Home » Archief » Het verongelijkte en ondraaglijke gejank van ‘islamcritici’


[07.08.2013]

Het verongelijkte en ondraaglijke gejank van ‘islamcritici’

Majda Ouhajji

lindsay30
Illustratie: Norman Lindsay

Er gaat geen dag voorbij zonder dat er in de kranten, op televisie en op het Binnenhof over de islam wordt gejeremieerd, maar op een of andere miraculeuze wijze gaat het volgens de ‘islamcritici’ nooit eens over de islam. Volgens deze ‘islamcritici’, die elke dag op de islam schelden, mag je geen islamkritiek leveren!

Wat die critici ervan weerhoudt eens gedegen islamkritiek te leveren, in plaats van eindeloos te jammeren dat ze dat niet mogen, is me een volslagen raadsel.

Nu ja, niet helemaal volslagen, want het is gewoon gelul is natuurlijk.

Luidruchtig gegaap

Zo had Jonathan van het Reve het over ‘de onaanraakbaarheid van het onderwerp’. En: ‘dat er seculiere Nederlanders klaarstaan om iedere felle uithaal naar de islam te veroordelen, dan wel te smoren in luidruchtig gegaap.’

Wellicht komt dat, Jonathan, doordat het al tot kotsens toe is herhaald? Dan wordt het op een gegeven moment een beetje saai. Net zoals je column overigens, maar dat terzijde.

Het is onzinnig om hier te gaan betogen dat je wel islamkritiek mag geven. Dat weet iedereen, die de afgelopen tien jaar niet onder een steen heeft geleefd, ook wel. Elke dag verschijnt er minstens een column over de islam, over hoe verschrikkelijk die woestijnideologie is. We hebben nota bene een politieke partij in de Kamer die de Koran gelijkstelt aan Mein Kampf, moslims aan nazi’s en die vrouwen met hoofddoeken horizonvervuiling noemt.

Verfoeilijke islam

Zijn we daar eigenlijk iets mee opgeschoten? Niet echt, hè? Of je moet het als vooruitgang zien dat er een klimaat is gecreëerd waarin je moslims móet haten, als gevaar móet zien. Want jarenlang betogen dat de islam slecht is, kan niet zonder gevolgen blijven en dus zien we de crème de la crème van het Nederlandse medialandschap meesmuilen en huilen dat er niks gezegd mag worden over die verfoeilijke islam.

Ik vraag me overigens af wat dan eigenlijk de bedoeling is van de islamkritiek? Dat moslims van hun geloof vallen, omdat een blanke man het zegt? (het zijn bijna altijd blanke mannen immers, met nog wat hard gillende vrouwen in hun kielzog) Dat alle moslims vertrekken? Zich schikken? En dat alle problemen dan weg zijn? Ik dacht het niet.

En wie gaat die islamkritiek uiten? Dezelfde critici? En dienen de moslims hen dan braaf te volgen als nieuwe profeten? En zijn dán de problemen opgelost?

Luie manier van redeneren

Alles wat er gebeurt, wordt gewoon lukraak op het conto van de islam geschreven, zoals Rob van Kan terecht opmerkte op Twitter. Het is niet alleen fout, maar ook nog eens een heel erg luie manier van redeneren.

Nu is het zelfs al zover dat Marokkanen (Marokkanen, moslims, gebruik alles door elkaar en als het een Turk is, maakt dat ook niet uit) van tevoren al in het beklaagdenbankje worden gezet wanneer een of andere cabaretier zijn tweet van de politie moet verwijderen, omdat ‘Marokkanen’ anders op ideeën gebracht kunnen worden. Je verzint het niet!

Moslims moeten zich distantiëren van bomaanslagen, zich verantwoorden voor wat andere moslims doen en ze moeten de kritiek gelaten over zich heen laten komen, omdat ze anders ‘in een slachtofferrol kruipen’.

Publiekelijk onderschijten

En wie dat bepalen? Al die zogenaamde, kleinzerige islamcritici die zelf nog niet tegen de mildste vorm van kritiek kunnen (let maar eens op hun Twitter-tijdlijn of Facebook-feed), maar die wel even voor moslims gaan bepalen dat ze de dagelijkse bagger moeten omarmen.

En dan hebben ze nog het lef te beweren dat er geen kritiek geuit mag worden. Kennelijk geldt er alleen vrijheid van meningsuiting en vrijheid van repliek voor de islamhaters, niet voor hun critici. Zodra ze weerwoord krijgen, gaan ze krijsen dat ze niks mogen zeggen. Alsof de meningsvrijheid je vrijwaart van tegenspraak of kritiek. Toegegeven, een moslim publiekelijk op het marktplein onderschijten, dat mag nog niet, maar verder is alles al wel zo’n beetje gezegd.

Majda Ouhajji is freelance journaliste. Ze zoekt een baan in de journalistiek.

Majda Ouhajji, 07.08.2013 @ 08:29

[Home]
 

59 Reacties

op 07 08 2013 at 08:33 schreef Rob:

En ik heb die tweet kort daarna tot blogje omgevormd. http://edgeofeurope.wordpress.com/2013/08/06/welke-kritiek-op-islam/

op 07 08 2013 at 09:04 schreef Maarten:

Mooi gezegd. Ik ben ook zo’n seculiere ongelovige lul die kotst van het islam bashen.

op 07 08 2013 at 09:17 schreef Lorenz:

De discussie is totaal geëscaleerd en gepolariseerd. Te veel mensen zitten vast in een of ander sterk emotioneel geladen gelijk en er is geen verbinding.
Het onderwerp raakt aan diepe waarden en angsten. Voor de een hangt islam samen met positieve zaken als geloofsbelijdenis en identiteit. Voor de ander eerder met negatieve zaken als bedreiging van vrijheid en autonomie. De polarisatie stemt ook weer tot angst voor segregatie, ongelijkheid, geweld.
Elke groep heeft inmiddels een stevig eigen discours ontwikkeld.
Daar ga je niet zomaar uitkomen. Welke wegen leiden naar verbetering? Steeds weer je gelijk halen in je eigen frame? De ander zeggen dat ie gek of fout is? Mwaaah. Denk het niet.
Misschien maar eens met een groeiende groep echt gaan luisteren naar elkaar. Proberen te begrijpen wat de ander beweegt. Zonder oordeel. Denk dat het gros het oprecht goed meent (iig met zichzelf of de eigen groep..). Probeer het daar eens over te hebben. Welke wereld wens jij? Waar vinden we elkaar? Hoe kunnen we elkaar tegemoet komen?
Ben ik naïef? Nee. Het is dommer om je terug te trekken in je eigen gelijk en anderen jarenlang te veroordelen en te bestrijden. Maak verschil door te overbruggen.

op 07 08 2013 at 09:34 schreef jos:

Ik krijg sowieso jeuk van de term “islamkritiek” en “islamcritici”. We noemen antisemieten toch ook geen “critici van het jodendom” ?

op 07 08 2013 at 09:47 schreef Esther:

Hup Majda!

op 07 08 2013 at 10:22 schreef Tayfun Balçik:

Weet je wat het probleem is met die zogenaamde ‘islamcritici’? Ze zijn niet geïnteresseerd in een oprechte discussie. Ze hebben de ballen niet om face-to-face het debat aan te gaan, want ze weten dat ze keihard de grond ingeboord gaan worden. Daarmee volgen ze het voorbeeld op van Wilders. Hij doet ook alleen maar aan laffe hit-and-run acties via twitter of op tv. Fucking cowards.

op 07 08 2013 at 10:27 schreef Sasha Berkman:

Lorenz, met alle respect maar je kunt niet zeggen dat de zgn. islamcritici ontvankelijk zijn voor argumenten. Het zijn vwm betreft de nazis van vandaag, kompleet paranoia, irrationeel en in toenemende mate geweldadig. Ze zijn een kanker en een gevaar voor onze samenleving.

op 07 08 2013 at 10:36 schreef MNb:

“Kennelijk geldt er alleen vrijheid van meningsuiting en vrijheid van repliek voor de islamhaters, niet voor hun critici.”
Dat is zo’n beetje de betekenis van de laatste V van PVV.

op 07 08 2013 at 11:02 schreef Pyt van der Galiën:

@Lorentz

‘Naïef’ is nog voorzichtig uitgedrukt. Veel succes met je pogingen tot communicatie met de Breivik-fanclub.

op 07 08 2013 at 11:58 schreef Niels van Lobberegt:

Je kunt religie niet vaak genoeg bespotten, bekritiseren en belachelijk maken. Mensen die beweren dat een man met een vliegend paard naar de hemel vloog, net als mensen die geloven dat een man op een boot vol met dieren 900 jaar is geworden, weiger ik in een discussie daarover serieus te nemen.

op 07 08 2013 at 12:17 schreef h.groen:

Ik had eerder dezelfde conclusie getrokken, zij het in iets andere vorm. Terug te vinden op mijn blog en Joop
http://hgroen.wordpress.com/2013/07/29/het-islamdebat-heeft-nooit-bestaan/

op 07 08 2013 at 12:37 schreef dewanand:

namaste Majda Ouhajj,

nostalgische naam heb je, je betoog vind ik mooi en waar.

Bijna alle hindoestanen en alle hindoes incl mijn vader en familie zien mij als een half moslim/half hindoe omdat mijn moeder moslim was en mijn vader een hindoeman en ik dus gemengd ben, vanuit hindoestaans cultureel/religieus oogpunt. Klinkt raar he Majda maar geloof mij meisje, mijn leven is een grote suicidale hel en drama na drama nu. Ik ben letterlijk half moslim honden afval he uit hindoestaanse vuilnisbelten hier in nederland en kom uit vuile vieze slums van kwatta, suriname dus. Veel Hindoestanen en surinamers vinden mij onrein hoor en willen mijn hand niet eens aanraken of met mij koffie drinken.

Wees blij dat je niet een half moslim meisje bent uit hindoestaanse afvalberg anders zou je nu wel anders piepen.

Be Proud to be muslim, ik zeg altijd van kijk misschien maakte Allah zelf mij zo, klein, zwak, vies bruin, kort, met lelijke apenbril tronie, onrein maar Allah maakte mij zo en ik wil een Ayatollah, of iman echt snel vragen wat de Koran hierover zegt of die hadiths.

Mijn moeder heeft mij in islam opgevoed. Hierom kom ik uit islam en ken ik islam vrij goed.

dewanand

op 07 08 2013 at 13:19 schreef jos:

@Niels

Nee, maar de huidige, zogenaamde “islamkritiek” gaat ook helemaal niet over de inhoud van het geloof.

De “islamkritiek” van Wilders, Niemöller e.v.a. gaat over het verdacht maken van alle moslims, door te suggereren dat Nederland wordt overgenomen”(“islamisering”) of door gewelddadig en crimineel gedrag van sommige moslims te koppelen aan hun religie (m.a.w., álle moslims zijn in potentie gewelddadig en crimineel). De “islamkritiek” van vandaag is een herhaling van vooroorlogse antisemitische propaganda met nu een nieuw doelwit.

De parallelen met die propaganda zijn overduidelijk. Jodenhaters legde de Talmoed uit om “aan te tonen” hoe verderfelijk het jodendom wel niet was, joden werden geassociëerd met het gewelddadige bolsjewisme, joden hadden een stiekem plan om de boel over te nemen, jonge vrouwen werden gewaarschuwd tegen geile joodse mannen, enz. enz. Maar goed, wanneer je die historische vergelijking maakt deug je automatisch niet omdat je aan het Godwinnen bent. Alleen extreemrechts mag de Koran vergelijken met Mein Kampf en de islam met nazisme, o wee als je moslimhaters vergelijkt met nazi’s !

op 07 08 2013 at 13:44 schreef cRR Kampen:

Maak verschil door te overbruggen, Lorenz. Vast niet zelf verzonnen. Voor zo’n soort inzicht hadden we de islam namelijk nodig, want Europa is nooit op dat Verlichte idee gekomen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Liever_Turks_dan_paaps

Welkom in Nederland.

op 07 08 2013 at 14:22 schreef Lorenz:

Zowel in Majda’s stuk als in de reacties staan dingen die gebeuren en afkeurenswaardig zijn, maar helaas worden die punten gevolgd door ‘overhaaste generalisaties’: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overhaaste_generalisatie

Ja er zijn foute moslims, maar dat maakt ze niet allemaal fout. Ja er zijn foute islamcritici (die helaas irritant zichtbaar zijn) maar dat maakt ze niet allemaal fout/islamofoob/hetzelfde.

Pyt gaat best ver met de opmerking over de Breivik-fanclub. Sasha praat over islamcritici zoals de heftigste islamcritici over moslims.

Is iedereen met zorgen over de islam islamofoob? Damn. Dan ben ik er ook een. Dan ben ik dus ook niet ontvankelijk voor argumenten en de oprechte motieven vam hele volksstammen moslims. Dan ben ik trouwens ook rechtsofoob, llinksofoob en bestuursofoob. En met mij velen.. Nou. Daar geloof ik niks van.

Is het niet minstens even naief om te generaliseren op basis van je eigen observaties, oordelen en angsten?

op 07 08 2013 at 15:07 schreef Brenda van der Veer:

Volgens deze ‘islamcritici’, die elke dag op de islam schelden, mag je geen islamkritiek leveren!

Een mogelijke verklaring voor dat gedrag van bepaalde ‘islamcritici’ is dat zij xenofobe gedachten koesteren, zoals racisme, homofobie en seksisme, die (nog) niet geaccepteerd worden, of heimelijk sympathiseren met ideologieën met een slechte naam. Deze ‘islamcritici’ projecteren het taboe op hun racistische, homofobische en seksistische ideeën op de manier waarop hun islamkritiek publiekelijk ontvangen wordt.

Daarnaast verlangen veel ‘islamcritici’ naar een heldenrol of het martelaarschap. Er zijn ‘islamcritici’ die denken dat de AIVD op hun hielen zit. Daarmee maken zij zichzelf groter dan zij in werkelijkheid zijn.

op 07 08 2013 at 16:20 schreef Pyt van der Galiën:

@Lorentz

Hoezo, ‘best ver met de opmerking over de Breivik-fanclub’? Lees de reacties onder dat stuk maar eens:

ABB is wel degelijk te plaatsen. namelijk als volksverdediger. En dit maakt van de multiculturalisten volksverraders

Breivik vertegenwoordigt het natuurlijk afweermechanisme op de massale import van moslims

Het langdurig terroriseren van de eigen volken heeft inmiddels de nog latent aanwezige Patriottistische restanten in de genen tot leven gewekt

Enz, enz, enz. En dan ga ik best ver wanneer ik die reageerders betitel als ‘Breivik-fanclub’?

Volgens jou moeten we daar dus mee discussiëren. Ja, als ik op een roze wolk zou leven waar het alles harmonie is wat de klok slaat. Doe eens een reality check.

Is iedereen met zorgen over de islam islamofoob? Niet iedereen met zorgen over reactionaire theocraten is islamofoob. Helaas ken ik – m.u.v. Charles Johnson – geen enkele islamcriticus die er zo over denkt. Islamkritiek en islamofobie vallen vrijwel volledig samen. Voor de islamofoob bestaat er geen gematigde of liberale islam.

op 07 08 2013 at 18:34 schreef MNb:

Pyt gaat helemaal niet ver, Lorenz. Jij bent degene die emmert over bruggenbouwen. Pyt wenst je succes als jij een brug naar islambashers wilt bouwen.
Of jij islamofoob bent weet ik nog niet; tot nu toe heb ik niet de indruk. Ik weet wel dat je op deze vraag

“Ben ik naïef?”
een fout antwoord geeft, aangenomen dat je van goede wil bent. Want Majda O heeft het niet over islamcritici, maar over ‘islamcritici’. Die aanhalingstekens staan er niet voor niets. Je bent naïef als je meent dat zij dat onderscheid niet kan maken. Je pogingen tot nuancering zijn dus volstrekt misplaatst. Als jij eens lekker wilt lachen om Sura 54:1 zal niemand hier je er op aankijken.

op 07 08 2013 at 18:49 schreef You On A Gin:

“Ik vraag me overigens af wat dan eigenlijk de bedoeling is van de islamkritiek?”

De Islam een plekje geven in onze maatschappij, hoop ik. De discussie wordt “tot kotsens toe herhaald” omdat er nog steeds wederzijds onbegrip is, wat leidt tot wrijvingen.

op 07 08 2013 at 19:38 schreef Andre:

Ik mis toch echt gegronde argumenten. En volgens mij ben je Pim F. en Theo van G. vergeten. En als je goed hebt opgelet, had je opgemerkt dat in het overgrote deel van de islamkritische columns zeer specifiek de agressieve worden aangesproken. Het gaat niet om Mohammed om de hoek, maar om de doodsbedreigers en geweldplegers. Ik vind dat je dat nogal bagatelliseert. Ik heb geen enkele columnist een moslim met de dood zien bedreigen. Waar maak je je druk om?

op 07 08 2013 at 19:47 schreef Pyt van der Galiën:

Zo ken ik Gin weer. Daarom vinden islamofoben – oeps, ‘islamcritici’- natuurlijk ook dat moslims gedeporteerd dienen te worden: om de islam een plekje te geven in de maatschappij.

op 07 08 2013 at 20:36 schreef Turiddu:

Zolang aanhangers van godsdiensten zich niet met mij bemoeien, gaan ze hun gang maar.

op 07 08 2013 at 21:07 schreef Sasha Berkman:

“wederzijds onbegrip” Haha, ja dat is het!
zucht

op 07 08 2013 at 21:16 schreef Lorenz:

Dat er een Breivik-fanclub is met mensen die ver heen zijn, wil niet zeggen dat andere islamcritici niet kunnen luisteren. Dat bedoelde ik met ver gaan Pyt.
Ik denk dat we verwarring hebben door de term islamcritici. Ik denk ook dat je niet echt van gedachten kunt wisselen met de extreme critici die je islamofoob kunt noemen.
Ik heb het over mensen die wel kritiek op de islam hebben maar wel kunnen luisteren. Dat zijn er volgens mij veel in Nederland (hypothese) en het kunnen er meer worden als je ze niet afserveert als dom en islamofoob.

op 07 08 2013 at 23:25 schreef Islamkritiek | Jacob Jan Voerman:

[…] Hier staat dat. […]

op 08 08 2013 at 01:01 schreef You On A Gin:

@ Pyt van der Galiën

Zucht. Wat jammer. Ik had jou eigenlijk hoger zitten dan iemand die zich van een stroman zou moeten bedienen. Inderdaad, die ‘islamcritici’ zullen pas tevreden zijn als elke moslim uit Nederland vertrekt, of als de treinen naar het Oosten weer gaan rijden. Of zoiets.
Dat neemt niet weg dat de Islam tot nu toe een lastig puzzelstukje blijft, wat zeker niet boven kritiek verheven zou moeten worden. Dat bepaalde xenofoben, voor wie het toch nooit goed is, ermee aan de haal gaan doet daar niets aan af.

op 08 08 2013 at 07:35 schreef Jacob Jan:

Je hebt me op een leuke manier uitgedaagd.
http://jacobjanvoerman.nl/islamkritiek/

op 08 08 2013 at 07:39 schreef Rosa:

Lorenz, noem er één…..

op 08 08 2013 at 08:52 schreef cRR Kampen:

Andre, wat heeft ene Pim F. ermee te maken? Ben je ook al van de revisionistische geschiedschrijving die wil dat Fortuyn door een moslim is vermoord en dat Tates en van der Vlis moslims waren enzovoort?

op 08 08 2013 at 08:53 schreef cRR Kampen:

“Ik denk dat we verwarring hebben door de term islamcritici.”

Och, we kennen toch allemaal het woord ‘christendomcritici’, nietwaar.

(niet dus. Valt dat niet op?)

op 08 08 2013 at 09:20 schreef gerard:

Syrische islamisten ‘geven geen centimeter Syrische grond op’: http://rudaw.net/english/middleeast/syria/06082013
Waarom is het christendom marginaal in Europa? omdat we niet meer aan landjepik doen, geen bijbehorende totalitaire ideologie meer nodig hebben. Dus we hoeven het niet echt over de Islam te hebben.
Hoe gaat het met correspondent Frédérique (meen ik) in Turkije/Koerdistan?
Wilders had het 1x over ‘Koerdenmepper’ Erdogan, werd direct op de vingers getikt door zijn Amerikaanse geldschieters, niet meer over gehoord.

op 08 08 2013 at 09:47 schreef Sasha Berkman:

Lorenz, het punt volgens mij is dat we grotere problemen hebben in dit land met rabiate anti-islamfascisten dan met wat voor moslims dan ook. Het is belangrijker om critisch te zijn op islam-critici dan op islamieten. Islamieten zijn uberhaupt de groep met de minste macht hier in het land.

op 08 08 2013 at 10:12 schreef dewanand:

namaste You On A Gin,

Jij zegt iets leuks: islam een plekje geven in Nederland en de hele Westerse wereld, ja hier teken ik voor, want ook ik ben een produkt van de islam, mijn moeder was moslim in Suriname en mijn vader Hindoe, dus ben ik voor alle hindoestanen half moslim en half hindoe.

KIjk hele HIndoeisme is een erg bizar, wreed, intolerant en suicidaal geloof maar toch kregen hindoes en Arya Samajis (de nazi fascistische hindoe sekten) een plekje in Nederland, zie tv Omroep Hindoe Media, ongelooflijk he, zulke bekrompen en racistische Hindoe fascisten die hier miljoenen euro’s krijgen om op tv uit te zenden. Hierom zeg ik:

Islam heeft recht op een volwaardige zetel in Nederland en elk Westers land. Islam is mensenwerk, dus logisch dat er een paar ontaarde moslims rondlopen die met bommetjes en messen gooien, heel normaal mensapen gedrag, dit deden de andere mensaapsoorten toch ook al 2 miljoen jaar lang.

Dus islam is een doodgewoon geloof, heel normaal en natuurlijk, als ik en Wieroe het bekijken vanuit ons ruimteschip he boven Nederland. Moslims zijn doodnormale mensen, zie hoeveel landen door Amerika zijn aangevallen, en niemand praat over Amerikaans terrorisme.

op 08 08 2013 at 10:47 schreef MNb:

“En volgens mij ben je Pim F. en Theo van G. vergeten.”
Nog zo’n sukkel die denkt dat Pim F. door een moslim is vermoord.

“het kunnen er meer worden als je ze niet afserveert als dom en islamofoob”
Wie serveert ze af als dom en islamofoob? Je herkauwt een stropop, Lorenz. Wil je islamkritiek (zonder aanhalingstekens) lezen? Probeer dit.

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/moslims-zijn-de-slechtste-reclame-voor-de-islam.html
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/lachend-en-zingend-naar-de-ondergang.html
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/kinderverkrachters-heb-je-overal.html

Dat is het ‘moslimknuffelen’ a la Frontaal Naakt. Door een moslima.
Ga jij als bruggenbouwer nu snel naar GeenStijl en co om ze te vertellen hoe islamkritisch (zonder aanhalingstekens) FN wel niet is? Dan mag je hier verslag uit brengen over de reacties die je krijgt.

op 08 08 2013 at 14:07 schreef Lorenz:

Rosa
Een aanzienlijk deel van de seculieren. Eén voorbeeld kregen we cadeau: Jan Jacob (gelovig!) net boven jou.

MNb
Pyt deed dat. Hij stelde islamcritici (bijna) gelijk aan islamofobie. Ik regeerde dan ook expliciet op hem. Vind je het oke dat ik niet reageer op jouw interpretatie van mijn woorden, want zo bedoelde ik het niet.
Prima overigens om islamcritici ook los te koppelen van islamkritiek, want ik zit net zo min als jij te wachten op onnodige verwarring.

@Sasja
Elke vorm van bedreigen, leven zuur maken of geweld als iemand een mening uit is ongewenst. Er zijn moslims en islamcritici die zich daar schuldig aan maken.

op 08 08 2013 at 14:45 schreef Sasha Berkman:

Lorenz, niemand die dat ontkent. Het is alleen zo dat anti-islam-fascisten een veel grotere bedreiging voor onze beschaving vormen dan moslims.

op 08 08 2013 at 14:47 schreef Ron Doherty:

Geachte mevrouw Ouhajji,

Met verbazing las ik uw stuk op FrontaalNaakt.nl. Het ondraaglijk verongelijkt gezever der islamcritici komt u de neus uit. Waarvan akte. De wijze waarop is echter weinig coherent of feitelijk onderbouwd te noemen. Te beginnen met de kwantiteit van hetgeen u islamkritiek noemt. “Elke dag wel iets”. Ik vraag me oprecht af waar u dat vandaan haalt, maar als het zo is dan kan ik het alleen maar toejuichen. Net als kritiek op andere door mensen verzonnen religie. Als iets aantoonbaar onjuist is mag je er niet alleen tegen ageren, het is je morele plicht. Helemaal als dergelijke nonsens wordt gebruikt om levens te verstieren en in het uiterste geval zelfs te beëindigen.

“Wat die critici ervan weerhoudt eens gedegen islamkritiek te leveren, in plaats van eindeloos te jammeren dat ze dat niet mogen, is me een volslagen raadsel.” Ik moest het viermaal lezen alvorens het tot me doordrong dat het er echt stond. Leest u überhaupt wel eens iets van die verongelijkte critici? Zo ja, dan meen ik u op een blinde vlek voor feiten te betrappen. Er is inhoudelijke kritiek te over. Waar zal ik eens beginnen? Er staan meer dan duizend feitelijke onjuistheden in de Koran. A

op 08 08 2013 at 15:12 schreef cRR Kampen:

Dit is ook al zo’n capotype: http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2013/8/Uit-eigenbelang-zoekt-Iran-toenadering-met-het-Westen-1328804W/ .

Echt verbluffend, ‘eigenbelang!!’. Nee, het moet natuurlijk om Uncle Sam’s belang :D

op 08 08 2013 at 16:05 schreef Pyt van der Galiën:

@Gin

Inderdaad, die ‘islamcritici’ zullen pas tevreden zijn als elke moslim uit Nederland vertrekt, of als de treinen naar het Oosten weer gaan rijden

Dan pas zal die categorie ‘islamcritici’ tevreden zijn, ja. Dat jij en Lorentz dat niet wensen te zien, getuigt op zijn best van een stuitende naïviteit. Verwacht niet dat ik mijn kop naast die van jullie in het zand steek.

@Lorentz

Er is nauwelijks nog onderscheid tussen ‘islamcritici’en ‘islamofoben’. Kritiek op jihadisme en reactionaire, theocratische stromingen binnen de islam is al lang vervangen door geraaskal over Eurabië en pogingen moslims collectief verantwoordelijk te stellen voor zo ongeveer alles wat er mis gaat in het Westen. Het islamkritische discours is nauwelijks meer te onderscheiden van het traditionele extreemrechtse discours.

De intelligente ‘jihad-critici’hebben de beweging al lang verlaten. In de woorden van één van hen: “It’s all a bunch of kooks. I’ve watched some people who I thought were reputable, and who I trusted, hook up with racists and Nazis. I see a lot of them promoting stories and causes that I think are completely nuts.”

op 08 08 2013 at 16:54 schreef You On A Gin:

Namaste dewanand
Dat vind ik ook, dat islam een plaats moet kunnen hebben in dit land. Mooi dat je dat ook zo ziet, als ‘mixje’ zijnde. :)
Ik kan me alleen niet vinden in je beschrijving van hindoeïsme, maar misschien heb je het op die manier van dichtbij gezien zoals ikzelf het (nog) niet heb gezien.

@ Sasha Berkman
Hoe zie je die islamcritici precies als bedreiging? Niet dat ik je niet geloof of dat ik je probeer vliegen af te vangen – ik wil gewoon graag weten hoe je dat ziet.

@ Pyt van der Galiën
Oké. Dus ik zeg het zelf al, maar toch wil ik het niet zien? Sorry, maar ik volg je even niet.
Nogmaals: het feit dat ‘islamcritici’ op internet doorschieten in hun islamkritiek ontheft de islam zelf niet boven alle exegese!

op 08 08 2013 at 17:05 schreef Peter:

Je bent een papegaai, GIN. Heb ik je wel eens gezegd wat een ontzettende domoor ik je vind? Hoe kun je het hele betoog van Majda lezen, en dan gewoon met droge ogen beweren dat ‘de islam boven alle exegese is verheven’?

Kan alleen als je blind, doof, en debiel bent. En immuun voor andermans goede argumenten. Gewoon totaal immuun.

op 08 08 2013 at 17:13 schreef Brenda van der Veer:

@Ron Doherty

Leuk dat je naar ‘Jihadwatch.com’ linkt, zo lees ik nog eens wat. Via jouw link kwam ik terecht in een column van Robert Spencer waarin hij het volgende schrijft: ‘President Obama’s reelection was the result of forty years of work and more, as the hard Left took control not only of the government, but of the media, the educational system, and the entertainment industry.’

Het lijkt er een beetje op dat islamkritiek vaak niets meer is dan een onderdeel van een conservatieve ideologie. Een ideologie die drijft op een paranoïde wereldbeeld. Heb jij nooit het gevoel dat die conservatieve aannames jou in de weg zitten bij het uitoefenen van jouw morele plichten.? Agiteer jij tegen wat moslims in werkelijkheid doen of ga jij tekeer tegen hersenschimmen die voortkomen uit conservatieve hoofden?

op 08 08 2013 at 17:23 schreef MNb:

“Hij stelde islamcritici (bijna) gelijk aan islamofobie.”
Nee, hij stelde ‘islamcritici’ (bijna) gelijk aan islamfobie. Heb je het verschil nog niet geleerd, Lorenz? Hassnae – heb je haar islamkritiek (zonder aanhalingstekens) nog gelezen trouwens? – zou verbaasd opkijken als iemand haar islamofoob zou noemen, denk je niet?

“onnodige verwarring”
Jij schept die, niet FN of PvdG. In je eerste reactie:

“De discussie is totaal geëscaleerd en gepolariseerd.”
Ik interpreteer niet. Ik lees letterlijk wat je schrijft. Als je iets anders bedoelt moet je dat schrijven. Anders is het zo ….. verwarrend.
PvdG begon over de Breivik-fanclub. Ik kan je verzekeren dat hij heel goed weet dat islamcriticus (zonder aanhalingstekens) Hassnae daar niet toe behoort.
Of deze club:

http://skepticsannotatedbible.com/quran/index.htm

Hé, mag ik ook al naar verwijzen van PB en Hassnae en PvdG en Sasha en weet ik wie nog meer zonder dat ze me het leven zuur maken. Is dat niet mooi?

op 08 08 2013 at 17:33 schreef You On A Gin:

“Heb ik je wel eens gezegd wat een ontzettende domoor ik je vind?”

Ja hoor, vaak genoeg. Meestal als je even geen zin hebt om in de grabbelton van arbitraire maar originelere ‘beledigingen’ te graaien. En je ziet hoeveel het me doet.

” en dan gewoon met droge ogen beweren dat ‘de islam boven alle exegese is verheven’?”

Misschien was ik niet duidelijk genoeg (in dat geval excuses daarvoor); wat ik zeg is dat de islam niet boven exegese verheven zou moeten zijn, niet dat de islam dat niet is. Helder zo? Ik mag mijn vraagtekens bij aspecten van de islam zetten zonder voor fascist uitgemaakt te worden. Fijn hè.

Ik heb mijn beeld van islam en andere georganiseerde religies gevormd sinds mijn jeugd, door veel te lezen, te onderzoeken en met mensen te praten. Dat heb ik volgens mij al eens verteld, dus ik ben wel één van de laatsten die je papegaai hoeft te noemen. Zeg dat maar lekker tegen die figuren, hier die het extreemlinkse gedragsboekje woord voor woord opvolgen, lopende clichés als ze zijn.

op 08 08 2013 at 19:32 schreef Sasha Berkman:

Dit was de 2e keer dat Brenda de vinger op de wond legt.

haar vorige bijdrage: “Er zijn ‘islamcritici’ die denken dat de AIVD op hun hielen zit. Daarmee maken zij zichzelf groter dan zij in werkelijkheid zijn.”

Al die islamcritici zijn psychopaten. Ik ga niet eens meer differencieren.

Haal adem, kijk naar wat er gebeurt. Moslims zijn niet ons probleem.

op 08 08 2013 at 20:29 schreef marten:

Het is jammer dat er geen islamitische Maarten ’t Hart (Mustafa Al-qalb?) een ‘de schrift betwist’ schrijft. Een boek geschreven door een ex-moslim met inhoudelijke kennis, lichte spot en een gevoel van nostalgie zou een verademing zijn.

op 08 08 2013 at 20:39 schreef Ton Timman:

Deze tirade begrijp ik niet. Er is geen dagelijks gejank. Toevallig waren Hans Teeuwen, Monique Samuels en Ebru Umar op de TV met gelijkluidende klachten. In landen waar moslims in de meerderheid zijn, is islamkritiek levensgevaarlijk. Hier, waar maar 6% moslim is, zou het moeten kunnen. Niet helemaal dus. Dat is best verontrustend.

op 08 08 2013 at 20:55 schreef Lorenz:

MNb
Natuurlijk heb ik de links van Hassnae gelezen. Ik kende de stukken al. Ze laten zien dat zij kritiek heeft op andere moslims. Precies in lijn met wat ik voorstelde: maak onderscheid tussen kritiek op islam, islamcritici en islamofobie.
Leg mij alsjeblieft uit wat je bedoelt met het verschil tussen ‘islamcritici’ en islamcritici en wat daar anders aan is dan mijn voorstel (dat ik hier dus net boven weer herhaal).
Ik verzoek je me niet direct te veroordelen, maar eerst door te vragen als je me niet begrijpt. Het kan zijn dat ik niet duidelijk ben of dat we een net andere taal spreken, maar de manier waarop je me tegemoet treedt (agressief, verwijtend, veroordelend) vind ik niet prettig en niet constructief. Ik moet dingen verdedigen die ik niet vind en niet bedoel. Hoop dat je dat begrijpt.
(Ik schreef overigens: ‘De discussie is totaal geëscaleerd en gepolariseerd. Te veel mensen zitten vast in een of ander sterk emotioneel geladen gelijk en er is geen verbinding.’ Dat dreigt nu ook tussen ons te gebeuren.)

op 08 08 2013 at 21:06 schreef Sasha Berkman:

Islam Kritiek is niet gevaarlijk beste Ton. Islamkritiek is de norm. Gebruik je door god gegeven sensoren.

op 09 08 2013 at 10:52 schreef laarmans:

[Laarmans, ik laat je reactie niet toe. Niet omdat er iets ergs in staat, het is een keurige reactie, maar ik ben bang. Bang voor de Roze Khmer en voor de media. Alles wat verkeerd kan worden uitgelegd, hou ik daarom tegen. – Peter Breedveld]

op 09 08 2013 at 11:35 schreef cRR Kampen:

Lorenz, de eerste alinea van Majda hierboven is toch duidelijk: “Er gaat geen dag voorbij zonder dat er in de kranten, op televisie en op het Binnenhof over de islam wordt gejeremieerd, maar op een of andere miraculeuze wijze gaat het volgens de ‘islamcritici’ nooit eens over de islam. Volgens deze ‘islamcritici’, die elke dag op de islam schelden, mag je geen islamkritiek leveren!”

De quotes mathematisch exact gedefinieerd dunkt me.
Verder vroeg ik niet voor niets of we ook ‘christendomcritici’ kennen. En dat we dit woord dus gewoon níet kennen – wat niets zegt over het al dan niet bestaan van mensen die kritiek op het christendom spuien.
Daaruit volgt eigenlijk reeds dat ‘islamcritici’ en islamcritici dezelfde groep vormen ;)

op 09 08 2013 at 12:46 schreef Lorenz:

cRR
Dank. Ben niet ingewijd genoeg in deze community om die verwijzing in een keer te begrijpen.
De discussie is iig semantischer en breder geworden dan Majda hem aanzette. Daar heb ik ook aan bijgedragen. Ik ga de volgende keer eerder ‘domme’ vragen stellen bij (mogelijke) verwarring/twijfel over definities.

op 09 08 2013 at 15:39 schreef HKH:

Ik heb met Peter al eens een discussie hierover gehad. Waarom zou je mensen die fulmineren op één doelgroep, in dit geval de moslim, braaf een criticaster noemen, terwijl hij/zij niets anders is dan een ‘vulmaarinfoob.’ Terecht zei hij dat juist het benoemen van de term islamcriticaster en uitschrijven dat het een simpele xenofoob is, zonder dat zo letterlijk te benoemen, de kern raakt.

Ik ben goddeloos, zonder dat ik atheist ben. Ik ben kritisch op geloof zonder fobisch te zijn voor de gelovige. De crux is dat de islamcriticus niet gericht is op het geloof, dat interesseert hem niet, maar op de gelovige. En specifieker, op de gelovige van Arabisch (gerelateerde,) afkomst. Ik durf te wedden dat wanneer je een islamcriticus een line-up laat zien met Egyptische kopten, hij ze stuk voor stuk af zal doen als (potentiële) islamitische terroristen.

@Lorenz, tip voor een volgende keer, wanneer je schijft:
@Sasja
Elke vorm van bedreigen, leven zuur maken of geweld als iemand een mening uit is ongewenst. Er zijn moslims en islamcritici die zich daar schuldig aan maken.
Maak van moslims en islamcritici dan mensen, want het is ongewenst voor iedereen.

kusjes!

op 09 08 2013 at 18:15 schreef You On A Gin:

Sasha Berkman, je legt nog steeds niet uit waarom islamcritici “allemaal psychopaten” zijn en lijkt voorbij te gaan aan het feit dat er wel degelijk problemen kunnen ontstaan wanneer je in het openbaar over islam wil praten.

Natuurlijk is het niet jouw schuld dat er hele enge mensen uit alle hoeken en gaten komen gekropen wanneer het over de islam gaat. Maar als iemand zo zijn twijfels heeft over bepaalde aspecten van de islam, dan maakt dat die persoon niet automatisch een Breivik.

Zoals ik al zei – er zijn moeilijkheden om de islam een plaatsje te geven in onze samenleving. Helaas gaat dat gepaard met botsingen en wrijvingen. Zal er wel bijhoren. Of wil je ontkennen dat er wel degelijk problemen zijn?

op 11 08 2013 at 01:44 schreef Sasha Berkman:

YoaG: noem jij eens een probleem?

op 14 08 2013 at 14:47 schreef Rene:

“Ik vraag me overigens af wat dan eigenlijk de bedoeling is van de islamkritiek?”

Gewoon, laten zien dat de macht en het aanzien die de islam in de moederlanden van moslims hebben in Nederland niet geldt. Het is juist heel goed om dat duidelijk te maken. De reden dat dat zo hard is gegaan de afgelopen tien jaar is dat het de dertig jaar daarvoor compleet vergeten is.

Het idee dat de vrijheid van meningsuiting alleen voor islamcritici zou gelden is overigens vreemd. Iedereen mag bijna alles vinden en schrijven in Nederland, getuige ook deze column en deze site.

op 14 08 2013 at 18:54 schreef You On A Gin:

@ Sasha Berkman
Nou, een mild voorbeeld dan, dit soort dingen
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CG2OB6L5
zijn natuurlijk niet echt de bedoeling. Of het nu door moslims, christenen, nazi’s, de Blauwe Knoop of de plaatselijke fierljep vereniging wordt gedaan.

op 15 09 2013 at 21:52 schreef lanckert:

Wat uit het stuk blijkt is dat mevrouw geen jota en geen sikkepit heeft begrepen van het functioneren van deze samenleving.

Religiekritiek is hier een lang gekoesterde traditie. We hebben geleerd en ervaren dat dit een heel effectief middel is om religie terug te dringen naar die plek waar het thuishoort: het private domein.

Voor mensen die zijn opgevoed in een mono-culturele traditie waarbinnen de islam wordt gevrijwaard van kritiek en waarbij de islam alles maar dan ook alles bepaalt in een samenleving, is dat een niet te bevatten concept. En dat klinkt heel duidelijk door in het artikel van Majda Ouhajji.

Als er één religie is waar ascese de essentie vormt dan is het wel het boeddhisme. En dan niet een maandje per jaar maar het hele jaar lang. En terwijl dat ene maandje per jaar afzien door moslims continue in het centrum van de belangstelling wordt geplaatst komt er over de lippen van de boeddhist geen enkele klacht. Laat staan een eis om respect.

Ook bij andere religies of levensovertuigingen hoor je niet de zeurderige roep om respect. Die zijn er blijkbaar al aan gewend dat hun religie enkel henzelf aangaat en dat ze anderen daar niet mee moeten lastigvallen. Ik begrijp w

op 09 11 2013 at 10:15 schreef Holland Defence League:

Islamcritici brengen de feiten van de islam in beeld en maken bezwaar tegen de beknotting van hun vrijheid van meningsuiting als het om (o.a.) islamkritiek gaat.
Het stukje van Majda is (slecht doordacht) gezeur maar valt volledig binnen die vrijheid van meningsuiting en dient derhalve verdedigd te worden.

Als islamcritici niet de volledige waarheid in beeld brengen volgens de islamcritici-critici kan daar heel makkelijk over gesproken worden maar een roep om respect voor de islam hoort daar niet bij.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS