Home » Archief » Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar


[03.06.2015]

Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

Peter Breedveld

bad2

Ik heb ze weleens gezien, mannen die na het sporten hun onderbroek aanhouden onder de douche. Het blijven uitzonderingen maar volgens het Algemeen Dagblad is het een trend tegenwoordig, of meer een epidemie, en komt het door de moslims.

Nu zag ik op Facebook inderdaad veel moslims instemmend reageren op het AD-verhaal. Volwassen mannen die verklaarden al twintig jaar met een broek aan te douchen en dat een leerkracht die in het verhaal wordt opgevoerd, die dat geklede douchen maar niks vond, een vieze pedo was en opgesloten moest worden. Maar ik zag ook niet-moslimse autochtonen die het geklede douchen toejuichten. Ook vanwege de ‘pedo’s’ en de ‘viezeriken’ en dat je kans liep naakt op het Internet te eindigen.

Puriteinse bekrompenheid

Het zal dus niet alleen aan de moslims liggen, die nieuwe preutsheid. De Amerikaanse bedrijven Facebook, Twitter, Apple en Paypal leggen ons ook hun puriteinse bekrompenheid op, maar als Amerikanen aan onze vrijheid knagen kunnen we dat op de één of andere manier altijd beter hebben dan als moslims dat doen.

Douchen met een broek aan is niet erg hygiënisch en behoorlijk verknipt en volgens mij heeft het geen reet met de islam te maken. Mannen en vrouwen in islamitische landen als Turkije en Marokko baden immers (weliswaar gescheiden) ook gezamenlijk zonder kleren aan in hun hamams. Lees de verhalen erover van Hayat Shadied en Esra Dede maar eens.

Piemelgrootte

Ik vermoed dat het meer een machodingetje is. Naakt zijn mensen kwetsbaar en mannen zijn niet graag kwetsbaar. In het AD wordt ook, vrij terloops, iets gezegd over opmerkingen die jongens maken over de grootte van elkaars piemel. Dat zou best wel eens een belangrijker factor kunnen zijn dan in het verhaal wordt gesuggereerd. Misschien ligt het aan mij, maar ik hoor en lees en zie de laatste tijd veel over piemelgrootte en ik kan me echt niet herinneren dat dat in mijn jeugd een kwestie van belang was.

Zou het kunnen dat we ons vroeger minder druk maakten om onze piemelgrootte omdat het vrij gewoon was om andere mannen naakt te zien en we dus wisten dat piemels er in alle soorten en maten zijn en dat daarom niemand een uitzonderlijke piemel heeft?

Maar de enige piemels die jongens nu te zien krijgen (naast die van henzelf) zijn die van pornosterren op het Internet. Dat zijn meestal wel enorme joekels, monsters vaak. Ik kan me voorstellen dat je dan gaat geloven dat jij een uitzonderlijk klein dingetje hebt, dat je liever verborgen houdt voor de rest van het voetbalteam.

Onhaalbaar schoonheidsideaal

Daarom moet, en ik zeg dit zonder ironie, niet om te provoceren of zo, het naakt gezamenlijk douchen verplicht worden op school en op sportclubs. Ik wil nog wel verder gaan: het moet zelfs verplicht worden om gemengd te douchen, dus jongens en meisjes bij elkaar.

Niet alleen vanwege de hygiëne, dat lijkt me een no-brainer, maar omdat jongeren er tegenwoordig een nogal krampachtig, ronduit ongezonde houding tegenover hun lichamelijkheid op nahouden. Ook lijkt een onhaalbaar schoonheidsideaal ondanks alle bewustwordingscampagnes en lobbygroepen niet alleen hardnekkig stand te houden, maar zich zelfs uit te breiden. Niet alleen vrouwen worden geacht de juiste maten te hebben, ook mannen moeten tegenwoordig aan allerlei Spartaanse eisen voldoen (ik geloof niet dat die ‘dadbod’ echt iets gaat worden).

Mannen houden er bovendien een weinig realistisch beeld op na van hoe een vrouwenlijf er uitziet. Het schijnt dat mannen zelfs hun moeder en zussen niet meer naakt zien, tegenwoordig. Ook op dat vlak worden ze dus gevormd door de porno op het Internet. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waarom dat onwenselijk is.

Gezamenlijk naakt

Wat is daar nou een beter medicijn tegen dan kinderen gezamenlijk naakt te laten zijn? Als je van jongs af aan ziet dat geen lijf op het andere lijkt en er dus niks geks is aan dat van jou of aan dat van een ander, scheelt dat een hoop hang-ups en trauma’s en complexen en bezoekjes aan de psychiater of de seksuoloog.

Bovendien wordt er zo korte metten gemaakt met het misverstand onder veel mannen dat naakte vrouwen er zijn om seks mee te hebben. Dat misverstand wordt bijvoorbeeld versterkt door het verbod dat kennelijk op Israëlische scholen geldt op korte broeken voor meisjes. In het hele land protesteren meisjes ertegen omdat er met het verbod een verband wordt gelegd tussen seksueel geweld en de manier waarop een vrouw zich kleedt.

Niet-seksuele context

Ze hebben gelijk. Door vrouwen kuisheid op te leggen legitimeer je seksueel geweld tegen vrouwen die zich er niet aan houden. Mannen hebben vrouwen te respecteren, al staan ze poedeltje naakt voor hen. Dat zou sowieso geen probleem zijn als een naakte vrouw tot de alledaagse werkelijkheid behoort, omdat je ze regelmatig naakt ziet terwijl je zelf ook naakt bent, in een niet-seksuele context.

Eigenlijk zou de hele gymles naakt moeten zijn. Gymnastiek is immers afgeleid van het oud-Griekse woord voor naakt, gymnos. Die oude Grieken, nog onbezoedeld door de psychotische preutsheid van de apostel Paulus, sportten naakt omdat dat het meest voor de hand ligt en praktisch is.

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun dan het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 03.06.2015 @ 06:46

[Home]
 

74 Reacties

op 03 06 2015 at 07:48 schreef Gauke Feenstra:

“Dat misverstand wordt bijvoorbeeld versterkt door het verbod dat kennelijk op Israëlische scholen geldt op korte broeken voor meisjes” Ha Ha Meesterlijk :-)

op 03 06 2015 at 08:01 schreef herman van der helm:

Mooi!

op 03 06 2015 at 08:53 schreef Roland:

Ik ben er nog niet uit. Enerzijds vind ik gescheiden zwemmen (met zwemkleding aan) wat overdreven, anderzijds kan ik me bij gescheiden douchen van jongens en meisjes wel iets voorstellen, nog los van wat de ouders willen.

Daarnaast denk ik dat de aanwezigheid van mobiele telefoons overal en altijd tot een extra barrière leidt. Voor je het weet sta je op internet. Vind je op die leeftijd zeker niet leuk.

op 03 06 2015 at 09:25 schreef Dennis:

Goed punt! Er helpt niets zo goed tegen het seksualiseren van vrouwen (en mannen) als de keiharde confrontatie met een grote variatie aan blote mensen. Al vrees ik wel dat je hier iets te progressief bent voor veel mensen.

op 03 06 2015 at 09:30 schreef Gaz Typari:

“Voor je het weet sta je op internet”

Totdat iedereen naakt op internet staat en je je daarvoor dus ook niet meer hoeft te schamen.

Maar zonder gein, ik hoef helemaal niet op internet. Laf, volgens Peter Breedveld, dat ik alleen anoniem mijn mening durf te spuien. Maar met of zonder kleren, ik zit er niet op te wachten dat mijn eigen rotkop en mismaakte lijf op allerhande schermpjes wereldwijd verschijnt.

op 03 06 2015 at 09:39 schreef Niek Holtzappel:

Inderdaad, Peter heeft gelijk. Bovendien, als naakt heel gewoon wordt heeft het ook weinig zin meer om daar stiekum foto’s van te maken, want niks bijzonders.

Er is een verpreutsende trend gaande. Ook in mijn sportclub zie ik regelmatig mannen in onderbroek douchen. Vaak jongere mannen en vaak “allochtone” mannen. Ik vraag mij af of deze trend weer eens wordt omgebogen. Het is denk ik aan een volgende generatie. Opvallend genoeg zie je dat in voorheen preutsere landen als Engeland en de VS juist een opkomst ziet van naaktrecreatie. Er komen meer naaktstranden en in New York trof ik onlangs een gemengde blote sauna die zich duidelijk niet als sexsauna profileerde. Wie weet is die trend ook wel gaande in islamitische landen of India. Het zou me niks verbazen eigenlijk.

op 03 06 2015 at 09:51 schreef herman van der helm:

“dat mijn eigen rotkop en mismaakte lijf op allerhande schermpjes wereldwijd verschijnt”

precies om deze “eigenwaarde” is het voorstel van Peter bedoeld.

op 03 06 2015 at 11:16 schreef Thomas E:

Leuk stuk, ben het eens met de strekking. Mooi filmpje ook!

Ik denk dat wb die nieuwe preutsheid beide suggesties waar zijn: jongeren zijn kopschuw (pun intended) geworden door internetporno; en jongeren met een Turkse en Marokkaanse achtergrond durven zich in onze westerse wereld niet bloot te geven.

op 03 06 2015 at 11:32 schreef Gaz Typari:

“eigenwaarde”

Ik durf nog gewoon naar buiten en naakt door de sauna te stappen hoor :) Maar online hoeft van mij niet.

op 03 06 2015 at 11:47 schreef Niek Holtzappel:

@Gaz,
Ik zie mijzelf sowieso niet graag onvrijwillig online. Of het nu naakt of gekleed is.

@Dennis,
Het is de vraag of naakt gelijk staat aan progressief. Naakt werd pas echt een taboe vanaf de late Negentiende Eeuw. In de Middeleeuwen en Vroegmoderne tijd was het heel gewoon om naakt en gemengd te baden, zowel in badhuizen als in open water. Ook in andere werelddelen was naakt heel gewoon. Pas met de komst van de Victoriaanse moraal in het Westen en het moderne Islamisme in het Oosten werd bloot steeds zondiger.

Eigenlijk moeten we wat dat betreft terug naar de Middeleeuwen, met behoud van een aantal moderne verworvenheden. :-)

op 03 06 2015 at 13:01 schreef Marthijn Uittenbogaard:

Vergeet ook niet de kleedkamers bij volwassenen. Op werk als je bedrijfskleding aan moet. Mannen en vrouwen altijd apart. Allochtonen – jongemannen – met een taakstraf doen werkbroek over trainingsbroek aan. Bijna allemaal. Blanke taakstraffers doen gewoon hun broek uit en werkbroek aan. Dus in onderbroek al taboe. (Betreft bejaarden-/verzorgingshuis.)

op 03 06 2015 at 13:14 schreef Koen Vermeer:

Ik vind het Amerikaanse hypocriete gedoe over naaktheid wel net zo erg als de blootfobie van moslims. Beiden hebben geen moeite met geweld. Maar bloot? Dat is een zonde. En alles komt naar hier overgewaaid en wordt ook nog eens over genomen. Bah.

op 03 06 2015 at 14:09 schreef Hans van der Neut:

Peter, dat verplicht stellen van ‘gemengd’ naakt douchen is natuurlijk eenzelfde beweginging in de richting van collectivisme. Het motief ervoor begijp ik heel goed, ik ben zelf een notoire naaktloper, maar dit is niet de manier.
Ik blijf er onder alle omstandigheden op hameren dat wij ons moeten oefenen in het concept vrijheid, ook in de moelijkere facetten daarvan.

even offtopic: de implicaties van het sociologische begrip ‘gemengd’ zijn verstrekkend en belemmeren het zicht op een heldere waarneming en daarmee de vorming van een fundamenteel statement (zie ook: ‘gemengd’ huwelijk).

groeten van Hans Naaktloper

op 03 06 2015 at 14:11 schreef Reiziger:

In Finland is er de eeuwenoude traditie van het gebruik van de sauna om zich te wassen. Daardoor gingen en gaan hele families gezamenlijk de sauna in. Tot op de dag van vandaag duurt die traditie voort. Families gaan bijvoorbeeld gezamenlijk naar de sauna voordat ze aan de kerstmaaltijd beginnen. Dan weet je tenminste zeker dat iedereen schoon aan tafel zit. In nederland wordt naakt daarentegen geassocieerd met sex, en dat zie je terug in zelfs maar het bestaan van specifieke gay saunas, waar sex een grote rol lijkt te spelen. In feite is dat een perverse manier om tegen een sauba aan te kijken. Sauna en sex hebben voor de gemiddelde fin net zoveel met elkaar te maken als dat emmer water een seksuele lading zou hebben.

op 03 06 2015 at 15:10 schreef Pseudoniempje:

Ah, anekdote tijd.

Als kind kwam ik regelmatig op naturistencampings. Zo ook fietstochten, waarbij er -altijd- iemand zei ‘compleet naakt’ iets van 20+ kilometer te gaan fietsen. Een pracht van een kerel, werkelijk; toen iets van 60+ jaar. Hij droeg altijd een korte broek, gedurende. Mooie tijden.

Zolang er nog mensen zijn die (een zekere mate van) aanstoot nemen aan die ene ‘cirkel des levens’, genaamd: ‘borstvoeding’, al dan niet via faecesboek, blijft de zelfverklaarde beschaafde wereld een farce.

Er is niets mis mee, om elkanders lijf te ‘bekijken’. Ook niet ‘onder de douche’, en zelfs met koud water:

Normaliter niet:

“Now I wish that someone told me that when I was in high school that I could have felt like a woman when it came time to take showers in PE,” Huckabee said. (…) ‘You’re laughing because it sounds so ridiculous doesn’t it?”

ROFLCOPTR?

http://www.cnn.com/2015/06/02/politics/mike-huckabee-transgender-caitlyn-jenner/

(wicked pic’s, btw!1!)

op 03 06 2015 at 16:25 schreef WARZAZAT:

Waarom niet naakt thuis en in de klas en op kantoor?…gewoon de verwarming een graadje hoger zetten. Scheelt waskosten en ruimt de klerenkast op.

op 03 06 2015 at 17:01 schreef Luisa:

@ koenvermeer “Ik vind het Amerikaanse hypocriete gedoe over naaktheid wel net zo erg als de blootfobie van moslims. Beiden hebben geen moeite met geweld.”
Werkelijk?

Peter, ik ben het met je eens. Naakt zou heel gewoon moeten zijn. Blootgewoon.

op 03 06 2015 at 17:18 schreef MNb:

“Wat is daar nou een beter medicijn tegen dan kinderen gezamenlijk naakt te laten zijn?”
Zoiets vroeg Bertrand Russell ook al ettelijke tientallen jaren geleden. Prompt liep hij een benoeming aan een Amerikaanse universiteit mis. Blijkbaar gaat Nld. terug naar die tijd.
Het ligt voor de hand. Politiestaten neigen meestal naar preutsheid.

op 03 06 2015 at 17:26 schreef Dirk:

Schoolkamp van mijn oudste mag haar vriendinnetje ook niet mee. 3 moslimmeisjes in totaal. Ik ga het gesprek aan met ouders. Komt vanzelf goed met een aantal decennia. Marokkaanse fair stond ik vorig weekeinde, mannen en vrouwen gescheiden. Anders. Voor mij seksistisch, voor hen normaal. Net als de hervormde kerk voor de 2e wereldoorlog. Geef het tijd. Jehovakinderen mogen overigens niet op n verjaardagsfeestje komen. Hielden we n dag later n “zomaarfeestje”.. Met taart. Geloof is moeilijk. En maakt kinderen vaak de dupe van simpel geluk.

op 03 06 2015 at 21:38 schreef p.wielaard:

Naakt moet inderdaad gewoon zijn. Verplicht gemengd douchen lijkt me een brug te ver. Je kan het wel aanmoedigen. En: die nieuwe preutsheid is een natuurlijke correctie (golfbeweging) op de vrije jaren zestig die nog steeds gaande is enerzijds, maar wordt versterkt door niet westerse allochtonen. En voor je over bewijzen gaat zeuren. (Die heb jij toch niet nodig, weet je nog ?)Dat is een kwestie van om je heen kijken in de sportclub en constateren dat het ALLEEN Moslims zijn die met hun onderbroek aan douchen. (En ik sport heel veel)

op 04 06 2015 at 05:36 schreef excellentie zwembad:

Ik ben van mening dat gym zowiezo niets met onderwijs te maken heeft > rennen doe je op het schoolplein .

En dat douchen daar had ik al helemaal de pest aan . Er was dan af en toe wel een halve zool die me wilde dwingen te douchen maar dat lukte amper omdat zo’n gast niet in de kleedkamer kan zitten om dat te gaan checken.
Op de zoveelste dwang zitten jonge mensen al helemaal niet te wachten. Prima dat je naakt zijn uit de taboesfeer wilt halen maar niet door dwang . Dan kun je ook hoofddoekjes gaan verbieden bijvoorbeeld.

op 04 06 2015 at 06:39 schreef Haes:

@excellentie
Lichamelijke opvoeding (gym) heeft natuurlijk alles met onderwijs te maken, of je het nu leuk vindt of niet. Ik hield er helemaal niet van, maar het was wel deel van het curriculum en terecht. Waarom ik er niet van hield? Omdat ik er niet goed in was en omdat het een bron voor pesterijen was. Maar dat zegt niets over het vak als zodanig.
Dat je niet wilde douchen, heeft – zoals jij het hier formuleert – niets met preutsheid te maken, maar met geen zin. En dat is een ander probleem.

Overigens zou ik graag willen dat Peters scenario werkelijkheid zou zijn/worden, maar ik vrees dat er nog heel veel water door de Rijn zal stromen, voor het zover is.

op 04 06 2015 at 08:01 schreef Frank:

Is dat Conchita Wurst, daar links op de foto?

op 04 06 2015 at 08:56 schreef Mohammed:

Vroeger moesten wij na het gymmen verplicht gezamenlijk douchen. Ik heb het gezien. Een klasgenoot met een micropenis. Die werd binnen vier jaar psychisch helemaal kapot gemaakt. Hij had DUS géén keuzevrijheid en (destijds) met je verhaal naar de meester was de ultieme vernedering. Kiezen is vrijheid. Ook onder de douche.

op 04 06 2015 at 09:20 schreef Gaz Typari:

“Hij had DUS géén keuzevrijheid”

Dat gaat over een micropenis. Het had dus ook een brilletje, hoofd vol jeugdpuisten, spastisch handje of andere afwijking kunnen zijn die ook niet wordt verborgen. Om je piemel te mogen verbergen wordt dan erg selectieve keuzevrijheid.

Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit. Verpreutsing lijkt mij een stap terug in de beschaving, maar van overheidswege naaktheid verplicht stellen lijkt me tegelijk ook weer de slechtst denkbare oplossing.

Wat helemaal niet helpt is gewoon weer “de buitenlanders” de schuld geven, wat wielaart en ons aller vrijdenker en idealist Marthijn gretig doen.

op 04 06 2015 at 13:02 schreef ruben:

@Mohammed
En als hij een onderbroek mag dragen heeft hij geen micropenis meer?

op 04 06 2015 at 13:29 schreef p.wielaard:

Gaz, Het is Wielaard met een “d” en ik heb het niet over “buitenlanders” maar over Moslims. En ik beweer er nog iets vooraf.
Lezen !!!

op 04 06 2015 at 13:41 schreef cRR Kampen:

Eens. Gewoon van kind af.
Volslagen utopie weer.

op 04 06 2015 at 13:50 schreef excellentie zwembad:

@Haes
Lichamelijke opvoeding de grootste flauwekul ter wereld . Ik hoefde niet lichamelijk te worden opgevoed. Waar halen ze zowiezo het lef vandaan mij te dwingen tot allerlei lichamelijke handelingen! In principe deugt er aan het zwaar verouderde onderwijs systeem natuurlijk niets omdat het met leren verdomd weinig van doen heeft maar gym is echt een achterlijk overblijfsel uit de tijd van marcheren en vlaggenzwaaien. En wat dat pesten betreft ja hier zit er ook zo een . Fysiek was er verder niets mis met me ik rende bijna iedereen er uit maar gadverdamme dat vernederende gym . Subiet afschaffen !

op 04 06 2015 at 14:59 schreef Marthijn Uittenbogaard:

@Gaz Typari

Ik wil niet ‘buitenlanders’ (vaak Nederlanders maar van Turkse of Marokkaanse afkomst) de schuld geven. Toch constateer ik dat zij niet in onderbroek gezien willen worden in de kleedkamer. Waarom dat verzwijgen? Andes wordt het juist tegen ze gebruikt door mensen die stokken zoeken om mee te slaan.

Dat de gehele samenleving deels verpreutst, ook door de blanken zeg maar, zie ik ook. Vaak is zoiets een golfbeweging.

Naast de verpreutsing – tegenreactie op andere beweging – zie je dat porno tegenwoordig heel toegankelijk is. Homoseksualiteit normaal wordt et cetera. Twee stromingen zijn gelijktijdig bezig.

op 04 06 2015 at 15:48 schreef bigissueoveralittlething:

Utopie… Peter je hebt een groot punt waar je het belang benoemt om naaktzijn te de-sexualiseren.

Echter…. De onveiligheid die veel jongens/mannen voelen die daar beneden onder het gemiddelde scoren is zo enorm dat er heel veel aanleiding voor is om ze juist wel die keuzevrijheid te geven.

De spot en hoon ten aanzien van minder bedeelden zijn bijna vanzelfsprekend en alom aanwezig.
Ik durf te stellen dat een gay-coming-out in een klein dorp op de Veluwe makkelijker is dan, zelfs in kleine kring, te vertellen of tonen dat je een kleine penis hebt en daar last van hebt.

Simpelweg omdat er geen uitweg is. Je kunt niet voor je spotters weglopen, je “gebrek” maskeren of succesvol aanspraak maken op de morele verwerpelijkheid om mensen hiermee te kleineren, kwetsen en vernederen.

Ik heb een lange weg achter de rug van bespot worden bij voetbal en schoolzwemmen tot mijn keuze voor vrijheid om, no-matter-what, dus wél naturist te zijn of naar de sauna te gaan.

Dwang om me bloot te geven zou mij niet geholpen hebben. Integendeel; ik vermoed dat ik eruit gestapt zou zijn voor ik erachter kon komen dat mijn eigenwaarde niet afhankelijk is van de lengte van mijn geslacht.

op 04 06 2015 at 16:25 schreef Gaz Typari:

@p.wielaa
Wat gaat er dan aan vooraf? Dat we terugkomen op de jaren 60? Taaltechnisch gezien klopt het misschien maar ik vind het toch tegenstrijdig dat je daarna zegt dat het ALLEEN (!) moslims zijn.

op 04 06 2015 at 16:41 schreef p.wielaard:

Nog een keer dan: De golfbeweging is een bekend (geacht) fenomeen. Die preutse trend wordt nu versterkt door de aanwezigheid van Moslims. Zo simpel bedoel ik het.

op 04 06 2015 at 17:47 schreef Jeroen S. van den Heuvel:

Ik ben tegen gezamenlijk naakt douchen want ik wil de anderen niet jaloers maken.

op 04 06 2015 at 22:16 schreef Marco Meijer:

Goed stuk en sympathieke gedachte. Helaas zal het zeer waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Mooi filmpje ook.

op 04 06 2015 at 22:48 schreef boris:

Heb in heel wat hammams in Marokko, Tunesië en Egypte noodgedwongen, goedkope hotels zonder warme douche, mijzelf moeten baden en nergens maar dan ook in geen één hammam baden mannen naakt! Men draagt altijd een foeta. Een lendendoek. En zodra men daar slordig mee is, zoals een geile Marokkaanse kerel naast mij op het bankje die zijn handel onder zijn foeta liet zien werd ie meteen berispt. Nee het onderbroek aan onder de douche bij moslim jongens/mannen heeft maar met 1 ding te maken. Het ‘ik laat me zeepje vallen’ effect. Dan buk je, billen wijd, sterretje bloot. De angst om genomen te worden!

op 05 06 2015 at 06:36 schreef Mohammed:

@ruben. Laat maar.

op 05 06 2015 at 08:47 schreef Nrosa:

Bevrijding dmv verplichting en het is de schuld van de moslims, begrijp ik het zó goed?

op 05 06 2015 at 08:51 schreef ruben:

@Mohammed
Te flauw? Ik bedoelde vooral te zeggen dat het ‘probleem’ er niet mee verdwijnt. Je zult hem toch eens een keer aan iemand moeten laten zien en de opvatting dat dit daadwerkelijk iets is om je zo erg voor te schamen is nog erger, zeker als porno overblijft als referentiekader.
De jongens in mijn voetbalteam die een zeer kleine hadden werden overigens niet gepest, voor zover ik het me herinner.

op 05 06 2015 at 10:08 schreef p.wielaard:

Nrosa, Soms werkt dat. Voorbeeld: leerplicht.
(hoef ik verder niet uit te leggen he ?) Dus ja, soms moet je bevrijding afdwingen. Geldt ook voor preutsheid, achterlijkheid en analfabetisme. (gold het ook maar voor godsdienstwaanzin, maar dat terzijde). En ja (weer) De Moslims versterken die preutse trend. Niks moeilijks aan: gewoon goed om je heen kijken. (toch peter ?) Je ironisch bedoelde samenvatting is dus gewoon de waarheid.

op 05 06 2015 at 10:13 schreef Thomas E:

Vroegâhh douchte inderdaad iedereen gewoon naakt na het sporten. De grotere formaten wat onbevangener dan de kleintjes, dat dan weer wel. Er werd niet opvallend naar gekeken en nauwelijks wat van gezegd (afgezien van die keer dat ik met een vriend langs een weiland reed waar een schaap hulpeloos op z’n rug lag. “Die heeft een klap met de leuter van Gert-Jan gehad” was zijn commentaar).

Voor vrouwen gold en geldt overigens hetzelfde. Diegenen met enorme hangborsten, of juist bijna niks, of met ‘kalkoenenschaamlippen’ douchen ook liever in badpak of thuis. De seksualisering van de samenleving en het internet als referentiekader cq YouTube-schandpaal hebben m.i. de boel verziekt.

op 05 06 2015 at 11:19 schreef p.wielaard:

Leerplicht bevrijdt van domheid !

op 05 06 2015 at 13:09 schreef excellentie zwembad:

Leerplicht is dwangmatig dom maken .
Als scholen je zouden leren denken waren ze al lang verboden geweest .

op 05 06 2015 at 13:31 schreef Haes:

@excellentie
Daarover verschillen we dan van mening. Maar jouw visie komt op mij nogal eenzijdig over. Waarom gym niet en rekenen en taal, of om het even welk ander vak, wel?
Dat je het vak niet leuk vindt en er het liefst voor zou willen spijbelen, zoals ik dat wilde, wil nog niet zeggen dat je het dan maar moet afschaffen.

op 05 06 2015 at 14:11 schreef excellentie zwembad:

Het schoolsysteem is een strijd met de rechten van de mens en de rechten van het kind. Dus in feite zie ik inderdaad geen verschil het is beiden dwang en dus slavernij .
Maar gym dat is körperkultur bedoeld om van mensen soldaten te maken . Sping als ik zeg spring, je laten vernederen je leren dat jij beter moet zijn als een ander . Met lichaamsbeweging heeft dat niets van doen als mensen wilden dat je lichaamsbeweging zou hebben zouden ze je wel meer vrij van school hebben gegeven . Achterlijk overblijfsel uit een tijd waarin de fabrieken nog zwarte rook uitstoten en de soldaten zingend naar het front marcheerden .

op 05 06 2015 at 14:38 schreef p.wielaard:

Inderdaad, het werkt niet altijd. Leerplicht heeft van Zwembad in elk geval geen groot denker gemaakt. Thomas E. Helemaal met je eens. En PB heeft inderdaad gelijk als hij stelt dat onbevangen naakt kunnen zijn in een niet seksuele context bevrijdend werkt. De preutsheid van een ander beneemt je de vrijheid te zijn wie je bent. Je voelt je ongemakkelijk in de buurt van die “onderbroek douchers”. Nog veel waanzinniger is natuurlijk de burkini.

op 05 06 2015 at 20:11 schreef Sasha Berkman:

Wielaard: ik kom eens in de tijd in een sauna. Nog nooit heb ik een burkini gezien. Ik heb er wel over gehoord, de Telegraaf schreef er over een korte tijd. Wanneer, bij welke gelegenheod stoorde jij je aan burkinis? Je zoekt volgens mij spijkers op laag water om een hond te slaan.

op 05 06 2015 at 23:05 schreef Marco Meijer:

In sportscholen is het een bekend verschijnsel dat met name allochtone jongens douchen en de sauna betreden met hun sportbroek of onderbroek aan, ondanks uitdrukkelijk verbod.
Het in de Koran vastgelegde verbod om de schaamdelen te tonen heeft kennelijk meer gezag.
Een zeer hardnekkig verschijnsel, lastig te veranderen.

op 05 06 2015 at 23:10 schreef Peter:

Het in de Koran vastgelegde verbod om de schaamdelen te tonen heeft kennelijk meer gezag.

Welk koranvers gaat het precies om, Marco?

op 06 06 2015 at 00:15 schreef p.wielaard:

Nog nooit. Maar wat is je punt ? Is een burkini niet veel waanzinniger dan een onderbroek doucher dan ? Ik denk dat jij de klok in Keulen hebt horen donderen toen je de klepel kwijt was. Maco, Als je had geschreven: Het taboe op naaktheid in sommige culturen is zeer hardnekkig was je niet klem geluld.

op 06 06 2015 at 11:13 schreef Benedictus:

Het pestargument tegen samen douchen is volgens mij wel van belang om over na te denken. Vooral pubers kunnen keihard zijn in pestgedrag.

Vervolgens is het jammer dat uiterlijkheden zo op een voetstuk worden gezet. De reclamewereld zou dat kunnen doorbreken, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Ideaalbeelden worden helaas nog door de meerderheid opgevolgd of nagestreefd. Mensen zijn in overgrote meerderheid kuddedieren, die elkaar maar blijven napraten in wat wel en niet gewenst is. Veel onnodige trauma’s zijn daar het gevolg van.

op 06 06 2015 at 11:34 schreef p.wielaard:

Daarom steun ik ook dat idee om gemengde kleedkamers op scholen te maken. Dan verdwijnt vanzelf die schaamte. Kwestie van wennen. Door al die geheimzinnigheid en steeds maar weer die koppeling met seks wordt het taboe in stand gehouden met als gevolg pesten. Mensen leren dan ook dat er zo’n enorme diversiteit is in verschijningsvormen van het menselijk lichaam dat ze ook zichzelf eerder accepteren.

op 06 06 2015 at 12:20 schreef Peter:

Ik geloof voor het eerst in de geschiedenis ben ik het eens met Wielaard.

op 06 06 2015 at 13:10 schreef pieter:

Van mij mag men het verplichten, goed voor die jongeren hun discipline!

op 07 06 2015 at 09:49 schreef herman van der helm:

Inderdaad, gemengd en zonder kleding douchen zorgt voor een betere acceptatie van de eigen schaamtegevoelens. Zelfs volwassenen zouden dit voorbeeld moeten volgen.
Mijn schoonvader douchte, als mijn kinderen bij hem logeerden, met onderbroek. Wat hij te verbergen had weet ik nog steeds niet. Helaas kan ik het hem niet meer vragen.

op 07 06 2015 at 12:13 schreef bigissueoveralittlething:

Goed punt Benedictus. Over de snoeiharde pestcultuur bij pubers.

Ingehamerde acceptatie en/of eruit geramde schuldgevoelens kunnen naar mijn inzien slachtoffers eisen. Heel direct én op langere termijn door opgedane trauma’s.

It’s a jungle out there…. Mannen in onze maatschappij en cultuur zijn gericht op het ideaalbeeld van kracht tonen via hun potente geslacht. Zijn waarde wordt gemeten aan de vorm en formaat.

Via het apenrotsprincipe en de kille cijfers die uitwijzen dat slechts een héél kleine minderheid mannen onder het gemiddelde scoren zal het voor de hand blijven liggen dat zij die daar boven zitten (al is het maar net) zich blijven profileren ten koste van.

Voorhanden liggend bewijs hiervoor is de vast en zeker grappig bedoelde bijdrage van Jeroen S. van den Heuvel. Niet relevant voor de discussie maar wel een vorm van zelfbevestiging en stevig aangegrepen kans om naar beneden spotten. Sommige mannen/jongens hebben niet alleen een grote lul, ze zijn er één.

Vrijheid is de sleutel. Vrijheid om je te verstoppen en vrijheid om je bloot te geven. Kortom vrijheid om jezelf in je eigen waarde te laten groeien.

op 08 06 2015 at 05:49 schreef Vasti:

..Give them a sense of pride, to make it easyer.. Het is vooralsnog aan ouders het kind een gezond en krachtig gevoel van eigen waarde mee te geven.
Moeilijke situaties zijn niet direct traumatiserend, het kunnen ook stapstenen zijn in de rivier van het leven.
Gebeurtenis + onze reactie = de ervaring.

op 08 06 2015 at 09:19 schreef p.wielaard:

Vasti, Mooi ! Verfrissende wijsheid na zoveel gefrustreerd geleuter van sommigen hier.

op 15 06 2015 at 14:50 schreef Matteo:

Het lijkt wel of we allemaal preutser zijn geworden de laatste jaren. Mensen zijn als de dood dat op een bodyscan te veel te zien was. Als je eind jaren zeventig als student met wat lang haar naar Duitsland ging had je kans dat de douane je er uitpikte en je je piemelnaakt uit kon kleden voor een drugscontrole. Prettig was het natuurlijk niet maar meestal werd er wat lacherig over gedaan (“die douaneman ziet gewoon graag piemels”). Douchen met alleen mannen gebeurt al vaak in zwembroek nu, in mijn studententijd hadden we een sport-uurtje en er was maar één kleedruimte, weliswaar gescheiden douchehokjes maar na een paar lessen liepen jongens én meisjes gewoon bloot de hokjes in en uit. We zijn er niet op vooruitgegaan!

op 04 08 2015 at 17:54 schreef Karel:

Alles wat verplicht is heeft niets met vrijheid te maken.

op 08 08 2015 at 21:49 schreef Rinus:

Thuis zag ik mijn moeder en mijn zus regelmatig naakt. Daar was eigenlijk niks spannends aan. Geen schaamte, maar dat veranderde wanneer de fraterschool een gymzaal kreeg, en douches, De frater zat daar te “contoleren” of er niks onwelgevalligs gebeurde. Maar ondertussen zat die vetklep gewoon nieuw vlees uit te zoeken, voor z’n spelletjes. Dat heb ik aan den lijve mogen ondervinden. Kijk, DAN ga je je schamen voor bloot. Ik bedoel, de vrijheden van nu zijn een vooruitgang, maar de internet-porno, verziekt het weer. Zoals de geestelijken op school indertijd.

op 13 08 2015 at 18:39 schreef Freek:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/4119782/2015/08/13/Goedele-Liekens-leert-de-Britten-over-seks-praten.dhtml

Vandaag in de krant, koren op de molen van het bovenstaande opiniestuk.

op 22 09 2015 at 10:14 schreef Alexander:

Als je naakt normaal maakt, boeit het ook niet of je naakt op internet staat. Als naakt normaal is, zet je zelf misschien wel foto’s van jezelf naakt op het strand, vakantie, etc. op het internet. Het probleem is nu vaak ook helemaal niet dat iemand naakt op het internet staat, het is de manier waarop de omgeving op dat feit reageert. Het verschil tussen medeleerlingen die je gaan uitlachen en medeleerlingen die oprecht zeggen; “mooie foto’s” of “ik zie dat je hier of hier bent geweest”.

op 14 10 2015 at 14:12 schreef Michael Willems:

Ik fotografeer veel naakten, en ook mezelf. Peter heeft me hier geïnterviewd. Daarbij heb ik ook naakt op deze site gestaan. En ik sta op heel veel sites naakt. So what? Zie mvwphoto.tumblr.com en scrollen naar beneden.
En ik zie de Nederlandse verprutsend met lede ogen aan.

op 14 10 2015 at 18:03 schreef Michael Willems:

VERPREUTSING, schreef ik. Idiote iPad spelcorrectie…!

op 14 11 2015 at 10:08 schreef Vincent:

In begin jaren tachtig opgegroeid in een boerenfamilie te Epen in Limburg. We hadden poolse seizoensarbeiders die appels plukken. Ze konden slapen en douchen in een grote stal achter de boerderij. De kranen waren echter buiten en in de zomer stonden de Poolse jongemannen poedelnaakt te wassen.Mijn grote zus van 18 jaar douchde mee met de groep als enigste meisje. Ik zag kleine slappe piemeltje enorn groeien tot harde meetlatten van geschat 15 cm. De grote jongens werden de penis in vol ornaat dikker maar in verhouding minder lang maar toch tussen 16 en 20 cm.
Het was gezond voor de mannen een sexuele afleiding waarschijnlijk. Ik was toen net droog achter de oren 13 jaar en bespiedde ze van een afstand.
Gebeurde er seks met mijn zus op de hooizolder. Ze was waarschijnlijk mannen gek soms elke nacht een andere . Een keer met een groepje van 5 deed ze het achter elkaar. Het was toen nog niet de tijd van condooms reclame en gebeurt dus zonder. Ik verstopte me in een hoek achter wat rommel. Sommige neuken ruw en hard anderen zacht en gepassioneerd. Mijn grote zus kreeg een dikke buik de vader onbekend. Dat ze van geslachtsgemeenschap een sport maakte en elke dag genieten van mannelijk s

op 02 01 2016 at 17:56 schreef Wilco:

Bij mij op school was het wel verplicht douchen, er zaten wel schotjes tussen de sproeiers maar de voorkant was gewoon open met een haakje voor je handdoek aan de voorkant, in het begin liep je er in onderbroek naartoe een paar lessen later gewoon naakt, de lerares kwam ook gewoon binnen, niemand van de jongens had daar problemen mee.

op 13 01 2016 at 15:42 schreef Pim:

Het naakt zwemmen door middelbare schooljongens in de VS was tot halverwege de 70 er jaren standaard. Maar ook daar heeft de verpreutsing verpletterend toegeslagen. Bij mij op de middelbare school was naakt douchen normaal.

op 28 01 2016 at 21:03 schreef John:

Mij komen ook steeds vaker zulke dingen ten hore.

Tot mijn middelbare school was ik erg vrij, liep met mijn ouders op het naaktstrand, mijn moeder zag ik vaak genoeg naakt in huis. Ik had een zeer vrij basisschoolleraar en dat paste goed in de jaren 80 (vrije opvoeding).

Tot mijn 30e ben ik vrij onzeker geweest, niet zozeer door porno of Internet maar toch het gevoel dat ik ondermaats was.

Op mijn 30 ben ik gaan sporten, gezond eten, en sinds een aantal jaren actief nudist (niet zozeer in / om huis) en ga in de winter veel naar de sauna. Ondertussen heb ik alle soorten en maten en lichaamstypen wel gezien. Daar is niets opwindends aan.

Dus vraag je het mij? Nudisme is een groot goed en zeer leerzaam.

Toch valt het mij ook op dat binnen onze vriendengroep veruit de meeste vrouwen/mannen van in de 30 best wel preuts zijn. Die gooien ook niet even de BH los om te zonnen.

vreemd..

op 02 02 2016 at 11:03 schreef jenster gastnraet:

Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar.

Een dergelijke verplichting, zo begrijp ik, zou dan bij wet moeten worden opgelegd door onze zelfverkozen regering. (Na goedkeuring door een minder zelfverkozen tweede stemhebbend orgaan). Die ‘zelfverkozenheid’ lijkt me hier de angel. De meerderheid van een bevolking (en de meerderheid van de meerderheid der dingen), zoals inzichtelijk gemaakt middels het prachtige wiskundige fenomeen ‘de normaalverdeling’, vertegenwoordigt een mening die ‘in het midden’ ligt. De extremen (het woord zegt het al) zijn per statistische definitie altijd in de minderheid. Soms slaagt een zeer dwingend en charismatisch figuur er in om tijdelijk de meerderheid extreme opvattingen te laten ondersteunen. In historische context bezien zijn er weinig tot geen voorbeelden te vinden waarbij de meerderheid van de meerderheid daar achteraf geen spijt van bleek te hebben.

Veel dank voor de film. Prachtig !

op 09 05 2016 at 23:34 schreef ferry:

Gedwongen nee, als vanzelfsprekend ja.
Als dat van af de eerst klas gewoon is, dan weten de kinderen niet beter, maar bij de laatste klassen van de lagere school moet je de kinderen wel de mogelijkheid geven een klein beetje te kunnen schuilen zal ik maar zeggen.
Maar wij, de blootgewoon mensen zal ik maar zeggen, zijn een tandeloos hondje.
Het is vechten tegen de bierkaai.
De mooie gedachten alles moet kunnen heeft er in geresulteerd dat onder invloed van
gelovige we verder verwijdert zijn van een mooi vrij land.
En nu zitten preutse jonge kinderen hardcore porno te kijken, of trekken meisjes hun broekje naar beneden, roepen hoer naar iedere vrouw of erger.
Nee, dat is niet overdreven.
Als je opgroeit met de gedachten dat bloot slecht is dan krijg je dat eigenlijk heel vanzelfsprekend.
Als het alleen een mode beeld zou zijn had ik nu gezegd, spring op de barricade als je verandering wil.
Maar nu er een religie achter zit waarin men elkaar zo controleert weet ik het niet.
En wat telefoontjes betreft, en het op internet komen, ook daar zullen we mee moeten leren leven, als je wil dat bloot gewoon word is dat misschien het begin ?
Zie je op internet…dit was een grapje!

op 28 05 2016 at 12:06 schreef Stef:

Ik zat op een protestantse school die gereformeerde trekjes had.
Tot het laatste jaar was het verplicht gezamenlijk naakt douchen.
In de derde gebeurde het dat een klasgenoot daardoor een erectie kreeg.
De tijd erna was hij altijd het doelwit voor pesterijen.
Ik had zelf sindsdien tijdens dat douchen een enorme angst om een erectie te krijgen zo dat ik niet het zelfde over me heen zou krijgen.
Mijn seksualiteit heeft door de school een enorme opdonder gekregen waar ik in mijn latere leven enorm veel last van heb gehad.
Doordat het een jongensschool was was er een enorme homofobe sfeer, niet alleen maar onder jongens maar ook onder leerkrachten.
Ze hadden best wel een beetje kunnen uitleggen dat Homoseksualiteit heel normaal kan zijn en dat niemand zich daar voor hoeft te schamen.
Zowiezo dat seksualiteit heel normaal is, maar alle leerkrachten waren daar te gelovig voor.

op 02 06 2016 at 23:31 schreef vak:

Geloof is geen reden voor moeilijke omgang met sexualiteit onder liberale gelovigen. Ik zie preutsheid juist enorm groeien onder alle groepen, vooral onder het gewone niet religieuse volk. Ut angst voor excessen, pedosexualiteit wordt elke vorm van naakt geweerd.
Heel veel facetten uit het dagelijks leven die kwetsbaarheid met zich neebrengen als naakt, ziekte , dood, geestelijk kwetsbaarheid, passen niet in het beeld dat je leven van begin tot eind perfect moet zijn en gepland tot in de puntjes. Geloof is daarin een instrument dat gebruikt kan woden, maar zeker niet de oorzaak. In vroeger tijden, van voor de verlichting ging men in praktijk veel makkelijker om met naaktheid dan wij denken. Ook in het gelovige Amerika was tot enkele decennia geleden naakt zwemmen heel gewoon.
Ik weet niet hoe we dit kunnen doorbreken, behalve door gewoon tegen de stroom in te gaan.
Jaren terug eens als leerkracht naakt gezwommen, omdat een aantal kinderen dat wilden ervaren. Geen enkel kwaad zagen ze er in, en wat was ik verrukt door de gedachte dat het nooit te laat is, en dat wie weet, deze kinderen zich ooit herinneren hoe goed en hoe normaal dat was. Toch bang dat het ooit uitkomt…

op 03 12 2016 at 12:37 schreef Stef:

Het is heel vreemd dat op een jongensschool waar seksualiteit taboe was, en geen voorlichting werd gegeven dat de jongens wel naakt met elkaar moesten douchen, ik had altijd het gevoel dat ze jongens met homoseksuele gevoelens daarmee voor het blok gezet werden.
Het viel me ook op als er naar hun visie een te hechte vriendschap tussen de leerlingen was, dat ze manieren hadden om die twee tegen elkaar op te zetten door roddels te verspreiden of door ze openlijk voor homofiel uit te maken.
Ook als leerlingen iets vrouwelijks uiten of droegen werden werden ze voor homo uitgescholden, we moesten daar goed op letten . In begin jaren 80′ was ook de opkomst van AIDS vandaar dat de leerkrachten daar enorm negatief tegenover stonden.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS