Home » Archief » Geil Pasen


[07.04.2007]

Geil Pasen

Lagonda

Naaktkruis (141k image)

Het meest schizofrene feest van het jaar staat weer voor de deur. Pasen! Een door gggristenen geannexeerd Joods feest, gevierd op een middels heidense tijdrekening bepaalde dag, en opgetuigd met symbolen uit diezelfde heidense traditie. Leve de multiculturaliteit. Ik vind Pasen te gek — Pasen is voor mij het moment om de contacten met Pan en Cernunnos op te rakelen, en mijn innerlijke Geytenjongh uit zijn winterslaap te wekken. Pasen gaat immers over kiemen en zaden, stuifmeel en stampers, over kuikentjes en hazen, over de fris ontwaakte natuurgodinnen, vruchtbaarheid en voortplanting — kortom; neukseksen! Om het door de winter vermoeide lichaam weer tot actie te bewegen, zijn er eieren voor de heren, en grote brokken chocolade voor de dames. Werk zoveel naar binnen als je hartkleppen kunnen verdragen, snuif buiten even de geurige lentelucht op, nog maar een eitje erin, en ketsen maar; Pasen is supergeil! Jammer dat die gggristenen met hun dooie Sjesus de boel weer moeten verpesten.

Op de tv weer de onvermijdelijke Ben-Hur; een film die jarenlang op mijn “moet ik toch eens bekijken”-lijstje heeft gestaan (“Citizen Kane” en “The French Connection” staan er nog op. Ja, het is een schande, net wat u zegt). Ik had tot dusver altijd begrepen dat Ben-Hur voornamelijk bestond uit een anderhalf uur durende rapportage over wagenrennen, opgeleukt met aan het driftleven van regisseur Wyler ontsproten shots van glimmende gladiatorentorso’s, waarmee een twijfelachtig licht wordt geworpen op de viriliteit van Charlton Heston. Maar nu ik hem gezien heb, weet ik waarom Ben-Hur altijd met Pasen op de buis is. Niks geen homo-camp in technicolor; tis gewoon een reli-film. Jammer hoor.

En natuurlijk ook weer het wanstaltige “Jesus Christ Superstar”. Wanstaltig? Jesus Christ Superstar is toch immers prachtig en geweldig, met een boel Mooie Liedjes en Echte Emoties? Tsja. Een diepe zucht dringt zich op, en ik ga nou dingen zeggen waar ik in mijn leven al veel mensen mee van me heb vervreemd; ik heb namelijk een ontzettende pleurishekel aan Jesus Christ Superstar. Jesus Christ Superstar… stinkt! Ik ken geen product van de menselijke geest dat mij mentaal, esthetisch, intellectueel, emotioneel en spiritueel meer tegen de borst stuit dan die kutmusical, oh sorry, rockopera. Het is een van de meest smakeloze en weerzinwekkende attesten van hoe de mens in de valkuil van zijn ijdelheid kan stappen.

Ho, Sanna Hey, Sanna Sanna Sanna Ho, Sanna Hey, Sanna Ho, Superstar! U ziet, het lyrische gehalte van de teksten van Tim Rijst is al van een ongekend niveau. Fijn dat de muziek van André Loid Webbert daar zo goed aansluiting op weet te vinden. Jesus Christ Superstar doet erg veel moeite om rebelse rock te zijn, maar mist alle authenticiteit. Het doet denken aan oploskoffie, of Japanse whisky; ergens lijkt het heel erg op het oorspronkelijke product, maar eigenlijk helemaal niet. Loid Webbert is geen rocker, maar een warme broodjescomponist die zijn spullen kent, en naar believen welke stijl kan uitbraken. Rock is Jimi Hendrix die stoned met zijn lul gitaar staat te spelen; rock is de krolse boerengeilheid van een gillende Robert Plant; rock gaat over hard werken door de week, naar de kloten gaan in het weekend, en proberen op zaterdagavond een meissie op te pikken. Daar kun je lang over lullen, maar dat is het wel ongeveer. Zodra rockmuzikanten komen aankakken met showballetten, orkesten, zangers met witte Voltaire-hemden of gitaarriffs in 7/8-ste, weet je dat je naar pretentieuze bullshit aan het luisteren bent. Laat staan als het over Sjesus gaat.

Maar wat mij het meest tegenstaat aan Jesus Christ Superstar, dat is dat die hele generatie van langharige, klaplopende liefdesdieren onder het schurftige oppervlak een uiterst benepen, behaagzieke en egomane meute blijkt te zijn. Jesus Christ Superstar dient voor deze kliek, meer nog dan Hair, als het ideale vehikel voor hun zelfmythologisering. Op hippie-feestjes gaat het altijd hetzelfde. Eerst wordt zo rond een uur of twee uur de pick-up (die hebben hippies nog; CD’s zijn een walgelijke uitvinding van het grootkapitaal) gegijzeld door een stonende muziekliefhebber, die zelf natuurlijk geen noot kan spelen, maar wel de hele kamer tot vijfmaal toe dwingt intens te luisteren naar een 45-toeren versie van de drumsolo uit In A Gadda Da Vida; een typisch voorbeeld van het soort “gevoeligheid voor muziek” die een van de effecten van wiet heet te zijn. Daarna volgt Jesus Christ Superstar als onvermijdelijke afsluiter. De hippies glimlachen, en zelfvoldaan gaat de joint rond. Ze zeggen het niet, maar uit de glans die over het gezicht glijdt als er teksten over de goddelijkheid van Sjesus langskomen, kun je afleiden dat ze zich inwendig tot de nieuwe Messias uitroepen. Ook wij zijn vrij van geest, wij resoneren op universele vibraties, wij zijn zonder ego. Wij zijn de nieuwe mens. Wij snappen het. Wij zijn onbegrepen. Wij zijn verlicht. Wij zijn net als Hem. Ja, fuck you too!

Om Pasen, en de werkelijke rol van Sjesus een beetje op waarde te schatten, dienen we een andere richting in te slaan. U heeft inmiddels allemaal al de Da Vinci Code gelezen? Dat is natuurlijk een beetje een popi boekje, maar de wortels van het verhaal zijn wel degelijk zeer serieus te nemen. Voor de niet-ingewijden: de Da Vinci Code handelt over het gegeven dat de Kerk zijn uiterste best heeft gedaan om vrouwelijkheid en seksualiteit als zondig en slecht te bestempelen, maar dat er door de Europese geschiedenis een duidelijk spoor loopt van genootschappen die altijd in het geheim (want ketters) het vrouwelijke zijn blijven aanbidden. Deze occulte clubs (de Tempeliers, de Rozenkruisers, de Vrijmetselaars, de Priorij van Sion etc.) hebben zich gehuld in geheimzinnigheid, en hebben het daadwerkelijke object van hun verering altijd met een schuilnaam benoemd; de Graal, de Steen der Wijzen, enz. Dit levert fantastisch voer voor alle maanzieken onder ons, die menen dat het hier over daadwerkelijke machtsobjecten gaat. Er zijn bibliotheken volgeschreven met de waanzinnigste samenzweringstheorieën. Prachtig om te lezen, maar helaas allemaal onzin.

De Da Vinci Code slaat echter de spijker behoorlijk goed op de kop. Goed, ook hier blijft het verhaal uiteindelijk hangen op allerlei speculaties omtrent de locatie van een extern machtsobject, maar waarschijnlijk zonder het zelf volledig te beseffen onthult schrijver Dan Brown HET grote geheim van al die genootschappen. Namelijk dat de schepping, en dus God, en dus ook het mysterie van Sjesus, te begrijpen en te benaderen is middels volledige acceptatie en waardering van vrouwelijkheid, vrouwelijke principes en vrouwelijke macht. Door deze vrouwelijkheid in ere te herstellen en op waarde te schatten, wordt het ontbrekende deel van de schepping geleverd; het deel waar de mensheid al zo lang naar op zoek is, maar wat we niet meer kunnen benoemen omdat het onherkenbaar is vervormd, en zondig is gemaakt. Het enige dat ons rest is de diepe overtuiging dat we ooit “iets” zijn kwijtgeraakt. Vandaar dat verhalen over de Graal de fantasie zo prikkelen; zou dat het zijn wat ons weer heel maakt?

Zal ik u eens een geheimpje vertellen (1 Corinthiërs 15:51)? Dit is de kennis waar binnen alle occulte en mystieke genootschappen de hoogste initiatie op neerkomt: seksualiteit en voortplanting, met de vrouwelijkheid als allesomvattend kader. Het is de vrouwelijkheid die initieert, stimuleert, ontvangt, bewaart, voedt en uiteindelijk herproduceert. Ziedaar de sleutel tot alles. Al die mystieke verhalen zijn doortrokken van deze thematiek, en verwijzen middels seksueel innuendo allemaal direct of indirect naar een variant op de hoogste rite die er bestaat; die van de “Hiëros Gamos”, ofwel de mystieke seksuele eenwording tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Ja, we hebben het nog steeds over neuken, maar op allegorisch niveau spreekt men liever van dood en wederopstanding, of, in modernere termen, van ultieme zelfactualisatie.

Alleen denken we de laatste 2000 jaar dat we dit kunnen zonder het vrouwelijke hierin te betrekken, dit dankzij de vernietigende invloed van de Kerk. Ook Jezus had namelijk een mystiek-seksuele partner, Maria Magdalena, maar die is door Rome als een ordinaire hoer aan de zijlijn geplaatst. Jammer, want zonder haar verliest de kruisiging namelijk alle betekenis. De traditionele interpretatie, dat Christus sterft voor onze zonden, slaat namelijk nergens op; wij zijn zondig, maar hij sterft voor onze zonden, maar we blijven gewoon zondig, en dan staat-ie op, dus is-ie nou voor onze zonden gestorven of niet? En we blijven uiteindelijk toch gewoon zondig, dus eigenlijk moeten we gewoon luisteren naar wat de priester zegt. Maar toch bedankt voor de moeite, hoor Sjesus!

De kruisiging en wederopstanding van Christus krijgen pas betekenis als je beseft dat Hij samen met zijn geliefde Maria op radicale wijze de rite van de Hiëros Gamos uitvoerde, waarbij ze gezamenlijk navolging probeerden te geven aan de legende van Isis en Osiris, de oer-Hiëros Gamos, die in de tijd van Christus nog zeer in zwang was. En dan wordt alles een stuk duidelijker. Christus wijst, zoals zo velen, inderdaad de weg aan, maar deze weg leidt naar binnen, en niet naar buiten. Deze weg heeft betrekking op het kleine, subtiele en intieme beleven van twee individuen, en niet op het grote, grove beleven van de groep.

Zijn wij alleen, dan rest ons slechts de dood en de vernietiging. Pas als wij ons verenigen met de Ander is voortzetting mogelijk, en revitalisering, en wedergeboorte. Zinvol handelen komt binnen handbereik als wij ons richten naar deze cyclus, en middels onze seksualiteit het drama van de schepping keer op keer naspelen. Daarin vindt onze ziel herkenning en houvast, en dus rust. Onze heidense voorouders wisten dat, Christus wist dat, en nu weet u het ook. Die kuikentjes, haasjes en eitjes liggen daar niet voor niets. Ik wens u aldus een geil Pasen, en spreek de hoop uit dat vele grotten een groot genoegen zullen beleven aan even zovele opstandingen.

Lagonda schreef al teksten op een weblog, puur voor het eigen plezier, totdat Frontaal Naakt besloot hem aan de vergetelheid te ontrukken. Lagonda is 49% mannelijk, 51% vrouwelijk en 100% esotericus. Haar schrijfstijl wordt door sommigen ervaren als ‘een warm bad’, door anderen weer als ’totaal genadeloos’. Het is maar hoe de pet staat. Meer op de Lagonda blogspot.

Algemeen, 07.04.2007 @ 12:57

[Home]
 

54 Reacties

op 07 04 2007 at 13:43 schreef Parsifal:

Indrukwekkend stuk.

Ik hou mijn mond verder, het bevat vele aanknopingspunten om over na te denken.

Complimenten.

op 07 04 2007 at 13:51 schreef Wampie:

Mijn eierstokken rammelen, Lagonda. De basten kraken en het dons kriebelt. Net zoals men de paaschocola altijd feilloos in de bosjes weet te vinden, zwemt het zaadje blindelings naar het eitje. Vanavond een avocaatje, en proosten op jou!

op 07 04 2007 at 13:54 schreef Wampie:

Avocado, maar advocaatje… burb.

op 07 04 2007 at 14:48 schreef loesje:

Prima stuk! Ben zelf het boek "Alias Paulus, de grondlegger van het christendom als geheim agent van Rome" van Thijs Voskuilen weer eens aan het lezen. Gewoon om weer even iets zinnigs van een zinnig mens te lezen gedurende deze achterlijke gristelijke nonsenstijd. Het enige (magere) voordeel voor een atheist als ik ben is die ene extra vrije dag.Straks ook die onzin van pinksteren nog* zucht*.Vriendelijke groet, Loesje.

op 07 04 2007 at 15:18 schreef dewanand:

deze zin van Lagonda is super Hindoeistisch:

‘Het is de vrouwelijkheid die initieert, stimuleert, ontvangt, bewaart, voedt en uiteindelijk herproduceert. Ziedaar de sleutel tot alles.’

ga zo door, binnenkort mooie tekst van mij af over Hollandse baarmeisjes.

Hou Holland ‘blank’

Dewanand

ps
ik ben zelf niet blank, maar ja, er lopen al 1,1 miljard bruine koelietjes rond in india, terwijl er nu slechts 12 miljoen raszuivere blanke oernederlanders zijn in Nederland. Dus nog even flink doorfokken he HOL-landers.

op 07 04 2007 at 16:33 schreef Arjan:

"Alleen denken we de laatste 2000 jaar dat we dit kunnen zonder het vrouwelijke hierin te betrekken, dit dankzij de vernietigende invloed van de Kerk"

Het celibaat is slechts een 500 jaar oud, er is zelfs een vrouwelijke paus geweest. Machiavelli schrijft over Cesare Borgia, toenmalig leider van Florence, die de zoon was van de toenmalige paus. Ordinair verdeel en heers en de massa onder de duim houden, niets meer of minder.
Geen 2000 jaar. Is christen-bashen salonfähig? Ikzelf ben niet-gelovig, stoor me totaal niet aan die schizofrene waanzin.

op 07 04 2007 at 19:04 schreef persephone:

weergaloos stuk! Hier past slechts eerbiedig ineenzijgen van de lach…..

op 07 04 2007 at 20:28 schreef Cor:

Wat een feest – het hoogtepunt van de week van de dierenporno!
‘k zit nu al te soppen bij het idee dat morgen de Paashaas komt, met zijn oranje wortel, zijn zachte pootjes en lieve voetkussentjes en dat geinige spleetje tussen z’n tanden, mmm.

op 08 04 2007 at 02:01 schreef Maurits:

ik maak reclame,
uit respect.
http://flickr.com/photos/mauritsb/449921481/

op 08 04 2007 at 10:17 schreef luckybee:

Een veilige manier toch een religie door de modder te sleuren; Wat een held zeg.

op 08 04 2007 at 11:25 schreef Wampie:

@Luckybee: Zelf geef jij de voorkeur aan een minder ‘veilige’ manier, begrijp ik?

op 08 04 2007 at 11:46 schreef Peter Breedveld:

Kritiek op religie moet natuurlijk kunnen; Verlichting en alles. Maar het is, uiteraard, wat anders als het de eigen religie betreft.

op 08 04 2007 at 16:23 schreef luckybee:

Uit de Qoran:"Soera 5 vers 33. De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

De a Hadith is hierover nog duidelijker, en geen genade mogelijk.
Sunan Abu Dawud Boek 38
SUNAN ABU DAWUD BOEK 38 Schatplicht buit en heerschappij
38.4359
Het koranvers: De straf voor hen die oorlog voeren tegen Allah en zijn apostel, en met man en macht streven voor het kwade in het land, is executie, of kruisiging, of het afhakken van handen en voeten of verbanning, werd geopenbaard over de meergodendienaars. Als zij berouw tonen voor hun arrestatie verhindert dat niet de uitoefening van de straf die zij verdienen.

Zoek je maar of je zo iets in het Nieuwe Testament vinden kan???????????Dan praten we verder.

op 08 04 2007 at 19:44 schreef figaretto:

los van de theologische discussie lijkt het me toch essentieel om via de teksten uit de bijbel een sleutel in handen te hebben om de westeuropese cultuur te begrijpen in de grote meerderheid harer facetten.
Scheur alle onderwerpen weg uit de Groene Michelin gids uit landen zoals Spanje, Frankrijk of Italië die betrekking hebben tot de relatie tussen christendom (O.T. en N.T.)en Europese cultuur, en je houdt nog een flinterdun boekje over hoor. Ik ben er me wel van bewust dat het een beetje onzinnig is om over "christendom" te praten met betrekking tot het O.T. maar de bijbel die de christenen hanteren bevat ook dit O.T. .
Je kunt gelijk hebben met de bewering dat Maria Magdalena de vrouw was van Jezus Christus, veel onderhuids eerbetoon viel haar te beurt in bepaalde regio’s voornamelijk in Frankrijk met ter harer (Marie-Madeleine) ere genoemde plaatsnamen en kerken.
Maar het gaat niet op om traditionele eeuwenoude christelijke feesten – inderdaad zeer dikwijls overgenomen uit "heidense" gebruiken,- daarom meteen naar de verdoemenis te sturen.
Ook die heidense feesten waren het gevolg van een misinterpretatie van één of ander verschijnsel.
Waar ik heen wil is hetvolgende, en dit is slechts één voorbeeld uit de duizend, wie in Rome de San Pietro in Vincoli bezoekt kan mogelijk voorbijlopen aan een beeldhouwwerk, voorstellende een oude man, gezeten op een bank, met onder zijn rechterarm twee platte stenen. Hij kijkt naar links met een scheef oog waar zich blijkbaar in de verte iets afspeelt dat tegen zijn zin is. Wie niet bekend is met het boek "Exodus" zal mogelijkerwijs achteloos aan het beeldhouwwerk voorbijlopen of in het betere geval een positief woord zeggen over de technische kwaliteiten van het werk.
Wie echter interesse heeft of had voor studie van de bijbel, zal met volle teugen genieten van de manier waarop Michelangelo Buonarroti het misprijzen van Mozes uibeeldde toen hij met zijn stenen tafelen de berg afdaalde en zag hoe zijn volgelingen de verkeerde toer opgingen. Die gekke Joden toch ! Men zou voor minder de wenkbrauwen fronsen.
Om onder meer die reden denk ik dat je (Lagonda) veel mensen een beetje nodeloos kwaad maakt. Mensen hebben mythes nodig. De verrijsenis uit de doden mag er dan al een wezen, de nederdaling van de vurige tongen over de apostelen eveneens, het zijn ongevaarlijke mythes. Ik las bij jou vroeger al heel wat gevaarlijker mythes die schadelijke gevolgen zouden kunnen hebben voor "ongelovigen"….
Met welgemeende achting…

op 08 04 2007 at 20:18 schreef Rick de Bie:

Het wordt tijd dat ook het Evangelie van Judas bestudeerd wordt. Dat wordt nog een hele aanpassing voor die gristenhonden, oh sorry, dat gristentuig.

op 08 04 2007 at 20:24 schreef Rick de Bie:

Leuke linken i.c.:

http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?essay&cliteurkwetsen&print

http://boeken.vpro.nl/artikelen/33947361/

op 08 04 2007 at 20:47 schreef marjan:

Zoals Arjan al schreef,het celibaat dateert niet vanaf het vroege christendom.

Ik heb ooit een lezingencyclus gevolgd over de rol van de vrouw bij de vroegste christenen.
Die schijnt veel groter geweest te zijn, dan meestal wordt aangenomen.Het was heel normaal dat vrouwen voorgingen in de dienst en oudste waren in de gemeente.
Bovendien was ,volgens sommige bijbeldeskundigen, Maria Magdalena een apostel.(en geen prostituee,dat werd later pas beweerd.Uit het NT is dat niet op te maken)

De brieven van Paulus met vrouwonvriendelijke opmerkingen zijn, volgens bijbelwetenschappers, niet van Paulus zelf, maar van veel latere datum, geschreven door anderen, maar ondertekend met Paulus’naam.(Dat gebeurde in die tijd vaak)

Want het latere christendom was onmiskenbaar vrouwonvriendelijk.Zoals heel de samenleving toen.
Eigenlijk vormden die eerste christenen een uitzondering in dat opzicht.Die uitzonderlijkheid hebben ze zeer snel afgeschaft.

De DaVinci-code is onzin.Niet omdat Jezus van mij geen vrouw en kinderen mocht hebben, maar omdat er wetenschappelijk geen aanwijzingen zijn, dat dat wel zo was.

Aangezien ik christen ben zijn goede Vrijdag en pasen wel degelijk belangrijk, in de betekenis die de evangelien eraan geven.

Dat wil niet zeggen dat ik gekwetst ben door het stuk van Lagonda.Ik vond het eigenlijk wel grappig.En wat betreft het beeld dat we hebben van Maria Magdalena heeft hij/zij natuurlijk gelijk.het wordt hoog tijd dat zij binnen het christendom in ere wordt hersteld.

op 08 04 2007 at 20:55 schreef marjan:

Rick de Bie, dat evangelie van Judas is gnostisch en dus nog steeds christelijk.(het dateert trouwens van veel latere datum dan de canonieke evangelien).

Waarom zouden gristenhonden zich het aan moeten trekken dat er andere opvattingen t.a.v. Jezus bestaan?In het christendom bestaan heel veel stromingen, met heel veel verschillende opvattingen.

Zelfs de kijk van de Islam op Jezus ,was binnen het christendom in een stroming vertegenwoordigd.

op 09 04 2007 at 01:34 schreef maba:

Wat lullen jullie allemaal?
Ja, het is te lang geleden.
Heb weer eens mogen lachen…..
Prachtig stuk.
Bedankt, Lagonda.

op 09 04 2007 at 09:20 schreef luckybee:

De evangelie van Judas Iskariot; befestigd alleen dat de pieta werkelijk was gebeurd, dat door moslims wordt ontkent; of Judas een held was of een verader dat overlaat ik de clerus, aller Christenen.Maar het was wel een feit dat Judas een paar dagen na de kruiziging van Jesus, zelfmoord heeft gepleegd.Mijn vraag aan julie:" wanneer heeft hij dan tijd gehad zijn evangelien te prediken???????" Die paar dagen?????

op 09 04 2007 at 12:19 schreef Cor:

Die laffe GGGristenHonden houden maar niet op, die kwetsen en vervolgen mij al tweeduizend jaar, onnodig en ongefundeerd. Voorwaar, moge de ‘paus’ en Andries Knevel zeker sterven aan AIDS!

Geef mij maar moslims: die doen tenminste aan DIERENSEKS. En daar draait het om, deze week – komt allen in actie, fotografeer en publiceer: AXIE Heb Dierenseks Tegen Gggristenheersers!

op 09 04 2007 at 12:22 schreef Rick de Bie:

De god van de gristenhonden is een ondergodje, die zich bezig hield met hobby’s zoals de creatie van de aarde en de content daarvan. Dat is in het kort de conclusie van het evangelie van Judas.
Voor de rest zijn al die verhalen mythes en verschillen in niets met sprookjes. Maak niet de fout te denken dat ik ook maar iets serieus neem van die onzin. Het is alleen goed om de vijand te kennen. Hetzelfde gedrag is gezond jegens iedere godsdienst.
BTW,
Het christendom is volgens het evangelie van Judas
niet een monotheistische godsdienst.

Wil je emancipatie bereiken dan moet je mensen leren om zelf te denken en oude boeken slechts als amusement te zien.

op 09 04 2007 at 12:26 schreef Benedictus:

Rick je mag best spreken van christenhonden, maar je bent pas een echte kerel als je je op dezelfde wijze uit durft te laten over moslims, anders ben je gewoon laf. Je weet natuurlijk dat de NU vredelievende christenhonden jou geen kwaad zullen doen. De andere wang weet je wel. Waarom eigenlijk christenhonden en geen christenmuizen of zo?

Wat de foto betreft, ook op de afdeling modern IN HET VATICAAN ZELF (museum) zijn degelijke afbeeldingen te zien, zelfs ondersteboven. De meeste toeristen nemen geen tijd om die afdeling te bekijken. Zij bezoeken het museum alleen voor de bekende stukken. Ze kunnen daar in het vaticaan dus ook wel tegen een stootje.

Films heb ik met pasen niet gezien, wel een toespraak van de paus over vrede en mensenrechten, niet verkeerd dacht ik zo. En of pasen nu een geanexeerd Joods feest is of niet maakt mij dan niet zo veel uit. Daar mag iedereen zijn of haar eigen gedachten over hebben.

Maar…. in het christendom komen vrouwen er in het hiernamaals toch beter van af dan bij de moslims. Er komen meer vrouwen in de hemel en zij blijven zelf de baas over met wie ze wel en met wie zij niet de liefde willen bedrijven. Het aanbieden van maagden blijft achterwege, dus toch emancipatie!

En…..de bloemen waren weer prachtig!

op 09 04 2007 at 14:37 schreef Rick de Bie:

Precies, deze week zijn de geitenneukers even favoriet.

op 09 04 2007 at 15:43 schreef Cor:

Maar om 24.00 uur vanavond, als deze fijne feestweek is afgelopen, zijn alle imperatief moraliserende boekgelovige politici, inclusief islamitische burgerbezetters, weer vogelvrij – de dieren hebben soms ook rust nodig, voor vachtverzorging enzo.

op 09 04 2007 at 16:09 schreef loesje:

Biedank fur die blumen. Ja ja, ga ze lekker allemaal schuin afsnijden, doe je wat zinnigs, jan jurk!

op 09 04 2007 at 18:29 schreef Benedictus:

Vandaag heb ik weer van de prachtige bollenvelden genoten. Zeer zinnige bezigheid, en je hoeft ze niet eens schuin af te snijden. En…..prachtig weer, wat wil je nog meer?

op 09 04 2007 at 18:51 schreef Peter Breedveld:

Wat ik me eigenlijk al mijn hele leven afvraag: waarom snijden bloemisten die bloemen zelf niet schuin af? Waarom krijg je altijd huiswerk mee als je bloemen koopt?

op 09 04 2007 at 19:22 schreef Wampie:

Peetje, omdat je dat pas op het laatste moment moet doen. Het grote, schuin afgesneden vlak droogt anders uit.

op 09 04 2007 at 20:40 schreef figaretto:

Sommige van de reacties hier, zijn , naar mijn smaak, beneden het peil van Lagonda. Noem dit geen gatlikkerij want ik was het grotendeels oneens met dit stuk uit 49% zijner, 51% harer hand.
Grotendeels maar niet helemaal.

op 09 04 2007 at 22:16 schreef visarendje:

@figaretto

Je schreef:
“Maar het gaat niet op om traditionele eeuwenoude christelijke feesten – inderdaad zeer dikwijls overgenomen uit "heidense" gebruiken ,…”

OK, maar dan,

“Ook die heidense feesten waren het gevolg van een misinterpretatie van één of ander verschijnsel.”

Heb je daar een voorbeeld van?

op 10 04 2007 at 10:04 schreef André Richard:

@Cor: "Maar om 24.00 uur vanavond, als deze fijne feestweek is afgelopen"

Ik moet je teleurstellen: Pasen duurt tot Pinksteren, onder het motto: ’40 dagen vasten, 50 dagen feest’.

op 10 04 2007 at 10:06 schreef Cor:

Figaretto maakt deel uit van een gggristelijke risicogroep en is mogelijk aan het radicaliseren.

op 10 04 2007 at 10:27 schreef Cor:

Beste Andre, ik bedoelde de Frontaalnaakt Week van de Dierenporno, die culmineerde in het kruis, de opstanding en het uit de grot kruipen.
De risicogroepen die onze samenleving ondermijnen met hun paapse motto’s worden door de geeigende instanties nauwlettend in de gaten gehouden.

op 10 04 2007 at 11:16 schreef Lagonda:

Grappig om te lezen hoe er nu volop op dit stuk wordt gereageerd — het is al twee jaar oud, namelijk, en is eerder op Frontaal Naakt gepubliceerd.

Ook grappig dat mensen menen te lezen dat ik hier het christendom aanval; mijn kritiek gaat toch met name uit naar "Jesus Christ Superstar" (ik blijf het een waardeloos stuk lucht vinden), en de lieden die zichzelf naar mijn smaak wat al te gemakkelijk op een goddelijk voetstuk zetten. Christus is een cliche geworden, een waardeloze pasmunt die de afgelopen 2000 jaar door om het even welke ideologische groep is misbruikt om haar zelfmythologisering een goddelijke status te verlenen.

Met de opmerking dat "het celibaat maar 500 jaar oud is" wordt het misogyne karakter waar het christendom vanaf haar oorsprong van doortrokken is geweest, niet ontkracht. Bij lange niet, zelfs. Ruim voor de invoering van het celibaat werden christelijke sektes die er vrouwelijke priesters op na hielden (zoals de gnostici) vervolgd, omdat dit gebruik niet strookte met de mores van de Roomse kerk, wat altijd een mannenbolwerk is geweest. Een enkele vrouwelijke Borgia die, in een tijd dat het pausdom sowieso aan ernstige devaluatie onderhevig was, een blauwe maandag op de heilige stoel heeft gezeten, doet daar niets aan af.

Het was mijn bedoeling niet om het christendom naar de vuilnisbak te verwijzen; ik probeer juist een diepere laag aan te brengen. Ik zie heel duidelijk de spirituele (en culturele) meerwaarde van christus — ik vind de traditionele interpretatie alleen inhoudsloos, duister en morbide. Ik kan er niks mee; het heeft niks met mij te maken. Het maakt mij een toeschouwer, die alleen maar de keus heeft wel of niet langs de zijlijn de goddelijkheid van christus te accepteren en te bewonderen. Ik wil zelf kunnen participeren in mijn eigen verlossing; de inzichten die ik daarvoor in mijn stuk beschrijf, bieden mij de gereedschappen om dit tot stand te brengen.

Ik heb deze Pasen overigens gekeken naar "The Passion Of The Christ", van Mel Gibson, en ik vond het een waardeloze film. Er gebeurt precies wat ik hierboven beschrijf; wij worden gereduceerd tot toeschouwer, en we moeten toekijken hoe christus een bovenmenselijke prestatie tot stand brengt. Christus wordt een kooivechter, die met de constitutie van Rambo een groot aantal martelingen doorstaat. Hierom moet hij bewonderd en aanbeden worden?

De wijze waarop Gibson respectvol probeert te dwepen met "het lijden van Christus" vind ik nou typisch een mannending, nauw gerelateerd aan het ontzag waarmee gesproken wordt over de heroiek van het slagveld, of het nietsontziende vermogen van een Ferrari. Erg primitief en simplistisch. Kijk bijvoorbeeld eens naar die in scene gezette worstelwedstrijden uit Amerika. De winnaar staat al vast, maar met veel show en nepbloed wordt er een zogenaamde wedstrijd gespeeld. Aan het eind teren de mannen zogenaamd op hun laatste krachten, en incasseren met haast bovenmenschelijke inspanning de ene klap na de andere. Telkens opnieuw vermannen ze zich, en slaan ze d’r weer op, en incasseren ze weer. Het publiek vindt het prachtig; blijkbaar zijn veel mensen gevoelig voor dit soort heroiek.

‘The Passion Of The Christ’ lijkt precies op zo’n worstelwedstrijd. Christus die bebloed, met half-open mond, de ogen mat maar niet gebroken, zijn klappen ontvangt, en toch stug door blijft gaan. Is dat het ontzag en respect dat ik voor christus moet hebben? Respect voor de krijger, respect voor de man van staal, respect voor de geweldenaar die het meest kan incasseren. Het soort respect dat doorgaans alleen een schorgeschreeuwde meute van hooligans en sjonnies kan bekoren? Ik kan daar niets van waarde aan ontdekken.

op 10 04 2007 at 11:27 schreef stoethaspel:

Iemand het boek ¨Eunuchen voor het Hemelrijk¨ gelezen?

http://www.literatuurplein.nl/site/index.jsp?boekId=181865

Annotatie: Kritische analyse van de aard en herkomst van de heersende seksuele moraal van de katholieke kerk.

Interessant leesvoer waar onder andere ingegaan wordt op de pas laat doorgevoerde onderwaardering van de vrouw.

op 10 04 2007 at 16:56 schreef metatron:

Ondanks je pittig en prikkelend stuk, blijft de inhoud met betrekking tot de Christologie flinterdun. Je hebt totaal geen idee over de inhoud van het lijdensverhaal van Christus. De rimpelwerking. De diepste geloofswaarheid van het lijdensverhaal. Het blijft een oppervlakkige chicanades. Een karikatuur. Een cliche. Het ‘doet niets met me’. Natuurlijk heb jij er niets mee. Je wilt er nl. helemaal niets mee hebben. Je gelooft er niet in. Dus is het bullshit. Oké! Maar als je er werkelijk iets over wilt zeggen, dump dan eerst eens al die populistische fantasmen. Ontdoe jezelf van alle esoterische prietpraat. Je brein is gevoed met dezelfde zgn. aannames, vooronderstellingen, projecties waar je de roomse christologie van beschuldigd. En waarom? Omdat je man/vrouw beeld fucked-up is!

op 10 04 2007 at 16:58 schreef Benedictus:

Hieronder weer zo’n klotestreek van die afschuwelijke Janjurken. Waar halen ze het lef vandaan! De mensen daar hadden het net zo gezellig samen.

Rk-kerk tart Mugabe

Van onze correspondente ILONA EVELEENS

NAIROBI – De rooms-katholieke bisschoppen van Zimbabwe dreigen met een volksopstand om eerlijke en vrije verkiezingen af te dwingen.

‘Veel mensen in Zimbabwe zijn boos en hun woede ontaardt nu in openlijke opstand,’ staat in een herderlijk schrijven dat tijdens de paasdagen op alle kerkdeuren in het land was gehangen. De negen bisschoppen roepen verder op tot een nationale gebedsdag, komende zaterdag.

De situatie in Zimbabwe steeg vorige maand tot het kookpunt toen oppositieleiders tijdens een gebedsbijeenkomst in elkaar werden geslagen door de politie. Twee van hen kwamen om het leven. President Robert Mugabe vond het hun verdiende loon. Internationale verontwaardiging weerhield regeringspartij Zanu-PF er niet van zich achter een volgende termijn voor Mugabe te stellen.

De repressie groeit met de dag en miljoenen Zimbabwanen hebben het land verlaten. Pius Ncube, de aartsbisschop van Bulawayo, is de meest uitgesproken criticus van Mugabe, die net als het merendeel van de Zimbabwanen katholiek is. Na het geweld tegen de oppositieleden vorige maand zei aartsbisschop Ncube dat hij bereid is zijn leven te geven om de situatie in het land te verbeteren.

Paus Benedictus verwees in zijn paasboodschap ook naar Zimbabwe en vergeleek de situatie met die van de Joodse slaven in Egypte onder de farao’s. Hij riep op tot eerlijke verkiezingen.

© Het Parool, 10-04-2007, 11:47 uur

op 10 04 2007 at 17:41 schreef Lagonda:

Verlicht mij, oh metatron, WAT is de diepste geloofswaarheid van het lijdensverhaal?

op 10 04 2007 at 17:57 schreef Max J. Molovich:

Ik meende al een herhaling van zetten herkennen. Stond dit hier vorig jaar niet, zij het met een lichtelijk aangepast intro waarin Piet-Hein Donner een veeg uit de pan kreeg door openlijk de aanwezigheid van zoiets als een libido te betwijfelen?

One of These Days van het onvolprezen Cop Shoot Cop is overigens een waanzinnig rockend rocknummer in 7/8. Merk je niks van.

op 10 04 2007 at 18:08 schreef alex dee:

blah blah blah….
inderdaad…het is nogal salonfahig om met je yogamatje onder je arm en je ingevulde "steun palestina" lidmaatschap kaart te evalueren dat het christendom oh zo schlecht is…
en als iemand durft te zeggen dat islam geweldadig is wordt dat eenvoudig afgedaan met: "maar denk eens aan het christendom en de kruisvaarders en de inquisitie" waaruit maar weer blijkt dat de hele bende dhimmies toegeeft: ja geweldadig maar omdat de christenen dat 400 jaar geleden ook waren geeft dat niet.
en ik ben er inmiddels wel achter dat de hardste schreeuwers het minst tevereden met hun eigen leven zijn…ze lijken wel van die gays die nog in de kast zitten…die schreeuwen ook altijd het hardst dat alle homo’s dood moeten.

tjonge jonge

toch een frohes und gesegnetes Ostern, der Frieden das Aufgestandene seit mit euch!!!

op 10 04 2007 at 18:08 schreef alex dee:

blah blah blah….
inderdaad…het is nogal salonfahig om met je yogamatje onder je arm en je ingevulde "steun palestina" lidmaatschap kaart te evalueren dat het christendom oh zo schlecht is…
en als iemand durft te zeggen dat islam geweldadig is wordt dat eenvoudig afgedaan met: "maar denk eens aan het christendom en de kruisvaarders en de inquisitie" waaruit maar weer blijkt dat de hele bende dhimmies toegeeft: ja geweldadig maar omdat de christenen dat 400 jaar geleden ook waren geeft dat niet.
en ik ben er inmiddels wel achter dat de hardste schreeuwers het minst tevereden met hun eigen leven zijn…ze lijken wel van die gays die nog in de kast zitten…die schreeuwen ook altijd het hardst dat alle homo’s dood moeten.

tjonge jonge

toch een frohes und gesegnetes Ostern, der Frieden das Aufgestandene seit mit euch!!!

op 10 04 2007 at 18:09 schreef alex dee:

blah blah blah….
inderdaad…het is nogal salonfahig om met je yogamatje onder je arm en je ingevulde "steun palestina" lidmaatschap kaart te evalueren dat het christendom oh zo schlecht is…
en als iemand durft te zeggen dat islam geweldadig is wordt dat eenvoudig afgedaan met: "maar denk eens aan het christendom en de kruisvaarders en de inquisitie" waaruit maar weer blijkt dat de hele bende dhimmies toegeeft: ja geweldadig maar omdat de christenen dat 400 jaar geleden ook waren geeft dat niet.
en ik ben er inmiddels wel achter dat de hardste schreeuwers het minst tevereden met hun eigen leven zijn…ze lijken wel van die gays die nog in de kast zitten…die schreeuwen ook altijd het hardst dat alle homo’s dood moeten.

tjonge jonge

toch een frohes und gesegnetes Ostern, der Frieden das Aufgestandene seit mit euch!!!

op 10 04 2007 at 18:27 schreef alex dee:

Sorry Peter…die post blijft zichzelf posten….oh en peter…als mel gibson een film maakt is dat niet meteen de gospel truth, net als dat dan brown een boekie schrijt dat we nu dus moeten aan nemen dat hij de waarheid spreekt….
en als james cameron een grafkist vindt met de naam jesus er op dat dat dus wel bewijst dat jesus gewoon begraven is met zijn vrouw.
natuurlijk…daar hoef je nooooooit aan te twijfelen..want "ik heb het zelf in de bioscoop gezie/op het internet gelezen" yep…i read it so it must be true…
rosie o donell denkt ook nog steeds dat bust WTC 7 heeft opgeblazen…want je heeft het zelf gezien…op het internet…

Ik wens dat jullie met even veel overgave de islam ontkrachten….jullie hebben er schijnbaar de energie voor..
maar laten we niet afdwalen…hoe staat het met de geurigheid van de gaven?

op 10 04 2007 at 19:11 schreef ano:

Thuis ook alles goed Spinoza?

op 10 04 2007 at 19:16 schreef Cor:

Doe het lekker zelf, Alex, dat ontkrachten van de islam, en roep je medechristenen op om er stevig tegenin te gaan – in plaats van met het religieus reveil van onze kolinisten mee te gaan.
Een goed startpunt:

http://www.eur.nl/fsw/staff/homepages/ramadan/news

op 10 04 2007 at 19:24 schreef Lagonda:

Alex Dee loopt een beetje achter. Wat betreft de islam heeft ondergetekende zich in elk geval niet onbetuigd gelaten.

Het wachten is op de wereldschokkende geloofswaarheden die mij zijn beloofd. Kom er maar in, Metatron.

Hihihi, "geloofswaarheden". Is dat niet bijna een contradictie?

op 10 04 2007 at 19:29 schreef Peter Breedveld:

Wacht ik nog even met het online zetten van de nieuwe editie.

op 10 04 2007 at 20:13 schreef Lagonda:

Ja, moment nog. Ik heb een heerlijk stuk vol geloofswaarheden in de steigers staan — bijna af.

op 10 04 2007 at 21:53 schreef loesje:

Het christendom, dat is toch dat geloofje dat is uitgevonden door die turkse tentenmaker? Kom, hoe heet ie ook al weer, oh ja, Saul van Tarsus.Die knakker vervolgde toch de joden? Toen kreeg ie een visioen (te veel paddo`s?) en was ie ineens hun vriend, hun apostel? Hij wist toch ook precies wat Jesus wilde en wat hij bedoelde toen hij nog leefde? Ondanks dat hij hem nooit schijnt te hebben ontmoet. Hij wist het beter dan Jesus`s eigen familie en vrienden? Oh ja, hij werd ook onder bescherming van de Romeinen geplaatst deze Saul toen de joden hem naar het leven stonden. Gut, hoe zou dat nou komen. Misschien omdat deze figuur erg gesteld was op de Romeinse bezetter. Een soort NSB-er zeg maar. Hij werd er ook erg grote vriendjes mee las ik. Trouwens, kan iemand mij nou eindelijk eens vertellen wat de laatste woorden van die jood aan dat kruis waren? Daar bestaat nogal wat verwarring over mijnerzijds. Was het nou:"Vader, vergeef hen, ze weten niet wat ze doen". Of:"Mijn god mijn god, waarom hebt ge me verlaten". Of:"Het is volbracht". En nu ik toch bezig ben; kan iemand mij vertellen waarom deze Saul(Paulus, na zijn visioen) de joden opriep toch vooral de Romeinen te gehoorzamen en vooral hun belasting op tijd te betalen aan diezelfde Romeinen? Dat riekt wat mij betreft naar stevige collaboratie. Trouwens,Dhr Voskuilen, auteur van het boek "Alias Paulus" stelt dezelfde vragen, (behalve over de laatste woorden aan dat kruis van die joodse meneer).
Wat mij betreft is dat christendom de slimste hoax sinds 2007 jaar!
O, nog een goeie, de VN wil een verbod op de godslastering. Ha ha ha, een verbod op iets dat niet bestaat! Moet je nou nog peultjes?Hele oorlogen worden erom uitgevochten, mensen vermoord, verbrand, gemarteld etc. etc. om iets dat niet bestaat! Hoe verzin je het? Fuck, da`s waar ook, het is verzonnen, met alle rampzalige gevolgen vandien. Nou beste mensen, ik ga een poosje slapen want morgen moet ik weer centjes verdienen zodat de "bewust baanlozen" in dit land aan het eten blijven. Gegroet, Loesje.

op 10 04 2007 at 23:05 schreef Lagonda:

Ow, metatron, als je toch druk aan ’t tiepen bent, kun je dan gelijk ook even toelichten waarom mijn man/vrouw-beeld fucked-up is? Doen hoor!

op 11 04 2007 at 01:42 schreef Tjerk:

Loesje,

Saul van Tarsus was een joods-orthodoxe tentenmaker uit (hoe kan het ook anders) Tarsus, een stad die vandaag de dag in Turkije zou liggen. Hij vervolgde joodse Jezusaanhangers omdat hij dat als afvalligheid en godslastering zag, kreeg toen een visioen en groeide zelf uit tot de grootste propagandist van de beweging.

Het meeste van Sauls (toen Paul) werken zijn theologisch van aard en maken gebruik van toenmalige rabbijnse uitlegtechnieken en theologische onderscheidingen om uit te leggen waarom Jezus eigenlijk toch wel de messias was, en waarom onreine heidenen toch bij het messiaanse godsvolk kunnen behoren.

Af en toe geeft Paulus het advies om de overheid toch maar vooral geen aanleiding te geven tot de gedachte dat christenen rebellen zijn, of aanzetten tot het overtreden van de wet. Dat is niet anders dan het advies dat Yoesoef El-Qaradawi geeft aan moslims: houd je aan de wet, leef vroom en geef vooral geen aanleiding de islam te lasteren. Ongetwijfeld maakt hem dat een CIA-agent.

Het past ook in Paulus’ theologie, die apocalyptisch van aard was (zoals ook Jezus’ ideeën dat waren): het Godsrijk wordt niet gevestigd door menselijke omverwerping van de bestaande orde, maar door een abrupt ingrijpen door God in de nabije toekomst.

De eindscriptie van Voskuilen was niet op het vlak van de geschiedkunde, maar op het vlak van de geschiedsfilosofie (een subdiscipline van de wetenschapsfilosofie) en het filosofische idee dat werd verkend was de vorm, namelijk een gefingeerd gesprek bij Barend en Van Dorp. In zekere zin loopt Voskuilens scriptie dus parallel aan de Da Vinci Code. Er wordt informatie aan de lezer gegeven via een literaire fictie.

De vakgroep geschiedenis in Groningen heeft zich van Voskuilens werk gedistantieerd, en nieuwtestamentici moeten er al evenmin iets van hebben, aangezien Voskuilen geheel voorbijgaat aan de theologie van Paulus.

op 12 04 2007 at 14:45 schreef loesje:

Beste Tjerk,
Volgens U moet de academische wereld in Groningen weinig hebben van Voskuilens werk omdat hij voorbij zou gaan aan de theologie van Paulus. Volgens mij gaat het effe helemaal niet over Saul`s theologie maar gewoon over dingen die niet blijken te kloppen.
Dhr. Voskuilen vraagt zich een aantal zaken af, hij ziet discrepanties in het nieuwe testament.En hij niet alleen, er zijn nog meer mensen op deze aardkloot die zich het een en ander afvragen. Het lijken er trouwens steeds meer te worden. En dat kunnen we eigenlijk niet hebben hè, plebejers die een eigen mening gaan vormen. Maar ja, hij was pas 26 jaar toen hij dat boek schreef. En dan nog wel in zo`n vorm zeg,en dat taalgebruik in sommige alinea`s! Het moest eigenlijk niet mogen!Ik hoop trouwens dat hij er een flinke grijpstuiver aan heeft over gehouden;-)
Iedereen die zich in die bijbel verdiept kan hetzelfde zien. Maar tot nu toe heeft bij mijn weten niemand dat op deze manier gedaan. Kinnesinne soms? Ach dat is niet nieuw in het academische, toch? De academische reputatie van de agnost John Allegro, een van de medewerkers van de vertalingen van de Dode Zeerollen, is ook grondig om zeep geholpen door zijn medeacademici.Blij dat ik maar een fijn heidens maar niet fanatiek buschauffeurtje ben voor wie het uitleggen en becommentarieren van de bijbel toch eigenlijk veel te hoog gegrepen is. Gelukkig heb ik mijn verstand en mijn vrije geest nog. Geluk, Loesje.

op 15 08 2014 at 12:14 schreef Rudi:

Ik ben een geil mannetje en geloof in Jezus, in een geboorte sterven en opstanding, vind kuikentjes lief,
En een donker grotje is ook lekker.
Chocolade-eitje, iemand? De eieren staan op, de paastak staat, dus ik vind dit een briljant stuk.
Daarnaast, is het artikel oo slim geschreven.

Live through your own hear first, then decide.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS