Home » Archief » Blanke bolwerken


[17.07.2013]

Blanke bolwerken

Marten van den Berg

beach15
Illustratie: Enoch Bolles

NRC, Trouw en de Volkskrant. Nederland kan zich verheugen over zijn kwaliteitskranten. Kranten voor goed volk. Kranten met bezinning. Kranten die een slijpsteen zijn voor de geest.

Of toch niet? Wie de internet-versies van deze kranten volgt, wordt keer op keer geconfronteerd met sensatiestukken en rioolopinie. Opvallend daarbij is dat de sensatiestukken en rioolopinie maar over één onderwerp gaan. Eén onderwerp. De rest wordt wel normaal behandeld. Wie Frontaal Naakt de afgelopen tijd gevolgd heeft, weet wel wat dat onderwerp is: de islam. Keer op keer rijden de kwaliteitskranten met dit ene onderwerp een scheve schaats.

Voorbijlopende moslim

Soms maken de kranten het zo bont dat je denkt dat een willekeurige voorbijlopende moslim had kunnen zeggen dat het onzin was. Saillant voorbeeld is een potsierlijk stuk in de Volkskrant waarin islam en salafisme voor het gemak maar op één hoop geschoven wordt.

Dat zette mij aan het denken: werken er eigenlijk wel moslims op de redactie van de kwaliteitskranten? De wetenschapper in mij werd wakker, en ik zocht de namen op van de redactiemedewerkers van NRC, Trouw en de Volkskrant. Ik ga er voor deze berekening maar van uit dat iemand met een islamitische naam (Arabisch, Iraans et cetera) ook daadwerkelijk moslim is.

Een uurtje tellen leverde in totaal 663 redactiemedewerkers op. 1, 2 procent van de redactiemedewerkers van alle drie de kranten heeft een islamitische naam. Bij NRC werken zes Peters, drie mensen met de achternaam Vermeulen, en maar twee mensen met een islamitische naam. Andere duidelijk allochtone namen meegeteld kom je op ongeveer twee procent allochtonen.

Eenzijdig en ongeïnformeerd

Daarmee zijn de burelen van de kwaliteitskranten blanker dan het Friese boerendorpje waar ik opgegroeid ben, met maar 2,5 procent allochtonen. Geen wonder dat de berichtgeving over de islam eenzijdig en ongeïnformeerd is.

De redacties van NRC, Trouw en de Volkskrant zijn gevestigd in steden waar tienduizenden moslims wonen. In de Randstad zijn dat er honderdduizenden. Kennelijk weet maar een verdwaalde enkeling door te dringen tot de burelen van deze kranten. Een krant die moslims zó effectief weet te weren zou zich moeten bezinnen op de kwaliteit van haar selectieproces.

Marten van den Berg houdt van boeken en knuffelt graag allochtonen.

Gastschrijver, 17.07.2013 @ 07:40

[Home]
 

62 Reacties

op 17 07 2013 at 08:43 schreef Rosa:

Eenzijdig, ongeïnformeerd, lui en dom, zo is het plaatje compleet. deze kranten heb ik in de volgende volgorde de deur uit gebonsjourd: Trouw, Volkskrant en NRC. Ik heb het geen seconde gemist.

op 17 07 2013 at 08:56 schreef Jona:

N.a.v. die salafisten-canard is deze link wellicht interessant: http://lesclochards.wordpress.com/2013/07/16/iedereen-salafist/

op 17 07 2013 at 09:26 schreef Marco Meijer:

Heb je Monique Samuel ook meegeteld ?
Niet echt wat je noemt een moslimnaam, maar naar haar eigen zeggen is ze van Egyptische (Koptische) komaf. En ze schrijft regelmatig in o.a. NRC.

op 17 07 2013 at 09:56 schreef herman van der helm:

Wat heeft een achternaam eigenlijk met geloof te maken? Ik denk dat een naam slechts iets zegt over de regio waar je vandaan zou kunnen komen, alhoewel via de huwelijken is dit ook al glad ijs waar je je op bevindt.

op 17 07 2013 at 10:03 schreef marten:

@Marco
Dus mevrouw Samuel is geen moslima. Ik kan een enkeling gemist hebben bij de telling, of iemand die ik geteld heb als islamitisch kan van zijn geloof gevallen zijn. Toch blijft de conclusie overeind.

op 17 07 2013 at 10:44 schreef MNb:

Nou Van der Helm, de kans dat iemand die Van der Helm of Breedveld heet ook moslim is is weliswaar inderdaad niet helemaal uitgesloten, maar toch ook niet bijzonder groot. De kans daarentegen dat ene Evliya Celebi een moslim is is daarentegen niet te verwaarlozen.
Maar toegegeven, MvdB zou er met zijn 2,5 % wel een halve procent naast kunnen zitten. Mag jij me vertellen welk verschil dat maakt voor zijn betoog.

@Rosa: wat lees jij dan?

op 17 07 2013 at 10:54 schreef marten:

Ik tel ook voornamen mee. Bekeerlingen hebben vaak de gewoonte een islamitische naam aan te nemen.

op 17 07 2013 at 11:04 schreef dewanand:

namaste Marten van der Berg,

Wat je hier noemt is niets nieuws. Het blanke ras heeft de informatie op aarde gemonopoliseerd, ook in zwart Afrika, bruin India, en heel Zuid Amerika. Anders denken dan de blanke is spelen met je leven, je baan en je witte brood. Tsja, zeg ik dan, survival of the fittest ape, gewoon, niets aan de hand he, gewoon evolutie, niet dat die blanke man zo een witte lelijkerd is, nee hij is gewoon the fittest, de beste aapsoort op deze planeet na 2 miljoen jaar evolutie, en hij moet dit doen he, en lekker paren met alle zwarte, bruine, gele, en niet blanke wijfjes.

Zielig is het niet, pure evolutie dus, want ik kom uit de jungle van Kwatta in Surinaµé dus als ex wilde koelie aapje weet ik het goed.

De blanke man geeft er wel wat voor terug, dit dus:

miljarden aan ontwikkelingsgelden
containers vol gratis condooms,ook voor arme moslims
Stukje wereldvrede en stabiliteit
politieke en democratische zekerheid, onder vlag van islam of hindoeisme zou de beschaving hier wel snel voorbij zijn, dus vlag van blanke is leuker.

Mijn visie met Wieroe samen is gewoon een jungle view, primitief, dierlijk, eten of gegeten worden, naaien of genaaid worden.

dewanand

op 17 07 2013 at 11:29 schreef Tayfun Balçik:

We houden ervan om over moslims te praten, niet met moslims. We laten ze liever niet aan het woord, want dat is te democratisch. De kranten zijn een afspiegeling van de racistische consensus in Nederland.

op 17 07 2013 at 11:41 schreef Ralph van der Geest:

Op Radio 1, waar ‘eugeneticus’ Niemöller (wiens verknipte “wereldbeeld ook van harte onderschreven wordt door Chris Rutenfrans van de Volkskrant) de deur platloopt alsook ‘rifapen’-schreeuwertje Bert Brussen, worden nazi’s inmiddels als ‘verzetsgroep’ betiteld. ‘Terroristen’ is voorbehouden aan moslims.
Mainstream media = sheeple media. Uitsluitend bedoeld om de werkelijke machthebbers van dienst te zijn door onder andere te desinformeren, te liegen en – heel belangrijk – aan te zetten tot haat en oorlog.

op 17 07 2013 at 11:59 schreef Benjamin Schlemiel:

@Dewanand
Nou, nou….
Eeuwenlange koloniale onderdrukking, uitbuiting, slavernij en regelrechte genocide (Belgische Congo) door een stel smerige kapitalistische imperialisten, dat de Derde Wereld (nu nog steeds!) voor een schandalige habbekrats voor haar grondstoffen berooft.
En die vandaag de dag dictatoriale marionetten-regeringen installeren en in het zadel houden om deze roof een schijn van legitimiteit te verlenen, en kritiek daarop in bloed te smoren.
Vindt jij dat ”leuk”?
De enige vlag die er werkelijk toe doet, beste Dewanand, is de Rode Vlag van de rechtvaardigheid en het enige verschil tussen mensen is het economische klassenverschil.
De rest (huidskleur, religie, cultuur) is pure kul.

op 17 07 2013 at 12:04 schreef Ralph van der Geest:

Trouwens, was ik helemaal vergeten! Een groot compliment voor de auteur van dit stukje voor de moeite die hij heeft genomen een en ander uit te zoeken. Erg verhelderend. Dank!

op 17 07 2013 at 12:23 schreef Benjamin Schlemiel:

@Ralph
11.41u en 12.04u.
Sluit mij geheel bij jou aan!

op 17 07 2013 at 13:28 schreef Maurice:

Wat een dun en rammelend betoog. Drie kranten genoemd en welgeteld 1 verwijzing naar een opinie stuk, geschreven door Farid Aouled-lahcen. Dat is dus geen moslim? En dan moslims gaan tellen op basis van de indruk van namen. Om daar vervolgens conclusies aan te verbinden. Schrijf de kranten daar liever op aan en verwerk hun verklaring er eerst in voor het plaatsen van een dergelijk betoog.

op 17 07 2013 at 14:20 schreef marten:

@ Maurice Farid staat niet op de lijst van vaste medewerkers. Een islamitische redacteur had meteen gezien dat zijn ingestuurde stuk niet deugde. Daarom is het juist zo’n gebrek dat de redacties 98% blank zijn, de onzin wordt er niet uitgefilterd.

op 17 07 2013 at 14:34 schreef Arjan030:

Ga eens moslims tellen op een journalistiek-opleiding, dan kom je in totaal ook niet boven die enkele procenten. Slim trouwens, moslimjongeren hebben al moeite genoeg een baan te vinden, de studierichting met de allerslechtste doorstroom in Nederland kiezen is een luxe die niemand zich meer kan veroorloven en allochtone jongeren (helaas achteraan in de rij bij de meeste sollicitatierondes) al helemaal niet. Bovendien stromen er nauwelijks jongeren door naar de krantenredacties, ook geen autochtone, al jaren niet. Gewoon omdat er nauwelijks vacatures zijn. En als die er zijn, staan er steeds honderden ervaren en net ontslagen journalisten klaar om die functies te vervullen. Dus om de kranten te beschuldigen van een discriminerend selectieproces slaat kant noch wal.

op 17 07 2013 at 14:49 schreef Tayfun Balçik:

Ja, onzin zoals dit:

‘Het salafisme is op dit moment de toonaangevende, meest hecht georganiseerde en wijdvertakte geloofsstroming binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen’.

Farid Aouled-lahcen is er kennelijk niet van op de hoogte dat de vacature Ahmed Marcouch al wordt vervuld.

op 17 07 2013 at 14:59 schreef Peter:

Dus om de kranten te beschuldigen van een discriminerend selectieproces slaat kant noch wal.

O nee, dat is de spijker op de kop. Redacties zijn nagenoeg ontoegankelijk voor allochtonen. Eind jaren negentig klaagde een hoofdredacteur daar nog wel eens over, bijvoorbeeld die van het dagblad waar ik werkte, om vervolgens geen enkele inspanning te verrichten de redacties gekleurder te krijgen.

Opvallend is dat de allochtone redacteurs die wel worden getolereerd, vaak de auteurs zijn van stukken die qua stemmingmakerij De Telegraaf naar de kroon steken. En je ziet het op de opiniepagina’s: als allochtoon dring je er alleen door als je op moslims en Marokkanen scheldt.

op 17 07 2013 at 15:02 schreef Maurice:

1. Mijn punt is dat het enige stuk waar je je betoog op initiëerd, naar het criterium naam, juíst geschreven is door een moslim.
2. Jouw bewering dat hierin islam en salafisme voor het gemak op 1 hoop gegooid wordt klopt niet. ‘Het salafisme is op dit moment de toonaangevende, meest hecht georganiseerde en wijdvertakte geloofsstroming binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen.’ Jouw bewering komt eerder over als ‘geïnterpreteerd voor het gemak om het stuk meteen af te schrijven’. Fileer dit dan grondig met tegenargumenten.
3. Geen hoor en wederhoor. Gemiste kans om de ervaringen en het beleid van de kranten hierin te weten te komen. Dat maakt jouw stuk minder valide dan de kranten die je afschrijft.

op 17 07 2013 at 15:09 schreef Peter:

Maurice, ga eens lekker fietsen met je gewichtigdoenerige en drammerige onzin. Marten heeft een klein onderzoekje gedaan en geconstateerd dat de redacties van kwaliteitskranten roomblank zijn. Dat zou inderdaad het grote aantal onzinnige artikelen over de islam kunnen verklaren, waarvan dat van Aouled-Lahcen een recent voorbeeld is.

Marten legde al uit dat dat artikel het niet gehaald zou hebben als er in de redactie van de Volkskrant iemand zou hebben gezeten met verstand van zaken.

Hoor en wederhoor is in het geheel niet nodig in dit geval. Je hebt de klok zeker ergens eens horen luiden, zonder een idee te hebben wat een klepel is.

Er zijn hier teveel mensen die, als ze antwoord hebben gekregen op hun bezwaren, die bezwaren daarna gewoon nog een keer in de strijd gooien. Dom en irritant. Hou daarmee op.

op 17 07 2013 at 15:27 schreef Maarten:

Ik zat laatst eens het Zwarte Schaap te kijken op YouTube met als gast Hans Janmaat. Als je goed luistert naar Hans Janmaat, dan zegt hij ongeveer hetzelfde als Wilders doet, maar dan iets minder erg. In het panel zaten verschillende hoofdredacteuren (waaronder Paul Witteman), die met afschuw over de denkbeelden van Hans zaten te praten, en hem daarvoor boycotten. Paul Witteman beweerde zelfs nog dat hij deze keuze altijd zo zal maken. Nou Paul?
Je moet maar eens voor de grap video materiaal bekijken over Janmaat en vooral hoe daarop gereageerd werd.

op 17 07 2013 at 15:45 schreef Tayfun Balcik:

Ziehier een stukje van mijn correspondentie met een van de redacteurs van de Volkskrant (vorig jaar december):

Geachte redactie,

Ben jij ook een ondankbare allochtoon? Ken jij je plaats niet in de maatschappij? Bel dan naar de Allochtoonlijn (naam en nummer bij de redactie bekend). Drs. Balçik (!) zal u van informatie voorzien over de interraciale omgangsvormen in Nederland. De Allochtoonlijn, voor allochtonen door allochtonen.

Groet,

Tayfun Balçik

Geachte mijneer Balcik,

Redactie: Prikkelende tekst, maar wat u eigenlijk wilt zegen weet ik eerlijk gezegd niet.

TB: Hoeveel ‘niet-westerse allochtonen’ werken er bij de Volkskrant?

Redactie: Op een redactie van 170 voltijdbanen (inclusief opmakers en beeldredactie) werken zes niet-westerse allochtone verslaggevers. Daarnaast heeft de krant drie allochtone columnisten. Dat is opvallend weinig als je bedenkt dat allochtonen wel goed zijn voor een enorm nieuwsaanbod. Denkt u maar aan thema’s als taalachterstanden, zwarte scholen, het suikerfeest, islam, shariawetgeving en discriminatie. De krant is een wit eiland en beschrijft een steeds veelkleuriger samenleving door een overwegend witte bril.

op 17 07 2013 at 15:47 schreef marten:

@ arjan30 Ik noem in mijn artikel het woord racisme niet. Ik kan dat niet hard maken op basis van de verzamelde gegevens, omdat ik niks weet over de selectieprocedure zelf. Is het dan minder erg dat jongeren in het algemeen geweerd worden? Het beeld doemt op van een kliek oude witte mannen die elkaar of familieleden de weinige goeie journalistieke banen toeschuift. Nepotisme is net zo oneerlijk als racisme.

op 17 07 2013 at 15:53 schreef Maurice:

Ok afgezien van het onderzoek waarvan de conclusie riekt naar een drogreden:

Op welke basis kan een willekeurig voorbijlopende moslim zeggen dat het artikel onzin zou zijn, wanneer de schrijver Farid Aouled-lahcen, zelf een moslim is en tevens coördinator netwerk Rechtsstaat & Burger is.
Waarom wordt deze man afgefikt in zijn conclusies terwijl zijn positie toegang geeft tot meer bronnen dan de paar persoonlijke ervaringen en interpretaties van bijv. FN-ers?
https://www.youtube.com/watch?v=J6KHUiPjehg

op 17 07 2013 at 16:04 schreef hassnae:

Uhm, Maurice, dat netwerk van Farid Aouled-Lahcen is het zoveelste subsidieprojectje en de man heeft een meer dan twijfelachtige reputatie en talloze lijken in de kast. Je kunt uiteraard de statuten opvragen van dat zogenaamde netwerk.

Doe dan ook die van zijn vorige projecten met allerlei hyperbolische benamingen die haaks staan op zijn gedrag. Bovendien schrijft hij zijn stukken niet, hij kan amper Nederlands. Zijn positie geeft toegang tot lachwekkende en beschamende informatie, niet tot serieuze bronnen. Behalve dan die zijn stukken schrijven.

op 17 07 2013 at 16:05 schreef marten:

@Maurice
Het maakt niet uit wie dat stuk geschreven heeft, al was het geschreven door het hoofd van de Al-Azhar universiteit, het stond gewoon vol met fouten. Het feit dat zo’n stuk geplaatst is, dat is wat mij zo verbaasde.

op 17 07 2013 at 16:07 schreef Tayfun Balcik:

Een groot gedeelte van ieder ‘willekeurig voorbijlopende moslim’ weet precies hoe laat het is als een mede-moslim dingen als ‘Het salafisme is op dit moment de toonaangevende, meest hecht georganiseerde en wijdvertakte geloofsstroming binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen’ roept: hij vist naar een baantje of probeert zijn baantje in de ‘ik-ben-een-zelfkritische-moslim’-branche te behouden.

Oftewel, ze bedrijven Marcoushism: http://www.at5.nl/artikelen/107179/ouders-marokkaanse-criminelen-profiteren-mee

op 17 07 2013 at 16:10 schreef Benjamin Schlemiel:

@Peter
Het probleem van de eenzijdige samenstelling van krantenredacties heeft een sociaal-economische wortel. Maar daarnaast heeft dit probleem ook zonder meer een racistische, of ten minste een etnocentrische, component en ben het daarmee ook volkomen met Marten eens. Hierdoor zijn dergelijke krantenredacties geen afspiegeling meer van de huidige samenleving. Met als gevolg een abject gebrek aan deskundigheid over wat er zich feitelijk in grote delen van deze huidige samenleving afspeelt en waarin men elkaar dom na papagaait. Deden ze vroeger bij Trouw en de VK ook al, toen het nog gereformeerden en roomsen waren. Niks nieuws dus.
En o wat mis ik ”De Waarheid”.
Overigens zijn ook racisme en etnocentrisme gewoon direct terug te voeren op sociaal-economische verschillen.
-Inkomen
-Opleiding
-KIasse
Dat zijn vanouds en altijd de enige verschillen tussen mensen geweest, die er echt toe deden, en zijn dat nog steeds.
Verval een beetje in herhalingen, maar jullie jonkies hebben m.i. echt een opfriscursus socialisme nodig.

op 17 07 2013 at 16:19 schreef Benjamin Schlemiel:

@marten 15.47u
Precies!
Maar dit nepotisme wordt m. i. wel gevoed door (al dan niet bewust) racisme en etnocentrisme.

op 17 07 2013 at 16:28 schreef Thomas E:

@Benjamin

“-Inkomen
-Opleiding
-KIasse
Dat zijn vanouds en altijd de enige verschillen tussen mensen geweest, die er echt toe deden, en zijn dat nog steeds.”

Klasse?? Is klasse anno nu nog te associëren met racisme en etnocentrisme? Kom op zeg.

op 17 07 2013 at 17:22 schreef Lorenz:

Ik ben opgevoed met het idee dat journalistiek verantwoordelijk werk is. Je verzamelt informatie, probeert objectief te blijven en hoor- en wederhoor te plegen, opdat lezers zelf een mening kunnen vormen. De afkomst van een journalist is in zo’n systeem niet heel belangrijk.

Opiniepagina’s en columns waren er voor de meningen.

Kranten hebben al lang status verloren. Het zijn commerciële instellingen geworden.

Nu zie je kranten met meningen als nieuws en opinies en columns als nieuws. Kranten zijn platforms voor meningen geworden. En reacties op meningen.

Of was ik naïef en is in de journalistiek ‘zuiverheid’ nooit heiliger geweest?

op 17 07 2013 at 17:41 schreef MNb:

“Het salafisme is op dit moment …..”
Iedereen die op een muis kan klikken en Wikipedia kan lezen weet dat dit groteske onzin is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Salafisme
Hoe kunnen 30 000 salafisten op ruim 800 000 moslims toonaangevend zijn?
De conclusie moet dus zijn dat Maurice niet weet hoe een muis werkt.
Hoewel het onderzoekje van MvdB informatief is vind ik het absoluut geen excuus dat de VK dit heeft laten passeren – tenzij de krant de ambitie heeft riooljournalistiek te bedrijven.

op 17 07 2013 at 18:00 schreef Benjamin Schlemiel:

@Thomas E
Meer dan ooit!
Want irrelevante, geheel subjectieve en niet wetenschappelijk aantoonbare criteria als ”ras” en ”etniciteit” worden alom in de huidige media en politiek aangewend om mensen te classificeren en hen aldus te veroordelen tot een uitzichtloos bestaan in structurele armoede en uitsluiting.
In tijden van economische hoogconjuctuur een goedkope arbeidsreserve, en in tijden van economische tegenspoed een prima zondebok.
En dat gebeurt al sinds het eerste begin van het moderne kapitalisme.
En religie doet er al evenmin toe.
Ook dat is vanouds nl. alleen maar een instrument van de oligarchie en het grootkapitaal geweest om mensen dom te houden en tegen elkaar op te zetten.
Dat is het nog steeds.
En het wordt ook nog steeds op de zelfde manier gebruikt. (Zie PVV)
Lees a.u.b. eens iets over of van Marx.

op 17 07 2013 at 18:00 schreef T Voerman:

Afgelopen week liet ik mij door een kop op welingelichte kringen toch naar een stukje op de site van de Volkskrant lokken.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3471059/2013/07/06/Er-is-geen-moraal-zonder-God.dhtml

Dat gaat dus over moraal, en god, naar aanleiding van een onderzoek van de Waal bij apen.

En waar gaat dat Volkskrantstuk naar toe? Naar het verschil tussen het menslievende rechtvaardige christendom (joods-christendom nog wel) versus de barbaarse islam.
Als ik het niet zelf gelezen had, zou ik het niet geloven.

op 17 07 2013 at 18:52 schreef Thomas E:

@Benjamin

Hoe verklaar je dan dat Wilders zijn electoraat uit zowel het arbeidersmilieu, de middenstand als de haute bourgeois krijgt? Wat blijft er dan over van het begrip ‘klasse’?

op 17 07 2013 at 19:32 schreef Benjamin Schlemiel:

@Thomas
Fascisten, stomkoppen, psychopaten en schoften vindt je overal.
Dat heeft wederom niets te maken met klasse.
Klasse, en de daaruit noodzakelijkerwijs voortkomende klassenstrijd, kan als begrip slechts worden gedefinieerd aan de hand van sociaal-economisch bepaalde maatschappelijke verschillen.
Deze verschillen behoeven in een kapitalistische maatschappij niet onwrikbaar vast te liggen, zoals dat in het feodalisme wel het geval was/is, maar de toegang tot de waar en de productiemiddelen voor deze waar wordt niettemin voor de arbeidersklasse vaak hermetisch afgesloten door middel van de bourgoisie, die gecreerd is als buffer voor de heersende klasse, bij het teloor gaan van de feodaliteit.
Het eigendomsrecht blijft daarbij onwrikbaar vastliggen bij het kapitaal, en de bourgoisie is de meest verbeten en toegewijde bewaker van dit eigendomsrecht en de marionet in de handen van het kapitaal.
De sociaal democratie heeft de West Europese arbeidersklasse weliswaar verburgerlijkt, maar ook zij zijn in wezen nog altijd niets anders dan lijfeigenen.

op 17 07 2013 at 20:07 schreef Thomas E:

Je bent me kwijt, Benjamin. Dit is te hoogdravend voor mijn garnalenbrein.

op 17 07 2013 at 20:19 schreef Benjamin Schlemiel:

Deze ouwe lul blijft dus gewoon vuurrood.
Het socialisme is nl. de enige vreedzame uitweg uit de rotzooi die het neo-liberale kapitalisme heeft achtergelaten.
Het alternatief is balkanisering en burgeroorlog, wat koren op de molen zal zijn van het kapitaal.
Niet dat ik nog veel hoop heb dat dit zal kunnen worden vermeden.
Zal het waarschijnlijk ook niet meer mee maken, dat de grootgraaiers en de banken er garen bij zullen spinnen, wanneer de jeugd van West Europa elkaar in de straten van de door de klassen gesegregeerde steden zal vermoorden, in plaats van dat zij schouder aan schouder de echte vijand gaan bevechten.
De echte vijand, die hun hoofden heeft volgepompt met religieuze, racistische en nationalistische onzin, opdat zij niet zullen kunnen inzien dat zij in het geheel geen tegengestelde belangen hebben, maar slechts 1 gedeeld en gezamenlijk belang; nl. het elimineren en omverwerpen van de klootzakken die voor hun beider ellende verantwoordelijk zijn.
De kapitalisten!

op 17 07 2013 at 20:48 schreef Thomas E:

Dit zijn 2 verschillende discussies, Benjamin. Wat betreft het bestrijden van het neoliberalisme ben ik het roerend met je eens. Staat echter helemaal los van mijn bewering dat racisme niet (of nauwelijks) aan klasse gebonden is. Arbeiders vinden dat ‘buitenlanders’ hun banen inpikken. Middenstanders wijzen naar allochtonen als winkeldieven en overlastgevers. En de haute bourgeoisie rekent de gekleurde medemens niet tot de OSM (Ons Soort Mensen). Ze mogen er best zijn, heur, maar wel graag buiten de wijk. Ik weet dat ik ernstig generaliseer, maar ik vrees dat dit beeld in grote trekken klopt. Racisme loopt door alle klassen.

op 17 07 2013 at 21:25 schreef Benjamin Schlemiel:

@Thomas
‘Racisme loopt door alle klassen.’
Zei ik toch ook?

Wat de sociaal democraten te verwijten valt is de verburgerlijking van de West Europese arbeidersklasse, zodat het revolutionaire potentieel ervan werd uitgewist.
Onder verburgerlijking moet dan de morele corrumpering middels de consumptiemaatschappij worden verstaan, waarbij het kapitaal hen een paar kruimels toewierp in de vorm van autootje, wasmachine, televisie, en op het laatst ook een ketting en bal-hypotheek, waardoor zij zich zowaar ‘huizenbezitters’ konden wanen.
Dat hele kaartenhuis dondert nu in elkaar.
Het zou eens een keertje tijd woorden!
En het verloopt ook helemaal volgens marxistische theorie, waarvan het overgrote deel van de onderklasse echter jammer genoeg niet meer op de hoogte is.

op 17 07 2013 at 21:58 schreef MNb:

Inderdaad niet te geloven, Voerman. Ik zou wensen dat een stel bonobo’s Rutenfrans uit de groep genaamd redactie van de Volkskrant zou halen, om het journalistieke en logische peil ervan te verhogen.

op 17 07 2013 at 22:37 schreef marten:

@Benjamin Schlemiel 21:25
Dit heeft allemaal niks met mijn stuk te maken. Verder heb ik het niet zo op mensen die zich verheugen over sociale ellende omdat dit in hun theorietjes past.

op 17 07 2013 at 23:14 schreef Asmodee:

Ik zie Benjamin al op de barricade, zwaaiend met een kalasjnikov richting het grootkapitaal, uit volle borst de internationale zingend… Zojuist deelgenomen aan het executiepeleton dat Willem Alexander tegen de muur heeft gezet, tussen Wientjes en de topmannen van Unilever en Shell.

Bedoelt u zoiets met de ‘vijand’ ‘elimineren’, Benjamin? Vrij dreigende taal, tussen de regels door proef ik een zekere heimwee naar de jaren ’80 van de vorige eeuw.

‘(…)volgepompt met religieuze, racistische en nationalistische onzin(…)

Televisiereclames, propaganda voor het grootkapitaal, laten de kijker een ander beeld zien.

De PVV heeft het racisme stevig omarmd en volgens De Honds peilingen het meeste aantal zetels.

Toch gebruiken veel grote bedrijven gekleurde modellen, acteurs en andere artiesten. Unilever (Lassie, Conimex, Dove) mocht zelfs bij Oprah Winfrey aanschuiven, vanwege hun progressieve aanpak.

Dubbel Fris, Plus, Albert Heijn, Vodafone (Ali B), Heineken (Bollywood), ik kan nog wel even doorgaan…

Kortom, het Grootkapitaal heeft het schijt aan nationalisme (handelsbelemmering), religie (antihedonisme) en racisme (minder afzetmarkt, imagoschade). VNO/NCW spuugt op Wilders, ziet hem als bedreiging van ’s lands economische belangen.

Toch maar ‘elimineren’?

op 17 07 2013 at 23:26 schreef Benjamin Schlemiel:

@marten

Heeft het ook niet.
Excuses.
Verheug me trouwens zeker niet in sociale ellende, maar dat is een ander verhaal, dat hier inderdaad niet thuishoort.

op 18 07 2013 at 00:00 schreef dewanand:

namaste Benjamin Schlemiel

JE reacties op FN zijn echt van bovengemiddelde kwaliteit, ken je mijn pittige site, google mijn naam eens.

JE schrijft dit dus:

‘dat de Derde Wereld (nu nog steeds!)—- end

ok ok ok, old story man, een relatie tussen een hoger en lager organisme is altijd een symbiose, en meestal zullen hogere, sterkere, intelligentere en superieure organismen aan het kortste eind trekken, en dit noem je dan uitbuiting, kijk ik zie koloniale episode van ruim 450 jaar, als iets natuurlijks en dus niet slecht en ook niet goed, gewoon karma zaak dat moest gebeuren met die niet blanken daar vroeger. Ik bekijk het zuiver darwinistisch primitief omdat ik uit de koelie/hindoe apen wereld kom en ik weet hoe wij, niet blanken zelf echt denken, doen, geloven en echt zijn. Had ik vandaag nog opnieuw meegemaakt in arya mandir, discussie he met hindoe geleerde uit New delhi slums, zekere swami Dharmdev.

Jouw visie is dus beperkt en je kent onze koelie apen wereld niet zelf, wij zijn geen blanken en wij weten dit zelf beter dan jullie witte aapsoorten zonder staarten en zo zien wij het ook echt he, beste Benjamin.

Ik ben maar een overbodig bruin individu hoor.

op 18 07 2013 at 07:41 schreef Arjan030:

@marten
Ja, nepotisme is een hardnekkige Nederlandse kwaal. Toch: in het geval van de kranten vallen er simpelweg geen banen door te schuiven naar oude witte mannen. Er zijn helemaal geen vacatures bij de dagbladen en dat is, zoals ik al schreef, geen crisis-verschijnsel, maar al jaren een gegeven.

op 18 07 2013 at 12:07 schreef Benedictus:

Benjamin mag er dan veel te omslachtig mee omgaan en er ook teveel bijhalen, maar ook ik denk dat het vooral met sociaal-economische factoren te maken heeft. Netwerken, daar gaat het om. Men vist altijd eerst in de eigen vijver. De buitenstaander -meestal uit een eenvoudiger milieu- komt niet eens in beeld. Religie doet er m.i. minder toe. De meeste migranten behoren niet tot een bepaalde elite.

op 18 07 2013 at 13:16 schreef Benjamin Schlemiel:

@dewanand
Ben maar een oude, uitgerangeerde schoenenjood, die eens lid was van de CPN en een hele bibliotheek heeft gelezen, en wiens ouwetje 2 jaar terug is overleden.
Van mijn kleindochter onlangs een PC gekregen.
En zij heeft mij (met heel veel geduld, die lieverd!) uitgelegd en voorgedaan hoe je met zo’n ding moet werken, omdat opa (77) zich een bult verveelde in zijn aanleunwoninkje, helemaal niks heeft met TV (nooit gehad ook), en zijn krantjes niet meer kan betalen en heeft moeten opzeggen. Had de keus tussen deze kranten en mijn autootje. En omdat dat laatste mijn mobiliteit is met mijn versleten knieeen was de keus snel gemaakt.
Heel blij met deze PC!
Verveel me geen minuut meer.
En vind FN een leuke site.
Lekker links en tegendraads.
Het is tot nu toe ook de enige site waar ik op schrijf. Niet zo ervaren met schrijven op sites, en haal er daarom ook teveel andere dingen bij. @Marten had gewoon gelijk.
Heb al in de gaten dat jij graag mag provoceren, en daarom soms taal uitslaat waar iemand anders echt niet mee zou kunnen wegkomen. Gniffel :)

op 18 07 2013 at 13:43 schreef marten:

@ Benjamin Schlemiel
Het is al goed, zo streng bedoelde ik het niet. Ik hou ook niet van TV, daar verweken je hersens maar van.

op 18 07 2013 at 13:44 schreef Benjamin Schlemiel:

@asmodee
Ga onder deze draad, uit respect voor @Marten, niet meer in discussie over materie die niets met de inhoud van zijn artikel te maken heeft.

op 18 07 2013 at 13:51 schreef Lorenz:

Welkom dan! Wat fijn zo’n kleindochter. En voor ons hier ook prima. Hoop dat je nog veel gaat bijdragen. Goed om jouw kennis erbij te halen. Wat mij betreft weid je wel uit.
Na 1989 werd het socialisme langzaam afgeschreven. Maar zoals jij het aanhaalt, kan het nog weleens opnieuw actueel worden. Zeker als analyse-gereedschap. En misschien voor wel meer. Het verschil tussen de ‘privileged’ en ‘non-privileged’ is opnieuw groter geworden en groeit. Hoe bewust mensen worden gemanipuleerd, vind ik moeilijk in te schatten.

op 18 07 2013 at 15:09 schreef Thomas E:

@Martin
Oké, terug naar de kern van jouw betoog. Ik ben het helemaal met je eens dat 2% (vermoedelijke) moslimjournalisten veel te weinig is voor een kwaliteitskrant. Als je een afspiegeling van de NL bevolking zou hanteren, kom je al op ruim 6% uit (CBS 2011). En een kwaliteitskrant zou nog wel wat verder mogen gaan. Maar ik heb nu ook het door jou aangehaalde stuk in de VK gelezen en moet eerlijk bekennen dat bij mij de feitelijke inhoud minder beroerd overkomt dan de daaraan verbonden conclusie, namelijk dat de geringere interesse van salafisten in moraliteit de voornaamste oorzaak zou zijn geweest voor de fraude op de Ibn Chaldounschool. Volgens mij zou IEDERE leerling – blank, bruin of zwart – proberen om de examenvragen te pakken te krijgen als ie de kans kreeg. Wát een flauwekul om daar een geloofsrichting bij te slepen!

op 18 07 2013 at 15:48 schreef dewanand:

namaste Benjamin Schlemiel

Leuk dat je je even voorstelt hier, hoewel nogal riskant op internet, want vele vijanden van jou kunnen meeluisteren en alle informatie over jou kan tegen jou gebruikt worden, dus je hebt het recht van Peter Breedveld om te zwijgen op Frontaal Naakt. Op dit punt is Peter heel principieel he en ook het recht om niet te zwijgen met zijn cyber scheurtjes wil hij gebruiken, op klassieke oerhollandse manier, waar Geert Wilders nog wat van zou kunnen leren, want wat is nou de oerhollandse cultuur nou eigenlijk? Is een goudbruine Hindoemeid in een Hollandse minirokje, met tikka, neusbel, naaldhakjes, en warme lange patat in haar spleetjes nou niet puur Hollands? Of moet er peperduur blank sperma op haar patatje voor het oerhollands smaakje?

NOu ok, eerlijk gezegd: ik en wieroe lijden aan de gekke koelie ziekte, simpelweg teveel losse draadjes in ons koppietjes en tussen onze zes spillebeentjes. Wij hebben er wel goedkope pillen voor, containers vol he.

IK wil je best ontmoeten Benjamin, voel je vrij om mij te mailen,

bye

dewanand
hindoeschrijverTJE en onderzoekerTJE.
delft
waldo@ziggo.nl

ps
afgelopen acht jaar deed Wieroe wel het moeilijkste denkwerk hie

op 18 07 2013 at 16:33 schreef marten:

@ Thomas E.
Het aangehaalde stuk op VK.nl was slechts een aanleiding om het onderzoekje te doen. Dit stuk was de aanleiding omdat in het stuk fouten staan die een moslim (of ongelovige zoals ik) met gemiddelde kennis van de islam onmiddellijk opvallen. Los van de fouten m.b.t. de islam heb je inderdaad gelijk dat de analyse zelf weinig hout snijdt: de auteur maakt allemaal aannames van wat er afgespeeld heeft in de hoofden van de fraudeurs zonder daar ook maar enig onderzoek naar te doen.

op 18 07 2013 at 16:55 schreef Arie Bombarie:

Grappig, dat “potsierlijke artikel” in de Volkskrant waarin u naar refereert is geschreven door iemand met een islamitisch achternaam: Farid Aouled-lahcen, coördinator netwerk Rechtsstaat & Burger.

Wat betreft het feit dat slechts 1,2% van de redactiemedewerkers een moslimachternaam heeft… Ik denk dat dat vooral met scholing te maken heeft. Het is gewoon een feit dat op dit moment Moslims en andere niet-Westerse allochtonen een veel lagere opleiding hebben als autochtone Nederlanders.

Maar de nieuwste generatie Moslim jongeren komt eraan. Ik ben ervan overtuigd dat over een jaar of tien het percentage een stuk hoger zal liggen.

op 18 07 2013 at 19:20 schreef marten:

@ Arie bombarie
De logische conclusie is dus dat Farid Aouled-Lacen een povere kennis van de islam heeft.

op 18 07 2013 at 22:04 schreef Max Goedblick:

Ja Marten, waar moeten wij nog onafhankelijke en betrouwbare informatie over de Islam vandaan halen? De enige betrouwbare bron van informatie die wij hadden was de inmiddels emeritus hoogleraar Hans Jansen. Islamologen en moslimgeleerden van islamitische huize zijn de meest onbetrouwbare bron van kennis om uit te putten over de Islam. De “taqiyya” verplicht hen namelijk behoedzaam te zwijgen over de ware aard van hun eigen religie zodat zij de wereld ongemerkt aan de sharia kunnen onderwerpen. De niet-islamitische islamologen zijn, net als de rest van de linkse elite, al evenmin te vertrouwen. Die zitten namelijk allemaal al sinds 1973 in het Eurabiacomplot, en stellen hun vakkennis nog slechts in dienst van de islamisering van het vrije westen in ruil voor olie. Blijft enkel nog de ontdekker van deze complotten over, de arabist Jansen zelf. Maar die heeft zich inmiddels volledig gewijd aan het onderricht geven aan de stoottroepen van Wilders op Hoei-boei, waar hij het stellen van kritische vragen niet op prijs stelt. Wij linksekerkgangers zullen ons daarom maar moeten behelpen met de kennis die charlatans nog tegen betaling aan ons willen prijsgeven over deze wereldreligie.

op 19 07 2013 at 08:53 schreef marten:

Ik heb het niet eens over betrouwbare informatie. Wie betrouwbare informatie wil moet maar goede boeken gaan lezen. Maar als de
‘kwaliteitskranten’ door allochtone redacteuren aan te nemen kunnen voorkomen dat ze rammelende betogen van schimmige figuren plaatsen, ben ik allang tevreden.

op 19 07 2013 at 21:46 schreef Lorenz:

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig ‘WC-eendt’.
Hoe gaan we (weer) platforms krijgen van intersubjectieve waarheid? Plekken waar niet een belang of visie een waarheid verkondigt, maar wordt gestreefd naar betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de informatie. Zodat er in ieder geval een scheiding kan zijn tussen geaccepteerde (tijdelijke) feiten en meningen en/of wensdenken.
Ik ben zo moe van de kakofonie van losse meningen.

op 20 07 2013 at 22:16 schreef MNb:

Welkom, Benjamin! Zo één als jij hadden we hier nog niet.

“De “taqiyya” verplicht hen namelijk behoedzaam te zwijgen over de ware aard van hun eigen religie”
Wat is het dan knap dat mijn wederhelft, met wie ik al tien jaar een bevredigende LAT-relatie heb, dat al die tijd volhoudt! En wat meer is – mijn ex, die tijdens ons huwelijk ook al moslima was, heeft de taqqiyya tav de islam na haar bekering tot het christendom meegenomen! Volstrekt onbetrouwbaar, die moslims, zelfs als ze zich bekeren.

“Ik ben zo moe …”
Je bent niet de enige, Lorenz.

op 21 07 2013 at 12:39 schreef Max Goedblick:

@Lorenz. Dan doe je er niet verstandig aan site’s en fora te bezoeken waar iedereen komt om zijn WC-eendje uit te uitlaten. Wie deze site’s wel bezoekt heeft er misschien iets aan om te begrijpen waarom mensen hun subjectieve WC-eendjes te water laten alsof het objectieve slagschepen zijn. Dan wordt WC-eendjes lekprikken een amusant tijdverdrijf.

@MNb. Als jij je wederhelft nooit hebt gemarteld en met de dood bedreigd omwille van haar geloof dan heeft ze die taqiyya ook nooit nodig gehad.
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/charlatan.html

op 21 07 2013 at 16:28 schreef Lorenz:

@Max
Als de WC-eendjes een beetje uitgewisseld en zelfs verbonden worden, gaat het langzaam richting intersubjectief..
Hier heb ik altijd wel de hoop dat het ook om argumenten en niet alleen om wensen en ad hominems gaan.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS