Ilah
Ilah’s strip Cordelia verschijnt twee keer per week in het Vlaamse dagblad De Morgen en wekelijks in Ad Valvas, het blad van de Amsterdamse Vrije Universiteit. Onlangs verscheen haar nieuwe bundel, Cordelia klopt hart.
Algemeen, 26.01.2007 @ 16:49
30 Reacties
op 28 01 2007 at 16:59 schreef Paardestaart:
Kijk – dat bedoel ik nou: als een man zoiets zou zeggen, tegen een vrouw, dan is ‘ie een hork
Ik weet dat mannen dat soort dingen wel zèggen over vrouwen, maar niemand vindt dat meer leuk, geloof ik..behalve dan als je twaalf bent
Of vinden mannen dat eigenlijk wèl leuk maar weten ze dat je het niet leuk hoort te vinden zodat het extra leuk is omdat een vròuw het zegt?
Of is het gewoon dat zij het ook ‘mag’zeggen, en dat ze het dan dus ook doet? Is dat ‘lekker brutaal’?
Ook als ze het zegt terwijl ze het helemaal niet meent?
En is ze leuk als ze het wèl meent?
Of is het leuk omdat mannen het wel geil vinden om vrouwen te horen vuilbekken?
Wekt het de drang om haar een toontje lager te doen zingen; haar ‘klein te krijgen’, zoals hoerelopers de fantasie schijnen te koesteren dat een hoer verliefd op hen wordt? Dat ze kunnen langsgaan wanneer ze maar willen, en that she’s begging for it?
Kan iemand me uitleggen wat hier leuk aan is?
Waarom jullie dit aanstellerige, snebbelende pennewipje ‘heerlijk jong en vertederend’ vinden, als ik het me goed herinner van dat bloedstripje? Jongens?! Anybody??
op 28 01 2007 at 17:25 schreef Peter Breedveld:
Ik kan alleen maar zeggen waarom ik het leuk vind. Het is net als Hans Teeuwen die keihard roept dat alle vrouwen kúthoeren zijn. Hilarisch. Ik lig plat. Waarom? Omdat je zoiets niet kunt zeggen, omdat het pijn doet.
Bovenstaande situatie is verschrikkelijk voor die jongen, waarmee ik me identificeer. Een vrouw zal zoiets maar over jou zeggen. Vréselijk. Afschuwelijk. Keihard. Kán niet! Mijn ergste nachtmerrie.
Nou, en dat vind ik dus leuk. Wat mij betreft is dát humor. Het moet een schop in je ballen zijn. Het moet echt pijn doen. Pijn bevrijdt.
op 28 01 2007 at 18:42 schreef Bernadette:
Mannelijke pijn, Peter.
Ik moet ook om Hans Teeuwen lachen, maar dat is meer uitlachen of lachen om die mannenpijn. Ik vind hem geweldig amusant, maar niet zozeer bevrijdend.
Bovenstaande strip roept helemaal niets op bij mij. Is het imitatie, me-too? Of wil ze mannen een spiegel voorhouden. Ik heb geen idee maar het laat me eigenlijk siberisch omdat het voor mij geen sterk, keihard stripje is.
op 28 01 2007 at 18:49 schreef Peter Breedveld:
Kweenie, ik heb sterk het gevoel dat Cordelia hier gewoon heel eerlijk zit te wezen.
op 28 01 2007 at 19:49 schreef Bernadette:
Dat is mooi. Maar niet alle eerlijke uitingen doen iets bij mij.
op 28 01 2007 at 19:51 schreef Peter Breedveld:
Da’s heel oké. Ik hou toch van je.
op 28 01 2007 at 20:17 schreef Bernadette:
Wederzijds!
En terzijde: ik hoop dat je nog eens een cartooniste vindt die echt meedogenloos tegen De Man of De Vrouw tekeer gaat. Ik wil óók een keer bevrijdend lachen! ;-)
op 28 01 2007 at 20:37 schreef Lagonda:
Is ’t niet meer gewoon leuk omdat het hier een klassieke faux-pas betreft? Namelijk – in dit geval onder invloed van Koning Alcohol (de strip heet ‘Burps’) – iets benoemen dat omwille van de lieve vrede normaliter niet benoemd wordt?
Raar dat hier gelijk een man/vrouw-ding van gemaakt wordt. Een persoon vindt een ander persoon niet neukbaar. Tsja, het kan verkeren. Mannen maken die inschatting in 1.6 milliseconden; vrouwen doen daar volgens mij niet veel langer over.
op 28 01 2007 at 21:29 schreef ilah:
precies.
op 28 01 2007 at 21:43 schreef Peter Breedveld:
Tsja, ik zal wel niet sporen, maar ik vind het helemaal niet raar dat er een man/vrouw-ding van wordt gemaakt.
op 28 01 2007 at 22:31 schreef Lagonda:
Njanouja — je kunt deze strip toch ook sec bekijken? Waarom zou je je als man per se met de mannelijke figuur verbonden voelen? Ik herken het, eh, ‘scannen op sekspotentie’ maar al te goed, dus zou je je net zo goed als man met de vrouwfiguur kunnen identificeren.
Wordt het ‘conflict’ (waardoor de humor ontstaat) niet veroorzaakt omdat je je als kijker juist met beide standpunten tegelijkertijd vereenzelvigt? Je snapt hier zowel de man als de vrouw, en daarom is de situatie leuk. Of ik dan zelf een man of vrouw ben, is dan toch niet belangrijk meer?
Maar ik begrijp nou dat jij je bij voorbaat potentieel vernederd voelt, omdat de vernederde figuur uit het stripje — net als jij — een man is?
op 28 01 2007 at 22:39 schreef Peter Breedveld:
Nee, meer omdat ik seksueel erg onzeker ben. Ha!
op 28 01 2007 at 22:42 schreef ilah:
raar in de zin van uitzonderlijk of vreemd of eigenaardig is het niet. na elf jaar merk ik wel dat het een gegeven is, dat er een man-vrouw-ding van wordt gemaakt. enfin, eigenlijk al na de eerste gepubliceerde strip.
wat daarentegen wel bizar is, is dat mijn denken gewoon veel eenvoudiger is: alles is herkenbaar. en dat doet inderdaad zeer soms. hoort ook zo.
op 28 01 2007 at 22:56 schreef Lagonda:
Tsja, seksuele onzekerheid — dat speelt een boel mensen toch parten. Zou de eerste reactie van Paardenstaart daar ook onder vallen?
–grijns–
op 29 01 2007 at 11:39 schreef BZ:
"Het moet pijn doen. Pijn bevrijdt"..
tsja… en met die dooddoener zijn al heel wat kwalijke kromme zaken vergoeilijkt
op 29 01 2007 at 11:42 schreef Peter Breedveld:
Sjezus, Bittertje, ga eens aan de drank of zo. Wat lijkt het mij kut om jou te zijn.
op 29 01 2007 at 13:21 schreef BZ:
Val dood Breedveld
Probeer es wat beter te lezen; niet alles dat ik schrijf gaat over mezelf.
Wie zou er hier nou aan de drank moeten. Ik weet niet of je het doorhebt, maar er loopt hier met name 1 zuurpruim rond. Jijzelf.
En nou snel deze reply deleten, zoals je ook met anderen deed.
Block er maar weer op. Bittertje zegt dingen die Petertje niet aanstaan.. whoehoehoe
op 29 01 2007 at 14:07 schreef Peter Breedveld:
O, ik zie het nu. Je bent al aan de drank.
op 29 01 2007 at 14:46 schreef BZ:
Petertje, het kan me niet schelen hoe jij over me denkt, en hoe gekleurd de bril is waarmee jij me kennelijk leest maar wat je NIET, gewoon NIET moet doen, is dit soort uit de lucht gegrepen steken onder water over mijn privéleven en insinuaties waarvan jij zelf notabene heel goed weet dát ze klinkklare nonsens zijn.
Dat past je niet.
Alhoewel het wel tamelijk goed past in het plaatje dat je al enige tijd laat zien van jezelf. Niet alleen naar mij toe, dat dan weer niet.
Anyway; lees wat er staat en reageer daar op. Of niet, ook goed.
op 29 01 2007 at 19:54 schreef ilah:
pompompom.
’t zoan begot roare mense, al die ollandse ruzemoakers.
bz: je hebt gelijk: ik vind het ook nogal een dooddoener: ‘pijn bevrijdt’.
maar geloof niet dat dat hier zo belangrijk is.
alleen zo: soms, als een mens iets herkent van zichzelf in een ander, is dat niet altijd flatterend voor het zelfbeeld van de mens die herkent. (ken je dat? je ziet een hele lelijke mens en ineens merk je dat ie ergens een beetje op jou lijkt.)
in die kleine banale zin, kan een stripje als dit een beetje pijn doen.
(kàn, he)
maar het kàn bevrijdend zijn omdat je met die herkenning ook moet lachen.
‘shit, ik heb dat stomme dégoutante banale iets ook al gedacht.’
beste groeten van kleuterjuf ilah.
op 29 01 2007 at 20:42 schreef BZ:
Ha Ilah
Dat het hier draait om herkenning lijkt me vrij obvious. Dat dat soms een kleine speldenprik kan teweegbrengen (het woord PIJN zou zwaar overtrokken zijn in dit verband) is ook nogal voordehand liggend.
Mijn opmerking over *pijn* sloeg dan ook totaal niet op jouw stripje; ik trok het veel breder.
gr
Ans
op 29 01 2007 at 20:44 schreef BZ:
oh jee.. even voor de duidelijkheid!
… breder en in het algeméén
op 29 01 2007 at 22:05 schreef ilah:
it’s in the eye of the beholder, geloof ik.
fantoompijn bestaat ook.
doet behoorlijk zeer, schijnt.
op 29 01 2007 at 22:16 schreef Peter Breedveld:
Maar louterende pijn bestaat ook. En als dat een dooddoener is, dan heb ik voor niks geleefd.
op 29 01 2007 at 22:45 schreef ilah:
natuurlijk. maar ge wenst die niemand toe. ook uzelf niet.
achteraf ja, geen spijt en, ja, deugd en een raar geluk dat dat er was.
maar mensen wensen geen pijn.
ze hebben het.
op 29 01 2007 at 22:50 schreef Peter Breedveld:
Eh, precies!
op 31 01 2007 at 15:14 schreef michel:
hopelijk zit er ook wat sacrasme in de gag, anders ben je mij vast al vergeten :-(
op 02 02 2007 at 15:39 schreef michel:
ja dus. :-(
op 02 02 2007 at 15:40 schreef michel:
ja dus. :-(
op 09 02 2007 at 14:48 schreef michel:
nou…… kvind je toch wel lief, hoor, inge ;-)