Home » Archief » Konijn


[31.07.2012]

Konijn

Peter Breedveld

Toch confronterend, zo’n heel konijn uit de Franse supermarkt op je aanrecht. In Nederland koop je je vlees in hapklare stukken die, als je niet beter zou weten, ook zo van een boom geplukt zouden kunnen zijn. Het bloedt zelfs niet meer. Niets herinnert eraan dat er voor dat vlees een levend wezen is gedood. Een dier dat niets dan ellende heeft gekend en dat z’n laatste uren waarschijnlijk in hysterische doodsangst heeft doorgebracht.

Nee, dan dit konijn. De kop zal ik er zelf af moeten halen door het van de romp af te snijden met een mes dat daar eigenlijk niet geschikt voor is, dus ik moet veel kracht zetten. Het is net alsof ik een echt dier de kop afsnijd. Nee, het is een echt dier dat ik de kop afsnijd. Het kijkt me met zijn grote uitpuilende ogen verwijtend aan terwijl ik de nekwervels hoor knappen. Het is alsof die hysterische angst, vlak voordat het zijn laatste adem uitblies, op die kop is vastgevroren.

Fransen wordt vaak verweten dierenbeulen te zijn. Een geestige opmerking, die ik Midas Dekkers eens hoorde maken, is dat in Frankrijk niet de vogels, maar de kogels om je oren vliegen (een verwijzing naar het feit dat Fransen fanatieke jagers zijn).

Maar Fransen zijn zich tenminste bewust van de herkomst van hun eten. Hollanders werpen zich graag – en steeds militanter – op als dierenbeschermers, maar ze eten er geen ons minder bioindustrievlees om. Voor een Nederlander is het makkelijk om het dierenleed, dat ze overal om zich heen zien, los te koppelen van dat smakelijke rechthoekje op hun bord, rosé gebakken met een lekker sausje. Hygiënisch verpakt, gekocht in de Albert Heijn.

In Frankrijk, en trouwens ook in de rest van de Mediterranée, is de consument bewust medeplichtig aan de konijnen-, kippen-, varkens-, eenden-, enzovoortholocaust. Er is geen ontkomen aan. Zelfs in de supermarkt staren de varkenskoppen je gepijnigd aan. De stukken dier zijn herkenbaar als stukken dier. Dat is beter. Ik denk dat het je een bewustere vleeseter maakt. Ik geloof ook dat ritueel slachten – als dat althans wordt gedaan zoals in bijbelse of koranische tijden, waarbij mens oog in oog staat met schaap of geit – mensen meer respect inboezemt voor het dier dat ze eten. In jongensboeken las ik vroeger dat Indianen, als ze een dier hadden gedood, de geest van dat dier in een gebed dankten voor het vlees dat hij de mens gaf.

Ik voel me altijd schuldig als ik vlees eet, en ik zal me altijd schuldig blijven voelen. Het voelt toch verkeerd om een levend wezen te doden voor jouw eigen genot. Maar ik blijf toch gewoon vlees eten. Het is te lekker en ik ben te zwak. Ik heb het ongeveer een jaar volgehouden om vegetarisch te eten, daarna besloot ik om ook weer vis te gaan eten, toen begon ik af en toe weer een stukje wild te verschalken. “Dat komt van een beest dat zijn hele leven vrij in het bos of op de hei heeft geleefd, totdat het op geheel natuurlijke – zij het gewelddadige – wijze aan zijn plotse einde kwam”, zo rationaliseerde ik.

En uiteindelijk ging ik weer gewoon voor de kiloknallers. Met vier kinderen is biologisch vlees eten een ongekende luxe, waar je veel andere leuke dingen voor moet laten staan.

Ik heb het konijn gemarineerd in een mengsel van citroensap, honing en tijm en daarna gebraden in de oven. Fransen zullen vast iets heel lekkers weten te doen met die enge kop, maar ik ben daar teveel Hollander voor – die kop heb ik weggegooid. We hebben het vanmiddag gegeten met geglaceerde wortels en aardappelpuree. Mijn dochter mijmerde tijdens dat repas dat het wel zielig was voor dat konijn, maar ja, vlees is veel te lekker.

Eén van de verslavendste dingen in Frankrijk is boodschappen doen in de hypermarché. Ik ga altijd naar de Lidl – waar je hier eend, konijn, boerderijkip en honderden soorten kaas en worst kunt kopen en dan naar Leclerq, daar tegenover. Ik kan daar uren ronddwalen. Ze hebben daar alles. Voor mijn kinderen is het staren naar de levende kreeften en krabben in een grote waterbak een attractie op zich. Minstens zo leuk als een toren beklimmen of afdalen in een grot.

In zo’n huurhuisje in een naturistendorp is het altijd nogal behelpen, wat koken betreft. Er is nauwelijks een aanrecht en alleen het allerbasaalste keukengerei. Ik vergeet elk jaar weer handige dingen mee te nemen, zoals een staafmixer. Aan de andere kant krijgen mijn gerechten daardoor iets primitiefs, en dat heeft z’n charme. Mijn kinderen zijn in elk geval enthousiast en ik moet me ook beheersen, want als ik heel, heel eerlijk ben, vind ik mijn eigen eten het lekkerst van alles.

witbalk

witbalk

Peter Breedveld, Reizen, 31.07.2012 @ 16:46

[Home]
 

52 Reacties

op 31 07 2012 at 17:04 schreef Rene Koeman:

Ik heb het ook ooit geprobeerd, vegetarisch eten. Maar ik leg me erbij neer, ik ben gewoon een carnivoor. Het spit me me zeer, maar hier sta ik, ik kan niet anders.

op 31 07 2012 at 17:31 schreef yurp:

Helemaal mee eens Peter. In Nederland beginnen velen al te piepen als er een botje of graadje zit in het stukje onherkenbaar dier dat ze naar binnen werken. Als je het niet met een lepel je mik in kunt schuiven en zonder gedoe kunt doorslikken is het vies en eng. Al helemaal als het een herkenbaar stuk dier is. Vierkant of rond met oranje of geel paneermeel is het ideaalst want dan zie je absoluut niet meer wat het ooit was en door de kruiden en smaakversterker proef je niet meer wat voor een afval je eet. Volgens mij zijn Nederlander ook een van de weinige volken die zeggen dat ze ‘moeten gaan eten’. Was je konijntje overigens een wilde of een tamme?

op 31 07 2012 at 17:42 schreef Pyt van der Galiën:

Ik ben inmiddels zo’n 25 jaar vegetariër. Het scheelde dat ik destijds in kringen verkeerde waar iedereen vegetariër was. Groepsdruk doet natuurlijk wonderen:P

op 31 07 2012 at 18:44 schreef MNb:

Ah, PB bewijst definitief dat ik een psychopaat ben. Goed, het is niet leuk om naar die konijnekop te kijken. Idem voor visse- en kippekoppen, die in de soep drijven.
Toch eet ik een minuut later zonder enige zweem van wroeging mijn stukje vlees.
Aan de andere kant boycotte ik de bio-industrie zodra ik het met enigszins kon veroorloven. Ik heb dan ook maar één stuks nageslacht en geen vier.
Zou PB zich ook schuldig voelen over de bijdrage die hij aan de overbevolking heeft geleverd? Biologische voetafdruk en zo?

op 31 07 2012 at 19:15 schreef Peter:

Nee, ik voel me totaal niet schuldig aan de overbevolking. Ik zet vier steunpilaren van de samenleving op de wereld. Henk & Ingrid, díe moeten zich schuldig voelen. Zelfs als ze niet eens kinderen hebben.

op 31 07 2012 at 19:16 schreef Rob:

Ja, die varkenskoppen bij de mediterrane slager – hier trouwens maar zelden, volgens mij is het een seizoenstraditie. Maar ik kan niet wegkijken. Ik gruwel ervan. Ik wil niet weten wat mensen ermee doen. Maar neem me mijn varkenslapje niet af.

op 31 07 2012 at 19:17 schreef rena:

Tja, die ‘goed ingerichte keuken’ in het gehuurde vakantie huis valt vaak tegen, 3 pannetjes en 1 kleine koekenpan als het tegenzit. Om over een scherp mes maar te zwijgen. Ook nu ik de ‘keukentas’ minimaal probeer te houden twijfel ik, zal ik dit nog meenemen of dat? Nou ja, kan ik als het moet wel zonder of daar kopen.
LeClerc is een van de favo supermarkten in Frankrijk. (kijk of ze le templait Fleuron kaas hebben!) Wat boffen die fransen toch. Onze supermarkten zijn toch nog steeds afzien. Ik verheug me altijd, ja het is gek, ook op franse schoonmaakmiddelen, van l’ arbre vert bijv. met de echte geur van amandel, rozemarijn of tijm. Of Wasmiddel die echt naar oranjebloesem ruikt. Komende weken zullen wij het moeten doen met de Tesco of asda in GB. Eens kijken wat ze daar allemaal hebben aan local food.

op 31 07 2012 at 19:53 schreef TFWC:

Overal mee eens Peter, behalve “…is biologisch vlees eten een ongekende luxe, waar je veel andere leuke dingen voor moet laten staan.”, tegenwoordig kun je best voor een redelijke prijs bio-vlees kopen, en als je het niet elke dag eet valt het erg mee met die centen. http://vlees-biologisch.startpagina.nl/
Konijn kan ik trouwens NIET eten. Ik zag mijn vader ooit een konijn slachten, en het smaak is mij ook te sterk.

op 31 07 2012 at 20:48 schreef Strotgrondel:

Ik had vroeger een konijntje, zo’n hangoor. Het diertje rende altijd op me toe en begon geestdriftig met d’r zware kop tegen m’n enkel te beuken. Ik ging dan op de grond zitten, en dat beestje schurkte zich tegen me aan. Daarvoor had ik nooit gedacht dat zo’n dom beest als een konijn zich aan je kon hechten.

Sindsdien eet ik ze niet meer. Katten en honden zou ik ook nooit kunnen eten. Want ik vind ze liev.
Koeien en varkens schijnen ook erg aardig in de omgang te zijn. Ik begin er maar niet aan, ik heb die snijtanden niet voor niets.

op 31 07 2012 at 21:05 schreef Sean:

damn, dat oog! het lijkt wel een scene uit een horrorfilm. Ik ben het verder helemaal met je betoog eens. Overigens is het me nooit opgevallen in LeClerq, de varkenskoppen. Maar wel dat ze prachtig vlees verkopen. sowieso vind ik de hypermarche een geweldige uitvinding (al was het maar omdat ze er gewoon kroontjespennen verkopen! een redding tijdens een vakantie waarbij een tas met tekenspullen thuis was blijven staan).

op 31 07 2012 at 21:39 schreef MNb:

Ah, PB, dat troost mij dan weer. Je voelt je wel schuldig over dat ene konijn dat je verorbert, maar niet over de onnoemelijke aantallen dieren en plantjes die het loodje leggen om jou en je kroost een aangenaam leven te bieden.
Dat is immers de betekenis van die biologische voetafdruk.
Dit bedoel ik niet als verwijt. De mens zit nu eenmaal zo in elkaar. Zoals een goede vriend eens opmerkte: hoe ik in een tamelijk achtergebleven gebied kinderen een opleiding geef stimuleer ik hen precies hetzelfde te doen als jij – hun biologische voetafdruk vergroten met alle onaangename gevolgen. Reken maar niet dat ik stop met lesgeven.

op 31 07 2012 at 22:02 schreef rena:

@TFWC maar dat biologische vlees in onze supermarkt is toch van een troosteloosheid! Supersaai! Echt wel anders dan van bijv. de Groene weg slagerij. En die is toch echt veel duurder. Toch soms de moeite van het omrijden waard, alleen al voor hun goedkoopste stukje vlees, de oreganoburger ;)

op 31 07 2012 at 22:31 schreef Bertje:

@ Peter

Zelf eet ik geen vlees en probeer zo min mogelijk doden.
In jou stuk geef je prachtig weer hoe hypocriet veel vlees eters zijn. Ik kan me helemaal vinden in je verhaal.
Als je vlees eet moet je het dier ook kunnen doden en het liefst op een humane wijze. En ik durf te wedden dat het merendeel van de vlees-vreters dit niet kunnen ze zijn gewoon te laf en te dom hiervoor.

O en konijn kun je ook goed klaar maken op zijn Belgisch, je weet wel Bunny in schaal liter of twee Kriek of een bier naar keuze erbij ,wat thym, laurier, zout, peper en knoflook en hup in de oven, o en natuurlijk konijntje bedanken en respect betuigen.

op 31 07 2012 at 23:38 schreef Marco Knol:

Ik heb zo’n zwitsers zakmes dat net ff een slag groter is. Qua lemmet dan, niet qua onzin functies. Daar gaat zo’n konijnennek prima mee doormidden als je een beetje met beleid snijdt. Zo’n mes is trouwens ook erg prettig om jampotjes mee leeg te krijgen of brood te snijden. Ideaal voor op de camping dus.

op 01 08 2012 at 00:27 schreef rooierakker:

Nemen de kinderen van Peter teveel lebensraum in beslag? Google dat woord dan maar en besef je wat je nu eigenlijk zegt.

op 01 08 2012 at 07:59 schreef vetkleppert:

Beesten zijn om op te vreten en om jassen en schoenen van te maken.
En die Franse supermarkten mogen ze hier ook onmiddellijk invoeren van mij. Lekker op een industrieterrein met altijd genoeg parkeerruimte. En een gigantisch assortiment.
Want wat zijn we toch een ontwikkelingsland op culinair gebied, vooral als je net weer uit Frankrijk komt.

op 01 08 2012 at 08:10 schreef yurp:

@Bertje

Waarom zou je het dier ‘moeten’ kunnen doden? Als je maar wéét en je bewust bent van het feit dat het ooit een levend dier was. Dat lijkt me voldoende. Overigens zijn sommige vegetariërs die ik ken minstens zo dom en hypocriet als vleeseters. Wel eieren eten maar niet willen weten dat voor elk eierleggend kipje er ook wel haantjes geboren worden. Wat moet daarmee gebeuren? Wel gewoon kaas eten (stremsel komt uit de lebmaag van een kalf, bijproduct van de slacht) en melk drinken terwijl er voor iedere melkkoe ook stiertjes geboren worden, wat daarmee aan te vangen? Om maar niet te spreken over de ellende van bij de moeder weggehaalde kalfjes etc. Veganisten, ok. Die zijn dan nog het minst hypocriet maar de moreel superieure houding van sommige vegetariërs vind ik soms stuitend. Laat mij vlees eten en stel daar geen achterlijke eisen bij die moeten aantonen hoe nobel JIJ wel niet bent.

op 01 08 2012 at 11:21 schreef Vandepotgerukt:

Alhier in de Makro kan je zelfs ingevroren biggetjes verkrijgen. Een heel goed punt haal je aan. Moraalridderij bedreven door velen maar wel heel graag vlees eten. Het respect en besef kwam er ook nadat ik mijn eerste kip slachtte.

op 01 08 2012 at 11:34 schreef Anoniem:

Zelf al 17 jaar vleesvrij en sinds 1 jaar ook visvrij. Vond het hypocriet geen vlees te eten, maar wel een ander dier. Persoonlijk vind ik “lekker” altijd een slap excuus. Het is een state of mind en een kwestie van keuzes make. Toch kan ik me ongelofelijk vinden in dit stuk. Je geeft weer hoe achterbaks de Nederlander omgaat met “dierenwelzijn”! Sterk geschreven en zo waar als wat dan ook waar kan zijn!

op 01 08 2012 at 11:42 schreef Eduvas:

En als er dan eens mensen zijn die de biologische voetafdruk van de mensheid wat weten te drukken, zijn we ook weer niet blij. Denk maar aan bijv. Stalin, Hitler, Mao en Pol Pot. Wellicht waren dat wel de grootste millieu activisten van de 20e eeuw, alhoewel waarschijnlijk niet bewust.

op 01 08 2012 at 12:05 schreef yurp:

@Anoniem

Waarom vind je lekker een slap excuus? Mogen we niet genieten? Ik vind lekker (liever heerlijk of nog beter verrukkelijk) niet eens een excuus maar een reden. Genieten is een van de belangrijkste bijdragen aan levensgeluk.

op 01 08 2012 at 12:23 schreef Anoniem:

@Yurp

Maar wél de ander die zichzelf dat ‘heerlijks’ ontzegt ter verantwoording roepen en eisen stellen aan motivering. Die durft!
Dit maakt de verontwaardigde toon van je vorige post des te grappiger, dat dan weer wel.

op 01 08 2012 at 12:56 schreef Anonime Hiepo-kriet:

Sorry andere -17 jaar vleesvrij- Anoniem.

Voor de helderheid; @Yurp
Ben niet de ‘Anoniem’ waar jij net op reageerde.
*Zal mezelf voortaan speciaal voor jou Yurp aankondigen met Hypocriete Vegetariër.

op 01 08 2012 at 13:51 schreef You On A Gin:

Je moet zelf weten wat je doet maar “het is te lekker” is natuurlijk een flauwekul reden om vlees te eten (blijven) eten. Net alsof je jezelf niet in de hand hebt of zo.

Bewustwording lijkt me goed. Je hoeft helemaal niet elke dag een halve kilo vlees te eten. Is ongezond voor jou en de wereld. Ook al eet je één dag vegetarisch in de week. Ga je echt niet dood van. In ieder geval, ik ben absoluut tegen dwang om mijn ‘idealen’ door te drukken; wel een voorstander van voorlichting. Hoewel je dat ook kunt overdrijven.

@ yurp
http://www.vegetariers.nl/voeding/veelgestelde-vragen/welke-kazen-zijn-vegetarisch

op 01 08 2012 at 14:11 schreef Bertje:

@yurp

Van mij mag je vlees eten tot je ploft no pro.
Maar je gemekker en zogenaamde motivering is weer zo een typisch vlees eter dingetje wat nog ontbreekt is het eeuwige : ‘maar je draagt wel leren schoenen’
Er zijn 1001 en een reden om geen vlees te eten die allemaal prima onderbouwd kunnen worden etc. En over het algemeen komen vlees vreters niet verder dan’ ja maar vind het lekker…..’ dus ja in veel gevallen kunnen we dan rustig stellen dat “wij” wortels knagers superieur zijn.

“Als je maar wéét en je bewust bent van het feit dat het ooit een levend dier was. Dat lijkt me voldoende”

Kijk eens aan laf en dom!

op 01 08 2012 at 15:02 schreef Peter:

“het is te lekker” is natuurlijk een flauwekul reden om vlees te eten (blijven) eten. Net alsof je jezelf niet in de hand hebt of zo.

Voor mij is het de enige reden. Ik doe het niet uit principe, of zo.

op 01 08 2012 at 15:15 schreef Herbert:

@Bertje, waarom moet een vleeseter een dier kunnen doden? Daar hebben we nu juist de slager voor. En die kan het gegarandeerd beter en netter dan ik. Als ik het zou doe dan zou het letterlijk een slachting worden.

op 01 08 2012 at 15:28 schreef Bertje:

@ Peter en Yoag

Er zijn zoveel dingen die ik lekker vind maar bewust niet doe eten van vlees is daar een van, ook houd ik van een goede whisky maar tja ik drink geen alcohol dus dan houd het op.
Voor de duidelijkheid een ieder moet zelf weten of hij vlees eet maar het is niet nodig om deze afschuwelijke bio industrie in stand te houden.
Wat meer eerbied en respect voor dieren is in het Westen zeker op zijn plaats.
O en kijk eens voor de grap wat de WHO zegt over te veel vlees nuttiging.

*soms best wel zin heeft in een vette bal uit het jus met witbrood*

op 01 08 2012 at 15:28 schreef Herbert:

Vlees mag in Nederland er niet uitzien als dood dier. Hele kippenpoten kan je al niet meer krijgen bij AH. Daar maken ze drumsticks van. Of kluifjes.

En ik kwam er achter dat een kip en een zalm ook al een haas hebben.

op 01 08 2012 at 16:56 schreef yurp:

@Bertje

De bio-industrie discussie is een heel andere dan de vleeseet of vegetarisch discussie. En vele van je 1001 redenen om vegetarisch te eten zijn dacht ik ook geent op precies die bio-industrie. Ik eet geen enorme lappen vlees en niet iedere dag, het gaat me om de kwaliteit niet om de kwantiteit. Er zijn overigens ook 1001 redenen te bedenken waarom het beter is om jezelf meteen van het leven te beroven maar goed, dat zul je ook niet snel doen. Dat ik geniet van een stukje vlees is de enige reden die er voor mij toe doet. Genieten van het korte leven dat ons hier is beschoren, inclusief stukje vlees, een lekker glas wijn en een digestiefje bij het toetje, is voor mij een van de belangrijkste dingen die er is. Je hebt al niet zo lang, dan kun je er maar beter het beste van maken.

@Anonime Hiepo-kriet

Alleen als de ander zich beroept op een superieure moraal zal ik deze op haar merites beoordelen en desnoods aanvallen. Mijn moraal is niet superieur aan die van vegetariers maar andersom is vaak net zo goed dikke kul. Als een vegetarier mij aanvalt kunnen ze de wind terugverwachten.

op 01 08 2012 at 17:50 schreef Bertje:

@ yurp

” En vele van je 1001 redenen om vegetarisch te eten zijn dacht ik ook geent op precies die bio-industrie.”

Nou eigenlijk niet dus want mensen die tegen de bio industrie zijn kunnen met een gerust hart biologisch vlees eten.
Voor mij telt inderdaad het dieren welzijn heel zwaar en direct ook het mensen welzijn, je weet wel: voor x kilo vlees is het drievoudige of meer aan graan nodig enz.
Dus om onze verwende Westerse smoeltjes dagelijks met vlees te kunnen volproppen verbruiken we doel bewust granen e.d
Verder kan ik het vanuit mijn religie niet over mijn hart krijgen om dieren te eten maar das heel persoonlijk.

“Genieten van het korte leven dat ons hier is beschoren, inclusief stukje vlees, een lekker glas wijn en een digestiefje bij het toetje, is voor mij een van de belangrijkste dingen die er is”

Tja: ik geniet ook van het korte leven zonder vlees, zonder alcohol waar ik van geniet is een vers gestopte pijp, glas water, beetje werken, wat nachtrust en zo nu en dan wat sex met moeders de vrouw. :-)

op 01 08 2012 at 17:56 schreef vetkleppert:

Ik kan uit ervaring mededelen dat je ontzettend slap en lamlendig wordt van vegetarisch eten. Ik heb het een jaar gedaan. Compleet met bonen, noten, tofu en meer van dat soort “vervangingen”.
Een mens is niet toevallig omnivoor. Een vent die sport heeft gewoon 2 gram vlees per kilo lichaamsgewicht nodig.
En als dat zogenaamd niet meer zou kunnen, zijn er gewoon te veel mensen. Niet te weinig voedsel of vlees.
Maar de allerbeste reden is inderdaad dat het gewoon lekker is.

op 01 08 2012 at 20:07 schreef Jan van Dijk:

Af en toe een lekker stukje vlees en niet obsessief vegetarisch bezig zijn. Ook alternatieven kunnen smakelijk worden bereid. maar je moet er wel fantasierijk mee omgaan!
Overigens is verbod op niet-verantwoord “geteeld” vlees de oplossing. Het is dan namelijk niet meer mogelijk om voldoende vlees te produceren en door het prijsmechanisme zal de meerderheid van de consumenten afhaken. Alleen verantwoord vlees betekent: alleen vlees voor de “happy few”. Lijkt me een mooi groen-links streven.

op 01 08 2012 at 20:09 schreef yurp:

@Bertje

Ieder dus zijn eigen manier van genieten :)

op 01 08 2012 at 20:53 schreef Bertje:

Vetkleppert

“Een mens is niet toevallig omnivoor. Een vent die sport heeft gewoon 2 gram vlees per kilo lichaamsgewicht nodig.”

Ja ja de betere argumenten vliegen weer om de oren.
Dus vent weegt 80 kilo, dus 80 maal 2 is 160 gram vleesch per dag maal 7…….. En toen kwam de olifant ……

Men probeert altijd te beweren dat vlees eten gezond is. Hoe komt het dan dat vegetariërs toch langer leven en minder ziektes krijgen? “Vlees is gezond” is een media kreet die niet op de waarheid berust. Het is dan ook onzin dat een mens 100 gram vlees per dag nodig heeft, 100 gram per week is ruim voldoende (maar niet noodzakelijk). Bedenk ook even dat naast het avondeten ook nog veel vleeswaren voor op brood en vleessnacks worden geconsumeerd. Hier is een menselijk lichaam helemaal niet op ingesteld. Vegetarisch eten heeft een positieve invloed op de gezondheid: Vegetariërs hebben minder kans op hart- en vaatziekten doordat ze aanzienlijk minder cholesterol en verzadigde vetten binnen krijgen, deze zitten immers voornamelijk in vlees(producten). Vegetariërs hebben aanzienlijk minder kans op kanker, darmkanker komt zelfs vrijwel nooit onder vegetariërs voor.
http://www.veggieme.com/waarom.s

op 02 08 2012 at 08:33 schreef yurp:

@Bertje

Sorry Bertje, maar dat is gewoonweg vegetarische propaganda en net zo’n kul als de uitspraak van Vetkleppert. Het is nooit aangetoond dat je met een strikt vegetarisch dieet ouder wordt of gezonder bent dan iemand met vlees in zijn dieet. Als er al onderzoek naar gedaan is dan zit dat zo vol met confounding variables dat het onbruikbaar is. Grootste waarschijnlijkheid is dat vegetariers uberhaupt bewuster omgaan met hun gezondheid. De rol van verzadigde vetten in hart- en vaatziekten staat momenteel sowieso ernstig ter discussie. Epidemiologische studies met betrekking tot voedsel zijn eigenlijk vrijwel altijd met dikke korrels zout te nemen. Vegetariër zijn, prima, moet je zelf weten. Ik feliciteer je ermee. Maar dat moreel verheven geneuzel staat je niet.

op 02 08 2012 at 09:13 schreef Pyt van der Galiën:

Vetkleppert: Ik kan uit ervaring mededelen dat je ontzettend slap en lamlendig wordt van vegetarisch eten.

Er zijn professionele bodybuilders die een vegetarisch dieet volgen, maar Vetkleppert wordt er slap en lamlendig van. Je brengt te veel tijd op GS door Vetklep, dáár wordt je slap en lamlendig van.

op 02 08 2012 at 09:15 schreef vetkleppert:

op 01 08 2012 at 20:53 schreef Bertje:
Ik heb het bij “vlees” niet over frikandellen, Big Macs en kiloknallend slagersafval, natuurlijk.
En als jij je wel lekker voelt bij vegetarisch eten en zo oud mogelijk worden, dan is dat voor jou blijkbaar de beste beslissing.

op 02 08 2012 at 10:55 schreef Herbert:

Jammer dat je de kop hebt weggegooid. Juist aan de kop en de nek zit heel lekker delicaat vlees. Probeer maar eens kippennekjes te krijgen op de markt, braden en lekker kluiven. En de originele kibbeling wordt gemaakt van de wangen van een kabeljouw. Nu van de obligate vissen als Heek en Pollak.

Verder, als je nog eens een keer klein wild of gevogelte gaat demonteren, gebruik dan een wildschaar. Dat gaat veel beter. http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/poultry-shears.htm En als je het grote spul wilt demonteren: een halbij. Zo eentje dus http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-hakbijl-16cm.htm

op 02 08 2012 at 11:00 schreef Peter:

Ja maar Herbert, ik zeg toch: ik zit in een vakantiehuisje en er IS HIER GEEN WILDSCHAAR! Ik moet alles met een bot mes doen.

op 02 08 2012 at 11:06 schreef Herbert:

Volgens mij heeft die hypermarché wel 300 verschillende wildscharen.

op 02 08 2012 at 11:08 schreef Peter:

Ik ben geen miljonair, Herbert. Deze vakantie is zo al duur genoeg.

op 02 08 2012 at 13:21 schreef Bertje:

@ yurp

Wat is er zo moreel verheven aan?
De feiten worden onderstreept door de WHO.
Sterker nog de WHO waarschuwt zelfs dat onze Westerse vlees consumptie zeer ongezond is en gelijk te stellen is aan een overdaad aan alcohol / tabak.
O nee wacht dat zijn natuurlijk ook maar veronderstellingen en propaganda praatjes want alcohol kan gezond zijn en tabak heeft…….bla bla.

op 02 08 2012 at 15:26 schreef yurp:

@Bertje

“dus ja in veel gevallen kunnen we dan rustig stellen dat “wij” wortels knagers superieur zijn.”

Je wentelt jezelf in morele superioriteit over dierenwelzijn, mensenwelzijn en wat al niet meer. En de WHO heeft het over overmatig vlees eten. Niet over vlees eten an sich. Ook alcohol is in overdaad inderdaad niet gezond en als jij van ’s ochtends tot ’s avonds aan je pijpje lurkt is dat OOK niet gezond nee. Twintig liter water drinken is ook niet gezond en 80% van je voedsel laten bestaan uit papaya’s ook niet. Nogmaals: er is nog nooit aangetoond dat je gezonder bent of langer leeft puur en alleen door alle vlees uit je dieet te schrappen. Er is daarentegen ook nog nooit aangetoond dat je dan minder gezond zou zijn of korter zou leven for that matter. Dat dit tegen cognitieve dissonantie aanloopt bij je kan ik me voorstellen na alle offers die je hebt gebracht om toch vooral het balletje met jus te laten staan.

op 02 08 2012 at 18:24 schreef Hiepo-kriet:

@Yurp

‘Je wentelt jezelf in morele superioriteit over dierenwelzijn’

In je reactie op Bertje beantwoord je vermeende superioriteits’gevoelens’ met morele verontwaardiging. Je leent je uitstekend als prototype, zo voorspelbaar en venijnig.

op 02 08 2012 at 18:36 schreef babs:

Bertje,
De enige claim die gezondheidsorganisaties na verloop van enige tijd niet hebben hoeven intrekken, is dat roken ongezond is. Niet al te serieus nemen dat volk. Ik vind het argument waarin je verband legt tussen vlees en voedselprijzen voor de allerarmsten wel goed trouwens.

op 02 08 2012 at 22:52 schreef Bertje:

@ yurp

“Dat dit tegen cognitieve dissonantie aanloopt bij je kan ik me voorstellen na alle offers die je hebt gebracht om toch vooral het balletje met jus te laten staan.”

O geen zorgen hoor, het heeft niks te maken met offers maken het is doodgewoon een logische stap voor mij althans.
Ik loop me lul en ook niet mijn luste na das alles, jezelf trainen en disciplineren, klinkt natuurlijk ook weer moreel verheven in jou oren. Kijk naar de kat ze kut leven is niet zo moeilijk en als iemand zich daar wel bij voelt moet hij dat het vooral doen.

op 03 08 2012 at 03:05 schreef You On A Gin:

Ja maar, Bertje, als ik zo vrij mag zijn: wanneer je zelf het niveau hebt bereikt om verleidingen effectief af te kunnen slaan en geen slaaf te zijn van je verlangens, ben je eigenlijk al te dicht bij de essentie om waardeoordelen over anderen te vellen, vanuit die positie.

op 03 08 2012 at 09:05 schreef yurp:

@Bertje

Dat zal ik dan vooral ook doen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

@Hiepo-criet

Zak jij er maar lekker in, ik heb je nog geen enkele zinnige bijdrage zien maken.

op 03 08 2012 at 10:38 schreef Bertje:

@ yoag

Ik ontarm mijn verleidingen, dan alleen kan ik ze transformeren tot iets nuttigs.
En hoe kom je erbij dat een mens dan geen waardeoordelen meer zou mogen vellen. Ik verbind echter geen consequenties in mijn handelen aan mijn waardeoordelen. Mijn waardeoordelen zijn niets meer en niets minder dan een kompas.
Een open hart voor alle te hebben iets mooiers bestaat er niet.
* geitenwollensokken modus uit*
;-)
@ yurp

Met je laatste zin leg je mooi de wortel bloot van vele zoniet alle problemen.

op 03 08 2012 at 11:34 schreef Hiepo-kriet:

@Yurp

Klopt, maar in sommige gevallen is het genoeg om kort en zonder veel omhaal de vinger op de zere plek te leggen. Jij bent zo’n geval.

‘Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’

Ik bedoel maar.

op 07 07 2014 at 11:40 schreef Suze:

Ach arm konijn. Waar zijn zijn oren?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS