Home » Archief » Peter Milligan op het Winternachtenfestival


[18.01.2012]

Peter Milligan op het Winternachtenfestival

Peter Breedveld

Als een superheld tijdens een nachtwandeling opeens, in het bijzijn van de geest van de vermoorde minnaar van zijn grote liefde, begint te masturberen om zijn zaad aan moeder aarde te offeren – dan weet je dat je geen doorsnee superheldencomic in handen hebt.

Ik wist dat toen ik voor het eerst Shade the Changing Man las van de Britse schrijver Peter Milligan, die ik aanstaande zaterdag zal interviewen in het kader van Comics and Taboos op het literaire Winternachtenfestival in Den Haag.

Ik had nog nooit van Milligan gehoord en ben sindsdien alles van hem gaan lezen. Alles wat ik te pakken kon krijgen, althans, want vooral zijn vroege werk is moeilijk te vinden. Naar Skin, bijvoorbeeld, heb ik flink moeten speuren. De uitgever die de strip uitbracht, is failliet gegaan en sindsdien is de strip niet heruitgegeven. De meeste uitgevers willen hun vingers niet branden aan een verhaal vol grof geweld, seks en expliciet taalgebruik over een Softenonkind dat met een groep skinheads optrekt en een vreselijke wraakactie onderneemt tegen het bedrijf dat verantwoordelijk is voor zijn misvormingen.

Ik weet dat uitgeverij Xtra bezig is geweest met een Nederlandse vertaling van Skin, maar ik heb er nooit meer iets over gehoord.

Dát is Peter Milligan. Kom bij hem niet aan voor helden die altijd het goede doen, zichzelf en de wereld overstijgen en steeds weer zonder kleerscheuren uit de strijd tevoorschijn komen. O nee. Rac Shade, hoofdpersoon in Shade the Changing Man, is volslagen krankzinnig en geobsedeerd door een vrouw wier minnaar is vermoord door de man wiens lichaam hij heeft overgenomen, net voor het moment van executie op de elektrische stoel. Wanneer hij weer naar zijn thuisplaneet Meta vertrekt, laat hij een nog grotere puinhoop achter dan toen hij arriveerde (nou ja, hij heeft wel de aarde gered). Zijn geliefde is dan vermoord en haar vrienden vrijwel allemaal getroffen door een afschuwelijk lot.

Eén van Milligans personages is een dood meisje met de naam Dead Girl. De dode Lady Di speelde een rol in zijn serie X-Statics. De hoofdpersoon van Enigma, één van zijn mooiste verhalen, is een saaie burgerlul die één keer per week met zijn vriendin naar bed gaat, op dinsdag, en zijn badhandoeken telt, 26 stuks. Nadat zijn hersens bijna uit zijn hoofd zijn gezogen door een monsterlijke freak ontdekt hij zijn homoseksualiteit en leeft nog lang en gelukkig.

O nee, dit is een Milligan-verhaal. In Milligans verhalen leeft níemand lang en gelukkig.

Milligan wordt als schrijver ook wel eens op een ‘normale’ superheldenserie gezet. Bijvoorbeeld Batman en X-Men. Maar die krijgen dan wel de Milligan-behandeling. In het eerste nummer van X-Force, bijvoorbeeld, een spin-off van X-Men, introduceert hij een compleet nieuw team van superhelden, met achtergronden en charmante trekjes en onhebbelijkheden, sympathieke en minder sympathieke personages, die aan het eind van dat nummer bijna allemaal gruwelijk aan hun einde komen.

Misschien is nu de indruk gewekt dat het bij Milligan om het schokeffect gaat, maar dat zou een misverstand zijn. Milligans strips zijn voor intellectuelen, of in elk geval voor mensen die hun hersens gebruiken. Ze staan vol verwijzingen naar de Griekse mythologie, de bijbel, de koran, Shakespeare, Kipling, Schrödinger, de filosofie, de wetenschap en Coronation Street.

Milligan zegt altijd iets wezenlijks over het aards bestaan. Shade the Changing Man is, naast een sociale kritiek, ook een strip over liefde, vriendschap, jaloezie, eenzaamheid, hoe het is een mens te zijn, zelfs al ben je een buitenaards wezen in het lichaam van een dode moordenaar. Skin is een existentialistische tragedie, Enigma gaat over een jongeman die zijn ware zelf opgraaft uit het puin van verdrongen jeugdtrauma’s die hij tot dan toe is geweest. In X-Statics komen zo’n beetje alle grote ethische kwesties voorbij.

In Greek Street, één van zijn recentse series, situeert Milligan de grote Griekse Tragedies in het Londense Soho (Oedipus, onder andere) en sinds een jaar of drie schrijft Milligan de horrorserie Hellblazer, over de Londense trickster John Constantine, een Cockney-versie van Reynaert de Vos, doorgaans aangeduid als een complete bastard, maar ik ken niet veel mensen die de Duivel himself een loer zouden draaien om een vriend te helpen.

Zoals gezegd, ik spreek Milligan tijdens het Winternachtenfestival, samen met de Vlaamse striptekenares Inge Heremans, bekend van de strip Cordelia. Lees hier mijn uitgebreide en openhartige interview met haar.

Het is de eerste keer dat strips aan bod komen op dit sjieke festival, en ik hoop dat er veel mensen komen kijken, niet alleen stripfans, maar ook de mensen die vooral voor de Arabische dichters komen, de Mongoolse neusfluiters en de Micronesische cineasten. Mensen, meer cultstatus dan die van Milligan en Ilah krijg je niet, en ik ga er iets leuks van maken.

Misschien gaan we zelfs nog wel een paar keer lachen.

Peter Breedveld, strips, 18.01.2012 @ 08:01

[Home]
 

1 Reactie

op 19 01 2012 at 12:20 schreef Doc:

Ik vraag me af of Milligan zijn schrijfstijl aanpast aan de tekenaars. De tekenaars ten tijde van zijn begin bij Hellblazer hadden een nogal platte krantenachtige stijl, volkomen tegengesteld aan de waanzinnige stijl van Simon Bisly in latere afleveringen.

Overigens, hier een scan van Milligan’s editorial voor zijn eerste Hellblazer aflevering:
http://imageshack.us/f/812/hellblazer251021.jpg/

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in juli

O Het antiracisme is zichzelf aan het opblazen

O De gestaalde kaders van de antiracismebeweging

O Ik heb me vergist, linkse cancel culture bestaat toch wel

O Je overtuigt mensen niet door ze uit te schelden en te verketteren

O Hoe ik zwarte vrouwen onder de bus gooi

O Niet-witte mensen moeten hun bek houden tijdens het racisme-debat

O Zelfs van racisme krijgen hier zwarte mensen en migranten de schuld

O Cancel-culture bestaat echt

O Hoe Bart Schut zich stukbeet op Thierry Baudet

O The problem with cancel culture

 

Meest gelezen in het afgelopen decennium

O YouPorn

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Het totale en angstwekkende gebrek aan integriteit van de #Metoo-meute

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Smachten en soppen met Thierry Baudet

O Opbokken met je racistische kinderfeestje

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS