Home » Archief » Twee vrouwen tegen het patriarchaat


[03.10.2025]

Twee vrouwen tegen het patriarchaat

Peter Breedveld

 

Een Koreaanse manga die zich afspeelt in het Nederland van de 16e eeuw, die had ik toch wel opgepikt. Zoals alle Nederlanders ben ik gefascineerd door hoe de rest van de wereld ons ziet. Maar omdat Yudori de auteur is, de in Engeland wonende Koreaanse wier boek Les Enfants de L’Empire ik het afgelopen voorjaar de hemel in prees, waren mijn verwachtingen hoog, zeer hoog gespannen.

Raging Clouds is de eerste Engelse vertaling van Yudori’s werk, dat al in het Frans, Spaans, Portugees en Duits verscheen maar uiteraard niet in het Nederlands. Het is tevens haar eerste graphic novel en om u niet te lang in spanning te laten zitten: Het is een erg mooi boek maar nog niet zo gesofisticeerd als Les Enfants de L’Empire.
 

 

Strijders tegen het patriarchaat

Het gaat over een Nederlandse vrouw, Amélie van Hoenbroek, telg van een verarmde adellijke familie die is uitgehuwelijkt aan een handelsman die vaak op reis is. Amélie vindt dat niet erg, want de seks is toch erbarmelijk, van liefde en respect is geen sprake en terwijl hij weg is, kan zij zich storten op haar hobby, namelijk vliegen. Amélie bestudeert de natuur om te ontdekken hoe vogels vliegen en zaden zich door de wind mee laten voeren en zo een manier te vinden om mensen te laten vliegen.

Haar man komt op een dag terug uit Portugal met een Aziatische vrouw, Sahara genaamd, een slavin die hij heeft gestolen van een Turk, na hem te hebben vermoord in een duel. Hij onderhoudt openlijk seksuele betrekkingen met de zinnelijke, voluptueuze Sahara (dat er geen sprake kan zijn van seks met wederzijdse instemming, moge duidelijk zijn), tot grote woede van Amélie. Die reageert dat af op Sahara, maar blijft zelf ook niet ongevoelig voor Sahara’s erotische bekoorlijkheid.

Sahara heeft bovendien meer in haar mars dan alleen seks. Ze geeft blijk van grote mensenkennis en analytisch vermogen en helpt Amélie uiteindelijk met een doorbraak in haar aeronautische ontdekkingstocht. De twee rivalen, allebei onderdrukt door het patriarchaat, worden partners in de feministische strijd.
 

 

Verbrand varkensvlees

Net als Les Enfants de L’Empire is Raging Clouds een feministische, zeer maatschappijkritische roman die zindert van de erotiek. Hoe realistisch het verhaal is over twee vrouwen die in het Reformatorische Nederland van de 16e eeuw de mannen het nakijken geven op technisch-wetenschappelijk gebied, kan ik niet beoordelen. Ik denk niet heel realistisch. Amélie is katholiek, en katholieken moesten zich in die tijd koest houden in Nederland. Haar man is protestants, en neigt sterk naar atheïsme, ik zou ook zeggen nihilisme. Hij is geen eendimensionale schurk, in Portugal heeft hij protestanten zien branden voor hun geloof. “Ze roken naar verbrand varkensvlees”, zegt hij. “Daar zullen ze ook wel naar smaken”, zegt Amélie. Hij zegt dat de protestantste Hugenoten, die zij vervloekt, net zoveel van God houden als zij doet.
 

 
Op school heb in de geschiedenislessen vooral jaartallen van oorlogen en twisten uit mijn hoofd moeten leren, maar over de mensen in de 16e eeuw weet ik weinig. Volgens Yudori moesten vrouwen als Amélie, die twee vrouwelijke bedienden in huis heeft, hun steentje bijdragen aan het huishouden en de vloer schrobben en boodschappen doen op de markt en zelfs doen wat de oudste van de twee bedienden zegt. Dat klinkt heel erg Nederlands. Dat ze als lid van de adel toch ondergeschikt is aan haar man, die weliswaar een gewone burger is maar wel rijk, klinkt ook erg Nederlands. De zinderende erotiek in Raging Clouds, die vind ik weer heel erg on-Nederlands, maar die arriveert dan ook samen met Sahara in de gure polder.

Fascinerend allemaal. Wie een goed boek weet over de mores in het 16e-eeuwse Nederland, mail me alsjeblieft.
 

 

Zachtheid van borsten

Minstens zo belangrijk als het verhaal in Raging Clouds zijn de beelden. Prachtig getekend en gemonteerd, waarbij Yudori alle mogelijkheden van het beeldverhaal gebruikt. Zwier, ritme, verspringende beelden, inzoomen op details, dan weer totaalbeelden, wat kan deze vrouw dat toch goed. En wat kan ze goed lichamen tekenen, vlees, huid, de zachtheid van borsten. Zinnelijkheid, emotie, waarbij een gezicht verspringt van hyperrealistisch naar minimalistisch karikaturaal. Yudori beheerst het hele palet.
 

 

 

boeken, Peter Breedveld, Strips, 03.10.2025 @ 10:42

[Home]
 

1 Reactie

op 03 10 2025 at 10:43 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Oom agent komt op verrassingsbezoek

O Waar we het niet over mogen hebben van de hoofdredacteur van Elsevier Weekblad

O Heftig

O Charlie Kirk was zeg maar de Amerikaanse Wierd Duk

O Ik ben een terrorist

O Fascisme omdat het moet

O Puppy’s

O De Stilte

O Charlie Kirks hypocrisie

O De Sumud Flotilla houdt de hoop levend

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS