Home » Archief » Mijn favoriete films van 2022


[30.12.2022]

Mijn favoriete films van 2022

Peter Breedveld


Illustratie: Steven Dohanos

Ik denk dat ik in een top-20 van 2022 alle films kwijt zou kunnen die iets in me teweeg brachten, maar ik vind tien films eigenlijk al teveel werk. In een lijst van 20 naar 10 zou ik (in willekeurige volgorde) nog My Brother, the Android and Me van Sakamoto Junji opnemen, Decision to Leave van Park Chan-wook, Wandering van Lee Sang-il, Las Bestias van Rodrigo Sorogoyen, Marie Kreutzers Corsage, Nakagawa Ryutaro’s One Day You Will Reach The Sea, Okuhara Hiroshi’s Hotel Iris, Hiroki Ryuichi’s Noise, Carla Simóns Alcarras, Ninomiya Kens The Midnight Maiden War, Guillermo de Toro’s Nightmare Alley, Uchida Eiji’s Shrieking in the Rain en Jacques Audiards Les Olympiades. Oeps, dat is een Top-23.

 

10) David O. Russell: Amsterdam

 

 

Deze film is door de meeste critici de grond in geboord en dat is volkomen onterecht. Amsterdam, over een groep veteranen uit de Eerste Wereldoorlog die een Nazi-complot voor wereldheerschappij op het spoor komen, is een originele, energieke, spannende, meeslepende en grappige film, prachtig camerawerk, geweldige acteurs, heel veel sterren. Zeer onderhoudend. Ik zou zeggen de ideale film voor Oudejaarsavond of Nieuwjaarsdag.

 


 

9) Dan Kwan en Daniel Scheinert: Everything Everywhere All at Once

 

 

Onweerstaanbaar, deze hyperactieve mix van science fiction, kung fu, komedie en sociaal drama over een middelbare Chinees-Amerikaanse vrouw die in de clinch ligt met de belastingdienst en al vechtend door tig alternatieve tijdlijnen reist. Intelligent, hilarisch, nerdy en heel vaak verrukkelijk vulgair, maar uiteindelijk ook een ontroerende vertelling over verschillende generaties Chinese migranten.

 


 

8) Claire Denis: Avec Amour et Acharnement

 

 

Een man heeft zijn gevangenisstraf uitgezeten en ontdekt dat zijn vrouw een affaire heeft met zijn voormalige zakenpartner. Zij houdt van allebei en de twee beginnen elkaar psychisch uit te putten. Alleen de Fransen weten zo episch de menselijke zelfvernietigingsdrang in beeld te brengen. Claire Denis is een meesterlijke regisseur en Juliette Binoche is een natuurkracht.

 

 

7) Xavier Giannoli: Illusions Perdues

 

 

Een jonge dichter heeft geld nodig en begeeft zich daarom in de journalistiek, waar de hoogste bieder bepaalt wie er een goede pers krijgt en wie er wordt gecanceld. Glorieuze verfilming van Balzacs feuilleton, uitbundig en sexy, grappig en schandalig. Oogstrelend.

 

 

6) Kogonada: After Yang

 

 

Een gezin rouwt om zijn huisvriend, een androïde met kunstmatige intelligentie die er opeens mee ophoudt. Als de vader toegang krijgt tot zijn geheugen, blijkt hij een rijker emotioneel leven te hebben gehad dan iedereen ooit voor mogelijk had gehouden. Deze film heeft opvallende gelijkenissen met Kazuo Ishiguro’s Klara and the Sun. Niet alleen vanwege die artificiële huisvriend, ook omdat het verhaal zich afspeelt in een niet heel verre toekomst waarover we verder niet meer dan hints krijgen, met een hoofdpersoon met een problematisch verleden waarover we ook slechts flarden te weten komen. Melancholiek en filosofisch, spreekt me natuurlijk extra aan omdat ik me in het menselijke bewustzijn aan het verdiepen ben.

 


 

5) Charline Bourgeois-Tacquet: Les Amours d’Anaïs

 

 

Een fladderige jonge vrouw zonder verantwoordelijkheidsbesef wordt verliefd op de echtgenote van haar veel oudere minnaar. Heerlijke intelligente maar pretentieloze, bitterzoete, superromantische film. Zalig zomers en zinnelijk. Een film als deze maakt me blij dat ik Europeaan ben.

 

 

4) Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza

 

 

Licorice Pizza is geniaal. Een verhaal als een Rube Goldberg-machine, waarbij elke gebeurtenis de volgende in werking zet. Ademloos gekeken. Hij is vrij lang, maar was afgelopen voor ik er erg in had, dus eigenlijk veel te kort. Een film als een zomervakantie in de jaren zeventig, met geweldige acteurs.

 

 

3) Goran Stolevski: You Won’t Be Alone

 

 

Een jonge heks in het 19e-eeuwse Macedonië wil weten hoe het is om tussen de mensen te leven. Ze neemt de gedaante van verschillende vrouwen aan en wordt onderdrukt en mishandeld dat het een aard heeft. Maar ze ontdekt ook de liefde in deze poëtische film, met waanzinnig mooie cinematografie.

 


 

2) Charlotte Wells: Aftersun

 

 

Een vader en zijn dochter genieten van een zomervakantie in Spanje, ergens begin jaren negentig. Ze hebben het naar hun zin en houden van elkaar, maar alles is doordesemd van een een onuitgesproken verdriet. Er zit een grote tragedie verborgen in de reflecties op een raam of een beeldscherm, in flitsen van herinneringen en in hints door de hele film heen. Achter de tederheid schuilt de suggestie van geweld en noodlottige keuzes. Dromerig, ontroerend en hartverscheurend.

 


 

1) Gastón Duprat en Mariano Cohn: Competencia Oficial

 

 

Een rijke ondernemer op leeftijd wil de wereld iets waardevols geven en besluit een pretentieuze film te financieren. Die moet worden geregisseerd door de gerenommeerde Lola Cuevas, gespeeld door Penélope Cruz, die Antonio Banderas en Oscar Martinez voor de hoofdrollen vraagt. Er volgt een soort psychologische oorlogsvoering tussen de drie, met name tussen diva’s Banderas en Martinez, die elkaar de loef af proberen te steken, en dat levert intellectuele slapstick op waar ik heel erg hard om heb gelachen. Vooral Cruz en Banderas zijn hier fenomenaal en ongelofelijk grappig. De humor is zo droog als de grond in Extremadura. De film lijkt een satirisch commentaar op de Spaanse filmindustrie.

Speciale vermelding verdient het Teatro Auditorio de San Lorenzo de El Escorial, een oogstrelend mooi gebouw waar veel scènes zijn opgenomen. Ik wil in dit gebouw ronddwalen.

 

 

 

Become a Patron!
 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel en sinds kort ook met een Tikkie. Wordt dat symbool van de Hollandse krenterigheid tenminste voor iets nuttigs ingezet. Adverteren? Mail mij.

Film Reviews, Peter Breedveld, 30.12.2022 @ 11:26

[Home]
 

1 Reactie

op 30 12 2022 at 11:26 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS