Home » Archief » Kijk ‘For Sama’ en laat in het stemhokje je hart spreken


[12.03.2021]

Kijk ‘For Sama’ en laat in het stemhokje je hart spreken

Theo Boon

Gisteravond zag ik eindelijk de documentaire ‘For Sama’. Eindelijk, omdat de film zijn debuut beleefde eind 2019, begin 2020. Ik lees online dat er al veel aandacht voor is geweest maar die aandacht ging dus schandalig genoeg aan mij voorbij. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen en naast de onweerstaanbare drang die in mij huisde om er woorden aan te geven, kon ik geen betere reden bedenken dan, om met de verkiezingen in het zicht, deze parel nog maar eens voor het voetlicht te brengen. Mocht het over vier jaar weer of nog steeds nodig blijken, dan zal ik niet schromen het nog eens te doen. Tijdloos en noodzakelijk is het.

Maar ik zag de docu dus en ik ben vannacht twee keer wakker geworden van de nare beelden die terugkeerden in mijn droom maar hé, als dat alles is. Er is slechts één woord dat past na het zien van deze documentaire en dat is stilmakend. Ik voelde dus sterk de neiging daar iets over te schrijven en ik voel ook sterk de neiging om jullie te verplichten om het te lezen. Sowieso pleit ik voor het verplichten van deze docu op middelbare scholen, eigenlijk ook op basisscholen, maar de beelden zijn soms dusdanig expliciet dat dit misschien geen goed idee is, je wil die koters ook weer niet opzadelen met een trauma.

Zo, er huist nog steeds een strenge leraar in mij.

 

 

Door het hoofd geschoten

Waad El-Kateab is de regisseur van deze documentaire. Van 20011 tot en met 2016 verzamelde zij meer dan vijfhonderd uur beeldmateriaal waarvan bij het zien het ijswater door je aderen zal lopen. Na haar vlucht met man en kind belandde ze na een verblijf van anderhalf jaar bij familie in Turkije en uiteindelijk in London, waar ze samen met film en documentairemaker Edward Watts ‘For Sama’ maakte. Tijdens de oorlog stuurde ze al geregeld beeldmateriaal door naar Channel 4 dus dat lijntje lag er al. Ze postte tijdens de oorlog ook veel op YouTube en haar filmpjes werden miljoenen keren bekeken. In de docu verzucht zij ook, de wanhoop nabij: “Miljoenen mensen weten wat er gebeurt, zien mijn films maar niemand helpt ons.”

Ze was studente in Aleppo en maakte in het begin van de burgeroorlog deel uit van het vreedzame studentenverzet. Dat werd al snel met geweld de kop in gedrukt door Assad, in het begin nog met knuppels en traangas, maar al snel volgden de eerste doden, en het eerste bloedbad. Alles werd door haar gefilmd, dus ook dit. Haar vriend en latere echtgenoot, arts en vrijwillige hulpverlener Hamza, geeft commentaar bij de beelden, waar honderden mannen en kinderen dood op een binnenplein liggen: “Deze mensen zijn gemarteld en geboeid voordat ze een kogel door het hoofd kregen.” Er worden lijken uit de rivier gehaald en bij de anderen in een enorm gat in de grond gelegd. De burgeroorlog is op dat moment nog geen maand oud. Wat dan volgt is niets minder dan hartverscheurend en beslist niet geschikt voor de weekhartigen alhoewel ik daarbij direct denk: “Man the fuck up, weet je wat ook niet voor de weekhartigen is?”

Vriendschap en solidariteit

Maar het is niet alleen de niet van je netvlies af te branden en dwars door je ziel snijdende ellende die blijft hangen. Het zijn ook en misschien wel vooral de beelden van vriendschap, van solidariteit, van liefde. De beelden waarop Rutger Bregman en liefhebbers van zijn boek stampvoetend een claim zouden leggen: “zie je wel dat de meeste mensen deugen!” maar tevens beelden waarbij diezelfde deugneusjes gemakshalve vergeten dat de mensen die deze vorm van deugen noodzakelijk maakten de grootste deugnieten zijn die onze Lieve Heer ooit het levenslicht schonk.

Een ieder die na het zien van ‘For Sama’ nog denkt dat Syrische vluchtelingen best terug kunnen naar Assads dictatuur, is een staatsgevaarlijke gek. Sowieso vind ik je een harteloos onmens als er in jouw ogen geen plaats is in Nederland voor vluchtelingen uit oorlogsgebied, maar goed, na het zien van ‘For Sama’ kan dat wellicht veranderen. En ja ik weet het, tegenwoordig heeft iedereen die kan praten een mening, ook ik ben er daar één van. Zorgvuldig probeer ik mijn hart te laten spreken en datzelfde hart bloedt bij het zien van zoveel ellende en datzelfde hart en gaat openstaan bij het zien van zoveel liefde, strijdlust en moedige onverzettelijkheid.

Hart en geweten

Zo met de verkiezingen in het verschiet kan jouw stem ertoe doen en ik wil hier op microniveau een beroep doen op jouw geweten maar vooral op jouw hart. Ik hoop telkens maar dat oproepen als deze een steentje in de rimpelloze vijver in jouw voortuin zijn, maar een komeetinslag vlak voor je voeten mag ook. Laat de mens en het menselijke in jou nou eens prevaleren boven je portemonnee, prik voor de verandering eens door die kille, technocratische koopmanspraatjes van kruideniers als Rutte heen.

Rutte & Co, die noodlijdende kinderen op Moria gewoon de moord laat stikken, om maar eens een voorbeeld te noemen. Van de honderd kinderen die na de verschrikkelijke brand in het kamp op Moria vorig jaar na veel vijven en zessen naar Nederland gehaald zouden worden, is nog niet één alleenstaand kind naar Nederland gekomen. Een ‘deal’ (kots) die pas tot stand kon komen mits deze honderd zielen van het jaarlijkse quotum (dubbelbarf) van vijfhonderd vluchtelingen zouden worden afgetrokken dat jaarlijks naar Nederland wordt gehaald. Boekhouden met slachtoffers van oorlogsgeweld, kom er maar eens om.

Humaan beleid

Maar hoe geweldig zou het zijn en ik weet het, dat is naïef, schreeuwende in een woestijn om een taxi ben ik, maar stel nou hè, stel nou dat er onverhoopt een meerderheid woensdag aanstaande wel in staat zou zijn het hart te laten spreken, wel in staat zou zijn om het hokje daar rood te kleuren waar een partij staat die in elk geval humaan beleid voert ten aanzien van dit vraagstuk, hoe mooi zou dat zijn?

Maar ga om te beginnen ‘For Sama’ zien, doe dat nou gewoon.

Theo Boon was tot voor kort werkzaam als leerkracht in het speciaal onderwijs, liefhebber van films, series, boeken, sport en oprechte, liefdevolle mensen.

Film Reviews, Theo Boon, 12.03.2021 @ 09:54

[Home]
 

1 Reactie

op 12 03 2021 at 09:55 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS