Home » Archief » Anekdotes


[22.12.2008]

Anekdotes

Alf Berendse

pin5 (48k image)

Van A.L. Snijders wil ik elke zin lezen, sinds ik twee jaar geleden in een boekhandel deze titel zag liggen: Belangrijk is dat ik niet aan lezers denk. Dat vroeg aandacht. Ik sloeg het boek open, zomaar een pagina, en las:

Op een heldere en koude herfstmorgen ga ik naar de dokter. Naast me in de wachtkamer zit een man die over de kou praat. Ik zeg dat op IJsland de worteltjes twee gulden vijftig per stuk kosten. De dokter luistert naar mijn klacht en stelt vast dat ik aan het Syndroom van Tietze lijd. Hij zegt erbij dat hij deze diagnose uit zijn mouw schudt, wat mij geruststelt.

Verkocht, hier was een zenmeester aan het woord, de blijmoedige variant. Nu heb ik negen boeken van A.L. Snijders, er zijn er tien verschenen. Een, heel vervelend, exclusief voor leden van bibliofielenclub De Roos. Dat neem ik de auteur zeer kwalijk. Een verworvenheid van de drukkunst is reproduceerbaarheid van literatuur. De markt biedt soms alleen ruimte voor een bescheiden oplage met een hoge prijs, maar bij voorbaat voor een kleine groep publiceren, andere lezers zelfs geen kans in het antiquariaat gunnen, is te exclusief, op het elitaire af. Zelfs al blijft het bij éen keer. Voor mijn plezier en om de bibliofielen te pesten, rare mensen die een boek voor de vorm kopen, in plaats van voor de inhoud, hoop ik dat de teksten nog eens voor iedereen toegankelijk op het www worden geplaatst.

A. L. Snijders (een pseudoniem) schrijft columns in kranten en tijdschriften en, wat hij zelf noemt, ‘zeer korte verhaaltjes’ (zkv’s); sinds jaren mailt hij deze enkele keren per week naar liefhebbers. Belangrijk is dat ik niet aan lezers denk (2006) is de eerste bundeling ervan, de zkv’s van 2001 tot en met 2004. De zkv’s van 2005 en 2006 verschenen onlangs in Bordeaux met ijs. Verhaaltjes zijn het niet altijd, plots en personages ontbreken vaak, het zijn meer mijmeringen over wat de auteur op een dag zoal bezighoudt. Dat varieert van de actualiteit, het landleven en kleine gebeurtenissen in zijn bestaan, tot door hem gelezen boeken. Kort zijn de teksten wel, soms erg kort, zoals deze:

Ploert
Als ik bij Flaubert lees ‘dat we altijd te maken hebben met ploerten’, knik ik instemmend. Daarna betrekt de lucht: ik ben zelf ook een ploert.

Een ambitieuzere schrijver werkt dit uit tot een roman, maar A. L. Snijders is er klaar mee. Waarom de roman schrijven, als de kern van het verhaal niet meer dan twee zinnen behoeft? Over zijn zkv’s heeft hij gezegd dat het allemaal mislukte pogingen tot een roman zijn. Prachtig falen is dat. Op zijn best kunnen de zkv’s de vergelijking met Franse prozagedichten uit het fin de siècle doorstaan, die van Baudelaire en anderen. De verleiding is groot hier niets anders te doen dan zinnen overschrijven, zoals A. L. Snijders een enkele keer ook slechts citeert, uit enthousiasme voor een schrijver. Ik houd mij in, negen van zijn tien boeken zijn tenslotte voor iedereen te koop (hoewel enkele alleen nog antiquarisch), wacht niet te lang met deze vinden, de prijzen stijgen evenredig met de aandacht die de auteur in de media krijgt).

A. L. Snijders schrijft over een jongeman die hem een verhaaltje stuurt. Een heel goed verhaal, maar het komt me bekend voor. Ik ga zoeken. Kafka. Hij belt de jongeman en vraagt hem waarom hij plagieert. Het was een test. Snijders wijst de jongeman terecht, niet over het plagiëren, maar zo: Ik wil geen examens meer doen, ik ben te oud voor zulke spelletjes, ik wil alles vergeten wat ik heb gelezen en geleerd, daar heb ik recht op, dat moet je begrijpen.

Een wijs man. Soms noemt de auteur zich anarchist (een die Nederlandse les gaf op een politieschool, ondankbaar werk), soms dadaïst. Voor een bruiloft had hij zich voorgenomen iets te zeggen over het ‘onzegbare’. Hij weet zich de volgende dag geen van woorden te herinneren en geen van de bruiloftgasten kan hem helpen. Misschien had ik niets gezegd over het onzegbare. Wat me bij nader inzien logisch lijkt.

De verleiding is te groot. Over een man die mensen met elkaar in contact brengt: Hellinga was een gevreesde potentaat, hij stuurde levens door het leven. Een twee jaar oude kleindochter leest hij voor uit zijn klassieke favoriet Tacitus: Ik zeg: ‘Dit moet jij later lezen meisje, jij moet Tacitus lezen.’ En ik herhaal langzaam de laatste zin: ‘Men wist nergens van en sprak van cultuur, terwijl het deel uitmaakte van hun slavernij.’ Met zo’n opa heb je een voorsprong in het leven.

Over taal: Ik ontdek iets vreemds. Doeners en daders zijn etymologische broers, maar de doener is gerespecteerd en de dader een crimineel. Altijd wat. Aan dit soort uitspraken gaat meestal een belevenis vooraf die de auteur aan het denken heeft gezet. Daardoor kunnen de zkv’s geen aforismen worden genoemd, maar er zitten er talloze in zijn werk verstopt: In mijn hoofd is mijn hele leven aanwezig, maar slechts voor een kleine deel bereikbaar. Als hij nog korter zou schrijven, kreeg hij in mijn boekenkast een plaats naast Baltasar Gracian, La Rochefoucauld en vooral Georg Christoph Lichtenberg. (Lichtenberg: Een goed boek bewijst zijn kwaliteit, doordat het ons steeds beter gaat bevallen als wij ouder worden.)

A.L. Snijders is de zeventig gepasseerd, zijn eerste verzameling columns verscheen in 1992, om en nabij zijn vijfenvijftigste. Wie jonger is dan vijftig heeft niets over het leven te zeggen, heeft daarvoor nog te weinig geleefd. A. L. Snijders heeft de leeftijd en de levenshouding om alle gedoe te relativeren, al lijkt het er soms op, als hij uit zijn herinneringen put, dat hij met die levenshouding is geboren.

Woensdagavond 17 december zat hij in het programma De wereld draait door, zoals gebruikelijk gaf presentator Matthijs van Nieuwkerk zijn gast weinig ruimte iets te zeggen. Maar dat gaf niets, A. L. Snijders blijft beter weg uit het mediacircus, om zijn varkens en kippen te verzorgen en tussendoor de wereld te bestoken met zijn anekdotes en gedachten. Een klein deel van de wereld, kleine anekdotes.

Er zijn mensen die mij verwijten dat ik anekdotes opschrijf. Zij vinden het een minderwaardig genre. Ik niet, ik vind het een waardig genre. Ik heb eters aan mijn tafel (…). Ik vertel dat anekdote ‘niet uit handen gegeven’ betekent. (…) Ik ben blij dat ik ze heb kunnen imponeren met kennis, want het brood dat ik heb gebakken is maar op het nippertje gelukt.

Snijders verklaart zijn bezoek de herkomst van het woord anekdote, maar wat een geluk dat hij zich niet aan de betekenis ervan houdt.

Alf Berendse werkt zelf al jaren aan een zeer kort verhaal. Als het af is, staat er alleen nog een punt.

Alf Berendse, 22.12.2008 @ 11:19

[Home]
 

10 Reacties

op 22 12 2008 at 13:56 schreef N. Molrat:

Leuk stuk Alf, had van mij zelfs nog langer gemogen.

op 22 12 2008 at 15:11 schreef Max J. Molovich:

Mooi. Heb pas onlangs, dankzij een interview in de NRC, met de man kennisgemaakt. Echt zo’n schrijver die bij lezing van z’n boeken meteen een vriend van je wordt.

op 22 12 2008 at 17:53 schreef Rena:

Klein maar fijn

op 22 12 2008 at 19:49 schreef Paul Abels:

Tja, dat dit stuk mij zeer aanstaat, als uitgever van A.L. Snijders, dat begrijpt een kind. Op onze site http://www.afdh.nl onder de knop Enschedees Dagboek allerlei verhalen over de lotgevallen van Snijders’ laatste boek, Bordeaux met ijs.

op 22 12 2008 at 21:02 schreef Alf Berendse:

AFdH kan ik iedereen aanraden, veel moois rondom A.L. Snijders op de website van zijn uitgever.

Als je in de media juichend praat over een Mars-reep of over Omo waspoeder, dan word je beschuldigd van (sluik)reclame, en de omroep kan worden bestraft door het Commissariaat voor de Media, een legale terreurorganisatie. Om dat te voorkomen zegt de presentator snel Milky Way, of Ariel. Dan is het namelijk geen sluikreclame meer, maar een vergelijkend warenonderzoek. Voor kunst mag iedereen echter ongebreideld reclame maken.

Wat me doet denken aan de uitbater van peepshows die voor zijn voorstellingen het lagere BTW tarief rekende, net als bij toneelstukken. Tenslotte beweegt bij een peepshow ook iemand op een podium, dus wat is het verschil? Hij kreeg gelijk van de rechter, maar de overheid paste daarna de wet aan. Slechte verliezers, overheden.

Van A.L. Snijders verschenen in 2008 ook boeken bij Thomas Rap: Heimelijke Vreugde I en Heimelijke Vreugde II; omnibussen, herdrukken van gebundelde krantencolumns. Hij verstuurde de columns altijd met een brief voor de hoofdredacteur erbij, waarin hij naar aanleiding van zijn eigen column nog wat mijmerde. Die brieven staan ook in boeken.

Ik voer mijn hond Royal Canin, het beste hondenvoer.

Hier nog een van de meester zelf, speciaal voor wie zich nog stoort aan de ‘wet van Godwin’. Snijders vergelijkt automobilisten waarschuwen voor politiecontroles met tijdens WO II fietsers waarschuwen voor Duitse fietsendieven. Iemand zegt hem dat hij deze vergelijking niet mag maken, dat de gebeurtenissen heel anders zijn. Ik zeg: Ja, heel anders, maar ook hetzelfde.’

op 23 12 2008 at 01:03 schreef maris:

A.L. Snijders koos bij NPS Kunststof op zijn tegel Flauberts gedachte:

"Ik hoop dat er niets zonder bitterheid is. Dat er eeuwig en altijd gefloten wordt wanneer wij zegevieren en dat onze geestdrift gepaard gaat met wanhoop.

Erg mooi.

op 23 12 2008 at 01:35 schreef Peter:

In mijn postvakje:

Geachte redactie,

De zkv’s in het boekje voor Stichting De Roos zijn niet voor deze gelegenheid geschreven, ze zijn verzameld uit allerlei bronnen, voor iedereen toegankelijk. Ik heb geen geld ontvangen voor mijn bijdrage, het kostte zelfs moeite een exemplaar te bemachtigen.

Het is een geheimzinnige, elitaire club, verliefd op mooie letters en deftig papier. Ik houd wel van die gekkigheid, zoals ik ook houd van de wijze waarop mijn kippen kijken als ik ’s morgens naar het hok loop.

Vriendelijke groeten van A L Snijders

op 23 12 2008 at 07:33 schreef Alf Berendse:

Da’s mooi, er is niets exclusief voor de bibliofielen geschreven.

Dat A.L. Snijders zelf niets aan de uitgave verdiende, wist ik. Dat is gebruikelijk bij De Roos: de auteur krijgt niets. Rare club.

op 25 12 2008 at 16:10 schreef Alf Berendse:

Het NRC deed onlangs een lezersoproep te schrijven hoe men een marsmannetje zou vertellen over God. Geregeld werd er geciteerd, ook A.L. Snijders: “God? Drie letters om de wereld te organiseren.”

Het hele artikel (24-12-08): http://weblogs3.nrc.nl/woordhoek/2008/12/24/god-is-de-uitgebreide-selectie/

op 01 01 2009 at 12:01 schreef Marie van Hezik:

Over de zkv’s die Snijders iedere week naar liefhebbers mailt….:
Wie weet hoe ik lid kan worden van deze liefhebbende club?

Marie van Hezik, Amsterdam
marie50@xs4all.nl

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS