Home » Archief » De beste TV-series van 2023


[31.12.2023]

De beste TV-series van 2023

Peter Breedveld

 
Ik kijk elke week op een vaste avond een stuk of vier, vijf series met mijn oudste zoon, en op een andere avond een serie met mijn jongste zoon, iedere keer één aflevering, uiteraard. Met al mijn kinderen en aanhang kijk ik op vrijdagavond altijd Miami Vice en daarna een film. De overige vier dagen kijk ik altijd een film en lees ik een stuk uit een boek.

Ik kijk dus niet heel erg veel series, waarschijnlijk minder dan de meeste van u. Ik ben vrij kieskeurig, maar niet snobistisch. Als Marvel iets goeds maakt waar ik me mee vermaak, haal ik daar niet mijn neus voor op. Ik kan een gesofisticeerd kostuumdrama net zo hoog waarderen als een gewelddadige actieserie of iets met superhelden.

Dit zijn de tien series van het afgelopen jaar die me het sterkst zijn bijgebleven. Ik heb andere goede series gezien, zoals het derde seizoen van Only Murders in the Building, The Last of Us, Drops of God, Barry, Lucky Hank, enzovoort, maar de series hieronder vermaakten me het meest.

 

10: David Weil: ‘Hunters

 

 

Hunters kreeg niet genoeg liefde en is gecanceld na het tweede seizoen. Het eerste seizoen kreeg veel kritiek vanwege de verzonnen gruwelijkheden die Joden in de nazi-concentratiekampen moesten ondergaan, terwijl de werkelijkheid al gruwelijk genoeg was, zeiden de critici. Ze hebben een punt, maar Hunters, over een groep Joden onder leiding van Holocaustoverlevende Al Pacino die in de jaren 70 op nazi’s jaagt, is toch een erg goede serie. Pacino is geweldig, op ouderwets niveau, charisma, gedoseerd acteren, alles klopt. De rest van de cast is charismatisch, het verhaal is uitzinnig.

In het tweede seizoen gaan de hunters achter Hitler aan, want wie gelooft dat die echt zelfmoord heeft gepleegd, right? Heel erg spannend allemaal, al vond ik de laatste aflevering met de rechtszaak tegen Hitler een teleurstelling. De voorlaatste aflevering, over een bejaard Duits echtpaar dat Joden tussen de muren en in de kruipruimte van zijn huis verbergt en bezoek krijgt van een drietal nazi’s, een ode aan de openingsscène van inglourious basterds maar dan in Grimm-stijl, is geniaal.

Op Amazon Prime.

 

 

9: Eric Martin: ‘Loki

 

 

Marvel/Disney heeft het afgelopen jaar één goede film uitgebracht, Guardians of the Galaxy, de rest van de films en televisieseries was niet te pruimen, behalve Loki. Ik moest er even in komen, het tweede seizoen, en ik denk niet dat ik uit mijn hoofd zou kunnen navertellen waar het precies over gaat, met al die vertakkingen van alternatieve tijdlijnen die het hele universum dreigen te vernietigen door toedoen van Kang the Conqueror, maar het is waanzinnig goed geschreven en waanzinnig goed geacteerd. Vooral door de in ongenade gevallen Jonathan Majors als Kang. Wat een acteur is dát! Jammer dat hij een gewelddadige klootzak is. Jammer dat daardoor de verhaallijn met Kang niet wordt doorgezet. Kan Disney niet gewoon een andere acteur zoeken? Dat deden ze met die gast die de vriend van Iron Man speelt, toch ook? En de Hulk is door drie verschillende acteurs gespeeld.

Intelligent, grappig en spannend. Gewoon een retegoeie serie.

Op Dusnie.

 

 

8: Matt Owens en Steven Maeda: ‘One Piece

 

 

Op papier ziet het eruit als een gegarandeerde ramp, een op een populaire manga gebaseerde live action serie op Netflix, maar One Piece werkt. Ondanks de absurde premisse, de idiote situaties, de Pippie Langkous-achtige decors, ik werd totaal ingepakt door deze malle piratenseries. Komt door de sympathieke acteurs vooral, de energieke productie, het enthousiasme van alles. One Piece mag dan absurd zijn, de serie neemt zich wel degelijk serieus en is oprecht spannend. De personages zijn ook geen stripfiguren, ze hebben diepgang, een verhaal, ze zijn overtuigend, al zijn ze van rubber of hebben ze een haaienkop. Topentertainment.

Op Netflix.

 

 

7: Christopher Storer: ‘The Bear

 

 

Ik heb vragen bij televisiesensatie The Bear. Bijvoorbeeld: hoe kan het, dat een chef die met de culinaire groten der aarde heeft gewerkt, met René Redzepi onder andere, en die voor zichzelf begint, zich zorgen maakt over het aantal reserveringen een week na de opening? Dat restaurant is al voor maanden volgeboekt, gegarandeerd. Foodies over de hele wereld hebben het er al vóór de opening over. Dat vond ik dus onrealistisch.

En is het iemand opgevallen dat Carmens sous-chef Sydney voor geen meter kan koken? Iedere keer als ze een gerecht probeert, moet er niet nog wat kardemom bij of wat minder citroenrasp in, maar is het totaal niet te vreten. Zelfs zij spuugt het meteen weer uit. Beetje raar.

Op de eerste dag, je grote dag, de dag dat er absoluut niks fout mag gaan, zet je de klusjesman, een blunderende beunhaas die brand veroorzaakt en muren doet instorten, in de bediening? Serieus? Is bedienen in een restaurant geen vak dat zeer specifieke vaardigheden vereist?

Het eerste seizoen keek ik ademloos, het tweede vind ik wat onevenwichtig. Het geschreeuw, bijvoorbeeld, dat weten we nou wel. Dan denk je dat Carmen en zijn neef Richard eindelijk geleerd hebben dat het niet de weg is, dat je met zelfbeheersing en vriendelijkheid meer gedaan krijgt, beginnen ze de volgende aflevering gewoon weer opnieuw. Maar, het moet gezegd, mijn vader de patissier was precies zo. Dus dat is wel realistisch. Alleen vind ik het qua verhaallijn niet zo spannend.

Dat gezegd hebbende, zitten er in dit seizoen wel een paar geniale afleveringen. Die waarin Marcus naar Denemarken gaat om stage te lopen bij een gerenommeerde patissier. Heerlijk zen is dat, twee mannen die ’s ochtends vroeg in alle stilte, als de rest van de wereld nog wakker moet worden, lekkere dingen maken en met elkaar over het leven praten. Ik werd er een beetje nostalgisch van. De aflevering waarin Richard stage loopt als ober in een sterrenrestaurant en eindelijk, eindelijk leert hoe mooi en bevredigend dat is, is ook een pareltje. En dan de aflevering, een flashback, over het familiediner tijdens kerst dat gierend uit de klauw loopt. Fantastisch.

Die drie afleveringen maken dat ik dit hele seizoen, ondanks mijn bezwaren, in mijn top 10 zet. Hopelijk zijn in het volgende seizoen alle afleveringen van dat niveau.

Op Dusnie.

 

 

6: Hannah Bos en Paul Thureen: ‘Somebody Somewhere

 

 

Echter dan in Somebody Somewhere kun je personages niet krijgen. Het draait om een vrouw en haar gay best friend in een dorp in Kansas, een dorp waar de kerk nog het cement van de samenleving vormt, maar je niet meteen aan een pick-up truck over de akker wordt gesleept als je gay bent, of trans. Anders-zijn wordt er getolereerd, geaccepteerd en uiteindelijk liefdevol omarmd, maar je moet de mensen een beetje de ruimte en tijd geven om eraan te wennen, zoiets. Het is een leerzame serie over een kant van de VS die je in Europa eigenlijk nooit te zien krijgt, over kwetsbare mensen en hun onhebbelijkheden, en hoe belangrijk het is om familie en vrienden te hebben, ook al zijn die soms niet te verdragen. Dit is geen kumbaya-kitsch, evenwel. Somebody Somewhere is erg grof, soms platvloers en constant grappig. Ik betrap mezelf er steeds op te lachen om dingen die ik eigenlijk plat, ordinair en gênant vind.

Op HBO Max.

 

 

5: Will Smith: ‘Slow Horses

 

 

Deze heerlijke Britse spionnenthriller met Gary Oldman heeft een geweldige ensemble cast, een goed verhaal en het is extra spannend omdat personages waaraan je gaat hechten wezenlijk gevaar lopen; ze gaan soms echt dood. Het gaat over een groep spionnen die het op zeker moment hebben verneukt en zijn gedegradeerd naar een afdeling onder leiding van de alcoholische slons Gary Oldman, waar ze de superspionnen niet in de weg lopen: Slough House. Maar op de een of andere manier zijn zij het steeds die het land redden van allerlei gevaar. Oldman steelt de show, uiteraard, en Kristin Scott Thomas is heerlijk als machiavellistische MI5-bobo.

Op Apple TV.

 

 

4: Noah Hawley: ‘Fargo

 

 

Het vijfde seizoen is nog niet afgelopen, maar fuck it. Het moet gek lopen als dit nog in de soep loopt. Dit bloedstollend spannende seizoen vol zwarte humor over vrouwelijke tijgers en mannelijke wolven. Fantastische acteurs, strakke regie, feilloos camerawerk, geniale montage, plot, dialogen, alles is perfect. Fargo is een bijzondere serie, uniek in z’n soort.

Op Videoland.

 

 

3: Sterlin Harjo en Taika Waititi: ‘Reservation Dogs

 

 

Ook het derde seizoen van deze comedieserie over een groep jongeren in een Indianenreservaat in Oklahoma is weer ijzersterk. Grappig, meeslepend, soms ontroerend, met veel zelfspot en harde sneren naar de witte kolonisator, met een flinke scheut surrealisme. De acteurs zijn zo geweldig goed, het acteerwerk is naturalistisch. De personages worden je vrienden, ik ga ze missen als het weer afgelopen is. Ik geloof dat ik ergens las dat het derde seizoen het laatste is. Waarom?

Op Dusnie.

 

 

2: Tony McNamara: ‘The Great

 

 

Gecanceld na drie seizoenen: de grootse serie The Great, een groteske verdraaiing van de gebeurtenissen die hebben geleid tot de opkomst van de Russische keizerin Catharina de Grote. Absurd, grappig, grotesk, schokkend en meeslepend. Alle acteurs zijn fantastisch, maar de show wordt gestolen door Elle Fanning, die je als acteur elk seizoen ziet groeien. In het derde seizoen is ze op de top van haar kunnen, en speelt ze met gemak een ongenaakbare, stoere, geile, woedende, rouwende en kwetsbare vrouw, beschikkend over een zeer breed palet aan gezichtsuitdrukkingen. Echt een huzarenstukje.

Op Apple TV.

 


 

1: Jonathan Tropper: ‘Warrior

 

 

Bijna niemand kent deze geniale serie, die na drie seizoenen net is gecanceld, want dat heb ik weer. Ik denk dat veel mensen moeite hebben met een serie over mensen van kleur die geen slachtoffers zijn maar de witte pleurisracisten iedere aflevering ongenadig op hun flikker geven. Deze historische actieserie is gebaseerd op een idee van Bruce Lee en gaat over een Chinees, Ah Sahm, die aan het einde van de 19e eeuw op zoek gaat naar zijn zus in het Chinese ghetto van San Francisco. Het is de tijd van rivaliserende Chinese bendes, de Tong en van het anti-Chinese racisme in Amerika. Het bekende verhaal: ze pakken onze baantjes af en maken de straten onveilig en alls.

Ah Sahm sluit zich bij een van de Tong aan en vecht zich elke aflevering een baan door de racisten en vijandige Tong heen. Intussen zijn er allerlei intriges in het Chinese en het witte kamp, de serie heeft een sterk soap-gehalte. Er zitten ook veel ongeloofwaardigheden in. Een Chinees die het met de witte vrouw van de racistische burgemeester doet, in de jaren 1870? Ik denk het niet. De Star Wars-achtige kostuums waarin een Chinese hoerenmadam haar werk doet, lijken me ook niet erg accuraat, en de Xena Warrior Princess-uitdossingen van de zus van Ah Sahm evenmin.

Maar wat boeit het. Het is fantastisch mooi gefilmd, goed geacteerd en de vele vechtscènes zijn waanzinnig goed. Chinezen die witte racisten helemaal aan gort slaan, ik vind dat zó lekker om naar te kijken. Eerst zijn ze heel gemeen, word je heel kwaad, dan komen Ah Sahm en zijn vrienden en begint het breken van botten en tot pap slaan van die witte kuttekoppen. Heerlijk.

De afgelopen maanden heb ik wekelijks een uitzending gekeken waarnaar ik reikhalzend uitzag. Het is zo spannend en bevredigend, en zó jammer als een aflevering alweer is afgelopen.

Balen dat de serie gecanceld is. Warrior staat op HBO Max, maar vanaf februari op Netflix. Dan zal die wel een grote hit worden.

 


 

Peter Breedveld, Television, 31.12.2023 @ 12:05

[Home]
 

1 Reactie

op 31 12 2023 at 12:06 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O De aangifte van Wilders is een greep naar de macht over onze taal

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Kankerhomo

O Harde Por

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS