Home » Archief » Omstanders


[05.05.2008]

Omstanders

Peter Breedveld

becat11 (191k image)
Paul-Émile Bécat

Vorig jaar was ik op een bijeenkomst waar historicus Dienke Hondius iets vertelde over een project waar ze bij betrokken is, ‘Ooggetuigen’, onderdeel van het Oral History Project van het United States Holocaust Memorial Museum. Hondius liet fragmenten zien van gefilmde interviews met ‘omstanders’, mensen die hadden gezien hoe joden in de Tweede Wereldoorlog werden weggevoerd.

Gefilmde interviews met overlevenden van de vernietigingskampen en met daders zijn er allang, denk maar aan de film Shoah, en in het Joods Historisch Museum zijn gefilmde interviews met duizend Nederlandse overlevenden te bekijken, resultaat van een door regisseur Steven Spielberg gefinancierde, wereldwijde onderneming. Voor niet-joodse getuigen is nooit veel aandacht geweest. Niemand wil een passieve omstander, een toekijker zijn, die niets deed toen de Holocaust zich voor zijn ogen voltrok. Toch kreeg Hondius meteen driehonderd reacties op haar oproep aan ooggetuigen om zich te melden. Ze liet er drie zien.

Bij de Holocaust denk ik altijd aan dramatische razzia’s, de met mensen volgepropte goederenwagons, de barakken, de bergen uitgemergelde lijken, maar uit de verhalen van de ooggetuigen rees een heel ander beeld. De deportaties uit Amsterdam gingen meestal heel terloops. De politie belde ergens aan, begeleidde de bewoners netjes naar buiten, die overhandigden hem keurig de sleutels van het huis en werden dan meegenomen. Een paar dagen daarna kwam er een verhuiswagen van de firma Puls voorrijden, het huis werd leeggehaald en een week later woonde er al een nieuwe familie, alsof de vorige bewoners nooit hadden bestaan.

“Heel gewoon”, zegt steeds de ooggetuige, die dit beschrijft. Aan zijn ogen kun je zien dat hij het helemaal niet gewoon vindt. Er spreekt verbijstering uit, alsof hij na al die jaren nog steeds niet kan geloven wat een drama zich daar heel gemoedelijk, heel efficiënt, zonder toestanden, direct voor hem afspeelde. Omstanders hielden zich kennelijk niet bezig met de vraag wat er met de weggevoerde mensen zou gebeuren. Wat die firma Puls aan de achtergebleven inboedel verdiende, daarover speculeerden ze hardop met elkaar.

Een andere man, stuurse blik, verward haar, vertelt hoe hij als jongetje aan de politie vroeg of die niet net kon doen alsof de joden, die ze moesten ophalen, niet thuis waren aangetroffen. “Joh, bemoei d’r niet mee!” beet de politie hem toe. De meeste passanten merkten niet eens iets. Soms riep iemand “Schandalig!” Daar bleef het bij. “Kijk, zoveel strijdmakkers hadden we niet voor de joden, hoor”, zegt de man met de stuurse blik.

In het derde filmfragment was een vrouw te zien. Een volks type. Ze beschrijft het Amsterdam van de jaren dertig, waar toen nog nauwelijks allochtonen waren. Alleen ‘negers’ zag je er wel. Die gingen naar ‘negerclubs’. De mensen in de zaal moesten lachen om het herhaaldelijke gebruik van het politiek incorrecte woord ‘neger’. Maar het lachen verstomde toen de beschrijving begon van de gewelddadige arrestatie van joden in de Nieuwmarktbuurt. Mensen die uit hun huizen werden getrokken, hun gehuil.

De vrouw woonde vlak bij de Joodsche Invalide, een ziekenhuis aan de Nieuwe Achtergracht. Een hele dag en een avond duurde de deporatie van de honderden bewoners daarvan. Eerder had ze er al mensen zelfmoord zien plegen door uit het raam te springen. “Ik zag dat er mensen met rolstoelen naar buiten kwamen, en op brancards. Al die patiënten werden daar weggehaald. Die gingen in ziekenwagens. En ook wel strompel, strompel, in een gewone auto.”

Haar buren waren allemaal joden. Ze waren bang en bleven in hun huizen. Alleen die mevrouw, toen een jong meisje, heeft in het portiek van haar huis staan kijken hoe die mensen werden afgevoerd, in stilte. “Ik heb ze gewoon weg zien lopen. Kennissen ook. Wij moesten ons afzijdig houden. Niet kijken. Niet naar buiten komen.”

(…)

Algemeen, 05.05.2008 @ 10:53

[Home]
 

64 Reacties

op 05 05 2008 at 11:31 schreef Loor:

Kippenvel.

op 05 05 2008 at 12:02 schreef J.J. v.d. Gulik:

Er waren 300 reacties. Het is de vraag in hoeverre die representatief waren. En dat geldt al helemaal voor de 3 reacties waar gebruik van is gemaakt. En met beeld kan enorm gemanipuleerd worden en beeld geeft zo doorgaans feitelijk alleen de mening van de maker weer.

Bij de Hollandsche Schouwburg stonden normaal ook maar een paar agenten om de zaak daar te regelen en foto’s geven blijk van een vrij relaxte sfeer.

Laatst hoorde ik van een mevrouw die in die tijd in de kruidenierszaak van haar vader werkte, dat Duitse soldaten die in de buurt bij particulieren waren ingekwartierd daar gewoon net als de Nederlanders hun boodschappen kwamen doen en dat ongewapend. Geeft denk ik aardig de sfeer weer.

Ik word een beetje onpasselijk van al die verzetsmensen van na de oorlog. Het is doorgaans een categorie die inmiddels de volgende bezetting al mede voor een deel heeft weten te realiseren. Juist onder de echte oudstrijders waren er velen die kritisch stonden ten opzichte van de multikul. Ook de joden hebben aan de volgende bezetting behoorlijk bijgedragen.

op 05 05 2008 at 12:16 schreef René:

Een macaber ogend exemplaar van zo’n verhuiswagen van de firma Puls is hier te zien.

Een andere treffende (ik weet zo gauw geen gepaster woord) tekst over het banale aspect dat het gruwelijke nog angstaanjagender maakt, is die van Hans Aarsman, kunstbijlage de Volkskrant van afgelopen woensdag, bij deze foto.

[ Voor wie toegang heeft tot het besloten deel van de Volkskrantsite: de bespiegeling van Aarsman staat hier – kies in het uitklapmenu ‘ga naar’ voor ‘kunst’ -> pagina 29 ]

op 05 05 2008 at 12:23 schreef Loor:

Ook de joden hebben aan de volgende bezetting behoorlijk bijgedragen.

En ja hoor, J.J. heeft zijn roestige radar weer eens aangezet.

op 05 05 2008 at 12:39 schreef daniel:

Bij de Holocaust denk ik altijd aan dramatische razzia’s,

Tja waar denk ik aan. Wat ik me pas sinds kort gevoelsmatig realiseer is dat die zes miljoen mensen allemaal niet dood wilden. Voor mij is het een feit dat ze dood zijn, -geboren in 1973 kan ik me geen andere wereld voorstellen- maar zij bleven natuurlijk liever thuis bij familie en geliefden. Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het wel eens vergeet.

Dus, daar denk ik de laatste tijd dan aan. Nederlandse joden die in het holst van de nacht uit hun warme bed worden gehaald, en vervolgens worden versleept naar het oosten waar hen een verschrikkelijk lot wacht. 16, 17, jarigen die zich moeten aanmelden voor tewerkstelling in het oosten, ouders die hun rugzak inpakken en hun kinderen goede reis toewensen terwijl ze linea recta in de gaskamers verdwijnen. De Grune Polizei die in de joodse buurt de vernieting aankondigd door een lied te zingen. De psychologische terreur die vooraf ging aan de physieke vernietiging.

En later, na de oorlog, de kwetsende bagetaliseringen. De vergelijkingen die niet opgaan. De Nederlandse politici die deze gebeurtenis gebruiken voor een vaag multiculturalisme. Een niet nader te noemen minderheid die geen minderheid is en zich gedraagd alsof ze vervolgd en opgejaagd worden, terwijl ze zelf vervolgen en jagen.

Soms fantaseer ik er wel eens over hoe Nederland eruit zou zien als hier zo’n drie of vier honderdduizend joden zouden wonen.

Lijkt me fijn.

op 05 05 2008 at 12:40 schreef René:

Inderdaad, Gulik raaskalt zoals gewoonlijk. Naast de voorspelbare slotzin van zijn oprisping, valt weer eens op hoe krankjorum inconsistent en egotistisch Guliks ‘denken’ is: eerst in twijfel trekken dat de – honderden – getuigenissen van het Oral History Project representatief zijn (tuurlijk, dat project is gelieerd aan een museum waar vast veel joden werkzaam zijn, hè Gulik) en dan over één door hemzelf vernomen verhaal beweren: "Geeft denk ik aardig de sfeer weer". Kwaadsappige verkniptheid.

op 05 05 2008 at 12:42 schreef N. Molrat:

Mooi stuk, dankjewel.

Een jaar of tien geleden heb ik van dichtbij mee gemaakt hoe een vrouw, ooit omstander, langzaam gek werd van schuldgevoelens, wanhoop en verbijstering, na vijftig jaar. Ze woonde in de oorlog met man en acht kinderen in Veenendaal langs het spoor. Ze had treinen langs zien rijden, vol heen en leeg terug.
Ze heeft het nooit geweten zei ze steeds maar ze geloofde zichzelf niet meer.

op 05 05 2008 at 13:16 schreef J.J. v.d. Gulik:

re Rene

Als het gaat om aan WO II gerelateerde joodse zaken wordt als kritisch vermogen is vereist en masse juist de blinddoek voorgedaan en het verstand op nul gezet. Dat geldt net zo hard voor academici als voor analfabeten. Een aardig voorbeeld is de herdenking van het leven van Jossi Harel in Trouw een paar dagen geleden n.a.v. zijn verscheiden op 90 jarige leeftijd. Hij was de gezagvoerder van de Exodus. Aan het gegeven dat hij in dienst stond van de Mossad werd maar zelden echt aandacht besteed en ook aan zijn overige activiteiten werd bijna nooit enige aandacht besteed. Het mooie romantische joodse sprookjesbeeld mocht niet bezoedeld worden. Zo stond er nog wel in het artikel dat hij betrokken was geweest bij een mislukte spionageactiviteit in Egypte maar wat die inhield daar hield men zich maar verre van. Het ging in deze om de Lavonaffaire, waarbij een Israëlische Mossadcel bommen liet ontploffen bij Britse en Amerikaanse burgerdoelen in Egypte teneinde daar Egyptenaren de schuld van in de schoenen te kunnen schuiven om zo de Britse en Amerikaanse politiek te beïnvloeden. Het betrof hier dus terrorisme waar men de Arabieren de schuld van wilde geven. Voor dergelijke activiteiten van Israël was en is men blind ook al zijn er megabelangen van niet-joden bij betrokken.

op 05 05 2008 at 13:23 schreef Jimmy:

"Soms fantaseer ik er wel eens over hoe Nederland eruit zou zien als hier zo’n drie of vier honderdduizend joden zouden wonen."

Ik ook, Daniël — en dan stel ik me het vaak voor heel Europa voor. Europa was ooit het thuisland van (de meerderheid van) de Joodse diaspora; dat is gewoon helemaal vernietigd.

op 05 05 2008 at 13:27 schreef daniel:

En ja hoor, J.J. heeft zijn roestige radar weer eens aangezet.

Tja het is nu eenmaal een feit dat die oorlog konsekwenties had. En een van die konsekwenties is dat dit land een minderheid nodig heeft om haar schuldgevoelens op bot te vieren. Dat is, toevallig of niet, een minderheid geworden die voor een deel zeer anti-joods is. Hitler lacht in z’n graf, als ie die zou hebben.

Overigens is wat v.d. Gulik daar schrijft inderdaad iets wat je bij Stormfront e.d. wel eens hoort. ‘De joden’ en daar bedoelen ze al die joodse Pvda’ers mee, hebben een rol gespeeld in de ontwikkeling van het multiculturalisme. Maarja, alleen voor mensen die geloven in het bestaan van joods bloed handelt een joodse Pvda’er in naam van het joodse volk.

We kunnen veel klagen over multicul, maar wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat het probleem van het multiculturalisme niet zozeer dit gedachtengoed zelf is, maar dat het gebaseerd is op de aanname dat alle minderheden Joden zijn. Dat komt misschien inderdaad door al die joodse Pvda’ers.

Die kwamen met leuzen zoals Antisemisme=racisme en dachten dat ze antisemitisme konden bestrijden met verdraagzaamheid, omdat ze niet willen weten wat het Nazisme is (een ideologie die als je in bepaalde humanistische waarden gelooft, niet mag tolereren, maar dat vereist veel meer van mensen dan het makke slappe verdraagzaamheid).

Bovendien wordt vergeten dat het met joden vrij eenvoudig is om een multiculturele samenleving op te bouwen. De extremistische joden sluiten zich op in hun eigen ghetto’s (zie Antwerpen) en de rest assimileerd tot het punt dat er nauwlijks een verschil is tussen Nederlanders van Joodse en niet Joodse afkomst.

op 05 05 2008 at 13:36 schreef René:

Sorry, de link hierboven naar de door Hans Aarsman geduide foto werkt niet.
Wel lukt:
– ga naar http://www.beeldbankwo2.nl/zoek.jsp
– typ 112365 in het veld ‘beeldnummer’ en klik op ‘Zoek’
– klik op de thumnail om’m te vergroten

op 05 05 2008 at 13:52 schreef Sabian:

sjeezus Peter, voelde ik toch echt kotsneigingen bij deze zin

"De politie belde ergens aan, begeleidde de bewoners netjes naar buiten, die overhandigden hem keurig de sleutels van het huis en werden dan meegenomen."

Wat een griezelig en ijzersterk geschreven artikel. Je rijdt over de lezer/mij heen als een vrachttrein. En ik heb toch wel het een en ander gezien aan ranzigheid en geweld.

op 05 05 2008 at 13:52 schreef daniel:

Het mooie romantische joodse sprookjesbeeld mocht niet bezoedeld worden.

Eeeh een carriere bij de Mossad is niet romantisch of sprookjesactig? Geheime dienst weet je wel, Bond Girls en sportwagens. De droom van iedere jongen en menig meisje.

maar wat die inhield daar hield men zich maar verre van

Maar jij ook, want je vergeet te vermelden dat het om 2 aanslagen ging waarbij geen doden of gewonden vielen. Dat klinkt natuurlijk een stuk minder dramatisch dan ’terrorisme waar men de Arabieren de schuld van wilde geven’. Wat natuurlijk wel zo was, maar schijnbaar had men snel genoeg door dat dit niet werkt. Overigens, de Egyptenaren martelden één verdachte dood en een ander pleegde zelfmoord. Twee andere verdachten werden gexecuteerd, misschien wel de moeite waard om over na te denken de volgende keer dat iemand wil klagen over Guantanamo bay

Ook werd dit voorval gebruikt voor een serie anti-joodse maatregelen die eindigden in de opsluiting van 1000 Joden en de Exodus van nog eens 25.000 Joden. Wellicht ook de moeite waard om in het achterhoofd te houden wanneer er gesproken wordt over Geert Wilders en het zaaien van angst.

op 05 05 2008 at 15:48 schreef DvR:

Ja, heel ordentelijk en gemoedelijk allemaal, maar bedenk je wel dat die pacificatie van ons volk niet zomaar tot stand gekomen was. Men was maar al te bekend met het andere gezicht van de bezetter. Verzet werd genadeloos en buitenproportioneel afgestraft en de nazi’s betrokken onschuldigen in hun repressailles, zodat je, ook als je niet om je eigen hachje gaf, toch nog voor dat van je familie en buurtgenoten moest vrezen voordat je in opstand kwam. In die dagen liep iedereen constant met het pistool van de bezetter tegen zijn hoofd. Het zou verkeerd zijn om die lijdzaamheid of het niet-willen-weten af te doen als onverschilligheid.

op 05 05 2008 at 16:18 schreef daniel:

Weet je wat het is DvR, in theorie heb je gelijk. In de praktijk was er plek om onder te duiken voor 300.000 Nederlanders die niet in Duitsland wilden werken, maar was er voor 100.000 Joden in levensgevaar geen plaats.

Natuurlijk waren mensen doodsbang, maar men heeft zich in dit land jaranlang op de borst geklopt dat het zo ontzettend veel verzet geboden heeft. Iedereen zat na 1945 in het verzet, en ook tegenwoordig zijn ze allemaal tegen fascisme, een beweging die al 63 jaar lang hartstikke dood is.

Dapper hoor.

op 05 05 2008 at 16:30 schreef Tjerk:

DvR; misschien moet ook meegenomen worden dat voor de oorlog vooroordelen en negatieve stereotiepen over Joden ook bij de Nederlandse bevolking gemeengoed waren.

Zie daarvoor deze doctoraalscriptie van Paul Hendriks die betoogt dat Joden vanaf hun vestiging in de Republiek voorwerp waren van uitsluiting en vooroordelen. Hij richt zich met name op de rol van Abraham Kuyper, en stelt zelfs dat het niet veel had gescheeld of het was eind 18e eeuw tot een progrom gekomen.

op 05 05 2008 at 16:43 schreef Wichard:

Ik vind het altijd erg lastig om de gebeurtenissen van toen in hun tijdsbeeld te zien. Achteraf is het immers makkelijk praten en helder wat een foute keuze was en wat niet. Op het moment zelf lijkt het me godsonmogelijk voor te stellen. Stel het is 1941, voor zover je weet is de oorlog in Nederland voorgoed voorbij en gaan de Duitsers nooit meer weg. Er heerst wel angst en een overlevingsinstinct.

Hoe groot is dan de verleiding om het verhaal te geloven dat je Joodse buurman (die je toch al niet mocht) naar een werkkamp verhuisd wordt? Niks meer of minder dan een wat vreemde Duitse manier van volksverdeling. Ga jij je leven dan wagen om dat tegen te houden door die buurman in je huis te halen?

op 05 05 2008 at 16:46 schreef Lagonda:

Alleen al voor figuren als JJ van Gulik hoop ik oprecht en van ganser harte dat er inderdaad een wereldwijde Joodse samenzwering bestaat.

op 05 05 2008 at 16:50 schreef daniel:

Ga jij je leven dan wagen om dat tegen te houden door die buurman in je huis te halen?

Dat is een goeie vraag, maar ga je ook iedere dag kijken of ie al weg is zodat je z’n spullen kunt roven, da’s een andere vraag. En ga je, nadat ie de oorlog heeft overleefd en z’n hele is familie vermoord glashard beweren dat die meubels die je gejat hebt altijd van jouw zijn geweest?

De man die naar wie ik vernoemd ben, heeft meegemaakt hoe zijn eigen schoonfamilie kwam kijken of ie al weg was. Hij was getrouwd met een niet joodse vrouw uit een welvarende familie. Ze wilden hem niet helpen met onderduiken, en waren teleurgesteld dat ie de oorlog had overleeft.

Als kleine kinderen en stokoude mensen worden opgehaald, hoe blind moet je zijn om dan te geloven dat ze te werk worden gesteld. Wat, mensen van 80 jaar?

op 05 05 2008 at 16:54 schreef Ernst:

Pas met Napoleon werden de Joden (deels) van volledige burgerrechten voorzien. Ik heb wel eens gelezen dat er toen een dubbele emancipatie plaatsvond, en als burger, en wegens de toenemende ont’kerke’ling. Hoe het in Nederland in de 19e eeuw verder ging, weet ik niet. Gezien het zeer verborgen bestaan dat de katholieke kerk hier in een groot deel van die eeuw nog moest leiden, zal het wel niet al te best geweest zijn.

Ik geloof niet dat er grote vijandigheid tegen joden was voor WOII hier, men was anders en leefde gescheiden. Dat is ook een van de vele verklaringen voor het niet laten onderduiken van joden, men kende elkaar niet. Bewariërs daarentegen, die waren er wel genoeg te vinden. En dan maar kankeren na de oorlog ‘dat uitgerekend hun jood moest terugkomen’. En dat terwijl er nergens zoveel joden zijn afgevoerd en vermoord als in Nederland. Zelfs als Duitse jood waren je kansen te overleven beter. De verhalen over joodse ouders die door een wonder wel terugkeerden, en hun kinderen niet meer terugkregen zijn ook bekend.

Er waren te weinig helden. Erg was ook de behandeling van mensen die wel helden geweest waren door degenen die dat niet geweest waren.
Zo herinner ik me een arrest van de Bijzondere Raad van Cassatie, waarvoor een verzetsman wegens verraad werd vervolgd. En dan word je misselijk, als je leest hoe de ‘beoordeelaars’ hem verontschuldigen omdat hij, na zelf martelingen te hebben doorstaan zonder door te slaan, pas doorsloeg toen voor zijn ogen een kind in het bijzijn van diens moeder vermoord zou worden. Kortom, zijn ‘kwalijk gedrag’ werd gerechtvaardigd geoordeeld, en dit door mensen die niet wisten hoe snel ze mee moesten werken aan het ontslaan van hun joodse collega’s (zoals mr Visser, in 1940 president van de Hoge Raad). Hoe die mensen het zelfs maar durfden, anderen, wel helden, te veroordelen.

Maar dat is Nederland, we houden niet van helden, We houden van berusten, zwijgen en de andere kant uitkijken. Helden moeten maar in de VS gaan wonen, of zich in hun kist realiseren dat ze beter hun mond hadden kunnen houden.

Als ik de toename van antisemitische incidenten zie, en zie dat daar in het geheel niet op gereageerd wordt (anders dan door doen of dit niet aan de orde is of met thee en nog een buurthuis kan worden opgelost), dan vrees ik dat we niets, maar dan ook niets geleerd hebben.

op 05 05 2008 at 17:07 schreef Mark:

Ik altijd een hekel aan mijn buren. Gewoon omdat het mijn buren zijn.

op 05 05 2008 at 17:47 schreef J.J. v.d. Gulik:

Het geringe verzet bestond vooral uit communisten en gereformeerden. De Communistische Partij Nederland was tot Operatie Barbarossa officieel neutraal vanwege het Molotow-Ribbentrop Pact. In de eerste maanden van de oorlog waren er nogal wat CPN-ers, wel geschat op 40 %%, ook in de hoge regionen van de partij, die er voorstander van waren om openlijk met de Duitsers samen te werken. Als Stalin de oorlog gewonnen had, hadden ze zo meegewerkt aan de totstandkoming van een totalitair regime dat ondergeschikt was aan het regime in Moskou dat verantwoordelijk was voor meerdere genocides en in Siberië wat kampjes uitbaatte.

Voor hen gold als echte verzetsmensen het ‘Leve de Koningin, leve het Vaderland’….toch.

op 05 05 2008 at 18:11 schreef Bas:

Lang leve burgemeester Cohen,en niet te vergeten de hele PVDA .
Die het presteren om woestijn rovers uit te roepen als hoop voor de toekomst.
Dankzij Israël bekijk ik dit soort uitwassen als ,ieder voor zich ,en G… voor ons allen.
F…ck Cohen en de PVDA.

op 05 05 2008 at 18:18 schreef J.J. v.d. Gulik:

En de Prins kwam na zijn heldentocht naar Londen toch maar mooi terug naar Nederland met zijn zelf bedachte titeltjes, uniformpjes en onderscheidinkjes. Jammer dat het Stadhouderschap niet doorging voor de vroegere beoogde directeur van IG Farben in Parijs en na WO II ‘zakenrelatie’ van een producent van vliegtuigjes en waarschijnlijk van meer dan een producent. De Gereformeerde verzetstrijders zouden later ook de opstelling van de Oranjes met de Maximale relativering van de cultuur en de identiteit gewaardeerd hebben en zouden zich als ze daartoe de mogelijkheid zouden hebben oprichten in hun graf en nogmaals een duidelijk ‘Leve onze Prins, leve de Koningin, leve het Vaderland’ laten horen……toch.

op 05 05 2008 at 19:21 schreef Sabian:

"Omstanders" is by far één van de meest beeldende en realisitische schetsen van de nederlandse situatie tijdens WO II. Die opmerking over de "nederlandser met pistool tegen het hoofd" is de grootst mogelijk onzin. Nederland was het ENIGE bezette [niet duitstalige] land ter wereld waar de eertse jaren van de oorlog de wehrmacht soldaten ONGEWAPEND over straat konden, durfden en gingen.

Nederland was als land zo FOUT dat in de ogen van de geallieerde geheime diensten de nederlanders als uiterst onbetrouwbaar en gevaarlijk aangemerkt werden. Veel verzetsmensen zijn net als Joden uitgeleverd aan de bezetters. Tijdens de hongerwinter moest ons heldhaftige koningshuis hemel en aarde bewegen om voedsel naar ons land te krijgen.

Er is niet zo lang geleden een promovendus geweest die aantoonde dat de regering in ballingschap en meteen na de oorlog BEWUST de holocaust zoveel mogelijk verzweeg ivm. islamitische "gevoeligheden". Wel stom dat ik z’n naam niet meer weet zodat het vaag blijft die bewering. Het kwam een jaar ofzo terug in de media, BNR dacht ik.

Het had niets met onwetendheid te maken, zelfs een kind wist in die dagen dat het goed mis was.

De waarheid is waarschijnlijk dat vrijwel iedereen een grafhekel aan Joden heeft, zowel gggristenen en nationaal-socialisten als moslims.

op 05 05 2008 at 20:05 schreef daniel:

Mijn vader en grootmoeder waren beide communisten en moesten al direct in Mei 1940 onderduiken. Mijn vader is daarna als letterzetter aan de slag bij de Waarheid, die al heel vroeg de illegaliteit ingegaan was. De communisten hadden toen operatie Barbarosse van start ging al een illegaal netwerk. Men schijnt zich vrij snel gerealiseerd te hebben dat de Duitsers slecht nieuws waren. Wiedes, veel communisten hielden zich bezig met de situatie in Duitsland. Mijn vader verteld me dat ze tijdens de jaren 30 Duitse vluchtelingen in huis hadden. Dus illusies had men niet.

De communisten hebben ook opgeroepen tot de Februari staking – maanden voor operatie Barbarossa. De eerste Nederlandse verzetsman die door de Duitsers werd geexecuteerd, Leen Schijveschuurder, was een communist en Jood. Erg neutraal lijkt me dit alles niet.

Nederland was het ENIGE bezette [niet duitstalige] land ter wereld waar de eertse jaren van de oorlog de wehrmacht soldaten ONGEWAPEND over straat konden, durfden en gingen.

Nederland was niet bezet door de Wehrmacht, maar viel onder beheer van de SS. Dat was een hele andere situatie dan dat van België of Frankrijk die onder Wehrmacht beheer vielen. Wanneer een oordeel geveld wordt over het gedrag de Nederlandse bevolking, mag dit feit niet vergeten worden.

op 05 05 2008 at 20:34 schreef sikbock:

Tsja, Nederlanders passen zich nu eenmaal makkelijker aan dan dat ze in verzet komen. Ik zou dat niet willen veroordelen. Zich aanpassen kan juist een teken van gezond verstand zijn. Morele vraagtekens zijn maar ongemakkelijk.

Volgens mij is er sinds die tijd niet zo heel veel veranderd.

op 05 05 2008 at 20:55 schreef Benedictus:

"Maar dat is Nederland, we houden niet van helden, We houden van berusten, zwijgen en de andere kant uitkijken. Helden moeten maar in de VS gaan wonen, of zich in hun kist realiseren dat ze beter hun mond hadden kunnen houden"

Helemaal eens m.b.t. dit punt met Ernst! De geschiedenis zal zich ook in de toekomst op dit punt herhalen. Lafheid wordt eerder als deugd dan als tekortkoming gezien.

Een van de meest aangrijpende zaken die ik over WO2 in Nederland heb gehoord, betrof het verraad van 40 onderduikers vanwege een paar knijpers. Ja, uiteraard had het moedige echtpaar dat deze mensen een schuilplaats aangeboden had wel wat meer te wassen dan de buren. Op een dag kwamen ze voor de was enkele knijpers tekort. De betreffende knijpers werden "geleend" van de buren. De wraak liet niet lang op zich wachten en de 40 onderduikers waren ten dode opgeschreven.

De laatste jaren heb ik de politiek en de pers goed gevolgd en ben ik beter gaan begrijpen waarom mensen zo gereageerd hebben in de jaren 30 en 40. Natuurlijk had een ieder kunnen weten, dat een 80 jarige en een baby geen werkzaamheden gaan verrichten in Duitsland of Polen. Wegkijken was gemakkelijker dan wakker liggen van schuldgevoelens. Velen lieten daarom de gruwelijke waarheid niet tot zich doordringen. Men verdrong in vele gevallen de werkelijkheid. En de politiek is ook nu ronduit laf te noemen. De vrijheid van meningsuiting is hun niet toevertrouwd.

Helaas voor Daniel en andere joden, jullie zullen in de toekomst ook jezelf moeten zien te redden als het mis gaat. Helpers zullen ook dan uitzonderingen zijn. Ja, de vervolgden zullen m.i. opnieuw de joden en de homo’s zijn, niet de moslims. Die zijn met velen en jaloezie speelt daaromtrent een verwaarloosbare rol. Suksesvol zijn en joods blijkt door velen niet geaccepteerd te worden en jaloezie op te wekken. In de film over de Shoah liet men zien, dat in Polen de niet-joden wat blij waren, dat zij in de grotere huizen van de joden -vaak winkeliers- mochten gaan wonen van de Duitsers. Protest over de aldaar staande bussen waarin de joden uit de grotere huizen ter plekke werden vergast bleef uit.

De kwestie Israel/Palestina zal in de toekomst ook een grote rol blijven spelen. Een onoplosbaar probleem, vandaar dat er alleen sprake kan zijn van pappen en nathouden, tot de bom barst. Een bevredigende oplossing zie ik in geen velden of wegen, helaas!

op 05 05 2008 at 21:16 schreef Sabian:

Het aanpassen aan de bezetting en het vermijden van problemen is van een totaal andere orde dan Joden en verzetstrijders aangeven.

Verraders zijn de laagste varkens onder de zwijnen, laffe achterbakse bloedhonden die voor 7 gulden hun buren aangeven, zum kotzen! Fouter dan de nazis, die kwamen er tenminste duidelijk voor uit waar ze stonden.

Mijn woede over die Hirsh Ballin, Ella Vogelaar en hoe die dwazen ook mogen heten is dan ook vele malen groter dan dat wat ik van de meest extreme imam kan vinden.

op 05 05 2008 at 21:38 schreef dewanand:

NOu, hallo allemaal,

Ik ken al jaren een blanke (autistische) Hollandse jongen van 37 jaar die volhoudt dat er een zionistisch complot bestaat en dat alle problemen op de wereld door Joden geschapen zijn. Deze jongen is een echte antisemiet en ik moet toegeven dat er gewoon geen enkele logica in zijn betoog zit. Hij kent geen enkele jood persoonlijk en heeft nog nooit eentje live gezien of gesproken. Dit soort gedrag vind ik zo vreselijk.

Een ras haten dat je kent, kan een logica bevatten, omdat je dan denkt vanuit kennis en niet vanuit gestoorde fantasieen. Ik moet toegeven dat ik een haat voel tegen negers, maar anderzijds weleens denk aan de vele positieve persoonlijke kontakten met hen en dan mijn haat nuanceer. Wat mij wel vreselijk kwaad maakt is om te zien dat negers in Europa helemaal geen ene moer geven om hun arme rasgenoten in Afrika. Hierom haat ik hen, dus mijn negerhaat is rationeel.

Haat is echter een gevangenis en hierom is het wijzer om nooit te haten.

HEt idee van een jodenvrije wereld is fascinerend, want het is ontsproten uit het brein van blanke barbaren van honderden jaren geleden en dit is iets wat ik onderzoek. Haat heeft een verband met intelligentie, maar dan wel irrationeel en het kan leiden tot vreselijke wreedheden. Ik begrijp hier nog niet alles van, maar moet het nog dieper gaan uitpluizen, vooral theoretisch, om het intelligente beest dat zich nu mens noemt beter te doorgronden.

Dewanand

op 05 05 2008 at 22:40 schreef philippine:

De degradering van de god JHWE is in gnostische kring begonnen. Het is deze godslastering die voorgoed het oordeel over joden en hun positie heeft geveld. Dus vóór de kruising van Christus. Rudolph Steiner heeft deze gnostische opvatting opnieuw geformuleerd in het Sophia verhaal. Het idee van een jodenvrije wereld is dus niet verzonnen door blanke barbaren.

op 05 05 2008 at 23:14 schreef Lagonda:

Het degraderen van de scheppende God is nog iets heel anders dan het voorstaan van een jodenvrije wereld, philippine.

Beetje rare en obscure theorie overigens, dat de pre-christelijke gnostici antisemitisch zouden zijn — de volgende stap is meestal de claim dat Hitler en zijn nazi’s in feite een soort neo-gnostici waren. Deze theorie wordt vaak uit de kast getrokken door Christenen die graag zien dat de gnostici (door Christenen gezien als ketterse perverselingen) de oerschuld van het nazisme en de Holocaust op hun schouders krijgen, i.p.v. dat prachtige christelijke geloof.

op 06 05 2008 at 01:46 schreef John:

De grote vraag is natuurlijk niet of en waarom een en ander geruisloos verliep maar wat afzonderlijke relevante groepen mensen dachten dat de bedoeling was van het meenemen van Joden, de onteigening/in beslagname van hun bezit en wat hun daarna zou (kunnen)overkomen. Dit natuurlijk met in acht name van extreem beperkte vrije pers en voor hedendaagse begrippen bijna onvoorstelbaar sterke invloed van bepaalde machtstructuren binnen alles waar meer dan een paar mensen samenkomen.

Duitse militaire, Duitse officiers, Duitste bestuurders, Nederlandse bestuurders, Nederlandse industrielen, Nederlands establishment in het algemeen, het koningshuis, niet joodse religieuze leiders en organisaties, de buren van Joden, de vrienden van Joden, de verenigingsgenoten van Joden, de handelspartners van Joden, de Joden in het algemeen, het Joodse "establishment" in Nederland, de Joodse "onderklasse" in Nederland, invloedrijke Joden wereldwijd en natuurlijk invloedrijke zionisten die volgens ongeveer de gehele europese bevolking jonger dan 65 pas na wo2 rezen.

Echte geschiedkundige wetenschappers zijn schaars zullen we het maar op houden…;)

Voor antwoorden zou ik hier beginnen met zoeken want je hoeft geen geschiedkundige te zijn om te beseffen dat binnen alle betrokken partijen hele grote delen van de bevolking, ongeacht rang of stand, onderdaan waren van dit instituut: http://www.bibliotheek.nl/default.aspx?partid=25&cid=144

En dan is dit natuurlijk een populair wetenschappelijk boekje maar als de mysterieuze Barclay broertjes(haha!) het dan toch nog nodig vinden er tegenin te gaan…….
http://www.boekenstand.nl/products/De_Inquisitie-12462.html

Of kijk eens naar werk van:
http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Manhattan (David, let op want dit is een echte mooie Jood! Geen met domme haat verziekte geest dus!!!)

Owja, ook ik heb een familielid met een oorlogsverleden. Een rasechte NSBér!!(moeilijk onderzoek doen naar al die kleintjes ofzo???)
Moeder jong dood, dronken vader… Kortom, perfecte prooi voor de Jezuïeten die dit soort joches maar al te graag klaarneukten(dat weet niet zeker hoor maar kans gebaseerd op wederom ontbrekend onderzoek is ik schat zo’n 75%) voor de NSB.

Dan de macht in Duitsland. Wat nou Historisch onderzoek! Kijk maar naar de fototjes van Hitler en zn meest bekende maatjes… Stuk voor stuk zielige beinvloedbare arme zieltjes waarvan zelfs ouders weinig hoop zullen hebben gehad.
Hitler is meest treurige geval natuurlijk. Wat nou leider!!! Laat me niet lachen!
Zet zn foto naast die van Chief Joseph en je snapt nog beter wat ik bedoel.
Kortom, ook weer een hele groep beinvloedbare jochies waarvan wederom vrijwel zeker 70% klaargeneukt is door…

Linkjes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan_George
http://en.wikipedia.org/wiki/Claus_von_Stauffenberg (kijk! dat lijkt er al meer op, zie hieronder)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chief_Joseph
http://en.wikipedia.org/wiki/Cormac_Cardinal_Murphy-O%27Connor
http://en.wikipedia.org/wiki/Barclay_brothers

De Zionistische link laat ik aan bittere David….;)

op 06 05 2008 at 01:58 schreef Ernst:

JHWE, hoe ook genaamd, bestaat niet. Het enige wat bestaat zijn mensen die menen in naam van een ander te spreken dan zichzelf, en natuurlijk, die ander is minimaal god, want anders zou er nog niemand naar die intellectueel gemankeerden luisteren. Vergelijk het met mensen die in reincarnatie geloven, die waren toch ook allemaal minimaal farao/oorlogheld/minnares van de machtigen der aarde, kortom, alles wat ze nu niet zijn.

In de prechristelijke tijd had iedereen zijn eigen god (wat dat betreft is er dus niets veranderd). Men viel elkaar dus daarmee verrassend weinig lastig. In die tijd hebben we allemaal geleefd, niet in de tijd van reincarnatie, maar in de tijd dat we elkaar weinig lastig vielen. Die tijd is voorbij, we worden door de lastigvallers gedwongen ons te verklaren.

Nou vooruit, bij deze verklaar ik dat iedereen die mij met een beroep op het hogere, het onkenbare, lastig valt, mijn vijand is. En mijn vijand geloof me, alleen een idioot wil dat wezen.

op 06 05 2008 at 01:59 schreef John:

Het zal vol met haken en ogen zitten maar dit is dan ook resultaat van slecht een dik uur googlen, een paar flarden familiegeschiedenis, een doofstomme man die me vooral goed begreep als ik in zn oor fluisterde en een stinkende motorrijder met een davidster, het getal 13 en een speelgoedmotortje op zn arm.

op 06 05 2008 at 02:25 schreef John:

Ha! En die ander verklap in niet.
Maar heel misschien dat sommigen ook zonder hem begrijpen dat het CPTSD is dat de basis heeft gelegd voor hetgeen in 1945 pas een beetje op gang begon te komen.
Geesten die door deze CPTSD dermate verziekt zijn dat ze zelfs niet zien dat ze niet alleen de ultieme propaganda tegen hun eigen religie voeren maar tegen alles ebhalve het Christendom…

Kinderverkrachting kan alleen maar een wapen zijn van?

op 06 05 2008 at 02:58 schreef John:

Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt Ernst want je klinkt alsof de engeltjes(wat mij betreft net zo goed gekken of met ridioactieve isotopen behandelde proefpersonen van weer een andere gek) me zelfs tegen jou niet kunnen beschermen…;)

op 06 05 2008 at 03:16 schreef John:

Beetje ophemelen wel ok Ernst?

op 06 05 2008 at 03:38 schreef Ernst:

In dat laatste John, heb je volledig gelijk.

op 06 05 2008 at 05:18 schreef John:

Ik weet niks maar als dat een dreigement is dan weet ik wel dat het niet anders kan dat je daar op eveneens heel humane wijze spijt van zult krijgen.

op 06 05 2008 at 07:16 schreef daniel:

dewanand

ik ken al jaren een blanke (autistische) Hollandse jongen van 37 jaar die volhoudt dat er een zionistisch complot bestaat

Heet ie misschien Joop? Schrijft ie veel op het weblog van Jan Marijnissen? Of ben ik in de war met iemand anders? Op m’n werk wordt Stormfront geblockeerd, en ik zou ook niet willen dat mijn baas me met zo’n site in verband brengt. Maar dat hoeft ook niet, als ik met Neo-Nazi’s wil discussieren kan ik altijd bij de SP terecht. Erg handig.

ik moet toegeven dat er gewoon geen enkele logica in zijn betoog zit

No shit, Sherlock

John

maar wat afzonderlijke relevante groepen mensen dachten dat de bedoeling was van het meenemen van Joden

Misschien hielden ze zich net zo voor de gek als al die mensen die 63 jaar later nog steeds ’tegen het fascisme strijden’ en denken dat dit betekend dat ze nu ‘goed’ zijn.

op 06 05 2008 at 08:33 schreef Hosseyn:

Lagonda: Het christendom mag dan een grote verantwoordelijkheid hebben waar het antisemitisme betreft; dat neemt niet weg dat de nazi’s werkelijk uitgingen vanuit neo-gnostische, mythische, theosofische beginselen, dat ze diep wortelden in het romantische negentiend-eeuwse complex aan schimmige mythologiën, de pseudo-wetenschappen van Hörbiger, het Thule en Vril-genootschap van de jaren twintig – met links naar de oosterse godsdiensten, landen etc.

De SS gedroeg zich als een esoterische sekte, met offers, rituelen, meditaities. Het Nazisme had zich volledig losgezongen van het Christendom en accepteerde dit alleen maar inzoverre ze het konden gebruiken.

Interessant is trouwens dat bij de eerste pogroms, in 1095/96, de kerken zich nog opwierpen als beschermers van de joden. Bisschoppen stelden hun paleizen open om hen te beschermen, maar de hysterische volksmassa’s braken de deuren open en doodden iedereen. Toen deze massa’s een paar maanden later volledig door de Turken in de pan werden gehakt, zag men dit algemeen als een straf Gods voor de gruwelen die ze in de Duitse steden hadden begaan.

In de latere middeleeuwen was het natuurlijk heel anders.

op 06 05 2008 at 08:55 schreef Lagonda:

@Hosseyn: Owja, dat is helemaal correct natuurlijk. Het nazisme is helemaal doorweekt met esoterie — en dan is de link met de gnostici natuurlijk snel gemaakt. Alleen is daarmee niet aangetoond dat de eerste gnostici dus antisemitisch waren.

op 06 05 2008 at 09:27 schreef Hosseyn:

Nee, integendeel, zou ik zeggen. Volgens mij begint het actieve antisemitisme in 1095 – afgezien van de islamitische variant. Maar ik hoor het graag als iemand er meer over weet.

op 06 05 2008 at 12:30 schreef Sabian:

Het actieve antisemitisme als leer begint bij de profeet mohammed, de bedenker van de islam. Dat was dus rond 700, dus de vroege middeleeuwen. Dat verklaard ook die eerste pogroms zo’n 400 jaar later. De Joden zijn door de moslims uit hun land geschopt en trekken Europa in. Tegen 1100 wordt de kritieke massa bereikt en begint het drama.

Echt waar, als de islam nooit was uitgevonden, waren de Joden nooit massaal naar het noorden gevlucht en had die hele holocaust nooit zo plaatsgevonden.

logica.

En wij worden lastiggevallen door geestelijk gehandicapten als Bussemaker dat de Marrokanen zo heftig meevochten voor onze bevrijding.

op 06 05 2008 at 12:44 schreef Hosseyn:

Sabian: dat is onzin. Er leefden al in de Romeinse tijd veel joden in Europa. En de joden zijn niet door de moslims uit hun land geschopt, dat gebeurde al na de neergeslagen opstand in de eerste eeuw. Onder islamitische overheersing hebben de joden in de eerste eeuwen vrijwel onafgebroken in relatieve rust en vrede geleefd en hadden veel meer last van Byzantijnse en Westerse christenen dan van de moslims, met wie ze vaak samenwerkten tegen de Christenhonden.

op 06 05 2008 at 13:31 schreef John:

Het nationaal socialisme ontstaat op vrijwel exact hetzelfde moment als het zionisme.

http://en.wikipedia.org/wiki/National_Socialist_Party
http://en.wikipedia.org/wiki/Zionism

Zijn het reacties op elkaar?
Een combinatie daarvan en maatschappelijke ontwikkelingen die los staan van religie?
Of zijn de vele bijna onverklaarbaar maffe eigenschappen van beide stromingen een teken dat er sprake is van een vooropgezet plan waarin verminkte christenweesjes het jodendom hebben verminkt en de zionisten en achterlijke moslims vervolgens elkaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezu%C3%AFeten

op 06 05 2008 at 13:45 schreef John:

De ziekte heet complex post-traumatic tress disorder.
Het is niet voor niets dat er rond die tijd en tot op heden vrijwel zeker nog nooit eerder vertoonde hoeveelheden mensen rondlopen die last hebben van deze vrijwel ongeneesbare ziekte.

Als we een stukje in hun eigen denkwereld meegaan dan is vaticaanstad het land van de duivel die maar wat graag ziet dat er nu nogsteeds oorlog wordt gevoerd door mensenzieltjes die hij reeds lang geleden heeft verminkt.
Oorlog is van alle tijden maar ik heb moeite te geloven dat er ooit eerder op deze schaal en op dermate chizofrene fundamenten oorlog is gevoerd.
Eten en gegeten worden is er kunst bij. Ha, en laat het de duivel nou net daarom gaan.

op 06 05 2008 at 13:54 schreef John:

Maar "the curse" begon natuurlijk gewoon al in het egyptische tijdperk.

op 06 05 2008 at 13:56 schreef Peter:

John, je bent deze site aan het overspoelen. Graag één reactie plaatsen, wachten tot daar een reactie opkomt en pas daarna weer reageren.

op 06 05 2008 at 13:57 schreef Jimmy:

@Hosseyn

Ik wou precies hetzelfde schrijven, maar toen dacht ik: laat maar.

op 06 05 2008 at 14:37 schreef daniel:

Het nationaal socialisme ontstaat op vrijwel exact hetzelfde moment als het zionisme.

Zijn het reacties op elkaar?

Strikt feitelijk genomen was het Zionisme een reactie op het antisemitisme in Frankrijk rondom het Dreifus proces. Maar wat Zionisme wordt genoemd is ouder dan Theodor Herzl die pas in +- in 1895 op het idee van een joodse staat kwam. Leon Pinsker kwam tot dezelfde conclusie als gevolg van de pogroms in Odessa en andere delen van Rusland zo rond 1880.

Echter, die twee heren kwamen tot de conclusie dat joden een eigen staat moesten hebben omdat deze gebeurtenissen niet op zichzelf stonden.

Het Zionisme is niet een reactie op het Nationaal Socialisme, zelfs niet op de Holocaust. Het Zionisme is een reactie op 2000 jaar onderdrukking.

Het Zionisme heeft geen ideologie. Het is niets anders dan een vehikel om het joods nationalisme, wat door de Romeinen de kop werd ingedrukt, nieuw leven in te blazen. Je ziet dan ook dat het socialistische Zionisme hoe langer hoe meer wordt overschaduwd door het Joods Nationalisme. Want wat is de noodzaak voor een joodse socialistische heilstaat? Het enige wat Joden nodig hebben is een thuisbasis waar de Hebreeuwse cultuur kan bloeien. Niets meer, niets minder.

Ik begrijp het perverse plezier wat ligt in een vergelijking tussen Nationaal Socialisme en Zionisme. Maar het Zionisme is het Jodendom in politieke vorm, en niemand zal beweren -althans ik hoop van niet- dat het Nationaal Socialisme innig verbonden is met de Duitse ziel. Dat lijkt me een zeer onaangename conclusie, ook gezien het aandeel van de Duitsers in de vrede die Europa al 63 jaar geniet.

Als je het politieke Jodendom ergens mee wil vergelijken, dan lijkt mij de politieke Islam een geschiktere kandidaat. Dat zijn namelijk beide godsdiensten in politieke vorm.

op 06 05 2008 at 16:15 schreef Wichard:

Zijn er godsdiensten die niet politiek zijn dan?

Misschien op het Boedhisme na, zijn godsdiensten per definitie uit op het ontwikkelen van zo veel mogelijk ruimte om hun geloof uit te oefenen, en als het even kan anderen te dwingen dat ook te doen. En politiek is dan een uitstekend middel.

op 06 05 2008 at 16:20 schreef daniel:

Wat ik bedoel is dat je Zionist kunt zijn zonder in God te geloven. Het Zionisme neemt het Jodendom, en haalt daar een seculair programma uit. En daar is dan al het eerste verschil – en vrij fundamenteel- met het Islamisme. Want je kunt geen Islamist zijn als je geen gelovige bent. Dus die vergelijking tussen Zionisme en Islamisme kan de prullenbak in
; )

op 06 05 2008 at 16:51 schreef John:

"Wat ik bedoel is dat je Zionist kunt zijn zonder in God te geloven. Het Zionisme neemt het Jodendom, en haalt daar een seculair programma uit. En daar is dan al het eerste verschil – en vrij fundamenteel- met het Islamisme. Want je kunt geen Islamist zijn als je geen gelovige bent. Dus die vergelijking tussen Zionisme en Islamisme kan de prullenbak in
; )"

Beste Daniel, misschien moet jij toch ook wat vaker tegen de regels van Peter in gaan want als je iemand de woorden zo sterk in de mond legt dan zal hij je vrijwel zeker ontzien..;)

Voor het geval je op je werk zit ofzo en geen tijd had om een paar seconden na te denken over je antwoord…
Wat jij hier omschrijft, is dat niet de meest duidelijke omschrijving, in gewone mensentaal(daar hou ik erg van!!) van het fenomeen nationaal socialisme?

Aan Chief Joseph kan ik niet tippen maar jij daarentegenbeschikt in ieder geval over de gave die hij omschrijft in zn lijfspreuk:

"It does not require many words to speak the truth"

op 06 05 2008 at 17:32 schreef John:

Compare:

http://www.differentnewsmiddleeast.com/images/074d5f21-3ce3-43df-90a6-ae34c247d2c1.150×150.aspx

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/ChiefJoseph.jpeg/175px-ChiefJoseph.jpeg

Krijgen jullie trouwens ook timouts op volgende urls?(das geen grap!)

http://www.gov.il/firstgov/english
http://www.gov.il/
http://dover.idf.il/IDF/English/
etc

Opeen sommige proxies werkt zo nu en dan wel. Israel met Comverse enzo last van storingen? Of is dit iets op AMS-IX?
http://www.tech-faq.com/proxy-sites.shtml

Ik realiseer me dat ik in de optiek va sommigen een aardig lullig verhaal heb gehouden en die fototjes die ik nu vergelijk zal uberhaupt niet slim zijn. Maar ik geloof echt in vrijheid van meningsuiting en maybe someday "civilization".
Peace!

op 06 05 2008 at 19:12 schreef Pieter:

Het actieve antisemitisme als leer begint bij de profeet mohammed, de bedenker van de islam.

Wat een onzin. De Codex Justianus, een verzameling jurispredentie, wordt gezien als het eerste wetboek. Vormgeveven door de christelijke, Oost-Romeinse keizer Justianus vormt het de grondslag voor de Corpus Iuris Civilis, dat duizend jaar lang toonaangevend zou zijn.

De Codex Justianus geeft de Jood een achtergestelde positie. Uitsluiting van beroepen, gildes, het bouwen van synagoges, speciale beslastingen etc. Toen Mohammed zijn religieuze horde op het Oost-Romeinse Rijk losliet was de Codex Justianus een inspiratiebron. Met een paar aanpassingen vormde het de basis voor islamitische wetgeving en machtspolitiek.

op 06 05 2008 at 19:38 schreef Paardestaart:

Onder islamitische overheersing hebben de joden in de eerste eeuwen vrijwel onafgebroken in relatieve rust en vrede geleefd en hadden veel meer last van Byzantijnse en Westerse christenen dan van de moslims

Hoe kom je daar bij, Hos?
Het is kletskoek hoor – de joden hebben zwaar geleden onder islam, bijna net zo erg als onder de treurige rest van het barbaarse gespuis; Maimonides verklaarde in elk geval dat het juk van de moslims onnoemelijk zwaar drukte..De joden hebben vréselijk geleden onder de haat en jaloezie van de moslims…Geen wonder natuurlijk; kijk alleen maar hoe ze – nu nog – mekáar behandelen!

’t Is een hardnekkig verhaal, helaas. Europese Joden schijnen het onwaarschijnlijk ongeloofwaardige verhaal over de gouden eeuw van islam aan het eind van de negentiende eeuw trouwens te hebben gelanceerd in de hoop de Europeanen aan het denken te zetten..

Over die esoterie van de nazi’s – dat was de geest van de tijd, helaas, dus natuurlijk hebben ook de nazi’s een klap van die molen meegekregen

En als je een indruk wilt krijgen van de eigenaardigheden die zich van de mensen meester maakten in die eerste post-religieuze eeuw dan hoef je echt niet terug te blikken: de eigenaardigheden die ‘progessieven’ nu vrij algemeen aan de dag leggen waren ook honderd jaar geleden al kenmerkend voor het progessieve levensgevoel..: lichaamscultuur, ‘spiritualiteit’, pacifisme en de geëxalteerde streving naar een wereld-regering (wèg met de grenzen, dan is er ook nooit meer oorlog :-), vegetarisme, geloof in de genezende kracht van de natuur, sentimentele adoratie van het dier en de kitscherige hang naar de hokuspokus van hoge en lage zielen..

’t Is om moedeloos van te worden – ipv zich te verheugen in de gedachte misschien ooit als vrije mensen de hele santekraam zelf te doorgronden, en blij te zijn dat de onberekenbare toverkollen die de arme mensheid eeuwenlang de doodsschrik aan hebben gejaagd helemaal niet bestaan, begonnen de neo-religieuzen zelf maar aan het onnozele pantheon te punniken waar je tegenwoordig mee geconfronteeerd kunt worden zelfs in beschaafd gezelschap..

Ach ja – logisch natuurlijk..als je mensen hun beproefde god afpakt dan verzinnen ze d’r zelf wel éen..Da’s vele malen erger: moderne mensen die zelf aan het fierljeppen slaan. Hoe komen we van die idiotarian afsplitsing van de verlichting àf, in godsnaam??
Er bestaan nog stéeds anderszins verstandige mensen die weigeren zich te ontdoen van de kinderlijke ismen hunner jongelingsjaren; het communisme is goddomme springlevend, sinds de muur werd omgeduwd
De EUSSR is bijna rond – World-connectors en Rainbow-Warriors alom…hoe krijgen we dat ooit weer recht gebreid?

op 06 05 2008 at 20:27 schreef TRS:

Als de deportaties in de tegenwoordige tijd hadden plaatsgevonden zou het misschien wel precies zo zijn gegaan, alleen zouden we achteraf een stille tocht hebben gehouden.
Nu kennen we de uitkomst van de deporatie, nu weten we beter. Toen waren de meeste mensen echter niet anders dan nu, veel mensen willen niet weten waarom de kinderen van de buren voortdurend onder de blauwe plekken zitten, lopen door als iemand op straat in elkaar wordt geslagen. Hoeveel mensen hebben echt wakker gelegen van de massaslachting in Rwanda en actie ondernomen? Nu kennen we de beelden van de concentratiekampen, de mensen toen ook?
Zijn er hedentendage zoveel meer helden dan toen? Mensen die zouden opstaan, en tegen beter weten in de deportatie van hun buren zouden proberen tegen te houden, met alle gevolgen voor henzelf en hun familie en eigen kinderen?
Ik geloof er niets van.
Velen denken dan toch: ik heb het niet gedaan, en als ik er niet bij was kan niemand mij iets verwijten en kan ik doen alsof ik er niets van wist. En bovendien had ik toch niets kunnen uitrichten en zou ik alleen mijn eigen leven en dat van mijn kinderen in gevaar hebben gebracht. Al was het maar om het eigen geweten te sussen.

op 06 05 2008 at 21:30 schreef John:

@Paardestaart

Ligt het aan mij of aan jou dat ik het voor de verandering een keer echt volledig met je eens ben?;)

Jij was toch Joodse meen ik me te herinneren? Hoe oud ben je?;)

op 06 05 2008 at 22:55 schreef Hosseyn:

Paardestaart: ik had het meer over de joden in het midden-oosten en wel van de tijd voor de kruistochten. Hoe ik erbij kom? Ik heb net Runciman doorgenomen.

op 07 05 2008 at 01:22 schreef Sabian:

Ben eens gaan zoeken naar die periode, tussen nul en 1095 en inderdaad, ik lul uit m’n nek voor wat betreft de migratie en pogroms. De Joden waren al heel ver voor de komst van moslims uit Israel verdreven en de waanzinnige haat vanuit zowel de romeinse bezetters en de latere katholieke en orthodoxe kerk wordt niet door de moslims overtroffen maar door de nationaal-socialisten.

Maar, het volgende wil ik U niet onthouden:

Het jaar 8 n.C. ;
De Farizeesche school van rabbijn Sjammai (de dominante groep Farizeeers in de Eerste eeuw) geeft 18 edicten uit die een fysieke scheiding tussen Joden en heidenen beogen en zodoende het Jodendom van heidense invloeden moeten vrijwaren. De edicten worden door de meeste Joden aanvaard en zullen later de basis vormen voor de oppositie van ‘de Joden’ en ‘de Farizeeërs’ tegen de missie van Jezus en de apostelen.

het jaar 115 n.c.:
De Romeinse generaal Lucius Quietus bedwingt nieuwe Joodse opstanden in Mesopotamië en Judea. Hij laat de leiders executeren en plaatst een afgodsbeeld op de Tempelberg in Jeruzalem. De Joodse rebellie, buiten Israël ook gesteund door veel niet-Joden, is echter als een veenbrand. Bloedige onlusten laaien op in Libië, Egypte en op Cyprus.

Het jaar 135 n.c.:
Rome bedwingt de Joodse opstand op meedogenloze wijze. Volgens de Romeinse historicus Dio Cassius kost dat aan Joodse zijde minstens 600.000 doden. Talloze anderen worden gedeporteerd of in slavernij weggevoerd en vele Joodse religieuze en politieke leiders, waaronder rabbi Akiva en zijn discipelen, geëxecuteerd. Anti-Joodse maatregelen worden verder aangescherpt. Jeruzalem wordt volledig verwoest, in Romeinse stijl weer opgebouwd en omgedoopt in ‘Aelia Capitolina’. Judea krijgt de naam ‘Syria Palaestina’ – opdat aan de naam van Israël niet meer worde gedacht. De na de verwoesting van 70 deels herstelde Tempel wordt gewijd aan de Romeinse god Zeus.. De niet-Jood Marcus wordt bisschop over de christen-Joden in Jeruzalem. Dit is een belangrijke breuklijn want zijn 15 voorgangers waren allen Joods en hielden zich volledig aan de Tora.

het jaar 628 :
Teleurgesteld omdat zij weigeren hem in de islam te volgen verdrijft moslimleider Mohammed de Joodse inwoners van Arabië. De Byzantijns-christelijke keizer Heraclius bepaalt dat alle Joden in zijn rijk zich tot het christendom dienen te bekeren. Daarnaast bekrachtigt hij de order die Joden uit Jeruzalem verbant.

het jaar 660 :
De Byzantijnse kerk op het Tempelplein in Jeruzalem wordt omgebouwd tot de al-Aksa moskee.

het jaar 700 :
Onder het discriminerende ‘Convenant van Omar’ wordt de plaats geregeld van Joden en christenen onder islamitisch bewind. Ze worden als ‘dhimmies’ getolereerd tegen het betalen van een hoge belasting.

het jaar 755 :
Het islamitische Ummayaden-regime in Spanje geeft Joden toestemming in alle beroepen te werken. Veel Joden uit andere Europese landen verhuizen daarop naar Spanje.

het jaar 820 :
De Frankische keizer Louis de Vrome (de zoon van Karel de Grote) voert een vriendelijk en rechtvaardig beleid ten aanzien van de Joden. Ze mogen weer eigen bezit hebben en worden actief beschermd tegen de vele vijandige functionarissen van de kerk. Tot grote woede van de laatsten krijgen de Joden op basis van Louis’s ‘Handvest van Bescherming’ zelfs bepaalde politieke rechten en enige juridische autonomie.

het jaar 850 :
In de oostelijke delen van de islamitische wereld wordt begonnen met het opleggen van een Joodse kledingcode die zich later zal verspreiden over vrijwel geheel de islamitische en grote delen van de christelijke wereld. Joden dienen voortaan een gele hoed te dragen of een gele lap op hun kleding. Later zouden ook de nazi’s deze maatregel instellen.

het jaar 1046 :
Omdat christelijke ethici bankieren als onchristelijk bestempelen verlenen de overheden in Duitsland en Oostenrijk het monopolie voor het verschaffen van geldleningen aan de Joden. In verschillende steden (Keulen, Passau en Regensburg) worden de Joden hier zelfs toe verplicht. Omdat de Joden zijn uitgesloten van gildes maken veel kapitaalkrachtige Joden van deze mogelijkheid gebruik.

op 07 05 2008 at 09:35 schreef daniel:

John

Wat jij hier omschrijft, is dat niet de meest duidelijke omschrijving, in gewone mensentaal(daar hou ik erg van!!) van het fenomeen nationaal socialisme?

Ik omschrijf het Zionisme als niets anders dan een lege huls om het Joods nationalisme nieuw leven in te blazen, als een beweging die een godsdienst heeft genomen en daar een politiek programma uit heeft gehaald. Of ze dat via het Socialisme deden, of traditioneel nationalisme maakt niet zoveel uit. De Socialisten en de Nationalisten waren twee verschillende stromingen die lang ruzie met elkaar hebben gehad. Wat heeft dat te maken met het Nationaal Socialisme van Adolf Hitler?

Ik defineer het Nationaal Socialisme niet als een beweging die het Duitserschap, of een Duits idee, heeft omgezet in een politieke agenda. Ik weiger te geloven dat de essentie van Duits zijn bestaat uit expansionalisme en genocide en dat huidige Duitsers hun identiteit verloochenen door vreedzaam en tolerant te zijn.

Hoe defineer jij Nationaal-Socialisme? Het Hitler regime kenmerkt zich toch niet door een bevrijdingsideologie die religeuze denkbeelden omzette tot een politiek programma? Het Hitler regime kenmerkt zich door persoonlijkheidsverering, expansionalisme, collectivisme en rabiaat antisemitisme. Dat uit zich in een voorliefde voor dood, of het nou zelfvernietiging is of dat van anderen.

Waar is in het Zionisme de persoonsverheerlijking? Wat is dat voor een expansionalisme wat land opgeeft voor vrede? Waar is de liefde voor de dood?

In theorie is iedere socialistische dictatuur Nationaal Socialistisch, ze zijn allemaal nationalistisch en socialistisch maar dat maakt ze nog geen Nationaal Socialisten. Daar is meer voor nodig.

Israel is Socialistisch en Nationalistisch geweest, maar nooit een dictatuur. Bovendien is het Socialisme op de achtergrond getreden en kun je Israel misschien beter omschrijven als Nationaal-Religeus ware het niet dat de overgrote meerderheid niet religeus is en het met het nationalisme ook wel meevalt. Israel is een grote chaos, het Zionisme is dinges.

Sabian

Het actieve antisemitisme als leer begint bij de profeet mohammed, de bedenker van de islam.

Ik denk dat dit eerder een tweede fase was. Het actieve antisemtisme was een manier van het Christendom om zich af te zetten tegen het Jodendom. Niet geheel onlogisch, de Joden waren tot twee keer toe in opstand gekomen tegen het Romeinse rijk en daar het Christendom het in Rome voor het zeggen kreeg kan ik me goed voorstellen dat hier een politieke basis voor te vinden was.

Het Nieuwe Testament staat dan ook vol met pro-Romeinse anti-Joodse onzin. Onzin omdat historisch bewijs heeft aangetoond dat iemand zoals Pontius Pilatus een boef was, en geen verlichte gouveneur zoals het Nieuwe Testament hem neerzet.

Paardestaart

Het is kletskoek hoor – de joden hebben zwaar geleden onder islam

Nou, Hos schreef: Onder islamitische overheersing hebben de joden in de eerste eeuwen vrijwel

In de eerste eeuwen wel. Er is reden om aan te nemen dat de Rotskoepelmoskee – die geen moskee is- is begonnen als gebedsruimte voor Joden opgericht door de Islamitische veroveraars van Jeruzalem ter eere van de Tempel die daar heeft gestaan. Er zijn hints -ik moet het boekje er op na slaan- dat de Moslims Palestina veroverden met hulp -hoewel ze die niet nodig hadden- van Joden. In eerste instantie kwam de Islam als een verlossing.

De fout die wordt gemaakt is omdat de Islam minder barbaars met de Joden omging als de Christenen, men daaruit concludeerd dat Joden beschaafd werden behandeld. Ik heb een hele eenvoudige oplossing voor dit vraagstuk: We voeren voor orthodoxe Moslims die beweren dat de Joden het onder Islamitische heerschappij zo goed hadden, hier in Nederland dezelfde regels in waaronder Joden moesten leven in het kalifaat.

Dan horen we direct hoe rechtvaardig die regeltjes zijn.

op 08 05 2008 at 02:03 schreef Paardestaart:

In de eerste eeuwen wel…

Well Daniel – het zou een deksels mirakel zijn…en vreselijk in strijd met de profeet’s eigen voorbeeld.
Zijn opvolgers begonnen elkaar na zijn dood zoals te doen gebruikelijk onmiddellijk hartstochtelijk de hersens in te slaan, en waar Mohammed al zo hevig op zijn baard getrapt was toen de joden zich niet ogenblikkelijk ter aarde wierpen om hem als Het Zegel te erkennen was Aboe Bakr vast ende zeker nog veel minder geneigd tot rekkelijkheid
Je kunt er menselijkerwijze gevoeglijk van uit gaan dat het ongeveer lood om oud ijzer was, de vervolging die de joden van jan en alleman te beurt viel; met up’s en down’s, vooral afhankelijk van het karakter van heersers en de politieke omstandigheden in de ‘gastlanden’, maar gezien de aangebrande, pikstaanderige natuur van de knoestige bedoeienen die ons islam hebben geschonken, en de getuigenissen uit alle eeuwen die ik erover gelezen heb waag ik van de – zelfs relatieve – gematigdheid van de sonderbehandlung door arabieren geen snars te geloven..
Lees er Maimonides maar op na.
Geen rellerig personage, voorwaar; en als hij zegt dat geen volk de joden zo heeft gekweld als de arabieren, dan geloof ik hem onmiddellijk

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS