Home » Archief » Politiek correct


[27.10.2012]

Politiek correct

Peter Breedveld


Illustratie: Alberto Vargas

Ik heb nog steeds de film Alleen Maar Nette Mensen niet gezien, mede uit angst voor verfilmingen van boeken, die ik goed vind. Wel heb ik er inmiddels zo’n duizend stukjes over gelezen en daarbij viel me één grote constante op, namelijk de woorden ‘politiek correct’.

Nausicaa Marbe, bijvoorbeeld: ‘Je moet er niet aan denken dat daar een politiek correct variante in bed had geleden, een ABN pratende allochtoon met weggemoffeld vet’. En de GPD-bladen: ‘Alleen maar nette mensen gaat over de cultuurclash in de grote stad, waarbij de verschillen en de vooroordelen nu eens niet omzichtig of politiek correct worden benaderd’. NRC-columnist Steven de Jong, die zich ergert aan een SIRE-campagne voor tolerantie: ‘Het bijbehorende filmpje komt over als een politiek-correcte versie van Alleen maar nette mensen’. De website Moviezone: ‘Niet politiek correct, wel vol humor’.

Politiek correct racisme

Enzovoort, enzovoort. De schrijvers van die stukjes gaan er allemaal vanuit dat er een onrealistische, politiek correcte versie van de allochtoon bestaat, namelijk een hoog opgeleide, beschaafde, keurig Nederlands sprekende, getinte brave burger. Politiek correct racisme noemt Marbe dat: ‘die ideologie die hier decennialang huishield en die alles wat niet blank of westers was superieur verklaarde’.

‘Politiek correct’ is een verwijt dat je altijd voor je voeten geworpen krijgt als je niet-westerse allochtonen positieve eigenschappen toedicht, of als je nuances probeert aan te brengen in het beeld van de islam als mondiale bedreiging, of als je stelt dat Zwarte Piet racistisch is. Kreeg je vroeger de hele goegemeente over je heen als je een racistische grap maakte, tegenwoordig staat de hooivorkenbrigade in je tuin als je het níet doet.

Je zou kunnen zeggen dat ‘politiek correct’ het tegenovergestelde is geworden van wat het vroeger was. Het is politiek correct om op moslims te schelden, om te beweren dat negers dommer zijn dan blanken en dat allochtonen de gemeenschap alleen maar geld kosten. Het is politiek correct om te betogen dat het politiek correct is om Alleen Maar Nette Mensen racistisch te vinden.

Diklippige, domme negers

Maar je zit er dan wel faliekant naast, want zoals vaste Frontaal Naakt-reageerder Edo al opmerkte, is gans Nederland, behalve Quinsy Gario en die ene gek die Robert Vuijsje bedreigde, het er hartstochtelijk over eens dat Alleen Maar Nette Mensen niet racistisch is. Ik zeg ‘hartstochtelijk’, want iedereen maakt er een punt van te benadrukken dat er niets, ik herhaal niets racistisch is aan Alleen Maar Nette Mensen. Daarbij wordt triomfantelijk gewezen naar de berichtgeving over de filmpremière in Suriname en Curaçao, waar niemand verontwaardigd is over de film. So there.

Het is dezelfde intensiteit waarmee blank Nederland op de bres springt voor Zwarte Piet. Zelfde argumentatie ook: in Suriname zijn ze dol op Zwarte Piet, dus. Iedereen, die er anders over denkt, wordt weg gebulldozerd. Nederlanders zien zwarten – of laat ik heel politiek incorrect ‘Afronederlanders’ zeggen – nou eenmaal heel, heel erg graag afgebeeld als diklippige, domme negers. Dat is ontzettend belangrijk voor ze. Ik verdenk ze ervan best een oorlog te willen beginnen tegen iedereen die ze deze culturele verworvenheid wil afnemen.

Rowena en Zwarte Piet, dát zijn in Nederland de politiek correcte versies van allochtonen. Het SIRE-filmpje waar Steven de Jong op scheldt is juist politiek incorrect.

Stropoppen

Hieronder gaan natuurlijk weer allerlei oververhitte domoren lopen betogen dat er niks racistisch is aan Alleen Maar Nette Mensen, maar dat is het punt niet. Het punt is dat het politiek incorrect is om daar anders over te denken. Columnisten als Nausicaa Marbe denken van zichzelf dat ze heel politiek incorrect zijn, dat ze tegen de stroom inzwemmen, maar dat is helemaal niet waar. Ze vechten tegen hun eigen stropoppen en zitten het met zijn allen ontzettend eens te zijn. Er is geen goegemeente die Alleen Maar Nette Mensen racistisch vindt. Niemand durft in Nederland te zeggen dat alles, wat niet blank of niet westers is, superieur is. Integendeel, het is heel erg in de mode om te schreeuwen dat het Wésten superieur is.

Quinsy Gario, díe is politiek incorrect. Díe laat een afwijkend geluid horen. En jullie, ja, ook jij en jij en jij daar, jullie zijn allemaal meelopers. Jullie vormen de politiek correcte goegemeente.

Steun Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland! Doneer via Paypal of met een storting op rekeningnummer 39 34 44 961 (Rabobank Rijswijk) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.




Peter Breedveld, 27.10.2012 @ 11:46

[Home]
 

81 Reacties

op 27 10 2012 at 12:04 schreef Kees:

“Het is dezelfde intensiteit waarmee blank Nederland op de bres springt voor Zwarte Piet.” Nog meer generalisaties?? #FAIL

op 27 10 2012 at 12:20 schreef Maxim:

Wat een hysterisch gezeur weer , Peter.

Je mag zo langzamerhand wel eens weten dat alle volkeren racistisch zijn. Ook negers. Marokkanen zijn zelfs extreem racistisch, ga maar eens vragen wat de arabieren en de riffijnen in Marokko van elkaar vinden. En je wil al helemaal niet weten wat de marokkanen van negers vinden.

op 27 10 2012 at 12:38 schreef Aaron:

Als je de hele maatschappij – meer dan anderen – door je paranoia zeefje haalt om te kijken of iets niet kwetsend of racistisch is ben je voor mij politiek hypercorrect, niet politiek incorrect.

op 27 10 2012 at 12:59 schreef Pyt van der Galiën:

Verborgen boodschap I van Maxim: anderen zijn racistisch, dus mag ik het ook zijn.

Verborgen boodschap II van Maxim: racisme is natuurlijk en normaal. Moeten we niet over zeuren, moeten we gewoon accepteren.

op 27 10 2012 at 13:12 schreef Rob:

Ja, Maxim, en als een heteroseksuele man een mooie vrouw ziet, wil hij haar neuken. Dat is normaal.

Wat ook normaal is, is dat beschaafde volkeren dergelijke neigingen onderdrukken. Het onderdrukken van oerdriften is zo ongeveer de definitie van ‘beschaving’ en het onderscheidt ons van de rest van de beestenboel.

op 27 10 2012 at 13:17 schreef Gerry:

Boek niet gelezen,film niet gezien. Lijkt me ook niet nodig. Film lijkt de hoofdpersonen net zo weer te geven als het boek. Tja, daar om is het een verfilming. Als je mensen als mensen op tv wilt zien in plaats van als mensen met kleur,dan kun je beter BBC kijken. Nou ja, als je überhaupt goede tv wilt zien kun je beter BBC kijken.
Ondertussen moet ik het eerste kind nog zien dat een verband legt tussen zwarte mensen en zwarte Piet, die overduidelijk een magisch wezen is. Zolang mijn kinderen nog zwaar onder de indruk zijn van hun pietendiploma, omdat dit hun het recht geeft om later Piet te helpen is racisme ook waar je het zoekt. Het is immers logisch dat Sint Pieten nodig heeft om te helpen, hij is immers zo oud, volgens mijn dochter.

op 27 10 2012 at 13:32 schreef machiel:

Dit stuk gaat er helemaal niet over of iets wel of niet racistisch is. Dit stuk gaat erover dat wat men “politiek correct” noemt, zo langzamerhand “politiek incorrect” is geworden en vice versa. Al die zogenaamde strijders tegen “de dictatuur van politieke correctheid”, zoals we ze o.a. op Geen Stijl en in de columns van de Volkskrant en het Parool tegenkomen, belichamen de moderne “politieke correctheid:” buitenlanders beledigen moet, seksistische grappen moet, homos uitschelden moet, fatsoen is verboden, op feiten gebaseerde argumenten zijn ouderwets-links-elitair en dus fout, etc…

op 27 10 2012 at 13:40 schreef Maxim:

Pyt van der Galiën:””Verborgen boodschap I van Maxim: anderen zijn racistisch, dus mag ik het ook zijn””.

Niks geen verborgen boodschap! Iedereen is racistisch, ik ook , jij ook ( alleen besef je het niet) Peter B.is bijv een ontzettende PVV racist maar beseft dat niet, of vindt het niet van belang.

“”Verborgen boodschap II van Maxim: racisme is natuurlijk en normaal. Moeten we niet over zeuren, moeten we gewoon accepteren””.

Niks verborgen boodschap, racisme is inderdaad natuurlijk en normaal. Het komt voor bij ALLE volkeren , dus ook “zielige” negervolkeren en “domme” moslimvolkeren ! Denk daar maar eens over na.

op 27 10 2012 at 13:12 schreef Rob:
Ja, Maxim, en als een heteroseksuele man een mooie vrouw ziet, wil hij haar neuken. Dat is normaal.

Inderdaad, en dat is inderdaad normaal.
Namelijk de aard van het beestje , net zoals een koe die een sappige weide ziet en de arme grasprietjes wil opeten , zonder toestemming van de arme grassprietjes!!

Inderdaad moeten we onze oerdriften onderdrukken, echter dat lukt vaak maar ten dele, en na een tijdje komt het dan tot een explosie, bijv de massamoorden van Hutsi negers op Tutsi negers en omgekeerd. Maar over dit racisme horen we Peter en consorten dan weer niet, hetgeen ook weer een vorm van racisme is.

op 27 10 2012 at 13:50 schreef Bertje:

@ gerry

“Ondertussen moet ik het eerste kind nog zien dat een verband legt tussen zwarte mensen en zwarte Piet, die overduidelijk een magisch wezen is”

Helemaal mee eens, zo zie ik het ook. ( hè pyt en peter niet gaan mekkeren dat ik als een bulldog me in dit thema vast bijt)
Maar Gerry magische wezens kunnen ook groen met vleugeltjes zijn ook leuk een groene vliegpiet.
Verder vindt ik het een erg politiek correct, euh of was het nou incorrect what the hell i lost it, stukje dus.

op 27 10 2012 at 14:03 schreef Hans Berenstein:

Het klopt inderdaad dat het klimaat is omgeslagen. Eerst was het verstikkend dat je niks mocht zeggen over andere bevolkingsgroepen en hysterisch samen zocht naar goede (voor)beelden. Brrr.
Nu is het normaal om te generaliseren en vergelijken vanuit afkomst. Peter doet het ook met blanke Nederlanders, al denk ik steeds vaker dat hij dat doet met een reden.
Ik maak me er minder druk om. We verwerken nog steeds de voorgaande periode. Dit gaat ook wel weer over.
De vergelijking van Rob vind ik raak. Erken gewoon dat je racistische neigingen hebt (net als seksuele lusten) en hou ze in toom in het openbaar..

op 27 10 2012 at 14:08 schreef Peter:

Hutsi negers op Tutsi negers en omgekeerd. Maar over dit racisme horen we Peter en consorten dan weer niet

Nou Maxim, wat wil je van me horen over de Hutsi- en Tutsi-negers? Waar kan ik je blij mee maken?

op 27 10 2012 at 14:18 schreef Maxim:

Wat velen trouwens ook niet beseffen is dat dieren ook erg racistisch zijn!

Het is in de ethologie al vele decennia bekend dat dieren die zich afwijkend gedragen of er afwijkend uitzien uit de (sociale) groep gestoten worden. Een mooi (gechargeerd) boek daarover is bijv. “De geverfde vogel” van Jerzy Kosinsky. Lees dat boek!

op 27 10 2012 at 14:21 schreef Pyt van der Galiën:

Je zou willen dat PVV-parlementariërs zo eerlijk zijn als Maxim.

op 27 10 2012 at 14:22 schreef Maxim:

Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat mijn Surinaamse (goed opgeleide en intelligente) vrinden zich helemaal niet druk maken over het Sinterklaas /Zwarte Piet gebeuren en het nooit als racistisch gezien hebben, totdat bepaalde overgevoelige wereldverbeterende types daar weer eens een punt van moesten maken. Waarschijnlijk hebben deze mensen niks beters te doen en gaan ze dus maar wat racistische spijkers op laag water zoeken.

op 27 10 2012 at 14:27 schreef Peter:

Maxim trekt in zijn eentje nog even het hele arsenaal van blanke ‘argumenten’ voor Zwarte Piet uit de kast. Echt de hele Zwarte Pieten-bingo van Quinsy Gario komt voorbij:

Je vraagt je af welke Surinamer een fanatieke racist als Maxim in zijn buurt duldt, maar goed.

op 27 10 2012 at 14:31 schreef Pyt van der Galiën:

Kijk eens aan, de eerste Surinaamse vrienden die absoluut geen énkel probleem met Zwarte Piet hebben, zijn gesignaleerd. Twee weken geleden had Bertje de eerste Surinaamse kindertjes al van stal gehaald. Het hele circus staat dus in de startblokken.

@Maxim

Niet dat ik aan jouw woorden twijfel of zo, maar hoe heb jij ooit Surinaamse vrienden op weten te scharrelen? Kunnen die er een beetje mee leven dat jij als racist zijnde op hen neerkijkt?

op 27 10 2012 at 14:39 schreef Isho:

Hollywood heeft volgens mij dit onderwerp allang uitgekauwd en niemand die dat een probleem vind als er allerlei “shit” in het engels wordt “gespit”. Maar in het Hollands krijgt alles in eens een heel venijnig zure smaakje…heel raar allemaal.

en we weten ook allemaal hoe cultureel bekrompen en arrogant NL is…zo erg dat Hollandse Cinema,in het bijzonder en literatuur in het algemeen, alleen porno associaties oproept bij buitenlanders. Te plat allemaal en fantasieloos.

op 27 10 2012 at 14:40 schreef yurp:

Ik hou van Zwarte Piet en vind de huidige uitvoering daarvan (niet dom, met beschaafde lippenstift en zonder oorringen en gewoon ABN sprekend) niet racistisch. Ik kan er niks aan doen, dan maar politiek correct.

op 27 10 2012 at 14:41 schreef Ruben:

Arme Peter, wat moet het toch verschrikkelijk zijn om jou te zijn. Overal en altijd maar op zoek naar racisten, wat een treurig leven.

op 27 10 2012 at 14:48 schreef Peter:

Goh, Yurp vindt Zwarte Piet niet racistisch. Dat wisten we nog helemaal niet, omdat Yurp dat helemaal niet elke fucking keer, dat-ie de kans krijgt, komt melden.

De meeste mensen hierboven missen het punt in mijn stuk totaal. Waarom? Omdat ze verslaafd zijn aan hun racistische karikaturen, zoals een junk alleen maar aan zijn heroïne kan denken.

En Ruben, ik ben tenminste niet zo treurig dat ik op mijn vrije zaterdag, anoniem, slappe afzeikcommentaartjes op websites zit te plaatsen.

op 27 10 2012 at 14:49 schreef Pyt van der Galiën:

Wat is er treurig aan het ontmaskeren van racisten? Dat is toch een fantastische tijdsbesteding? Ik kan natuurlijk niet namens Peter spreken, maar zelf vermaak ik me er prima mee.

op 27 10 2012 at 14:52 schreef Peter:

Nou, het is wel een beetje als kalkoenen schieten, Pyt. De meeste racisten ontmaskeren zichzelf. Komen ze speciaal voor hier naartoe.

op 27 10 2012 at 15:05 schreef Maxim:

ik ken ook nogal wat hindoes die een vreselijke hekel hebben aan moslims. Bah vieze hindoeracisten !!

En op dit moment zijn ook nog eens de Boeddhisten in Birma de zielige moslims uit Bangla Desh aan het vermoorden!! Bah, vieze Boeddha racisten!!

Waar moet het heen met de wereld?? Peter B. en al die andere fijne mensen zijn nu al zoooooo ontzettend lang bezig de wereld te verbeteren en het wordt alleen maar slechter! Hoe is dat toch mogelijk??????

Zouden ze het soms verkeerd aanpakken?? Gaan ze misschien uit van de verkeerde premissen en paradigma’s?? Nee, dat kan niet , want Peter B. is extreem intelligent en ook nog eens een extreem goed, zichzelf wegcijferend mens.

op 27 10 2012 at 15:08 schreef Peter:

Dank voor je intelligente bijdrage, Maxim. We weten nu wat je zoal in je mars hebt, dus vaarwel. Heb een prettig leven.

op 27 10 2012 at 15:27 schreef Daan Schrijver:

Maxim heeft volledig gelijk. Zoals zovele wereldverbeteraars is ook Breedveld een schaamteloze racist. Hij heeft het inderdaad zelf niet in de gaten, hetgeen iets zegt over zijn beperkte intelligentie en onbeschoftheid.

We hebben in dit land veel te veel van dit soort “journalisten” en andere meningen mensjes. Zo’n Breedveld draagt niks bij aan de maatschappij, behalve dat hij wat werkelozen , psychiatrisch patienten, drugsverslaafden en krakers bezig houdt die hier hun gezwam kwijt kunnen.

op 27 10 2012 at 16:01 schreef Bertje:

@ pyt

“Twee weken geleden had Bertje de eerste Surinaamse kindertjes al van stal gehaald”

Hè joh dat klopt niet!
Ik had het misschien over kindertjes maar niet over Surinaamse kindjes. Voor straf geen schoentje zetten dit jaar.
Het enige waarvan je mij kunt betichte is dat ik het Kinderfeestje argument erg zwaar laat wegen in mijn oordeel over Sint en Piet, maar ja tot nu toe ben ik nog geen volwassenen tegengekomen die hierop een voor mij acceptabel tegen argument had.(allemaal grote mensen prietpraat en bla bla daarvan wel weer heel veel)

op 27 10 2012 at 16:06 schreef Pyt van der Galiën:

Goed dat Keurige, Hardwerkende Burgers als Daan altijd van die sterke, inhoudelijke reacties schrijven.

Denk je in staat te zijn een samenhangend betoog uit je toetsenbord te goochelen, Daan? Of lukt dat niet zonder begeleiding?

op 27 10 2012 at 16:24 schreef Daan Schrijver:

Het lijkt me zeker geen overbodige luxe als werkeloze beroepsreageerders van extreem linkse snit als deze Piet van der Gallen eens een keer iets zinnigs gaan doen met hun leven ipv iedereen met andere gedachten uit te schelden, voor racist en fascist uit te maken en verder niets te melden te hebben.

Wellicht heeft Piet van de Gallen ook 25 euro overgemaakt naar Peter en zichzelf daarmee een vrijbrief gegeven om onbeperkt te schelden en te tieren?

op 27 10 2012 at 16:29 schreef Jona:

Het artikel zou sterker zijn geweest als je Zwarte Piet erbuiten had gelaten. Deze alinea

Het is dezelfde intensiteit waarmee blank Nederland op de bres springt voor Zwarte Piet. Zelfde argumentatie ook: in Suriname zijn ze dol op Zwarte Piet, dus. Iedereen, die er anders over denkt, wordt weg gebulldozerd. Nederlanders zien zwarten – of laat ik heel politiek incorrect ‘Afronederlanders’ zeggen – nou eenmaal heel, heel erg graag afgebeeld als diklippige, domme negers.

Ik voor mij bijvoorbeeld houd wel van Zwarte Piet, heb daar niet de genoemde argumentatie voor en beschouw hem niet als dom. Door me dit in de schoenen te schuiven, raak je me kwijt in een artikel dat ik op zich met sympathie lees. Door je op je eigenlijke thema te concentreren, zou je overtuigender zijn geweest.

op 27 10 2012 at 16:32 schreef Peter:

Wacht even, Daan Schrijver plaatst een reactie waarin hij mij uitscheldt voor ‘schaamteloze racist’ (evenwel zonder onderbouwing), heeft het over het ‘gezwam’ van ‘werkelozen , psychiatrisch patienten, drugsverslaafden en krakers’, waarop Pyt hem complimenteert met zijn ‘sterke, inhoudelijke reacties’ en dat is dan volgens Daan Schrijver ‘schelden en tieren’.

De onbeschaamdheid van Domrechts, ik wen er nooit aan.

op 27 10 2012 at 16:37 schreef Peter:

Tja, sorry, Jona, maar ik bemoei me nu sinds een jaar met die Zwarte Piet-discussie en reacties als die van jou zijn echt de uitzondering op de regel.

In een debat ontkom je nou eenmaal niet aan generalisaties en door de bank genomen dragen de Zwarte Piet-advocaten de argumenten aan die hierboven op de afgebeelde Zwarte Piet-bingo staan en die óók wordt aangedragen in de discussie rond Alleen Maar Nette Mensen.

Ik kan er niks anders van maken.

op 27 10 2012 at 16:45 schreef Edo:

Dankjewel voor de eervolle vermelding, voor de rest ben ik ’t er uiteraard mee eens.

op 27 10 2012 at 16:45 schreef Bertje:

@ Daan

Just for the record: ik zit niet in een inrichting en nog ben ik geestesziek, werkeloos ben ik evenmin en gebruik geen drugs.
Dus Daan wat lul je nu weet je waarom ik graag frontaalnaakt bezoek: omdat ik het heel vaak oneens ben met Breedveld en Co. en omdat hij en de gastschrijvers stukken schrijven die mij aanspreken.

op 27 10 2012 at 16:50 schreef Aaron:

Het is de anti-zwarte-piet-lobby die onze kindervriend op dit moment omtovert in de domme neger die hij nooit was. Hoe er kun je jezelf in de voet schieten?

op 27 10 2012 at 16:51 schreef Ruben:

‘En Ruben, ik ben tenminste niet zo treurig dat ik op mijn vrije zaterdag, anoniem, slappe afzeikcommentaartjes op websites zit te plaatsen’

Nee dat ben je idd niet aan het doen he? Sjongejonge..En je bent niet de enige persoon die op zaterdag ‘werkt’ hoor. Daarbij was dit de eerste comment die ik ooit op het internet heb gezet! voel je gevleid zou ik zeggen

op 27 10 2012 at 16:52 schreef Edo:

En even tegen Jona, volgens mij spring je ook niet echt in de bres voor Zwarte Piet. Persoonlijk kan het mij niet verdommen wat er gebeurt met het fenomeen Zwarte Piet, en als iemand het racistisch vindt dan vindt ik het zijn goed recht.

op 27 10 2012 at 16:55 schreef Daan Schrijver:

Je bent natuurlijk een PVV racist, snap je dat nog steeds niet, Peter?

Toen het PVV volk nog PvdA stemde waren ze helemaal Oké, toen dezelfde mensen enige jaren later om begrijpelijke reden PVV gingen stemmen waren het opeens Untermenschen.

Verder ben je inderdaad een zielepoot met je armzalige gemekker over Zwarte Piet. Ik hoop niet dat je je kinderen aan zoveel fascisme hebt blootgesteld , want anders zijn ze voorzeker de rest van hun leven vaste klant bij een psychiater.

op 27 10 2012 at 16:56 schreef Pyt van der Galiën:

@Bertje

Je houdt de Surinaamse kindertjes nog even in reserve? Die worden ingezet zo rond 20 november? Good thinking!

@Daan

Ik bespeur nog geen echte vooruitgang bij je, Daan. Een betoog is iets met een inleiding, een kern en een slot. Het geheel lardeer je dan met argumenten. Ik weet best dat jullie daar op Artikel7 en De Dagelijkse Dwerg niet aan doen, maar hier worden andere eisen gesteld.

Maar goed, ik zie dat jij er zonder begeleiding niet uitkomt. Laten we eenvoudig beginnen: hier wordt het allemaal in simpele bewoordingen uitgelegd.

op 27 10 2012 at 17:06 schreef Bertje:

Zit het stuk nog eens te lezen en mijn oog valt op het woord “afronederlander”
Afro-Amerikaan is een geldig woord en ook begrijpelijk dat men dit woord in de USA gebruikt het woord heeft binnen de context van de Amerikaanse geschiedenis zijn bestaansrecht.
Maar Afro- Nederlander nee dat gaat er bij mij niet in hoor.
Ik kan met alle eerlijkheid geen reden vinden waarom we van Afro-Nederlanders moeten spreken. Misschien dat iemand het wel weet?

op 27 10 2012 at 17:44 schreef dewanand:

namaste Peter en fnaakters,

Ik en Wieroe kregen net een origineel idee tijdens het borrelen met wat jenever en kattenbrokjes.

Wieroe miauwde van, kijk als die klagende surinamers hier nou eens een zwarte sint met witte pieten organiseren tegen een lagere prijs dan die witte sint, dan kunnen zij geld verdienen en snel de middeleeuwse hollandse cultuur veranderen. 80 procent van de Hollanders zal kiezen voor de goedkopere zwarte sint met witte pieten en zo zal Sinterklaas feest supersnel een gezellig multicultureel feest worden.

En Wieroe miauwde nog een geniaal idee na een flinkse slok graanjenever:

ONtwikkel een islamitische sinterklaas met burqa pietjes en de multikul wordt een superfeest met halal pepernootjes. Deze moslim sint moet dan leuke verzen uit de Koran voorlezen aan Hollandse kindjes om ze de wijsheid te leren van islam.

denktank Dewanand en Wieroe

op 27 10 2012 at 18:09 schreef Lucinda Babel:

Ik ben het ermee eens dat de wereld (vooral de blanken) een negatief beeld hebben van zwarte mensen. Dat schreef ik al eerder in mijn column. Daarom steun ik de zwarte acteurs in de film “alleen maar nette mensen”. Deze film onthult juist hoe mensen over elkaar denken. Daarom is het niet racistisch maar gewoon waar. ” Confronterend”  is misschien een beter woord. Het zorgt ervoor dat mensen ontzet zijn.

Ik herinner me dat toen ik nog een kind was mijn ouders altijd een Sinterklaas en zwarte piet inhuurden. Heel leuk vond ik dat altijd. En net als ieder kind was ik bang voor zwarte piet. Ik was nogal stout dus ik vreesde altijd dat ik mee moest in de zak.

Als ik de geschiedenis bekijk en de betekenis hierachter zoek kom je uit op Sint Nicolaas (een blanke priester, zie kruis op zijn hoed) die een zogenaamde goedheiligman is en zwarte hulpjes heeft (de pieten).  Het verhaal zou oorsponkelijk van “Nicolaas van Myra” komen.

Dat blanken negroïde mensen altijd als slaafjes hebben gezien is niet nieuw. Suriname was zelfs een kolonie van Nederland en mijn enige irritatie is dat mensen dat “de geschiedenis van Suriname” noemen, terwijl dat ook de geschiedenis van Nederland is.

Blanken en vooral Nederlanders hebben de neiging om dit soort zaken in de doofpot te stoppen. Dus maken zij er een feestje van. Geen slavernij maar gewoon Sinterklaas :)

Persoonlijk voel ik me nooit echt gediscrimineerd. Maar ik vind wel dat de blanke Nederlander niet zo laf moet zijn en erkennen dat dit een typische Hollandse mentaliteit is.
Alle schandalen in de doofpot doen, discrimineren achter de schermen en lachen met de allochtonen in hun gezicht.
Precies zoals de film “alleen maar nette mensen” liet zien.

En over de rol van de negroïde mensen. Ja types als rowanda bestaan echt! Maar Nederlanders zien inderdaad maar al te graag deze stereotypering en daar speelt de schrijver op in. Die man moet toch ook z’n brood verdienen.

In Amerika zie je gelukkig meer films met zwarten hoogopgeleiden.
Waarin de zwarten ook bijvoorbeeld dokters zijn en eigen bedrijven hebben.

Tot slot. Ik denk dat veel zwarten mee praten met dat politieke correcte gelul. Het is een “white mans world with white mans rules so they gotta play it white”!

Ieder voor zich God met ons allen!

op 27 10 2012 at 18:31 schreef johnnie boy:

Goed gezegd , Lucinda, dat kan Peter dan weer lekker in zijn extreem linkse fascistische reet steken.

op 27 10 2012 at 19:09 schreef Cactus:

@ Peter:

[QUOTE] De meeste racisten ontmaskeren zichzelf. Komen ze speciaal voor hier naartoe.[\QUOTE]

Daar wordt het toch alleen maar grappiger van,
humor is ook belangrijk in een mensenleven.

op 27 10 2012 at 19:52 schreef Fridjof:

@Lucinda,
Je bent je hersenscheet kwijt merk ik.

“Dat blanken negroïde mensen altijd als slaafjes hebben gezien is niet nieuw”
Nee, dat dat is zelfs heel oud en stamt uit de tijd van de slavernij. Duh.

“schandalen in de doofpot doen, discrimineren achter de schermen en lachen met de allochtonen in hun gezicht”.
Dat is een universeel gegeven. Noem mij een volk/religie die dat niet doet. Niks typisch Nederlands aan.

Uiteindelijk komt alles neer op perceptie. In mijn (werk)omgeving speelt ras, haarkleur, geslacht, seksuele voorkeur geen enkele rol. Allemaal Hollanders onder elkaar.
En we discrimineren er volop op los met grapjes en toespelingen en whatever.

@johnnie boy.
Je bent een eng ventje.

op 27 10 2012 at 19:52 schreef Marco Knol:

Voor wat betreft de film en het boek; ik zal ze eens gaan kijken en lezen. Het gedoe er om heen; mensen hebben nu eenmaal allerlei verschillende fetisjen en dat er zijn die op types als een Rowanda vallen zal ongetwijfeld zo zijn. Is dat racisme of een fetisj? Ik denk dus het laatste.
Maakt dat het alledaags racisme minder erg? Nee. Maar het is wel goed af en toe te kunnen lachen om de stereotyperingen. Als mensen dan ook maar inzien dat het stereotyperingen zijn, maar dat zit wel goed denk ik.

Off-topic:
Zwarte Piet bestaat pas sinds ongeveer 1850 toen een politiek correcte onderwijzer van mening was dat het Sinterklaasfeest minder eng gemaakt moest worden voor de kleine kinderen. In Zwitserland en Slovenië bijvoorbeeld loopt Sint nog rond met geknechte “duivels” (in ketenen en wel) die ie op je afstuurt als je stout bent. De zwarte vegen bij die types zijn afkomstig van het roet van het hellevuur. Of Zwarte Piet in die context racistisch is, of was, is voor mij de vraag. Dat sommige mensen dat wel zo zien begrijp ik wel. Hoe dan ook, Zwarte Piet is zelf een verandering in de traditie, dus dat zal best nog wel eens kunnen. Maar regenboogpieten zijn echt een brug te ver.

op 27 10 2012 at 19:53 schreef Pyt van der Galiën:

Toch is het wel lachen met Dagelijkse Dwerg-types als Daan. Heb je een hekel aan de PVV, dan ben je dus een PVV-racist. Een hekel aan honden? Een honden-racist. De pest aan voetbal? Een voetbal-racist. Ijzersterk ook hoe Daan deze geheel eigen invulling van het begrip racisme weet te onderbouwen. Oh wacht: dat probeert Daan helemaal niet.

On topic: iemand merkte enkele dagen geleden op Twitter op dat extreemrechts Gramsci beter heeft gelezen dan links. Wilders en zijn functioneel analfabete aanhang mogen dan op hun retour zijn, de Weltanschauung van Wilders is inmiddels in Nederland gemeengoed, van VVD tot Volkskrant. En is dus inderdaad de nieuwe political correctness.

op 27 10 2012 at 19:59 schreef dewanand:

namaste Peter, Lucinda, ea Fnaakters,

zie dit boek in USA, bestseller:
Maximizing your potential, geschreven door Myles Munroe, en ja hoor deze man is een pure superieure neger, dus het is bye bye blanke superieuriteit toch?

Slecht nieuws voor alle blanke racisten:
Over tien tot twintig jaar tot rond jaar 2040 zijn de tien sterkste economieen voor negentig procent niet-blank. Zielig he voor blanken met hun lange witte kaaslul, ja zal meoilijk worden om een stijve pik te krijgen in toekomst zonder die sadistische blanke superioriteitscomplex. Ok men zal in Afrika wel iets verzinnen he viagra pillen om de blanke lul stijf te krijgen, maar dan wel hoge prijs he, want neuken zal duur worden in Europa.

Als Afrika een economische superstaat wordt dan zullen tientallen miljoenen blanke meiden lekker gaan genieten in dit rijke hoogbeschaafde negercontinent he, en lekker bloot om het vuur dansen met warme negers.

Dit is de natte droom van mij en Wieroe voor de toekomst.

Blanke inferioriteit promoten lijkt onze commerciele topsport te worden komende jaren, en dit zal niet lang meer duren voor het zover zal zijn op deze planeet. Duitsers noemen dit umdenken.

Dewanand en Wieroe

op 27 10 2012 at 20:39 schreef Lucinda Babel:

@ Fridjof: typisch een Hollandse reactie van jou. Wat een allochtoon zegt maar dan anders formuleren en doen alsof t uit jezelf kwam. Je zegt dus gewoon wat ik net ook zei.
En over jouw en je omgeving: zo zijn de meeste Nederlandse organisaties en dan ineens wanneer de allochtonen het door hebben het zogenaamde “diversiteitsbeleid” hanteren door 1 Indonesiër aan te nemen onder het mom “bij ons werken ook allochtonen”.

op 27 10 2012 at 20:50 schreef rooierakker:

Iemand die Nederlanders als biologisch inferieur ziet en tegelijk klaagt over racisme.

Vreemd.

op 27 10 2012 at 21:11 schreef Bertje:

@ pyt

Ik wacht niet tot 20 November waarom zou ik.
Weet je wat me echt heel erg ergert aan de discussie dat geen mens eens op het idee komt dat bv kunstenmaker Quincy er wel eens helemaal naast kan zitten.
En tara, boem, fluit, wat ik alweer een jaartje weet is dat Quincy zijn huiswerk niet goed heeft gedaan en de makke schaapjes die hem na blaten al evenmin.
Zwarte Piet is Knecht Ruprecht niet meer en niet minder, niks geen negertje, niks geen moor. Quincy en Co. zijn typische Hollanders: ” Navel staren tot het einder der dijken”
O even een link : http://de.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht
(is op zijn Duits)

op 27 10 2012 at 21:56 schreef vetkleppert:

Ik heb zelf al heel racistisch met zo’n beetje alle kleurtjes geneukt en als je iets over sereotypes wilt weten, vertellen ze je dat zelf wel.
Dus ik heb mezelf nog niet op de behoefte kunnen betrappen om het boek te lezen of de film te gaan zien.

op 27 10 2012 at 22:13 schreef Aaron:

En over jouw en je omgeving: zo zijn de meeste Nederlandse organisaties en dan ineens wanneer de allochtonen het door hebben het zogenaamde “diversiteitsbeleid” hanteren door 1 Indonesiër aan te nemen onder het mom “bij ons werken ook allochtonen”.
Zo erg is het al… je kunt niet eens meer met goed fatsoen je eerste allochtoon aannemen zonder dat men een dubbele agenda erin denkt te herkennen. Met scheepsladingen tegelijk zult u allochtonen het bedrijf binnenloodsen, we mogen immers niet de schijn wekken van racisme. En die brave half-Hollandse Indo’s tellen niet, het moet op zijn minst een dikke neger zijn.. of een Marokkaan!

op 27 10 2012 at 22:15 schreef MNb:

“een onrealistische, politiek correcte versie van de allochtoon …”
Mijn oud-directeur voldoet perfect aan de beschrijving. Niet superieur, wel ouderwets in alle positieve betekenissen van het woord.

“In Suriname zijn ze dol op Zwarte Piet, dus.”
Nee hoor. Hier klinken de protesten inmiddels ook, oa van Hollandse favoriet oud-president Venetiaan (ook goed opgeleid enz). “We hebben 30 jaar geleden dat kolonialistische feest niet afgeschaft om het nu weer terug te krijgen.”
Verder interesseert het me nauwelijks of ik politiek correct ben of niet. Dat is toch een non-discussie waar ik woon. En ik wacht rustig af tot de film op de Surinaamse TV komt.

Wel een mooie van Maxim, “als een man zijn natuurlijke neiging om elke mooie vrouw te onderdrukken moet neuken gaan de Tutsi’s loos op de Hutu’s” of zoiets.
Oh ja, ik ben ook een racist. Ik heb de pest aan alle kaaskoppen die menen hier op Moengo de boel op zijn kop te moeten zetten onder het mom van verbetering.

op 27 10 2012 at 22:18 schreef Pyt van der Galiën:

@bertje

Beter lezen, bertje: “In verschiedenen Gegenden gibt es auch Figuren mit teilweise ähnlicher Funktion, aber anderer Herkunft und Tradition… In Luxemburg wird er Houseker genannt, in den Niederlanden der Zwarte Piet (Schwarze Peter/Petrus)

op 27 10 2012 at 22:22 schreef Edo:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3030720/2011/11/12/Actievoerders-Zwarte-piet-is-racisme.dhtml

Dit vind ik toch wel een vrij eng filmpje.
Ik kan me over het fenomeen Zwarte Piet niet heel druk maken, maar iedereen die wil dat het heel graag blijft vind ik wel per definitie eng.

op 27 10 2012 at 23:00 schreef Bertje:

@ pyt

Nee had ik gelezen hoor. Daar de Duitse knecht ruprecht “kultuur” gaat over het Germaans gebied reken ik Nederland er voor het gemak maar bij of dacht je dat het stopt bij de toenmalige landgrenzen, die er überhaupt eigenlijk nog niet waren. Later pas veel later zijn er andere invloeden op deze traditie gekomen dus Quincy en Co. slaan nog steeds de plank volledig mis.
Wat ik al zei: hoop gemekker weinig wol.

op 27 10 2012 at 23:49 schreef Pyt van der Galiën:

@bertje

Ik krijg hier hoofdpijn van. Als ik het goed begrijp zegt dat artikel dus dat Ruprecht een andere traditie is – en een andere herkomst heeft – dan Zwarte Piet, maar volgens jou is dat toch gewoon hetzelfde want Nederlanders zijn net als Duitsers Germanen? Interessante argumentatie.

op 28 10 2012 at 08:23 schreef Fridjof:

Mijn collega’s worden aangenomen op basis van competentie. Zo hebben we o.a. roetzwarte DBA-ers, van oorsprong Marokkaanse en Vietnamese laboranten, De 2 topmannen in mijn bedrijfsonderdeel zijn zwarter dan de gemiddelde Zwarte Piet.
En al deze mensen zitten echt niet op die plek vanwege wettelijke verplichtingen of als excuusallochtoon.

Het probleem met Zwarte Piet ontstaat door alle discussies. Mensen worden zo min of meer gedwongen voor of tegen te zijn, terwijl de hele discussie an sich niet zinvol is. Spijkers op laag water.
op 27 10 2012 at 13:17 verwoordt Gerry dit heel mooi.

Ik ken geen enkele nederlandse of buitenlandse negroide man of vrouw (en ik ken er een redelijk aantal) die problemen heeft met het Sinterklaasritueel. Sommigen spelen voor Zwarte Piet!
Het probleem ontstaat pas als we met zijn allen gaan vinden dat Zwarte Piet model staat voor de onderdrukte neger.

Nee, dan Kerstmis of Pasen, kunnen we daar niet een offensief tegen starten? Die rituelen vindt ik vele malen meer abject en discriminerend dan het Sinterklaasfeestje voor kinderen.

op 28 10 2012 at 09:02 schreef leo schmit:

op 27 10 2012 at 19:52 schreef Marco Knol
Zwarte Piet bestaat pas sinds ongeveer 1850 ….
Klopt, Zwarte Piet is een ‘invented tradition’. Er bestaan meer bedachte tradities dan echte tradities. De Batavieren kwamen de Rijn afzakken en plots hadden we een Bataafse Republiek. Zo dragen de Scotten dragen al bijna 150 jaar een kilt.

op 28 10 2012 at 10:18 schreef dewanand:

namaste Peter en Fnaakters,

Ik word wel vaak kwaad als ik al die beeldjes van blanke goden zie bij Hindoes in hun mandirs. Ooit wil ik zoveel macht hebben dat ik alle blanke goden laat verwijderen in hindoe tempels, om de superioriteit van de blanke man maar uit te roeien op deze planeet. Gelukkig zal dit over twintig jaar wel verleden tijd zijn en dan zal de wereld in de macht zijn van kleurlingen en zwarten, met een groot en sterk leger.

Ooit wil ik een sterke Black Power beweging starten in Nederland en hier een zwarte president aan de macht krijgen. Nu is er geen enkele neger in het parlement en ook op de kieslijsten kwam dat niet voor, wat een hard bewijs is van het racisme in Nederland.

De argumentatie dat Zwarte Piet een achterlijk racistisch feest is van bekrompen blanken is terecht geloof ik, maar de vraag is hoe men hier wettelijk iets tegen kan doen. Geen enkele actiegroep gebruikte ooit geweld tegen de sint en zwarte piet, omdat negers een van de vreedzaamste rassen zijn op deze planeet en nooit terroristisch waren in Nederland.

Ik vind het toch zo jammer dat er geen harde Afro fundamentalisten zijn in Europa die het Afrocentrisme radicaal ontwikkelen.

op 28 10 2012 at 10:26 schreef Bertje:

@ pyt

Voor je hoofdpijn wil ik niet verantwoordelijk zijn.
Maar verdiep je maar eens hoe tradities culturen etc. zich vermengen en in elkaar opgaan.(weet je volgens mij wel)
Wat mij betreft einde Sint discussie.

@ fridjof

“Die rituelen vindt ik vele malen meer abject en discriminerend dan het Sinterklaasfeestje voor kinderen.”

Geef eens wat voorbeelden, ik zie het even niet.
Neem aan dat je niet doelt op het Zonnewende feest.

op 28 10 2012 at 11:28 schreef Marco Meijer:

Ik merk dat ik steeds minder zin heb om hier te reageren. Voor je het weet heb ik iets gezegd dat Peter B. echt niet bevalt en dan krijg ik ook een ban. Dat is me op Geenstijl al gebeurd (tot mijn verbazing want zoveel bijzonders zei ik niet).
Dus ik beperk me steeds meer tot meelezen.
Ik denk dat ik niet de enige ben.
Die bannen hier zijn net de bliksem: je weet nooit wanneer er eentje je treft.

op 28 10 2012 at 11:38 schreef Peter:

Marco, als je geen zin hebt om te reageren: by all means, don’t. Dat verongelijkte gezeik hier van jou en een paar andere mannen hangt me de strot uit.

Denk je dat ik je zou missen? Denk je dat anderen jouw diepe inzichten zouden missen? Nee. We kunnen zonder je. Dus: goodbye!

op 28 10 2012 at 11:40 schreef Bertje:

@ Marco

Geil he die bliksem.
Volgens mij is er geen rede voor angst hoor ik zeg regelmatig iets wat Breedveld zeker te weten niet aan staat en zelfs erg dom vind.(en we weten allemaal dat Peter niet van dom houd in al zijn wijsheid en heilige goedheid)

;-)

op 28 10 2012 at 12:12 schreef Marco Meijer:

Nee Peter, mij zou je niet missen. Je bent niet zo dol op kritische lezers, dat valt me steeds vaker op. En jij hebt de macht om ze te elimineren en dat doe je kennelijk met genoegen.
Maar met macht (al is het maar de macht van een beheerder) moet je terughoudend omgaan. Macht corrumpeert namelijk ongemerkt.
Nobless oblige, pouvoir oblige aussi.
Heb je iets aan dit diepe inzicht ?

op 28 10 2012 at 12:23 schreef Peter:

Nou, volgens mij is er niks mis met je lust tot reageren.

Wat zeik je nou, Meijer? ‘kritische lezers’? Welke kritische lezers? Noem eens een voorbeeld? Daan Schrijver? Is Daan Schrijver een kritische lezer?

Ik ben gek op kritische lezers, maar jij zeikt alleen maar, Daan Schrijver zeikt alleen maar. Robert Engel schijt mijn site vol met gezeik en gescheld.

Verder wordt er gejijbakt dat het een aard heeft, en ik trash sowieso de vele, vele reacties die gaan over de stinkende kut van mijn moslimslet en dat ik een bleke masturbant ben.

Laat de kritische lezers tot mij komen, maar types als Daan Schrijver moeten hun hoopje lekker op GeenStijl gaan doen. Daar is die site voor.

op 28 10 2012 at 12:49 schreef Peter:

En weg is Marco Meijer. Als je om onderbouwing gaat vragen, wordt het altijd stil.

op 28 10 2012 at 12:58 schreef Pyt van der Galiën:

@Marco

Ik vind het hier wel meevallen met het bannen van mensen. Zo’n Maxim loopt óf te trollen óf is zó stuitend dom dat de Nederlandse taal er geen woorden voor heeft. Waarom zou je dat soort malloten toelaten op je site?

Aan de andere kant zie ik Aaron, bertje, Hans Berenstein en vele anderen regelmatig kritiek leveren op de hier geplaatste artikelen, zonder dat ze tegen een ban oplopen. Bigpete is het vrijwel nooit met Peter eens – en geeft daar luidruchtig uiting aan – maar is voor zover ik weet zelfs nog nooit bedreigd met een ban.

Types als Maxim en Daan argumenteren niet: ze trollen en schelden. Daan heeft in zijn bijdrages aan deze thread geen enkel argument aangedragen, niet één. Zijn enige bijdrage bestaat uit schelden en jij-bakken. Bigpete – met wie ik het meestal hartgrondig oneens ben – probeert vrijwel altijd zijn mening te onderbouwen. Met Grote Piet kun je discussiëren; met Maxim en Daan valt niet te discussiëren.

op 28 10 2012 at 14:13 schreef Edo:

Trouwens over racistische grapjes, als het goed is zijn die grapjes niet gemeend, vaak maken ze zelf racisme ook belachelijk. Als er dan af en toe wat mensen over vallen die het veel te serieus nemen is dat natuurlijk een prettige bijkomst.
Goede politiek incorrecte grappen zijn in essentie gewoon meestal ‘politiek correct’.
Vandaar dat het zo moeilijk is om het filmpje van Theo van Gogh te lachen waar hij vraagt of de clitbesnijdenis in het ziekenfonds komt aan VVD politici. Niet omdat het shockerend is, maar omdat er geen hond is die dat wil.
De grap suggereert een probleem dat nooit heeft bestaan.
Vandaar dat grappen van Hans Teeuwen uit Dat dan weer wel weer grappig zijn, omdat het naast culturen ook bekompenheid belachelijk maakt.
Als dat wegvalt houd je gewoon een vervelend praatje over. Vergelijkbaar met een praatje van Freek de Jonge, maar dan ook nog eens dom.

op 28 10 2012 at 14:19 schreef Gazi:

Dus allochtonen worden gemarginaliseerd omdat ze paranoïde zijn? En scheepsladingen vol allochtonen zijn alleen de moeite waard als je daar een bom duiten op kan verdienen… of niet Aaron?

De bier en pindakaas status quo is bijna niet te harden. Ik lees de observaties van Quincy Gario dan ook met veel plezier.

op 28 10 2012 at 14:21 schreef Mark:

Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, maar ik heb er geen behoefte aan zwarten als dom volk weggezet te zien worden.

Zo heb ik een bloedhekel aan gangstah rap.

op 28 10 2012 at 14:57 schreef You On A Gin:

Racisme is nooit leuk, maar een realiteit die waard is om tegen te knokken. Inderdaad maakt eigenlijk elk ‘volk’ zich min of meer schuldig eraan.

Karikaturen zijn een exponent van mensen die de wereld om zich heen proberen te begrijpen.

Chinezen praten als “tsjinkie-tsjankie-tsjong”, zijn geel en hebben gong-vormige gezichten.
Italianen hebben het altijd over pasta di pasta en wanneer ze heldhaftig zijn kruipen ze door rioolbuizen en springen ze op schildpadjes.
Surinamers? “Oewat iesser jonga? Heppie ’n koewartje voor mij?”
Heel Nederland is bezaaid met molens, en over het geruis van klompen neemt pa een hijs van z’n joint en laat aan de kinders zien hoe je ma goed neemt.

Sommige vooroordelen kloppen overigens wel. Belgen zijn écht dom, Fransozen zijn smerig en asociaal, Polen zijn alcoholisten en zigeuners zijn tuig van de richel.

‘Politiek correct’ is een verwijt welke je van mij altijd voor je voeten geworpen krijgt wanneer je doet alsof de verdorven westerlingh de oorzaak is van alle problemen in de wereld. Terwijl het de aard van de mens is.
Hell, een hoop Arabieren denken nog steeds dat AIDS en drugsverslaving iets typisch westers is.

op 28 10 2012 at 15:05 schreef MNb:

@Fridjof: “Het probleem … dat Zwarte Piet model staat voor de onderdrukte neger.”
Fout. Het probleem is dat kaaskoppen Zwarte Piet verdedigen met racistische argumenten als “houd je kop en bemoei je niet met onze blanke traditie”. Ik heb het een bepaald zwarte collega van mij gevraagd en ze vindt het feest discriminerend: “Sint is goed, Piet is slecht. Waarom geen zwarte Sint en witte Piet? Laat de blanken maar eens slecht zijn.”
Plus een middelvinger tegen de Hollandse traditie – “wordt maar eens modern”.

“Ik vind het hier wel meevallen met het bannen van mensen.”
Ik ook. Een paar maanden geleden ben ik (terecht) ergens geband voor heel wat minder dan wat ik hier nog wel eens schrijf. De ban is inmiddels opgeheven, dat terzijde.

op 28 10 2012 at 21:45 schreef Fridjof:

MNb, wat je noemt is geen argument, maar een uitspraak. Maar dat terzijde.
Ik heb nog geen enkele niet-roomblanke iets horen beweren over een ‘witte sint’. Dat is volgens mij echt een probleem van de bepaalde zogenaamd correcte blanken.

Maar als Zwarte Piet nog verder geframed gaat worden als ‘Zwarte Slaaf’ en als donkere medelanders uiteindelijk gevraagd worden zich uit te spreken vóór of tegen de zwarte slaven van Sinterklaas sluit ik niet uit dat de politiek correcte elite voor het uiterlijk van Zwarte Pieten, het kruis op de mijter en het rijden op de daken met een paard beperkingen gaat invoeren ten behoeve van het bestrijden van discriminatie en de algemene veiligheid.
Eindelijk een Zwarte Sint uit Namibië met een zootje blanke slaven…

op 29 10 2012 at 11:41 schreef yurp:

@Peter

als je niet zoals een Cato steeds Zwarte Piet bij je artikelen zou slepen hoefde ik er niet steeds op te reageren ;) Met de rest van je artikel ben ik het namelijk helemaal eens. Alleen niet met je Zwarte Piet standpunt.

op 29 10 2012 at 13:32 schreef Sandro:

Zwarte Piet, hè ja…..het heerlijk avondje komt er weer aan!
Kan ik lekker racistisch met mijn kinderen die zwarte Piet (met dikke of dunne lippen, platte of geen platte neus, kroeshaar of niet)eren. Oh ja ,en dan natuurlijk ook zijn blanke slavenmeester niet vergeten.

op 29 10 2012 at 17:22 schreef MNb:

“Ik heb nog geen enkele niet-roomblanke …”
Wat wil je nou, Fridjof, dat ik die collega van me vraag om hier een foto van haar te posten omdat jij anders blijft geloven dat ze roomblank is? Ik heb het haar gevraagd omdat ze Aucaans (en dus zwart en geen medelander) is, les geeft, op haar school jaarlijks te maken heeft met het Sinterklaasfeest en ik nieuwsgierig was naar haar mening. Die is niet bij voorbaat de mijne. Jij kan blijkbaar geen afscheid nemen van je geruststellende vooroordeel dat de witte Sint alleen voorgestaan wordt door roomblanke policors. Dat heb je dus mis. Vierkant mis.
Het zijn dergelijke oliedomme argumenten – je hebt gelijk, ze mogen die naam eigenlijk niet hebben – van jou, Yurp, Bertje en natuurlijk Sandro (welkom terug) die mij inmiddels een flinke hekel hebben doen krijgen aan Zwarte Piet. Blijkbaar zijn de liefhebbers niet in staat het fenomeen te ontdoen van zijn racistische trekjes. Dat is voor mij genoeg reden voor afschaffing.

op 29 10 2012 at 17:24 schreef MNb:

Shit. Drie keer overgelezen en toch moet witte Sint zwarte Sint zijn.

op 29 10 2012 at 18:11 schreef Fridjof:

Dan moet je je ook niet zo opwinden, MNb.

op 29 10 2012 at 18:52 schreef yurp:

@MNb

Welke argumenten van mijn zijn oliedom? Prima als je het niet met me eens bent maar leg eens uit waar het oliedomme in zit?

op 30 10 2012 at 13:26 schreef Sandro:

En wat is er mis aan het eren van zwarte Piet en de Sint MNb?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS