Home » Archief » Sex and the Lower East Side


[06.12.2013]

Sex and the Lower East Side

Peter Breedveld

Opmaak-Cover-Unterzakhn-05

Het stripboek Meideles van Leela Corman speelt zich af in the Lower East Side in New York aan het begin van de twintigste eeuw, maar met een paar aanpassingen had het net zo goed Bos en Lommer in Amsterdam kunnen zijn, in 2013.

Hoofdpersonen zijn de tweelingzussen Fanya en Esther, kinderen van Joods-Russische immigranten, die in de corsetwinkel van hun dominante moeder werken. Het mens laat zich uitwonen door elke man die maar wil, terwijl haar echtgenoot zich stilletjes naar een vroege dood drinkt.

Voorplanten als boerderijdieren

Fanya en Esther trekken de aandacht van ‘vrouwendokter’ Bronia, die hun moeder overtuigt om één van hen, Fanya, naar school te laten gaan. Esther gaat kort daarna werken in een danstheater dat ook een bordeel blijkt te zijn, en zo neemt elk van hun levens een compleet andere wending. Esther wordt hoer, nadat ze op twaalfjarige leeftijd door een bezoeker van het bordeel wordt verkracht, en Fanya wordt de assistent van Bronia, die abortussen uitvoert en vrouwen seksuele voorlichting geeft.

Bronia geeft alle vrouwen, getrouwd of niet, één dringend advies: onthou jezelf van seks. ‘Seksuele slavernij is het lot van de vrouw die zich door een man laat vangen’, zegt ze. ‘Het zijn de driften van de man die ervoor zorgen dat vrouwen zich constant voort moeten planten, als boerderijdieren.’

Meideles1

Seksuele dictatuur

Thuis vertelt Fanya Esther het verhaal van Persephone, ontvoerd en verkracht door de god van de onderwereld Hades, waarna ze wordt gedwongen zijn echtgenote te zijn. Esther vindt het verhaal afschuwelijk, maar het fascineert haar tegelijkertijd zodanig, dat ze Fanya het steeds opnieuw laat vertellen.

De mythe van Persephone en Hades is de dagelijkse realiteit in de Lower East Side, waar vrouwen op straat sterven aan hun doe-het-zelf-abortussen, de prooi zijn van hitsige mannen maar zeker ook van de andere vrouwen, met hun scherpe tong en dubbele moraal. Iedere vrouw, die zich aan de wrede seksuele dictatuur onttrekt, wordt door deze Roze Khmer avant la lettre aan de virtuele schandpaal genageld. De moeder van Fanya en Esther vanwege haar promiscuïteit, Bronia en Fanya omdat ze geboortebeperking propageren en abortussen uitvoeren en Esther omdat een hoer is, en er niet over peinst voor een karig loon in een warenhuis te gaan werken, zoals eerbare vrouwen doen.

Meideles-06

Zinnelijkheid van tekst en tekeningen

Maar zelfs binnen de familie mist de dubbele seksuele moraal haar verwoestende uitwerking niet. Esther wordt door haar moeder verstoten als uitkomt dat ze in een bordeel werkt en als het jongere zusje van Fanya en Esther verongelukt, wordt het Esther door Fanya verboden mee te rouwen. ‘Je bent dood voor ons!’ roept ze.

Meideles (‘Jiddisch voor ‘meisjes’, de oorspronkelijke titel is ‘Unterzakhn‘, wat ‘ondergoed’ betekent) is een onderkoeld verteld verhaal in een expressieve, naïeve tekenstijl. Het is allemaal niet mals wat de personages overkomt, maar de loodzware tragiek vindt een tegenwicht in de zinnelijkheid van tekst en tekeningen. Corman zegt in interviews geïnspireerd te zijn door Gilbert Hernandez en ik moet zeggen dat haar boek me meteen deed denken aan de auteur van het meesterlijke Palomar, maar associaties met Chagall dringen zich toch ook wel op. En verder waart in Meidelez de geest rond van Gabriel García Márquez.

Meideles-03

Jiddische woordenlijst

Dit is het eerste boek dat ik van Corman gelezen heb. Behalve stripauteur is ze ook illustrator en professioneel buikdanseres (bekijk hier een optreden van haar – ze is een voluptueuze schoonheid). Unterzakhn is bekroond met de Prix Mille Pages en genomineerd voor een Eisner Award, de LA Times Book Award en Le Prix Artemisia.

Toch weer knap van Xtra, de eigenwijze underdog onder de Nederlandse stripuitgeverijen, dat ze de Nederlandse rechten voor dit mooie boek binnen heeft weten te slepen.

Achterin Meideles staat een Jiddische woordenlijst, vol termen die handig zijn in de dagelijkse omgang, zoals ‘petzeleh‘ en ‘shtoepen‘.

Meideles-07

Peter Breedveld, strips, 06.12.2013 @ 10:15

[Home]
 

1 Reactie

op 06 12 2013 at 10:28 schreef Esther / Uitgeverij XTRA:

Mooi stuk, zeg. Knap altijd zoals jij een verhaal weet samen te vatten en te duiden. De bovenste pagina, met de scène in het badhuis, heeft het boek overigens niet gehaald. Des te leuker om ‘m hier te zien.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS