Home » Archief » Geschenk


[25.04.2008]

Geschenk

Peter Breedveld

becat4 (217k image)
Paul-Émile Bécat

‘Ik heb iets moois met de profeet gedaan’, zegt de ‘Perzisch-Nederlandse’ schrijver (waarom eigenlijk geen ‘Perzisch-Bataafs’? Of ‘Perzisch-Cananefaats’?) Kader Abdolah vandaag in de Volkskrant over zijn zojuist verschenen koranvertaling (oplage in de eerste druk: 75.000 exemplaren). De snorbehuifde blaaskaak vindt zichzelf écht goed. Hij is werkelijk in de hysterische loftuitingen op zijn persoontje gaan geloven. ‘Een miljard moslims hebben het constant over Mohammed, maar geen van hen heeft hem gekend’, meent Abdolah. Alleen hij heeft de profeet weten te doorgronden en die miljard moslims zullen straks ook allemaal het licht gaan zien, dankzij zijn koran, die naar zijn bescheiden mening ‘de eerste Koran ter wereld is die zal worden gelezen.’

Volgens zijn vriend Ruud Lubbers geeft Abdolah ons met deze vertaling ‘een mooi geschenk’. Wat nou, ‘geschenk’? Frontaal Naakt, dát is een geschenk! Gemaakt uit liefde, betaald uit eigen zak (en met de steun van gulle gevers als Naakte Molrat, Babs, Lagonda en anderen – bedankt, lieve mensen!), ter lering en verheffing van de domgehouden massa. Maar Abdolah heeft voor zijn koranvertaling dik betaald gekregen. Ook zijn uitgeverij zal er garen bij spinnen. Als die koranvertaling een ‘geschenk’ is, waarom is de benzine van Shell dat dan niet? Hoezo is le Big Mac geen ‘geschenk’ van McDonald’s, of de Xbox 360 van Microsoft?

De islam is een hype waaraan goed wordt verdiend, vooral door mooipraters die hun melige mond altijd vol hebben van ‘respect’ voor de islam. Vanaf het hoge witte paard van hun morele superioriteit briesen ze verontwaardigd over het koranmisbruik van Geert Wilders, zelf schakelen ze de Volkskrant in om wat controverse rond deze lucratieve melkkoe te creëren. ‘Wees niet boos, het is gedaan uit liefde’, staat er vandaag in grote letters op de voorpagina. Dat we goed begrijpen dat Abdolah iets heeft gedaan waar goede moslims boos om dienen te worden, maar hij mag het, want het is ‘gedaan uit liefde’.

Hypocriet! Het is niet uit liefde, dat is een vuile leugen. Het is gedaan uit hebzucht. Abdolah en uitgeverij De Geus hopen rijk te worden door moslims tegen de schenen te schoppen (‘De profeet is heilig verklaard en daarmee beroofd van zijn menselijkheid. Dat vond ik een belediging’, zo probeert de zelfingenomen kokosmat zijn fikkie aan te wakkeren). En als bij de moslims straks onverhoopt de pis maar niet lauw wil worden, is daar altijd nog ‘ultrarechts’ dat Abdolah tegen de haren in hoopt te strijken. Allemaal onder het mom van goede bedoelingen, uiteraard:

‘Ultrarechts wil de Koran verbieden’, zegt Kader Abdolah. (…) ‘Tegen hen zeg ik: ik verdedig de Koran niet, ik draag hem alleen voor. De fanatici zullen kwaad zijn dat ik me heb bemoeid met de heilige tekst. Tegen hen zeg ik: ‘Vriend, wees niet boos op mij, ik heb het uit liefde gedaan’.’

En ik zeg: die profeet Mohammed is een doetje. Moslims worden niet moe te vertellen dat hij bij leven werd bekogeld met poep en ingewanden, en dat-ie dat allemaal lijdzaam onderging. En nu die Kader Abdolah weer. Nee, daar had mijn profeet wel raad mee geweten:

En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om. En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.

Nu weet ik niet meer zo uit mijn hoofd of Jezus de tempel met grof geweld schoonveegde vlak vóór, of juist nádat hij die vijgeboom had vervloekt omdat die geen vrucht droeg terwijl de Heiland juist trek had.

Imam Fawaz, u weet wat u te doen staat. Laat deze ongelovige zwatelaar (heeft u Kader Abdolah wel eens horen ‘praten’? Als Hafid al van dronkenschap wordt beschuldigd omdat-ie een paar keer stottert, wat moet Abdolah dan wel allemaal niet zuipen, slikken, spuiten, en snuiven voordat hij aan de borreltafel van één van de vele babbelshows aanschuift?) de koran niet bezoedelen met het slijk der aarde. Spreek uw fatwa uit, en dan maar toeren door de hele islamitische wereld, om iedereen te vertellen dat Wilders een mietje is, een islamitisch koorknaapje, een vertederende eunuch, vergeleken met de ongelovige ijdeltuit die thans uw heilige boek in alle holtes en openingen aan het nemen is.

Volstrekt respectloos is het. Pik deze blasfemistische zakkenvullerij niet!

En tegen Ahmed Marcouch zegt Peter Breedveld: ‘Nee, vriend Ahmed, ook jij hebt er niets van begrepen, en tegen Ali Eddaoudi zegt Peter Breedveld: ‘Vrienden als jij kun je maar beter niet de rug toekeren.’

Algemeen, 25.04.2008 @ 11:49

[Home]
 

84 Reacties

op 25 04 2008 at 13:11 schreef Lagonda:

Kader Abdolah, dat is toch een beetje de gekke ongetrouwde oom waar je nieuwkomers binnen de familie voor waarschuwt om er tijdens feestjes niet te lang mee in gesprek te gaan. Hij ziet het graag breed, en speelt zijn rol van literair begaafde maar emotioneel ontwortelde balling met verve. Ik kan me herinneren hoe hij helemaal natgehuild bij Nova zat; hij kon van sprakeloze machteloosheid nauwelijks verwoorden hoezeer hij te lijden had onder al die aanvallen op zijn geliefde Koran. Nee, hij was niet gelovig, maar, stamelde hij, de Koran was ook zónder geloof de liefde van zijn leven; een liefde waar hij zonder nadenken zomaar zijn leven voor zou geven. En, mevrouw Polak, vertalen ga ik hem, de Koran. Naar het Nederlands, jawel!

Hier, lees dan! Kijk, Mohammed ziet een boom, en de schaduw van die boom, en hij, nou ja, ervaart de almacht van Allah! In een boom! In de schaduw! De schaduw roept hem! Allah! Allah! Allah! Hoort u wel? Lachen moet ik, om zoiets geweldigs! Is het niet, nou ja, ik word er stil van. En deze pracht, deze grootsheid, wil ik dan proberen te vertalen naar het Nederlands. Ik, hahaha! Ik, Kader Abdolah! Nou ja, ik lijk wel gek. Wie probeert nou zoiets? Haha, onbegonnen werk is het eigenlijk! Het is niet te doen, mevrouw!

Mohammed toont zich in de Koran inderdaad bij tijd en wijle ontroerd door de pracht van de Schepping, maar dat gaat meestal niet veel verder dan de gemiddelde songtekst van Blof: naar de zee kijken en daar dan van alles bij voelen, of omhoog kijken naar de sterren en dan opmerken dat we best wel nietig zijn. Nou ja, u kent het wel. Dat soort universele (en eigenlijk tamelijk vulgaire) ervaringen moeten onderstrepen hoezeer Mohammed is begeesterd van Allah’s werk, maar in contrast tot zijn bloeddorstige inborst maakt dit zijn zieleroerselen juist beklemmend dweperig; als een huurmoordenaar die emotioneel wordt van een geschilderd zigeunerjongetje, of Robert De Niro die als Al Capone een traantje wegpinkt bij een operavoorstelling, terwijl zijn gorilla’s de zoveelste afgeperste winkelier de strot doorsnijden.

Maar goed, Abdollah ziet dat dus heel anders allemaal.

op 25 04 2008 at 13:38 schreef Ad:

Hee, twee columns.

op 25 04 2008 at 13:54 schreef Max J. Molovich:

Zeg, u heeft het wel over Kader Abdolah hoor, de man wiens boek Het Huis van de Moskee tweede werd in de Verkiezing van het Beste Nederlandstalige Boek Aller Tijden en alleen Harry’s Ontdekking van de Hema moest voor laten gaan, maar dat boek is dan ook van een buitenaardse en bovennatuurlijke orde. Is dat trouwens eigenlijk al in het Arabisch vertaald? Misschien een leuk idee voor het volgende project van ons Kader.

op 25 04 2008 at 14:03 schreef Pieter:

Uitstekende kerel die Kader Abdolah, dat ie snel rijk mag worden en een hoge notering in de Quote-500 krijgt. De Vogelaar Innovatie Award heeft dit jaar heeft zijn bestemming al gevonden: na al die prachtwijken eindelijk een prachtboek!

op 25 04 2008 at 14:07 schreef Zottelkopf:

Is dat die snor, die zo hard praat en alle klemtonen verkeerd legt ? Heb nooit enig idee waar íe over praat , maar vind hem wel grappig.

op 25 04 2008 at 14:11 schreef Max J. Molovich:

Nee, geen snor, Kader Abdolah houdt een cavia klem onder zijn neus.

op 25 04 2008 at 14:41 schreef sabaroth:

Zeker weten dat hij een vrouw achter zich heeft staan zonder wiens hulp hij dit echt nooit zou hebben klaargespeeld.

op 25 04 2008 at 15:00 schreef Ad:

Toen ik een blauwe maandag op een kunstacademie bivakkeerde mocht Abdolah daar een keer zijn kunstje doen. Onverantwoord dicht bij de microfoon. Dat was voorwaar geen pretje.
P’s eT’s worden door Abdolah op nogal exposieve wijze uitgesproken. En door zijn inderdaad nogal onvoorspelbare intonatie kan men zich daar niet afdoende op voorbereiden.

op 25 04 2008 at 15:41 schreef Jimmy:

@Max

LOL

op 25 04 2008 at 18:07 schreef sikbock:

dit zet veel meer zoden aan de dijk:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7264903.stm

op 25 04 2008 at 18:07 schreef Paardestaart:

Godsamme..dat onverdraaglijke socio-koeterwaals van die ongunstig loerende griezel:
het plaatsen van andere mensen in hokjes is het jezelf afzonderen van diezelfde ander

De leugenachtige hypocriet..stumperende staatsimam

Logisch dat er geen fatsoenlijke gedachte uit dat misselijke huichelhoofd komt..
Tjonge – geef mij dan toch die hoofdschuddende puntmuts maar:-)
Hij is tenminste onversneden in zijn verachting van de nederlanders

Het hebben van een prefab-bovenkamer echter is als het ronddwalen met een zevende-eeuws kompas in de twintigste eeuwse steenwoestijn van de ongelovigen bij het zoeken naar wijsheid en water: mensen blootstellen aan moorddadige analfabeten blijft misdadig, vooral als zelfs hun geestelijk leiders ostentatief de handen in onschuld wassen als de kufar kijken..
Mij lijkt het leven van bedreigden toch belangrijker dan het discriminatieverbod

op 25 04 2008 at 18:13 schreef Theo Ichtus:

Even over het plaatje: Dat liet me aanvankelijk wel enigszins in verwarring achter omdat ik niet goed kon zien of ik naar een blij eikeltje of naar een anatomisch incorrect tongetje zat te kijken.

Daarnaast blijft men natuurlijk hopen dat de afgebeelden niet voorafgaande aan het liefdesspel iets te zwaar getafeld hebben en nu plotsklaps geplaagd worden door flatulentie.

Dat zou toch wel een pijnlijk om niet te zeggen beschamend moment kunnen opleveren.

Weliswaar schreef Marjan Berk indertijd dat haar definitie van de ware liefde toch ook behelsde het ontwikkelde vertrouwen om in elkaars bijzijn ongegeneerd "de lichaamsgassen in de atmosfeer los te laten" – maar de scheten "als een donderslag" rechtstreeks in elkanders neusgaten?

Alleen van een echt Brenninkmeijertje of een ander lid der quote 500 zal het te verdragen zijn, dunkt me.

op 25 04 2008 at 19:08 schreef visarendje:

Het zal aan mij liggen Paardestaart, maar waar reageer je nu op?

op 25 04 2008 at 20:24 schreef René:

En toch is het grappig dat Abdolah (zie interview in het NRC vandaag) zegt: "Allah is het product van Mohammed". Van mij mag hij dat de rechtzinnige geitenneukers en haatzaaiende baardapen eindeloos voorhouden, desnoods met karavaanvrachten liefde.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik ontwaar de nodige zelfspot in (zie slot NRC-interview): "Weet dat ik dit uit liefde heb gedaan, en geloof me: het is goed voor de Koran, het is goed voor het geloof, het is goed voor Nederland en het is goed voor Kader Abdolah". In de laatste woorden kan je zelfs een zinspeling op publicitair en geldelijk gewin lezen. Ook is Abdolah natuurlijk niet serieus als hij de hoop uitspreekt op "miljarden" lezers van zijn koranbewerking (in vertaling dan).

Enfin, ik kan er bij Kader Abdolah nooit hoogte van krijgen of hij (bewust) grotesk-ironisch is, of megalomaan; of allebei – wat eigenlijk onmogelijk is, maar ja. In een debat met Bolkestein, jaren geleden, schijnt hij in woede te zijn ontstoken, geheel tegen zijn handelsmerk van boven alle partijen staande Aaibare Wijze in.

Intussen wekt Kaders snor sterke associaties met vroeger tijden, niet eens zozeer de Perzische hoogtijdagen, maar meer de jaren vijftig, met Groucho Marx, onze Doris, of zo’n hondje van Fiep Westendorp, die zoals bekend Jip en Janneke illustreerde – de verhalen met behulp waarvan Kader Abdolah naar eigen zeggen zijn eerste schreden op het pad van de Nederlandse taal heeft gezet.

op 25 04 2008 at 21:21 schreef Tjerk:

Visarendje;

aangezien de hoofdschuddende puntmuts kabouter Fawaz zal zijn, zal Paardestaart met de loensende griezel Achmed Marcouch bedoelen…

Dat Marcouch keihard stelt dat je best een baard of niqaab mag dragen in dit land, maar dat de geldelijke consequenties dan voor je eigen rekening zijn, laat Paardestaart achterwege, net als argumenten overigens.

Want ja, ’t is en blijft een moslim en dus niet te vertrouwen: de gluiperigheid van het geloof is volgens Paardestaart zelfs de vezels van zijn gezicht ingetrokken. Maar ja, dat krijg je met generatie op generatie in de relikweek: dan trekt het in de genen… toch Paardestaart?

Paardestaart bevindt zich in het kamp van de cybermarokkaanse keutelwerpertjes die de wereld ook in ‘onze kant’ en ‘de vijand’ verdelen.

Godverdomme mens! Hoevaak moet ik je nog op de ziel trappen voordat je de boodschap doorkrijgt: Ga eens uit van het goede in de mens; omarm het leven en vul de glazen, in plaats van alles en iedereen de maat te nemen naar jouw onmogelijke lat, en dan keer op keer te verkondigen dat er binnenkort niets lekkers meer te drinken valt.

op 25 04 2008 at 22:33 schreef visarendje:

Aardig dat je op mij reageert Tjerk, maar ik zou toch graag een reactie van Paardestaart hebben.

op 25 04 2008 at 22:44 schreef Piscator:

Perzisch-Bataafs …

Een hele mooie Peter. Beter kun je Abdolah nauwelijks beschrijven.

op 26 04 2008 at 04:54 schreef Paardestaart:

Ik reageer op Ali Eddaoudi, Visarendje.. :-)en op zijn weerzinwekkend taalgebruik..ik had namelijk de link van Peter gevolgd
De man is in elk geval afdoende ingeburgerd; hij spreekt het zalvende polderlingo als de beste en doet het vast uitstekend op interreligieuze happenings
Wat er leugenachtig en gevaarlijk aan hem is valt goedgelovige hopmannen van pure opluchting vermoedelijk niet op; je hebt lui die zó graag van het goede in de mens uitgaan dat ze van een warme hand al duizelig worden

op 26 04 2008 at 07:43 schreef Piet:

Tjerk. De snelheid waarmee Marcouch met een verbod op fatwa’s begon te schermen alleen maar omdat iemand ‘m voor ‘hypocriet’ uitmaakte geeft toch te denken.

Dan ben je niet echt een kampioen van de vrije meningsuiting. Ik ben er een voorstander om imams die de westerse samenleving verketteren en oproepen tot haat en geweld tegen ongelovingen de grens over te zetten. Maaar iemand hypocriet noemen, dat moet toch echt wel kunnen lijkt me.

op 26 04 2008 at 08:34 schreef Peter:

Als Fawaz iemand hypocriet en een ‘vermomde gelovige’ noemt, dan is dat natuurlijk wel iets anders dan wanneer Anja Meulenbelt dat doet, Piet. Maar ik ben het met je eens en dat is ook wat ik bedoelde in mijn naschriftje, Marcouch begrijpt niks van de principes van een open, vrije samenleving.

Niet alleen hij niet, ook Ahmed Aboutaleb staat blijkbaar te trappelen om de vrijheid van meningsuiting af te schaffen. Hij wil Fawaz laten ontslaan omdat hij het imago van Marokkanen zou schaden.

Ik vraag me af of het nou komt doordat Marcouch en Aboutaleb moslims zijn of doordat ze PvdA’ers zijn, maar Fawaz is er dus niet om het imago van Marokkanen op te poetsen of om enige andere overheidsdoelstelling te realiseren. Bovendien, ik meen dat hij Syriër is. Hoezo berokkent hij dan het Marokkaanse imago schade? Je zou er hoogstens een beetje scheef van naar Syriërs gaan kijken.

Als Marokkanen met een negatief imago kampen, dan ligt dat, meneer Aboutaleb, aan die Marokkanen. Fawaz is een rare tuinkabouter, maar je kunt hem toch niet aanrekenen dat door zijn optreden bij Pauw en Witteman de vaste bezoekertjes van Marokko.nl helemaal losgaan tegen Marcouch?

Voorbeeldje:

Die marcouch is wel degelijk een mounafiqien. Een bloedhond die over de rug van de moslims wil klimmen in de politiek. jammer dat fawaz geen nederlands spreekt. Ik hoop dat ze die marcouch in west neer timmeren met zijn verkaaste standpunten.

Het Marokkaanse verwijt aan het adres van Marokkanen die hun eigen gemeenschap bekritiseren, dat ze ten koste van moslims in de gunst van Nederlanders proberen te komen, hoor en lees ik de laatste tijd erg vaak. Dat gaat nog wat worden, let maar op.

Hoe dan ook, dit is niet Fawaz, dit zijn die Marokkanen. Hun imago houden ze op geheel eigen kracht beneden peil.

Fawaz moet gewoon in vrijheid zijn mening kunnen uiten. Hij vindt dat moslims zich niet moeten aanpassen, dat mag-ie. Vrijheid van meningsuiting betekent dat je ook meningen tolereert, waar je jeuk van krijgt. Juist als je jeuk krijgt, komt het erop aan: ben ik echt voor vrijheid van meningsuiting of alleen in het geval van meningen waar ik het mee eens ben?

Je moet Fawaz bestrijden met argumenten. Het is bijvoorbeeld raar dat Fawaz tegen integratie is, maar niet tegen het ontvangen van ongelovige uitkeringen door moslims, of tegen het werken in en omgeving waar je nogal uit de toon valt met je baard, je te korte broek en je stuurse, ronduit onbeschofte gedrag.

Doe dan als de Amish, en ga ergens in de bergen een totaal zelfvoorzienende moslimenclave stichten, zonder electriciteit of Internet, want daar deed de profeet ook niet aan.

op 26 04 2008 at 08:36 schreef Frank:

Jezus Paardestaart, heb je nou nóg niks geleerd na de vorige keer?
Luister, vul een glas en laat tot je doordringen dat je moet uitgaan van het goede in Tjerk ondanks zijn dreiging dat hij je gaat slopen als je je niet gedraagt naar de maat die hij jou wenst te nemen.
Wees nou verstandig mens, nobody fucks with Tjerk.

op 26 04 2008 at 10:57 schreef Ansje:

helaas niet..

hij zou vast opknappen van een goeie beurt.

op 26 04 2008 at 11:09 schreef N. Molrat:

Wat nou, ‘geschenk’? Frontaal Naakt, dát is een geschenk! Gemaakt uit liefde, betaald uit eigen zak (en met de steun van…….), ter lering en verheffing van de domgehouden massa.

Nou nou, Peter, wat een grote woorden. Ik begin nu echt bang te worden. Ben je een soort moderne socialistische messias die de massa wil hersenspoelen?

op 26 04 2008 at 11:16 schreef Peter:

‘Socialistisch’? Je geld geeft je geen vrijbrief om me tot op het bot te beledigen, Molratje, me tot in het diepst van mijn ziel te kwetsen. Je wordt er hoogstens ere-reaguurder mee.

Leren en verheffen staan niet gelijk aan hersenspoelen, en ironie, groteske overdrijving en zelfspot zijn mijn favoriete kleuren.

op 26 04 2008 at 11:16 schreef philippine:

‘Ga eens uit van het goede in de mens’. Hier komt ie dan :
Veel voor anderen te wezen
Hen te helpen, altijd weer’
Och, mocht dit de vreugde wezen
die ik bovenal begeer.
Zalig, zalig, zalig is hij
die geeft wat hij heeft
en zich rijk voelt daarbij.

op 26 04 2008 at 11:19 schreef Conan:

Doe dan als de Amish, en ga ergens in de bergen een totaal zelfvoorzienende moslimenclave stichten, zonder electriciteit of Internet, want daar deed de profeet ook niet aan.

Hetgeen niet eens zo heel dom zou zijn – ook voor niet moslims – gezien het opraken van de fossiele brandstoffen op het hoogtepunt van de vraag. En het negeren van het probleem door de media en in de politiek (niemand wil tenslotte de boodschapper van echt slecht nieuws zijn; het is veel veiliger verder aan schadelijke linkse luchtkastelen te bouwen of stennis te schopppen om irrelevante nonproblematiek).

op 26 04 2008 at 11:42 schreef Peter:

Hetgeen niet eens zo heel dom zou zijn – ook voor niet moslims – gezien het opraken van de fossiele brandstoffen op het hoogtepunt van de vraag.

Even mijn aluminiumhoedje opzetten: dat opraken van de fossiele brandstoffen is de Millenniumbug van het moment. Er is geen probleem, Nikola Tesla heeft allang een manier verzonnen om vrijelijk energie uit de lucht te winnen maar de Amerikaanse overheid heeft na z’n dood zijn plannen gestolen en houdt ze onder de pet, zoals het Vaticaan verschillende pikante passages uit de bijbel achterhoudt, dat is algemeen bekend.

Dat doet de Amerikaanse overheid om de oliebaronnen en de Saoudische vrienden van president Bush te beschermen, uiteraard. Als we nu al gebruik gaan maken van alternatieve energiewinning, moeten die hun grote huizen en privéjets verkopen en dat is zielig.

Niet dat het daar om gaat. Het gaat me om het principe: wie gelooft dat moslims zich niet mogen aanpassen aan de samenleving, moet zijn eigen geïsoleerde moslimsamenleving stichten. Het is inconsequent, hypocriet, zou ik zelfs zeggen, om de hadith te citeren als het om de lengte van een mans broekspijpen gaat, maar wel gewoon in Nederland te blijven leven en te profiteren van alle voordelen van de sociale rechtsstaat zolang het jou uitkomt. En als ik het goed begrijp, verbiedt de hadith ook dát.

Oprotten dus, die Fawaz en zijn baardmannen en pinguïnvrouwtjes, maar uit eigen vrije wil, en om te laten zien dat het ze ernst is met hun principes.

op 26 04 2008 at 12:13 schreef Lala de Kindman:

Ik lees geen kranten. Mag dat ook? Maar ik wil ook wel zoals jullie een intellectueel worden. Is het dan noodzaak om kranten te lezen? Kun je ook intellectueel worden door thuis op de plee te zitten en lekker te poepen? Dat is namelijk veel lekkerder dan kranten lezen. Ik kan trouwens wel, als ik dan klaar ben met het uitberen van mijn ferme partij, mijn klonterige aars afvegen met een krant… Maakt dit mij dan sneller intellectueel, of kan ik net zo goed m’n reet afvegen met bladzijden uit de nieuwe van Saskia Noort?

op 26 04 2008 at 12:15 schreef Kaatje:

De man schrijft een vertaling, in drie jaar tijd. Een vertaling van een boek dat eigenlijk, volgens hem, onvertaalbaar is. En da’s dan toch ontzettend knap…Ja toch?
Hij is er hélemaal, als ongelovige Pers, lyrisch over. Van Agt en Lubbers (beide CDA) schrijven vervolgens een leuke recensie. Een geschenk…
Voor iedereen in dit land, ook voor de bange man Wilders. Wijntje erbij?…
We gaan Mohammed, de mens, leren kennen. Abdolah is daarvoor zelfs bereid te sterven als het moet.
Wijnglas nog maar ’s gevuld en ter linkerhand genomen bij de moordpassages.

Het boek zal wel uitgedeeld worden bij elk tafeltje in de Kamer. Het gebeurde al eerder. Maar nu mag er een glaasje wijn bij…

op 26 04 2008 at 12:23 schreef Tjerk:

Een van mijn vele tekortkomingen, visarendje: ongeduld.

op 26 04 2008 at 13:19 schreef Tjerk:

@Frank; leuk dat je je mening geeft (al doet ‘ie er niet toe), maar je moet niet gaan liegen. Als jij kunt aanwijzen dat ik heb geschreven dat ik Paardestaart zou laten opzoeken door een paar potige jongens om ‘r te leren uitgaan van het goede in de mens, dan geef ik me vanmiddag nog aan bij de politie wegens bedreiging.

@Peter; ook bij de mafia hoeft de don niet te zeggen dat Carlo gekeeld dient te worden en Giu dat moet doen; hij hoeft slechts te zeggen dat Carlo "een probleem" is, en dan begrijpen zijn luitenanten wel wat en hoe. Of dat met Fawaz en zijn gevolg ook zo is, valt moeilijk in te schatten, maar het valt me wel op dat telkens als hij iemand voor ‘hypocriet’ en ‘munafiq’ of ‘kankerlijder’ uitscheldt, die persoon bedreigingen kan verwachten.

@Ansje: ik leef als een monnik, maar zelfs als ik leefde als de profeet, zou ik precies hetzelfde schrijven tegen Paardestaart. Ik zou wel vaker en guller lachen.

Misschien zou ik het zeggen met muziek:

I’ve got a woman
she rules my house with an iron fist
She screams out ‘Jack the Ripper!’
every time I try to give that girl a kiss

Well, I’ve got a woman
she strikes me down with a fist of lead
We bathe in a bucket of butcher’s knives
I awake with a hatchett hanging over over my head

op 26 04 2008 at 13:29 schreef Peter:

ook bij de mafia hoeft de don niet te zeggen dat Carlo gekeeld dient te worden en Giu dat moet doen; hij hoeft slechts te zeggen dat Carlo "een probleem" is, en dan begrijpen zijn luitenanten wel wat en hoe.

Begrijp ik heel goed. Maar is het bepaalde mensen dan verboden het woord ‘probleem’ te gebruiken? En stel dat dit zo was, dan verander je toch gewoon je lingo? Dan verzucht je dat je jeuk van iemand krijgt.

Verbieden iets te zeggen heeft nooit geholpen en zal ook nooit helpen tegen wat dan ook.

Eigenlijk vind ik die Cave best wel een hysterische zeikerd. Maar wel een mooie film geschreven.

op 26 04 2008 at 13:46 schreef Tjerk:

Eigenlijk vind ik die Cave best wel een hysterische zeikerd.

Je begrijpt dat je me geen andere keuze laat dan jou nu te kelen, he? Cave is een heilige martelaar, capiche?

Maar wel een mooie film geschreven.

The Proposition. Net deze week in huis gehaald (is namelijk de bonusfilm bij ‘Apocalypse Now Redux‘ (waarom ze dat Redux noemen als er 49 minuten aan oorlogsgruwelen is bijgekomen begrijp ik niet, maar dat terzijde) en ik moet je danken wat zonder dat stukje van jou destijds was ik van het bestaan helemaal niet op de hoogte geweest.

Er zaten wel wat gaten in de dramavoering van de film, en de uiteindelijke ontknoping was voorspelbaar, maar lang niet slecht voor een debuutscenario. Mooie beelden, goede acteurs.

op 26 04 2008 at 15:44 schreef Frank:

Tjerk, ik vertrouw graag op mezelf als het er om gaat of mijn mening er toe doet of niet.
Ik kan het niet aan jou overlaten daarover een oordeel te hebben, want je kunt niet lezen.
Vertel me eens waar ik heb beweerd dat jij hebt geschreven dat je potige kerels op Paardestaart gaat afsturen.
Begin maar vast met het formuleren van een excuus voor het feit dat je mij een leugenaar noemt.

op 26 04 2008 at 15:48 schreef Max J. Molovich:

Cave een hysterische zeikerd?

Ik ben geschokt.

op 26 04 2008 at 16:05 schreef Peter:

Sorry, hoor. Ik vond dat het maar eens gezegd moest worden.

op 26 04 2008 at 16:12 schreef Tjerk:

Frank, ik schrijf geen excuses aan analfabeten. Ze zouden het niet begrijpen.

Maar ik zal het voor je uitspellen. Want zo ben ik.

De pointe Frank. Die mis jij voortdurend omdat je brein hermetisch gesloten is. Waar het om ging – en ik breng dat met mijn potige kereld naar de oppervlakte – is dat jij net doet alsof ik heb gedreigd Paardestaart fysiek iets aan te doen als ze zich niet zou gedragen.

Dat dreigement heb ik nooit geuit, zelfs geen begin daarvan en dat maakt jou tot een leugenaar.

op 26 04 2008 at 16:15 schreef Peter:

Nee, Tjerk, dat suggereert Frank niet. Hij gebruikt het woord ‘slopen’ in overdrachtelijke zin, zoals ik altijd doe als ik een leuke vrouw tegenkom in de kroeg:

‘Neem jij morgen maar een ADV-dag, schatje, want vanavond ga ik je slopen.’

Nah, geintje. Als ik een leuke vrouw zie, staar ik verlegen naar mijn schoenen. Als ze naar me kijkt, verschiet ik van kleur.

Maar ophouden, nu. Ik heb geen zin in een ruzie die zich uitspint over 37 reacties van beurtelings Tjerk en Frank. Geef elkaar een handje en dan fijn weer spelen in de zandbak.

op 26 04 2008 at 16:23 schreef Tjerk:

Sorry, hoor. Ik vond dat het maar eens gezegd moest worden.

Je hebt ook volkomen gelijk, Peter. Cave is ook een hysterische zeikerd. Maar god, wat gaat ‘m dat goed af!

Deze (klikkerdeklik) is voor Naakte Molrat; gewoon omdat ik weet dat ze zelfhatende, naar verlossing smachtende mannen kan waarderen en ik nog iets goed te maken heb.

There’s a devil waiting outside your door
(how much longer? )
There’s a devil waiting outside your door
It is bucking and braying and pawing at the floor
And he’s howling with pain and crawling up the walls
There’s a devil waiting outside your door
He’s weak with evil and broken by the world
He’s shouting your name and hes asking for more
Theres a devil waiting outside your door

Loverman! since the world began
Forever, Amen; ’till end of time
Take off that dress I’m coming down.
I’m your loverman
‘cause I am what I am what I am what I am

L is for love, baby
O is for only you that I do
V is for loving virtually all that you are
E is for loving almost everything that you do
R is for rape me
M is for murder me
A is for answering all of my prayers
N is for knowing your lovermans going to
Be the answer to all of yours

Loverman! ’till the bitter end
While empires burn down forever and ever
and ever and ever Amen.
Im your loverman
So help me, baby so help me
Cause I am what I am what I am what I am
Ill be your loverman!

There’s a devil crawling along your floor
There’s a devil crawling along your floor
With a trembling heart, he’s coming through your door
With his straining sex in his jumping paw
Theres a devil crawling along your floor
And he’s old and hes stupid and
he’s hungry and hes sore
And hes lame and hes blind
And hes dirty and hes poor
Give him more
There’s a devil crawling along your floor

Loverman! here I stand forever, Amen
Cause I am what I am what I am what I am
Forgive me, baby my hands are tied
And I got no choice no, I got no choice at all

I’ll say it again
L is for love, baby
O is for o yes I do
V is for virtue, so I aint gonna hurt you
E is for even if you want me to
R is for render unto me, baby
M is for that which is mine
A is for any old how, darling
N is for any old time

I’ll be your loverman! I’ve got a masterplan
To take off your dress and be your man
Seize the throne seize the mantle
Seize the crown cause I am what I am
What I am what I am. Im your loverman!

Theres a devil lying by your side
You might think he’s asleep
But look at his eyes
He wants you, baby, to be his bride
There’s a devil lying by your side

op 26 04 2008 at 17:44 schreef N. Molrat:

He Tjerk, ja leuk, vooral die zwart wit beelden; mager, naakt bovenlijf, kruipend. Dat spreekt me wel aan.
Ik haak trouwens af wanneer het te heftig wordt, te gepassioneerd. Ik ben nu eenmaal geen echte botlever maar een lafaard. Jij wel, jij bent een held.

op 26 04 2008 at 17:57 schreef Ad:

Kwa lijven zal je deze ook kunnen waarderen, Molrat.

op 26 04 2008 at 18:06 schreef Tjerk:

Jij wel, jij bent een held.

Zeker niet. Als dat zo was zou ik me inschrijven bij Rent-a-Man en een carrière als gigolo beginnen in plaats van mijn dagen te slijten als loonslaaf in dienst van de overheidsmaffia, waar ik de hele dag tegen positief gediscrimineerde schoolverlaters en kalende mannen met uitgeholde ogen aankijk terwijl die van hun arbogoedgekeurde ikeabureau’s naar de koffieautomaat en weer terug sjokken.

Dan zou ik interessante mensen tegenkomen; vrouwen van de wereld. Maar ja, mijn gerontofobie wint het van me. Misschien moet ik eens investeren in een therapietje. Eerste tien consulten vallen nog onder de AWBZ, toch?

op 26 04 2008 at 18:24 schreef Lagonda:

Cave is inderdaad een dweperig mietje. Muziek voor mannen die het ook niet meer weten. Krijg ik als mede-man nou plaatsvervangende schaamte van.

Hier, zingende erectie Danko Jones. Die heeft tenminste cojones aan zijn lijf:

op 26 04 2008 at 18:59 schreef Tjerk:

Ja, ja, ja, kleurlingen hebben nu eenmaal meer potentie en meer ritme; da’s bekend.

Maar wij blanken hebben Weltschmerz; en ook dat levert nog wel eens pussy op.

op 26 04 2008 at 19:12 schreef Tjerk:

[Barst in onbedaarlijk huilen uit]

op 26 04 2008 at 19:17 schreef Lagonda:

en ook dat levert nog wel eens pussy op.

Om met Dr. Phil te spreken: and how that working for ya’?

op 26 04 2008 at 22:05 schreef N. Molrat:

Tjerk, wat denk je van provocative therapy?

Voor mijn held-speldje maakt het trouwens niet uit of je een kantoorbaan hebt, in Parijs onder een brug ligt met een fles drank of net met je jacht hebt aangemeerd in st Tropez.

op 26 04 2008 at 22:28 schreef Tjerk:

Provocative therapy? Hoe zie je dat voor je?

Mezelf blootstellen aan door het leven gerijpt vrouwenvlees? Bied je jezelf nu aan als specimen, dat Frank Farelly mijn richting in duwt met de aanmoediging richting de fobicus: "Go ahead. Touch her skin! There’s no need to be afraid."

Nee, maar zonder gekheid, het lijkt me enig om een drankje met je te doen en het daarna in het ongewisse laten of we het met elkaar gedaan hebben. Je bent sowieso een geweldig wijf dus dat wordt gegarandeerd een leuke avond. Je weet waar je mijn email adres moet bemachtigen.

Ik moet je wel waarschuwen: de dagen van mijn ascetisch-ogende torso zijn definitief voorbij. Ik heb dan wel de mindset van Mohammed, maar de buik van een Boeddha.

op 26 04 2008 at 23:15 schreef N. Molrat:

Doet Farelli ook aan praktijkoefeningen dan? Dat wist ik niet eens. Ik dacht dat het bij therapeutisch stijf schelden wel zo’n beetje op hield.
Had ik al gezegd dat ik een lafaard ben, en getrouwd, en dat ik 6 kinderen heb? Oh help, dit zou wel eens precies het profiel kunnen zijn van een vrouw die een gigolo inhuurt.
Wees maar zuinig op die fobie, dan drinken we een keer wat.

op 26 04 2008 at 23:57 schreef Tjerk:

O, dan kunnen we het nog mooier maken: we doen net alsof je met mij vreemdgaat. Dan kun je je echtgenoot vervolgens pesten dat je een minnaar van rond de dertig hebt en dat manlief beter z’n best voor je kan gaan doen.

"Hij vindt me wel aantrekkelijk genoeg om me mee uit te nemen. Hij brengt zelfs rozen mee."

Moet je eens kijken hoe snel manlief naar de bloemist gaat.

Die Farelly klinkt als my kind of man

Farrelly has been described by one of his clients as "The kindest, most understanding man I have ever met in my whole life, wrapped up in the biggest son of a bitch I have ever met."

En in de beste Freudiaanse traditie zegt hij:

"My theory is longer, thicker and harder than yours." (regarding scientific objectivity

op 27 04 2008 at 10:57 schreef dewanand:

wat een onzin. Een vertaling door een seniele oude man van de koran. Dat ga ik nooit lezen, want het is geen vertaling maar een vervalsing. Liefst zou ik Mein Kampf van Adolf Hitler willen vertalen en het modern interpreteren. Zo van Hitler meende het goed met joden, want dankzij hem ontstond de eerste joodse staat na 2000 jaar exodus en diaspora. Heil Hitler moeten alle joden zeggen.

onze arme mohammed was gewoon een geestelijk gestoorde arabier met teveel hormonen. Dit kan toch geen profeet zijn, gewoon pure onzin. Islam is zo zielig en moslims weten helemaal niets meer over hun geloof. Islam is hersendood en zal helemaal doodbloeden binnen honderd jaar. Hier moeten wij harder aan werken. Doekjes mogen zij van mij ophouden, maar dan wel broekje uit doen voor lekkere gang bangs met westerse mannen. Zo bestrijden wij de inteelt onder moslims. Lekker onze doekjes naaien moet het motto zijn.

Voor liefhebbers van de koran, hier mijn officieel commentaar op de koran online, helemaal gratis op kritisch podium dewanand, reeds gelezen door tienduizenden nuchtere hollanders.

WEBpublication BOOK WART0213 / EPAGE 1 of 125
Koran: verbieden of Herschrijven?
De gids voor geweldloze deïslamisering

http://www.dewanand.com/koran001.htm

Mocht u een gedrukt exemplaar willen van dit boek, nou ziehier kooplink naar mijn amerikaanse uitgever, lulu.com

10. (boek) Koran: verbieden of herschrijven? De gids voor geweldloze deïslamisering
Exacte en serieuze analyse van Koran, terrorisme en de omstreden moslim identiteit, met een wetenschappelijk en Dewanistisch karakter.
Paperback A4, 411 pag. 24,57 euro, rubriek: religie en esoterie
Deeplink Lulu system:
http://www.lulu.com/content/2150516

Bij voldoende opbrengsten doe ik een donatie aan Frontaal Naakt. Dus kopen allemaal.

Groeten uit Krishnaloka

HInduism is the best religion for all humans on planet earth and will bring global peace and prosperity.

Halleluja Krishna

Dewanand

op 27 04 2008 at 13:52 schreef N. Molrat:

Tjerk, rond de dertig en dan al een buikje?
Peter zit nu krabbend en nagelbijtend te bedenken dat hij een datingsite heeft.

Ik ga maar eens een mailadres regelen, dan kan hier de zondagdiscussie netjes langs broekjes en doekjes verder kabbelen .

Ik kende die Farelly helemaal niet totdat een kennis me (nadat ik hem fijntjes had uitgelegd waarom het me niets verbaasde dat zijn vrouw hem verlaten had) het advies gaf om provocatietherapeut te worden.

En Ad, qua lijfje vind ik nog het allermooist de lijfjes van een soort woestijnhagedisjes die met hun drakenkopjes op hun dunne nekjes heel boos naar je kunnen kijken vanuit hun terrarium. Ze lopen met kromme dunne rimpelige voorpootjes wijd uit elkaar om de de vrouwtjes te laten zien hoe breed ze zijn. Ik kan er uren naar kijken.
Ik heb gisteren gegoogled maar nergens een goed beeld kunnen vinden, ben de naam ook vergeten, jammer.

op 27 04 2008 at 16:00 schreef Ad:

Kan het door jou beschreven diertje toevallig ook over water rennen?
Meen ik wel eens beelden van gezien te hebben. Wellicht familie.

Anyhoe, de stokstaartjes in het gelinkte clipje waren, hoe bekoorlijk ook, slechts een bonus. Het ging me om het wonderschone Van de Graafnummer "When she comes". Vol weltschmerz en ingehouden analiteit.
Maar dat had ik wat beter moeten pluggen.
Want je hebt zeikerds, je hebt überzeikerds, en daarboven heeft men dan nog Van der Graaf Generator.
Of had. Het is alweer redelijk antiek tenslotte. Maar ik moet bekennen dat de band mij in mijn postpuberteit menig troosrijk uur geschonken heeft.

op 27 04 2008 at 17:48 schreef N. Molrat:

…ingehouden analiteit…
De heren zijn op dreef vandaag, lekker!

Nee die is het niet maar dat is wel een hele mooie die over water kan rennen en ook met hele leuke armpjes. Ik heb ze nog nooit live gezien, zou het wel willen.
Het beestje heet in de volksmond Jesus Lizard. Zo komen we toch weer bij religie terecht.
http://www.youtube.com/watch?v=KSLUwmJOo_M

En dat nummer, ik heb het nu eens echt geluisterd, kende het niet eens. Ik denk dat het voor een man anders is. Mooi nummer maar bij mij wil het niet afdalen voorbij de sleutelbeenderen, gebrek aan herkenning misschien.

op 27 04 2008 at 20:07 schreef Tjerk:

In het kader van Lagonda’s verwijt van Cave’s gebrek aan cojones, gooi ik deze er nog maar een keer in.

Krabbelde daar als commentaar bij Peters ".. En de donkere lokken, die langs haar slaap hangen, schik ik achter haar oor. En ik voel haar huivering, als ze beseft een zonde te begaan":

I studied hard on the Qur’an
professed to her my iman
in our love, stretching to Isfahan
But she just said she didnt’ want to.

I brushed aside of hell her fear
tucked back her hair behind her ear
I said I’d even grow a beard
But she just laughed at me and said
she didn’t want to.

Damn!

op 27 04 2008 at 20:55 schreef Lagonda:

Hahaha, die snór! Hij lijkt nou op mijn oude leraar maatschappijleer. Ik, eh, zie het nog steeds niet Tjerk.

op 27 04 2008 at 21:27 schreef Tjerk:

Wat? Z’n kloten?

Lijkt me toch duidelijk? Het is ruig en harig en weerloos naakt.

op 27 04 2008 at 22:38 schreef Lagonda:

Hmja, hmja, kweetniet. Kijk, zo’n Danko Jones, die doet ruig met een knipoog — hij zet een soort uber-bravoure neer, en dat maakt het, in mijn ogen dan, echt cool; over the top gaan, en toch alles onder controle.

Bij Cave heb ik ’t idee dat-ie het allemaal wel heel erg meent, en ik vermoed allerlei ellende: aambeien, schuldcomplexen van Bijbelse proporties en allerlei andere complexen, remmingen en ongemakken. Tis misschien wel heel boeiend en interessant, maar cool is ’t beslist niet. Tis maar rock’n’roll, hè?

Hij komt voor mij toch ook een beetje uit die vreselijke punk/wave-periode, met al die bands en artiesten die ’t altijd zo zwaar hadden, en naar hun zelfmoord uitkeken, maar dan wel 18 albums volspeelden. Morrissey heb ik ook altijd een enorme huilie gevonden, en Robert Smith had ik graag eens zijn lippenstift van z’n smoel geveegd om hem vervolgens met een enorme schop onder zijn emo-reet de deur uit te trappen, zodat-ie eens een half uurtje kan gaan hardlopen. Zeg nou zelf, dat zijn toch geen kérels?

op 27 04 2008 at 23:54 schreef Tjerk:

Over Morrissey is een echte vent als Henry Rollins het met je eens.

Nu is Morrissey natuurlijk ook een gecertificeerd mietje, nog te wimpy om uit de kast te komen.

Het is nooit anders geweest, lijkt me. Farinelli en Mozart waren ook nancy pantsy sissy boys, net als drag queen Lou Reed en glamrockbisexual David Bowie.

Echte mannen als Jim Morrison, Jimi Hendrix en Bon Scott sterven jong aan een overdosis drugs of braaksel.

En de jaren negentig dan? Kurt Cobain, Billy Corgan en uebergeek Thom Yorke regeerden supreme.

Dat is hoe wij watjes en nerds onze genen doorgeven, blijkbaar: inspelen op de gevoelige aard van vrouwen of, als je sociaal compleet incompetent bent, een idee voor een besturingssysteem jatten en daarmee de rijkste man ter wereld worden.

Je moet wat in dit leven, als je borsthaar, spiermassa of browridges ontbreekt.

op 28 04 2008 at 01:12 schreef Ad:

Kijk, zo’n Danko Jones, die doet ruig met een knipoog

Knipoog of niet: voor teksten als "buckle up baby. to the sound of lo-oove" bestaat geen enkel excuus. Daarbij heb ik ook niet het gevoel dat ‘ie het tegen mij heeft.

Nee, dan zangsneden als "citadel reverberates to a thousand voices, now dumb". En ik mag doodvallen als ik weet wat het betekent.

op 28 04 2008 at 01:35 schreef Tjerk:

Het betekent dat het op papier gezet werd terwijl de tekstschrijvert high as a kite was.

op 28 04 2008 at 02:21 schreef Ad:

Oei, wat een lelijke grammaticale fout maak ik hierboven.

Tjerk, ik verdenk de schrijver (Peter Hammill) ervan zelfs nog nooit dronken te zijn geweest. Maar wegens vallende oogleden kan ik dat helaas niet nader toelichten.

op 28 04 2008 at 08:48 schreef Ansje:

Hm…. grappig om te lezen hoe mannen het hebben over wat ‘echte mannen’ zijn.

Ondergetekende, ubervrouw, vindt typetjes als Jim Morrison of Jimi Hendrix alles behálve ‘echte mannen’.
Best sneu om geen maat te kunnen houden en erin te blíjven..

Maar ja, zo’n overgevoelige mietjes als een Robert Smith is ook absoluut geen ‘echte man. Inspelen op de gevoelige aard van vrouwen is wel zo’n turnoff…

op 28 04 2008 at 09:13 schreef Peter:

Gaat het hier over echte mannen in de popmuziek en dan wordt Josh Homme niet genoemd?

op 28 04 2008 at 10:53 schreef CC:

@Bedankt voor de muziekrecensies,

Eens wat anders dan zoals hier gebruikelijk in meer of minder intellectuele toonzetting ( gefundeerde) Islamkritiek de vrije loop laten op een regenachtige maandagmorgen.

gr.van CC
(volgens zijn vriendin een ‘echte man’)..lol

op 28 04 2008 at 10:55 schreef N. Molrat:

Nee, dat is geen man al heet hij zo. Hij is om op te vreten, dat wel maar het is een groot kind.

Echte mannen zijn zelden of nooit grote artiesten, schrijvers, wetenschappers, kunstenaars of muzikanten. Juist mannen met een flinke dosis vrouwelijkheid presteren het om iets toe te voegen aan de schepping.
En dan heb je natuurlijk nog de homo´s, mannen met ADHD of een andere handicap of een spraakgebrek, mislukt uiterlijk of rottige jeugd.

op 28 04 2008 at 11:19 schreef Peter:

Hoezo is Josh Homme een groot kind?

En als iemand iets toevoegt aan de schepping, dan hij wel.

op 28 04 2008 at 11:31 schreef Geertjan:

Uit een grijs verleden maar nog steeds fris, Chester Burnett aka Howlin’Wolf. Mannelijk met gevoelens ook.

op 28 04 2008 at 11:51 schreef Max J. Molovich:

De testosteronrock van Danko Jones is leuk, maar het moet niet langer dan een half uurtje duren. En na één keer heb je het wel gezien. Ik heb ‘m twee keer gezien, en de tweede keer vond ik behoorlijk vervelend, vooral ook omdat het bijna identiek was aan de eerste keer.

Nee, dan Nick Cave, die ik vanavond ga zien in de Heineken Music Hall. Zijn Bad Seeds zijn wat mij betreft de overtreffende trap van cool. Zijn Abbatoir Blues/The Lyre of Orpheus hoort wat mij betreft tot de beste albums aller tijden. Zijn concerten horen wat mij betreft tot de meest opzwepende, meest extatische en meest betoverende die heden ten dage gegeven worden. En zijn snor hoort wat mij betreft op mijn lip te prijken. Als mij dat een mietje maakt, dan ben ik dat met liefde.

op 28 04 2008 at 14:20 schreef N. Molrat:

Hoezo is Josh Homme een groot kind?

Pfff, ik kan even niet een universele dikke lange en harde theorie uit mijn duim zuigen.
Ik ging af op mijn primitieve instinct. Als iemand moedergevoelens bij me opwekt vind ik het een kind.

Ik vind trouwens de clips en muziek van de Talking Heads en Go Betweens en zo nog steeds leuk, verwijfd of niet.

op 28 04 2008 at 18:17 schreef Tjerk:

"Zijn Abbatoir Blues/The Lyre of Orpheus hoort wat mij betreft tot de beste albums aller tijden."

Niet mee eens. Er staat een hoop troep op die zelfs het niveau van Cave’s B-sides niet haalt. Had allemaal geschrapt mogen worden, en met de nummers die dan overblijven had ‘ie een volwaardig album kunnen maken.

Zijn concerten horen wat mij betreft tot de meest opzwepende, meest extatische en meest betoverende die heden ten dage gegeven worden.

Cave is afwisselend een tot hosanna en een tot inkeer en boetedoening oproepende evangelist.

"Get ready for love! Praise Him!
Get ready for love! Praise Him!
Get ready for love! Get ready!

Praise Him till you’ve forgotten
what your’e praising Him for
Then praise Him a little bit more!"
(‘Get Ready for Love’, Abbatoir Blues, 2004)

op 28 04 2008 at 18:41 schreef Peter:

Afschuwelijk, wat een gemakzuchtig kuttekstje. Volgens mij doet die Cave maar wat, en blijkbaar trappen een heleboel slimme mensen in zijn interessantdoenerij. Maar mijn bullshit-detector slaat echt op tilt hier. Straks ga ik, van de weeromstuit, The Proposition ook nog slecht vinden.

Nog een echte man, Mario Lalli:

op 28 04 2008 at 20:03 schreef Tjerk:

Afschuwelijk, wat een gemakzuchtig kuttekstje.

[Steekt tong in wang:] Dat was deels de reden waarom ik het plaatste. Cave kan heel goed schrijven. Des te erger wanneer hij zich er met een jantje-van-Leiden vanaf maakt, zoals hier.

Muzikaal had ik dat op Abbatoir Blues/ The Lyre of Orpheus ook bij zes van de 17 nummers: wat een troep! Maar gelukkig zijn er dan weer nummers als Messiah Ward, over liefde die voor de apocalyps beschermt; en O Children, zwartgallige humor over de Goelags. Dat maakt veel goed (Waarschuwing: dilletantenclipjes!).

Voor wie dat wel voldoende aangenaam luisteren vindt om tegen een still aan te kijken: Easy Money, over een man die zich prostitueert om zijn gezin te onderhouden.

op 28 04 2008 at 21:57 schreef Lagonda:

Nja, ’t was niet zozeer mijn punt om iets te zeggen over "echte mannen" binnen de rock, maar meer om iets te zeggen over het verschil tussen cool en aanstellerige poseurtjes.

Seksuele geaardheid doet er niet echt toe — tis meer de zelfingenomen moeilijkdoenerij waar ik op afknap.

Jimi Hendrix is cool, maar Jim Morisson, met zijn Voltaire-hemden, is gewoon een zatte eikel. David Bowie is uiteraard cool, terwijl Lou Reed zichzelf dan weer veel te serieus neemt om cool te zijn. Rollins is overigens, net als Morrissey, net zo’n mietje, met zijn obsessief beleden gezondheidsmanie.

David Gilmour: cool, Roger Waters: nare zeurpiet. Stewart Copeland: ubercool, Sting: vervelend narcistje. JJ Cale: cool, Clapton: blues in een Armani-pak. Tom Waits: cool, Nick Cave: zie boven. Johnny Cash: cool, Bob Dylan: *zucht*.

Voor vrouwen gaat het vast ook op, trouwens.

op 29 04 2008 at 09:03 schreef N. Molrat:

Opgelucht: hoef vandaag niet in de regen voetstuk Lagonda af te breken…

op 29 04 2008 at 09:50 schreef Peter:

Donna Summer: cool; Diana Ross: übercool; Juana Molina: cool; PJ Harvey: übercool en de meest sexy vrouw in de popmuziek, wat mij betreft, vanwege dat zweempje mannelijkheid, net genoeg om haar vrouwelijkheid extra goed te doen uitkomen; Tori Amos: goede muzikante maar een hysterische kut; Patrizia Laquidara: godin; Amalia Gré: een ijssculptuurtje; Björk: trol; Kate Bush: cool; Madonna: toen ‘Like a Virgin’ uitkwam, dacht ik: daar zijn we over drie maanden weer van verlost. Boy, was I wrong.

op 29 04 2008 at 10:07 schreef Peter:

Gelukkig is niet heel Nederland in katzwijm gevallen voor Allah Abdolah’s Openbaring voor dummies. Abdelkader Benali veegt er in de Volkskrant de vloer mee aan:

Kader leest geen Arabisch of hij heeft die kennis zo goed verborgen gehouden dat alleen zijn dochter ervan wist. Ik zat ooit eens met Kader Abdolah in de trein vanuit Parijs naar Nederland. Hij deed er twee uur over om te vertellen hoe zijn vrouw aan een visum probeerde te geraken bij de Iraanse ambassade. Het was een mieters spannend verhaal. Had hij me toen maar verteld dat zijn Arabisch zo goed was.

Hahaha!

Wichard heeft erop gereageerd, zie ik:

‘Waarom deze negatieve column? In een periode waarin de koran door velen negatief wordt bekeken is het toch prachtig dat Kader Abdolah het initiatief heeft genomen om een eigentijdse persoonlijke vertaling te schrijven?’

*BRAAK*

op 29 04 2008 at 10:11 schreef Lagonda:

Jos Collignon ook leuk:

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/426/Jos_Collignon_over_de_Koran

op 29 04 2008 at 10:22 schreef Peter:

Hahaha! ‘Koken met de koran’. De verstripte koran, die had ik me afgelopen zaterdag al voorgenomen.

En binnenkort op dit webmagazine de langverwachte sequel op de koran, want ik heb laatst een bezoek gehad van de engel Gabriël en door hem ik de hand weten te leggen op een manuscript, geschreven door God himself (uiteraard mocht ik het niet houden, veel te kostbaar, zei Gabriël) waaruit blijkt wat God nou werkelijk heeft proberen te zeggen.

op 29 04 2008 at 12:37 schreef Allah Abdolah:

Peter!

Waarom houdt u niet op met spotten en leest u mijn Ware Koran? Dan zoudt u al hebben geweten dat ik al door Gabriël bezocht ben. Weet u dan niet dat de verouderde Koran 114 soera’s telt en de mijne 115? De 115de waarin ik op ontoerende wijze de dood van mijn alter ego en menselijke Mohammad beschrijf, heb ik zelf geschreven. En hoe kwam ik aan de woorden, denkt u?

op 29 04 2008 at 13:55 schreef daniel:

Mwoa ik vind dat Wichard ergens wel een punt heeft. Het kan een goede zaak zijn dat iemand vrij de Koran leest en daar z’n eigen draai aan geeft.

Toch, als ik een leesbare versie van de Koran zou willen hebben dan vertrouw ik Hans Jansen met zijn ‘Zelf Koranlezen’ meer. Is toch wetenschappelijk wat meer te vertouwen. Want als je iets in dat boek van Kader Abdulla leest, staat dat er ook in de Koran of is het door de man erbij verzonnen? Dat weten we dus niet en daarom is dat boek een beetje waardeloos.

Maar je kunt zeggen wat je wilt over Kader Abdolla, hij heeft wel een zeer verdienstelijke snor.

op 29 04 2008 at 19:01 schreef Peter:

En hoe kwam ik aan de woorden, denkt u?

Je dikke duim en iedereen weet het. Terwijl ik echt ben bezocht door Gabriël.

Allah vond Het huis van de moskee trouwens een volkomen kutboek, laat-ie weten (in de appendix van het vervolg op de koran). Hij heeft het niet eens uitgelezen.

op 03 05 2008 at 16:46 schreef René:

Aldus sprak Kader Abdolah

Toen Kader Abdolah’s snor nog zwart was, verliet hij zijn vaderland en de moskeeën van zijn vaderland en kwam hij naar de Lage Landen. Hier genoot hij van zijn snor en van zijn eenzaamheid en hij werd dit tien jaar niet moe. Maar uiteindelijk vergrijsde zijn snor, – en op een morgen stond hij hondsvroeg op, bij de zoveelste verregende zonsopgang, posteerde zich voor de wolk waarachter hij de zon vermoedde en sprak tot de wolk aldus:
‘Jij grote windbuil! Wat zou jouw geluk voorstellen, als je mij niet had om op neer te regenen!
Tien jaar lang kwam je naar mijn afbraakpand beneden NAP: je zou je buien zat geworden zijn zonder mij, mijn haardos en mijn snor.
Maar Kader Abdolah wachtte elke morgen op je, nam je pijpenstelen in dank af en zegende je daarvoor.
Zie! Mijn wijsheid zit me tot hier [ wijst naar zijn snor ], zoals een overijverige bij die druipt van de honing; ik heb kruiwagens nodig die naar mij toe rijden.
Ik wil boeken signeren en mijzelf citeren, tot de recensenten onder de mensen zich weer verheugen in hun dwaasheid en de armen in de stadspaskorting op mijn koran!
Daarvoor moet ik met de wind meewaaien, zoals jij altijd doet, wanneer je voor de zon schuift en dit Madurodam nog miezeriger maakt, jij oververzadigde windbuil!
Ik moet, net als jij, leeglopen, zoals de mensen zeggen – temidden van talkshowgasten.
Dus zegen me nu, jij trotse waterdrager, die zonder jaloezie een al te groot gekwijl kan gadeslaan!
Zegen het glaasje thee dat óver wil stromen, zodat de thee er als klatergoud uitstroomt en iedereen in de wolken is!
Zie, dit glaasje zal weer leeg raken, en Kader Abdolah zal Nederlander worden!
– Aldus begon Kader Abdolah leeg te lopen.

op 03 05 2008 at 17:01 schreef René:

Oei, als ik het artikel over verzetsheld Maduro eerder had gelezen, zou ik hierboven ‘kikkerland’ in plaats van ‘Madurodam’ hebben gezet. Sowieso beter eigenlijk.
Ongelukkig toeval.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS