, ik werk aan een plan en je oproep tot denken heeft me weer een stukje verder geholpen (.)

Kijk eens aan wat een revolutionair elan. Ook zo benieuwd naar dat plan Peter ? Pas jij wel een beetje op dat je mooie site niet tot een filiaal van IndyMedia verwordt ?

Neem aan dat inmiddels wel duidelijk is wat voor vlees je in de kuip hebt met in ieder geval de dames Babs en Sasha Berkman

op 11 12 2012 at 20:43 schreef Olav:

Is Sasha Berkman een dame?

Hij mag het zelf zeggen, natuurlijk, maar de naam schijnt me toe geleend te zijn van Alexander Berkman.

op 11 12 2012 at 20:45 schreef Sasha Berkman:

Gekke Felix heeft duidelijk iets tegen indymedia.

op 11 12 2012 at 22:15 schreef Olav:

Dat heb ik ook, Sasha.

op 11 12 2012 at 23:41 schreef Sasha Berkman:

Ik hoop niet dat je denkt dat ik dat belangrijk vind op wat voor manier dan ook.
Ik proef frustratie :)

op 12 12 2012 at 08:03 schreef Bigpete:

Iedereen met meer dan één hersencel heeft iets tegen Indymedia. Onze huiscrimineel is een fan. You do the math.

op 12 12 2012 at 10:31 schreef Sasha Berkman:

hey BigPete, dat jij als ssmeris iets tegen indymedia hebt begrijp ik wel :)

op 12 12 2012 at 11:14 schreef Felix:

Gekke Felix ??

IndyMedia, vrijplaats van krakers,’anarchisten’, links extremistische wereldverbeteraars en overige maatschappelijk onaangepasten, daar heb ik inderdaad niets mee anders dan terloopse beschouwing als curiositeit.

op 18 12 2012 at 14:19 schreef Sasha Berkman:

via indymedia liep ik tegen deze link aan:

http://ourmediaindymedia.blogspot.nl/2012/12/vierde-keer-gekraaktkrakers-beschermen.html

Doet me mijn krakersverleden missen.

op 18 12 2012 at 20:16 schreef André van der Meer:

Ik denk dat we eens af moeten van die etnische stempeltjes. Het verschijnsel armoede is veeleer een sociologisch/geografisch probleem dan een cultureel of religieus probleem.
Bekijk je armoede internationaal, dan komen een aantal zaken boven drijven: armoede beklijft en stigmatiseert van generatie op generatie. Armoede is vaak verbonden aan de plek (wijk) waar je woont, de netwerken waarover je beschikt, de kwaliteit van het onderwijs, de kwaliteit van de medische zorg, eventueel niet op tijd herkende en behandelde psychische afwijkingen, etcetera etcetera.
Dezelfde problematiek van armoede, hogere criminaliteit, verslavingsproblematiek die in Nederland tegenwoordig veel te gemakkelijk gekoppeld wordt aan de afkomst van mensen, zien we bijvoorbeeld ook in de VS. Alleen dan zijn het niet de Marokkanen, maar de gemeenschap van zwarte Amerikanen of Latino’s. Toeval? Nee. Het belang van etniciteit wordt zwaar overschat. Er zijn nog zoveel andere factoren die meespelen. Maar ja dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen. Het is tegenwoordig eerder politiek correct om overal maar een etnisch etiketje op te plakken. Helaas.

op 31 12 2012 at 21:35 schreef Lucas:

Als de achtergrond dient te worden vermeld van verdachten, moet ook de etniciteit van verslaggevers worden genoemd.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6490682/25a60e20/koorknaap_rutger_vs_hufter_ton_verlind.html

op 01 01 2013 at 22:34 schreef Open Discussie:

De voorbeelden Karst Tates, Tristen van der Vlis etc. zijn incidenten die de media hebben gehaald. Allochtone voorbeeld zijn daar ook van, zoals van het kaliber ‘moord op Theo van Gogh’ etc.

Wanneer we echter de cijfers analyseren, blijkt dat slechts 15,7% van alle gedetineerden in Nederland een autochtoon is. Ruim 84,3% van alle gedetineerden is een eerste of tweede generatie allochtoon. Na Nederland zijn de top 4 meest voorkomende herkomstlanden 1. Suriname, 2. Antillen & Aruba, 3. Marokko, 4. Turkije.

Marokkanen zijn 5x vaker gedetineerde dan het landelijk gemiddeld, en de cijfers herhalen zich in België en andere landen.

Of er echt een Marokkanenprobleem is, durf ik niet te zeggen. Wel dat er een massaal allochtonenprobleem is in Nederland, gezien de extreem shockerende, nooit eerder vertoonde cijfers:
http://www.opendiscussie.nl/opinie/2012/12/31/nid/9/bewijs-voor-het-marokkanenprobleem.html

(Het CBS registreert alleen het geboorteland in criminaliteitsstatistieken, maar door slim rekenen is de tweede generatie criminele migranten alsnog te achterhalen.)

op 06 01 2013 at 19:40 schreef Maurice:

De Amsterdamse recherche vond 5 jaar geleden iig al van wel: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3372656/2013/01/05/Marokkanen-vormen-nieuwe-generatie-topcriminelen.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS

op 17 08 2014 at 12:09 schreef Wilders/Dood grensrechter door Marokkanenprobleem/Het gif van racisme | Astrid Essed:

[…] bevolkingsgroep als oorzaak van een maatschappelijk probleem Puur racisme dus, dat reeds zover de samenleving is ingeslopen  en zo politiek-maatschappelijk is geaccepteerd , dat het niet eens meer doordringt […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS