Home » Archief » Kuddedieren


[12.06.2012]

Kuddedieren

Majda Ouhajji


Illustratie: Kate Huntington

Het is in Nederland not done om uit de pas te lopen. De meeste mensen doen daarom ook exact wat de anderen om hen heen doen. Anders zijn? Bah, doe eens heel snel normaal! Daarom kijkt iedereen ook altijd dezelfde tv-programma’s, want stel je voor dat je de volgende dag niet kunt meepraten op het werk.

Maar het aller-, allerergst is als er een kampioenschap voetballen is. Voetbal maakt van de Nederlandse voetbalfan een kuddedier. Weg met het individualisme en leve het collectivistische schapengedrag! Iedereen moet gewoon ‘gezellig’ meedoen en o wee als je het waagt daarvan af te wijken. Je moet en zal voetbal kijken, of je ervan houdt of niet. De dictatoriale meerderheid bepaalt. Nederlanders nuchter? Laat me niet lachen.

Ik ben daar dus allergisch voor. Mij boeit voetbal niet, maar van mij mogen jullie het lekker kijken. Ik hoef ook niet mee te kijken, omdat de sfeer zo leuk is. Ik zie namelijk de lol er niet van om als neanderthalers in de kroeg naar een tv-scherm brullen, bier te zuipen en vervolgens dronken de stad tot gort te slaan, maar hé, als jullie dat willen: ga je gang. En dat allemaal om 22 duur betaalde mannen over een grasveld te zien hollen met een bal.

Daarnaast is het voor mij best handig. Ik kan het IQ van mensen op straat aflezen aan de hoeveelheid oranje die ze dragen. Maar dan zijn er dus mensen die vinden dat je gewoon mee moet kijken. Omdat iedereen het doet en dat schijnt dan gezellig te zijn. (de verplichte gezelligheid die men tijdens de kerst nog verafschuwt) Nee, bedankt. Heel veel mensen zijn helaas niet zo sterk als ik en zwichten voor die druk. Doe het niet, bied weerstand!

Een maand lang worden we overspoeld door de kleur oranje door de huizen van de buren, dronken mensen op straat, lege winkelstraten en winkels die eerder sluiten, zodat de werknemers de wedstrijd kunnen zien. Nederland is overgenomen door de EK-hysterie en dan zijn er mensen die vinden dat je daar niet over mag zeuren.

Het doet mij denken aan de godsdienstwaanzinnigen die de Ramadan ieder jaar weer oplevert. Moslims tuimelen over elkaar heen om te laten zien hoe vroom ze wel niet zijn, opgejut door elkaar. De druk die er wordt gelegd om mee te doen. Daar krijg ik ook de kriebels van. Het liefst wil ik dan meteen het vasten verbreken. Ik schaamde mij er vroeger voor om te eten tijdens mijn menstruatie, omdat mensen dat vreemd vinden. De blikken die je alleen al krijgt als je op het station een broodje koopt! Nu doe ik dat expres zichtbaar. Fuck de groepsdruk. Ik weiger mij aan te passen aan de rest, omdat het hen niet bevalt wat ik doe.

(Bij voorbaat, voor die enkele idioten die het verpesten voor alle Nederlanders: oprotten naar mijn eigen land wordt moeilijk, daar ben ik al. Nee, mijn mening is niet anders als het om het Marokkaanse elftal gaat. En mijn dikke middelvinger voor alle andere racistische bagger die jullie weten te verzinnen.)

Majda Ouhajji houdt van lange strandwandelingen bij zonsondergang, boeken lezen bij het haardvuur en mannen die durven te janken.

Majda Ouhajji, 12.06.2012 @ 07:53

[Home]
 

61 Reacties

op 12 06 2012 at 08:08 schreef Bigpete:

Wat een geleuter zeg. Ik kijk ook graag voetbal maar het boeit mij werkelijk niets of jij(of wie dat ook) dat ook doet. Wie dwingt jou om je te conformeren aan de meerderheid dan? Wie zet er een fatwa op jouw hoofd omdat je geen voetbal kijkt? De vergelijking met de ramadan (waarbij sommige malloten zelfs eisen dat normale mensen zich aan hun absurditeiten aanpassen) gaat volledig mank.

op 12 06 2012 at 09:09 schreef Thomas E:

En morgen wordt de oorlog nog eens dunnetjes overgedaan. Oranje tegen zwart-rood-geel. Dan mogen we onze fietsen weer eens terugeisen en ‘die Mannschaft’ ausradieren. Voor een paar uurtjes dronkemanseenheid tegen de gemeenschappelijke vijand. Dad’s army, hahaha.

Maar het kan ook anders, Majda. Gewoon om 6 uur de tv aanzetten en om kwart voor acht, voordat het eindeloze geouwehoer van kale mannen begint, weer uitzetten en een goed boek pakken. Want het spelletje, als het goed gespeeld wordt, kan heel leuk zijn. En je hebt gelijk: voor het geld dat ze krijgen mógen ze ook wel goed spelen.

op 12 06 2012 at 09:10 schreef Anna:

Tsja, ik kijk ook geen voetbal. Het was lekker rustig boodschappen doen en ik was een beetje ziek, dus dat kwam mooi uit. Heb er totaal geen commentaar op gehad. De mensen die de dag erna de vrucht van mijn inspanningen opaten leken tevreden.

op 12 06 2012 at 09:11 schreef Bertje:

@ majda

En met een beetje mazzel is deze waanzin a.s Mittwoch weer voorbij. Ik hoop het,kan ik in alle rust volgende week op vakantie naar Nederland zonder angst te moeten hebben dat ik op mijn auto krassen en andere sporen van de zo geroemde Oranje Vaderland liefde aantref. (Helaas al mee gemaakt, bij aangifte gaf de koddebeier me duidelijk te verstaan dat het eigenlijk niet zo vreemd was, ik had het een beetje kunnen verwachten met zo’n Duitse nummerplaat)
Zelfs de grootste anti nationalist veranderd in een ras Hollander als het om voetbal gaat.
Blij het lezen van jou stuk dacht ik: gelukkig er wonen nog normale mensen in mijn moederland.

op 12 06 2012 at 09:43 schreef Smeets:

Volledig mee eens. En als je kinderen hebt wordt de groepsdruk via de kinderen gespeeld. Oranje naar school en als je niet meedoet krijg je het verwijt dat je een strijd over de rug van je kinderen voert. Voetbal is erger dan religie, niet aan te ontsnappen.

op 12 06 2012 at 09:53 schreef Mark:

“En mijn dikke middelvinger voor alle andere racistische bagger die jullie weten te verzinnen.”

Nou, je hebt al een aardige disclaimer ingebouwd. Er zijn ook mensen niet op huidskleur of afkomst onderscheid maken maar op wat (of wie) er in het koppie zit zoals ik. Je komt altijd ergens vandaan en hebt ook altijd een kleur dat kan variëren van wit tot gitzwart.

op 12 06 2012 at 09:57 schreef sjak van de PvdA:

Voetbal is inderdaad niks voor ons , de fijnzinnige linkse intellectuelen. Liever gaan we met zijn alle een potje schelden op DomRechts op FN, want dat is gelukkig geen kuddegedrag.

op 12 06 2012 at 10:00 schreef Majda:

Hahaha. Dit is niet de eerste keer dat ik wat op het internet plaats en ik ken de reacties die alleen mijn naam al oproept. Anyway, er stond al bij: voor die enkele idioten die het verpesten voor alle Nederlanders. Dus.

op 12 06 2012 at 10:21 schreef Lex:

Fantastisch stuk als je het mij vraagt.

Ik ben ook volstrekt allergisch voor voetbal en de hele entourage eromheen. Iedereen die het altijd beter weet dan de bondscoach en die mening móet ventileren, hele straten Oranje kleuren, gebombardeerd worden met voetbal op TV en kinderen die aan je boodschappentas trekken omdat ze je niet geloven als je zegt dat je geen voetbalplaatjes spaart. Krijg. De. Tering.

op 12 06 2012 at 10:27 schreef Bertje:

@ sjak

Sjak heeft er niks van begrepen en begrijpt het niet.
Voetballuh en het walgelijke oranje ole ole gevoel gaat dwars door alle lagen van de bevolking heen.
Links, rechts, slim, dom, jong, oud, belegen etc. ze houden van Oranje (ff teiltje pakken)

op 12 06 2012 at 10:32 schreef sjak van de Pvda:

@ Bertje

Wij bij de Pvda zeggen altijd maar: “er zijn grote kuddes en er zijn kleine kuddes”.

Maar inderdaad als je kuddegedrag optima forma wil zien moet je eens gaan kijken als onze moslimbroeders gaan bidden.

op 12 06 2012 at 10:52 schreef babs:

Ik vind voetbal leuk, maar niet die gekte eromheen. Oranjefans zijn gewoon erg, al slaan ze in de regel volgens mij niet alles kort en klein.

Trots op mijn zoontje van 5 die weigert er langer dan 2 minuten naar te kijken.

Spaanse supporters worden ook steeds gekker. Heb inmiddels al een supporter gezien met een Spaanse vlag uit de Franco tijd en ook één met een speciaal gemaakt rood-geel-paars shirt, verwijzend naar de Republieksvlag. Gelukkig niet in dezelfde horecagelegenheid. Op zich wel prettig aan oranjefans dat voetbal en politiek over het algemeen gescheiden blijven.

Bertje, treurig verhaal. Ik dacht dat dat wel een beetje over was. Voel zelfs de laatste jaren meer haat vanuit D richting NL dan andersom, maar ik rijd dan ook niet met een Duits kenteken over Nldse wegen.

op 12 06 2012 at 11:23 schreef Robert Keizer:

Ik sluit me bij Thomas E. aan. Want ik vind voetbal gewoon een prachtig spelletje, waarbij ikzelf dan de onhebbelijkheid heb om hartstochtelijk supporter van een van de grote clubs in ons landje te zijn. Dat is nou eenmaal zo, daar kan (en wil) ik niet eens aan veranderen.

Maar qua Oranje-gekte kan ik me veel voorstellen bij Majda’s verhaal. Ik merk dat ik er steeds slechter tegen kan, tegen dat tweejaarlijkse ritueel van voorgekookte massahysterie. Ik wil gewoon lekker potjes voetbal kijken, zonder daarbij al teveel last te hebben van gelegenheidschauvinisme of anderssoortige waanzin.
Daarom mijd ik zoveel mogelijk de stortvloed aan oeverloze voetbalpraat in de media en kijk ik waar mogelijk de wedstrijden via het Vlaamse Sporza of de BBC.

En verder moet natuurlijk iedereen doen wat ie niet laten kan. Al moet ik erbij zeggen dat het me moeite kost om me niet te ergeren aan het kortzichtige en negatieve geschreeuw (op bijv. Twitter) als het even een beetje tegenzit qua verrichtingen van ons nationale voetbalteam.

op 12 06 2012 at 11:57 schreef jos:

Sjak ligt te zeiken over een grote groep mensen (moslims) die hij zeer zeker lang niet allemaal persoonlijk kent.

Op voorhand liggen zeiken over mensen die je nog niet kent, dat is aangepraat en geïndoctrineerd. Dom kuddegedrag.

op 12 06 2012 at 12:13 schreef Sandro:

Ach Bertje en in Duitsland is het anders?? En ga me niet vertellen dat het anders is want ik kan je wel wat voorbeelden geven over Goch, Kaldenkirchen en M’Gladbach o.a. hoe het is om daar met een gele kentekenplaat rond te rijden tijdens een EK/WK.

@smeets – “Voetbal is erger dan religie, niet aan te ontsnappen”.
Je moet niet zo vroeg op de dag al aan de alcohol zitten daar ga je nog meer van raaskallen……

@babs – oranjesupporters zijn tijdens een EK/WK graag geziene gasten die inderdaad niks kort en klein slaan (dit in tegenstelling tot de zogenaamde clubsupporters over de hele wereld).
Ik ben overigens trots op beide zonen – de jongste is een fanatiek voetballertje en de oudste kan wel kotsen van voetbal en is fanatiek in judo – ieder zijn meug…..

op 12 06 2012 at 12:21 schreef Faaz:

Als je niet wilt kijken, kijkt je niet.

Persoonlijk schijt ik op Kerst. Valt ook niet aan te ontsnappen. Maar om daarom nou te gaan piepen over groepsdruk?

Vraag me echt af wat de bedoeling van dit stuk is anders dan het venten van frustratie.

Of is het een veer in eigen reet? ‘Kijk mij eens zelfstandig zijn, doe lekker puh toch wat ik zelf wil’?

Ps, wie zich in Oranje hijst is een dombo die na de wedstrijd dronken de stad sloopt? Best ironisch om het in je laatste zin dan over racistische bagger te hebben.

op 12 06 2012 at 12:24 schreef Ruud:

ik ben het grotendeels met de heer Keizer eens. Maar die massahysterie heeft op mij nog een ander effect… Ik beweeg dan bijna automatisch de andere kant op. Voor het eerst interesseert mij dat hele EK niet, kijk ik hooguit snippets van wedstrijden, het liefst het laatste kwartiertje. Of ik doe helemaal wat anders, want wie wil er nou tijd verdoen aan Ierland, Zweden, Polen, enzo? Het staat mij tegen, die oranjegekte. Zo erg dat ik hoop dat het na morgen gewoon duidelijk afgelopen is. Ik ben dus voor Duitsland en hoop op grote cijfers

op 12 06 2012 at 12:47 schreef sabaroth:

Uit mijn hart gegrepen.
4 weken oranjeterreur die waarschijnlijk inderdaad vergelijkbaar is met de godsdienstwaanzinnigen van de ramadam zoals hierboven gesteld.
Enige troost voor me is dat nederland bijna altijd het wel een poosje weet vol te houden om op het cruciale moment weer gigantisch het schip in te gaan waarna je overal van die diep verslagen mannetjes ziet verschijnen met hun door smart gebroken stemmetjes:
Als blablablaweetikveelwie die strafschop maar niet gemist had he? Als blablablaweetikveelwie die pass nou maar niet zo blablablawetikveelwat gespeeld had he?
Als die blablablaweetikveel welke scheidsrechter niet zo partijdig had gefloten he?
Jaah,,, jaah dan! jawel dan…..
Heerlijk zo een leedvermaak, ik verheug me er al weer op.

op 12 06 2012 at 13:00 schreef Niels van Lobberegt:

Het gevoel van een heerlijke kapbeweging waarmee je je tegenstander in de luren legt, is een gevoel wat ik iedereen gun, van links tot rechts. Een mooier gevoel bestaat niet. Voetbal, een mooiere religie bestaat niet. Met de bal als God en Diego en Johan als zijn zonen. 

op 12 06 2012 at 13:19 schreef jackknowsbest:

Voetbal supporters die zich in oranje hijsen zijn het niet, Het is een carnaval voorstelling. afgelopen wedstrijd sta je 1-0 achter en het oranje legioen wil de wave door het stadion, en dan nog gaan fluiten omdat er een paar echte voetbal supporters niet willen waven. Dat zijn echt geen voetbal supporters maar carnavaleske clowns.En dat ze alles slopen na de wedstrijd is ook onzin, net zo een onzin als dat elke marokkaan een tasjes dief is.

op 12 06 2012 at 13:28 schreef Bigpete:

Ps, wie zich in Oranje hijst is een dombo die na de wedstrijd dronken de stad sloopt? Best ironisch om het in je laatste zin dan over racistische bagger te hebben.

Hear hear!

En wat dacht je van deze: Ik kan het IQ van mensen op straat aflezen aan de hoeveelheid oranje die ze dragen.
Dat heb ik nu met gelovigen…

op 12 06 2012 at 14:40 schreef Sasha Berkman:

Big Pete: dat klinkt belachelijk uit de mond van een PVV’er. Dommer heb je ze namelijk niet….

op 12 06 2012 at 14:41 schreef Olav:

Edo: Maar als ik in het oranje uitgedost op straat loop zegt dat niks over mijn iq.

Dat dènk je maar. Maar ook dat mag, hoor.

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Majda. En dat terwijl ik op zich best kan genieten van een goede voetbalwedstrijd. Maar de hysterie, en allemaal op een plein gaan staan, dat laat ik graag aan me voorbij gaan. Wat die mensen doen heeft ook niets met liefde voor het voetbal te maken, maar alles met stompzinnig tribalisme.

op 12 06 2012 at 14:52 schreef Thomas E:

@Niels

En Messi en Vanenburg als stiefzonen.

op 12 06 2012 at 14:55 schreef jos:

Ik kan het iq van bigpete aflezen aan de domme reacties die hij hier keer op keer neerkwakt.

op 12 06 2012 at 14:58 schreef Bigpete:

Zullen wij samen een IQ test doen Jos en Edo? Of durven jullie niet?

op 12 06 2012 at 15:03 schreef sabaroth:

Maarre ik snap dit ff niet:
“Ik schaamde mij er vroeger voor om te eten tijdens mijn menstruatie, omdat mensen dat vreemd vinden. De blikken die je alleen al krijgt als je op het station een broodje koopt!”

Hoe weet een wildvreemde die je op het station ziet dat je ongesteld bent?
Je besteld een broodje kaas en vraagt er op luide toon bij of ze ook tampons verkopen want je staat te bloeden als een rund, zoiets?

op 12 06 2012 at 15:08 schreef Pyt van der Galiën:

Ik sluit me aan bij Thomas en Robert. Voetbal is een leuk spelletje, maar supportersgedrag vertoon ik alleen nog bij St. Pauli en bij mijn amateurcluppie. Het betaalde voetbal is – helaas – hopeloos vercommercialiseert en ik kan me met de beste wil van de wereld niet identificeren met datgene wat er momenteel in het Nederlands Elftal rondloopt.

Van de “druk om mee te doen” merk ik eerlijk gezegd weinig, maar dat zou wellicht anders zijn wanneer ik schoolgaande kinderen had.

Wat Sandro zegt klopt trouwens: de supporters van het Nederlands Elftal mogen er dan maf bijlopen, een vreedzamer stelletje kom je in de voetbalwereld niet tegen. Voor geweld moet je bij clubsupporters en bij supporters van het Engelse nationale elftal zijn.

op 12 06 2012 at 15:15 schreef Majda:

@sabaroth

Nee, dat je dus wat mag eten, maar mensen je beschuldigend aankijken, omdat ze denken dat je zondigt. Wat hen niks aangaat, natuurlijk.

op 12 06 2012 at 15:57 schreef jos:

@ bigpete

Ik durf wel. Hoe wil je dat organiseren ?

op 12 06 2012 at 16:18 schreef Thomas E:

@Majda

Ik sluit me bij Sabaroth aan. Ik snap ’t nog steeds niet. Niemand kijkt niemand toch vreemd aan als hij/zij een broodje koopt? Je loopt toch niet rond met de tekst ‘Don’t blame me. I am having my period’ op je t-shirt?

op 12 06 2012 at 16:33 schreef Sasha Berkman:

Als je ongestelt bent mag je eten tijdens ramadan. Ik vermoed dat het daar om gaat.

op 12 06 2012 at 16:38 schreef Bigpete:

@jos
Geen flauw idee. Een online test wellicht?

@thomas
Wat zij bedoelt is dat wanneer moslims haar tijdens de ramadan een broodje zien eten zij meteen veroordeelt wordt als zondaar. Je mag alleen eten als je ziek, ongesteld of op reis bent. Moslima die eet tijdens ramadan is dus ziek of ongesteld volgens de islamitische doctrine…
Mijn antwoord zou zijn rot op bemoei je met je eigen zaken, maar ja die groepsdruk…

op 12 06 2012 at 16:49 schreef Sabian:

Geinig, mijn Marokkaanse vrienden zijn dus ‘double fucked’…en ramadan en voetbalgek. Ik heb niets met sport ‘kijken’ of fanboy zijn van een sportclub. Opmerkelijk dat Majda groepsdruk voelt om mee te doen met die voetbalgekte, ik merk er niets van, die groepsdruk. Het zal wel in the eye of the beholder zitten.

op 12 06 2012 at 16:49 schreef sabaroth:

Ik snap hem inmiddels wel geloof ik Thomas,
Ze kijken haar vreemd aan omdat ze tijdens de ramadan een broodje koopt.
(en was toen ook ongesteld hetgeen eetlust oplevert???)
Of snap ik het nog steeds niet?

op 12 06 2012 at 16:54 schreef Peter:

Jongens, jongens, wat moeilijk allemaal weer zeg. Majda eet en drinkt tijdens Ramadan als ze ongesteld is, want dat mag volgens de islamitische regels (no pun intended). Maar omdat je niet kunt zien dat ze ongesteld is, wordt ze door anderen raar aangekeken want je mag toch niet eten tijdens de Ramadan?

Overigens zijn het in mijn ervaring veelal niet-moslims, die tijdens de Ramadan etende moslims aanspreken.

De types die beweren dat er geen sprake is van groepsdruk tijdens EK en WK, zijn glasharde leugenaars. Waarschijnlijk van het soort dat mij voor ‘homo’ en ‘landverrader’ uitmaakte omdat ik de beslissende wedstrijd in 1988 had gemist, waarmee Nederland Europees kampioen werd.

Geen groepsdruk? Het grenst aan de psychologische terreur.

op 12 06 2012 at 17:40 schreef MNb:

Voetbal kan inderdaad leuk zijn en nog leuker als je voor de één en tegen de ander bent. Maar om nou mijn huis en mijzelf te gaan versieren ….
De Nederland-Duitsland controverse is zo langzamerhand oudbakken. Sinds 1988 moeten we ons daar eens overheen zetten. Tijd voor een nieuwe aartsvijand: Portugal, al was het maar om die verschrikkelijke aansteller van een Cristiano Ronaldo (Robben, die net zo erg is, vergeef ik het). Ik heb een des te grotere hekel aan Ronaldo – als voetballer – omdat hij ook nog eens erg goed is – beter dan Robben.
Dus Duitsland: bedankt. Mochten jullie morgen winnen dan zal ik voor jullie kraken. Dat vooral ook wegens Mesut Özil; en jullie spelen tegenwoordig erg leuk. Al met al ben ik zo weer mooi politiek correct, toch?

op 12 06 2012 at 17:48 schreef MNb:

Sabaroth en Thomas E, is het nou zo moeilijk? Majda wordt scheef aangekeken omdat ze tijdens ramadan eet en de scheefkijkers niet weten dat ze ongesteld is en dus mag eten. Zieken en reizigers zijn ook vrijgesteld. Het is wel de bedoeling dat ze de “schade” later inhalen.

op 12 06 2012 at 18:36 schreef vetkleppert:

Dat mensen er lol aan hebben gun ik ze graag. Het is alleen erg irritant dat er bijna niet aan te ontsnappen valt. En daarom heb ik dus een gloeiende pesthekel aan fuckbal.

op 12 06 2012 at 20:53 schreef rena:

Zelfs op school houden de kinderen een voetbal pool. Mijn jongens doen er niet aan mee. Maar er wordt gelukkig niet moeilijk over gedaan. Ons hele gezin doet niks aan voetbal EK of WK. We vermaken ons prima. Ik kan me voor een groot deel wel vinden in de kritiek van Majda. Vooral die verplichte gezelligheid en de bijna boosheid als je daar niet aan mee wenst te doen is treurig.

op 12 06 2012 at 21:21 schreef Thomas E:

@sabaroth/Big Pete/MNb

Ik ben niet zo slim al ik eruit zie.

op 12 06 2012 at 21:48 schreef L.A. de Jong:

De opmerkingen over de kuddedieren van de voetbalgekte, daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Maar, geldt niet het zelfde voor al die mensen die meedoen met Twitter en Facebook. Precies de zelfde collectieve waanzin!

op 12 06 2012 at 22:50 schreef MNb:

In wat voor kringen verkeerde jij in 88, PB? Ik heb de beslissende wedstrijd – de halve finale tegen Duitsland – ook niet gezien, omdat ik een repetitie had met een kamermuziekensemble. Kwestie van prioriteiten.
Maar niemand maakte mij uit voor “homo” en/of “landverrader”. Nou woonde ik bij twee homo’s in, die nooit ene mallemoer om voetbal hebben gegeven, dus dat maakt misschien enig verschil.

op 12 06 2012 at 23:49 schreef Natasha:

Ik snap die zin over die menstruatie niet zo goed, hoe weten mensen op het station als je een broodje koopt of jij ongesteld bent of niet? Je loopt toch niet te bloeden in die kiosk?

op 12 06 2012 at 23:59 schreef Peter:

Precies MNb, jij had een repetitie met een kamermuziekensemble. In de kringen waarin ik in ’88 verkeerde, zou je voor homo zijn uitgemaakt en daarna van de stadsmuren zijn gegooid.

op 13 06 2012 at 01:09 schreef Olav:

Iedereen die niet verliefd is op voetballers is een homo. En homo’s zijn slappelingen. Dat spreekt toch allemaal vanzelf.

/parodie

op 13 06 2012 at 06:26 schreef Daphne:

Wat een vreselijke kring mensen heb jij om je heen dat er zo’n groepsdruk heerst. Ik heb niets met voetbal, 2 van mijn 3 kinderen ook niet. Wij worden daar door niemand over aangesproken. Overigens, wat is het probeem als mensen zich af en toe als een kudde in het plezier storten? Datzelfde gebeurd bij concerten (mensen die samen komen om naar dezelfde muziek te luisteren). Mensen zoeken elkaar wel vaker op om iets te delen. Voorliefde voor poëzie, voorliefde voor politiek, voorliefde voor elkaar. Men is zo bang om voor kuddedier uit gemaakt te worden. Ik geloof echter niet dat er zo’n druk op niet kijkende voetballiefhebbers wordt gelegt. is het niet eerder zo dat jij je eraan irriteert omdat jij het niet leuk vindt? Hoe kunnen mensen op het station zien dat jij een moslima bent. Waarom zou je niet gewoon een ongelovige kunnen zijn die een broodje eet? Niet iedere vrouw is een moslima, niet eens iedere vrouw met een hoofddoek is een moslima.

op 13 06 2012 at 07:45 schreef Bigpete:

Je leeft nog dus die laatste opmerking nemen we maar met een kilootje zout…
Ik mag graag een toernooi(EK/WK) kijken maar kwalificatie of vriendschappelijke wedstrijden zie ik zelden of nooit en daar maak ik geen geheim van. Ik zit in een voetbalminnende omgeving, ik ben nooit voor iets uitgemaakt en heb ook nog geen duik van een stads of andere muur gemaakt. Zoals gewoonlijk zit PB weer flink te overdrijven.

Wat vindt je wel leuk Peter, of hou je helemaal niet van sport?

op 13 06 2012 at 08:15 schreef Peter:

Ik vind sport niks aan, inderdaad. Maar door wielrenliefhebbers, tennisfanaten en schaatsfans word ik gewoon met rust gelaten.

op 13 06 2012 at 12:28 schreef Mart:

@BigPete:

En toch ben jij hier om meerdere keren je afkeuring van Majda’s en Peter’s standpunt uit te spreken.

Nee hoor, geen groepsdruk, helemaal niet.

Ik wil best die IQ-test met je doen. Durf je toch niet.

op 13 06 2012 at 13:25 schreef Bigpete:

Doe maar een voorstel hoe we zoiets zouden moeten organiseren mart.

op 13 06 2012 at 13:49 schreef Mart:

@BigPete:

Jij hebt de uitdaging gedaan. Kom maar op met je voorstel. En bij voorkeur iets waarvan ik kan verifiëren dat jij de test zelf maakt.

Ik geef je antwoord alvast: je gaat mekkeren dat ik het werk moet doen en je geeft op, omdat je niet achter je nick vandaan durft te komen.

Doe me een lol, en bewijs dat ik ongelijk heb.

op 13 06 2012 at 14:16 schreef Bigpete:

Het is heel simpel mart, of je doet het samen IRL of je doet het online. Jij bent weer wantrouwig, ik niet. Ik weet wel wat leuke testen op het net. Maar mijn echte naam krijg je niet, zo simpel is het. Je kunt er trouwens niks mee, hoe wil je controleren of ik de test gemaakt heb (en vv)? Als ik Peter de Vries had geheten, had je dan iets meer geween? Nee dus.

op 13 06 2012 at 15:03 schreef Mart:

@BigPete:

Precies. Ik kan niet weten of jij de test gemaakt hebt of niet.

Ik kan ook wel zeggen dat ik zojuist een online test met een score tussen de 120 en 130 heb afgemaakt, maar jij hebt niks om dat te verifiëren.

Dus wat stel jij voor om een test zodanig te maken dat we elkaars resultaten kunnen verifiëren? Jij daagt uit, dus kom maar op, stel je voorwaarden maar.

op 13 06 2012 at 15:46 schreef Sandro:

Mart en Bigpete – is makkelijk op te lossen.
Ik neem de test mee en we ontmoeten elkaar ergens in den lande.
Jullie mogen de scheidsrechter aanwijzen en daar gaat-ie…………

op 13 06 2012 at 15:50 schreef Bigpete:

Even voor de goede orde, ik heb jou niet uitgedaagd maar ene jos en nog iemand wiens onbelangrijke naam me ontschoten is omdat ze mij hier continu voor retard en dom uitmaken. Je kunt en mag alles van mij vinden, maar dom ben ik niet. Vandaar het voorstel. Dat jij je kennelijk aangesproken voelt is voer voor psychologen.
Ik kan buiten het gezamenlijk maken van een test niets bedenken waaruit onomstotelijk zou moeten blijken wie de test heeft gemaakt. Het zal dus elkaar het resultaat mailen moeten worden. Jij zoekt een test uit, en ik een. Die maken we allebei en we zien wat er uit komt.
En ga nu niet weer mauwen dat ik duik want dat is zooo voorspelbaar.

Het zal me overigens worst zijn mocht blijken dat jouw IQ hoger is dan het mijne. Ik kan er alleen slecht tegen om voor dom te worden uitgemaakt omdat mijn (politiek) denkbeelden niet aansluiten bij mensen die van zichzelf vinden dat ze de waarheid in pacht hebben.

op 13 06 2012 at 15:55 schreef Peter:

Vrienden! Dit is voor ons niet zo interessant, eerlijk gezegd. Ik zou zeggen: get a room!

op 13 06 2012 at 17:08 schreef ene jos:

Lul niet, pete. Ik vind je dom omdat je domme dingen opschrijft, niet omdat ik de waarheid in pacht zou hebben.

En het doet me plezier dat het je hoog zit dat je dom genoemd wordt.

op 13 06 2012 at 22:36 schreef Sasha Berkman:

Pete: Je hebt 256 mensen. Hoeveel zou jij opsluiten?

op 14 06 2012 at 15:36 schreef Kos:

Nja, beetje overdreven dit stukje wat mij betreft.

Ik vind het enorm leuk zo’n toernooi, al ben ik wel een echte voetbalgek, niet alleen tijdens een EK. En al dat Oranje gedoe en die mensen die opeens helemaal voetbalgek zijn en doen alsof ze er iets van af weten zijn voor mij minstens zo erg als voor niet-liefhebbers kan ik je vertellen.

Maar ik ken werkelijk niemand die het iets interesseert als een ander niet kijkt of er niet aan mee doet. Raar.

En om een IQ af te leiden aan hoeveel oranje ze aanhebben zal wellicht suggestief bedoeld zijn , maar is volstrekte kolder natuurlijk.

op 20 06 2012 at 05:16 schreef You On A Gin:

Mart en Pete die gezamenlijk een IQ test doen lijkt me een goed evenement voor de op handen zijnde (?) FN meeting. Lijkt me sowieso een goed plan. Dan kan ik bijvoorbeeld eindelijk een keer Sasha knuffelen. ;)

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS