Home » Archief » ‘Ik zing en dat is voldoende’


[25.06.2011]

‘Ik zing en dat is voldoende’

Hassnae Bouazza

Die typisch neergeslagen ogen, een strenge blik, een kleine buiging. De Libanese zangeres Fairouz is geen vrouw van de grote gebaren, danspassen of frivoliteit op het podium. Ze is een vrouw die haar muziek serieus neemt. Ze is een artieste die haar publiek niet overvoert met concerten of eindeloze bedankjes en die de pers op grote afstand houdt. Ze wordt ‘de ambassadeur van de sterren’ genoemd en ‘de buurvrouw van de maan’. Maar eigenlijk is ze gewoon een levende legende. Ze treedt voor het eerst op in Nederland, tijdens het Holland Festival op 26 juni. En dat is heel bijzonder.

Fairouz (echte naam Nouhad Haddad, 1935, Fairouz betekent ’turquoise’) staat voor de Libanese trots. Ze brak door tijdens het Baalbeck Festival in Libanon in 1957 en groeide uit tot de grande dame van de Libanese zang in de jaren ’60. Haar ontdekker was musicus Halim Roumi, vader van een andere beroemde Libanese ster, Majda Roumi.

Haar grote faam dankt ze aan haar zuivere stem en de samenwerking met de Rahbani broers, Assi en Mansouri. De broers schreven haar nummers en componeerden de muziek. Ze trouwde met Assi en vormde met de broers een hecht muzikaal trio tot ze in 1979 van Assi scheidde. Haar zoon Ziad Rahbani zette hierop de muzikale samenwerking met zijn moeder voort: traditionele Libanese en klassieke Arabische muziek met westerse orkestratie en invloeden, meeslepende violen en nadrukkelijke percussie. Een moderne, vernieuwende benadering waarmee ze over de jaren heen enorm invloedrijk werd. Ze heeft vele generaties beïnvloed; iemand als Natacha Atlas is duidelijk schatplichtig aan haar.

In het roerige Libanon dat verscheurd werd door oorlog, steeg Fairouz boven de partijen uit. Tijdens de burgeroorlog verliet ze haar land niet, maar ze trad er evenmin op en koos op die manier geen partij. Wel boekte ze in die jaren veel succes met haar buitenlandse concerten en tournees.

Over Fairouz ging vroeger het verhaal dat ze had gezworen nooit meer te lachen, tot Palestina weer onafhankelijk werd. Tijdens concerten was het dan ook altijd opletten geblazen of er een glimlach van af kon. Of het verhaal klopt, is niet zeker. Als ze optrad, bewoog ze slechts haar armen en schouders op de typische Fairouz manier: bijna als een ingetogen flamencodanseres, een soort gestileerd schokschouderen. Er zijn ook optredens waar ze rotsvast op het podium staat, als een zingend standbeeld.

Naarmate de jaren verstreken, werd de diva afstandelijker, serieuzer en vooral ongrijpbaarder. Daar waar haar generatiegenoten toegankelijker werden en vaker in programma’s verschenen, verkoos Fairouz de stilte. Wellicht omdat ze media-aandacht niet fijn vindt, wellicht als publiciteitsstrategie om het verlangen naar haar en mythe om haar heen groot te houden.

Op internet zijn een paar van de weinige interviews met haar te zien en wat documentaires over haar, waaronder die van Frédéric Mitterand. In de documentaire praat ze openhartig over haar relatie met haar ex en vader van haar kinderen, Assi Rahbani. Tijdens andere interviews zien we een introverte Fairouz, bijna onwillig om te praten, niet bereid het achterste van haar tong te laten zien. De interviewers daarentegen zijn opgewonden als kleine kinderen en komen superlatieven te kort.

Op de vraag welke bijnaam het best bij haar past: ‘droomstem’, ‘vogel van het oosten’, ‘stem van de liefde’, ‘stem van het geluk’, ‘stem van het land’, antwoordt ze ‘allemaal’, om vooral niet dieper op het onderwerp in te gaan en geen keuze te hoeven maken. In een interview met de Egyptische televisie uit 1989 zegt ze “ik zing en dat is voldoende”. Dat is uiteindelijk ook waar de mensen voor komen, niet voor sappige ontboezemingen, maar voor haar muziek die voor velen gelijkstaat aan de Libanese trots en waardigheid. Muziek die de tot op het bot verdeelde Arabieren verenigt; over alles zijn Arabieren het oneens, behalve over Fairouz.

In 1994 trad ze op het Martelarenplein in Beirut op; een concert dat de wedergeboorte van het verwoeste stadscentrum markeerde. In 2006 ontving het publiek haar met tranen tijdens het toneelstuk ‘Sah el Nom‘. Terwijl de politiek en het leger paraat stonden voor een mogelijke nieuwe burgeroorlog, trotseerden de mensen de wegobstakels om de diva te aanschouwen. Eén van de bezoekers zei hierover ‘Fairouz is de muziek van ons leven’; en zo voelt dat voor veel mensen.

Toen ze vorig jaar oude nummers van Rahbani niet ten gehore mocht brengen, alvorens rechten te betalen, verzamelden bekende sterren zich om voor haar te pleiten: ‘als je van Libanon houdt, hou je van Fairouz’.

In het land zijn busreizen dan ook niet compleet zonder haar nummer ‘Al Bosta‘. Politiek geëngageerden roemen haar nummers over Libanon en Palestina en verliefde harten dromen weg bij haar romantische nummers. Maar wat misschien wel het meest bijzonder is: zelfs als je geen fan bent, raakt Fairouz je. Haar muziek brengt een gevoel van nostalgie met zich mee, van een vergaan Arabisch tijdperk, van liefde voor de eigen cultuur. Gelukkig zijn zij, die de kans hebben haar live mee te maken.

witbalkwitbalk

Eerder (gisteren) verschenen in NRC Handelsblad. Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, Elle en de Arabische site van de Wereldomroep. In 2009 was ze te bewonderen in Vrouw & Paard, tegenwoordig is ze regelmatig te horen in Vrijdagmiddag Live. Afgelopen kerst won ze bijna De Nationale Wetenschapsquiz. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 25.06.2011 @ 10:42

[Home]
 

7 Reacties

op 25 06 2011 at 13:48 schreef Atroushi:

Niet alle Arabieren. Palestina is nooit onafhankelijk geweest.

op 25 06 2011 at 19:17 schreef MNb:

Zoals bijna altijd met Arabische muziek vind ik het arrangement veel en veel te dichtgetimmerd. Met alleen piano, bas en drums zou dit nummer veel beter werken. De stem van Fairouz alleen is krachtig genoeg om de melodieën te dragen.
Maar ja, vertel een Arabisch musicus dat hij het zonder vioolpartijen en koper moet doen.

op 25 06 2011 at 21:52 schreef Leo schmit:

Mooie introductie van Fairouz, nu ze naar Nderland komt. Ik kan er helaas niet bij zijn.

op 25 06 2011 at 22:37 schreef Leo schmit:

MNB, u als allesweter, leg mij even uit wat is een Arabisch musicus…

op 25 06 2011 at 22:47 schreef Leo schmit:

Haar muziek brengt een gevoel van nostalgie met zich mee, van een vergaan Arabisch tijdperk, van liefde voor de eigen cultuur.

Hassnae, die vergankelijkheid is vergelijkbaar met met die van de Bassa Nova uit Brazilie, of de Krontjong muziek uit Indonesie, de Sirtaki uit Griekenland, Edith Piaf criant la peine d’amour. Alles rond de jaren 60.

Niks is vergaan.

op 25 06 2011 at 23:55 schreef Doc:

“Daarom is het ten strengste verboden mobiele telefoons, smart phones [] en andere apparatuur mee de zaal in te nemen. [] Dit geldt ook voor damestassen!”

Nou heb ik geen damestas, en mijn jas en tas laat ik graag achter bij de garderobe en ik maak geen opnames als dat ongewenst is. Maar mijn foon afgeven, dat ding waar zo veel persoonlijk materiaal opstaat en wat zo makkelijk jatbaar is? Daar sla ik graag een concert voor over.

Bij hiphopconcerten is het normaal dat het publiek wordt gefouilleerd, je wil niet dat schietpartijen de beat overstemmen. En bij housefeesten probeert de pliesie hun drugsquota vol te krijgen.

Maar gefouilleerd worden voor een Holland Festival? Ik dacht het toch even niet.

op 26 06 2011 at 13:50 schreef MNb:

Schmidt, zoek even op wat het woord musicus en je hebt het antwoord op je vraag. Wat Arabisch betekent weet je al, gezien je verwijzing naar een vergaan Arabisch tijdperk.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS