Home » Archief » Chicklit en clichés


[24.03.2010]

Chicklit en clichés

Hassnae Bouazza

weg30
Illustratie: Gerda Wegener

Een ezel die Maanziek heet en aanvankelijk als jongetje was geboren, een duif met een sterke persoonlijkheid, Mohammed genaamd, een stille soldaat uit het Zuiden die De Vreemdeling heet, zeemeerminnen die in dromen verschijnen.

In haar laatste roman, Een Nagelaten Verhaal, laat Yasmine Allas de teugels van de verbeelding vieren. Ze beschrijft de terugkeer van een schrijfster naar haar geboorteland, Somalië, in gezelschap van een cameraploeg, en schetst het leven van haar ouders en grootouders in een land dat in niets lijkt op wat we de laatste jaren op het nieuws zien: geen dor, droog land vol woede en geweld, maar een land met een optimistische bevolking die in het reine probeert te komen met het verleden.

De jonge Somalische schrijfster, in haar jeugd Torretje genoemd, hoopt in haar land haar geschiedenis te vinden en zichzelf te leren kennen.

Het is duidelijk dat Allas veel wil zeggen over haar veranderende geboorteland en het verwarde nieuwe thuisland, Nederland. Daar maakt Torretje ruzie met haar Nederlandse partner en ze vraagt hem aan wiens kant hij zou staan als hij moest kiezen, mochten de spanningen hier tussen de bevolkingsgroepen escaleren.

In Somalië maakt ze via de personages haar standpunten kenbaar: Torretjes grootvader rebelleert tegen de gedragsregels van zijn clan door zijn dochters in vrijheid op te voeden en hen als gelijkwaardigen te zien. Torretjes moeder, Zeyneb, weerstaat haar vaders wil om een clangenoot te huwen en kiest voor De Vreemdeling op wie ze verliefd is.

De moed om de eigen wil te volgen, voor de liefde te kiezen, voor de gelijkwaardigheid van vrouwen te kiezen, de waanzin van een burgeroorlog en de opgelopen spanningen in Nederland, Allas heeft het allemaal willen behandelen en daarvoor heeft ze twee stijlvormen gebruikt.

In de hoofdstukken die in het verleden spelen, is Allas kwistig met vele wonderlijke verhalen uit haar jeugd, die het verhaal een sterk magisch-realistisch karakter geven. De namen van de karakters en de setting, waarin alles zich afspeelt zijn sprookjesachtig: het mooie, zinnelijke meisje dat een speciale band heeft met de plaatselijke ezel, dat een huis vol blinde vrouwen verzorgt en dat eigengereid in het leven staat. De gewonde soldaat die ze verzorgt en op wie ze verliefd wordt en die het hele boek de naam De Vreemdeling draagt. Het leven van Zeyneb lijkt zich in een parallel universum af te spelen, ver van de harde buitenwereld.

Dit zijn de betere momenten uit het boek, waarbij ik wel wil aantekenen dat het gevaar loert voor zowel Allas als andere allochtone schrijvers om te vervallen in uitgekauwde clichés zoals oude wijze vrouwen en mysterieuze vreemdelingen.

De hoofdstukken in het nu, waar we de schrijfster in gevecht zien met zichzelf, de cameraploeg en haar hervonden moederland, zijn het minst interessant; zodra de vertelling zich naar het heden verplaatst, vervalt Allas in chicklit-proza (‘Ik kom uit jouw zaad’).

Het vroegere Somalië, vertekend door haar herinneringen, verrijkt met de plaatselijke mystiek en een flinke scheut wensdenken, zou hebben volstaan.

Eerder verschenen in De Republiek der Letteren. Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, en de Arabische site van de Wereldomroep. Tot voor kort was ze te bewonderen in Vrouw & Paard. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 24.03.2010 @ 14:17

[Home]
 

9 Reacties

op 24 03 2010 at 15:07 schreef pimmetje:

Er zit waarschijnlijk een foute link bij “Een Nagelaten Verhaal” in de tekst. Of heeft Gerda Wegener het pseudoniem Yasmine Allas?

op 24 03 2010 at 15:09 schreef Peter:

Foutje! Bedankt!

op 24 03 2010 at 15:26 schreef pimmetje:

Bedankt, ik heb het boekje meteen besteld evenals recent “Achter de Kawat” van Charles Burki. Een heerlijke oase van verademing, jouw site.

op 24 03 2010 at 15:27 schreef Peter:

Hé, bedankt!

op 24 03 2010 at 15:37 schreef Lianne:

Ik word niet echt geprikkeld om dit boek te gaan lezen. Wel vind ik Allas een hele leuke vrouw; ze is open en grappig.

op 24 03 2010 at 17:59 schreef leo schmit:

Hassnae, kun je dit even uileggen?

“zodra de vertelling zich naar het heden verplaatst, vervalt Allas in chicklit-proza (’Ik kom uit jouw zaad’)”.

op 24 03 2010 at 18:05 schreef leo schmit:

“Daar maakt Torretje ruzie met haar Nederlandse partner en ze vraagt hem aan wiens kant hij zou staan als hij moest kiezen, mochten de spanningen hier tussen de bevolkingsgroepen escaleren.”

Zoiets zou je niet aan je partner hoeven te vragen.

Het gevaar is niet dat spanningen tussen bevolkingsgroepen escaleren, maar dat gewetenloze figuren ervoor zorgen dat die spanningen escaleren.

op 25 03 2010 at 11:04 schreef hassnae:

Leo, ‘ik kom uit jouw zaad’ is een voorbeeld van het chicklit-proza wat ik noem. Dat bedoel ik ermee.

op 25 03 2010 at 11:36 schreef Tjerk:

Ik ben geen deskundige op het gebied van chicklit-proza, maar ‘ik kom uit jouw zaad’ lijkt me een nogal formele, zelfs archaïsche manier om te zeggen dat je iemands nakomelingschap bent.

Er vallen best combinaties van ‘ik kom’ en ‘jouw zaad’ te bedenken die ik me voorstel in chicklit, maar dan lijken me andere voorzetsels toepasselijker.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS