Home » Archief » Pure jazz en Juana Molina


[19.08.2006]

Pure jazz en Juana Molina

Peter Breedveld

Normandi2a (348k image)
No veil is required by Ameer Normandi

Ik had al een kaartje voor het optreden van Los Lobos van afgelopen vrijdagavond, maar in het NRC Handelsblad las ik anderhalf uur van tevoren dat Juana Molina zou optreden op het Pure Jazzfest, het Haagse Jazzfestival dat moet doen vergeten dat het Northsea Jazz echt voorgoed naar Rotterdam is verhuisd.

Ik heb het Northsea Jazz al heel wat keren bezocht (de laatste keer was wel tien jaar geleden) en ik zou geen moment hebben overwogen het Pure Jazzfest te bezoeken, maar Juana Molina was nooit eerder in Nederland geweest en er is binnen afzienbare tijd ook geen tweede optreden gepland. Ik móest haar in het echt zien. Dat betekende wel dat ik een dagkaart (42,50) moest kopen, maar die afweging had ik snel gemaakt. Ik besloot niet naar Los Lobos te gaan (kaartje kostte 25 euro plus vier euro reserveringskosten) en 42,50 te dokken voor een uur en een kwartier Juana Molina (welbeschouwd dus bijna tachtig euro voor een optreden van een dik uur – ik weet het: pure verspilling en je reinste decadentie).

Een kaartje bemachtigen was geen probleem. Een mevrouw aan de telefoon had me gezegd dat het ‘niet storm’ liep en dat bleek een understatement. In de kleine zaal van het Haagse Spuitheater heb ik met een man of dertig het optreden bijgewoond. Verschillende mensen verlieten de zaal al na een nummer of drie want inderdaad, dit is geen jazz. Het vervelende voor Juana – lijkt me – was dat ze ons gewoon kon zien omdat het licht (schemerlampen) aanbleef. “Ik kan jullie zien”, grapte Juana, “De volgende keer zal ik jullie herkennen”.

Juana Molina is een enigszins vreemde verschijning. Niet de zwoele verleidster die je zou verwachten als je naar haar muziek luistert, maar een nogal haveloze, kleine vrouw met onverzorgd haar, een afgeragde Holly Hobby-jurk en witte sokjes in van die platte gespschoenen. Ze is mooi – ze heeft een prachtige, zinnelijke mond met volle lippen – maar ze lijkt haar best te doen om zo onaanzienlijk mogelijk over te komen. Ik moet eerlijk zeggen dat een optreden van haar niet dezelfde intieme, dromerige, broeierige sfeer heeft die haar CD’s kenmerken. Ze staat helemaal alleen op het podium met een gitaar en een viertal synthesizers waaruit ze vreemde geluiden tovert en werkt zich zo overduidelijk uit de naad om alles precies goed te krijgen, en het is zo duidelijk aan haar gezicht af te lezen wanneer iets niet helemaal naar haar zin klinkt, dat ik nogal werd afgeleid van haar muziek. Ik raakte erg gefascineerd door deze vreemde, zenuwachtige, ietwat onhandige vrouw die af en toe als een Noord-Amerikaanse sjamaan stond te dansen.

Er waren momenten dat ze zichzelf verloor in haar eigen muziek en dat waren tevens de sterke momenten van haar optreden. Hoewel ze in haar eigen land, Argentinië, en in de Verenigde Staten vaak optreedt, leek ze nogal onwennig op het podium. Ze schrok zichtbaar van de rookmachine die opeens begon te blazen (en die inderdaad veel lawaai maakt) en keek twee keer angstig achterom om te zien of ze geen goed heenkomen moest zoeken.

“Het voelt een beetje vreemd om op een jazzfestival te staan”, bekende ze tussen twee nummers door. “Maar ja, ik was uitgenodigd en dan kom ik ook. Ik kan nu wel jazzy gaan zingen, maar dan zou ik mezelf niet zijn”. Juana Molina maakt inderdaad geen jazz, hoewel ze af en toe best jazzy swingt. Maar zo’n organisatie begrijp ik niet. Ik weet zeker dat Juana Molina de potentie heeft om net zo groot te worden als Tori Amos, en dat er in Nederland een grote schare fans moet zijn die dit optreden graag hadden bijgewoond. Maak iets meer reclame voor zo’n artiest als je die op je programma zet.

Na het optreden heb ik nog wat over het Spui gedwaald. De overige namen op het programma zeiden me niets, maar ik had een dagkaart, dus dan kon ik net zo goed overal even gaan kijken. Ik moet zeggen, wat ik heb gezien was indrukwekkend. Op het grote podium op het Spuiplein stond een Nederlands gezelschap (volgens mij wel tien man, inclusief een DJ) dat zich Pete Philly & Perquisite noemt en een opwindende mix maakt van jazz, hiphop, rap, soul en rock maakt. Lijkt een beetje op Arrested Development, maar met meer pit en meer swing, moet ik beslist iets van kopen. In het Spuitheater zag ik nog Fink, drie Britse singer/songwriter-jongens met veel gevoel voor humor. Sympathieke muziek, maar ook dit heeft niks met jazz te maken. Het leukst vond ik Ska Cubano, die inderdaad ska en Cubana mixt. Daar was het ook het drukst. Moet ik ook CD’s van hebben.

Maar met ‘pure jazz’ had het allemaal niks te maken.

Ik vond dit een puik jazzfestival. Het Spui (met de Nieuwe Kerk, het Spuitheater, het Haags Filmhuis, het Spuiplein, de Anton Philipszaal en het speciaal verlichte Haagse gemeentehuis –een van de mooiste gebouwen van Nederland – als decor) is een duizend maal betere locatie dan het sfeerloze, lelijke Congresgebouw en de programmering getuigt van durf en smaak. Helaas was het bezoekersaantal vrijdagavond verre van indrukwekkend. Vijfhonderd mensen schat ik – op z’n hoogst. Ik hoop dat het zaterdag- en zondagavond drukker is, maar ik raad de organisatie wel aan om bij een volgende editie meer energie te steken in de promotie van het festival. Als Juana Molina niet op het programma had gestaan, was het ongemerkt aan me voorbij gegaan.

Peter Breedveld is gek op verrassingen.

Algemeen, 19.08.2006 @ 17:10

[Home]
 

0 Reacties

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in februari

O De weduwe Rost van Tonningen is helaas overleden, maar gelukkig hebben we Martin Bosma nog

O Nederland is toe aan een nieuwe racist

O Gooi hartjes op me

O Nederland is liever de rechtstaat kwijt dan corona

O Nederland is wel degelijk een dictatuur

O Houd alsjeblieft de scholen dicht

O Nederland is heel rap een fascistische staat aan het worden

O Wij blijven opgesloten zodat Big Pharma zich kan verrijken

O YouPorn

O Wij zijn beslist geen dor hout, maar vluchtelingen wel, die mogen lekker dood

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS