Home » Archief » Ras


[07.05.2010]

Ras

Peter Breedveld

fomin2
Illustratie: Nikolai Fomin

Nu het dan is uitgesproken – en elke dag opnieuw wordt uitgesproken – dat het niet altijd koek en ei is in de Nederlandse multiculturele samenleving, is etniciteit – ras – een nationale obsessie geworden. Zelfs toen duidelijk was dat de amokmaker, die de Dodenherdenking op de Dam verstoorde, een geestelijk gestoorde is, wilde iedereen nog per se weten wat zijn etniciteit was.

Op Twitter werd opgelucht ademgehaald toen bleek dat de amokmaker ‘gelukkig geen Marokkaan was’. Daar waren de boze blanke mannen van Het Vrije Volk nog niet van overtuigd. Die dramden dat er ‘weer eens vaag werd gedaan’ over de identiteit van de amokmaker. Domrechts is er van overtuigd dat het vast beleid is van de politie en de overheid om ons de cruciale informatie te onthouden dat de daders Marokkanen zijn.

Niemand wil weten waarom die man daar stond te schreeuwen, en of het iets te betekenen had. Alleen zijn culturele achtergrond is belangrijk. Dat is het allereerste wat dagblad Trouw over hem meldde, dat hij een 39-jarige in Amsterdam geboren Nederlander is. Geenstijl wist zijn achtergrond nog specifieker te duiden, namelijk Fries. Nu nog bepalen uit welk dorp zijn ouders komen en dan kunnen we daar met honkbalknuppels en molotovcocktails de boel op stelten zetten.

Laurence Blik, die de wereld vanaf haar weblog dagelijks toeschreeuwt dat ze Jood is, doet niet de geringste poging haar teleurstelling te verbergen. ‘O, nou, lekker dan. Ik hoopte eigenlijk dat het toch een Marokkaan zou zijn’, schrijft ze. Ze heeft er nu bijgezet dat dit satire is, maar daar trap ik niet in. Mevrouw Blik kotst haar weerzin tegen Arabieren en moslims er steeds openlijker uit. Dat ze Palestijnen als Untermenschen ziet, is nooit een geheim geweest. Ze is ervan overtuigd dat de hele wereld tegen Joden is, en dat alle niet-Joden zitten te wachten op een Jood die over de schreef gaat, zodat er weer een mooie aanleiding is voor progroms en Kristallnachten, en ze heeft niet in de gaten, of het kan haar niks schelen, dat ze zelf gevaarlijke racistische agitprop bedrijft.

Waarom zou je hopen dat de dader een Marokkaan is? Wat is daarmee gewonnen?

En helaas is Blik geen eenling. Ik zat niet lang geleden in een zaal vol Joden waarvan het merendeel precies zo tegen de zaken aankeek.

Sommige mensen halen de Verenigde Staten aan als lichtend voorbeeld van multiculturele vrede en harmonie, waar het niks uitmaakt waar je vandaan komt, waar iedereen Amerikaan is. Ik betwijfel dat. Niet voor niks schreeuwt Stanley Kowalski in A Streetcar named Desire gefrustreerd: ‘I am not a Polack! People from Poland are Poles! They are not Polacks! But what I am is one hundred percent American!’ Larry Davids meesterlijk comedieserie Curb your Enthusiasm gaat over bijna niks anders dan onderlinge vooroordelen en miscommunicatie in de multiculturele samenleving. ‘You’re black and your last name is Black?’, vraagt Larry aan een zwarte familie aan wie hij net is voorgesteld. ‘That’s like if my name was Larry Jew.’ David houdt zijn landgenoten een spiegel voor, door er als een kind uit te flappen wat zij niet willen toegeven te denken.

Ik heb wel eens beweerd dat volgens mij het progressieve deel van de Nederlandse bevolking veel racistischer is dan Domrechts, vanwege de paniekerige omzichtigheid waarmee progressieven met etnische minderheden omgaan. Maar ik begin die houding steeds beter te begrijpen. Domrechts wil de multiculturele problemen niet ‘benoemen’ om ze beter te kunnen oplossen, maar om een legitieme reden tot racisme te hebben. Domrechts pleit niet voor de rehabilitatie van professor Buikhuizen uit liefde voor de onafhankelijke wetenschap, maar in de hoop dat Buikhuizen wetenschappelijk bewijs levert voor de minderwaardigheid van negers en Arabieren.

Blijken Anja Meulenbelt en Francisco van Jole toch nog gelijk te hebben.

Peter Breedveld is blij dat hij zelf zo verpletterend in orde is.

Peter Breedveld, 07.05.2010 @ 10:42

[Home]
 

51 Reacties

op 07 05 2010 at 11:55 schreef Henk:

Van het Tokkie-forum: Er bestaan genoeg Joodse autochtonen maar die wonen allemaal in Israël. De rest blijft allochtoon zo lang ze zichzelf Joods blijven noemen en als een apart volk blijven beschouwen, waar ook ter wereld. Nationale identiteit is geen jasje dat je zomaar even kunt wisselen als het zo uitkomt.

http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?TOPIC_ID=68912

op 07 05 2010 at 12:07 schreef Chésus:

Heel goed Peter. Wat Blik echter niet in de gaten had (of wilde hebben) is dat er onder verschillende namen al langere tijd geprobeerd werd haar ‘blinde’ vlek betreft het antigoyisme genezen te verklaren. Ingebakken geconditioneerd echter was haar afwijzing daarvan! Daarom hebben een aantal ‘kunstenaars’ in haar directe omgeving wijselijk wel moeten luisteren naar de raad van zeer goede vrienden. Die voor hun cariere bevorderend als de wiederwierga wel afstand van haar hebben moeten nemen. Naar Antwerpen of zo…

op 07 05 2010 at 12:17 schreef Ina Dijstelberge:

Ik heb wel eens beweerd dat volgens mij het progressieve deel van de Nederlandse bevolking veel racistischer is dan Domrechts, vanwege de paniekerige omzichtigheid waarmee progressieven met etnische minderheden omgaan. Maar ik begin die houding steeds beter te begrijpen. Domrechts wil de multiculturele problemen niet ‘benoemen’ om ze beter te kunnen oplossen, maar om een legitieme reden tot racisme te hebben.

Dat is toch geen echt nieuw inzicht van je,hoop ik? ;-)

op 07 05 2010 at 14:45 schreef Benech:

Chesus: ws jij het niet die in het vorige epistel van Peter al was ontmaskerd als Diamantina? Begin zelf dan niet te roepen over meerdere namen, klinkt zo dubbele moraal-achtig.

op 07 05 2010 at 14:48 schreef Peter:

Snap jij wat Chésus zegt, Benech? Waar heeft hij het over?

op 07 05 2010 at 15:07 schreef Benech:

Peter, ik kan er weinig van maken, maar vermoedelijk komt een vrije vertaling in de buurt als: Loor wil zich laten zien als iemand die minder aan haar Joodse nestje hecht. Dit zou ze doen doordat ze ook niet-Joden op haar blogje toelaat. Volgens Chesus zijn dat echter sockpuppets.
Bepaalde ‘kunstenaars’ in haar omgeving (Hafid?!) hebben nu afstand van haar genomen en zijn met de noorderzon vertrokken.
Nogmaals, geen enkele garantie hierop, maar dit is wel wat ik ervan maak.

op 07 05 2010 at 15:11 schreef Peter:

Juistum. Heel inhoudelijk weer, allemaal. *BAN*

op 07 05 2010 at 15:15 schreef Smeets:

In het wereldbeeld van Mevr. Blik draait alles om Joden. Ze zijn de causaliteit van alles. Daarmee hanteert ze dezelfde vooroordelen als anti-semieten. Eigenlijk is ze gewoon anti-semitisch, alleen dan anders.

op 07 05 2010 at 15:25 schreef John:

En wat is het toppunt van anti-semitisme?

Ajacieden die roepen dat ze Joden zijn.

op 07 05 2010 at 17:14 schreef Rob:

Het vreemde van die afkomstobsessie is dat deze zo eenzijdig is. Er kunnen hier in Italië per week (met gemak zelfs) drie dooien vallen door de camorra uit Napels, maar als er in diezelfde week drie dooien vallen door zigeuners of Roemenen, verklaart de regering ‘Zigeunernoodtoestand’. Je maakt een grapje over Friezen maar dat raakt wel aan een belangrijk punt: alleen de afkomst van sommige mensen is van belang.

Ik weet bijna zeker dat Trouw de afkomstmededeling zo prominent plaatste om te voorkomen wat er na de moord op Pim gebeurde: in de 10-15 minuten tussen de moord en de arrestatie van Volkert vd G werd al brand gesticht in de (toen nog in aanbouw zijnde) Mevlana-moskee in Tilburg.
Sommige mensen hebben niet eens bevestiging nodig om loos te gaan.

op 07 05 2010 at 17:52 schreef Jan van Dijk:

Twee opmerkingen naar aanleiding van de inbreng van Rob.
Ten aanzien van de moorden door de Camorra en door Roemenen of zigeuners: ook in Italié geldt: De Camorra dat zijn klootzakken, maar het zijn wel onze klootzakken. Bovendien een practisch puntje: Italië kan Camorraleden niet uitwijzen naar hun land van herkomst en dat is essentieel verschil. Dat zouden uit het buitenland afkomstige mensen met dito paspoorten zich eens meer moeten realiseren, als ze al niet het benul hebben, dat ze zich als gasten in een meer wekvarend land, waar ze van die welvaart willen profiteren, een beetje fatsoenlijk horen te gedragen!
Overigens blijft in dit land zelfs zo’n mededeling van Trouw over de indentiteit van een dader dubieus. Immers een in Nederland geboren Eskimo met een Nederlands paspoort voldoet ook aan de gebezigde omschrijving. En onze media schromen niet om van dit soort verhullende termen gebruik te maken.

op 07 05 2010 at 18:40 schreef Tjerk:

“.. dat ze zich als gasten in een meer welvarend land, waar ze van die welvaart willen profiteren, een beetje fatsoenlijk horen te gedragen!”

Ik weet niet van Jan van Dijk onder een ‘gast’ verstaat, maar in mijn boekje is een gast iemand die aan het eind van de avond bedankt voor de gezelligheid en naar zijn eigen huis terugkeert.

Mensen die in Nederland geboren zijn, de Nederlandse nationaliteit hebben en naar alle waarschijnlijkheid in Nederland zullen sterven, zijn geen gasten, maar Nederlandse staatsburgers.

Blijkbaar wil dat er bij sommige mensen maar niet in.

op 07 05 2010 at 18:45 schreef Mart:

@Jan van Dijk:

“Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.”

Het probleem van de uitzetretoriek van dom rechts is dat het gewoonweg niet kan. Als je 1-paspoortige autochtonen niet kunt uitzetten, dan kan je dat met niemand anders die hier legaal verblijft.

Tenzij je natuurlijk op basis van de respectievelijke afkomst wilt gaan betogen dat dit geen gelijke gevallen zijn.

op 07 05 2010 at 18:52 schreef Rob:

Jan van Dijk vindt het prima dat de gevolgen van deze zogenaamde ‘emergenza Rom’ onder andere het platbranden van een zigeunerkamp is geweest. Door de bevolking, kinderen incluis, in Napels. Eenieder juichte toen de armoeiige stoet driewielertjes de wijk uitvluchtte. Zo voedt kennelijk ook Jan van Dijk zijn kinderen op. Niet mee eens? De hens er in. Het verklaart meteen ook de hoeveelheid moskeebrandstichtingen.

Misschien moeten buitenlanders/allochtonen/niet-westerse-allochtonen/zoveelste-generatie-allochtonen zich van alles realiseren, mij een zorg, maar ook politici moeten zich realiseren wat de gevolgen van hun woorden kunnen zijn.

op 07 05 2010 at 20:06 schreef Jan van Dijk:

Inderdaad Tjerk, gasten zeggen na het einde van het beoogde verblijf: dank je wel en vertrekken. Helaas zijn er ook gasten die dat niet doen. Die doen net of ze thuis zijn en de Tjerkerigen onder ons berusten daarin. En dan zeggen die gasten wij zijn geen gast! Dus we hoeven ook geen dank je wel te zeggen. En de Tjerkerigen onder ons zeggen toch: Graag gedaan en sluiten hun ogen voor de toekomst.
Inderdaad Mart, mensen met een paspoort en met twee paspoorten zijn geen gelijke gevallen, en dat komt niet door hun afkomst maar door hun verschillende rechtspositie. En daarom kunnen ze juist op het punt van verblijf verschillend behandeld worden.

op 07 05 2010 at 20:25 schreef Tjerk:

Jan van Dijk laat zichzelf kennen als een ordinaire racist die mensen als ‘gasten’ blijft aanduiden die ‘dankoewel, menier’ moeten blijven zeggen omdat ze een ander kleurtje hebben.

Is dat ook weer duidelijk.

op 07 05 2010 at 20:49 schreef Rob:

Dus Hassnae is een gast in Nederland, ook al is ze hier geboren (wat ik niet zeker weet en wat me ook niet aangaat, maar hypothetisch dan). En daar kan ze niks aan veranderen, dat IS gewoon zo. Net als die moslimjongen die in Uruzgan “voor het vaderland” stierf. Hij, zijn familie, allemaal ‘gasten’ die weer moeten vertrekken.
Smerig. Diep smerig.

op 07 05 2010 at 21:37 schreef Peter:

Hassnae is in Oujda geboren. Buitenlander, dus.

op 07 05 2010 at 21:53 schreef Benech:

Blijft toch ergens gek. Stel je bent doordat je ouders graag de “gastarbeider” willen zijn in het buitenland geboren, dan moet je volgens types als Rob bij een misdaad het land uit.
Nu ken ik een PVV-stemmende jongen met Nederlandse ouders die door bovenstaande in Kuweit geboren is. Na zijn 1e levensjaar is hij daar daar nooit meer geweest, spreekt de taal niet, is geen moslim en ziet er gewoon 100% in Nederland geboren uit. Hij heeft er dus ook geen binding mee.
Stel nu even Hassnae, die is doordat haar ouders graag in Nederland wilden werken, is ze volgens de letter van Rob’s hypothetische wet hier net zo te gast als die jongen die in Kuweit geboren is.

Iets zegt me dat Rob en trawanten liever een criminele Hassnae terug willen sturen als ze een misdaad zou begaan. Dat roept bij mij een paar vragen op:
1) Welke misdaden komen hiervoor in aanmerking?
2) Hoe lang moet je in Nederland wonen, wil je niet meer in aanmerking komen voor deze regeling?
3) Als het land waar je vandaan komt niet veilig is, wat doet de overheid dan?
4) Na hoeveel generaties ben je van je stigma “buitenlander”, “allochtoon”, “gast” enz. af?
5) Stel nu dat de jongen die ik net beschreef, moslim zou zijn geworden, zou hij dan ook nog steeds welkom zijn in Nederland?

op 07 05 2010 at 21:56 schreef Rob:

Benech, wil je wel de juiste namen gebruiken? Of heb je me nu helemaal verkeerd begrepen?

op 07 05 2010 at 22:02 schreef Benech:

Mijn excuses Rob, ik doelde inderdaad op Jan van Dijk. Dank dat je me erop wijst.

op 07 05 2010 at 22:13 schreef MNb:

Ook ik ben racist. Het dorp waar ik woon, Moengo Suriname, zou ik het liefst tot Spergebied voor blauwogige kaaskoppen zoals ik willen verklaren, met mijzelf als uitzondering. Mijn zoon is maar een halve kaaskop, dat telt niet.
Surinamers zijn in woord nog veel racistischer dan Europeanen. Ik kan zo een A-4tje volkalken over de rotzooi die Surinamers over elkaar zeggen. Maar ze maken altijd een uitzondering voor buurman, collega en vriend. En ze organiseren zich niet om elkaar af te slachten, want Surinamers houden niet zo van organiseren.
Hiermee toon ik ongetwijfeld nog steeds dat ik Surinaams racisme niet begrijp, want dat doe ik ook niet, ondanks 15 jaar in dit land.
Voor iemand naar de Kerstrellen in Albina (Aucaners tegen Brazilianen) verwijst: hier werden economische motieven aan racistische gekoppeld. Plus natuurlijk een totaal gebrek aan overheidstoezicht.

Ik houd het er maar op dat Suriname veel en veel dunbevolkter is dan Nederland. Als je de pest hebt aan iemand – of aan een groep – is het makkelijker die te ontlopen.

op 07 05 2010 at 23:08 schreef vander F:

@MNb,
het scheelt als je niet spastisch doet over afkomst,
gewoon ongegeneerd ‘ras’ (onzin woord wat mensen betreft er is maar 1 menselijk ras) en afkomst over de tong laten gaan, dan ga je vanzelf interesse en belang verliezen in zo een dagelijkse kwestie, dan valt er niets te organiseren,
geen beweging en tegenbeweging.
Een tegenbeweging is uiteindelijk net zo racistisch als een racistische beweging want ze erkennen het ‘belang’ van racisme.
Nooit doen.

op 07 05 2010 at 23:24 schreef MNb:

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. In Suriname doet niemand spastisch over afkomst.
Ik weet dat ras vanuit wetenschappelijk oogpunt een onzinwoord is. Toch is een half uurtje in het centrum van Paramaribo meer dan voldoende om iedereen ervan te overtuigen dat menselijke rassen bestaan. Dan hoeven we het nog niet eens over huidskleur te hebben (van melkwit tot diep bruinzwart). Een taxonomie van de vorm der menselijke neuzen volstaat al.

op 08 05 2010 at 00:21 schreef vander F:

@MNb,
dat kun je onder Nederlandse autochtonen ook doen,
van Noord naar Zuid zie ik al heel wat verschillen.
In lengte, haar- en oogkleuren, neuzen niet te vergeten.
Ik vond het ook een sport om op bv Majorca op afstand Duitsers, Engelsen, Fransen, Hollanders en Zweden te kunnen onderscheiden.

Als we dit racisme noemen dan ben een opmerkzame racist en bleek vaak spot on te raden welke nationaliteit voorbij hobbelde.
In deze context is iedereen die beweert dat hij of zij geen racist is een leugenaar of ideologisch misvormd.

op 08 05 2010 at 01:52 schreef vetklep:

Volgens mij vindt bijna niemand “ras” interessant.
Afgezien van fysieke aantrekkelijkheid misschien. Je kan jezelf betrappen op een voorkeur voor een bepaald type. Scandinavisch, Oosters, Slavisch, Afrikaans, net wat je mooi vindt.
Die (on)aantrekkelijkheid doet er weinig toe in sociale interacties. Dan knap je eventueel af op gedrag. En dat kan gedrag zijn dat door bepaalde groepen wordt vertoond. Dat die groepen soms een gemeenschappelijke herkomst hebben, betekent niet dat je je stoort aan dat “ras”
Of ben ik nu naief?

op 08 05 2010 at 01:57 schreef Benech:

Vetklep: ik vind je inderdaad naief. Als jouw stellingname zou kloppen, zou anno 2010 men veel meer interacteren tussen de verschillende “rassen”. Gek genoeg gebeurt dat aanzienlijk minder dan je op grond van de statistieken zou moeten verwachten. Het is dus een aspect dat meespeelt bij mensen.
*Denkt dat Sidney Potier en Katherine Hepburn hun tijd vooruit waren*

op 08 05 2010 at 02:01 schreef vetklep:

Ik kan bijvoorbeeld toevallig ook zowel de aantrekkelijkheid, charme als gezelligheid van gothic en punk niet inzien. Het is niet mijn sfeer.
Qua “ras” is dat meestal kaas volgens mij. En dat ben ik ook.

op 08 05 2010 at 02:14 schreef Benech:

Nu verkeerde ik vroeger zeker wat meer in alternatieve groepjes maar gothic of punk zijn nu eenmaal een kwestie van smaak of sfeer zo je wilt. “Ras” (blijf dat een beladen woord vinden) heeft daar echter niets mee te maken. Of is het punker-zijn of gothic-zijn voorbehouden aan de roomwitte Nederlander?

op 08 05 2010 at 02:20 schreef vetklep:

Uiteindelijk zoeken mensen het gezelschap van mensen met wie ze iets gemeen hebben. Die ze iets te melden hebben. Van wie ze wederzijds wijzer worden. Met wie zie iets kunnen doen. Die ze gezellig vinden.
Of die ze qua sex aantrekkelijk vinden.
Strikt genomen is dat discriminatie. Onderscheid maken aan of met wie je je tijd en energie wilt besteden.

Maar het staat iedereen vrij zichzelf interessanter, nuttiger, gezelliger of sexier te maken.

op 08 05 2010 at 03:09 schreef Benech:

Vetklep zei: Uiteindelijk zoeken mensen het gezelschap van mensen met wie ze iets gemeen hebben. Die ze iets te melden hebben.
Volgens mij is bovenstaande in tegenspraak met zichzelf. Als iemand iets te melden heeft, is het zelden iets wat ik met hem gemeen heb want anders wist ik al voordat hij iets ging zeggen, wat hij zou zeggen. Immers, ik wist het al. Bovendien: ik pijnig al een tijdje wat ik met mijn vrienden gemeen zou moeten hebben? ik zal erbij zeggen, vermoedelijk is deze visie niet representatief. Echter, toen een voormalig studiegenoot een paar jaar geleden tegen mij zei dat hij zijn vrienden alleen zocht bij zijn (Christelijke) studentenvereniging en om die reden alleen Christelijke studenten in zijn huisje stemde, had ik zoiets van: “getver, zo verruim je nooit je wereldvisie.”
Bij mij in mijn vriendenkring is in principe ruimte voor iedereen. Wit, zwart, gelovig, ongelovig, socialist, PVV-stemmer, klootjesvolk, adel, rijk, arm, homosexueel, heterosexueel enz. Het liefst zie ik ze nog door elkaar praten en argumenten uitwisselen ook.
De enige uitzondering die op voorhand niet welkom zijn, zijn mensen die de indentiteit van mij of mijn vrienden verloochenen.

op 08 05 2010 at 09:35 schreef vetklep:

Helemaal eens, Benech.
Dat iets hoeft ook niet groot te zijn.

op 08 05 2010 at 10:22 schreef Mart:

@Jan van Dijk:

Nee Jan, zo werkt het niet. Allen die hier legaal in Nederland zijn, zijn voor de wet gelijk. Welke en hoeveel paspoorten ze hebben is irrelevant voor wat ze doen.

Als je voor een misdaad een bepaalde straf niet aan de één kunt opleggen, dan kan je dat ook niet aan de ander.

Tenzij je op basis van afkomst een onderscheid wil maken natuurlijk, maar dan moet je 1. de wet veranderen (art. 1 Grondwet, 2/3e meerderheid nodig, veel succes) en 2. ben je gewoon een ordinaire racist.

Mart

op 08 05 2010 at 15:10 schreef MNb:

@Benech: nee. Punk/gothic is in Suriname niet zeer populair, maar er zijn wel een paar jongeren van het slag niet-kaaskop die zich zo kleden. De band Evanescence (ik hoop dat ik de spelling goed heb, ik ben nu te beroerd om het na te kijken) heeft hier enige aanhang. Saaie monotone muziek trouwens, maar ja, ik ben de 37 al lang gepasseerd. Daar staat dan weer tegenover dat mijn zoon van 15 het grootste deel van mijn ouwelullenlawaai zeer goed kan waarderen, maar die is natuurlijk levenslang geïndoctrineerd qua muziek. Tijd om op te houden, want ik draaf door.

@Benech: volstrekt eens. Er zijn weinig zaken zo vervelend als het gezelschap van iemand die het volstrekt met me eens is.

op 08 05 2010 at 15:14 schreef Peter:

In Nederland zie je Goths ook vooral op het platteland. Is dat wel eens iemand opgevallen?

op 08 05 2010 at 16:01 schreef vander F:

@Peter,
zeer hoog percentage autochtonen op het platteland?
Nog even en we komen er op uit dat Goths eigenlijk benepen racisten zijn.

op 08 05 2010 at 16:30 schreef Benech:

MNb: “voorbehouden aan” is iets heel anders dan “voornamelijk voorkomend bij”.

op 08 05 2010 at 16:40 schreef Peter:

Wat een rare opmerking, vander F.

op 08 05 2010 at 18:43 schreef vander F:

@Peter,
grapje hoor.

Goth=platteland=autochtoon=blank redenatie,
die uiteraard nergens op gestoeld is,
zoals een ‘goed’ racistisch betoog hoort te zijn.

op 08 05 2010 at 19:44 schreef vander F:

Nog even over die Goths,
ik ben er niet zo mee bekend maar het lijkt me wel herkenbaar als je even in het verleden graaft.
Die Leiden des jungen Werthers revisited, weltsmerz, volwassen worden, The Doors, The Cure, Marylin Manson.

Hetzelfde fenomeen in een andere verpakking.

Ik bezocht van de week, op de koude, winderige en grijze dinsdagochtend Cimetière du Père-Lachaise in Parijs.
Na een opvoedkundige wandeling langs de graven van Voltaire en Chopin besloot ik dat het wel weer koud genoeg was geweest en begaf ik me met junior richting de laatste rustplaats van James Douglas Morrison.

Nog immer een komen en gaan van fans,
ook deze koude ochtend in Mei 2010.
Toen ik arriveerde stond er tussen het plukje geïnteresseerden ook een jong, geheel in het zwart gekleed, stel over het dranghek gebogen,
The Doors stegen duidelijk hoorbaar op uit hun in-ear koptelefoontjes terwijl ze ‘stil’ naar het graf staarden.
Op dat moment kwam een blond meisje van een jaar of 18 kwam aanlopen met een bloemetje, in pot.
Een beetje van haar stuk gebracht keek ze naar de slordig rond het graf opgestelde dranghekken die er tegenwoordig staan.
(17 jaar geleden kon er nog een politieagent vanaf.)

Ze keek wat schichtig om haar heen om een ambtenaar te ontwaren maar voelde zich toch nog wat te geïntimideerd door de andere bezoekers om zomaar over het hek te klimmen.
Ze probeerde tussen de spijlen door met ver uitgestrekte armen de pot op de rand van het graf te plaatsen maar slaagde hier net niet in,
wat aan mij een milde glimlach ontlokte.
Na een paar minuten had ze genoeg moed verzameld om haar queeste te voltooien,
ze klom over het dranghek, daarbij omzichtig een lege doos Chivas Regal ontwijkend, en plaatste snel het op zich truttige bloempotje op het natuursteen.

Vrijwel gelijktijdig namen ik, junior, blondje en het-stel-in-zwart afscheid van Jim en begaven ons naar de uitgang, terug naar het gedruis van de grote stad, terug naar de levenden.
Terwijl de blondine zich met stevige pas van ons verwijderde en het-stel-in-zwart, in het Nederlands, zacht met elkaar praatte trof het mij ineens diep, die continuïteit door de generaties heen, de weltsmertz, het onafwendbare.
Hoe herkenbaar.
Ik probeerde junior die verbinding uit te leggen,
dat ik als Cure en Joy division fan van het eerste uur nu naast een nieuwe generatie zwarte kraaien liep, die ik aanduidde met de term Gothic.
Hier werd ik echter door junior op vingers getikt, want hoe zwart en Gothic ze er voor mij uitzagen bleken ze toch op enkele essentiële kledingstukken te verschillen van de real thing,
volgens junior dan, en die zal het heus beter weten wat dit betreft.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken,
ik ben dus niet zo bekend met de Gothic scene,
maar het werd mij zo vreselijk herkenbaar,
op die winderige dinsdagochtend in Parijs.

op 10 05 2010 at 12:32 schreef Ion Susai:

“Domrechts is er van overtuigd dat het vast beleid is van de politie en de overheid om ons de cruciale informatie te onthouden dat de daders Marokkanen zijn.”

Nou Peter, leg DIT dan maar eens uit. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/05/wegmisbruikers.html

op 10 05 2010 at 12:34 schreef Peter:

Waarom moet ik dat uitleggen? Leg jij het ons maar uit. Hoe moeten we dit duiden?

op 10 05 2010 at 15:39 schreef Tjerk:

Bij GeenStijl willen ze kleurlingen graag net zo behandeld zien door de politie als zwarten in de staat Missisipi in de jaren zestig.

PATS! Meneer, u heeft een gebroken achterlicht…

Wat, grote bek? BZZZZZZTT! ‘Hey, don’t tase me, bro!’

op 10 05 2010 at 16:34 schreef Ion Susai:

@ Peter

nou, je ziet de discrepantie. Enerzijds krijgt een autochtone blanke Nederlander een prent van 150 euro voor door rood licht rijden. En anderzijds komt een werkelijk hondsbrutale en intimiderende (overduidelijk) Marokkaan weg met een boete van 90 euro. WAT KLOPT HIER NIET? Let’s face it Peter, als Marokkaan wordt je op allerlei manieren voorgetrokken, oa door de politie. Dat is niet domrechts, dat zijn gewoon aantoonbare feiten. Wel knap van de dat ze het alsnog zo slecht doen in de Nl maatschappij, dat moet je ze nageven.

@ Tjerk

nou, dat valt wel mee hoor. Geenstijlers hebben bijvoorbeeld ook een hekel aan blanke tokkies met dito tokkiehonden.

op 10 05 2010 at 17:00 schreef mariska:

Er zijn m.i. nauwelijks mensen die veel waarde hechten aan ras. Aan cultuur wel. En terecht, zo blijkt vaak.

Ter illustratie: Ik zit even in Griekenland. Hier nauwelijks hypotheken: huis is bezit. Grieken betalen nauwelijks belasting of verkeersboetes. Er wordt hier wel hard gewerkt maar vooral door Albanezen en Britten, als schoonmaakster van hotels en in de bouw van hotels. Ambtenaren hebben hier luizenbaantjes, gaan heel vroeg met pensioen. In een ziekenhuis of bij de politie zie je erg veel werknemers staan luieren. Een griekse muziekleraar van 23 trakteerde een hele groep waarmee we toevallig op een boot hadden gezeten in een lounche club zomaar op extreem dure drankjes, waarschijnlijk verdien je hier in zo’n beroep ook veel. Ik zie hier overal zwembaden, nergens zonnepanelen terwijl het hier echt zou lonen. Mensen gooien plastic zakken zo in zee. Baby op de arm en dan met een brommer scheuren. Vis springt bijna op je bord. Het fruit en de olijven vallen gratis van de bomen en de toeristen komen hun geld toch wel hier uitgeven. Ik zie iedereen hier ontspannen rondlopen.
“Wij grieken relaxen liever dan dat we werken en dat EU geld gaan we nooit terugbetalen. Het is jullie probleem” lachen ze hier de EU uit.

In nederland werken veel mensen met z’n tweeen om een wurgende hypotheekrente te betalen. Kinderen in de opvang, stress als er een ziek is. Je huis afbetalen zit er niet in. Kinderen in een zitje, gordel om, overal voor verzekerd. Geindustrialiseerde landbouw en visserij, bioindustrie. De mentaliteit is zo anders.
Om dan, nadat de griekse overheid veel meer uitgeeft dan er binnenkomt, als nederland mede garant te gaan staan zodat de griekse overheid geld kan blijven lenen is natuurlijk absurd en vragen om meer problemen. Terug naar de dragme zal even pijn doen maar past wel beter bij het landschap, de hitte en vooral hoe de grieken in het leven staan.

Het gaat bij veel conflicten om een verschil in cultuur, mentaliteit. Veel egyptische, marokkaanse en turkse mensen hebben een sterkere rangorde mbt mannen en vrouwen. Denken meer tribaal. Meer op hierarchie en traditie. Voor de enkeling die echt anders denkt is het oneerlijk dat er ten onrechte gegeneraliseerd wordt maar over het algemeen zijn er natuurlijk wel degelijk culturele overeenkomsten tussen mensen die uit een bepaald gebied komen of een bepaald geloof aanhangen. Is niet meer dan logisch en een natuurlijke overlevingsmethode om hier rekening mee te houden.

op 11 05 2010 at 01:06 schreef vetklep:

susai: op een bepaalde “overtreding” staat een bepaalde sanctie in dit strafkamp.
Dat staat los van het feit dat die marokkaan een klufter is.

op 12 05 2010 at 10:53 schreef Geertjan:

Ik herinner mij in ieder geval twee zwart punk bands: Pure Hell en Bad brains, uitzonderlijk maar toch.

op 13 05 2010 at 11:17 schreef vander F:

@Geertjan,
Badbrains!
Dat was een leuke band.

*opzoeken gaat*

op 16 05 2010 at 21:15 schreef Eva Szervos:

@Ion Susai, omdat ze voor twee verschillende overtredingen worden staandegehouden en ze dus ook de bijpassende boetes krijgen?

Ik zeg maar iets wilds?

op 18 05 2010 at 23:41 schreef Ion Susai:

op 16 05 2010 at 21:15 schreef Eva Szervos:

Bijzonder scherp mevrouw Szervos! Maar kijkt u even naar wat de vergrijpen precies inhouden, de ernst ervan, en de boetes die er in dit geval voor gegeven worden. Weleens gehoord van het begrip streetlevelbureaucracy? Juist, het woord zegt het al: Dienders hebben een zekere SPEELRUIMTE in het benaderen (en sanctioneren) van burgers. Één keer raden welke bevolkingsgroep in Nederland hierdoor natuurlijk weer het meest uit de wind wordt gehouden.

op 19 05 2010 at 21:19 schreef Eva Szervos:

Het filmpje is alweer offline, overigens.

Ik ben vergeten wat de vergrijpen precies zijn (ik weet alleen nog dat het andere overtredingen waren, niet meer precies wat).

Dienders hebben een zekere speelruimte in de benaderingswijze van burgers, dat klopt. Maar voor de hoogte van de boete hebben ze dat niet, die ligt vast.

Dus hoe graag je ook wil dat de politie aardiger is tegen Marokkanen dan tegen etnisch Nederlanders, je hebt hier geen bewijs te pakken. De onderzoeken spreken je trouwens ook tegen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS