Home » Archief » Rutte feliciteert Erdogan


[15.11.2012]

Rutte feliciteert Erdogan

Fréderike Geerdink


Illustratie: Julian Mandel

Premier Mark Rutte was in Turkije afgelopen week, met een handelsmissie. Wij, Nederlandse journalisten in Turkije, werden uitgenodigd voor een persconferentie met hem en Lilianne Ploumen, de kersverse minister van buitenlandse handel.

Rutte had ook een ontmoeting gehad met premier Erdogan, en daar wilden we natuurlijk meer van weten. Een collega bracht mensenrechten ter sprake. Natuurlijk, reageerde Rutte, had hij dat onderwerp aangesneden. Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds verbijsterd over hóe Rutte dat deed.

Koerdisch in rechtbanken

Nadat Rutte bevestigde dat hij de penibele mensenrechtensituatie in Turkije ter tafel had gebracht, zei hij met een blij serieus gezicht: ‘Máár, ik heb de Turkse premier ook gefeliciteerd met het feit dat Turkije het spreken van Koerdisch in rechtbanken gaat toestaan.’

Ik vroeg of hij ook de persvrijheid te berde had gebracht, maar nee, dat niet. ‘Maar dat is hier een heel belangrijk onderwerp, er zitten veel journalisten in de gevangenis’, probeerde ik nog. Natuurlijk, zei Rutte, dat is waar, maar ja, je kunt nu eenmaal niet alle onderwerpen aansnijden.

De tijd was beperkt bij de ontmoeting Rutte-Erdogan, dat begrijp ik best. Maar stel je voor, waar Rutte dan wel even tijd voor maakte, was een felicitatie voor een stap die officieel nog helemaal niet is genomen. Laat dat even tot je doordringen.

Alles voor een beetje handel

Terwijl er minstens 700 Koerdische (vooral politieke) gevangenen al bijna twee maanden in hongerstaking zijn om fundamentele democratische rechten op te eisen, terwijl Erdogan niet eens erkent dat er een hongerstaking is, terwijl de regering weer vooral inzet op een militaire ‘oplossing’ van de Koerdische kwestie, terwijl burgers van dit land met tientallen tegelijk omkomen (zowel soldaten als PKK-strijders), terwijl de arrestaties in de KCK-zaak doorgaan, besluit Rutte Erdogan te fe-li-ci-te-ren. Nota bene met een beleidsverandering die slechts is aangekondigd.

Ik kan me het gezicht van Rutte, toen hij dit zei, makkelijk weer voor de geest halen. Hij trok zijn wenkbrauwen op, en zijn gebaren en zijn intonatie zeiden: ‘Laten we niet vergeten dat er ook goede stappen worden genomen in de manier waarop Turkije met de Koerdische kwestie omgaat.’

Ik kan er met mijn pet niet bij. Nou ja, ik kan er met mijn pet ook wél bij natuurlijk. Rutte kan nu zeggen dat hij mensenrechten ter sprake heeft gebracht. Ik stel me Erdogan voor na het gesprek met Rutte. Dijenkletsend. Die Hollanders, alles voor een beetje handel!

Vaag beloofde broodkruimel

Ik weet niet of Rutte werkelijk niet beter geïnformeerd is over de mensenrechtensituatie in Turkije in het algemeen en de situatie van Koerden in het bijzonder. Natuurlijk zou het goed zijn als Koerden het recht krijgen hun moedertaal te praten in de rechtbank, maar realiseert Rutte zich dat Erdogan dit soort dingen doet (of vooralsnog slechts door zijn minister van justitie laat zeggen) voor de bühne, en om zijn achterban voor de gek te houden?

De realiteit is dat dergelijke stappen zijn als broodkruimels voor een kind dat gewoon recht heeft op een volledige maaltijd, maar de regering doet het voorkomen alsof die kruimels een volwaardige maaltijd zíjn en het kind verder niet zo moet zeuren. Sterker nog: omdat er nog geen wetsvoorstel naar het parlement is gestuurd, is het niet eens een gegeven, maar een vaag beloofde broodkruimel.

Mensenrechten op het tweede plan

Als ik rondreis in het zuidoosten van Turkije en mensen vertel dat ik uit Nederland kom, wordt me altijd gevaagd waarom de Europese Unie zich niet drukker maakt om de Koerden. Ik zeg meestal (onder andere) dat de economische situatie in Europa ervoor zorgt dat Europa nu vooral met zichzelf bezig is, en anderen en mensenrechten op het tweede plan staan.

Het zou mooi zijn als Rutte dat gewoon zou erkennen. Als hij gewoon zou zeggen: ’Sorry, Nederland is een land van handelaren in zwaar economisch weer, dit is een handelsmissie, Turkije is een potentiële markt voor ons bedrijfsleven en daarom ben ik hier. Mensenrechten staan nu even niet op de agenda.’

Want dat is hoe het zit. De mensenrechten op deze manier ter sprake brengen, Erdogan nota bene feliciteren en zo de situatie van de Koerden feitelijk misbruiken voor de eigen handel en nachtrust, is nog bedroevender dan het onderwerp helemaal laten liggen.

Fréderike Geerdink is correspondent in Turkije. Ze werkt aan een boek over de Koerdische kwestie, heeft daar ook al een uitgever voor, maar ze heeft geld nodig voor onder meer research, tolken en reis- en verblijfskosten. Help Geerdink haar boek te verwezenlijken en stort een bijdrage. Klik hier voor meer informatie.

Fréderike Geerdink, 15.11.2012 @ 07:49

[Home]
 

26 Reacties

op 15 11 2012 at 10:58 schreef You On A Gin:

Interessant. Is Rutte ook niet gewoon diplomatisch bezig? Ik weet niet of een MP van Nederland in de positie is om Erdogan een grote muil te geven.

op 15 11 2012 at 11:06 schreef Sasha Berkman:

Niets nieuws onder de zon. Tancu Ciller is destijds zelfs nog door de koningin ontvangen.

op 15 11 2012 at 15:39 schreef Pyt van der Galiën:

Goed artikel en hulde voor je inzet. Ik vrees dat de onverschilligheid m.b.t. het lot van de Koerden niet alleen te maken heeft met de huidige economische crisis. Tijdens de vuile oorlog van de jaren ’90 gaf men ook al voorrang aan goede politieke en economische relaties met het toenmalge bewind. Mensenrechten spelen helaas een ondergeschikte rol op het geopolitieke toneel.

op 15 11 2012 at 20:43 schreef MNb:

OK, laat ik het eens voor Rutte opnemen – tamelijk idioot idee, maar soit. Wat had Rutte bereikt als hij uitgebreid ongezouten kritiek had geleverd op Erdogan? Niets. En politiek draait om het verwezenlijken van doelen. Precies daarom is politiek smerig. Bovendien heeft Rutte gebruikt gemaakt van de wortel en de stokmethode. Hij heeft aangegeven welk type Turks minderhedenbeleid hij als gewenst ziet.
Al moet ik meteen toegeven dat de stok die Rutte in handen had niet erg afschrikt.

op 15 11 2012 at 20:49 schreef Sasha Berkman:

Het gat nog veel verder: De AIVD is zeer aktief in het opsporen van en benoemen van Koerden als terroisten. De keren dat ik nederlandse politieknuppels heb moeten ondergaan omdat ik met mijn koerdische en Turkse vrienden tegen de praktijken van de fascistische Turkse staat demonstreerde zijn ook talloos.

op 15 11 2012 at 21:23 schreef Orhan:

Rutte moet zich vooral druk maken over de mensenrechten situatie hier in Nederland. Sinds wanneer is Nederland de autoriteit op het gebied van mensenrechten? Het Koerdisch probleem is een Turks probleem. Het is nog gepast nog is het productief voor Rutte om zo iets te benoemen.

Ik ben zeer benieuwd of er ruimte is in het huidig Nederlands stelsel voor een groep die een derde van de bevolking uitmaakt, een eigen taal en cultuur heeft. Ohw ja toch wel: België.

op 15 11 2012 at 22:16 schreef MNb:

Hoeveel Friezen zitten in de Nederlandse gevangenis om hun taal, Orhan? En hoeveel leden van de Friese Nationale Partij zijn er de laatste 10, 20 jaar gemarteld?
Groningers, Friezen, Drenten, Twenten, Achterhoekers, Limburgers en Brabanders voelen zich over het algemeen geen Hollanders. Samen is dat bepaald meer dan éénderde van de bevolking.

op 15 11 2012 at 22:34 schreef Sasha Berkman:

Orhan: Het “Koerdische probleem” is een Turks probleem? Zo spraken ze hier vroeger over het “joodse probleem”. Zionisten spreken ook zo trouwens.

op 16 11 2012 at 00:14 schreef You On A Gin:

Koerden, ja. Die weten op een hartverscheurende manier te vertellen hoe ze ooit Macedonië waren, een oude cultuur en dingen.
Hoe zit het met de preservering van de Berber taal en cultuur in Marokko? Ik hoop dat de Arabische cultuur (die vind ik ook leuk, hoor, hoewel ik nu generaliseer) niet alles verdringt.

Het tapijt van de wereldkaart is een feest van vlekken die gedeeltelijk met elkaar mengen.
Is de Vaart der Volkeren, of de evolutie. Is de verlichting ooit bewerkstelligd door spierballen in de vorm van bommen? Mijn grootste wens is constructieve interactie, maar zo ver zijn we helaas nog niet. :(

Ik ben van de generatie die nog nooit een Nederland heeft meegemaakt die niet multiculti was. Ik ken niet anders. Maar ik kom uit een lange lijn van militairen, en ben bang voor de dag dat we schouder-aan-schouder, ongeacht geloof of kleur, tegen extremisten in het geweer moeten komen.
En het enige wat dan nog telt is factie, vreten en overleven. Bid voor een meer constructieve oplossing, en als de meer wetenschappelijke mensen dat nutteloos bestede energie vinden – misschien hebben ze gelijk.

Je hoeft het echt (!!!) niet met me eens te zijn, maar dat is hoe ik het voel.

op 16 11 2012 at 07:42 schreef Peter:

Wat een gebazel weer van YOAG. Als het eerste woord van zijn onsamenhangende schoolopstel niet ‘Koerden’ was geweest, had ik niet gezien hoe het een reactie is op iets dat Fréderike heeft geschreven.

op 16 11 2012 at 07:47 schreef You On A Gin:

Klopt, daarom zette ik het er ook bij.

op 16 11 2012 at 08:09 schreef Peter:

En MNb, natuurlijk had Rutte wel iets bereikt als-ie Erdogan zijn verontrustheid had duidelijk gemaakt. Het zou mooi zijn als iemand binnen de EU er eens over begon.

Maar goed, handelsbelangen, hè. De EU is hard bezig zichzelf tot economische dwerg te reduceren en Rutte is natuurlijk ook niet de aangewezen persoon om iemand anders aan te spreken op zijn onderdrukkende minderhedenbeleid, bruin als zijn tong nog is van de aars van een racist die het voordeel wel ziet van een burgeroorlog tussen multiculturalisten en xenofoben.

op 16 11 2012 at 10:57 schreef MNb:

@PB: Wat had Rutte dan bereikt?
Dat het mooi zou zijn ben ik met je eens. Alleen klinkt “mooie politiek” op de één of andere manier een beetje raar, vind je niet?

op 16 11 2012 at 11:28 schreef Peter:

Ik zei helemaal geen “mooie politiek”, maar ik vind het ook niet raar klinken. Wie zegt dat het wel raar klinkt, is een cynicus die werkelijk is gaan geloven dat iets doen zinloos is, wellicht voor de eigen gemoedsrust.

Het is altijd makkelijker om excuses aan te dragen om niets te doen en anderen te veroordelen omdat ze wél iets doen, dan om iets te gaan doen.

Rutte zou hebben bereikt dat er gepraat werd over de mensenrechten in Turkije. En als er gepraat wordt, worden mensen bewust gemaakt, en wordt er gemobiliseerd. Nu denkt Erdogan: “Mooi! Die Nederlanders willen onze pegels, en zolang ze die willen, kunnen wij lekker doorgaan met journalisten opsluiten en etnische minderheden onderdrukken.”

En daar heeft-ie volkomen gelijk in.

op 16 11 2012 at 11:41 schreef Pyt van der Galiën:

@Mnb

Het punt is denk ik dat politici pas geneigd zijn iets over mensenrechten te zeggen wanneer ze er onder druk van het thuisfront niet meer onderuit kunnen (eervolle uitzonderingen daargelaten). Niet omdat het per definitie slechte mensen zijn, maar omdat er een sterke systeemdwang bestaat.

Op het moment dat jij en ik de schouders ophalen onder het motto “zo gaat dat nu eenmaal” en overgaan tot de orde van de dag, schenken we hen natuurlijk een vrijbrief.

op 16 11 2012 at 13:04 schreef Sasha Berkman:

hier ook een mooi staaltje van liegen van de nederlandse overheid:

http://www.metronieuws.nl/nieuws/hamas-verantwoordelijk-voor-geweld-gaza/IWIlko!wU3DNbh6cNz9EARjB0QKjg/

duiding: http://antiwar.com/blog/2012/11/11/israels-latest-assault-on-gaza-the-lie-of-who-started-it/

Ik maak me zo kwaad op dergelijke politicie die in mijn naam liegen de zionistische baby-killers steunen.

op 16 11 2012 at 16:07 schreef Isho:

De Koerden net als de Perzen en de Berbers hebben de fout gemaakt om compromisloos het Westerse kolonialisme tot hun laatste snik te bestrijden. Als zij net als de Turken en Arabieren wat wijn bij hun water hadden gedaan dan mochten ze nu ook portiertje spelen voor de deur van een vieze bordeel genaamd staat/land.

op 16 11 2012 at 19:18 schreef Orhan:

Er wordt geïnsinueerd dat er ooit heel veel werd gedaan vanuit Europa voor de Koerden. Laat me niet lachen. Europa kan niets doen voor de Koerden. Gelukkig hebben ze Europa niet nodig. Sterker nog ik voorspel dat de Koerden Turkije op sleeptouw zullen nemen.

Ik had het over cultuur en taal. De groepen die jij noemt verschillen in dialect. Ik zie de Friezen dan ook niet iedere dag met molotovcocktails rondrennen.

En met het Turks probleem meen ik het volgende: de vertegenwoordiger van een natie MOET de soevereiniteit van een andere natie respecteren. Dit is het beginsel van diplomatieke relaties en gezonde relaties in het algemeen. Erdogan weet precies wat er afspeelt in Europa. Ik volg de discussies die in Turkije gevoerd worden en ik kan u garanderen dat de dialoog veel breder is dan Midnight Express doet geloven. Prominente Turkse academici maken zich zorgen over Europa en de terugkeer van Nazisme en Fascisme. De moorden op Turkse winkeliers in Duitsland. De groeiende populariteit van xenofobische filosofieën en politieke bewegingen die daaruit voortvloeien.

op 16 11 2012 at 19:19 schreef Orhan:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het bijzonder fijn vind wanneer Erdogan uitlatingen doet over Wilders of de radicalisering in Europa, voor heel eventjes dan.

In tegenstelling tot Nederland hadden ze in Turkije een vrouwelijke premier. Hebben minderheden (onder andere de Roma) politieke partijen/parlementariërs die hun identiteiten vertegenwoordigen, al zijn ze marginaal. Ik kan me voorstellen dat Turkije ooit een premier van Koerdische komaf zal hebben. Maar een gekleurde premier in Nederland? HAHA!

op 16 11 2012 at 21:39 schreef Isho:

De tijden dan mensen hier en NL hun weekeindjes opofferden om de straat op te gaan voor Mandela en Allende is van lang geleden.

Als we over Turkije praten nu dan hebben we het niet een Turkije als een land maar over Turkije als een leider en grote speler in de wereld. Een mogendheid dat zwaarder dan Frankrijk zonder haar Europese zusters bijvoorbeeld, getuige de koude oorlog die er was tussen Sarkozy en Erdogan waarbij de eerste Libie binnen viel en Turkije in wreef dat de koloniale verhoudingen van de 19de eeuw nog gelden en Erdogan daarom op zijn beurt moet wachten, een beurt die nooit zou komen.Ja Syrie misschien…hahhaha….Maar Turkije heeft zulke overvallen niet nodig want het heeft genoeg broers en neven die tegen haar opkijken.

Naast het Midden Oosten en N-Afrika die de Turken heel goed kunnen bespelen, is er een centraal Aziatische “Turksachtige” wereld dat van de Balkan tot aan de dieptes van Siberie reikt en daar willen de Hollanders van profiteren vandaar dat de Oranjes en de NL politici er de deur plat lopen…Ze lijken net Tokkies die nergens anders op vakanties kunnen behalve naar Antalya!!

op 16 11 2012 at 22:24 schreef Ralph van der Geest.:

Misschien hebben Erdogan en Rutte wel een onderling dealtje gesloten: “Erdo, als jij niet al teveel zanikt over onze hoogste man op Justitie, Joris Demmink, zal ik slechts voor de bühne wat zeggen over de Koerden.”
http://www.arrestdemmink.com/index.asp?idmenu=2&title=Background_Info

op 17 11 2012 at 00:24 schreef vander F:

@Orhan,
een premier zegt niet zoveel in Nederland,
overigens is ons staatshoofd een vrouw, al 3 generaties, mocht het je ontgaan zijn.
Je hebt gelijk wat betreft de koerden, Europa kan niet veel voor ze doen en wil blijkbaar ook niet veel voor ze doen.
De betrekkingen met Turkije zijn nu eenmaal belangrijker in deze.
Turkije is een macht die zeker te vergelijken is met Frankrijk of Groot Brittanie, altijd al geweest.
Maar goed, vandaar de twijfel bij velen om Turkije toe te laten tot de EU. An sich hoort Turkije weldegelijk bij Europa en de Westerse wereld, het is misschien Islamitisch maar het zijn
zeker geen arabieren met bijbehorende cultuur.
Maar aangezien ‘de Islam’ op dit moment gekaapt wordt door extremisten, Erdogan een vrij onduidelijk standpunt inneemt wat betreft dat extremisme, wordt Turkije politiek op een zekere afstand gehouden, is nu even zo.
kan binnen 10 jaar weer veranderen, ik ben niet zo somber.

op 17 11 2012 at 00:59 schreef MNb:

@PB: “Wie zegt dat ….”
Dat is een non-sequitur. Ik zeg dat, maar ik heb nooit beweerd dat “iets doen zinloos is”. Cynisch ben ik inderdaad wel. Ik vind “iets doen” namelijk ook niet bij voorbaat nuttig.

“Het is altijd makkelijker om excuses aan te dragen om niets te doen”
Eens. Alleen heb ik mezelf daar ook wel eens op betrapt, dus wil ik Rutte niet bij voorbaat veroordelen.

“anderen te veroordelen omdat ze wél iets doen”
Ah, maar dat heb ik nooit gedaan.
Overigens heb je in je laatste alinea een prima antwoord gegeven. Maar ik wil meer horen – meer ook dan in het stuk van Fréderike, nl. wat PvdG schrijft. Het is me te gemakkelijk om “verbijsterd” te zijn. Rutte had een opdracht waarbij hij Erdogan gunstig moest zien te stemmen. Dan komt het beroerd uit om over iets pijnlijks te beginnen. Ik geloof niet dat ik daar altijd toe in staat ben.
Nou hoeven we geen medelijden met Rutte te hebben. Voor dit soort dingen wordt hij betaald. Dus moeten we hem zien te dwingen. Dus is mijn vraag: hoe hebben de volksvertegenwoordigers Rutte geïnstrueerd? Met name die van mijn partij, GL?

op 17 11 2012 at 10:16 schreef Isho:

Orhan hoort bij die allochtone fascistische afgerichte multisubsi’s : Turken en Arabieren die door hun staten en Europa worden vetgemest om een bizar show op te voeren van salon-socialisme, multicuturalisme en tolerantie terwijl zij tot het bot racisten en fascistische monoculturalisten zijn…..echt heel vaag.

Met Turkije valt het mee gezien het feit dat de Koerden er iets van 30% procent van de bevolking zijn en de Koerden hun eigen politieke partijen kunnen stichten…wat te denken van N-Afrika en de Berbers??!!

op 18 11 2012 at 16:42 schreef Orhan:

Inderdaad! De premier is een aanspreekpunt voor de monarchie in plaats van de vertegenwoordiger van het volk! Nepotisme all the way!

Erdogan was nooit aan de macht gekomen zonder de steun van de Koerden. Zijn EU avonturen kosten hem stemmen. En het zou heel gemakkelijk zijn voor Erdogan om, traditie getrouw, zijn rug toe te keren naar het Midden-Oosten. Hij is bereid zijn reputatie op het spel te zetten voor zaken die hem als politicus niets zullen opleveren.

Terwijl Europa verwikkeld is in Byzantijnse praktijken gaat de rest van de wereld door. Een Europa waar niemand elkaar vertrouwt, iedereen met de vinger wijst en Duitsland betaald. Turkije heeft deze dingen niet nodig.

op 21 11 2012 at 21:00 schreef Sasha Berkman:

Orhan: Je analyzes zijn goed! Maar wie wordt hier nu blij van? Turkije is een hel om in te leven. Mensenrechten worden in ieder politiebureau met voeten getreden. Ik ben niet bezig met vergelijken. Het gaat me puur om de verschrikkelijke macht van het de politie en de militairen daar in Turkije.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS