Home » Archief » Christ is risen


[15.04.2006]

Christ is risen

Klik voor een vergroting

Winsor McCay (1871-1934) is vooral bekend vanwege zijn fantasmagorische strip Little Nemo in Slumberland en zijn pionierswerk op het gebied van animatiefilms. Minder bekend zijn de cartoons die hij maakte voor verschillende dagbladen. De bovenstaande magnifieke cartoon komt beter tot zijn recht in het onlangs verschenen prachtboek Daydreams and Nightmares – The fantastic visions of Winsor McCay.

Algemeen, 15.04.2006 @ 16:53

[Home]
 

20 Reacties

op 16 04 2006 at 21:54 schreef GJ Klaver:

Mooie prent.

Als ik het goed begrepen heb werd JC op de vrijdag vòòr Pasen aan het kruis genageld, correct?

Waarom noemen gelovigen dit dan ‘Goede Vrijdag’?

Of is dit christelijk sarcasme?

op 16 04 2006 at 23:05 schreef Peter Breedveld:

Natuurlijk niet. Christus is gestorven als een offer voor de hele mensheid. Hij is gestorven zodat wij de hemel kunnen binnengaan. Dat is natuurlijk een feest en daarom heet dat Goede Vrijdag. Christus’ dood is een overwinning op de dood. Net zoals in de natuur is de dood niet het einde, maar het begin van nieuw leven.

op 17 04 2006 at 01:37 schreef Frans Groenendijk:

Is de site gehackt?

op 17 04 2006 at 08:10 schreef GJ Klaver:

Dank voor deze stichtelijke woorden, Peter.

Dus ik kan blij zijn met m’n dode geranium?
Het heeft de dood overwonnen, nietwaar?
Wanneer zal het tot de hemel varen? [of doen alleen varens dat?]

LOL @ Frans.

Prettig Pasen.

op 17 04 2006 at 09:26 schreef Akkersloot:

Peter, kan je a.u.b. voortaan er bij schrijven "volgens de christenen" c.q. "volgens de mohammemedanen".

op 17 04 2006 at 09:28 schreef Frank:

Peter laat zien wat sarcasme is Klaver.

op 17 04 2006 at 09:29 schreef Akkersloot:

Overigens mogen christenen wat betreft die opstanding uit de dood en het gestorven zijn van jezus voor onze zonden geloven wat ze willen. Op dat punt hebben we toch nergens last van.

Gaan we hier soms ook alle scheppingsverhalen van de "natuurgodsdiensten" onder de loep nemen ?????????

op 17 04 2006 at 10:11 schreef Peter Breedveld:

Als ik zin heb om de natuurgodsdiensten onder de loep te nemen, beste meneer of mevrouw Akkermans, dan zal ik dat zeker niet laten.

Het christelijke opstandingsverhaal is trouwens helemaal niet uniek. Het vertoont parallellen met bijvoorbeeld het oud-Romeinse feest rond ‘the Lord of Misrule’ (de Nederlandse term weet ik niet) ter ere van de god Saturnus. The Lord of Misrule was gedurende een periode koning van een soort bacchanaal waarin de bloemetjes flink werden buitengezet. Daarna werd hij gedood en door de akkers geploegd.

Dergelijke rituelen aan het begin van het nieuwe oogstjaar komen voor in tal van culturen over de hele wereld. In Peru werden mensen in prehistorische tijden een jaar lang vereerd en vertroeteld en daarna gedood, ik geloof dat over de Deense en Drenthse veenlijken een dergelijke theorie bestaat.

Twee of drie jaar geleden sprak ik een katholieke priester die tevens antropoloog was en die me vertelde over een Afrikaanse regengod (de naam ontschiet me even) die volgens het verhaal was geboren uit een ongetrouwde maagd die door de hele gemeenschap was verstoten als hoer, die toen werd gedood, waarna zijn bloed de akkers vruchtbaar maakte en een einde maakte aan een lange periode van hongersnood. Daarna kwam hij tot leven en voer hij ten hemel. De Afrikaanse Jezus!

Jezus, meneer Klaver, gaat trouwens naar de hemel op Hemelvaartdag. Wat zijn jullie slecht op de hoogte van onze tradities! Wie weet wat er met Pinksteren wordt gevierd? Zonder googelen!

op 17 04 2006 at 10:36 schreef GJ Klaver:

Geen idee wat er op Pinksteren wordt gevierd.
Gay Pride?

Jezus, Peter, ik wist wèl dat Jezus ten hemel vaardde op Hemelsvaartdag. Het woord zegt het al een beetje, hm?
Ik had het over mijn geranium.
Is er een speciale Geraniumvaartdag?

Ik ben geen meneer, overigens. (.) (.)

op 17 04 2006 at 10:49 schreef Peter Breedveld:

Neemt u mij niet kwalijk.

Uw geranium gaat dood, wordt liefdevol door de aarde opgenomen en uit die dode geranium groeien straks weer nieuwe, springlevende geraniums.

Met Pinksteren herdenken wij de uitstorting van de Heilige Geest zoals beschreven in Handelingen 2: 1-4:

En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.
En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.
En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk van hen.
En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

op 17 04 2006 at 11:07 schreef GJ Klaver:

Hahahahahaha :)

‘Iegelijk’?

[p/s: Met het gebruik van ‘u ‘ probeer je naar m’n voornaam te vissen, huh.
Ik haat m’n voornaam.
Het is zo’n macramè – kantklosmeisjesnaam.
No way.
Noem me GJ. ;)]

op 17 04 2006 at 11:16 schreef Peter Breedveld:

Ik citeer het liefst uit de Statenbijbel, omdat die archaïsche taal de bijbel iets sacraals geeft. Ik hou niet van poppredikanten als Huub Oosterhuis, met hun Jip en Janneke-taal.

op 17 04 2006 at 11:20 schreef Bitterzoet:

Ja boeien die voornaam.

En iegelijk is oudnederlands. Wordt er nog wel eens wat onderwezen op die scholen tegenwoordig?

Tis inderdaad frappant hoe slecht men tegenwoordig op de hoogte is van de betekenis van chr. feestdagen die men maar al te graag als een vrije dag benut, maar zonder enig besef van het waarom. Of je d’r nou wel of niet in gelooft.

op 17 04 2006 at 12:28 schreef Elke:

Op de Nederlandse scholen wordt onderwezen om de wortels van de cultuur maar zo snel mogelijk te vergeten, zodat het haaks op die oorspronkelijke cultuur staande Nieuwe Denken er gemakkelijker ingetankt kan worden.

Alle foute, onaangepaste hoofden naar de Aanpasserij, en hoera voor de laatste, door de Idoolmakers gepushte Treffer die de Kul Tuur propageert – helemaal toppop weetjewel ("Lekkere biet! Maar wat is een goede vader?").
Ben ik nou gek als ik bij het aanschouwen van Lange Frans en Baas B. moet denken aan "De Toren van Bommel", en bij Wouter Bos en Femke Halsema de vergelijking met de fout-denkengenezers Zagtbol Negen en Loosgeest Vijftien zich opdringt?

Marten Toonder, Het Nieuwe Denken, uit de bundel "Parbleu".
http://www.strippagina.nl/index.htm?frame_auteur.htm&auteur.asp?id=1748

Leuke actuele bundel trouwens.
Hoewel de drie verhalen erin uit 1966, 1967 en 1968 stammen, zijn ze hyperactueel.
Het Nieuwe Denken beschrijft genadeloos de gevolgen van de partijpolitieke beeldenstormerij, die sinds de 60-er jaren de mensen van hun culturele achtergonden vervreemdt.
De Maanblaffers sluit naadloos aan bij de huidige pogingen om een niet bestaande groep "gevaarlijke fundamentalistische secularisten" uit te vinden, met de bedoeling hen schuld van alles en nog wat te kunnen geven.
En De bevrijding van Sollidee is een aardig nauwkeurige beschrijving van wat het progressieve goed-foutmoralisme zoal aanricht.

op 17 04 2006 at 14:15 schreef marjan:

citaat:Peru werden mensen in prehistorische tijden een jaar lang vereerd en vertroeteld en daarna gedood, ik geloof dat over de Deense en Drenthse veenlijken een dergelijke theorie bestaat.

Dit doet me denken aan de theorie van Rene Girard.Primitieve volkeren, nog zonder georganiseerde rechtspraak, die, om geweld binnen het volk te bezweren,een zondebok kiezen.Deze wordt gedood of verbannen, maar omdat hij/zij de vrede heeft hersteld, wordt hij/zij vereerd.

Als gelovig katholiek ziet Girard Jezus als de zondebok voor de gehele mensheid.
Met zijn dood als offer, is dan ook de hele mensheid gered van het geweld.(dat voortkomt uit de mimetische begeerte).

Door Jezus hoeven er geen mensen meer als zondebokken worden aangesteld en geofferd worden voor God.

op 17 04 2006 at 15:45 schreef Rinus Duikersloot:

Ik blijf de voorkeur geven aan Hermans’ exegese: Maar ik zie in die Matthäus-Passion dit: de verlosser van de mensheid komt op aarde, verricht wonderen, wekt mensen op uit de dood, en wat niet al… en wordt schandelijk aan het kruis genageld. Dat is zijn lot. Dat lees ik daar uit. En dat is natuurlijk de trait d’union daartussen, en waarschijnlijk is dat überhaupt de basis van het succes van het christendom. Omdat alle mensen van zichzelf het gevoel hebben: ik ben in wezen erg goed, maar ik word miskend, en met schande overdekt ga ik het graf in. Dat is wat ik in die Matthäus-Passion hoor. En dát wordt voor de gewone man, eens en vooral en op gigantische schaal, door het evangelie uitgebeeld.

Uit ‘Het christendom is al zo oud dat zijn verdedigers het kalmer aan kunnen doen dan de verdedigers van het communisme’

op 17 04 2006 at 19:13 schreef Peter Breedveld:

Dat gaat over de interpretatie van het Paasverhaal, Rinus. Ik wilde slechts aangeven hoe universeel het verhaal is en dat er verschillende versies van zijn die allemaal neerkomen op hetzelfde principe.

op 18 04 2006 at 01:32 schreef Rinus Duikersloot:

Ik reageerde ook meer op de theorie van Rene Girard.

op 18 04 2006 at 03:24 schreef Rinus Duikersloot:

Heeft iemand hier alle verwikkelingen rond het Evangelie van Judas gevolgd?

Lees ook Judas Saves – Why the lost gospel makes sense

op 18 04 2006 at 20:10 schreef Cor:

Jawel (maar niet alle).
We hebben er immers een nieuwe Heilige Tekst bij, dat is ongelooflijke genade.

Omdat de vrijheid van godsdienst in Nederland wordt geinterpreteerd op basis van religieuze bronteksten, is de vrijheid van godsdienstig spreken en preken nu vergroot! Met een papyrusvel!

Ik ben bezig met een brief aan ministers Donner en Pechtold, in een poging hen ervan te doordringen dat het Judasevangelie direct raakt aan de Nederlandse Grondwet, in het bijzonder de huidige invulling van het begrip godsdienstvrijheid.

Als ik het deze week niet te druk heb, publiceer ik de brief graag in de eerstkomende FN-editie. En anders in de volgende.

Maar ik wil wel een beetje goed onderlegd voor de dag komen. Daarom dacht ik: het onderwerp dat de brief betreft schrijf ik in het Latijn.

Dit is wat ik verzonnen heb: ‘Loquendi libertatem dilatat charta’, en dat zou moeten betekenen: ‘De vrijheid van meningsuiting is een A4-tje groter geworden".

Is er hier een classicus, genegen even over m’n schouder mede te kijken?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN AUGUSTUS

O In Nederland kun je helemaal niet zijn wie je wilt zijn

O Sander Schimmelpenninck en de fopfeministen

O Op Twitter laat je je sociale gezicht zien, in het stemhokje ga je voor Fort Europa en weg met de bruintjes

O Mannen met nagellak

O Witte homohaat bestaat niet

O Auschwitz open voor de zwarten

O Woke? Ik kan het niet meer horen

O YouPorn

O Liever Turks dan Domrechts

O Yossarian in Madrid (2)

 

MEEST GELEZEN EVER

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS