Home » Archief » Toffe Peren


[05.05.2010]

Toffe Peren

Peter Breedveld

mi8
Illustratie: Yana Frank

De dertienjarige Aad de Wolf werd op 10 mei 1940 ruw in zijn slaap gestoord. “Opstaan! Het is oorlog!””. Hij sprong zijn bed uit, schoot zijn kleren aan en rende naar buiten, de Kerkstraat op. Jachtvliegtuigen scheerden laag over Voorburg in de richting van het vliegveld Ypenburg. De Duitse invasie van Nederland was begonnen.

Aad liep met een groep andere jongens in de richting van de Kerkbrug over de Vliet. “”Kijk! Allemaal witte vlekken in de lucht!”” riep iemand. Dat waren Duitse parachutisten. “Een aantal kwam terecht in de Vliet”, vertelt De Wolf. “Die werden er door jongens uit mijn straat uitgeholpen. Ik deed daar niet aan mee, zo dapper was ik niet”.” Nerveus vuurden de militairen salvo’s in de lucht. “”Wegwezen!”” beten ze de jongens toe.

Aad had het fototoestel van zijn zus geleend, een fotobox van Kodak, en ging ermee op pad. In de Oude Haven nam hij foto’s van een stelling van de Nederlandse krijgsmacht, maar een sergeant dwong hem het rolletje in te leveren. “”Wist ik veel dat je militaire objecten niet mocht fotograferen.”

Er was een officier van het Nederlands-Indische leger (KNIL), die met verlof was. Hij woonde aan de Groen van Prinstererstraat. Aad, wiens vader een loodgietersbedrijf aan de Kerkstraat had, deed wel eens klusjes bij de man thuis. Tijdens de invasie liep hij in uniform, met getrokken degen door Oud Voorburg. “”Waar is de vijand?!”” riep hij strijdvaardig. “De mensen zagen hem als een zonderling figuur, maar in mijn ogen was hij heel dapper”, vertelt De Wolf.

Na de Nederlandse capitulatie zag hij de Nederlandse soldaten hun geweren stukslaan op het haventerrein.

Wat hem in de eerste dagen van de oorlog opviel, was het correcte gedrag van de Duitse soldaten. Er gingen er wel eens een paar over de schreef, bijvoorbeeld toen ze in de Vliet handgranaten onder water lieten ontploffen. De verdoofde vissen, die toen kwamen bovendrijven, hadden ze toen voor het opscheppen. Maar deze soldaten werden door hun meerderen snel tot de orde geroepen, herinnert De Wolf zich.

Ze kwamen uit een land waar alles totaal was ingesteld op de oorlog. Luxegoederen waren er in Duitsland niet of nauwelijks. “Hier zag je ze lopen met dozen vol gebak”, aldus De Wolf. “En Hollandse haring”, daar waren ze ook gek op.” Die Duitsers waren dus eigenlijk best toffe peren, meenden veel Voorburgers. Bovendien geloofde bijna niemand dat ze de oorlog zouden verliezen. Alom heerste een gevoel van defaitisme. “”Alleen mijn vader, die socialist was, weigerde zich neer te leggen bij een Duitse overwinning.””

Wat De Wolf van de oorlog het meest bijstaat, was de hongerwinter van 1945. “”Dat je lichaam om voedsel vraagt en dat is er dan niet, daar kun je je geen voorstelling van maken””, vertelt hij. “”Je gaat dan van eten dromen, er over fantaseren.”

Toen in april van dat jaar dan ook de eerste voedseldroppings van de Engelse luchtmacht kwamen, had Aad al een gevoel van bevrijding. Nu waren het de Duitsers die door defaitisme werden bevangen. “Ik herinner me een huiszoeking bij ons thuis, waarbij een officier half stond te huilen in onze woonkamer. “Bei uns ist alles kaputt“, zei hij. Zijn hele familie was omgekomen. Hij had niks meer”, aldus De Wolf. “Op de Rijksweg, waar een afweergeschut was, stonden jonge Duitse militairen te huilen: ‘”We willen naar huis”.”

Aad was een groot muziekliefhebber en toen in mei 1945 de Canadese bevrijders arriveerden, troggelde hij ze grammofoonplaten van Glen Miller en Duke Ellington af. “”Ik ontmoette de Voorburgse fotograaf Wouter van Gal, die vroeg me mee te gaan naar het Haagse Malieveld. Daar zijn we helemaal naartoe gelopen. We kregen er stapels grammofoonplaten, alleen wisten we niet hoe we die thuis moesten krijgen. Een Canadese soldaat gaf ons toen een lift met zijn Jeep. Thuis heb ik de grammofoon in het open raam gezet en die platen luid afgespeeld.””

Eerder gepubliceerd in De Haagsche Courant.

Peter Breedveld, 05.05.2010 @ 09:03

[Home]
 

2 Reacties

op 05 05 2010 at 12:30 schreef MNb:

Een onaangenaam feitje is dat de Duitse bezetting tot ver in 1942 goed was voor de Nederlandse economie. De Duitsers – zie ook Hjalmar Schacht – hadden namelijk niet de bekrompen Nederlandse rechtse mentaliteit van hand op de knip, die nu in verband met Griekenland ook weer boven komt drijven. De Duitsers investeerden en vonden het niet erg om daarvoor enige schulden te maken. Na 10 jaar Colijnse ellende – de geestelijke vader van bv Balkenende – gaf dat de Nederlandse economie een duw in de rug.

op 05 05 2010 at 17:10 schreef Tjerk:

Wat doet Michael Jackson in dat plaatje? Daar hadden ze toen nog geen grammofoonplaten van. Ik ben dan wel van na de Mammoetwet, maar dat weet ik nog net wel.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS