Home » Archief » Tunesische verkiezingen


[22.10.2011]

Tunesische verkiezingen

Hassnae Bouazza


Illustratie: Norman Lindsay

Morgen vinden er voor het eerst verkiezingen plaats in Tunesië, het land dat in december 2010 in opstand kwam tegen haar ‘president voor het leven’ Ben Ali en zo voor een ongekend domino-effect zorgde in de andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

Tunesië heeft al heel lang een seculiere traditie. De in 2000 overleden Habib Bourguiba regeerde het land van 1957 tot 1987 tot hij door Ben Ali werd verdreven. Bourguiba gaf onderwijs en vrouwenrechten prioriteit. Van religieuze dwang wilde hij niks weten. Ik kan me de verhalen van mijn zus herinneren toen zij nog studeerde in Marokko. Veel, zo niet alle, Tunesische studenten vastten niet tijdens de Ramadan en gaven als reden dat ze dat niet hoefden van Bourguiba. Een ongekend moderne houding die niet veranderde onder Ben Ali.

Zine el Abidine Ben Ali begon ambitieus, zoals zovele van zijn collega-despoten: hij zou democratie invoeren en ook vrije verkiezingen, maar dat pluche zit zo lekker, hè.

Tunesië was zo seculier dat de geestelijke, die religieuze vragen beantwoordde op de televisie, een keurig gekapte vrouw zonder hoofddoek was, want van de foulard wilden ze niets weten. Bourguiba noemde de hoofddoek een ‘verfoeilijk vod’.

Dat de jarenlang onderdrukte islamisten hun vleugels zouden uitslaan na de val van Ben Ali, was te verwachten. Zij vinden nu dat het hun beurt is.

Op zondag 9 oktober, de dag dat de Koptische demonstratie in Caïro zo hard werd neergeslagen, viel in Tunesië een groep van zo’n 300 salafisten het kleine televisiestation Nessma aan, omdat het de film Persepolis uitzond en een debat hield over moslimradicalisme. Persepolis is een animatiefilm die gaat over de laatste dagen van de sjah en de Iraanse revolutie.

Een andere grote demonstratie van salafisten werd door de politie uiteen gedreven met traangas toen de menigte naar het ministerie van de premier wilde.

Onder seculieren heerst de angst dat de islamisten religieuze wetgeving gaan doorvoeren. De islamitische Ennahda-partij, die te boek staat als ‘gematigd’ staat op winst, maar sceptici zijn er niet zo zeker van dat de seculiere waarden, waar het land al zo lang op gestoeld is en waarmee Tunesië ook een uitzonderingspositie had binnen de Arabische wereld, wel veilig zullen blijken.

Journalist en columnist Diana Mukkaled is optimistisch: zij denkt dat de wanhopige acties van de salafisten juist laten zien dat ze geen grip hebben op de samenleving en dat Tunesiërs zich van hen zullen afkeren nu ze hun gewelddadige kant hebben laten zien.

Nieuwszender Al Arabiya bezocht de bakermat van de opstand, Sidi Bouzid, en daar zien de jongeren het niet zo rooskleurig in. Een van de geïnterviewden zegt ‘eerst was er maar één die loog, nu zijn er honderd’, doelend op de vele politieke partijen die zijn opgericht en meedingen naar de winst. De werkeloosheid is nog groot, en mensen vrezen dat de armere gebieden achtergesteld zullen blijven en dat er voor hen dus niet zo veel zal veranderen.

De Tunesiërs stemmen morgen voor een vertegenwoordiging die een nieuwe grondwet gaat opstellen, toeziet op de regering en nieuwe verkiezingen voorbereidt. Volgens verschillende berichten zal de opkomst zo rond de vijftig, zestig procent liggen. De omliggende landen kijken met ingehouden adem toe.

Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, Elle en de Arabische site van de Wereldomroep. In 2009 was ze te bewonderen in Vrouw & Paard, afgelopen kerst won ze bijna De Nationale Wetenschapsquiz. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 22.10.2011 @ 10:46

[Home]
 

46 Reacties

op 22 10 2011 at 12:38 schreef Yvonne:

Dank voor de informatie. Interessant en leerzaam.

op 22 10 2011 at 12:39 schreef Rob:

Ik was in ’90 als student Arabisch een maand in Tunesie. We kregen uitgelegd dat Habib Bourguiba tijdens Ramadan live op televisie een glas melk had gedronken, en dat hij de verhoging van de industriele produktie tot jihad had verklaard, waarmee voor de arbeiders de vastenplicht vervalt.
Drinkende Tunesiers legden me lachend uit dat drinken geen probleem is ‘als Allah slaapt’. Inderdaad een relaxte, moderne samenleving naar Arabische begrippen.
Een vriend van mij las in de trein een Koran. Een man had daar bezwaar tegen want als ongelovige mocht hij het heilige boek niet eens aanraken. Een vrouw (later bleek ze stewardess van Tunis Air tijdens de terugvlucht) wees de man terecht: hoe zou iemand zich bijvoorbeeld kunnen bekeren als hij niet eerst de Koran kon lezen? Wij vonden dat ontzettend vooruitstrevend: een vrouw die in het openbaar een fundamentalistische islamiet tegensprak. Het paste niet dat wij hadden bij de verhoudingen in de islamitische wereld.
We weten wat er bij de eerste verkiezingen in Algerije is gebeurd. We kunnen alleen het beste hopen voor Tunesie. Inch’Allah dan maar… of juist niet.

op 22 10 2011 at 14:06 schreef Rene K:

Laten we het hopen dat het eerlijke verkiezingen worden, waarna alle stromingen vertegenwoordigd worden in het parlement. Daar horen ook de extremisten bij, hopelijk niet als meederheid.

Ik wacht met spanning de uitkomsten af.

op 22 10 2011 at 16:26 schreef Yvonne:

Video: dictator Ben Ali was even terug in Tunesië.
Wat een goeie stunt! Was even schrikken.
Ideetje voor maintenant Le pays bah.
Nrc.nl

op 22 10 2011 at 17:13 schreef MNb:

Het is aan de ene kant merkwaardig en aan de andere kant typerend dat de Nederlandse media nauwelijks aandacht aan deze Tunesische verkiezingen besteden. Want deze zouden wel eens een sleutelmoment kunnen betekenen. Salafisten zijn engerds, zoals er in de Knesset ook een paar zitten. Daarbij vergeleken zijn onze SGPers toonbeelden van seculariteit. Zijsprong: de Surinaamse Assemblee kent geen religieus-extremistische, maar wel andere malloten.
Voor die gematigde Ennahda-partij ben ik niet bang. Erdogan en zijn club hebben in Turkije de democratie alleen maar versterkt door de grip van het leger los te weken.

op 22 10 2011 at 18:11 schreef Sasha Berkman:

MnB: Ik deel je mening over de situatiue in Turkije.

op 23 10 2011 at 11:47 schreef Michel van den Hof:

Nederland zal slechts proactief aandacht aan zulke ontwikkelingen steken, indien de Israëlische situatie hier direct(er) bij betrokken is. Zo niet, dan hobbelen we acther de feiten aan. Zijn er dan onverwacht toch nog verwikkelingen die meet aandacht ( lees: tijd ) vragen, dan wordt het een hard gevecht in de redactie, om wat heilige tijd af te snoepen van geleuter over voetbal ……….

Ik hoop uiteraard op vcoruitgang voor een ieder in Tunesië, maar veranderingen zijn zelden voor een ieder even goed, op z’n minst goed, dus voor sommige (groepen) wacht ik het met angst en beven af, want verschuivingen zal het vrijwel zeker geven. Zo lang het voor de bevolking maat “ten gunste” wijzigt, en niet “voor ons” of “in onze ogen” gunstigt wijzigt. Wij, hiet in de EU, komen wel op de laatste plaats, wat dat betreft. Stop met de egocentrische denken : Politiek en Mensheid !!!

Groet, Michel

op 23 10 2011 at 13:11 schreef Jan van Dijk:

Als moslim-extremisten maar een klein beetje macht krijgen zullen ze al heel snel alle macht naar zich toe trekken, omdat gematigde moslims zich wel wachten om zich openlijk te verzetten. Ze worden dan namelijk weggezet als afvalligen, en dat is levensgevaarlijk.

op 23 10 2011 at 15:58 schreef Sasha Berkman:

Jan van Dijk: Werkelijk joh, wwaar baseer je dat op? Het lijkt mij namelijk wilderiaanse poep dat je uitbraakt.

op 23 10 2011 at 23:46 schreef p.wielaard:

@MNb, De macht van het leger in Turkije is ingeperkt omdat die seculariteit van het land bewaakt, niet om de democartie een dienst te bewijzen. En Sasha, bespaar me vast je Bommeliaanse commentaar !

op 24 10 2011 at 12:02 schreef Daan Dankaart:

Hoi Hassnae, weer een belangwekkende uiteenzetting. voor zover ik tot nu toe heb kunnen waarnemen, zijn de verkiezingen zeer waardig verlopen, een voorbeeld hoe democratie beleden kan worden. Intelligent volk is daarvoor de grondslag.

op 24 10 2011 at 12:03 schreef MNb:

Mea culpa, Wielaard. Ik was éven vergeten dat in jouw Wilderiaans wereldbeeld het godsonmogelijk (de christelijk-humanistische god uiteraard) dat een islamitisch politicus de democratie een dienst bewijst. Natúúrlijk is de geheime agenda van Erdogan de invoering van een theocratie. Het feit dat het bestuur van een moskee al eeuwenlang democratisch gekozen wordt is in deze om redenen die jij alleen weet uiteraard volstrekt irrelevant.

op 24 10 2011 at 13:37 schreef Sasha Berkman:

Daar komt bij dat de seculiere fascisten in Turkije verantwoordelijk zijn voor talloze coups (de laatste in 1980) dat de gevangenissen propvol zitten met 10.0000den politieke gevangenen, dat er letterlijk 100.0000den mensen invalide zijn geworden als gevolg van martelingen, 1000den personen “verdwenen” zijn, etc etc. Het schorum dat gister in amsterdam een koerdisch centrum aanviel is ook van dat fascistische MHP tuig. Wilders heeft zijn openlijke bewondering uit gesproken over de turkse leger, dat zegt genoeg.

op 24 10 2011 at 13:54 schreef Rene K:

Volgens mij is het nu niet het MHP dat een militaire actie in koerdistan uitvoerd, Sasha. Ik durf zelfs te stellen dat de seculiere turken en de partij van Erdogan eensgezind zijn in het nationalisme dat geen autonomie-wens van Koerden toestaat.

op 24 10 2011 at 14:11 schreef Sasha Berkman:

DE MHP is een verlengstuk van het leger. En een hele machtige stroming binnen de Turkse sameleving. Doodseskaders worden vaak uit MHP’ers gerecruteerd. Koerden zijn niet de enigen die te lijden hebben onder de seculiere fascisten. Kijk maar eens op de website van Amnesty International en zoek op Turkije, informeer je zelf over de vele zaken op het gebied van mensenrechtenschendingen die voor het europesche hof voor de rechten van de mens zijn gevoerd tegen de Turkse staat. Het is goed dat de grondwet gewijzigt wordt en dat de onschendbaarheid van de militaire misdadigers wordt opgeheven.

op 24 10 2011 at 15:26 schreef Jack L.:

En nu zijn Turkse seculieren weer fascisten, volgens Sasha…

Ik weet het niet hoor, maar op het ogenblik (onder leiding van de meer islamitisch ingestelde Erdogan), zitten er behoorlijk wat leden van de seculiere elite vast op nogal de vage beschuldiging van “het beramen van een machtsgreep.”

En datzelfde geldt voor journalisten die over deze vermeende machtsgreep geschreven hebben.

En voor wat het waard is: voor de liefhebber: http://amnesty.org/en/region/turkey/report-2011

Volgens Amnesty deugt dus én het leger, én de regering Erdogan niet. Ik kan het wel uitspellen, maar ik denk dat alle lezertjes op dit blog dat zelf ook wel kunnen zien.

op 24 10 2011 at 15:27 schreef Jack L.:

En we hadden het hier eigenlijk over Tunesië, trouwens.

op 24 10 2011 at 15:57 schreef Sasha Berkman:

Nee Jack, niet iedere tusrkse seuclier is een fascist, het leger daarintegen en haar civiele stootroepen de MHP, in concreto, de machthebbers, zijn dat wel degelijk.
De geschiedenis van de mensenrechten sinds de coup van 1980 lijkt sterk op die van landen als het vroegere Chili, Argentinie etc etc. Martelingen, politieke gevangenen, verdwijningen, doodseskaders etc etc.

http://afa.home.xs4all.nl/comite/publ.html voor als je in wilt lezen in deze materie.

op 24 10 2011 at 16:35 schreef J.J. van der Gulik:

Die opstand van het Tunesische volk werd geregisseerd vanuit de Amerikaans-Israelische geopolitiek, waar o.m. de ontwikkelingen in Afghanistan, Irak, Libie en Egypte deel van uitmaken. Hoe het met betrekking tot Irak werkte, valt aardig op te maken uit een uitgebreid artikel in Haaretz van de hand van Ari Shavit met als titel White Man’s Burden. Te googelen.

op 24 10 2011 at 16:39 schreef Jack L.:

Aha. We hadden het dus niet de seculieren van de centrum-linkse CHP (de grootste seculiere oppositiepartij partij van Turkije), maar over de ultra-rechtse MHP (de op één na grootste seculiere oppositiepartij partij van Turkije).

Nu snappen we elkaar. Bedankt!

op 24 10 2011 at 16:53 schreef Sasha Berkman:

Jack: inderdaad! En dat de MHP tegenwoordig in de oppositie zit ipv in het centrum van de macht is alleen maar goed.

op 24 10 2011 at 16:57 schreef Pyt van der Galiën:

Heb je ook bewijzen voor de stelling dat “die opstand van het Tunesische volk werd geregisseerd vanuit de Amerikaans-Israelische geopolitiek”, Van der Gulik?

Ik sta nogal wantrouwig tegenover vage theorieën die complotten tot de drijvende kracht in de geschiedenis maken.

Bovendien: waarom zouden de VS en Israël in ’s hemelsnaam een voor hen gunstige status quo verstoren? Het laatste waar die landen behoefte aan hebben is een instabiele situatie in Noord-Afrika. De Amerikanen hebben Mubarak gesteund tot het duidelijk werd dat hij niet langer te handhaven viel.

Kortom: welke reden zouden de Amerikanen kunnen hebben hen welgevallige regimes ten val te brengen?

op 24 10 2011 at 18:25 schreef J.J. van der Gulik:

Re Galien

In de Amerikaanse en Israelische buitenlandse politiek wordt er veel gewerkt met complotten. Denk maar aan allerlei regime changes in koloniale verhoudingen. Maar de hele goegemeente is zo correct opgevoed dat juist dan alleen al daarop wijzen als mogelijkheid, en dat bij Israel in sterkere mate dan bij Amerika omdat voor joden nu eenmaal voor velen het beginsel geldt ‘Caesar’s wife is above suspicion’, je dat in de ogen van velen al suspect maakt. De Nederlandse publieke opinie is dan ook veel te gemakkelijk te manipuleren.

En over instabiliteit gesproken. Googel maar eens op de Lavon affaire. Overigens wilde met name de Israel Lobby perse van Saddam af.

op 24 10 2011 at 18:39 schreef Jan van Dijk:

Pyt, zoals je weet horen Israel en Amerika allebei tot dom-rechts. Dus het is dom om te veronderstellen, dat hun handelen intelligent zou kunnen zijn. Ze willen gewoon overal hun invloed uitoefenen, ongeacht of dat in hun belang is.

op 24 10 2011 at 19:15 schreef MNb:

Ja, Gulik, dat is wat we noemen een doorslaggevend bewijs voor je samenzweringstheorie.

op 24 10 2011 at 20:55 schreef Sasha Berkman:

De mensen die beweren dat Israel de amerikaanse politiek aanstuurt zijn gewoon simpel. Het heeft geen zin om met het in discussie te gaan. De VS wikt en beschikt en handeld daarna. D4e zionistische lobby is erg sterk in amerika, dat klopt, De dag echter dat ¨de dollar instort” krijgt de zionistische staat geen geld meer kado om wapens te kopen. Ik persoonlijk hoop dat dat gebeurd voordat de zionisten een oorlog tegen Iran uitlokken.
Ook Israelische goewillende burgers worden vandaag de dag zwaar genaaid door de amerikanen. De zionazies aan de macht in Israel kunnen hun politiek alleen maar blijven bedrijven omdat de amerikanen iedere VN resolutie tegen zionisme of israelische misdaden vetoén.

op 24 10 2011 at 21:59 schreef p.wielaard:

Erudiet willen overkomen en zo’n beetje alle vervoegingen van werkwoorden fout maken gaat een beetje moelijk samen Sasha. En Mnb, dus omdat democratie in de moskee werkt (hoe kom je anders aan een bestuur, maar dat terzijde), laat je de grootste tegenstander (het leger dus) ongemoeid als je de kans krijgt ? (Europa lokt toch ?)

op 24 10 2011 at 23:41 schreef Sasha Berkman:

¨Erudiet willen overkomen en zo’n beetje alle vervoegingen van werkwoorden fout maken gaat een beetje moelijk samen Sasha. En Mnb, dus omdat democratie in de moskee werkt¨

Iemand die hier kaas van maken?

op 25 10 2011 at 02:41 schreef MNb:

Wielaard: die dus is van jou. Ik ben niet dom genoeg voor zo’n non-sequitur.

Fraai staaltje van tendentieuze kop:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/2985561/2011/10/24/Islamisten-gaan-voorop-in-verkiezingen-Tunesie.dhtml

Nee, het zijn de gematigden die winnen, met de seculieren op de tweede plaats. Alweer zijn de Surinaamse kranten accurater. Ik citeer:

“In de peilingen staat de gematigde islamitische partij Ennahda bovenaan. Die partij was onder Ben Ali verboden. Volgens Ennahda gaat de islam goed samen met democratie en vrijheid en zal de partij geen verbod op alcohol nastreven of vrouwen dwingen een hoofddoek te dragen. Seculiere Tunesiërs zijn daar wel bang voor. Ook de seculiere Progressieve Democratische Partij staat hoog in de peilingen.”

op 25 10 2011 at 02:43 schreef MNb:

Nou maar hopen dat PB niet te streng is met zijn regel “niet twee keer achter elkaar reageren. Dit gaat over iets anders, nl. Libië.

Op de tegenoverliggende pagina staat een verontrustender analyse van Libië.
Mustafa Abdel-Jalil: rechter bij de terdoodveroordeling van de Bulgaarse verpleegkundigen.
De sterke man in Tripoli (geen naam, dat maakt wantrouwend) is een voormalig kopstuk van de Libische tak van Al Qaeda.

Dat laatste doet de wenkbrauwen omhoogschieten – Khadaffi die Al Qaeda toelaat?!

Ook beweert het artikel dat volgens The Economist de inwoners van Tripoli angstig en onverschillig waren toen de rebellen de stad introkken.

op 25 10 2011 at 07:41 schreef Peter:

Dat was nog één keer, MNb, maar echt de laatste keer, anders begint iedereen straks weer met zijn twee- en drietrapsraketten.

Ook omdat jouw twee bovenstaande reacties – met wat discipline – makkelijk in één reactie hadden gepast.

De volgende keer doe je je werk echt voor niks. Ik ga heel Romeins zijn in de handhaving.

op 25 10 2011 at 11:00 schreef p.wielaard:

Nou vooruit, leg ik het uit: Meedoen aan verkiezingen doe je om de macht (en nergens anders voor). Als het leger je in de weg zit en er dienen zich omstandigheden en mogelijkheden aan om die macht (van het leger dus) te beperken, grijp je die. Dat is logisch opportunisme. Dat zegt dus niks over het democratisch gehalte van degene die zo’n kans benut. Ook al voer je aan dat het er in moskeeen democratisch aan toe gaat.
In Tunesie is het nu gewoon afwachten hoe zaken zich ontwikkelen.

op 25 10 2011 at 11:48 schreef Pyt van der Galiën:

@Van der Gulik

Verwijzingen naar in het verleden door de VS gesteunde/geregisseerde coups als die tegen Allende en Mossadegh vormen uiteraard geen bewijs dat de VS óók de “Arabische Lente” regisseren.

De opstand in Tunesië was een authentieke volksopstand, evenals die in Egypte. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat de VS of Israël bij die opstanden betrokken waren. Geen van beide “regime changes” kwam de VS (of Israël) goed uit, integendeel. Een democratisch regime in Egypte zal de relatie met Israël heel wat kritischer bekijken dan een corrupte VS-cliënt als Mubarak dat deed.

@Sasha

Ik verbaas me steeds weer over jouw vermogen potentiële medestanders van je te vervreemden. Wat de Palestijnen wordt aangedaan is al erg genoeg zónder kwalificaties als “zionazies” en andere aan de vocabulaire van Jeroen de Kreek ontleende woorden.

op 25 10 2011 at 12:02 schreef MNb:

Wielaard begint bij geheime verkiezingen en eindigt bij heeft niks te maken met democratisch gehalte … tja.

Meer Libische problemen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/7564/Opstand-in-Libie/article/detail/2988042/2011/10/25/Zorgen-over-plunderingen-en-moorden-door-Libische-milities.dhtml

Aaahhh, discipline …. een mooie eigenschap die ik niet bezit. Ik zal mijn best doen.

op 25 10 2011 at 12:51 schreef p.wielaard:

Een dictator verdrijven doe je nu eenmaal niet met padvinders !

op 25 10 2011 at 14:33 schreef sabaroth:

Nope daar heb je zionisten voor nodig

op 25 10 2011 at 16:04 schreef Sasha Berkman:

Beste Pyt, ik vind de term zionazi zeer toepasselijk voor de zionistische schoften die de slachtoffers van de holocaust op zo’n afgrijselijke manier misbruiken voor hun eigen fascistische agenda. Het moet duidelijk zijn dat de palestijnen de slachtoffers zijn van nazi-achtige fascisten.

op 25 10 2011 at 17:10 schreef J.J. van der Gulik:

re Galien

De politiek ten aanzien van o.m. Egypte, Tunesie, Afghanistan, Irak, Saoedi-Arabie, Syrie en Libie ligt in lijn met de Amerikaans-Israelische geopolitiek, die gebaseerd was op het simplistische idee, dat als de westerse democratie naar de islamitische wereld gebracht wordt dit ertoe leidt dat de landen daar minder geneigd zijn onderling maar vooral met Israel strijd te leveren, omdat dit ook zo geldt voor westerse democratieen. Tegelijk kon er zo een imperium gecreeerd worden, die deed denken aan het Romeinse rijk. Bij extreme regimes en landen zoals Saoedi Arabie was het beleid erop gericht regimes aan de macht te hebben, die net als Saoedi-Arabie toch zaken met het westen wilden doen. En zo werd in Afghanistan voor dat doel de Taliban opgericht. Die politiek pakt contraproductief uit voor het westen en mogelijk ook voor Israel. Het argument dat de belangen van Amerika er niet mee gediend zijn is op zich wel juist maar dat geldt op termijn voor de gehele neoconpolitiek en toch werd die doorgezet. Het leverde wel grote oliecontracten op in Irak en andere contracten voor bijvoorbeeld het bedrijf Halliburton met zijn connecties met Cheney. De berichtgeving over Tunesie w

op 25 10 2011 at 22:00 schreef MNb:

Eeehhh, Wielaard, even een klein detail: dictators houden gemiddeld nooit vrije geheime verkiezingen en hoeven dus ook niet op die manier verdreven worden. Was je dat even ontgaan?

op 25 10 2011 at 22:02 schreef Sasha Berkman:

Gulik, ok. Hoe vertaal jij dit in je stemgedrag alhier ten lande?
Wat zegt da over de Tunesisische verkiezingen, ff recapitulerend?
Wat heb jij tegen moslims?
Ik kan me natuurlijk vergissen, daar ben ik zelfs sterk in, maar geloofde jij niet dat we onze christelijk/westerse/rechtste beschaving moeten redden tegen de oprukkende islam?

somehow it doesnt compute

op 25 10 2011 at 23:19 schreef p.wielaard:

Mnb, Wat dacht je: ik gooi er zelf maar eens een cryptogram tegenaan ?

op 26 10 2011 at 07:27 schreef J.J. van der Gulik:

re Berkman

Ik stem nooit.

En ik heb geen probleem met de islam in de islamitische wereld, wel met de aanwezigheid van de islam in de westerse wereld.

op 26 10 2011 at 22:30 schreef Sasha Berkman:

Grijze Wolven kondigen meer geweld aan

http://www.indymedia.nl/nl/2011/10/79508.shtml

Waarom Twittert Geert W. niets?

op 26 10 2011 at 23:03 schreef Sasha Berkman:

Gulik, Vraag, dus geen beschuldiging, verwijt oid, maar wat is jouw mening over fascime?

op 27 10 2011 at 12:29 schreef Sandro:

Nee Jack, niet iedere tusrkse seuclier is een fascist, het leger daarintegen en haar civiele stootroepen de MHP, in concreto, de machthebbers, zijn dat wel degelijk.

Waarbij met klem moet worden gezegd dat voor sasha iedere soldaat en politie-agent een fascist is. Niet ontkennen lieve schat, want dat blijkt uit je postings hier en op andere plekken op het net.
Verder graag een link naar het prijzen van het Turkse leger door Wilders – anders is het de zoveelste losse flodder die wel heel erg naar links afgebogen is.
En waarom zou volgens jouw Geert moeten twitteren over de grijze wolven?
En dan nog 1 vraagjes als het mag (als het niet mag doe ik het toch): Waarom heeft de door jouw zo geprezen Erdogan niets gedaan aan al die politieke gevangenen, martelingen enz. het is onder zijn bewind volgens mij niet minder geworden.

op 27 10 2011 at 14:57 schreef Sasha Berkman:

Sandro: dat zoek je maar zelf lekker uit. Jij hebt lijnen zat die richting op. Je ontkenning van het feit dat de openlijke Hitler aanhangers van de MHP fascisten zijn zegt genoeg voor mij.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS