Home » Archief » Hellboy


[12.09.2010]

Hellboy

Peter Breedveld

De films Hellboy (2004) en Hellboy II: The Golden Army (2008), geregisseerd door de Mexicaanse cultregisseur Guillermo del Toro, zijn wereldwijde kritische en commerciële successen. De eerste bracht bijna 100 miljoen dollar op, de tweede meer dan 160 miljoen.

Opvallend, want de hoofdpersoon is een grote, lelijke, humeurige, knalrode man met hoorns, een demon uit de hel, die tegen gigantische monsters vecht. “Te bizar om een filmpubliek te overtuigen”, vindt eigenlijk ook de Amerikaan Mike Mignola, auteur van de strip waarop de films zijn gebaseerd. “Het had alles om een mislukking te worden. Ik geloofde er niet in. Bijna niemand in Hollywood wilde eraan, maar Guillermo was ervan overtuigd dat hij er een succes van kon maken. Hij en de hoofdrolspeler, Ron Perlman, hebben het ‘m geflikt. Ik vind het nog steeds ongelofelijk.”

Duits expressionisme
Mignola is zichtbaar vermoeid na twee dagen signeren op een stripbeurs in Breda, waar volwassen mannen met norse gezichten geduldig uren in de rij staan om hun stripboeken van een handtekening van Mignola te laten voorzien. Hij heeft in Amerika en Europa altijd een kleine maar enthousiaste en loyale groep fans gehad sinds hij in de jaren tachtig begon op te vallen als tekenaar van superheldenstrips als Batman.

Zijn tekenstijl is minimalistisch met veel clair obscur, een kruising tussen Duits Expressionisme en het werk van een immens populaire striptekenaar uit de jaren vijftig en zestig, Jack Kirby. Ze verschilt radicaal van de bombastische spierballenstijl van de meeste Amerikaanse superheldentekenaars. Mignola werd gehaat door veel superheldenfans, die zijn versie van hun favoriete krachtpatsers absoluut niet konden waarderen.

In 1994 begon hij met Hellboy, een serie die hij helemaal zelf had verzonnen, met personages waarvan hij zelf de rechten bezit. Hellboy is een alternatieve superheldenstrip met duidelijke invloeden uit oude horrorfilms en de boeken van fantasy-schrijver H.P. Lovecraft. Al snel begon Mignola ook allerlei elementen uit vooral de Europese folklore te verwerken. “Ik ben van kinds af aan gefascineerd geweest door folklore, al sinds ik kennismaakte met de goden uit de Noorse mythologie”, vertelt hij.

“Ik heb altijd folkloreverhalen willen verstrippen, en nu heb ik ze in de Hellboy-verhalen verwerkt. Het verhaal The Chained Coffin, bijvoorbeeld, is gebaseerd op een vijfhonderd jaar oud verhaal. The Corpse, volgens veel lezers het beste Hellboy-verhaal, grijpt terug naar een oud Iers volksverhaal, Teig O’Kane and the Corpse. Ik vind het mooi om Hellboy in die oude tradities te plaatsen.”

Indiaanse traditie
Thuis heeft hij een uitgebreide bibliotheek van voornamelijk Europese folkloreverhalen, maar voor zijn plezier leest hij allang niet meer. “Het is mijn vloek”, zegt hij, “dat mijn brein tegenwoordig altijd bezig is alles te verwerken tot een Hellboy-verhaal.”

Opvallend is Mignola’s voorkeur voor de Europese folklore. Alleen het verhaal The Crooked Man, niet getekend door Mignola zelf, maar door fantasy-tekenaar Richard Corben, staat in de Amerikaanse verhalentraditie. “The Crooked Man is gebaseerd op volksverhalen uit de Appalachen, waar ik erg van hou”, aldus Mignola. Maar over het algemeen kenmerkt Amerikaanse folklore zich vooral door humor, en veel minder door monsters, zoals de Europese folklore. Je hebt bijvoorbeeld Paul Bunyan, de houthakker, een clowneske figuur. Amerikaanse Indianen hebben een verhalentraditie waar ik eigenlijk nauwelijks mee bekend ben. Soms zie je gewoon zelf niet wat voor moois je allemaal in je eigen achtertuin hebt.”

Typisch voor Mignola is ook het langzame tempo van zijn verhalen. Voor wat de meeste tekenaars in één plaatje zouden laten zien, neemt Mignola een hele pagina. “Ik probeer mijn verhalen iets triests te geven, en verstilling, en de enige manier waarop ik dat voor elkaar weet te krijgen, is door een scène over meerdere plaatjes uit te smeren, om het tempo te verlagen. Ik ben gek op klassieke horrorstrips, maar ik hou vooral van de verstilling in oude spookverhalen. The Corpse heeft die hele stille sfeer. Er is een scène waarin Hellboy niks anders doet dan staan, en op een gegeven moment kijkt hij op zijn horloge. Daar heb ik een hele pagina voor genomen, terwijl Jack Kirby daarop een compleet verhaal zou hebben verteld. Maar zo probeer ik een trieste stilte in mijn verhalen te creëren.”

Groots en Wagneriaans
De Hellboyfilms hebben Mignola roem en welvaart gebracht, maar hij heeft ook met lede ogen moeten toezien hoe de regisseur met zijn personages aan de haal ging. “Guillermo heeft mijn personages tot de zijne gemaakt en dingen met ze gedaan die ik nooit in mijn strip zou doen. Als het aan mij had gelegen, had de tweede film geen leger van gouden robots gehad. Ken je de film Faust van F.W. Murnau? Aanvankelijk hadden we een verhaal bedacht in de sfeer van díe film. Er stond me een episch verhaal voor ogen, iets groots en Wagneriaans, maar Guillermo heeft er een film over robots van gemaakt… We zijn ver van elkaar verwijderd geraakt sinds de eerste Hellboyfilm. Op sommige dagen zit het me meer dwars dan op andere. Maar goed, ik houd me vast aan de gedachte dat ik met de strip heb kunnen doen wat ík zelf wil, en de film is iets totaal anders. Ik was bang dat de fans het mij kwalijk zou nemen dat ik dit met mijn personages had laten doen, maar ze waarderen de films erg, dus…”

Eerder gepubliceerd in Vrij Nederland. Uitgeverij De Vliegende Hollander heeft drie vertaalde bundels met Hellboy-verhalen uitgebracht: ‘Kiem van het Kwaad’, ‘De Duivel Ontwaakt’ en ‘De Geketende Kist’; 128 pagina’s in kleur, prijs: € 17.50.

Peter Breedveld, strips, 12.09.2010 @ 12:55

[Home]
 

3 Reacties

op 12 09 2010 at 13:11 schreef MNb:

Dat filmsucces kenschetst slechts de wansmaak van het grote bioscooppubliek. Ik vond beide films stierlijk vervelend.

op 12 09 2010 at 21:05 schreef Jona Lendering:

Dank dank dank.

op 14 09 2010 at 15:06 schreef Sasuga:

Ik vond de films ook niet om over naar huis te schrijven en ken ook niemand die dat wel vindt. De strips ken ik niet maar klinken wel interessant.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS