Home » Archief » Pepernoten


[11.09.2006]

Pepernoten

Peter Breedveld

Ero7kleur0 (136k image)
Illustratie: EROTICARS 2006

De wereld verandert waar je bij staat, maar gelukkig zijn er nog een aantal zekerheden in het leven. Tradities, die we met z’n allen koesteren, die ons een stukje ‘wij-gevoel’ geven, een stukje houvast in onzekere tijden.

Het jaarlijks terugkerende gezeik over de vroege pepernoten bij de Albert Heijn, bijvoorbeeld. Je kunt er zowat de klok op gelijk zetten. Als iedereen weer terug is van de zomervakantie en de herfst zich aankondigt, beginnen de brievenrubrieken van de dagbladen zich te vullen met de kleinzielige j’accuses aan het adres van de grote boze commercie. Vandaag (maandag 11 september) bijt een zekere M. Eyck uit Delft het spits af in de Volkskrant:

Pepernoten

Vorige week maandag deed ik boodschappen bij mijn supermarkt. Daar lagen al de eerste Sinterklaasartikelen als peper- en kruidnoten en taaitaai!
Het is pas begin september, het is nog zomer. Waarom ligt dit allemaal al zo vroeg in de winkel?
En kom nu niet met de smoes dat de consument het wil, want dat is kolder. Mensen met kleine kinderen zitten echt niet te springen om nu al Sintsnoep te kopen.

Die meneer of mevrouw Eyck denkt zeker dat de Bush-regering erachter zit. Maar ik heb toevallig alweer twee zakken chocokruidnoten en één zak gewone kruidnoten achter de kiezen. Heerlijk! Het lekkerste Nederlandse snoep dat er is. Uit eigen vrije wil gekocht. Mijn kinderen lusten er ook pap van. Maar ze krijgen niks, want dat is slecht voor hun tanden. Afblijven met die tengeltjes! Is van papa!

Ja, ik help het traditionele Sinterklaasfeest te verpesten. Door in september al kilo’s kruidnoten te eten. Ach wat, ik noem ze gewoon pepernoten, zoals ik altijd heb gedaan. Ook een jaarlijks terugkerend feest: dat geëmmer van taalpuristen over het verschil tussen kruidnoten en pepernoten. Heb ik schijt aan. Get a fucking life, Eyck. Begin een hobby. Maak u druk om echte problemen.

Weet u wat wel bloedirritant is? Dat je maanden voor Sinterklaas al pepernoten kunt krijgen, maar dan, twee dagen voordat het feest eindelijk begint, zijn ze overal uitverkocht! Dan vind je echt nergens pepernoten meer! Dat is Sinterklaas verpesten! Want dan moeten we Pakjesavond vieren zonder pepernoten en dan is het niet echt Pakjesavond. En als dan Sinterklaas is vertrokken, zie je weer overal zakken pepernoten voor de halve prijs. Tot ver in januari kun je dan nog de pepernoten kopen die het luie winkelpersoneel twee dagen voor Sinterklaas gewoon in het magazijn heeft laten liggen.

Maar lees je daar ooit over in de ingezonden brievenrubriek? Neen! Want dan beginnen ze weer te zeiken over de paaseitjes. Daar ben ik trouwens ook verslaafd aan.

Peter Breedveld heeft een addictive personality.

Algemeen, 11.09.2006 @ 22:22

[Home]
 

59 Reacties

op 11 09 2006 at 22:28 schreef Wampie:

En Rinus, nu een link naar waar we meer kunnen lezen over pepernoten en moslims (ieder z’n verslaving)!

op 11 09 2006 at 22:31 schreef Lagonda:

Ei, ei! Wampie is fijn aan ’t uithalen de laatste tijd. Bravo!

op 11 09 2006 at 22:32 schreef Wampie:

Ik ben sterker uit mijn zomerdepressie gekomen, Lagonda.

op 11 09 2006 at 22:34 schreef Lagonda:

Ik meende al zoiets te bespeuren, ja. Heb je die depressies ieder jaar, of alleen deze zomer?

op 11 09 2006 at 22:36 schreef Wampie:

Vooral deze zomer. De week Nijmegen met een bezoek aan het oorlogsmuseum achter de zeven heuvelen heeft niet geholpen.

op 11 09 2006 at 22:40 schreef Lagonda:

Tsja, begrijpelijk. Achter de zeven heuvelen zit je onder de rook van Groesbeek. Alleen mensen met een gestel dat is ondermijnd door generaties van inteelt vinden het daar prettig. Ik woon daar zelf ook in de buurt.

op 11 09 2006 at 22:41 schreef Wampie:

Ben nu bezig aan een biootje over de Amerikaanse seriemoordenaar Carl Panzram, die 21 moorden en zo’n duizend gevallen van sodomie op zijn afwezige geweten had. Balsem voor de ziel. Even een pepernootje naar binnen werken voordat ik straks op de fiets naar huis stap.

op 11 09 2006 at 22:42 schreef Lagonda:

Nijmegen is overigens wel een opbeurende stad. Of ben je er tijdens de vierdaagseweek geweest?

op 11 09 2006 at 22:45 schreef Wampie:

Ik wist van dat geheim, Lagonda. Was uit op een gevoel van herkenning, aangezien ik van ouders’ kant daar ook wortels heb. Lagonda is Groesbeeks, Wampie Ubbergs.

op 11 09 2006 at 22:45 schreef Lagonda:

Ow, dat klinkt gezellig ja. Panzram — dat is toch al een tijdje geleden, of niet? Jaren ’20 of zo? En heeft de stoel toch gekregen?

op 11 09 2006 at 22:45 schreef Wampie:

Nee, in die grauwe week erna.

op 11 09 2006 at 22:46 schreef Wampie:

Panzram? De strop.

op 11 09 2006 at 22:49 schreef Lagonda:

Nee nee, ik kom niet Grûûûûsbèèèk zeg, god bewaar me.

En jij dus uit Ubbergen. Mooi is dat! Wat deed je vader? Huisjesmelker? Of koppelbaas?

Overigens on-topic: Lagonda is dol op marsepein!

op 11 09 2006 at 22:55 schreef Lagondal:

Ik ben even aan het bijlezen over meneer Panzram. Fijne vent was dat. Hij heeft blijkbaar zelf ook een biografie geschreven.

op 11 09 2006 at 23:13 schreef Lagonda:

Óf Wampie zit op de fiets, óf ik heb haar Ubbergse roots diep beledigd. We wachten af…

op 12 09 2006 at 01:26 schreef ReneR:

Ben benieuwd hoe die Pieten er dit jaar in de Bijlmer erbij lopen (U weet wel; dat stukje klein-Paramaribo in Islamsterdam.

op 12 09 2006 at 09:15 schreef Piet:

paaseitjes, pepernoten, schuimpjes, chocolade letters… maakt niet uit… ik lust ze het hele jaar door

op 12 09 2006 at 09:25 schreef fritzie:

zo hoort het:

http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article478443.ece/Integratie_Dit_land_staat_in_brand_en_we_doen_of_er__niks_loos_is

op 12 09 2006 at 09:51 schreef Peter Breedveld:

Waarom moet er nou per se weer een link worden geplaatst naar een artikel over moslims? Mijn stukje gaat daar helemaal niet over!

Af en toe een zijpad inslaan en aan de bloemen ruiken, goed voor je, Fritz!

op 12 09 2006 at 10:51 schreef Frank:

Het verschil tussen kruidnoten en pepernoten heeft niets met taalpurisme te maken.
Kruidnoten zijn die lekkere kleine rond-afgeplatte dingetjes en pepernoten die taaie nondescripte naar niks smakende amoebe-achtige gevallen.
De overeenkomst met Meulenbelt c.s. en moslims is dat deze onder de categorie pepernoten vallen.

op 12 09 2006 at 10:59 schreef TnT:

Peter, ik wilde je juist complimenteren met dit subtiele stukje over integratie.
Hoewel de Pepernoot in Trouw niet bij name genoemd wordt, proef je ze direct. Pepernoten en integriteit: twee handen op één buik.
Dat hele gedoe met integratie is toch eigenlijk een pervers sinterklaasfeest, maar dan het gehele jaar door.

op 12 09 2006 at 12:20 schreef Wampie:

Laganda, het was inderdaad de fiets. Een bekentenis: zelf ben ik opgegroeid in de Zuid-Hollandse polder, maar half Nijmegen is familie van me. Beide opa’s werkten, als huisschilder en timmerman, voor huisjesmelkers en koppelbazen, dus nee. Mijn eigen pa komt uit het bedrijfsleven. In de jaren ’70/’80 werd zo iemand nog ‘zakenman’ genoemd (onder het trekken van een vies gezicht), dus je kunt je voorstellen wat voor last ik daar mee heb gehad in het dorp. Door de onderwijzers op school werd ik nog net niet met de nek aangekeken. Je kon nog beter voor Shell werken.

op 12 09 2006 at 14:09 schreef jantje:

Hebben jullie al pepernoten van het merk Bolletje aangetroffen? Tot nu toe zag ik alleen nog maar het AH huismerk en die doen mij de broek niet bollen.

op 12 09 2006 at 14:34 schreef Rinus Duikersloot:

Nee Wampie, liever een link naar een goed stuk van Barry Oostheim over de door sommige vrouwen hevig bewonderde Joris Luyendijk: Onwetendheid.

op 12 09 2006 at 14:35 schreef Peter Breedveld:

Ik wil Bolletje!

Maar hebben die eigenlijk choco-pepernoten?

op 12 09 2006 at 14:41 schreef Wampie:

Hoi Rinus, in de roos! Ik ben hoteldebotel van Joris Luyendijk, en dat heb ik niet snel. Overigens compleet los van wat hij te melden heeft. Nu even geen tijd om jouw aanbeveling direct te lezen, maar dan heb ik wat in het verschiet!

op 12 09 2006 at 14:50 schreef Wampie:

Kon het niet laten om toch even snel te kijken. Inhoudelijk begrijp ik het fanatisme niet waarmee Luyendijk (wou bijna Joris schrijven) wordt weggezet. Eerlijk gezegd vormt dat het keerpunt waarop ik sommigen niet meer kan volgen in hun strijd.

op 12 09 2006 at 14:53 schreef Peter Breedveld:

Toch fileert Barry Luyendijks NRC-stuk redelijk effectief. Het is ook een vreemd stuk en Barry wijst terecht een aantal vreemde tegenstrijdigheden aan. Niet best geschreven, helaas en inderdaad te fel van toon.

Maar het gaat hier dus over het gezeur rond pepernoten.

op 12 09 2006 at 15:19 schreef Wampie:

Peter, ik weet niet of jij er in het geval van Lousewiese van der Laan en Femke Halsema ‘last’ van had. Maar het charisme van sommigen verzacht/vertroubelt de blik – zoals bij mij en Joris (klinkt goed).

Pepernoten zijn inderdaad ook lekker.

op 12 09 2006 at 15:20 schreef Wampie:

vertroubelt = vertroebelt

op 12 09 2006 at 15:25 schreef Rinus Duikersloot:

Waar zit dat te felle precies in? Je kan de pepernoten daarover ook op Hoeiboei rondstrooien.

op 12 09 2006 at 15:55 schreef Peter Breedveld:

Het wel mee eigenlijk, dat felle. Ik denk dat een andere opmaak de leesbaarheid wel ten goede zou komen. Het staat een beetje dicht op elkaar.

Ik hoop niet dat Lousewies dit toevallig leest, maar ik heb dat van dat charisma nooit zo gezien. Ik bedoel, ze is een gewone, niet onaantrekkelijke vrouw maar niet iemand waar ik van op hol sla. Ze spreekt me aan vanwege haar ideeën. Ik ben het in bijna alles met haar eens. Zelfs haar betrokkenheid bij het milieu deel ik. Ik zweer nogmaals dat het me bij haar puur om de inhoud gaat. Niet verliefd, niet betoverd of gehypnotiseerd. Niks van dat alles.

Van Halsema kan het me niet schelen als ze dit leest: die vind ik redelijk afstotelijk, met dat verkrampte gezicht en die klemkaken. Maar ik vond haar integer in het Hirsi Ali-debat en ik ben dan niet te mies om dat te zeggen. Als iemand lof verdient, geef ik die.

op 12 09 2006 at 16:02 schreef Lagonda:

*kuch* Integer?

op 12 09 2006 at 16:04 schreef Peter Breedveld:

Fair, zeker.

op 12 09 2006 at 16:09 schreef Rinus Duikersloot:

Jammer dat Lousewies van der Laan afgelopen zaterdag bij Rondom 10 het volgende zei: het beste was om Theo van Gogh te negeren zodat hij zijn column zou verliezen.

En Femke Halsema was niet zo integer of fair bij de Nederlandse Islamitische Omroep over Ayaan Hirsi Ali.

op 12 09 2006 at 16:17 schreef Lagonda:

Deja vu… deze discussie staat hier al.

op 12 09 2006 at 16:18 schreef Peter Breedveld:

Rinus, je bent een beste kerel en ik weet dat je in het echt de confrontatie met tegenstanders niet schuwt, je bent dus niet zo’n mannetje dat alleen achter zijn PC heel heldhaftig is.

Maar die gewoonte van jou om, wanneer hier iemand een veer in haar derrière gestoken krijgt, met een in jouw ogen ‘fout’ citaat op de proppen te komen (en jij weet altijd wel iets, je lijkt iedereen op de nek te zitten om ‘m te kunnen betrappen op inconsequenties en foute uitspraken) om aan te tonen dat iemand niet deugt doet denken aan de volkstribunalen tijdens de Chinese Culturele Revolutie. Hou er toch eens mee op.

op 12 09 2006 at 16:25 schreef Rinus Duikersloot:

Volkstribunalen tijdens de Chinese Culturele Revolutie? Ja, dan zeker liever de Mao-devotie van weleer.

op 12 09 2006 at 16:29 schreef Peter Breedveld:

Nee, dat van de volkstribunalen neem ik terug. Je doet me echt denken aan de farizeeërs. En daardoor worden jouw slachtoffers altijd een beetje Jezus.

op 12 09 2006 at 16:43 schreef Ivo:

Ik merk dat iedereen weer zijn eigen unieke wijsheid in pacht heeft. Als men zo blijft praten als Jezus wordt het tijd voor een goede kruisiging…

op 12 09 2006 at 16:48 schreef Rinus Duikersloot:

Farizeeërs? Slachtoffers? Is dat niet allemaal te fel van toon? Ik heb alleen gezegd dat ik het jammer vond van Lousewies van der Laan en dat ik het niet eens ben dat Femke Halsema integer en fair was tijdens het Ayaan Hirsi Ali debat.

op 12 09 2006 at 16:56 schreef Ivo:

Tweede statie: Rinus neem het kruis op Zijn schouders…

op 12 09 2006 at 17:01 schreef Ivo:

Vraag: gaan we de vijfde statie ("Petrus van Campolatrare helpt Rinus Fliviusobscurus het kruis te dragen") ook nog meemaken?

op 12 09 2006 at 17:13 schreef Rinus Duikersloot:

Maar de kwalificatie jammer is inderdaad veel te mild want het is gewoon buitengewoon vals om iemand wiens boeken en columns geheel genegeerd werden door de vaderlandse pers ook nog zijn plekkie in een treinblad te willen ontnemen.

op 12 09 2006 at 17:23 schreef PF:

Oh, help me even aan de laatste grafiekjes over de laatste prijsverschillen in de mert voor de kruid/pepernoot ,wil je.
Kan ik goed beslagen ter kaperen varen bij mijn razzia op de verse oogst van dat overheerlijke snaaigoed. Alleen die zaken die online service bieden want ik waag me niet meer tussen dat arme gepeupel, die kooplustige frenetieke massa’s grijpen me teveel naar de keel, komt veel te hard binne . Selecteer die apparatsjies die kwamtumkorting op hele partijen bieden even apart, wil je. Ik heb grote plannen met de wederverkoop, zo kom jantje splintert door de wintert.

op 12 09 2006 at 17:24 schreef Wampie:

Helemaal mee eens, Rinus. Ik heb gewalgd van de Van Gogh-verering na de moord door de dagbladen en door weekbladen als Elsevier en Vrij Nederland. Zijn boek met gebundelde columns ‘Allah weet het beter’ was eerder nog geen besprekinkje waard. Van Goghs gebruik van het geschreven Vrije Woord werd toen nog niet zo hoog aangeslagen.

op 12 09 2006 at 17:37 schreef Rinus Duikersloot:

Ja Wampie, het was misschien wel het meest belangrijke en interessante boek dat in 2003 verscheen maar de pers durfde het met geen vinger aan te raken. Niet eens een negatieve bespreking was het kennelijk waard.

op 12 09 2006 at 17:53 schreef Wampie:

Niet eens een signalering in de ludieke Volkskrant-rubriek Dag In Dag Uit.

Ere wie ere toekomt: wél aandacht in Het Parool, HP/De Tijd, Het Katholiek Dagblad en Metro.

op 12 09 2006 at 20:24 schreef Peter Breedveld:

Van Gogh werd niet voor niks overal ontslagen als columnist. Hij werd niet ‘fatsoenlijk’ gevonden. Mensen als Anil Ramdas, die een hele column gebruikt om Afshin Ellian te beledigen zonder één enkel inhoudelijk argument aan te dragen, de grote zelfbevlekker Bas Heijne, de rioolrat Frits Abrahams, die iedereen, die op Pim Fortuyn heeft gestemd, dood wenst, díe worden beschouwd als fatsoenlijke mensen.

Wie wil daar bij horen? Ik niet. Ik trek niet op met Hells Angels en ik trek niet op met dít schorem.

Ik verlang van niemand dat-ie Van Gogh na zijn dood opeens gaat vereren. Maar ik voorspel je dit: Abrahams en Heijne worden nú al door bijna niemand meer gelezen en Van Gogh wordt over honderd jaar nog steeds geanalyseerd. Van Gogh is de Multatuli van nu. Hij schreef beter, hij had gelijk, en hij voelde beter aan wat er gaande was in de samenleving.

Alleen al het feit, dat er constant over hem geschreven wordt dat hij alle moslims geitenneukers noemde en dat geen redactie reageert op mijn mails dat dat een AANTOONBARE leugen is, spreekt boekdelen.

op 12 09 2006 at 20:34 schreef O'Brien:

Toch knap hoeveel associaties je bij een pepernoot kunt krijgen, ben ik nu de vijftigste ?

op 12 09 2006 at 20:38 schreef O'Brien:

zoeits dan maar:
http://www.snoesje.info/Snoesje_politiek/Standbeeld_TheoVanGogh.jpg

op 13 09 2006 at 20:03 schreef Michiel Mans:

Ik val wat laat binnen maar zijn er nog pepernoten? Wel echte want die taaitaai troep vind ik niet te vreten.

op 14 09 2006 at 12:51 schreef Paardestaart:

Hihihi…Pepernoten is taai-taaitroep!
Kruidnootjes moet je hebben – die knapperige speculaasbolletjes!

op 15 09 2006 at 15:58 schreef wablief?:

Dus pepernoten is taai taai, en kruidnoten is speculaas?
Misschien een hele domme vraag, maar als dat spul in maxi formaat verkrijgbaar is, waarom maken we er dan zo’n kleine bolletjes van? Het hapt voor de liefhebber natuurlijk een stuk beter weg als je in wat grotere hoeveelheden tegelijkertijd kunt consumeren. Ik mag zelf graag naar de bakker gaan, en daar van die grote speculaas platen halen. Die overleven, eenmaal thuis, nog geen kwartier…..

op 15 09 2006 at 16:03 schreef Peter Breedveld:

Speculaas, heerlijk spul, maar het is totaal iets anders. Die bolletjes blijf ik gewoon pepernoten noemen. Die échte pepernoten moeten ze afschaffen of naar Afrika verschepen of zo.

En we hebben het nog niet over borstplaat gehad. Bijna geen banketbakker die fatsoenlijke borstplaat maakt, van die lekkere romige. Mijn vader, maar die is er mee gestopt. Ik geloof dat de Bijenkorf wel oké is. Daar moet je sowieso zijn voor gebak. Wat hebben díe een lekkere taarten! Zoals de bezoekers van mijn FN-borrel weten.

op 15 09 2006 at 19:40 schreef wablief?:

borstplaat, van die echte, die je het glazuur van je tanden doet springen, heerlijk!!!! Peter, ik had nooit gedacht dat ik je dit ooit zou zeggen, maar je brengt me in verleiding!!!!

op 16 09 2006 at 12:17 schreef Paardestaart:

"Dus pepernoten is taai taai, en kruidnoten is speculaas? Waarom maken we er dan zo’n kleine bolletjes van?"

Ja wablief – maar het is zo vreselijk zielig om hele handen speculaas en hele taaitaai-poppen over de heen kleintjes te gooien, weet je..

Het heet niet voor niets ‘strooigoed’

Het is wel een ingedikte vorm van taaitaai hoor, want die pepernoten zijn nòg taaier en harder dan taaitaai, en misschien zit er in die kruidnootjes nog wel een andere kruiderij – da week nie.

Peter – die borstplaat moet je gewoon zelf máken. Met room en roomboter – en dan het hele aanrecht vol:-)
Mijn moeder maakte ook zelf marsepein, van alleen gepureerde amadelen en suiker.
Erg lekker, al hou ik niet zo van zoet
Ik vroeg altijd zure bommen voor Sinterklaas, en dubbelzoute drop :-)

op 16 09 2006 at 12:23 schreef Paardestaart:

"het charisme van sommigen verzacht/vertroubelt de blik"

Maar hoe is het mogelijk Wampie?!
Het is net Frankenstein!
Alleen wat netter gelast..je ziet praktisch geen naden meer, en die ventieltjes op zijn hals konden ook weg, maar dat onbeweeglijke van nek en hoofd, en de hoog opgetaste schedel bleken niet te verhelpen..:-)

op 16 09 2006 at 18:33 schreef Wampie:

Het is die lach, Paardestaart, die onweerstaanbare lach met sexappeal.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS