Home » Archief » Frontaal Naakts Brievenbusje


[03.05.2025]

Frontaal Naakts Brievenbusje


 
Gaza, vechthonden, autopoëse, Japanse film; het is weer een gevarieerd Brievenbusje. Blijf schrijven, lieve mensen, maar alsjeblieft, hou op met vragen waar ik al die films en series kijk. Er is een hele wereld buiten Netflix en Google wijst de weg.

 

pbgif

 

Plottwist

Ouwe

Ik ben het op veel punten niet eens met jou

Maar op het gebied van Gaza/Palestina, sta ik honderd procent aan je kant

Een vreemde plot twist

Bram Bram

 

pbgif

 

Japanse films

Dag Peter,

Ik heb een korte vraag waar je misschien antwoord op zou kunnen helpen. Ik wil samen met mijn zoons graag van (vooral) de Koreaanse en Japanse cinema genieten, maar we worden tegengewerkt; op de normale streamingdiensten zijn de meeste dingen niet te vinden, ook niet met VPN. Huren bij Google films biedt ook geen soelaas.

Dus de vraag is: op welke manier kijk je die films waarover je regelmatig post?

Alvast dank voor je antwoord

Jasper de Beijer

PS ik kan wegens ziekte helaas niet naar de bios, dus filmhuizen vallen af.

Uw Hoofdredacteur: Deze vraag krijg ik heel vaak, want de reguliere filmaanbieders grossieren vooral in Amerikaanse meuk en dan uitsluitend meuk van na 2015. Wie films van daarvóór wil zien, of films van buiten het Angelsaksische gebied, moet het elders zoeken. Maar Jezus, mensen, weten jullie opeens niet meer hoe Google werkt? Nooit van YouTube gehoord? Of van Internet Archive? Of van DVD’s en BlueRay-discs? Soms denk ik dat mensen zich expres van de domme houden en hopen dat ik beken dat ik de films download van PirateBay, zodat ze me kunnen aangeven bij de Stichting Brein. Ik vind het hoe dan ook irritant en dom dat veel mensen iedere keer, als ik een film of serie noem, vragen of die op Netflix staat en zo niet, waar dan wèl. Netflix is hun wereld en daarbuiten sunt leones. Tien seconden googelen en je weet het, mensen. Porno kun je toch ook op eigen kracht vinden? Sheesh!

 

pbgif

 

Nederland wéér fout in de oorlog

De medeplichtigheid van Nederland als land aan de genocide in Gaza is met je lijstje al ruim onderbouwd. Maar het is niet compleet zonder de vechthonden die Nederland kennelijk nog steeds levert aan het daderregime, getuige het bericht van Christine Teunissen. Als wij zeggen “dit nooit weer” dan maken de F16-onderdelen die we leveren aan de daders net zoveel inbreuk als de vechthonden. En aan de Palestijn zijn geen van beide vormen van steun ooit uit te leggen. Maar omdat dit dreig- en bijtdieren zijn die daar met hun poten in het zand staan, vind ik gevoelsmatig dat Nederland in de gedaante van deze dieren wel weer een bepaalde fysieke grens van medeplichtigheid over gaat. Het zijn dan misschien geen menselijke soldaten, maar het zijn wel “boots on the ground”.

Paul Lammers

 

pbgif

 

Japanse films (2)

Beste Peter,

Wil je nog even bedanken voor je aanbevelingen. Heb de afgelopen tijd (toch wel 9 maanden) zeer geleidelijk het lijstje afgewerkt. (Moet alleen nog youth killer kijken). Ik heb ze tot nu toe allemaal met plezier gekeken. Typhoon club was echt een highlight. Ik heb ook gejankt tijdens het kijken van Still the Water (de scène waarin iedereen zingt voor de moeder van het meisje). Ik weet niet of het gewoon aan het type film ligt, of aan het feit dat het niet westers is, maar deze films zitten anders in elkaar dan waar ik aan gewend ben. Veel geduldiger, bijvoorbeeld. Ik vind er echt wel meer van dan enkel hetgeen ik nu opschrijf, maar ik zal je niet lastigvallen met het al te gedetailleerde beschrijven van mijn persoonlijke kijkervaring. Concluderend vond ik het in ieder geval een verrijking om deze films te kijken.

Groetjes,

Ruben

Uw Hoofdredacteur: Fijn dat je Japanse films zo waardeert en dat je er zo enthousiast over bent. Dat je de oude films zo op waarde schat. In Japanse films wordt inderdaad vaak de tijd genomen om personages goed te leren kennen en iets van hun motivatie te begrijpen. Tegelijk met het trage tempo is de energie vaak juist intens.

Belangrijk in Typhoon Club en ook Still the Water is ook de sfeer. In Typhoon Club is de vochtige hitte bijna voelbaar.

Vlak ook Franse films niet uit wat dat betreft. Veel minder gedreven door plot dan veel andere westerse landen. Meer nadruk op gevoel en karakter.

 

pbgif

 

Muziektip

Dit epische nummer van 13 minuten verdient meer aandacht, bovendien past het qua trackcover en songteksten ook goed bij Frontaal Naakt.

Groet,

René van den Berg

 

pbgif

 

Lulverhaal

Beste Peter en waarde Hassnae,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar wat hebben we eraan? Wij zijn nu eenmaal dieren met een verhalend brein, wij geloven elke shit die ons wordt voorgeschoteld, als het maar verpakt zit in een spannend verhaal.

Toen zo’n honderdduizend jaar geleden onze voorvaderen uit Afrika naar het koude noorden trokken, waar voor een groot deel nog de ijstijd heerste, jaagden ze onder andere op de mammoet en de wolharige
neushoorn. Zij waren op dat moment, onze voorvaderen dus, de meest succesvolle diersoort in de evolutie. Zij hadden een verhalend brein ontwikkeld. Dat hadden ze niet zelf gedaan, dat had de evolutie zo ‘geregeld’. Het leek een voordeel. Het nadeel was daarvan echter dat mammoeten en wolharige neushoorns uitstierven, weet men nu. Dat wisten die bruine mensen van toen nog niet, zover was hun verhalende brein nog niet ontwikkeld. Oorzaak en gevolg moesten nog in kaart worden gebracht en dat ging met kleine stapjes, zoals alles in de evolutie. De structuur van onze hersenen komt redelijk overeen met die van wolven. Dat maakte het domesticeren van die beesten makkelijk. Maar de wolf heeft nooit een verhalend brein ontwikkeld. Bij hem is alles nog intuïtie. Daar zijn wij overheen gegroeid, zeggen slimme tegenwoordig. Maar dat is niet waar.

Luister eens naar het verhaal van Nolle Aarts op Internet via de Universiteit van Nederland over autopoëse in het kader van communicatie. Noelle Aarts is professor in communicatie-wetenschappen.

Maar jullie hebben natuurlijk het boek van Thomas Metzinger over de egotunnel gelezen. Het hangt allemaal met elkaar samen. De natuur heeft ons zo gemaakt, zou je kunnen zeggen en dat is in wezen ook zo. Wij zitten nog steeds tot onze wenkbrauwen in natuurlijke shit vast. Autopoëse is een mechanisme uit die natuur dat onze breinen ertoe aanzet om gelijken aan ons op te zoeken en anders overkomende van ons af te stoten. Mode werkt op die manier. Maar ook manieren van denken. Het is allemaal erg logisch, maar ook erg vervelend.

Om bij het onderwerp van het moment te blijven: Waarom wilden de Joden terug naar Israël? Omdat zij dachten of hen was verteld dat ze daar veilig onder elkaar konden voortleven. Dat blijkt in de praktijk dus niet zo te werken. Je kan je afvragen waarom ze überhaupt een veilig onderkomen moesten zoeken. Daar hebben onder andere mijn voorvaderen voor gezorgd. Maar het Joodse ‘probleem’ was een wereldwijd probleem en je moet je eigenlijk afvragen hoe dat zo kwam. Een onderdeel van een mogelijk antwoord op die vraag is autopoëse. In combinatie met een verhalend brein is autopoëse de pest.

Zo’n drieduizend jaar voor christus hebben Joodse sjamanen of priesters of wijsneuzen bedacht dat hun volk iets bijzonders was. En misschien was dat ook wel zo in vergelijk met hun omgeving, al heb ik sterk het vermoeden dat er a) weinig loos was in hun omgeving en b) het probleem misschien een beetje aan hen zelf lag. In dat geloof dat hen werd opgelegd, ingefluisterd of opgedrongen, werden zij afgeschilderd als een bijzonder soort mens, als een soort dat door de enige echte God als heel bijzonder werd ervaren. Op hen had hij zijn uiterste best gedaan en meer van die onzin.

In navolging van Helena Blavatsky hadden Germaanse volksstammen in uniform elkaar wijs gemaakt dat het Arische ras superieur was aan alle andere rassen en dat daar bepaalde rechten uit voortvloeiden. Uit deze onzin is de Theosofische Vereniging ontstaan die later op is gegaan in de Antroposofische vereniging waar de Vrije Scholen uit voort zijn gekomen (en de Triodos Bank) en waarom Rudolf Steiner nog steeds kan worden afgeschilderd als overduidelijke antisemiet.

Ja, het is verschrikkelijk wat de Israëliërs doen met de Palestijnen en het is verschrikkelijk wat de Russen doen met Oekraïne en de was verschrikkelijk wat de Nederlanders uitspookten in Indonesië en Suriname en het was verschrikkelijk hoe de Europeanen in Amerika zijn omgegaan met de inheemse bevolking. En ja, een groot deel van de mensheid bestaat uit klootzakken en die klootzakken stemmen op Trump en op Wilders en knuppelen als orthodoxe Joodse bezetters Palestijnen op de Westbank in elkaar en soms ook dood en iedereen weet dat en doet niets. Dat heeft ermee te maken dat mensen in het algemeen geen moreel kompas hebben. In het Oude Testament is een zwakke poging gedaan, net als in de Koran.

Maar als basis stond er ook dat onzin-verhaal over een of andere Godheid die het geheel weer tot een lulverhaal heeft gemaakt. Misschien moeten we daar eens naar kijken, naar al die lulverhalen die ons worden voorgeschoteld. Of, zoals Volker Pispers eens zei: “In Duitsland heerst godsdienstvrijheid, al had ik liever gezien dat wij vrij van godsdienst waren…” Misschien moeten we daar eens naar kijken…

Met vriendelijke groeten,

Rudolf (ik vind wolven hele mooie dieren! Ganzen ook.)

Uw Hoofdredacteur: Ha Rudolf, met een constatering als “Je hebt gelijk maar wat heb je eraan” kan ik niks en daar ga ik ook niks mee doen. Je hebt de neiging om onze evolutionair bepaalde relatie met elkaar en met de wereld als iets onvermijdelijks te zien, onze aard als iets waaraan niet te ontsnappen valt en daar heb ik evenmin iets mee. Mensen hebben een moreel kompas, dat hadden ze al voordat de georganiseerde godsdienst in de wereld kwam, en dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat ze in de oertijd al voor elkaar zorgden. Mensen zijn ook in staat hun natuurlijke neigingen, hun kuddegedrag, hun xenofobie, hun hebzucht en seksuele driften, te ontstijgen. Ze doen dat ook. De pest met georganiseerde religie is dat ze wordt aangeleerd goede dingen te doen voor een beloning. Maar religie is voor veel mensen een grote troost en houvast en ik ben sowieso niet zo van de laïcité.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

Post, 03.05.2025 @ 10:48

[Home]
 

1 Reactie

op 03 05 2025 at 10:48 schreef Peter:

Ook in Frontaal Naakts Brievenbusje? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN APRIL

O Wezels voor Israël

O Nederland is wéér fout in de oorlog

O De verachtelijkste VVD’er van allemaal

O Democratie is dat je niet zwicht voor woeste apen, last time I checked

O Het Offer

O Seks en kolonialisme in Korea

O Lekker genocide vieren met dans en Israëlische vlaggen

O Frontaal Naakts Brievenbusje

O Maarten Wolterink

O Economie van het lijden

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS